Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου Facebook Twitter
«Eίμαι πιο δημιουργικός όταν είμαι κοντά στη φύση, όταν έχω χρόνο να καθαρίσει το μυαλό μου, όταν έχω την ευκαιρία να παρατηρήσω και να εκτιμήσω την ευχαρίστηση μέσα από την καθημερινή, έστω, απλότητα». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
0

Χορευτές που συντονίζονται με την αναπνοή, τα μάτια και μια ανεπαίσθητη κίνηση σε ένα κινησιολογικό λεξιλόγιο που συγκροτεί μια συμπαντική χορογραφία. Η αίθουσα του Μεγάρου, βυθισμένη στη σιωπή, παρακολουθεί μαγεμένη αυτήν τη συγκέντρωση των ανθρώπινων σωμάτων της κορυφαίας ομάδας σύγχρονου χορού Nederlands Dans Theater (NDT).

Οι χορευτές της ακολουθούν μια μινιμαλιστική και ακριβή σωματική γλώσσα που μοιάζει με τους σχηματισμούς πουλιών στον ουρανό ή με κοπάδια ψαριών σε γαλήνιους σκοτεινούς βυθούς∙ η ανεξήγητα ζηλευτή, αόρατη σχεδόν, ανεπαίσθητη δύναμή τους δονεί και διαμορφώνει τον χώρο ως ένα άχρονο και μυστηριώδες περιβάλλον.

Στη χορογραφία του νέου συνεργάτη του NDT Χρήστου Παπαδόπουλου, «Ties Unseen», που είδαμε τον Νοέμβριο δεν υπάρχει έντονη σωματικότητα παρά μικρές χειρονομίες. Πρόκειται για μια πνευματική και νοητική κατασκευή από την οποία προκύπτει η κίνηση, φτιαγμένη με τη συγκίνηση και τη φιλοπερίεργη διάθεση ενός σχολαστικού παρατηρητή της φύσης και της ανθρώπινης κατάστασης, που ανατέμνει τη συνθήκη των καθημερινών σχέσεων, των τετριμμένων συναντήσεων και τις βαθιές συνδέσεις που περνούν απαρατήρητες, για να τις φέρει στο φως της σκηνής ως δώρο, ως ωδή στις κοινές στιγμές, στα μικρά πράγματα που είναι καθοριστικής σημασίας στη διαδρομή της ανθρώπινης ύπαρξης.

«Με απασχολεί το πώς μπορώ να προχωρήσω κάθε φορά τη δουλειά μου παραπέρα και να υποστηρίξω τη μοναδικότητα κάθε χορευτή μέσα σε ένα σύνολο που ακολουθεί τον ίδιο κανόνα και θέλει να φτάσει στο ίδιο νοητικό φως».

Η λεπτότητα που χαρακτηρίζει τη χορογραφία του Χρήστου χαρακτηρίζει και τον ίδιο. Είναι άνθρωπος μαλακός, ευθύς και στα μάτια του λάμπει ένα χαμόγελο που μοιάζει να θέλει να βρει την ομορφιά και τη γλυκύτητα του κόσμου στις πιο βαθιές του συνδέσεις.

«Θέλω οι χορευτές να επιστρατεύουν τη φαντασία τους, όχι να εκτελούν απλώς μια κίνηση» Facebook Twitter
«Τα δέκα αυτά χρόνια, από το 2014 ως το 2024, που έκανα την ομάδα, έχω ζήσει πολύ ωραία πράγματα. Είμαι πολύ τυχερός και πολύ ευγνώμων γι’ αυτά που έχουν συμβεί. Συγχρόνως, αυτά τα δέκα χρόνια παραμέλησα την υγεία μου, τους φίλους μου, δεν είχα πια ελεύθερο χρόνο, συνέχεια χρειαζόταν να λύνω προβλήματα». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Φτάνει στο ραντεβού μας μετά την πρόβα του και κρατά ένα ρόδι. Προτού μιλήσουμε για το νέο έργο που ετοιμάζει και θα παρουσιάσει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση μιλάμε για τη βυζαντινή ζωγραφική και τον Ιερώνυμο Μπος που αποτέλεσαν πηγή έμπνευσης για τη δουλειά του. «Βλέπεις στη ζωγραφική του Μπος τα στοιχισμένα και συμπυκνωμένα σώματα σε πολύ μικρούς χώρους, τη συλλογικότητα και τη φόρμα κάθε σώματος και, παρόλο που καθένα είναι διαφορετικό από το άλλο, καταλαβαίνεις ότι τα συνδέουν η κοινή πρόθεση, η κοινή κατεύθυνση», λέει.

«Αυτό με απασχολεί, το πώς μπορώ να προχωρήσω κάθε φορά τη δουλειά μου παραπέρα και να υποστηρίξω τη μοναδικότητα κάθε χορευτή μέσα σε ένα σύνολο που ακολουθεί τον ίδιο κανόνα και θέλει να φτάσει στο ίδιο νοητικό φως. Οπότε, θέλοντας να δημιουργήσω κάτι με ένα μεγάλο γκρουπ ανθρώπων σε έναν μικρό χώρο, έπρεπε να κρατηθώ και να μην απλώσω τη χορογραφία, έπρεπε οι δεκάξι χορευτές να μη διαρρήξουν αυτή την εγγύτητα».

Μου δείχνει το ρόδι. «Αυτή είναι η ιδέα. Ανοίγεις αυτό το σκληρό κέλυφος και μέσα βρίσκεις έναν θησαυρό, καρπούς σε αρμονία φυσική, τον έναν δίπλα στον άλλο. Επιδιώκω πάντα ο χορευτής να καταλάβει ότι η κίνηση δεν είναι σημαντική, σημαντική είναι η πρόθεση που θα τη δημιουργήσει, η σύνδεσή μας, το βλέμμα μας∙ θέλω να αισθάνεται τι εννοώ, να επιστρατεύει τη φαντασία του, όχι να εκτελεί απλώς μια κίνηση.

Και θέλω ως θεατής να βλέπεις στη σκηνή μια σχέση, όχι μόνο ωραίες, απόλυτης ακρίβειας κινήσεις, να ανοίγεις τις κεραίες σου, όπως τις άνοιξαν και οι χορευτές πριν από σένα, και να καταλαβαίνεις ότι αυτό που συμβαίνει είναι αποτέλεσμα μιας συνδιαμόρφωσης, με τις μικροδονήσεις της κίνησης που δεν είναι ποτέ οι ίδιες να ανεβάζουν την αδρεναλίνη και την ελάχιστη μετατόπιση να δημιουργεί τη μεγαλειώδη, ανθρώπινη, βαθιά κρυμμένη πολλές φορές δυναμική που γεννούν η εμπιστοσύνη, η επιθυμία, ακόμα και η αντίσταση ανάμεσα στα μέλη μιας ομάδας. Θέλω να μπορείς να καταλάβεις ότι δεν υπάρχει σωστό ή λάθος, ότι το σύστημα είναι σε ένα διαρκές debate μέσα σε κάτι που συμβαίνει εκείνη τη στιγμή».

Η μικρή μαγική κίνηση της φύσης και η παρατήρησή της, η αρμονία μέσα σε έναν υφιστάμενο περιορισμό και η σύνδεσή της με την ελευθερία και τον απεγκλωβισμό, ζητήματα που απασχολούν διαρκώς τον Χρήστο, όπως και η κατανόηση της ανακύκλωσης της σύνδεσης ενός σώματος με τον χώρο και τους γύρω του, έχει να κάνει πολύ με το οικείο τοπίο της Νεμέας και τα παιδικά και εφηβικά του χρόνια.

Ties Unseen - Christos Papadopoulos (NDT 1 | Architecture of the Invisible)

Γεννήθηκε το 1976. Μεγάλωσε και έζησε στη Νεμέα, όπου η μητέρα του διατηρούσε μια βιοτεχνία ζυμαρικών∙ εκείνος και οι αδελφές του βοηθούσαν τα καλοκαίρια την οικογενειακή επιχείρηση. «Μεγάλωσα, ήρθα στην Αθήνα, σπούδασα στο Πάντειο, πήγα στο Εθνικό Θέατρο, στην Ολλανδία, έκανα χορό, γύρισα, ήμουν στους Ολυμπιακούς, και κάθε καλοκαίρι επέστρεφα στην οικογενειακή επιχείρηση».

Όταν το βράδυ καθάριζαν το μαγαζί, ο Χρήστος έβαζε πολύ δυνατά μουσική. Στην εφηβεία πέρασε μια φάση που άκουγε το «Άξιον Εστί» του Μίκη Θεοδωράκη συγκλονισμένος, καθώς ανακάλυπτε πώς ο λόγος πίσω από τη σύνθεση αποκτούσε την αφαιρετική διάσταση της κίνησης. «Αισθανόμουν ότι κάλπαζα μαζί της για να πιάσω το νόημα. Είχα ερωτευθεί αυτήν τη διαδικασία, ήταν μια αγαπημένη αίσθηση», θυμάται.

Την τελευταία χρονιά του λυκείου ήρθε στην Αθήνα, πέρασε στο τμήμα Πολιτικών Επιστημών του Παντείου και εκεί έμαθε ότι υπήρχε μια «φανταστική θεατρική ομάδα» μέσα στην οποία ανακάλυψε το θέατρο και τον χορό, περνώντας δυο χρόνια έκστασης. Οι περισσότεροι από αυτή την ομάδα είχαν αποφασίσει να δώσουν εξετάσεις στο Εθνικό και ο Χρήστος σκέφτηκε να ακολουθήσει το παράδειγμά τους. Με ελάχιστη προετοιμασία, μεγάλη ανεμελιά και άγνοια κινδύνου έδωσε στο Θέατρο Τέχνης ‒ξέχασε τα λόγια του ποιήματος του Τάσου Λειβαδίτη που είχε επιλέξει και αυτοσχεδίασε με δικούς του στίχους‒, για το Εθνικό ετοιμάστηκε με κάπως μεγαλύτερη επιμέλεια.

Πέρασε και στις δυο σχολές, διάλεξε να φοιτήσει στο Εθνικό και κάπου εκεί άρχισε και η ιστορία του με τον χορό. Κατάλαβε ότι τον ενδιέφερε και παρακολούθησε τα μαθήματα της Τίνας Παπανικολάου στην κατάληψη καλλιτεχνών στη Γ’ Σεπτεμβρίου. «Ήθελα να δοκιμάσω τι μπορώ να κάνω στον χορό και αποφάσισα να πάω σε μια σχολή στο Άμστερνταμ που δεν είχε σύστημα, αλλά σε βοηθούσε να καταλάβεις τι θέλεις να κάνεις. Μάλιστα, μου είπαν ότι είχαν δει μια περφόρμανς όπου μασούσαν μανταλάκια στη σκηνή και είπα “αυτό θέλω”. Έτσι έδωσα εξετάσεις στο School for New Dance Development (SNDO). Πέρασα και μετακόμισα στο Άμστερνταμ».

«Θέλω οι χορευτές να επιστρατεύουν τη φαντασία τους, όχι να εκτελούν απλώς μια κίνηση» Facebook Twitter
«Και το “Έλβεντον” και το “Opus” ήταν δουλειές που έγιναν από την τσέπη μου και την τσέπη των φίλων μου που πίστεψαν στην ιδέα και είπαμε “πάμε, και θα μοιραστούμε τα εισιτήρια”». Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

Ο Χρήστος μπορεί να μην είχε ακριβώς αυτό που αποκαλούμε «σχέδιο» και να αφηνόταν το ένα βήμα να τον οδηγήσει στο επόμενο, είχε όμως την απόλυτη υποστήριξη από το σπίτι του, από τη μητέρα του ‒ πρόσφατα τη ρώτησε αν είχε άγχος που ήθελε να δοκιμάσει διάφορα πράγματα. «Σκεφτόμουν», του είπε, «ότι αυτό είναι ένα μοτίβο, “θα κάνω θέατρο, θα κάνω χορό, θα φύγω στο εξωτερικό”, αλλά σε έβλεπα ως έναν άνθρωπο με τόσα γκάζια και τόση όρεξη που δεν ήθελα να σε περιορίσω. Πώς θα μπορούσα να βάλω στοπ σε τόση φόρα;»

Στην Ολλανδία τα πράγματα ήταν δύσκολα. Ο Χρήστος βρέθηκε να πιάνει μπάρα για πρώτη φορά στη ζωή του δίπλα στους συμφοιτητές του, που οι περισσότεροι ήταν επαγγελματίες χορευτές, και έπρεπε να τρέξει πολύ γρήγορα για να τους φτάσει. Μπορεί να πήρε το πρώτο θετικό σχόλιο στο τρίτο έτος, αλλά δεν αποκαρδιώθηκε ούτε λεπτό. Δούλεψε σκληρά, δοκιμάστηκε σε πολλά πεδία και υπήρχε ενθάρρυνση. Από τις σπουδές του εκεί διαλέγει να μου μιλήσει για το συγκλονιστικότερο μάθημα που έχει κάνει, το feedback, δηλαδή πώς να κάνεις κριτική και να μιλάς γι’ αυτό που είδες.

«Αυτό ήταν ένα σπουδαίο μάθημα που γενικότερα αφορά όχι μόνο τον χορό και τη θεωρία αλλά και τη ζωή, το πώς μιλάς, πώς αρθρώνεις μια γλώσσα, πώς δεν θα είσαι αρνητικός κι ας διαφωνείς, πώς δεν θα κάνεις τον άλλο να κλειστεί στον εαυτό του. Η βασική αρχή του μαθήματος ήταν “δεν μας ενδιαφέρει η προσωπική σου άποψη, πρέπει να μιλήσεις πέρα απ’ αυτό, να μπορεί να καταλάβει ο άλλος ώστε να βελτιωθεί, να βελτιώσει τα εργαλεία του».

Τελειώνοντας τις σπουδές του εκεί τον κάλεσαν στη χορογραφική ομάδα των Ολυμπιακών Αγώνων. Στη συνέχεια συμμετείχε σε τρεις δουλειές του Δημήτρη Παπαϊωάννου, σε ομάδες χορού στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, κάνοντας χορογραφίες για το θέατρο. Ενώ αγαπούσε να χορεύει, η ιδέα να χορογραφήσει με δική του ομάδα τον έτρωγε αλλά και τον τρόμαζε ‒ τον κρατούσαν πίσω η ανασφάλεια και η αναβλητικότητα. Πιο αποφασιστικός από εκείνον, ο Θωμάς Μοσχόπουλος, που είχε αποφασίσει να βάλει χορό στο θέατρο Πόρτα, τον κάλεσε να κάνει την πρώτη του χορογραφία, το «Έλβεντον», εμπνευσμένο από τα «Κύματα» της Βιρτζίνια Γουλφ.

Πυρήνας του έργου του, όπως και στο διάσημο μυθιστόρημα της Βρετανής συγγραφέως, ήταν το μοτίβο και η έννοια της αδιάκοπης ροής του χρόνου που απεικονίστηκε με τα μέσα της επανάληψης, της αναπήδησης και της σταδιακής ανάπτυξης της σωματικής κίνησης, φέρνοντας στη σκηνή διαφορετικές αντιλήψεις για την πραγματικότητα μέσα σε έναν κόσμο που ρέει συνεχώς, σαν τα κύματα του ωκεανού.

«Θέλω οι χορευτές να επιστρατεύουν τη φαντασία τους, όχι να εκτελούν απλώς μια κίνηση» Facebook Twitter
«Επιδιώκω πάντα ο χορευτής να καταλάβει ότι η κίνηση δεν είναι σημαντική, σημαντική είναι η πρόθεση που θα τη δημιουργήσει, η σύνδεσή μας, το βλέμμα μας». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Το «Έλβεντον» ήταν η πρώτη επιλογή των Aerowaves ’16, της διασυνοριακής πλατφόρμας που παρέχει ευκαιρίες καλλιτεχνικής έκφρασης σε αναδυόμενους χορογράφους, έτσι με την πρώτη τους χορογραφική δουλειά ο Χρήστος και η ομάδα του έκαναν μια περιοδεία σε σαράντα πόλεις. Άρχισε να γνωρίζει έναν κύκλο ανθρώπων και ομοτέχνων του και παράλληλα ξεκίνησε τη δεύτερη δουλειά του, το «Opus», μια παράσταση βασισμένη στην κλασική μουσική, πρόθεση της οποία ήταν να μελετήσει την αυστηρή της δομή και την καλλιτεχνική της πολυπλοκότητα και να την παρουσιάσει εικαστικά στη σκηνή, διερευνώντας παράλληλα την αυτόματη απόκρισή μας στο άκουσμα της μουσικής.

«Και το “Έλβεντον” και το “Opus” ήταν δουλειές που έγιναν από την τσέπη μου και την τσέπη των φίλων μου που πίστεψαν στην ιδέα και είπαμε “πάμε, και θα μοιραστούμε τα εισιτήρια”. Κι έτσι έγιναν, ρεφενέ, αυτές οι παραγωγές», εξηγεί. 

Έχοντας κλείσει μια δεκαετία χορογραφιών στο θέατρο και με δυο δουλειές που απέσπασαν ενθουσιώδεις κριτικές, αρχίζει να συνεργάζεται με τη Στέγη ‒ πρώτη του παραγωγή ήταν το «Ιόν». Εκεί η κινησιολογική του έρευνα είχε ως αφετηρία το πέταγμα των πουλιών, τον συντονισμό των πυγολαμπίδων, μια σειρά από μικρο-φαινόμενα που συνθέτουν τον κόσμο της φύσης, και την αναγωγή τους στα κινησιολογικά μοτίβα που συναντάμε παντού γύρω μας.

Εξακολούθησε να χρησιμοποιεί μια μινιμαλιστική γλώσσα, ενώ αναζητούσε τους μηχανισμούς ή τον αλγόριθμο που κρύβεται πίσω από τη λειτουργία του συντονισμού. Οι δέκα χορευτές του δοκίμαζαν στοιχεία που ξεπερνούν τη φόρμα, με ανεπαίσθητες αλλαγές και αθόρυβες μεταβάσεις που προσομοιάζουν στις ανθρώπινες σχέσεις οι οποίες επικυρώνουν τον ρυθμό της ζωής, τη φυσική τάξη πραγμάτων.

Ακολουθεί το «απατηλά απλό» «Larsen C», το πιο «φανερό» μέχρι σήμερα κομμάτι του, που αποκαλύπτει τη χορογραφική του γλώσσα και την ακούραστη εξερεύνηση της επανάληψης που μετατρέπει την κίνηση σε κατάσταση και δημιουργεί πολλαπλά στρώματα νοήματος και σπάνιες αντιληπτικές εμπειρίες.

Οι χορευτές του μετατρέπονται σε έναν παλλόμενο κινητικό όγκο που μεταφέρει νοήματα όπως ο χρόνος και η ζωή ή υποδηλώνει φυσικά φαινόμενα όπως η ροή του νερού, η διάβρωση του εδάφους, ο τρόπος που ξεθωριάζει το φως κατά τη δύση του ηλίου. Τα ίδια αυτά νοήματα μεταστρέφονται με μια ασήμαντη αλλαγή της σωματικής κίνησης, του ήχου ή του φωτός, όπως και ο τρόπος με τον οποίο τα αντιλαμβανόμαστε. Το «Larsen C» είναι μια τρανή απόδειξη ότι δεν υπάρχει σταθερή οπτική γωνία από την οποία μπορούμε να παρατηρήσουμε τον κόσμο.

«Θέλω οι χορευτές να επιστρατεύουν τη φαντασία τους, όχι να εκτελούν απλώς μια κίνηση» Facebook Twitter
Οι δέκα χορευτές του δοκίμαζαν στοιχεία που ξεπερνούν τη φόρμα, με ανεπαίσθητες αλλαγές και αθόρυβες μεταβάσεις που προσομοιάζουν στις ανθρώπινες σχέσεις οι οποίες επικυρώνουν τον ρυθμό της ζωής, τη φυσική τάξη πραγμάτων.

Πριν αρχίσουμε να μιλάμε για τη δουλειά που ετοιμάζει τώρα, ο Χρήστος θέλει να κάνουμε μια παρένθεση, να πιάσουμε την ιστορία αυτής της νέας του δημιουργίας από την αρχή, από την πρώτη σκέψη.

«Τα δέκα αυτά χρόνια, από το 2014 ως το 2024, που έκανα την ομάδα, έχω ζήσει πολύ ωραία πράγματα. Είμαι πολύ τυχερός και πολύ ευγνώμων γι’ αυτά που έχουν συμβεί. Συγχρόνως, αυτά τα δέκα χρόνια παραμέλησα την υγεία μου, τους φίλους μου, δεν είχα πια ελεύθερο χρόνο, συνέχεια χρειαζόταν να λύνω προβλήματα. Παραμέλησα όλη τη γλύκα της ζωής και τη συλλογικότητα για την οποία δουλεύω δεν την εφάρμοζα στη ζωή μου. Απλά πράγματα, όπως το να βγω, να περάσω καλά, να δω το φως και να το εκτιμήσω, δεν τα έκανα.

Έφτασα σε ένα σημείο που δεν μου άρεσα όπως ήμουν και ήθελα να με βελτιώσω. Τι εννοώ; Ήθελα να βρω ξανά τη γλύκα, τη λαχτάρα και την ενέργεια που δύσκολα ανασύρεις όταν συνυπολογίζεις αυτό που συμβαίνει σε έναν κόσμο που βομβαρδίζεται διαρκώς, πολιτικά και κοινωνικά, από άσχημα πράγματα. Εγώ είμαι πιο δημιουργικός όταν είμαι κοντά στη φύση, όταν έχω χρόνο να καθαρίσει το μυαλό μου, όταν έχω την ευκαιρία να παρατηρήσω και να εκτιμήσω την ευχαρίστηση μέσα από την καθημερινή, έστω, απλότητα».

Από εκεί, από μια βαθιά καταγωγική ρίζα ξεκινά και η ιδέα της επόμενης δουλειάς του που θα δούμε τον Μάιο στη Στέγη. Ο τίτλος της, «My fierce ignorant step», ξεκινά από τη μνήμη και τα ακούσματα του «Άξιον Εστί» που σημάδεψε την εφηβεία του ‒ τι συμβαίνει όταν διαστέλλονται ο λόγος και ο ήχος για να φτάσουν σε μια κίνηση, ένα χέρι που σηκώνεται, ένα σώμα που ταλαντώνεται, ένα πόδι που τρέμει. Οι προσωπικές ακουστικές του μνήμες κρύβουν κάτι συλλογικό και καθολικό, συνδέονται με τις ζωές πολλών Ελλήνων που αντλούν από την ίδια δεξαμενή και την κοινή μοίρα του τόπου μας.

Οι φωνές και τα σώματα ηχούν σαν μουσικά όργανα και η κίνηση γίνεται τραγούδι. Με αναφορές από τα δικά του ακούσματα, συνδέει την υλικότητα του ήχου με τη μουσικότητα των σωμάτων. Με δέκα περφόρμερ επί σκηνής να συγκροτούν ένα σώμα που πορεύεται με μάτια ορθάνοιχτα προς τα εμπρός, πάντα δίνει φωνή στην ανεπαίσθητη κίνηση και ανάσα στα σώματα που ηχούν ανθεκτικά στη συνθήκη της αέναης πορείας τους στον ανοιχτό ορίζοντα.

Προτού τον αποχαιρετήσω, τον ρωτώ ποια ήταν η χορογραφική εμπειρία που τον έχει εκπλήξει περισσότερο μέχρι σήμερα. Μου μιλά για τους Dance On Ensemble, μια διεθνή ομάδα με εξαιρετικούς χορευτές από 45 ως 70 ετών με έδρα το Βερολίνο. Όταν πήγε εκεί για να συνεργαστεί μαζί τους και να χορογραφήσει το «Mellowing» είχε μια συγκεκριμένη άποψη για τα σώματα που έπρεπε να διαχειριστεί με μεγάλο σεβασμό.

«Θέλω οι χορευτές να επιστρατεύουν τη φαντασία τους, όχι να εκτελούν απλώς μια κίνηση» Facebook Twitter
«Ήθελα να βρω ξανά τη γλύκα, τη λαχτάρα και την ενέργεια που δύσκολα ανασύρεις όταν συνυπολογίζεις αυτό που συμβαίνει σε έναν κόσμο που βομβαρδίζεται διαρκώς, πολιτικά και κοινωνικά, από άσχημα πράγματα». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

«Αυτοί οι χορευτές έχουν υπάρξει σπουδαίοι και εξακολουθούν να είναι, αλλά με άλλο τρόπο», λέει. «Είναι μια ομάδα με μεγαλύτερους χορευτές που θέλουν να βελτιώνονται. Η εμπειρία μου μαζί τους ανέτρεψε πλήρως όσα πίστευα. Κρατούσαν σημειώσεις για τα πάντα, δοκίμαζαν τα πάντα ακόμα και στο μικρό διάλειμμά τους. Έλεγα “θέλετε να σταματήσουμε λίγο;”. Και μου απαντούσαν “η προσωπική μας κούραση δεν πρέπει να σε αφορά, κάνε το πρόγραμμα όπως έχουμε συμφωνήσει”. Ήταν ασταμάτητοι, ακούραστοι, δεν γκρίνιαζαν καθόλου. Μόνο δοτικότητα υπήρχε και αυτό με έκανε να σκεφτώ πόσο τρομακτική είναι η γκρίνια στην Ελλάδα.

Από την άλλη σκέφτομαι ότι αυτοί οι άνθρωποι σε όλη τους τη ζωή είχαν μια εργασία ανταποδοτική, πληρώνονταν, είχαν ασφάλιση, έφτιαξαν τα σπίτια τους, έζησαν μια άνετη ζωή κάνοντας ένα επάγγελμα. Οπότε το στούντιο είναι φίλος, η πρόβα τούς δίνει χαρά. Σ’ εμάς ένας χορευτής έρχεται στην πρόβα από μια άλλη πρόβα και έχει κάνει και δύο μαθήματα∙ είναι λογικό η συνθήκη να σε κουράζει βαθιά, να σε αποκαρδιώνει. Αλλά δεν θέλω να είμαι απαισιόδοξος, έχουμε καλούς χορευτές και χορογράφους και θαυμάζω όσους είναι στο επάγγελμα, όσους πιστεύουν και το παλεύουν καθημερινά σε μια χώρα που δεν δίνει ευκαιρίες».

Ενώ έγραφα αυτό το κομμάτι, έμαθα τα καλά νέα, ότι ο Χρήστος Παπαδόπουλος είναι φιναλίστ, μαζί με τρεις άλλους χορογράφους από τις ΗΠΑ, την Πορτογαλία και τη Βραζιλία, για το Rose International Dance Prize, ένα καινούργιο διεθνές βραβείο χορού που δίνεται κάθε δύο χρόνια και θέσπισε το Sadler’s Wells για πρωτότυπες δημιουργίες χορού σε οποιοδήποτε στυλ απ’ όλο τον κόσμο. Ανάμεσα σε δεκατέσσερις υποψηφιότητες το «Larsen C» προκρίθηκε και θα παρουσιαστεί στο Sadler’s Wells για δύο παραστάσεις στις 4 και 5 Φεβρουαρίου 2025.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Δημήτρης Παπαϊωάννου

Συνέντευξη / Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Αυτή θα είναι η τελευταία μου φορά στη σκηνή»

Λίγο πριν εμφανιστεί ξανά στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με το ΙΝΚ, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου κάνει μια αναδρομή σε ολόκληρη την καριέρα του σε μια κουβέντα έξω απ’ τα δόντια με τον Δημήτρη Παπανικολάου, καθηγητή Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, για το περιοδικό «Dust», την οποία αναδημοσιεύει σε αποκλειστικότητα η LiFO.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ