Αφρική και Βυζάντιο: Τα εκπληκτικά καλλιτεχνικά επιτεύγματα ενός ανεξερεύνητου κόσμου

Βυζάντιο και Αφρική: Μια έκθεση με τα εκπληκτικά καλλιτεχνικά επιτεύγματα ενός ανεξερεύνητου κόσμου Facebook Twitter
Μωσαϊκό με λιοντάρι που επιτίθεται σ' έναν όναγρο, Βόρεια Αφρική, 150–200 π.Χ.
0


Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ μεσαιωνικής τέχνης δίνει έμφαση στη δόξα της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, αλλά λιγότερο γνωστή είναι η βαθιά καλλιτεχνική συνεισφορά της Νουβίας, της Αιγύπτου, της Αιθιοπίας και άλλων ισχυρών αφρικανικών βασιλείων, των οποίων οι κομβικές αλληλεπιδράσεις με το Βυζάντιο είχαν ανεξίτηλο αντίκτυπο στον μεσαιωνικό μεσογειακό κόσμο.

Συγκεντρώνοντας περισσότερα από 170 αριστουργήματα που ανήκουν σε ένα ευρύ φάσμα μέσων και τεχνικών –από ψηφιδωτά, γλυπτά, κεραμικά και μεταλλοτεχνία μέχρι αντικείμενα πολυτελείας, πίνακες ζωγραφικής και θρησκευτικά χειρόγραφα–, η έκθεση «Αφρική και Βυζάντιο» στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης αφηγείται την κεντρική θέση της Αφρικής στα διηπειρωτικά δίκτυα εμπορίου και πολιτιστικών ανταλλαγών.

Με διεισδυτική μελέτη και έργα που έχουν δει το φως της δημοσιότητας σπάνια ή και ποτέ, η έκθεση ρίχνει νέο φως στα εκπληκτικά καλλιτεχνικά επιτεύγματα της ύστερης αρχαίας Αφρικής. Επανεξετάζει τη συμβολή της ηπείρου στην ανάπτυξη του προνεωτερικού κόσμου και προσφέρει μια πληρέστερη ιστορία της Αφρικής ως μιας ζωντανής, πολυεθνικής κοινωνίας με ποικίλες γλώσσες και θρησκείες, που έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην καλλιτεχνική, οικονομική και πολιτιστική ζωή του Βυζαντίου και όχι μόνο.

Σε κάθε στάδιο αυτής της μακράς ιστορίας, τα αντικείμενα μάς δείχνουν πόσο ανακριβής είναι η αίσθηση που έχουμε για τον κόσμο, ξαναγράφοντας την ιστορία του. Τα χριστιανικά  και τα παγανιστικά αντικείμενα δεν συνυπάρχουν απλώς κατά την ύστερη αρχαιότητα, αλλά αλληλεπιδρούν και αποσταθεροποιούν την καθιερωμένη σκέψη για τον χριστιανισμό.

Το 330 μ.Χ., ο αυτοκράτορας Κωνσταντίνος μετέφερε την αυτοκρατορική πρωτεύουσα από τη Ρώμη και ίδρυσε πάνω στην αρχαία πόλη του Βυζαντίου τη «Νέα Ρώμη», που έγινε ευρέως γνωστή ως Κωνσταντινούπολη. Από τον 5ο έως και τις αρχές του 13ου αιώνα, η Κωνσταντινούπολη ήταν η μεγαλύτερη και πλουσιότερη πόλη στην Ευρώπη. Παρά το γεγονός ότι πρόκειται για μια τεράστια και ιστορικά σημαντική αυτοκρατορία που κάλυπτε τμήματα της Αφρικής, της Ευρώπης και της Ασίας, οι εκτεταμένες διασυνδέσεις του Βυζαντίου με τη βόρεια και την ανατολική Αφρική δεν είναι αρκετά γνωστές. Αυτή η έκθεση διερευνά τη θέση της Αφρικής στην καλλιτεχνική, πολιτιστική, οικονομική και κοινωνικοπολιτική ζωή του βυζαντινού κόσμου.

Βυζάντιο και Αφρική: Μια έκθεση με τα εκπληκτικά καλλιτεχνικά επιτεύγματα ενός ανεξερεύνητου κόσμου Facebook Twitter
Ψηφιδωτός πίνακας με προετοιμασίες για μια γιορτή, Βόρεια Αφρική, τελευταίο τέταρτο του 2ου αιώνα.

Η Αφρική και το Βυζάντιο διαγράφουν τρία καλλιτεχνικά τόξα. Από τον τέταρτο έως τον έβδομο αιώνα, η πρώιμη βυζαντινή οπτική και πνευματική κουλτούρα διαμορφώθηκε από πλούσιους προστάτες, καλλιτέχνες και θρησκευτικούς ηγέτες στη βόρεια Αφρική. Αν και το Ισλάμ έγινε κυρίαρχη πίστη της περιοχής στα μέσα του όγδοου αιώνα, χαρακτηριστικές χριστιανικές θρησκευτικές και καλλιτεχνικές παραδόσεις ήκμασαν στα αφρικανικά βασίλεια. Μετά την πτώση της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας το 1453, Αιθίοπες και Κόπτες καλλιτέχνες στην ανατολική Αφρική συνέχισαν να βρίσκουν έμπνευση στη ρωμαϊκή και βυζαντινή τέχνη.

Ο σχεδιασμός της έκθεσης παρακολουθεί αυτούς τους μετασχηματισμούς παρουσιάζοντας μια ζωντανή και εμπνευσμένη τέχνη που εμφανίζεται παντού, με αποκορύφωμα μια ομάδα σύγχρονων έργων, εγείροντας κρίσιμα ερωτήματα σχετικά με το πού και πότε «τελειώνει» το Βυζάντιο.

Υπάρχουν έργα από την Τυνησία, την Αιθιοπία, την Αίγυπτο, το Σουδάν, ψηφιδωτά, υφάσματα, χειρόγραφα, κοσμήματα και μικρά αντικείμενα της καθημερινής ζωής. Κατά τη διάρκεια της περιόδου της ακμής του Βυζαντίου, η Βόρεια Αφρική περιλάμβανε μερικές από τις πιο πλούσιες, πιο μορφωμένες και πιο  κοσμοπολίτικες επαρχίες της ύστερης Ρωμαϊκής και Βυζαντινής Αυτοκρατορίας. Ένα θραύσμα δαπέδου που παρουσιάζεται στην έκθεση ανήκε κάποτε στη μεγάλη τραπεζαρία ή αίθουσα δεξιώσεων μιας τυνησιακής βίλας, κάτι που δείχνει πλούτο, γούστο και αγάπη για τις καλές τέχνες.

Με το εμπόριο να ανθεί, χαράχτηκαν εμπορικές διαδρομές που συνέδεαν, μέσω της Μεσογείου, τη Βόρεια Αφρική, την υποσαχάρια Αφρική, την Ερυθρά Θάλασσα και την Ινδία, φτάνοντας μέχρι τον μακρινό Δρόμο του Μεταξιού. Αυτές οι διαδρομές μετέφεραν ανθρώπους, υλικά και ιδέες σε όλη την αυτοκρατορία.

Η κληρονομιά του Βυζαντίου στην Αφρική συνεχίστηκε μετά τον θάνατο του τελευταίου αυτοκράτορα, Κωνσταντίνου  Παλαιολόγου, το 1453. Τα έργα βυζαντινού ρυθμού που χρονολογούνται από τον δέκατο έκτο αιώνα έως σήμερα μπορούν να μας βοηθήσουν να κατανοήσουμε θέματα όπως η ταυτότητα, το ανήκειν και η μνήμη μεταξύ των αφρικανικών χριστιανικών κοινοτήτων.

Βυζάντιο και Αφρική: Μια έκθεση με τα εκπληκτικά καλλιτεχνικά επιτεύγματα ενός ανεξερεύνητου κόσμου Facebook Twitter
Σκουλαρίκι από χρυσό και μαργαριτάρια, Βυζάντιο, 6ος-7ος αιώνας.
Βυζάντιο και Αφρική: Μια έκθεση με τα εκπληκτικά καλλιτεχνικά επιτεύγματα ενός ανεξερεύνητου κόσμου Facebook Twitter
Κεραμικό βάζο, Βόρεια Αφρική, 290–320.
Βυζάντιο και Αφρική: Μια έκθεση με τα εκπληκτικά καλλιτεχνικά επιτεύγματα ενός ανεξερεύνητου κόσμου Facebook Twitter
Μέρος υφάσματος που πιθανόν απεικονίζει την Άρτεμη και τον Ακταίωνα, Βυζάντιο, 5ος-7ος αιώνας.

Αυτά τα ιερά αντικείμενα έρχονται να μας δείξουν πώς η σύμβαση της διαίρεσης των καλλιτεχνικών εξελίξεων σε διακριτές «περιόδους» μπορεί να έχει λιγότερο νόημα από την εξέταση των μακροπρόθεσμων αλληλεπιδράσεων μεταξύ των τεχνών της Αφρικής και του Βυζαντίου. Για παράδειγμα, Αιθίοπες καλλιτέχνες από την πρώιμη σύγχρονη περίοδο μέχρι σήμερα συνεχίζουν να μεταφράζουν και να προσαρμόζουν νέα μοτίβα και στυλ από τη βυζαντινή τέχνη.

Οι επιμελητές φέρνουν ως παράδειγμα ότι, μετά την πτώση της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας το 1453, άγιοι σε όλη την ανατολική Μεσόγειο, συμπεριλαμβανομένης της Αιγύπτου, απεικονίζονταν συχνά να φορούν ενδύματα που παραπέμπουν στη βυζαντινή βασιλική αυλή. Εικόνες σαν κι αυτές κυκλοφόρησαν σε όλη την Αιθιοπία, η οποία παρέμεινε κάτω από την ομπρέλα της Κοπτικής Εκκλησίας μέχρι το 1959. Μάλιστα στην Αιθιοπία τον δέκατο έβδομο αιώνα οι Αιθίοπες καλλιτέχνες συνέχισαν να υιοθετούν εικαστικές μορφές από το βυζαντινό παρελθόν. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, τα δίπτυχα διπλής όψης έγιναν δημοφιλή μεταξύ των ευγενών, που τα φορούσαν ως μενταγιόν.

Στην έκθεση συναντάμε και τεχνουργήματα που διατηρούνται στα μοναστήρια και τις εκκλησίες της Lalibela στην Αιθιοπία και μια ομάδα μεσαιωνικών ισλαμικών ένθετων μεταλλικών έργων από την Αίγυπτο που χρονολογείται κατά την περίοδο των Μαμελούκων (1250-1517). Τα έργα ρίχνουν φως στις συνδέσεις μεταξύ χριστιανικών και μουσουλμανικών κοινωνιών στην Αφρική. Πλουτίζουν επίσης τις γνώσεις μας για τις διάφορες χρήσεις της ισλαμικής μεταλλοτεχνίας στην επίπλωση των ελίτ νοικοκυριών και στη διακόσμηση των εκκλησιαστικών θησαυρών, μια τάση που κυκλοφορούσε από τη Δυτική και την υποσαχάρια Αφρική μέχρι την Ευρώπη και πιθανώς ακόμη και την Κίνα.

Βυζάντιο και Αφρική: Μια έκθεση με τα εκπληκτικά καλλιτεχνικά επιτεύγματα ενός ανεξερεύνητου κόσμου Facebook Twitter
Ένα από τα πρώτα αντικείμενα της έκθεσης, ένας αιγυπτιακός πίνακας του 2ου αιώνα με την Ίσιδα, μοιάζει περίεργα με μια εικόνα της Παναγίας του 6ου αιώνα, που ίσως ζωγραφίστηκε στην Κωνσταντινούπολη. Αίγυπτος, 2ος αιώνας.

Ο επισκέπτης μπορεί επίσης να δει αιθιοπικά ψαλτήρια που περιέχουν συνήθως τους «Ψαλμούς» του Δαβίδ. Σύμφωνα με την Αιθιοπική Εκκλησία, ο βασιλιάς Δαβίδ ήταν ο μοναδικός συγγραφέας των «Ψαλμών». Ένα ολοσέλιδο πορτρέτο του τον δείχνει να παίζει μπεγένα, ένα είδος λύρας. Μέχρι τον εικοστό αιώνα, το όργανο ήταν σύμβολο της Αιθιοπίας και παιζόταν μόνο από εκλεκτούς και βασιλείς, υποδηλώνοντας την υψηλή κοινωνική και οικονομική τους θέση.

Ενώ το πρώτο μέρος της έκθεσης είναι αφιερωμένο στον πλούτο, την πολυτέλεια και το εμπόριο, όταν η Αίγυπτος ήταν τροφοδότης-σιτοβολώνας του Βυζαντίου και η Τύνιδα σημαντικό κέντρο παραγωγής ψηφιδωτών, το δεύτερο μέρος ασχολείται με τη διάδοση και την προσαρμογή της βυζαντινής χριστιανικής ταυτότητας κατά τη διάρκεια αυτού που οι Ευρωπαίοι θα αποκαλούσαν Μεσαίωνα.

Σε κάθε στάδιο αυτής της μακράς ιστορίας, τα αντικείμενα μάς δείχνουν πόσο ανακριβής είναι η αίσθηση που έχουμε για τον κόσμο, ξαναγράφοντας την ιστορία του. Τα χριστιανικά  και τα παγανιστικά αντικείμενα δεν συνυπάρχουν απλώς κατά την ύστερη αρχαιότητα, αλλά αλληλεπιδρούν και αποσταθεροποιούν την καθιερωμένη σκέψη για τον χριστιανισμό. Η αιγυπτιακή λατρεία της Ίσιδας είναι πολύ πιθανό να μεταμορφώνεται στη χριστιανική λατρεία της Παναγίας.

Ένα από τα πρώτα αντικείμενα της έκθεσης, ένας αιγυπτιακός πίνακας του 2ου αιώνα με την Ίσιδα, μοιάζει περίεργα με μια εικόνα της Παναγίας του 6ου αιώνα, που ίσως ζωγραφίστηκε στην Κωνσταντινούπολη. Η επιμήκυνση των χαρακτηριστικών, η τοποθέτηση των ματιών και η απόδοση της μορφής υποδηλώνουν όχι μόνο καλλιτεχνικές συγγένειες αλλά και μια βαθιά, επίμονη πολιτισμική μνήμη προχριστιανικών παραδόσεων.

Όπως γράφει ο Philip Kennicott στη «Washington Post», «αιώνες μελετών και καλλιτεχνικής εκπαίδευσης στη Δύση έχουν κάνει τον κόσμο μας να επικεντρωθεί στην Αναγέννηση και την υποτιθέμενη αναγέννηση των οπτικών ιδεωδών που χρονολογούνται από την αρχαιότητα, τη Ρώμη και την αρχαία Ελλάδα. Υπό το πρίσμα αυτό, το έργο των Βυζαντινών καλλιτεχνών μοιάζει στατικό και αυτό των ζωγράφων από την Αιθιοπία γοητευτικό αλλά απλό. Αν αλλάξετε οπτική, θα ανακαλύψετε κόσμους λεπτότητας στο βυζαντινό έργο, και μια εξαιρετικά άμεση και ξεκάθαρη αφήγηση και συναισθηματική έκκληση στη χριστιανική εικονογραφία της βορειοανατολικής Αφρικής».

Βυζάντιο και Αφρική: Μια έκθεση με τα εκπληκτικά καλλιτεχνικά επιτεύγματα ενός ανεξερεύνητου κόσμου Facebook Twitter
Πίνακας ζωγραφικής με τη Στεφανωμένη Παναγία και τους Δώδεκα Αποστόλους, Αιθιοπία, δεύτερο μισό του 15ου αιώνα.

Έχοντας απορρίψει το κυρίαρχο πλαίσιο που έχουν χρησιμοποιήσει οι Δυτικοί θεσμοί για να κατανοήσουν την Αφρική, ένα πλαίσιο που χρησιμεύει για να κρατά τη Δύση στο επίκεντρο της συζήτησης, αυτή η πυκνή έκθεση ερευνά περίπου 1.500 χρόνια και εκατομμύρια τετραγωνικά μίλια, μιλώντας στους θεατές για την αυτοκρατορία, για τη θρησκεία και για την ανθρώπινη ανάγκη να φτιάχνεις όμορφα πράγματα. Δεν προσφέρει κανένα απλό συμπέρασμα, καμία συνεκτική ιστορία μεγαλοπρέπειας και παρακμής ή το αντίστροφο.

Όπως αναφέρει η Susan Tallman στο The Atlantic, «η έκθεση "Αφρική και Βυζάντιο" περιέχει πολλά που θα τραβήξουν την προσοχή και θα εντυπωσιάσουν αμέσως, αλλά και πολλά που δεν θα εντυπωσιάσουν – μικροσκοπικά νομίσματα και θραύσματα κεραμικών με επιγραφές σε γλώσσες που λίγοι επισκέπτες θα μπορέσουν να αποκρυπτογραφήσουν. Αλλά και αυτό είναι συνυφασμένο με την αποστολή του μουσείου – μια υπενθύμιση ότι δεν μπορούν να γίνουν όλα δικά σας με μια ματιά. Το να βρεις τη μαγεία απαιτεί πραγματική δουλειά».

Η έκθεση «Αφρική και Βυζάντιο» παρουσιάζεται στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης έως τις 3 Μαρτίου.
Με πληροφορίες από ΜΕΤ, The Atlantic, Washington Post

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

CHECK Antonio Rigo: Το Βυζάντιο αποτελεί ένα από τα δομικά στοιχεία της ταυτότητας της Ελλάδας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Antonio Rigo: «Το Βυζάντιο αποτελεί ένα από τα δομικά στοιχεία της ταυτότητας της Ελλάδας»

Μια συζήτηση με τον σημαντικό βυζαντινολόγο με αφορμή ένα συνέδριο στα Μετέωρα για μια ιστορία από τον 14ο αιώνα ενός πρίγκιπα που έγινε κτήτορας της Μονής της Μεταμορφώσεως στο Μεγάλο Μετέωρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μετάξι και Πορφύρα: Ένα συναρπαστικό ταξίδι στον κόσμο του υφάσματος

Βιβλίο / Μετάξι και Πορφύρα: Ένα συναρπαστικό ταξίδι στον κόσμο του υφάσματος

Από τα αυτοκρατορικά εργαστήρια της Κωνσταντινούπολης μέχρι τα περίφημα μεταξωτά της Χίου, από την άνθηση της βυζαντινής μεταξουργίας μέχρι την πτώση της, μια εξερεύνηση των παραδόσεων στον κόσμο του βυζαντινού και μεταβυζαντινού υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρήνεια: Το νησί των νεκρών απέναντι από τη Δήλο

Ιστορία μιας πόλης / Ρήνεια, η άλλη Δήλος

Ένα νησί που δεν προοριζόταν για ζωή αλλά για θάνατο. Απέναντι από τη λαμπρή Δήλο, η Ρήνεια κουβαλά τα πιο σιωπηλά –και ίσως πιο ανθρώπινα– μυστικά του Αιγαίου. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Ιστορία μιας πόλης / Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Στη μέση των Κυκλάδων, σ’ ένα νησί χωρίς μόνιμους κατοίκους, η γη κρύβει ακόμη φωνές. Αν ξέρεις πού να κοιτάξεις, η Δήλος αρχίζει να σου μιλά για θεούς που λατρεύτηκαν, εμπορικές αυτοκρατορίες που γεννήθηκαν, λαούς που ήρθαν και έφυγαν, και τελετές που παραμένουν μυστήριο. Το νησί αυτό υπήρξε κάποτε το κέντρο του κόσμου – και ακόμη κρατά μυστικά. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Αρχαιολογία & Ιστορία / Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Η συγγραφέας, δημοσιογράφος και φεμινίστρια Λιλίκα Νάκου επισκέφθηκε το –υπό κρατική διαχείριση– πορνείο των Βούρλων τον Φλεβάρη του 1936, συνομίλησε με τις «γυναίκες της αμαρτίας» και μετέφερε τις εντυπώσεις της.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Τόσο οι γραπτές πηγές όσο και η εικονογραφία της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας αποκαλύπτουν ότι οι θεοί και οι ήρωες ήταν μάλλον εκλεκτικότεροι των θνητών ως προς τη διατροφή τους. Και τα φαγητά τους έκρυβαν κίνητρα πέρα από την πείνα...
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Το βράδυ της 28ης Μαΐου 1987 ο 18χρονος Γερμανός προσγειώνεται με ένα Cessna στην Κόκκινη Πλατεία για να αποδείξει ότι «αν κάποιος σαν εμένα μπορεί να περάσει σώος και αβλαβής στην άλλη πλευρά, τότε δεν υπάρχει τόσο μεγάλος κίνδυνος, και ίσως να μπορούμε να τα βρούμε όλοι μεταξύ μας».
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Η Μεγαλόχαρη ως αστυνομικό λαγωνικό 

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τα «αντιλωποδυτικά θαύματα» της Παναγίας

Μια δημοσιογραφική έρευνα που έκανε το 1933 ο αστυνομικός ρεπόρτερ Ευστάθιος Θωμόπουλος κατέγραψε τους άθλους της Παναγίας· από την Κρήτη μέχρι τη Ροδόπη, οι πιστοί «έβλεπαν» τη δράση της, ένιωθαν ευγνώμονες και τη μαρτυρούσαν.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Τι το ιδιαίτερο συμβαίνει στο Βαθύ της Αστυπάλαιας και τι συνεχίζει να αποκαλύπτει η αρχαιολογική έρευνα στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«ΒΙΑΣ»: Τα αρχαιολογικά τοπία ως ζωντανά οικοσυστήματα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καμπανούλες στους Δελφούς, Πέρδικες στο Σούνιο. Ό,τι φυτρώνει και ζει στους αρχαιολογικούς χώρους

Μια πρωτοποριακή επιστημονική προσέγγιση του πολιτιστικού τοπίου αποκαλύπτει έναν άγνωστο κόσμο χιλιάδων ζώων και φυτών σε είκοσι εμβληματικούς αρχαιολογικούς χώρους της χώρας. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Οι Αθηναίοι / Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Από τις ανασκαφές στην Επίδαυρο και τη Νάξο, ο ομότιμος καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας αφηγείται μια ζωή αφιερωμένη στην ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Και όπως λέει, το πιο πολύτιμο εύρημα δεν ήταν αρχαιολογικό – ήταν η γυναίκα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Ιστορία μιας πόλης / Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Από το Ωδείο Αθηνών έως τη Σουηδία της εξορίας, ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος δεν υπήρξε μόνο ένας σπουδαίος αρχιτέκτονας, αλλά και ένας διανοούμενος που οραματίστηκε μια πιο δημοκρατική, λειτουργική και πολιτισμένη πόλη. Ποια είναι η παρακαταθήκη του στη σύγχρονη Ελλάδα; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Λουκά Μπαρτατίλα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ