Η Αφρική ανάμεσά μας* Facebook Twitter
Οι επιμελητές της έκθεσης, Σοφία Χανδακά και Μιχάλης Αφολαγιάν. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

«Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

0

Μια πρόσφατη δωρεά στο Μουσείο Μπενάκη, με αντικείμενα προερχόμενα κυρίως από τη Νιγηρία, το Καμερούν και την Κένυα, υπήρξε η αφετηρία για τη συλλογή ιστοριών ανθρώπων με καταγωγή από χώρες της Αφρικής που γεννήθηκαν ή ζουν στην Ελλάδα. «Η Αφρική ανάμεσά μας*» είναι μια έκθεση συμμετοχική, η οποία φέρνει σε πρώτο πλάνο την αφροδιασπορική κοινότητα της Ελλάδας και είναι σχεδιασμένη από, για και μαζί με πάνω από τριάντα μέλη της κοινότητας, πραγματοποιείται, δε, σε συνεργασία με το Πολιτιστικό Κέντρο Αφρικανικής Τέχνης και Πολιτισμών ANASA σε επιμέλεια της Σοφίας Χανδακά, επιμελήτριας του Τμήματος Πολιτισμών του Κόσμου του Μουσείου Μπενάκη, και του Μιχάλη Αφολαγιάν, ιδρυτή του Πολιτιστικού Κέντρου ΑΝΑΣΑ.

Η έκθεση, ως αποτέλεσμα αυτής της συνεργασίας και χάρη στη δημιουργία νέου περιεχομένου, παρουσιάζει τον πλούτο της αφρικανικής, και παναφρικανικής πολιτιστικής κληρονομιάς μέσα από μουσειακά και αρχειακά τεκμήρια αλλά και προσωπικά αντικείμενα, καθώς και μέσα από τις αφηγήσεις που τα συνοδεύουν. Πρεσβεύει την καθολική αλήθεια ότι τα αντικείμενα μπορούν να αφηγηθούν ιστορίες που μας ενδυναμώνουν και βοηθούν να χτίσουμε ισχυρές κοινότητες.

Πολλά από τα αντικείμενα ανήκουν στην κατηγορία “made for market”, δηλαδή είναι έργα τέχνης που τα έφτιαχναν ταλαντούχοι δημιουργοί και τεχνίτες για την ανερχόμενη αγορά συλλεκτών στο δεύτερο μισό του 20ού αιώνα.
 

Το σύνολο των αντικειμένων και των μαρτυριών, που αποτελεί τον πυρήνα της έκθεσης, πλαισιώνεται από τριάντα και πλέον δράσεις, εκδηλώσεις, περφόρμανς, ξεναγήσεις, θεατρικές και μουσικές παραστάσεις, εργαστήρια, συζητήσεις αλλά και μια «αναδυόμενη» (pop-up) έκθεση καλλιτεχνών αφρικανικής καταγωγής που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα. «Η Αφρική ανάμεσά μας*» προβάλλει τα πολιτιστικά δικαιώματα των ανθρώπων μεταναστευτικής προέλευσης και δίνει χώρο σε κοινότητες αφρικανικής κληρονομιάς. Στους χώρους της έκθεσης επιχειρείται να γεφυρωθούν πολιτιστικές αφηγήσεις και ταυτότητες και να τεθούν «δύσκολα» θέματα σχετικά με την ελληνικότητα, τη μαυρότητα, τη δικαιοσύνη, την εκπροσώπηση, τον ρατσισμό και τις διακρίσεις στη σύγχρονη ελληνική κοινωνία.

Η Αφρική ανάμεσά μας* Facebook Twitter
Ειρήνη και Σοφία Ουκεμπόρ. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

«Είναι μια συλλογή που έχει δωριστεί στο Μουσείο Μπενάκη από την Κόνι Φίλλιπσον στη μνήμη του Ελληνοκαναδού συζύγου της Τζον, ο οποίος ήταν γεωλόγος με βάση την Κένυα και ζούσε και εργαζόταν σε πολλές χώρες της Αφρικής τη δεκαετία του ’60 και μετά», λέει η Σοφία Χανδακά. «Ο Φίλλιπσον ήταν ένας άνθρωπος των γραμμάτων που αντιλαμβανόταν πολύ το ανθρώπινο στοιχείο στους αφρικανικούς πολιτισμούς και είχε συλλέξει αντικείμενα από χώρες της Αφρικής λόγω προσωπικού ενδιαφέροντος, όχι ως επένδυση, για να ζει ανάμεσά τους. Μάλιστα, είχε μία ακόμα μεγαλύτερη συλλογή που εκλάπη από το σπίτι του στο Μετς και κατά τη δεκαετία του ’90 δημιούργησε εξαρχής την παρούσα συλλογή, κυρίως χάρη σε πωλητές και μαγαζιά του Καμερούν.

Πολλά από τα αντικείμενα ανήκουν στην κατηγορία “made for market”, δηλαδή είναι έργα τέχνης που τα έφτιαχναν ταλαντούχοι δημιουργοί και τεχνίτες για την ανερχόμενη αγορά συλλεκτών στο δεύτερο μισό του 20ού αιώνα. Είχε σημειώσει τις λεπτομέρειες απόκτησής τους σε ένα τετράδιο, το οποίο εκτίθεται μαζί με άλλα προσωπικά του αντικείμενα. Τα αντικείμενα αυτά και οι ιστορίες τους αναφέρονται στις τρίγλωσσες λεζάντες της έκθεσης, έχουν απασχολήσει τους ειδικούς και η ιστορική τους αξία αναγνωρίζεται όλο και περισσότερο, παρά τα ζητήματα αυθεντικότητας. Είναι αντίγραφα; Είναι οι σκιές τους; Είναι ουσιαστικά ένας καθρέφτης του ενδιαφέροντος που υπήρχε ήδη στη Δύση μετά τη δεκαετία του 1960, οπότε άρχισαν να δημιουργούνται τα ανεξάρτητα αφρικανικά κράτη κατά την αποαποικιοποίηση.

Τα περισσότερα αντικείμενα προέρχονται από τα Grassfields του Καμερούν και από τη Νιγηρία, αρκετά είναι απ’ την Κένυα, κυρίως τα κεραμικά, και υπάρχουν και αρκετά ξυλόγλυπτα τμήματα από πόρτες (Swahili). Επιλέξαμε να εκθέσουμε σχεδόν όλη τη συλλογή και να δημιουργήσουμε περιβάλλοντα σαν δωμάτια εμπειριών, ώστε ο επισκέπτης να αντιλαμβάνεται τα διαφορετικά αφηγήματα που δημιουργούν οι επιμελητές και πώς αυτά επηρεάζουν την πρόσληψη των αντικειμένων αφρικανικής τέχνης, κάτι που έχει επίσης απασχολήσει τους ειδικούς, αφού η αφρικανική τέχνη άργησε να πάρει θέση στα μουσεία τέχνης.

Η Αφρική ανάμεσά μας* Facebook Twitter
Άντυ Εντομουανταγμπον. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Η Αφρική ανάμεσά μας* Facebook Twitter
Νίκη Εβμπουομάν. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Η Αφρική ανάμεσά μας* Facebook Twitter
Ο Μαχμούντ Αμπντελρασούλ. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Λέμε ότι αυτό που θα δείτε δεν είναι μια έκθεση αφρικανικής τέχνης. Η ουσία του εγχειρήματος είναι να χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα ως μεσάζοντες για να ακούσουμε τις ιστορίες ανθρώπων και να δημιουργήσουμε νέα γνώση, πολύ διαφορετική, σε σχέση με αυτά ή με αφορμή αυτά, σε άμεση συνεργασία με πολλά μέλη της αφροδιασπορικής κοινότητας, κυρίως της Αθήνας, πρώτης και δεύτερης γενιάς, που είτε γνωρίζουν συγκεκριμένα, είτε θυμούνται, είτε νιώθουν πράγματα σε σχέση με αυτά τα αντικείμενα, άρα μας τα παρουσιάζουν μέσα από τη δική τους σκοπιά».

«Είμαι ιδρυτής και διαχειριστής του Πολιτιστικού Κέντρου Αφρικανικής Τέχνης και Πολιτισμού ΑΝΑΣΑ, το οποίο ξεκίνησε ως μια άτυπη ομάδα το 2006 και πήρε νομική μορφή το 2011», λέει ο Μιχάλης Αφολαγιάν. «Σκοπός και στόχος του ήταν ο διαπολιτισμικός διάλογος και η ενδυνάμωση των αφροδιασπορικών κοινοτήτων της πρώτης και της δεύτερης γενιάς με όχημα την τέχνη και τον πολιτισμό. Συνεργαζόμαστε με άτυπες ομάδες, καλλιτεχνικές και πολιτιστικές, και προσπαθούμε να χαρτογραφήσουμε και να κατανοήσουμε τα χαρακτηριστικά της αφροδιασπορικής κοινότητας που υπάρχει σε μεγάλα νούμερα στην Αθήνα. Οι διάφορες πολιτιστικές δράσεις μάς έφεραν σε ένα σημείο που πια μας καλούνε φορείς και οργανισμοί για συνεργασίες. Σε μία από αυτές τις συνεργασίες, λοιπόν, συναντηθήκαμε με τη Σοφία και άρχισα να της εξιστορώ την ιστορία του πολιτιστικού κέντρου, κι εκείνη μου είπε για τα εκθέματα, έτσι ξεκίνησε αυτή η συνεργασία.

Η Αφρική ανάμεσά μας* Facebook Twitter
Μάσκα κεφαλής στιλ αρσενικής Chiwara. Μέσα έως τέλη 20ού αιώνα. Άνθρωποι Bamana ή Bambara, Μάλι

Μου είπε για όλη την προσπάθεια των μουσείων ανά την Ευρώπη να βρουν έναν τρόπο ώστε να μην έχει απρόσωπο χαρακτήρα το μουσείο αλλά να μπορεί να είναι ένας φορέας που έχει μια παρουσία κοινωνικά. Και επειδή ασχολιόμουν αρκετά με τις παραστατικές τέχνες και με την τέχνη της αφήγησης και της προφορικής παράδοσης, κατεξοχήν χαρακτηριστικά της αφρικανικής παράδοσης, είπαμε να κάνουμε κάτι που το συναντάμε πάρα πολύ στο θέατρο όταν ένας ηθοποιός πιάνει ένα αντικείμενο στα χέρια του, αυτό το αντικείμενο φέρει μια μνήμη και μπορεί να πει μια ιστορία γι’ αυτό.

Αρκετά επηρεασμένοι από ρεύματα όπως τα black studies και τα arts and humanities που γενικότερα έχουν αναπτυχθεί τα τελευταία 15-20 χρόνια, θελήσαμε να δημιουργήσουμε αυτούς τους χώρους της συνάντησης, οπότε αυτό είναι μια αφορμή και για την αφροδιασπορική κοινότητα να συναντηθεί, να δει τον εαυτό της με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Οπότε αυτή η έκθεση είναι για εμάς, ως πολιτιστικό κέντρο, ένα όνειρο ζωής που εμφανίστηκε ως μια λύση, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να προτείνουμε τελικά τους τρόπους που μπορεί αυτό να γίνει και πολιτιστικά. Οπότε βλέπουμε την τέχνη ως όχημα και ως ένα μέσο πολιτιστικού ακτιβισμού.

Η Αφρική ανάμεσά μας* Facebook Twitter
Κάλυμμα κεφαλής στιλ Ekoi (Ejagham), 20ός αιώνας. Σύνορα Νιγηρίας ‒ Καμερούν
Η Αφρική ανάμεσά μας* Facebook Twitter
Άγαλμα Tadep, 20ός αιώνας. Άνθρωποι Mambila, Νιγηρία ή Καμερούν

Ξεκινάμε με αφετηρία την αφροδιασπορά, αλλά το θέμα είναι γενικά η διασπορά. Καλούμαστε, με αφορμή αυτή την έκθεση, να θυμηθούμε την ανάγκη του ανθρώπου για ένα καλύτερο αύριο, αυτού που αναγκάζεται να μετακινηθεί και τελικά χτίζει έναν ολόκληρο δρόμο μέσα σε αντίξοες συνθήκες. Γιατί οι άνθρωποι πάντα θα θέλουν ένα καλύτερο αύριο και προσπαθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο να το πετύχουν, σεβόμενοι την κοινωνία, σεβόμενοι τους νόμους, κάνοντας προσπάθεια αυτός ο τόπος στον οποίο ζούμε να πάει μπροστά, γιατί εννοείται ότι το συμφέρον είναι αμοιβαίο.

Βλέπουμε ότι πάντα το πρόβλημα της μνήμης είναι μεγάλο, ο κόσμος ξεχνάει εύκολα και πρέπει με κάθε τρόπο να θυμίζουμε ότι έχουν γίνει κάποια πράγματα και πάμε προς τα μπροστά, αλλά δεν πρέπει να αφήνουμε τα ζιζάνια στον κήπο να μεγαλώσουν και τελικά να τον καταλάβουν και να μην επιτρέψουν στα όμορφα λουλούδια να ανθίσουν και να βγάλουν καρπούς. Κάνουμε μια προσπάθεια να ενδυναμώσουμε την αφροδιασπορική κοινότητα, ιδιαίτερα τους νέους που μεγαλώνουν σε ένα περιβάλλον ποικιλόμορφο. Υπάρχουν άνθρωποι που δεν έχουν θέμα με τη διαφορετικότητα, αλλά υπάρχουν και άνθρωποι που έχουν και αυτό πάντα υπήρχε και πάντα θα υπάρχει, όταν όμως σταματήσουν η συζήτηση, ο διάλογος και η υπεράσπιση, εκεί θα έχουμε πράγματι θέμα. Θυμίζουμε στους ανθρώπους που ανήκουν στη νέα γενιά τι σημαίνει ο ενεργός πολίτης.

Η Αφρική ανάμεσά μας* Facebook Twitter
Τροχαλία, πιθανώς για αργαλειό, 20ός αιώνας, Άνθρωποι Baule;

Ο ενεργός πολίτης δεν έχει να κάνει με κόμματα, πρέπει να ενεργοποιείται προκειμένου να δημιουργήσει καλύτερες συνθήκες για τη ζωή του και κατ’ επέκταση για την κοινωνία στην οποία ζει. Όταν είμαστε ενεργοί πολίτες μπορούμε να ασκήσουμε πιέσεις, να αλλάξουμε τα πράγματα, να διαμορφώσουμε την κοινωνία έτσι όπως δομείται στο εδώ και τώρα. Αν δεν μπαίνουμε εμείς σε αυτήν τη διαδικασία, μπαίνουν άλλοι και πλαισιώνουν και διαμορφώνουν τον χώρο μας και τον κόσμο μας με τη δική τους ατζέντα. Κι αυτό έχει μια προβληματική: σήμερα είναι πιο αναγκαίο από ποτέ να βγουν αφηγήματα που να ενισχύουν και να ενδυναμώνουν τελικά την κοινωνία των πολιτών. Tο power to the people το ξεχνάμε γιατί αλλάζουν συνεχώς οι εποχές και οι ανάγκες».

«Η Αφρική ανάμεσά μας*» είναι μια αμφίδρομη έκθεση με δύο αναγνώσεις: ο επισκέπτης μπορεί να επιλέξει να την ακολουθήσει πηγαίνοντας από τους ανθρώπους στα αντικείμενα ή από τα αντικείμενα στους ανθρώπους.

«Ο τρόπος παρουσίασης της έκθεσης έχει αρκετά το χειροποίητο, το grassroots και το προφορικό στοιχείο, και πάλι ανάλογα με τον χώρο όπου μπαίνεις», λέει η Σοφία, «είναι απολύτως ανθρωποκεντρική. Από το δωμάτιο των θαυμάτων περνάς στο δωμάτιο με ιστορίες ανθρώπων, και από εκεί στο δωμάτιο με τις σκιές, για να καταλήξεις μετά το “πέρασμα” στον δημόσιο χώρο στο εδώ και τώρα της αφροδιασπορικής παρουσίας στο ελληνικό συγκείμενο, με αναφορά στους Έλληνες της Αφρικής. Επίσης, παρουσιάζουμε μια πρώτη καταγραφή, ένα χρονολόγιο της αφροδιασπορικής παρουσίας από τα ’60s μέχρι σήμερα, το οποίο έγινε σε συνεργασία με το Ελληνικό Φόρουμ Μεταναστών».

Η Αφρική ανάμεσά μας* Facebook Twitter
Κούκλα στιλ Namji/Dowayo, 20ός αιώνας, Καμερούν
Η Αφρική ανάμεσά μας* Facebook Twitter
Κούκλα στιλ Namji/Dowayo, 20ός αιώνας, Καμερούν

Η Νίκη Εβμπουομάν, ασκούμενη, μέλος της ομάδας, προσθέτει: «Eίμαι intern στην επιμελητική ομάδα του πρότζεκτ. Aυτή η έκθεση είναι σημαντική γιατί αντανακλά την ελληνική πραγματικότητα της μαύρης παρουσίας και ταυτόχρονα δίνει χώρο σε άτομα όπως ο πατέρας μου, που δεν θα ερχόταν σε αυτή την έκθεση, να έρθει και να δει πώς αντανακλάται η παρουσία του μέσα στους τέσσερις τοίχους ενός μουσείου. Τα μουσεία δεν είναι ανοιχτά σε κοινότητες, δεν είναι κάτι που μπαίνει στην καθημερινότητα του κόσμου. Πιστεύω ότι είναι μια πρώτη προσπάθεια όχι απαραίτητα να αποδείξουμε ότι υπάρχουμε, γιατί αυτό θα έπρεπε είναι δεδομένο, αλλά δεν είναι δεδομένο στους χώρους της ελληνικής πραγματικότητας, όπου κινούμαι. Ωστόσο, η απόδειξη κρύβει και αγώνα, ο οποίος δεν θα έπρεπε να είναι μόνο δικός μας.

Είναι πολύ ενδιαφέρουσα η έννοια της διαφορετικότητας που έχει ενταχθεί στην πολιτική και κοινωνική σκηνή, με την οποία εγώ προβληματίζομαι, γιατί η ερώτηση είναι ποιον προβάλλουμε ως διαφορετικό και γιατί. Και ο Έλληνας είναι διαφορετικός στη Γαλλία ή στο ευρωπαϊκό πλαίσιο, έτσι δεν είναι; Εννοείται ότι γίνεται αναφορά σε αυτήν τη λέξη, γιατί συγκεκριμένες κοινότητες δεν έχουν τα δικαιώματα που θα έπρεπε. Σε κάθε περίπτωση, με το που βάζεις αυτό το στίγμα αρχίζεις να τον διαφοροποιείς από τη νόρμα».

Η Αφρική ανάμεσά μας* Facebook Twitter
Μάσκα-κράνος με μορφή κριαριού, 20ός αιώνας. Άνθρωποι Banso, Νιγηρία ή Καμερούν

Ο Άντυ Εντόμουανταγκμπον, πρώην Γενικός Γραμματέας της Νιγηριανής Κοινότητας, είναι από τους παρουσιαστές-μέλη της συμβουλευτικής επιτροπής και μιλάει για ένα από τα αντικείμενα της έκθεσης. «Μιλάω για μια χάλκινη πίπα. Αυτό είναι το αντικείμενο που επέλεξα γιατί είναι πολύτιμο, δεν σπάει, δεν σκουριάζει, δεν χάνει την αξία του. Στα χωριά και στις πόλεις χάλκινη πίπα κάπνιζαν οι ευγενείς· έβαζαν τον καπνό από πάνω και στο κάτω μέρος είχε ένα γυάλινο μέρος με βραστό νερό. Η ξύλινη πίπα είναι πιο μικρή και την καπνίζουν και γυναίκες. Είχα ρωτήσει τη μαμά μου “γιατί καπνίζεις, όταν μόνο οι άντρες καπνίζουν;” και μου είχε πει “δεν είναι ότι αγαπώ το κάπνισμα αλλά ο καπνός βοηθάει, είναι φάρμακο, τον βάζω στο στόμα μου, αλλά επειδή δεν θέλω να τον καταπιώ, προτιμώ να τον καπνίζω σε αυτή την ξύλινη πίπα”. Η ξύλινη πίπα είναι φτηνή και όλοι οι άνθρωποι μπορούν να την αγοράσουν. Τη χάλκινη πρέπει να την κάνεις παραγγελία να σου τη φτιάξουν τεχνίτες και επειδή έχει ειδικό σχέδιο κοστίζει πολλά, αλλά διαρκεί για πάντα».

Η Αφρική ανάμεσά μας* Facebook Twitter
Σκαμνί, 20ός αιώνας. Άνθρωποι Bamiléké, Grassfields, Δυτικό Καμερούν

Η Ρεν Λίντα Νιόνγκο, πρόεδρος της κοινότητας του Κονγκό-Μπραζαβίλ στην Ελλάδα, επιλέγει να μιλήσει για μια ξύλινη ζωόμορφη μάσκα. «Όταν την είδα, θυμήθηκα τι συμβολίζει: την τιμωρία που επιβαλλόταν σε όσα παιδιά πήγαιναν τότε σχολείο και τολμούσαν να μιλήσουν τη μητρική τους γλώσσα ή άλλες τοπικές διαλέκτους, γιατί στο σχολείο επιτρεπόταν να μιλάμε μόνο γαλλικά. Ήταν μια τιμωρία τραυματική. Σήμερα πολλά παιδιά δεν ξέρουν να μιλάνε τη μητρική τους γλώσσα ούτε μέσα στο ίδιο τους το σπίτι».

Οι δίδυμες Ειρήνη και η Σοφία Ουκπεμπόρ, που αφηγούνται την ιστορία τους στην έκθεση, έχουν καταγωγή από τη Νιγηρία, αλλά είναι γέννημα-θρέμμα Αθήνας. Έχουν το κομμωτήριο Hairdresser Stylist στην Κυψέλη και το eshop mycurls.gr που ειδικεύεται στα αφρικανικά χτενίσματα και στα κουρέματα για σγουρά μαλλιά. «Εκτός από την αφρικανική κουλτούρα, ασχολούμαστε και με την ελληνική», λένε. «Στο e-shop μας μπορεί να βρει κανείς προϊόντα για σγουρά και για σπαστά μαλλιά. Έχουμε ελληνική παιδεία και από μικρές ασχολούμασταν με το μπάσκετ, έχουμε παίξει σε αρκετές ομάδες, σταματήσαμε στα 22». Η Ειρήνη σπούδασε μάρκετινγκ στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής και ασχολείται και με αυτό, και η Σοφία σπούδασε Διοίκηση Επιχειρήσεων στα ΤΕΙ Πειραιά και τώρα ασχολείται με τη δική της επιχείρηση.

Παράλληλα, τρέχουν το Afroarab, ένα pop up με αφροαιγυπτιακό φαγητό στο οποίο μαγειρεύουν φαγητό της πατρίδας τους δυο μαμάδες. «Η μητέρα της κολλητής μου είναι από την Αίγυπτο», λέει η Ειρήνη, «και η δική μου είναι από τη Νιγηρία, και επειδή και οι δυο παραπονιούνταν –η μαμά μου επειδή πάντα δούλευε πολύ και έχει κουραστεί και η μαμά της φίλης μου επειδή ήταν πάντα νοικοκυρά στο σπίτι και βαριόταν– σκεφτήκαμε να φτιάξουμε το Afroarab. Ουσιαστικά πηγαίνουμε σε διάφορα φεστιβάλ και σερβίρουμε φαγητά από τη Νιγηρία και την Αίγυπτο. Και πηγαίνει πολύ καλά, γιατί στον κόσμο φαίνεται ως κάτι καινούργιο και θέλει να το δοκιμάσει. Αυτό μας έχει ανοίξει πόρτες γιατί μας καλούνε από το ένα φεστιβάλ στο άλλο. Το 90% των πελατών μας είναι Έλληνες, το 10% είναι Αφρικανοί. Το ίδιο και στα κομμωτήρια, το πρώτο το ανοίξαμε στην Κυψέλη το 2020 μέσω χρηματοδότησης από τον ΟΑΕΔ, μας βοήθησε το ελληνικό κράτος. Αυτό που μάθαμε είναι ότι πρέπει να ψάχνεις ευκαιρίες. Είναι δύσκολη χώρα η Ελλάδα, αλλά αν επιμένεις να χτυπάς μια πόρτα, κάποια στιγμή θα ανοίξει. Είσαι χαμένος μόνο όταν σταματάς να προσπαθείς».

Ο Μαχμούντ Αμπντελρασούλ είναι επίσης γεννημένος και μεγαλωμένος στην Αθήνα, με καταγωγή από το Σουδάν. Είναι γιατρός, ειδικευόμενος καρδιολόγος, και ενεργός ακτιβιστής σε κοινωνικά θέματα. Και η δική του ιστορία ακούγεται στην έκθεση. «Ο πατέρας μου ήρθε στην Ελλάδα το 1975 ως φοιτητής της Ιατρικής Αθηνών και έπειτα συνέχισε τη ζωή του εδώ», λέει. Κι εγώ μπήκα στην Ιατρική Αθηνών, αλλά η ιστορία δεν είναι μόνο χαρούμενη, στο ενδιάμεσο υπάρχει το χάος: τα προβλήματα που μπορεί να βιώσει κάποιος μετανάστης, οι δυσκολίες, οι αλλαγές όλες αυτές τις δεκαετίες στην Ελλάδα, τα έγγραφα, το πώς άλλαξε ο όρος “μετανάστης” από δεκαετία σε δεκαετία –ήταν άλλο στη δεκαετία του ’80, άλλο του ’90, άλλο το 2000, και άλλο κατά την προσφυγική κρίση του 2015 και μετά–, το πώς βλέπει η απλή κοινωνία τον ξένο, που ουσιαστικά τον βαφτίζει, γενικά, ξένο. Το ότι είσαι γιατρός μετράει, την ιδιότητα την αναγνωρίζουν τα άτομα, δεν υπάρχει αμφισβήτηση στο θέμα αυτό.

Στην εποχή του πατέρα μου, από τη μια υπήρχε μεγαλύτερη ανοχή γιατί από το Σουδάν υπήρχαν μόνο δέκα-δώδεκα άτομα το έτος, και συνολικά υπήρχαν γύρω στα 30 άτομα από ξένες χώρες σε μια σχολή. Όταν μπήκα εγώ στο πανεπιστήμιο, στο έτος μου ήμουν ο μόνος από Αφρική. Οι παλιότερες γενιές, επειδή δεν είχαν πρόσβαση στα έγγραφα ούτε στις πολιτογραφήσεις κ.λπ., όταν τέλειωναν τη σχολή αποκλείονταν από το δημόσιο σύστημα υγείας, άρα έπρεπε να επιλέξουν από νωρίς το ιδιωτικό επάγγελμα, τις ιδιωτικές κλινικές, ή να ανοίξουν ιδιωτικά ιατρεία. Ως δεύτερη γενιά πλέον μπορείς να έχεις κάποια πράγματα τα οποία είναι αυτονόητα, μετά από αγώνα ουσιαστικά, εμένα δεν μου χαρίστηκε κάτι. Όταν τέλειωσα τη σχολή είχε βγει ένας νόμος που έλεγε “οποιοσδήποτε είναι μετανάστης δεν μπορεί να κάνει ειδικότητα στην Ελλάδα”, μολονότι είχα πάει σχολείο και πανεπιστήμιο εδώ – μέχρι τότε ήμουν με άδειες παραμονής. Φαντάσου ότι από το 1991 που περίμενα να πάρω την άδεια παραμονής, και ήμουν στην πρώτη δημοτικού, την πήρα τον Οκτώβρη του 2014».

Οι αρχιτέκτονες DECA Architecture (https://deca.gr) συνέβαλαν καθοριστικά στη διαδικασία σχεδιασμού της έκθεσης, στην απόδοση του concept, στη ροή των αφηγημάτων και στην αισθητική της μουσειακής εμπειρίας. Όπως ισχύει για όλες τις ομάδες ανθρώπων που συνδημιούργησαν το περιεχόμενο της έκθεσης, η παρέμβασή τους είναι ένα βασικό στοιχείο της ταυτότητας του έργου.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση εδώ

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Βυζάντιο και Αφρική: Μια έκθεση με τα εκπληκτικά καλλιτεχνικά επιτεύγματα ενός ανεξερεύνητου κόσμου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Αφρική και Βυζάντιο: Τα εκπληκτικά καλλιτεχνικά επιτεύγματα ενός ανεξερεύνητου κόσμου

Μέσα από σπάνια αντικείμενα η νέα έκθεση του Met αφηγείται την κεντρική θέση της Αφρικής στα διηπειρωτικά δίκτυα εμπορίου και πολιτιστικών ανταλλαγών με το Βυζάντιο.
THE LIFO TEAM
Σημαντικές εικαστικές εκθέσεις - Χειμώνας 2025

Εικαστικά / 10 νέες εικαστικές εκθέσεις για το επόμενο τρίμηνο

Καθώς το επόμενο διάστημα αποτελεί μεταβατική περίοδο εν αναμονή σημαντικών εκθέσεων που θα δούμε την άνοιξη και το καλοκαίρι του 2025, κάνουμε μια σύντομη επισκόπηση των επόμενων εβδομάδων, στις οποίες κυριαρχεί η ελληνική εικαστική σκηνή, με σημαντικούς ζωγράφους και γλύπτες, ενώ επιστρέφει στην Εθνική Πινακοθήκη η περίφημη σειρά χαρακτικών του Γκόγια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ