Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα Facebook Twitter
Mist Φωτ.: Rahi Rezvani

Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

0

«Τι είναι χορός;» Στο ερώτημα που απασχολεί διαχρονικά δημιουργούς που ασχολούνται με όλες τις τέχνες έρχεται να δώσει μια «λοξή» απάντηση, με επίκεντρο αυτήν τη φορά την εικαστικότητα, ένα αγαπημένο φεστιβάλ σύγχρονου χορού που γεμίζει ασφυκτικά τις σκηνές της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση εδώ και δώδεκα χρόνια, πειραματίζεται, δοκιμάζει και πετυχαίνει τελικά να δικαιώσει τα αδάμαστα σώματα, εκφράζοντας τις αγωνίες, τις ελπίδες και τις ματαιώσεις τους, στήνοντας βωμούς, αποτινάσσοντας ρόλους και ταυτότητες, συνομιλώντας με την Ιστορία και το παρόν.

Από τις 3 έως τις 6 Απριλίου, στο πλαίσιο του Onassis Dance Days 2025, Έλληνες χορογράφοι πειραματίζονται με νέες αισθητικές, συνεργάζονται στενά με γλύπτες, εικαστικούς, αρχιτέκτονες και sound designers και συνομιλούν επί σκηνής με άξονα την υλικότητα των σωμάτων, την αισθητική του ήχου, την ποιητική του λόγου και την εικαστικότητα των σκηνικών αντικειμένων σε παραγωγές που προέκυψαν από το open call του Onassis AiR και αναπτύχθηκαν με την υποστήριξη του Onassis AiR Dramaturgy, σε επιμελητική κατεύθυνση της Αφροδίτης Παναγιωτάκου.

Στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης, ο Damien Jalet, σε συνεργασία με τον Ιάπωνα εικαστικό Kohei Nawa, δημιουργεί μια μνημειώδη εγκατάσταση, μια κοσμογονία εν κινήσει. Μεταξύ χορογραφίας και οπτικού πειραματισμού, εκθέτει το σώμα των χορευτών σε μια διαρκή αναμέτρηση με τα στοιχεία της φύσης, τον άνεμο, το νερό, το χώμα, τον καπνό, την ομίχλη, το φως, το σκοτάδι.

Για τέσσερις ημέρες, από τις 5 το απόγευμα έως τα μεσάνυχτα, μέσα από πέντε έργα και μία ταινία, οι σκηνές της Στέγης θα συστήσουν στους θεατές νέους εικαστικούς κόσμους, όπου το σώμα αποκτά άλλες διαστάσεις και η κίνηση δίνει μορφή στο άυλο. Και φέτος το πρόγραμμα του φεστιβάλ περιλαμβάνει έναν διεθνή χορογράφο, τον Damien Jalet, που θα παρουσιάσει για πρώτη φορά τον μοναδικό κόσμο του στην Ελλάδα.

Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα Facebook Twitter
Ecdysis Φωτ.: Pinelopi Gerasimou for Onassis Stegi

Στο -1 της Στέγης, στο σόλο έργο του Μιχάλη Θεοφάνους, ecdysis, γινόμαστε ηδονοβλεψίες, παρατηρώντας την αέναη μεταμόρφωση ενός πλάσματος στον προσωπικό του χώρο – το σκηνικό είναι της Τίνας Τζόκα. Ακόμα περισσότερο, γινόμαστε αυτόπτες μάρτυρες του ευάλωτου ξεγυμνώματός του, καθώς το βλέπουμε να απεκδύεται μια σειρά από ταυτότητες. Το πλάσμα ενσαρκώνει έναν πυκνοκατοικημένο εσωτερικό κόσμο, έναν κόσμο που έρχεται από μέσα μας και μοιάζει με την αντανάκλαση του νάρκισσου στο νερό. Μονάχα το είδωλό μας στον καθρέφτη είναι που μετακινείται, υποδεικνύοντας όλα όσα θα θέλαμε να κάνουμε.

«Το είδωλο αυτό είναι το πλάσμα που παίρνει διάφορες μορφές και δοκιμάζει διάφορα πράγματα στην προσπάθειά του να βρει τι είναι, καλωσορίζοντας το άβολο, το ανοίκειο και κυρίως τη μεταμόρφωση», λέει ο Μιχάλης και όταν ρωτώ τι σημαίνει ένα σώμα και κατά προέκταση ένα πρόσωπο σε διαρκή μεταμόρφωση στην εποχή μας εξηγεί πως «βλέπουμε την ανάγκη αυτού του πλάσματος να βρει τον εαυτό του. Δεν αναιρούνται το δικαίωμα και η διάθεση για προσωπικό χρόνο. Αν και δεν είναι τόσο απλό, η μετάλλαξη, η έκδυση αυτή είναι η ροή της ζωής. Σήμερα οι ταχύτητες διαφέρουν και το προβληματικό σε αυτό, ίσως, είναι ότι ο χρόνος δεν είναι αρκετός για να αφουγκραστείς αυτή την αλλαγή. Ίσως κι αυτό, όμως, αυτή η ασυνείδητη μετάβαση και η ανάγκη να ακολουθήσεις τους καιρούς να είναι μέρος της μεταμόρφωσης. Σε κάθε περίπτωση, η μεταμόρφωση είναι επιτακτική».

Μιλώντας για έναν κόσμο που βρίσκεται σε αδιάκοπη ροή, αναρωτιέμαι πόση σημασία έχει η ταυτότητα στον προσδιορισμό των σχέσεων και των πράξεών μας, κι εκείνος υποστηρίζει ότι «παρατηρούμε συχνά μια ομοιογένεια, σαν να ομαδοποιούνται οι ταυτότητες, ωστόσο η ατομικότητα παραμένει. Η ταυτότητα δεν είναι ενιαία oύτε και σε πολύ απλά μοτίβα, λέμε “κάτι άλλαξε μέσα μου” ή “ένα μέρος του εαυτού μου” κ.λπ. Ωστόσο, αυτό που κάνει την ταυτότητα συμπαγή είναι κυρίως μια εσωτερική συνοχή, η oποία έχει μεταβάσεις που την αιτιολογούν. Aν υπάρχει και ειλικρίνεια, μιλάμε για μια αναπόδραστη επίγνωση που μας καθιστά “ταυτοτικούς”. Νομίζω όμως ότι αυτό που χρειάζεται να αποδεχθούμε είναι η μεταβλητότητα που ενυπάρχει στην ταυτότητα και την κάνει πιο ολοκληρωμένη». 

Ιt’s the end of the amusement phase Facebook Twitter
Ιt’s the end of the amusement phase Φωτ.: Stephie Grape

Στη μικρή σκηνή της Στέγης, στο Ιt’s the end of the amusement phase, τρεις γυναίκες στήνουν έναν άναρχο κινητικό, αισθητικό και ηχητικό μαραθώνιο, αναζητώντας την απόλαυση που διαρκώς ανακόπτεται. Η Χαρά Κότσαλη, συνεργαζόμενη με τον γλύπτη και εικαστικό Περικλή Πραβήτα, δημιουργεί ένα ξέφρενο πανόραμα χορών σε διαρκή συνδιαλλαγή με την Ιστορία. Διαβάζοντας ένα άρθρο για το παράδοξο της παραγωγικότητας μέσα στο ψηφιακό συγκείμενο, κόλλησε σε ένα σημείο που μιλούσε για το τέλος της φάσης της διασκέδασης στη συνδιαλλαγή μας με τις τεχνολογίες και τι αντίκτυπο (δεν) είχαν στη βελτίωση του βιοτικού επιπέδου των γενικού πληθυσμού.

Παίρνοντας αφορμή από τη συναισθηματική αυτή περιοδολόγηση, εμπνεύστηκε τον τίτλο της παράστασης που σε πρώτη ανάγνωση σημαίνει ένας τέλος, αλλά στα δικά της μάτια ορίζει μια αρχή. Μιλώντας για τις γυναίκες σήμερα, αν μπορούν να βιώσουν απολαύσεις χωρίς ενοχές και προκαταλήψεις και τι εμπόδια βρίσκουν, η Χαρά σημειώνει ότι γνωρίζει γυναίκες που παλεύουν να τα βγάλουν πέρα, να κάνουν τα πράγματα αλλιώς, γυναίκες που συγκρούονται και μάχονται για το δίκαιο, που φροντίζουν η μία την άλλη και δημιουργούν.

«Ξέρω, και ξέρουμε, όμως και γυναίκες που κάνουν τη ζωή των άλλων γυναικών κόλαση. Ξέρω, και ξέρουμε, γυναίκες σε υψηλά ιστάμενες θέσεις –ενίοτε μη αιρετές και οριακά ισόβιες, για να μιλήσω για τον κλάδο μου–, σε διευθυντικές θέσεις επιχειρήσεων που λειτουργούν σε κάκιστες συνθήκες για τις υπόλοιπες εργαζόμενες, γυναίκες στο αστυνομικό σώμα, γυναίκες ακροδεξιές πρωθυπουργούς, κ.ο.κ. Δεν μπορώ να υπερασπιστώ όλες αυτές τις γυναίκες και είμαι σίγουρη ότι καθεμία έχει πολύ διαφορετικά προνόμια και εμπόδια, ανάλογα με την τάξη και το γεωγραφικό της στίγμα. Αν επιχειρήσω όμως μια λίγο απλουστευτική γενίκευση, θα έλεγα ότι σίγουρα η απόλαυση για τη γυναικεία ταυτότητα έχει υπάρξει ένα πεδίο μάχης. Η ενοχή έχει ποτίσει το δέρμα και την ψυχή πολλών από εμάς, καθώς καλούμαστε να εκπληρώσουμε προκατασκευασμένους ρόλους, να γεράσουμε με έναν τρόπο, να επιτύχουμε ή να αποτύχουμε με έναν τρόπο και κυρίως να φταίμε εμείς για την αποτυχία των άλλων».

Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα Facebook Twitter
Horse Me Φωτ.: Pinelopi Gerasimou for Onassis Stegi

Η Σοφία Μαυραγάνη και η εικαστικός Τζάνις Ράφα στήνουν στη Μικρή Σκηνή της Στέγης μια σουρεαλιστική, ποιητική αλληγορία για τα όρια της συμβίωσης της ανθρώπινης και της μη ανθρώπινης φύσης, με επίκεντρο την εικόνα του αλόγου και τη σχέση σωμάτων που καβαλούν και καβαλικεύονται. Η στόχευσή τους; Το δικαίωμα του σώματος να παραμείνει ανεξερεύνητο, αδιευκρίνιστο και αδάμαστο.

Στο Horse me μαστίγια και στομίδες μπλέκονται σε μια παράδοξα ερωτική σύνθεση. Γλουτοί και ουρές δονούνται σε άριες και ηλεκτροπόπ ρυθμούς. Με χλιμιντρίσματα, καλπασμούς, πτώσεις, σαδιστικούς δεσμούς, βασανισμό, λατρεία και με τις φαντασιώσεις, τους πόθους και την ανάγκη του ανθρώπου να δαμάσει άλλα σώματα και να κυριαρχήσει, το έργο θέτει ερωτήματα σχετικά με τις χαρές και τις οδύνες που όλα τα όντα, άνθρωποι και ζώα, μπορούν να μοιραστούν.

«Η παράσταση ήταν μια αφορμή για μένα να μελετήσω και να αναμετρηθώ καλλιτεχνικά με τα μη οικεία αυτά αδιέξοδα. Ο άνθρωπος –λένε οι μελετητές ζώων– έχει προσπαθήσει να εντάξει τα ζώα στο σύστημα αξιών του. Οι υπερασπιστές των ζώων διεκδικούν τα δικαιώματα των ζώων, την αναβάθμιση της υπόστασής τους, την απόδοση σε αυτά γλωσσικών ικανοτήτων κ.λπ. Τα ζώα όμως μπορεί να μη θέλουν να ενταχθούν στο παράδειγμα το ανθρώπινο. Είναι τόσο σαθρό το οικοδόμημα του δυτικού πολιτισμού, που μόνο ό,τι έχει μείνει ανέγγιχτο ίσως φέρει τη γνώση μιας ουσιαστικής ανατροπής», λέει η Σοφία, με την Τζάνις να θεωρεί έννοια της συμβίωσης ανθρώπου και ζώου προβληματική.

«Τι εννοούμε όταν λέμε ότι συμβιώνουμε στον ίδιο χώρο με ένα ον με διαφορετικό σώμα, ανάγκες και ένστικτα;» λέει. «Οι περισσότερες μορφές της, όπως τις έχουμε ορίσει μέσα στο πλαίσιο της συντροφιάς, της διασκέδασης και της άθλησης (βλέπε ιππασία), είναι καταχρηστικές ως προς το ζώο και μη συναινετικές. Οι βαθμίδες της εξαπάτησης των ενστίκτων των ζώων και της παραβίασης των σωμάτων τους ποικίλλουν. Προκειμένου να τραφούν, να νιώσουν ασφάλεια, να μην πονέσουν, τα ζώα εγκλωβίζονται μέσα στο ανθρώπινο πλαίσιο. Όμως αυτό το πλαίσιο είναι ένα κατασκεύασμα δικών μας προσδοκιών και απολαύσεων που επιτρέπει να έχεις κατοικίδιο και συγχρόνως να τρως τα μωρά αγελάδων, κατσικιών και γουρουνιών στο τραπέζι του σπιτιού. Είναι μια τελείως διαστρεβλωμένη αντίληψη γύρω από την έννοια της συμβίωσης με τα ζώα και της πολιτικής και ηθικής μας θέσης απέναντι σε αυτά».

Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα Facebook Twitter
Near Misses Φωτ.: Pinelopi Gerasimou for Onassis Stegi

Στο Near Misses η Φωτεινή Σταματελοπούλου χορογραφεί στο -1 της Στέγης τη/το Δέσποινα Σανιδά-Κρεζία σε μια σόλο περφόρμανς/εικαστική εγκατάσταση σε συνεργασία με τους Δημήτρη Ταμπάκη και Πάνο Αλεξιάδη, εξετάζοντας το σώμα ως ένα πεδίο σύγκρουσης και ορίων – ένα εσωτερικευμένο αίσθημα οργής και επιμονής ξεδιπλώνεται και εξερευνά την αντίσταση και την αποδοχή. Πόσο μεγάλο πεδίο συγκρούσεων, αναδιατυπώσεων, εννοιών και αποδοχής είναι σήμερα το σώμα ρωτώ τη δημιουργό που υποστηρίζει πως «οι παγκόσμιες συνθήκες διαμορφώνουν ένα οριακό πεδίο ύπαρξης του σώματος. Πασχίζει, κουράζεται, παλεύει, ξεχνάει, κάποιες φορές αρρωσταίνει, άλλες υπάρχει όσο παρατηρεί το “κάθε εδώ”, προσπαθεί να συμβαδίσει, θυμάται και συνεχίζει να παλεύει, και σταματά να υπάρχει. Το σώμα μας, όσο και να θέλουμε να μας ακολουθεί πιστά, δεν υπακούει στους δικούς μας όρους. Αλλάζει διαρκώς και αποτυπώνει συνθήκες που καλούμαστε να διαπραγματευτούμε. Η ταυτότητα και η εικόνα του σώματός μας ψυχοκοινωνικά είναι συνεχώς ρευστή. Η παρατήρηση, η πρόληψη και ο χρόνος αντίληψης των αισθήσεων και των ορίων μας ανοίγουν πεδία αντίστασης και αποδοχής, ενώ η απομάκρυνση από την αποσιώπηση, το μοίρασμα εμπειριών, η διαπραγμάτευση με “κάθε δύσκολο” πεδίο συζήτησης είναι σημεία που φέρνουν ξανά το σώμα στην επιφάνεια, και αφού μπορέσουμε να αποδεχθούμε αυτό, θα μπορέσουμε να ακούσουμε καλύτερα και να μιλήσουμε όλο και πιο δυνατά».

Οι τρεις συνεργάτες εστίασαν στη διερεύνηση της λειτουργίας των προστατευτικών αντικειμένων, δράσεων και ήχων μέσα σε διαφορετικά εθνογραφικά πλαίσια. Ανοίγοντας ένα ευρύ πεδίο αναφορών κατέληξαν σε επιλογές που ενθάρρυναν και εμβάθυναν την ανάγκη να διατυπωθεί μια μεταιχμιακή κατάσταση οργής και σιωπής του σώματος απέναντι σε κάθε πιθανή θνητότητα. «Με τον Δημήτρη και τον Πάνο ξεκινήσαμε τη συνεργασία μας πριν από αρκετό καιρό, εστιάζοντας στα αντικείμενα που κατασκεύασε ο Δημήτρης και συνδυάστηκαν με ευρήματα προστατευτικών αντικειμένων από παζάρια για να δημιουργηθεί ένα “φορέσιμο αρχείο” που κουβαλάει το σώμα ως αναπόφευκτο βάρος, ενώ επεκτείνει τις δυνατότητές του ανά στιγμές. Ο Πάνος εξερεύνησε μαζί μας τις ακουστικές και ηχητικές δυνατότητες αυτών των μεταλλικών αντικειμένων, δίνοντας μουσικά θέματα που εξελίσσονται καθοδηγώντας τη σκηνική δράση».

Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα Facebook Twitter
Planet [wanderer] Φωτ.: Rahi Rezvani

Για την πρώτη του σκηνική εμφάνιση στη Στέγη ο εικονοκλάστης, διεθνούς κύρους χορογράφος και χορευτής Damien Jalet επέλεξε το έργο που ξεκίνησε να δημιουργεί στην Ιαπωνία στον απόηχο του καταστροφικού σεισμού και του τσουνάμι του 2011. Στο έργο έδωσε τελικά τον τίτλο Planet [wanderer] (Πλανήτης [περιπλανώμενος]), αντλώντας έμπνευση από τις έννοιες του αρχαιοελληνικού ρήματος «πλανάομαι-ῶμαι»: περιπλανιέμαι / χάνω τον δρόμο μου / σφάλλω.

850
To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης δημιουργεί, μαζί με τον Ιάπωνα εικαστικό Kohei Nawa, μια μνημειώδη εγκατάσταση, μια κοσμογονία εν κινήσει. Μεταξύ χορογραφίας και οπτικού πειραματισμού, εκθέτει το σώμα των χορευτών σε μια διαρκή αναμέτρηση με τα στοιχεία της φύσης, τον άνεμο, το νερό, το χώμα, τον καπνό, την ομίχλη, το φως, το σκοτάδι, σε διαφορετικής έντασης και ποιότητας υλικά, για να προκαλέσει με έναν σπλαχνικό και ονειρικό τρόπο τον δεσμό μεταξύ των ανθρώπων και του πλανήτη τους. Στη δημιουργία του συνδυάζει εξαιρετικά την αισθητική, την πρωτοποριακή του προσέγγιση στον χορό και τις καινοτόμες τεχνικές με την ουσία της ανθρώπινης εμπειρίας.

Οκτώ πλάσματα περιφέρονται αέναα στο ίδιο ουράνιο σώμα σαν νομάδες καταδικασμένοι από τον νόμο της βαρύτητας. Οι περιπλανώμενες υπάρξεις μάς προκαλούν να εξετάσουμε τις έννοιες της μοναξιάς, της αβεβαιότητας και της αναζήτησης του νοήματος, ενώ το έργο εστιάζει και στον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι αντιλαμβάνονται και αντιμετωπίζουν το περιβάλλον τους, δημιουργώντας ένα φανταστικό όσο και αβέβαιο κόσμο στον οποίο όλα αλληλεπιδρούν.

Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα Facebook Twitter
Mist Φωτ.: Rahi Rezvani

Εκτός από το Planet [wanderer], στο φεστιβάλ θα μπορέσουμε να παρακολουθήσουμε και το Mist, τη διαθεματική ταινία χορού που ο Jalet γύρισε σε στενή συνεργασία με τον Ιάπωνα εικαστικό καλλιτέχνη Kohei Nawa και τον Ιρανό κινηματογραφιστή Rahi Rezvani, μαζί με το μοναδικό ανσάμπλ του Nederlands Dans Theater 1. Δημιουργήθηκε εν μέσω της πανδημίας του Covid-19 και αποτυπώνει την αίσθηση της παράδοσης σε μια ατμόσφαιρα θολή, αναδεικνύοντας παράλληλα μια υπερβατική ομορφιά που βυθίζει τους θεατές σε μια κατάσταση που μοιάζει με την ύπνωση. Ο χορογράφος κάνει τα σώματα να αναμετρηθούν με κάθε είδους υλικά προκειμένου να αποκαλύψει τη συνεχώς μεταβαλλόμενη φύση των μορφών της ζωής, διερευνώντας παράλληλα έναν οριακό χώρο μεταξύ επιστήμης και μυθολογίας.

Για 49 λεπτά το εμπνευσμένο από το φαινόμενο των συσσωρεύσεων ομίχλης στη θάλασσα έργο, το οποίο συχνά συνδέεται με την Ολλανδία όπου και γυρίστηκε, διερευνά τον εφήμερο χώρο μεταξύ πραγματικότητας και οφθαλμαπάτης μέσω μιας σωματικότητας που παραπέμπει στη δυναμική του νερού το οποίο εξατμίζεται, συμπυκνώνεται και πέφτει. Δεκαοκτώ σχεδόν γυμνοί χορευτές και χορεύτριες αλληλεπιδρούν, συγχρωτίζονται, εμφανίζονται και εξαφανίζονται μέσα σε μια την αχλή στο πλαίσιο μιας ενστικτώδους, σαρκικής αλλά και φασματικής χορογραφίας που ανακαλεί το σφουμάτο του Λεονάρντο ντα Βίντσι και εμπνέεται από ποικίλους μύθους για την πορεία των ψυχών μετά θάνατον, καθώς και από την παραδοσιακή ιαπωνική θρησκεία Σίντο.

Dance Days, Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, 4-6/4/2025, www.sgt.gr

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Portraits 2025 / Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Εδώ και δέκα χρόνια ο Χρήστος Παπαδόπουλος χορογραφεί εικόνες γαλήνιες ή ανησυχητικές, με το μινιμαλιστικό του λεξιλόγιο να εκφράζει τη δύναμη της ανθρώπινης επαφής, την προσωπική ελευθερία στη συνθήκη της κοινής εμπειρίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Τι σημαίνει ένα sold-out στην Επίδαυρο;

Θέατρο / Τι σημαίνει ένα sold-out στην Επίδαυρο;

Τι είναι αυτό που προσελκύει τους θεατές και προκαλεί τόσο μεγάλο ενδιαφέρον στο κοινό; Μήπως η μαζική προσέλευση πολλές φορές υπονομεύει την παράσταση; Το sold-out στην Επίδαυρο είναι συχνά αμφιλεγόμενο. Πολλοί το περιφρονούν, αλλά όλοι το επιθυμούν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τα πρόσωπα που άλλαξαν κάτι στον πολιτισμό και υπόσχονται πολλά ακόμα για το μέλλον

Portraits 2025 / Τα πρόσωπα που άλλαξαν κάτι στον πολιτισμό και υπόσχονται πολλά ακόμα για το μέλλον

Kάποιοι το κάνουν για χρόνια, άλλοι εμφανίζονται πρώτη φορά ή είναι ακόμα στην αρχή της θαυμαστής τους πορείας. Το μόνο σίγουρο είναι ότι το 2024 έκαναν τη διαφορά και απ' ό,τι φαίνεται το 2025 θα συνεχίσουν ακάθεκτοι. Η ομάδα της LifΟ μίλησε μαζί τους.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ