Τι συνδέει τα μανιτάρια με τη γνώση;

Το αόρατο, γοητευτικό και μυστηριώδες δίκτυο που συνδέει τα μανιτάρια με τα βιβλία και τη γνώση Facebook Twitter
Χριστίνα Μήτρεντσε, Still Life – Edible Fungi on Books, 2015, 90 × 90 εκ., χειροποίητη μεταξοτυπία, μολύβια, γραφίτης σε χαρτί 300gsm, μοναδικό έργο. Παραχώρηση της καλλιτέχνιδας και της CITRONNE Gallery.
0

Σπόροι σιτάκε αναπτύσσονται στο βιβλίο-γλυπτό «Το βάρος της πεταλούδας» του Erri De Luca, ενώ το μυκήλιο πλευρώτους καταλαμβάνει τις δασοκομικές μελέτες του παππού της εικαστικού Χριστίνας Μήτρεντσε, τις οποίες ανακάλυψε στο αρχείο της μητέρας της και περιλαμβάνουν τεκμήρια από μοναστήρια του Αγίου Όρους και του Σέιχ Σου. Τα γράμματα –οι λέξεις, το κείμενο, η γνώση– καταλαμβάνονται από το μυκήλιο-μυκόρριζα, δημιουργώντας ένα υπόγειο δίκτυο που βοηθάει στην αναβίωση των δέντρων από τα οποία προέρχεται το χαρτί και κατασκευάζεται το βιβλίο που φέρει το κείμενο, και ούτω καθεξής, ως μέρος μιας συνεχιζόμενης διαδικασίας οργανικού μετασχηματισμού ή οργανικής διείσδυσης. 

Η έκθεση της Χριστίνας Μήτρεντσε «The Wood Wide Web» στην γκαλερί Citronne από τις 2 Απρίλιου προσκαλεί τον επισκέπτη να εμπλακεί νοερά και να συναντήσει ένα δάσος που ζωντανεύει μέσα στο διαμέρισμα/γκαλερί και απευθύνεται στην εποχή μας, η οποία χαρακτηρίζεται από τις οικολογικές διαταραχές και την πολυπλοκότητα της ανθρώπινης συμβίωσης, παρουσιάζοντας ένα αόρατο δίκτυο που συνδέει τις μοναδικές ιδιότητες των μυκήτων, την ιστορία τους και τις αμέτρητες χρήσεις τους σε υλικά, ιατρική και οικολογία, καθώς και τη σχέση του ανθρώπου με τη φύση, τη θρησκεία, τη γνώση και την καταστροφή που οδηγεί στην αναγέννηση.

Η καταστροφή οδηγεί στην αναγέννηση. Στη δουλειά της η Χριστίνα Μήτρεντσε χρησιμοποιεί την καταστροφή και την ανακύκλωση ως σύστημα για την παραγωγή νέων έργων. Τι συμβαίνει όταν ένα βιβλίο «αποτρέπει την αναγνωσιμότητα» ή γίνεται δυσανάγνωστο; Πρέπει να γίνει αισθητό. Πρέπει να απορροφηθεί και να ενεργοποιηθεί. 

Η Χριστίνα ξεκίνησε την έρευνά της στο Λονδίνο πριν από δυο δεκαετίες και από τότε το δίκτυο «δάση-δέντρα-κορμοί-χαρτί-βιβλία-μύκητες-μυκόρριζα-αποσύνθεση-αναγέννηση» αποτελεί μια εννοιολογική και οργανική αλυσίδα στην καλλιτεχνική της πρακτική.  

Χριστίνα Μήτρεντσε
H Χριστίνα Μήτρεντσε

«Ο κήπος μου όταν ζούσα στο Islington (τα δέντρα, οι κορμοί, τα φυτά, τα μανιτάρια) βρισκόταν πάνω από ένα πολεμικό καταφύγιο του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου στο πίσω μέρος του σπιτιού μου», λέει. «Αυτό ήταν το στούντιό μου για έναν χρόνο. Ένας σκοτεινός, υπόγειος χώρος χωρίς ρεύμα, με ποντίκια και αράχνες. Δούλευα με το φως των κεριών. Ανακάλυψα βλήματα όπλων σε ξύλινα μπαούλα. Μετέφερα μέσα εκεί τους κορμούς δέντρων από τον κήπο, τα πρώτα μου "wood logs", χρηστικά καθίσματα-γλυπτά, πάνω στα οποία χάραξα λέξεις για τη σχέση φύσης, τέχνης και επιστήμης και άκουγα John Cage για να φτιάξω το δικό μου sound piece. Εκεί μέσα ανέπτυξα τους πρώτους σπόρους μανιταριών, καθώς και "growing crystals", που έγιναν μέρος των γλυπτών μου. Ξεκίνησα να διαβάζω βιβλία για τα δάση, την αποψίλωση των δασών και τα μανιτάρια. Πήγαινα πολύ συχνά σε ημερήσιους, οργανωμένους, ομαδικούς περιπάτους για την έρευνα και την ανεύρεση μανιταριών στις περιοχές Epping Forest, όπου και δίδασκα, στο High Gate Wood, στο Hampstead Heath και στα υπέροχα δάση του Νότιου Λονδίνου, στο Dulwich Park, στο Richmond Park και στο South Norwood Country Park». 

Η Χριστίνα ξεκίνησε να εκθέτει τα πρώτα χειροποίητα γλυπτικά έργα της με τίτλο «Fungi/Μushrooms» το 2010. Στα έργα αυτά εξερευνά με εμμονή την κοσμική ομοιότητα των βραγχίων των μυκήτων με τις σελίδες των βιβλίων, εκτός των άλλων. Τα μανιτάρια, οι άνθρωποι και τα βιβλία σχετίζονται μεταξύ τους, καθώς στην ευρύτερη κατηγορία του καθενός υπάρχουν επίσης απαγορευμένες ουσίες. Μπορούμε να πάρουμε ως παράδειγμα τον απαγορευμένο καρπό της γνώσης, τα απαγορευμένα από ολοκληρωτικά καθεστώτα βιβλία ή ακόμα και τα θανατηφόρα ή τοξικά μανιτάρια που τρώγονται μόνο μία φορά. Ο Terence McKenna πρότεινε ότι το απαγορευμένο φρούτο ήταν μια αναφορά σε ψυχοτρόπα φυτά και μύκητες, συγκεκριμένα σε μανιτάρια ψιλοκυβίνης, τα οποία θεωρούσε ότι έπαιξαν κεντρικό ρόλο στην εξέλιξη του ανθρώπινου εγκεφάλου. Ομάδα ερευνητών του Imperial College εφαρμόζει θεραπευτική αγωγή μανιταριών, με θετικά αποτελέσματα σε ασθενείς με μακροχρόνια κατάθλιψη. 

Το αόρατο, γοητευτικό και μυστηριώδες network που συνδέει τα μανιτάρια με τα βιβλία και τη γνώση Facebook Twitter
Χριστίνα Μήτρεντσε, Psilocybin Made You a Fun Guy, Bookscape XIV, 2023, 105 × 80 εκ., εξώφυλλα παλαιών βιβλίων, φύλλα προμετωπίδων, αποξηραμένα βρώσιμα μανιτάρια, κορδέλες, βινυλικά γράμματα, ακρυλικό χρώμα, ξύλο. Παραχώρηση της καλλιτέχνιδας και της CITRONNE Gallery.

«Στην ατομική μου έκθεση στην γκαλερί Citronne παρουσιάζω 12 νεκρές φύσεις μικρής κλίμακας σε χαρτί (μολύβι, κολάζ και χειροποίητη μεταξοτυπία), όπου τα ISBN δώδεκα απαγορευμένων βιβλίων συνυπάρχουν με απαγορευμένα μανιτάρια βγαλμένα από την εγκυκλοπαίδεια Larousse, που επίσης παρουσιάζω στη σειρά "Bookscapes". Σε μεγαλύτερα μεγέθη, στις νεκρές φύσεις, ενσωματώνονται και πρόσφατες εκδόσεις περί μυκήτων, όπως η "Let’s Become Fungal!" (2023) της Yasmine Ostendorf-Rodriguez και το "The Mushroom at the End of the World: On the Possibility of Life in Capitalist Ruins" (2015) της Κινεζοαμερικανίδας ανθρωπολόγου Anna Tsing, που περιγράφει και αναλύει τις παγκοσμιοποιημένες αλυσίδες εμπορευμάτων των μανιταριών matsutake», λέει.

Τα πέντε αναγνωρίσιμα δέντρα που συμβιώνουν με μύκητες είναι ζωγραφισμένα σε χρωματιστό, χειροποίητο, ανακυκλωμένο χαρτί βιβλίων 180 x 85 εκ. Εσκεμμένα το καθένα με ξεχωριστές υφολογικές ιδιομορφίες, μοιάζουν σαν να ενσαρκώνουν προσωπικότητες με ανθρωπομορφικά χαρακτηριστικά. «Τα "Fungi Logs–Nugrybauti", χειροποίητα ξυλόγλυπτα σκαμπό από κορμούς δέντρων, που βρήκα κοντά στο στούντιό μου στην περιοχή του Φιλοπάππου, υποβλήθηκαν σε περαιτέρω επεξεργασία. Τα βιβλία κόπηκαν, τρίφτηκαν και εμφυτεύτηκαν στους κορμούς, ώστε να ξεπροβάλλουν πλέον σε διαφορετικά σχήματα και είδη μανιταριών. Έχουν χαραγμένο με χρυσό επάνω τους τη λέξη Nugrybauti. Στη Λιθουανία, όπου ο κόσμος έχει εμμονή με τα μανιτάρια, το να παραστρατήσεις σε ένα δάσος ενώ μαζεύεις μανιτάρια είναι μια συνηθισμένη εμπειρία, και αποδίδεται με αυτήν τη λέξη» λέει η Χριστίνα.

«Η ίδια λέξη χρησιμοποιείται για να περιγράψει την απόκλιση από την πλοκή μιας ιστορίας. Φτάνεις σε κατάσταση "nugrybauti" όταν η συγκίνηση τού να έχεις εντοπίσει επιλεγμένα φαγώσιμα μανιτάρια "ξεφεύγει" και τριγυρνάς άσκοπα πάνω από βρύα, κάτω από κλαδιά και γύρω από τις φούστες των ερυθρελατών, χαμένη, μέχρι πολύ αργότερα να επιστρέψεις σε ένα οικείο μονοπάτι, αν και όχι εκεί που νόμιζες ότι θα ήσουν. Προσκαλώ τους επισκέπτες σε συζητήσεις που πραγματεύονται τη σημασία της μυκητολογίας, των δέντρων και των δασών για την κοινωνία. Οι απίστευτες ιδιότητες των μυκήτων, η ιστορία τους, καθώς και οι αμέτρητες χρήσεις τους σε υλικά, ιατρική και οικολογία, έχουν θετικό αντίκτυπο στον πλανήτη. Με στοχαστική, κριτική ματιά, θίγω αυτές τις διαχρονικές έννοιες, αφενός των βιβλίων και αφετέρου της γνώσης και των αρχετύπων. Συνδυάζω το υλικό και το διανοητικό στοιχείο, τις λέξεις με τις εικόνες και την ύλη, τη σχέση της ασώματης γνώσης με την ενσαρκωμένη εμπειρία και την υλικότητα». 

Το αόρατο, γοητευτικό και μυστηριώδες network που συνδέει τα μανιτάρια με τα βιβλία και τη γνώση Facebook Twitter
Χριστίνα Μήτρεντσε, Oak Tree, 2024, 85 × 180 εκ., μεικτή τεχνική, ακρυλικό χρώμα και κολάζ σε χαρτί. Παραχώρηση της καλλιτέχνιδας και της CITRONNE Gallery.
Το αόρατο, γοητευτικό και μυστηριώδες network που συνδέει τα μανιτάρια με τα βιβλία και τη γνώση Facebook Twitter
Χριστίνα Μήτρεντσε, Birch Tree, 2004, 85 × 180 εκ., μεικτή τεχνική και κολάζ σε σελίδες βιβλίων. Παραχώρηση της καλλιτέχνιδας και της CITRONNE Gallery.

Η καταστροφή οδηγεί στην αναγέννηση. Στη δουλειά της η Χριστίνα Μήτρεντσε χρησιμοποιεί την καταστροφή και την ανακύκλωση ως σύστημα για την παραγωγή νέων έργων. Τι συμβαίνει όταν ένα βιβλίο «αποτρέπει την αναγνωσιμότητα» ή γίνεται δυσανάγνωστο; Πρέπει να γίνει αισθητό. Πρέπει να απορροφηθεί και να ενεργοποιηθεί. 

«Τα μανιτάρια, όπως και τα βιβλία, είναι αποθήκες γνώσης και καταλύτες για μετασχηματισμό. Και τα δύο χρησιμεύουν ως ενδιάμεσοι χώροι μεταξύ του θανάτου και της ζωής. Υπό αυτό το πρίσμα, και τα δύο γίνονται αγωγοί συνέχειας, ενσωματώνοντας τη δυναμική αλληλεπίδραση μεταξύ θανάτου, καταστροφής και αναγέννησης, γνώσης και κατανόησης», λέει.

«Και εδώ χρησιμοποιώ τον όρο "Funga", που στις βιοεπιστήμες είναι ένας αναγνωρισμένος όρος στο βασίλειο των μυκήτων (της δεκαετίας του 2000), παρόμοιος με τη μακροχρόνια πανίδα για τα ζώα και τη χλωρίδα για τα φυτά. Ακριβώς όπως οι μύκητες αποσυντίθενται και ανασυνθέτουν την οργανική ύλη, μετατρέποντας τη φθορά σε νέα ανάπτυξη, διευκολύνοντας την αναγέννηση του φυσικού κόσμου, τα βιβλία συλλέγουν και διαδίδουν την ανθρώπινη σκέψη σε γενιές, δίνοντας ζωή σε αδρανείς ιδέες, διασφαλίζοντας ότι η σοφία επανερμηνεύεται για να τροφοδοτήσει το μέλλον». 

Info

Η ατομική έκθεση της Χριστίνας Μήτρεντσε "The Wood Wide Web" στη CITRONNE Gallery (Πατριάρχου Ιωακείμ 19, 10675, Αθήνα, 4ος όροφος) θα διαρκέσει από τις 2 Απριλίου έως τις 31 Μαΐου 2025.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η πρώτη μεγάλη έκθεση της οραματίστριας καλλιτέχνιδας Ithell Colquhoun

Εικαστικά / Τα σουρεαλιστικά αριστουργήματα της Ithell Colquhoun σε μια μεγάλη έκθεση

Το πολύχρωμο και αποκρυφιστικό σύμπαν της ξετυλίγεται στην πρώτη μεγάλη έκθεση για την οραματίστρια καλλιτέχνιδα, που εξερευνά τη θέση των γυναικών και τη σημασία του φύλου.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Εικαστικά / Ο Άνσελμ Κίφερ αποτίνει φόρο τιμής στον Βαν Γκογκ

Μια νέα έκθεση στο Άμστερνταμ με πρόσφατα έργα του Κίφερ αναδεικνύει τη σύνδεσή του με τον Βαν Γκογκ και προκαλεί ήδη πολλές συζητήσεις. Ο σπουδαίος Γερμανός καλλιτέχνης εμπνέεται σταθερά, εδώ και 60 χρόνια, από τον Ολλανδό ζωγράφο. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
62 λεπτά με τον Ανέστη Ιωάννου

Εικαστικά / Από τη Νεφελοκοκκυγία στο skate και το τζιν: Το Εικαστικό Σύμπαν του Ανέστη Ιωάννου

Ο νεαρός εικαστικός αναζητά μια νέα μορφή ελευθερίας και απογείωσης, συνδέοντας τη δυναμική της street culture με την ουτοπία των Ορνίθων και των τσαρουχικών ονείρων, αναζητώντας μια έξοδο από το αστικό τραύμα σε έναν κόσμο γεμάτο δυνατότητες και φαντασία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Helmut Lang: What remains behind

Εικαστικά / Helmut Lang: Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του

Ο καλλιτέχνης και πρώην σχεδιαστής μόδας διατηρεί την προσήλωσή του στα υλικά και παρουσιάζει γλυπτά που θίγουν τη διαρκή εμμονή του με το θέμα της μνήμης, σε ένα σπίτι-σύμβολο του μοντερνισμού στο Λος Άντζελες.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
«Αυτός δεν ντράπηκε να το πει, αλλά αν το ’κανε μια γυναίκα θα ’ταν πουτάνα»/ «Η ελπίδα είναι κάτι που φτιάχνεις»

Θέματα / «Όταν οι γυναίκες καλλιτέχνιδες πεθαίνουν, το όνομά τους παραμερίζεται»

Μια συζήτηση με την Ευγενία Τζιρτζιλάκη για τη φεμινιστική ιστορία της τέχνης, τα double standards του καλλιτεχνικού χώρου και το γιατί το θέατρο χρειάζεται περισσότερες 50άρες. 
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT