Βαλ Κίλμερ (1959-2025): Ο άνθρωπος που θα μπορούσε να είχε γίνει σούπερσταρ

Βαλ Κίλμερ: Ο άνθρωπος που θα (μπορούσε να) γινόταν σταρ Facebook Twitter
Ήταν παρών, από το μετερίζι της υποκριτικής, σε εικόνες που πολλοί από εμάς θα κουβαλάμε ως την άλλη μας ζωή. Φωτ.: Paul HarrisGetty Images/Ideal Image
0

Ταλαιπωρημένος εδώ και μια δεκαετία από καρκίνο, ο Βαλ Κίλμερ πέθανε χτες από πνευμονία που επιδείνωσε την ήδη βεβαρυμένη υγεία του, αφήνοντας πίσω του μια φιλμογραφία αριθμητικά μεγάλη, ποιοτικά αμφιλεγόμενη, με στιγμές που εντυπώθηκαν στην κινηματογραφική και την ποπ κουλτούρα, αλλά και φορτισμένη με το βαρύ «γαμώτο» μιας ακόμα μεγαλύτερης καριέρας που δεν συνέβη ποτέ λόγω συγκυριών αλλά και προσωπικών επιλογών.

Ο Κίλμερ ξεκίνησε ως Νικ Ρίβερς στο Top Secret (1984), ίσως την κορυφαία στιγμή της ομάδας ΖΑΖ, εκεί όπου η γνώριμη ομοβροντία ταυτόχρονων (οπτικών και λεκτικών) γκαγκ μέσα στο κάδρο γνώρισε την αποθέωσή της – το παρακολουθείς και αναρωτιέσαι γιατί το σύγχρονο ανάλογό του Deadpool δείχνει, συγκριτικά, τόσο προχειροφτιαγμένο. Στην ταινία ο Κίλμερ υποδύεται έναν ροκ σταρ τύπου Έλβις που επιστρατεύεται ως κατάσκοπος για να κατατροπώσει τους ναζί. Αν και ακόμα άγουρος υποκριτικά, παίρνει άριστα στην deadpan εκφορά του λόγου που απαιτεί το χιούμορ της ΖΑΖ, στη χορευτική κινησιολογία και, κυρίως, στο άστρο, στον μαγνητισμό που διέπει (ακόμα και) έναν εκκολαπτόμενο σταρ.

Αυτό το άστρο τον έφερε πλάι στον Τομ Κρουζ και στο Τop Gun (1986), ως ανταγωνιστή και, στην πορεία της ταινίας, ως συναγωνιστή, σε μια άτυπη μονομαχία για το ποιος θα αποτελούσε τον σταρ των επόμενων ετών. Η διαφορά μεταξύ τους ήταν ότι ο πρώτος είχε το ένστικτο της επιλογής, το χάρισμα της συνεργασίας, την εργασιακή ηθική και (ναι) το επιχειρηματικό δαιμόνιο, ενώ ο δεύτερος στάθηκε κάπως πιο άτυχος στις επιλογές του και, κατά ομολογία γενική αλλά και προσωπική, υπήρξε τρομερά δύστροπος  σε συνεργασίες του – σε συνέντευξή του στον συνάδελφο Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο ο Τζόελ Σουμάχερ είχε εξομολογηθεί ότι τον είχε γραπώσει από τον λαιμό για να συμμορφωθεί και να αρχίσει να συμπεριφέρεται σαν άνθρωπος.

Στα γυρίσματα του ατυχέστατου ριμέικ του Island of Dr. Moreau (1996) ανάγκασε ολόκληρο Μπράντο να τον πιάσει και να του πει «αγόρι μου, μην μπερδεύεις το μέγεθος του μισθού σου με την αξία σου».

Θα ακολουθούσε το Willow (1988) του Ρον Χάουαρντ πλάι στον Γουόργουικ Ντέιβις, από αυτές τις γλυκύτατες απόπειρες επικής φαντασίας των '80s που κινήθηκαν συμπαθητικά, αλλά δεν προκάλεσαν ακριβώς χαλασμό κατά την έξοδό τους στις αίθουσες, για να αποκτήσουν εκατομμύρια πιστούς ακολούθους στη συνέχεια. Eκεί θα γνώριζε την πρώτη σύζυγό του, την Τζόαν Γουόλεϊ, μετέπειτα πρωταγωνίστρια του τρομακτικά υποτιμημένου Scandal (1989) –αναζητήστε το αυτό–, με την οποία θα έμεναν παντρεμένοι μέχρι το 1995.

Ο μεγάλος πρωταγωνιστικός ρόλος θα έρθει  το 1991, όταν ο Όλιβερ Στόουν θα τον χρειαστεί για τους Doors του. Δεν ήταν μόνο η φυσιογνωμική ομοιότητα· ο Στόουν είδε τον άνθρωπό του στην κινησιολογία και την ενέργεια του προαναφερθέντος Top Secret παρά τον εντελώς διαφορετικό τόνο της ταινίας, διέγνωσε τις μαγνητικές ικανότητες του ηθοποιού και το αποτέλεσμα ήταν μια ηλεκτρισμένη, εκστατική, υπερσεξουαλική ερμηνεία σε μια ταινία για κάποιους λαβωμένη από την παροξυσμική αισθητική του σκηνοθέτη, για άλλους ευλογημένη από αυτή.

The Doors (1991)

Θα ακολουθήσουν δύο ακόμα μεγάλες ερμηνείες στα επόμενα χρόνια. Η μία έρχεται στο Tombstone (1993) του Τζορτζ Π.Κοσμάτος, ένα από τα πολλά γουέστερν που προέκυψαν κατά τη βραχύβια αναβίωση του είδους μετά την επιτυχία των Dances with wolves και Unforgiven και ίσως το πιο παραδοσιακό όλων τους. Εκεί ο Κίλμερ θα υποδυθεί τον αψύ μα ασθενικό Doc Χόλιγουντ με προσήλωση και ζήλο αλά Μοντγκόμερι Κλιφτ, κλέβοντας την παράσταση από τους συμπρωταγωνιστές του, κι ας ήταν υποστηρικτικός ο ρόλος. Η δεύτερη ερμηνεία είναι και πάλι σε δεύτερο ρόλο, αλλά σε ταινία που πρωταγωνιστεί στην κινηματογραφική ιστορία και στις κινηματογραφικές αναμνήσεις μας. Στο Heat (1995) του Μάικλ Μαν είναι ο Κρις, εκείνος που ακούει τον κανόνα των «30 δευτερολέπτων» του Ντε Νίρο και απαντά με σιγουριά που έρχεται μόνο μια φορά σ’ αυτήν τη ζωή ότι γι’ αυτόν «ο ήλιος ανατέλλει και δύει μαζί της», εκείνος που κατά τον αποχαιρετισμό του στην αγαπημένη του θα συνοψίσει στο βλέμμα του την οδύνη αλλά και την ευθύνη της ζωής που επέλεξε.

Kι ενώ ο κόσμος θα μπορούσε να γίνει πια δικός του, ήρθαν τα εμπόδια. Όχι, δεν τα έφεραν τα άστρα και τα ζώδια, αλλά ο χαρακτήρας του. Πρωταγωνιστεί, λοιπόν, στο Batman Forever (1995) που αδίκως έχει τόσο κακή φήμη, μια χαρά αναπλάθει την camp αισθητική της σειράς των '60s στην (τότε) σύγχρονη εποχή, είναι και απολαυστικά queer, απλώς είχε την ατυχία να έρθει μετά την ενδεχομένως καλύτερη υπερηρωική ταινία που γυρίστηκε ποτέ, το Batman Returns (1992) του Τιμ Μπάρτον· εκεί συνέβη το περιστατικό με τον Τζόελ Σουμάχερ που γράψαμε παραπάνω. O ίδιος o σκηνοθέτης δήλωνε ότι δεν ήθελε να συνεργαστεί ποτέ ξανά με αυτόν τον άνθρωπο, μοιραία τον αντικατέστησε με τον Τζορτζ Κλούνεϊ στο Batman and Robin (1997), αλλά χρόνια μετά τον συγχώρεσε.

Βαλ Κίλμερ: Ο άνθρωπος που θα (μπορούσε να) γινόταν σταρ Facebook Twitter
Ο Κίλμερ ξεκίνησε ως Νικ Ρίβερς στο Top Secret (1984).

Ταυτόχρονα, στα γυρίσματα του ατυχέστατου ριμέικ του Island of Dr. Moreau (1996) ανάγκασε ολόκληρο Μπράντο να τον πιάσει και να του πει «αγόρι μου, μην μπερδεύεις το μέγεθος του μισθού σου με την αξία σου». Κάποιος καλοθελητής θα βρεθεί να ισχυριστεί ότι είπε ο γάιδαρος τον πετεινό κεφάλα, καθώς και ο Μπράντο υπήρξε δύστροπος, ήταν όμως ο Μπράντο, άλλο το εκτόπισμα, άλλα τα υποκριτικά μεγέθη, άλλα κι αυτά που φέρνει σε μια ταινία, σε τελική ανάλυση. Το αναφέρουμε κυρίως για να επισημάνουμε πως, για να φτάσει να του κάνει παρατήρηση ο Μπράντο, με αυτό το ιστορικό συμπεριφοράς και προσέγγισης των κινηματογραφικών γυρισμάτων από ένα σημείο της καριέρα του κι έπειτα, φανταστείτε πόσο αφόρητος μπορεί να υπήρξε ο Κίλμερ.

Μαζί με την κακή συμπεριφορά, της οποίας η φήμη, προφανώς, κυκλοφόρησε παντού στο Χόλιγουντ, θα έρθει και η μεγάλη εισπρακτική αποτυχία μιας υπερπαραγωγής που στηρίχθηκε στους ώμους του. Αν μας ρωτάτε, ήταν εσφαλμένη η επιλογή του Φίλιπ Νόις και των παραγωγών του να επιλέξουν τον Κίλμερ για να ενσαρκώσει τον Σάιμον Τέμπλαρ στον κινηματογραφικό Άγιο (1997). Χρειαζόταν κάποιος με έμφυτη τη μαλαγανιά, με δεύτερη φύση το αβίαστο παιχνίδι με το κοινό, με ενδιάθετο φλέγμα σαν τον Ρότζερ Μουρ – και ο Κίλμερ όλα αυτά έπρεπε να πασχίσει για να τα υποδυθεί. Κάπου εκεί η δυνατότητα να εξελιχθεί σε πρωταγωνιστή πρώτης γραμμής φάνηκε να εξασθενεί, για να εξαϋλωθεί με τον εισπρακτικό καταποντισμό του ρομαντικού δράματος At first sight (1999) και της άνευρης επιστημονικής φαντασίας του Red Planet (2000).

Βαλ Κίλμερ: Ο άνθρωπος που θα (μπορούσε να) γινόταν σταρ Facebook Twitter
Με τη Νικόλ Κίντμαν στο Batman Forever (1995).

Ο ηθοποιός, πάντως, συνέχισε να εργάζεται ασταμάτητα στον 21ο αιώνα, αλλά σπάνια σε μεγάλες παραγωγές. Οφείλουμε να κάνουμε μνεία στο έλασσον νεο-νουάρ The Salton Sea (2002), στο μελβιλικό Spartan (2004) του Ντέιβιντ Μάμετ –η μοναδική ταινία που έκοψε εισιτήρια στους θερινούς κινηματογράφους της Αθήνας την περίοδο των Ολυμπιακών Αγώνων–, στο σπαρταριστό Kiss Kiss Bang Bang (2005) του Σέιν Μπλακ, που βοήθησε στην αναβίωση της καριέρας του Ρόμπερτ Ντάουνι Jr., αλλά όχι και του Κίλμερ, στο Bad Lieutenant: Port of Call - New Orleans (2029) του Χέρτζογκ, που στηρίζεται κυρίως στη φρενήρη ερμηνεία του Νίκολας Κέιτζ, και, βέβαια, στο Twixt (2011), ένα λαβωμένο, πειραματικό, κάποτε άστοχο, μα ειλικρινές κι επώδυνο προσωπικό φιλμ του Φράνσις Φορντ Κόπολα, που είδαν ελάχιστοι. Σε αυτό το στάδιο της καριέρας του ο Κίλμερ φαίνεται να μαλακώνει, είναι πια τόσο ακομπλεξάριστος που θα δεχτεί να «υποδυθεί» το πτώμα για μερικά δευτερόλεπτα στο παλαβό πλην ασυνάρτητο και αφόρητο πολωνικό(!) γουέστερν Summer Love (2006) – τυχεροί μέσα στην ατυχία τους όσοι το πρόλαβαν στις Νύχτες Πρεμιέρας εκείνης της χρονιάς, το φιλμ είναι δυσεύρετο σήμερα.

Το 2017 θα κυκλοφορούσε στις αίθουσες το Snowman (2017) του Τόμας Άλφρεντσον, μια ταινία που κατέστρεψαν οι παραγωγοί της, καθώς πάτησαν το στοπ πριν ολοκληρωθούν τα γυρίσματα. Όσοι έχουμε «σπουδάσει» το Tinker Tailor Soldier Spy (2011) ξέρουμε ότι για να λειτουργήσει ο ιδιαίτερος τρόπος αφήγησης του δημιουργού δεν μπορεί να λείψει ούτε μισό πλάνο, όχι το 10% των προγραμματισμένων σκηνών της ταινίας. Εκεί παρατηρήσαμε ότι κάτι δεν πήγαινε καλά με τις σκηνές του Βαλ Κίλμερ. Έμεναν ημιτελείς, η φωνή του όταν μιλούσε ακουγόταν παράξενη, σαν ντουμπλαρισμένη – και τελικά δεν ήταν. Γράφτηκαν απίστευτες κακεντρέχειες από μερίδα της κριτικής και του Τύπου για τον ηθοποιό και την εμφάνισή του στην ταινία, οι οποίες αποσύρθηκαν όταν μαθεύτηκε ο λόγος. Ο Βαλ Κίλμερ είχε προσβληθεί από καρκίνο του φάρυγγα λίγα χρόνια νωρίτερα, γεγονός που οδήγησε σε εντατικές θεραπείες, τραχειοτομία και πλήρη αλλοίωση της φωνής του.

Βαλ Κίλμερ: Ο άνθρωπος που θα (μπορούσε να) γινόταν σταρ Facebook Twitter
Έπαιξε πλάι στον Τομ Κρουζ και στο Τop Gun, 1986. Pic: Paramount/Kobal/Shutterstock

Στο εξομολογητικό ντοκιμαντέρ Val (2021), μέσα από αρχειακό ύλικο και με τη βοήθεια του γιου του, που υποκαθιστά τη φωνή του, ο Βαλ Κίλμερ αφηγείται την ιστορία του, παραδέχεται και μερικά σφάλματά του, δείχνει μετανιωμένος και ευγενικός και φανερώνει μια πολυσχιδή καλλιτεχνική φύση. Στο Top Gun: Maverick (2022) θα εμφανιστεί για μια τελευταία φορά στην οθόνη, συγκινώντας τους φίλους της πρώτης ταινίας αλλά και του σινεμά γενικότερα, καθώς υπήρξε ένα διόλου ευκαταφρόνητο μέρος του όσο ζούσε. Βλέπεις, ήταν παρών, από το μετερίζι της υποκριτικής, σε εικόνες που πολλοί από εμάς θα κουβαλάμε ως την άλλη μας ζωή. Θα μπορούσαν να είναι περισσότερες; Ασφαλώς και αν ο Άγιος ή το Red Planet είχαν πετύχει εισπρακτικά, καθόλου δεν θα πείραζε ο δύστροπος χαρακτήρας του – σπουδαίοι ηθοποιοί του παρελθόντος (και του παρόντος) έχουν αλλάξει τα φώτα στους συνεργάτες τους, δίχως αυτό να σταθεί εμπόδιο στην καριέρα τους. Σημασία, όμως, έχει πως ήταν εκεί. Και θα εξακολουθεί να είναι, καθώς το σινεμά είναι από τις ελάχιστες νίκες που καταφέραμε απέναντι στον Χρόνο, στον Θάνατο και στην παρεπόμενη Λήθη.

Ελαφρύ το χώμα, και ευχαριστούμε για τις ταινίες.  

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Οθόνες / The Karate Kid: Πώς η «ταινιούλα που δεν θα έβλεπε κανείς» εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο

Η ταινία σημάδεψε μια γενιά εφήβων που φαντασιώνονταν ότι θα αντιστεκόντουσαν ηρωικά στους νταήδες που τους κακοποιούσαν καθημερινά. Και τώρα, ο μύθος επιστρέφει για έκτη φορά στην οθόνη, με πρωταγωνιστές τον Τζάκι Τσαν και τον Ραλφ Μάτσιο
THE LIFO TEAM
Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Οθόνες / Έντουαρντ Νόρτον: Γεννημένος σε λάθος εποχή

Με αφορμή τα σημερινά του γενέθλια, ανατρέχουμε στην καριέρα ενός ηθοποιού με την ερμηνευτική στόφα των μεγάλων ονομάτων του New Hollywood, μα καταδικασμένου να εργάζεται σε καιρούς που η κινηματογραφική βιομηχανία δεν ξέρει τι να κάνει μαζί του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Οθόνες / Ana Kokkinos: «Αν ήμουν ένας στρέιτ, Άγγλος άντρας, η ζωή θα ήταν ευκολότερη»

Η ελληνικής καταγωγής Αυστραλή σκηνοθέτιδα πίσω από το «Ten Pound Poms» μιλά στη LiFO για τη στάση των Αυστραλών απέναντι στους μετανάστες, την ταινία της που εξόργισε την ομογένεια, και το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος ακόμη κι όταν το έργο σου έχει δει πολύς κόσμος.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

Οι Αθηναίοι / Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

«Τρεις Χάριτες», «Βίρα τις Άγκυρες», «Δις εξαμαρτείν», «Safe Sex», «Το Κλάμα βγήκε από τον Παράδεισο», «Μπαμπάδες με ρούμι». Λίγοι μας έχουν κάνει να γελάσουμε τόσο τα τελευταία 30 χρόνια όσο ο Μιχάλης Ρέππας. Ο ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης που εξαιτίας του «το Τζέλα Δέλτα δεν είχε φουγάρα» αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Οθόνες / Το τρίο Πασκάλ-Τζόνσον-Έβανς και 9 ακόμα λόγοι να πάτε σινεμά

Μια ταινία που η Τζέιν Όστιν θα ήταν περήφανη να είχε σκηνοθετήσει, η Λίντσεϊ Λόχαν ανταλλάζει σώμα με την Τζέιμι Λι Κέρτις ξανά μετά από 22 χρόνια κι ένας μεταλλαγμένος Μπάμπι εκδικείται για τον θάνατο της μαμάς του. – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Νεαρές μητέρες»: Είναι καλοκαιρινή επιλογή μία ταινία των αδελφών Νταρντέν; 

The Review / «Νεαρές μητέρες»: Tα κατάφεραν πάλι οι αδελφοί Νταρντέν; 

Τι κάνει τις «νεαρές μητέρες» να ξεχωρίζουν από τις προηγούμενες δουλειές των Βέλγων δημιουργών; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητάνε για τη βραβευμένη ταινία που παίζεται στους θερινούς κινηματογράφους της Αθήνας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Οθόνες / American Apparel: Τα βρόμικα μυστικά της πιο ανατρεπτικής εταιρείας των ’00s

Η American Apparel πουλούσε απελευθέρωση, αλλά πίσω από τις βιτρίνες και το φίνο βαμβάκι το brand ήταν βουτηγμένο στα σκάνδαλα: σεξουαλική παρενόχληση, κατάχρηση εξουσίας και ένα εργασιακό κλίμα που κάθε άλλο παρά cool ήταν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Movies

Οθόνες / Η σπαρταριστή επιστροφή των «Τρελών Σφαιρών» και 9 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Ο Λίαμ Νίσον δείχνει την κωμική στόφα του, η Άλισον Μπρι και ο Ντέιβ Φράνκο πρωταγωνιστούν στην πιο αναμενόμενη ταινία τρόμου της χρονιάς, η νέα ταινία των αδερφών Νταρντέν και 4 επανεκδόσεις – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Είδαμε την ταινία που διασκευάζει ο Γιώργος Λάνθιμος

Οθόνες / Η ταινία στην οποία βασίστηκε ο Λάνθιμος: Ένα κρυμμένο νοτιοκορεατικό διαμάντι

Η επικείμενη κυκλοφορία του «Bugonia» στάθηκε αφορμή για να επισκεφτούμε ξανά την κινηματογραφική του πηγή, το cult «Save the Green Planet!», έναν από τους κρυμμένους θησαυρούς του νοτιοκορεατικού σινεμά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ