Αφρική και Βυζάντιο: Τα εκπληκτικά καλλιτεχνικά επιτεύγματα ενός ανεξερεύνητου κόσμου

Βυζάντιο και Αφρική: Μια έκθεση με τα εκπληκτικά καλλιτεχνικά επιτεύγματα ενός ανεξερεύνητου κόσμου Facebook Twitter
Μωσαϊκό με λιοντάρι που επιτίθεται σ' έναν όναγρο, Βόρεια Αφρική, 150–200 π.Χ.
0


Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ μεσαιωνικής τέχνης δίνει έμφαση στη δόξα της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, αλλά λιγότερο γνωστή είναι η βαθιά καλλιτεχνική συνεισφορά της Νουβίας, της Αιγύπτου, της Αιθιοπίας και άλλων ισχυρών αφρικανικών βασιλείων, των οποίων οι κομβικές αλληλεπιδράσεις με το Βυζάντιο είχαν ανεξίτηλο αντίκτυπο στον μεσαιωνικό μεσογειακό κόσμο.

Συγκεντρώνοντας περισσότερα από 170 αριστουργήματα που ανήκουν σε ένα ευρύ φάσμα μέσων και τεχνικών –από ψηφιδωτά, γλυπτά, κεραμικά και μεταλλοτεχνία μέχρι αντικείμενα πολυτελείας, πίνακες ζωγραφικής και θρησκευτικά χειρόγραφα–, η έκθεση «Αφρική και Βυζάντιο» στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης αφηγείται την κεντρική θέση της Αφρικής στα διηπειρωτικά δίκτυα εμπορίου και πολιτιστικών ανταλλαγών.

Με διεισδυτική μελέτη και έργα που έχουν δει το φως της δημοσιότητας σπάνια ή και ποτέ, η έκθεση ρίχνει νέο φως στα εκπληκτικά καλλιτεχνικά επιτεύγματα της ύστερης αρχαίας Αφρικής. Επανεξετάζει τη συμβολή της ηπείρου στην ανάπτυξη του προνεωτερικού κόσμου και προσφέρει μια πληρέστερη ιστορία της Αφρικής ως μιας ζωντανής, πολυεθνικής κοινωνίας με ποικίλες γλώσσες και θρησκείες, που έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην καλλιτεχνική, οικονομική και πολιτιστική ζωή του Βυζαντίου και όχι μόνο.

Σε κάθε στάδιο αυτής της μακράς ιστορίας, τα αντικείμενα μάς δείχνουν πόσο ανακριβής είναι η αίσθηση που έχουμε για τον κόσμο, ξαναγράφοντας την ιστορία του. Τα χριστιανικά  και τα παγανιστικά αντικείμενα δεν συνυπάρχουν απλώς κατά την ύστερη αρχαιότητα, αλλά αλληλεπιδρούν και αποσταθεροποιούν την καθιερωμένη σκέψη για τον χριστιανισμό.

Το 330 μ.Χ., ο αυτοκράτορας Κωνσταντίνος μετέφερε την αυτοκρατορική πρωτεύουσα από τη Ρώμη και ίδρυσε πάνω στην αρχαία πόλη του Βυζαντίου τη «Νέα Ρώμη», που έγινε ευρέως γνωστή ως Κωνσταντινούπολη. Από τον 5ο έως και τις αρχές του 13ου αιώνα, η Κωνσταντινούπολη ήταν η μεγαλύτερη και πλουσιότερη πόλη στην Ευρώπη. Παρά το γεγονός ότι πρόκειται για μια τεράστια και ιστορικά σημαντική αυτοκρατορία που κάλυπτε τμήματα της Αφρικής, της Ευρώπης και της Ασίας, οι εκτεταμένες διασυνδέσεις του Βυζαντίου με τη βόρεια και την ανατολική Αφρική δεν είναι αρκετά γνωστές. Αυτή η έκθεση διερευνά τη θέση της Αφρικής στην καλλιτεχνική, πολιτιστική, οικονομική και κοινωνικοπολιτική ζωή του βυζαντινού κόσμου.

Βυζάντιο και Αφρική: Μια έκθεση με τα εκπληκτικά καλλιτεχνικά επιτεύγματα ενός ανεξερεύνητου κόσμου Facebook Twitter
Ψηφιδωτός πίνακας με προετοιμασίες για μια γιορτή, Βόρεια Αφρική, τελευταίο τέταρτο του 2ου αιώνα.

Η Αφρική και το Βυζάντιο διαγράφουν τρία καλλιτεχνικά τόξα. Από τον τέταρτο έως τον έβδομο αιώνα, η πρώιμη βυζαντινή οπτική και πνευματική κουλτούρα διαμορφώθηκε από πλούσιους προστάτες, καλλιτέχνες και θρησκευτικούς ηγέτες στη βόρεια Αφρική. Αν και το Ισλάμ έγινε κυρίαρχη πίστη της περιοχής στα μέσα του όγδοου αιώνα, χαρακτηριστικές χριστιανικές θρησκευτικές και καλλιτεχνικές παραδόσεις ήκμασαν στα αφρικανικά βασίλεια. Μετά την πτώση της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας το 1453, Αιθίοπες και Κόπτες καλλιτέχνες στην ανατολική Αφρική συνέχισαν να βρίσκουν έμπνευση στη ρωμαϊκή και βυζαντινή τέχνη.

Ο σχεδιασμός της έκθεσης παρακολουθεί αυτούς τους μετασχηματισμούς παρουσιάζοντας μια ζωντανή και εμπνευσμένη τέχνη που εμφανίζεται παντού, με αποκορύφωμα μια ομάδα σύγχρονων έργων, εγείροντας κρίσιμα ερωτήματα σχετικά με το πού και πότε «τελειώνει» το Βυζάντιο.

Υπάρχουν έργα από την Τυνησία, την Αιθιοπία, την Αίγυπτο, το Σουδάν, ψηφιδωτά, υφάσματα, χειρόγραφα, κοσμήματα και μικρά αντικείμενα της καθημερινής ζωής. Κατά τη διάρκεια της περιόδου της ακμής του Βυζαντίου, η Βόρεια Αφρική περιλάμβανε μερικές από τις πιο πλούσιες, πιο μορφωμένες και πιο  κοσμοπολίτικες επαρχίες της ύστερης Ρωμαϊκής και Βυζαντινής Αυτοκρατορίας. Ένα θραύσμα δαπέδου που παρουσιάζεται στην έκθεση ανήκε κάποτε στη μεγάλη τραπεζαρία ή αίθουσα δεξιώσεων μιας τυνησιακής βίλας, κάτι που δείχνει πλούτο, γούστο και αγάπη για τις καλές τέχνες.

Με το εμπόριο να ανθεί, χαράχτηκαν εμπορικές διαδρομές που συνέδεαν, μέσω της Μεσογείου, τη Βόρεια Αφρική, την υποσαχάρια Αφρική, την Ερυθρά Θάλασσα και την Ινδία, φτάνοντας μέχρι τον μακρινό Δρόμο του Μεταξιού. Αυτές οι διαδρομές μετέφεραν ανθρώπους, υλικά και ιδέες σε όλη την αυτοκρατορία.

Η κληρονομιά του Βυζαντίου στην Αφρική συνεχίστηκε μετά τον θάνατο του τελευταίου αυτοκράτορα, Κωνσταντίνου  Παλαιολόγου, το 1453. Τα έργα βυζαντινού ρυθμού που χρονολογούνται από τον δέκατο έκτο αιώνα έως σήμερα μπορούν να μας βοηθήσουν να κατανοήσουμε θέματα όπως η ταυτότητα, το ανήκειν και η μνήμη μεταξύ των αφρικανικών χριστιανικών κοινοτήτων.

Βυζάντιο και Αφρική: Μια έκθεση με τα εκπληκτικά καλλιτεχνικά επιτεύγματα ενός ανεξερεύνητου κόσμου Facebook Twitter
Σκουλαρίκι από χρυσό και μαργαριτάρια, Βυζάντιο, 6ος-7ος αιώνας.
Βυζάντιο και Αφρική: Μια έκθεση με τα εκπληκτικά καλλιτεχνικά επιτεύγματα ενός ανεξερεύνητου κόσμου Facebook Twitter
Κεραμικό βάζο, Βόρεια Αφρική, 290–320.
Βυζάντιο και Αφρική: Μια έκθεση με τα εκπληκτικά καλλιτεχνικά επιτεύγματα ενός ανεξερεύνητου κόσμου Facebook Twitter
Μέρος υφάσματος που πιθανόν απεικονίζει την Άρτεμη και τον Ακταίωνα, Βυζάντιο, 5ος-7ος αιώνας.

Αυτά τα ιερά αντικείμενα έρχονται να μας δείξουν πώς η σύμβαση της διαίρεσης των καλλιτεχνικών εξελίξεων σε διακριτές «περιόδους» μπορεί να έχει λιγότερο νόημα από την εξέταση των μακροπρόθεσμων αλληλεπιδράσεων μεταξύ των τεχνών της Αφρικής και του Βυζαντίου. Για παράδειγμα, Αιθίοπες καλλιτέχνες από την πρώιμη σύγχρονη περίοδο μέχρι σήμερα συνεχίζουν να μεταφράζουν και να προσαρμόζουν νέα μοτίβα και στυλ από τη βυζαντινή τέχνη.

Οι επιμελητές φέρνουν ως παράδειγμα ότι, μετά την πτώση της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας το 1453, άγιοι σε όλη την ανατολική Μεσόγειο, συμπεριλαμβανομένης της Αιγύπτου, απεικονίζονταν συχνά να φορούν ενδύματα που παραπέμπουν στη βυζαντινή βασιλική αυλή. Εικόνες σαν κι αυτές κυκλοφόρησαν σε όλη την Αιθιοπία, η οποία παρέμεινε κάτω από την ομπρέλα της Κοπτικής Εκκλησίας μέχρι το 1959. Μάλιστα στην Αιθιοπία τον δέκατο έβδομο αιώνα οι Αιθίοπες καλλιτέχνες συνέχισαν να υιοθετούν εικαστικές μορφές από το βυζαντινό παρελθόν. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, τα δίπτυχα διπλής όψης έγιναν δημοφιλή μεταξύ των ευγενών, που τα φορούσαν ως μενταγιόν.

Στην έκθεση συναντάμε και τεχνουργήματα που διατηρούνται στα μοναστήρια και τις εκκλησίες της Lalibela στην Αιθιοπία και μια ομάδα μεσαιωνικών ισλαμικών ένθετων μεταλλικών έργων από την Αίγυπτο που χρονολογείται κατά την περίοδο των Μαμελούκων (1250-1517). Τα έργα ρίχνουν φως στις συνδέσεις μεταξύ χριστιανικών και μουσουλμανικών κοινωνιών στην Αφρική. Πλουτίζουν επίσης τις γνώσεις μας για τις διάφορες χρήσεις της ισλαμικής μεταλλοτεχνίας στην επίπλωση των ελίτ νοικοκυριών και στη διακόσμηση των εκκλησιαστικών θησαυρών, μια τάση που κυκλοφορούσε από τη Δυτική και την υποσαχάρια Αφρική μέχρι την Ευρώπη και πιθανώς ακόμη και την Κίνα.

Βυζάντιο και Αφρική: Μια έκθεση με τα εκπληκτικά καλλιτεχνικά επιτεύγματα ενός ανεξερεύνητου κόσμου Facebook Twitter
Ένα από τα πρώτα αντικείμενα της έκθεσης, ένας αιγυπτιακός πίνακας του 2ου αιώνα με την Ίσιδα, μοιάζει περίεργα με μια εικόνα της Παναγίας του 6ου αιώνα, που ίσως ζωγραφίστηκε στην Κωνσταντινούπολη. Αίγυπτος, 2ος αιώνας.

Ο επισκέπτης μπορεί επίσης να δει αιθιοπικά ψαλτήρια που περιέχουν συνήθως τους «Ψαλμούς» του Δαβίδ. Σύμφωνα με την Αιθιοπική Εκκλησία, ο βασιλιάς Δαβίδ ήταν ο μοναδικός συγγραφέας των «Ψαλμών». Ένα ολοσέλιδο πορτρέτο του τον δείχνει να παίζει μπεγένα, ένα είδος λύρας. Μέχρι τον εικοστό αιώνα, το όργανο ήταν σύμβολο της Αιθιοπίας και παιζόταν μόνο από εκλεκτούς και βασιλείς, υποδηλώνοντας την υψηλή κοινωνική και οικονομική τους θέση.

Ενώ το πρώτο μέρος της έκθεσης είναι αφιερωμένο στον πλούτο, την πολυτέλεια και το εμπόριο, όταν η Αίγυπτος ήταν τροφοδότης-σιτοβολώνας του Βυζαντίου και η Τύνιδα σημαντικό κέντρο παραγωγής ψηφιδωτών, το δεύτερο μέρος ασχολείται με τη διάδοση και την προσαρμογή της βυζαντινής χριστιανικής ταυτότητας κατά τη διάρκεια αυτού που οι Ευρωπαίοι θα αποκαλούσαν Μεσαίωνα.

Σε κάθε στάδιο αυτής της μακράς ιστορίας, τα αντικείμενα μάς δείχνουν πόσο ανακριβής είναι η αίσθηση που έχουμε για τον κόσμο, ξαναγράφοντας την ιστορία του. Τα χριστιανικά  και τα παγανιστικά αντικείμενα δεν συνυπάρχουν απλώς κατά την ύστερη αρχαιότητα, αλλά αλληλεπιδρούν και αποσταθεροποιούν την καθιερωμένη σκέψη για τον χριστιανισμό. Η αιγυπτιακή λατρεία της Ίσιδας είναι πολύ πιθανό να μεταμορφώνεται στη χριστιανική λατρεία της Παναγίας.

Ένα από τα πρώτα αντικείμενα της έκθεσης, ένας αιγυπτιακός πίνακας του 2ου αιώνα με την Ίσιδα, μοιάζει περίεργα με μια εικόνα της Παναγίας του 6ου αιώνα, που ίσως ζωγραφίστηκε στην Κωνσταντινούπολη. Η επιμήκυνση των χαρακτηριστικών, η τοποθέτηση των ματιών και η απόδοση της μορφής υποδηλώνουν όχι μόνο καλλιτεχνικές συγγένειες αλλά και μια βαθιά, επίμονη πολιτισμική μνήμη προχριστιανικών παραδόσεων.

Όπως γράφει ο Philip Kennicott στη «Washington Post», «αιώνες μελετών και καλλιτεχνικής εκπαίδευσης στη Δύση έχουν κάνει τον κόσμο μας να επικεντρωθεί στην Αναγέννηση και την υποτιθέμενη αναγέννηση των οπτικών ιδεωδών που χρονολογούνται από την αρχαιότητα, τη Ρώμη και την αρχαία Ελλάδα. Υπό το πρίσμα αυτό, το έργο των Βυζαντινών καλλιτεχνών μοιάζει στατικό και αυτό των ζωγράφων από την Αιθιοπία γοητευτικό αλλά απλό. Αν αλλάξετε οπτική, θα ανακαλύψετε κόσμους λεπτότητας στο βυζαντινό έργο, και μια εξαιρετικά άμεση και ξεκάθαρη αφήγηση και συναισθηματική έκκληση στη χριστιανική εικονογραφία της βορειοανατολικής Αφρικής».

Βυζάντιο και Αφρική: Μια έκθεση με τα εκπληκτικά καλλιτεχνικά επιτεύγματα ενός ανεξερεύνητου κόσμου Facebook Twitter
Πίνακας ζωγραφικής με τη Στεφανωμένη Παναγία και τους Δώδεκα Αποστόλους, Αιθιοπία, δεύτερο μισό του 15ου αιώνα.

Έχοντας απορρίψει το κυρίαρχο πλαίσιο που έχουν χρησιμοποιήσει οι Δυτικοί θεσμοί για να κατανοήσουν την Αφρική, ένα πλαίσιο που χρησιμεύει για να κρατά τη Δύση στο επίκεντρο της συζήτησης, αυτή η πυκνή έκθεση ερευνά περίπου 1.500 χρόνια και εκατομμύρια τετραγωνικά μίλια, μιλώντας στους θεατές για την αυτοκρατορία, για τη θρησκεία και για την ανθρώπινη ανάγκη να φτιάχνεις όμορφα πράγματα. Δεν προσφέρει κανένα απλό συμπέρασμα, καμία συνεκτική ιστορία μεγαλοπρέπειας και παρακμής ή το αντίστροφο.

Όπως αναφέρει η Susan Tallman στο The Atlantic, «η έκθεση "Αφρική και Βυζάντιο" περιέχει πολλά που θα τραβήξουν την προσοχή και θα εντυπωσιάσουν αμέσως, αλλά και πολλά που δεν θα εντυπωσιάσουν – μικροσκοπικά νομίσματα και θραύσματα κεραμικών με επιγραφές σε γλώσσες που λίγοι επισκέπτες θα μπορέσουν να αποκρυπτογραφήσουν. Αλλά και αυτό είναι συνυφασμένο με την αποστολή του μουσείου – μια υπενθύμιση ότι δεν μπορούν να γίνουν όλα δικά σας με μια ματιά. Το να βρεις τη μαγεία απαιτεί πραγματική δουλειά».

Η έκθεση «Αφρική και Βυζάντιο» παρουσιάζεται στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης έως τις 3 Μαρτίου.
Με πληροφορίες από ΜΕΤ, The Atlantic, Washington Post

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

CHECK Antonio Rigo: Το Βυζάντιο αποτελεί ένα από τα δομικά στοιχεία της ταυτότητας της Ελλάδας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Antonio Rigo: «Το Βυζάντιο αποτελεί ένα από τα δομικά στοιχεία της ταυτότητας της Ελλάδας»

Μια συζήτηση με τον σημαντικό βυζαντινολόγο με αφορμή ένα συνέδριο στα Μετέωρα για μια ιστορία από τον 14ο αιώνα ενός πρίγκιπα που έγινε κτήτορας της Μονής της Μεταμορφώσεως στο Μεγάλο Μετέωρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μετάξι και Πορφύρα: Ένα συναρπαστικό ταξίδι στον κόσμο του υφάσματος

Βιβλίο / Μετάξι και Πορφύρα: Ένα συναρπαστικό ταξίδι στον κόσμο του υφάσματος

Από τα αυτοκρατορικά εργαστήρια της Κωνσταντινούπολης μέχρι τα περίφημα μεταξωτά της Χίου, από την άνθηση της βυζαντινής μεταξουργίας μέχρι την πτώση της, μια εξερεύνηση των παραδόσεων στον κόσμο του βυζαντινού και μεταβυζαντινού υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι Αθηναίοι και η εμμονή με το πώς θα τους θυμούνται

Ιστορία μιας πόλης / «Έτσι θέλω να σε θυμάμαι»: Η ταφική τέχνη στην αρχαία Αθήνα

Η αρχαιολόγος Κάτια Μαργαρίτη εξηγεί πώς δηλώνεται η θλίψη και το πένθος στα επιτύμβια ανάγλυφα και τι είδους αγάλματα χρησιμοποιούσαν οι Αθηναίοι για τη σήμανση των τάφων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Άνθρωπος ή τέρας; Άγνωστον»: Επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Ο ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», κατόπιν έκκλησης των υπευθύνων του ασύλου, επισκέπτεται τα διαμερίσματα της «στεγασμένης αυτής αθηναϊκής κολάσεως» στην Κυψέλη και περιγράφει όσα είδε με λέξεις που σήμερα ξενίζουν. 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Η πρώτη γυναίκα αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας μιλάει στη LiFO για τη δραστηριότητα του ινστιτούτου και τη σύνδεσή της με την Ελλάδα. Πάντα ως φιλέλληνας και «ορκισμένη» Αθηναία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ένα ποτάμι που άλλοτε διέσχιζε την καρδιά της αρχαίας πόλης, σήμερα όμως περνάμε από πάνω του, αγνοώντας οι περισσότεροι την ύπαρξή του. Ο Ηριδανός, ένα από τα πιο αινιγματικά κομμάτια του φυσικού τοπίου της Αθήνας, αποκαλύπτει την ιστορία του μέσα από αρχαιολογικά ευρήματα, μύθους και τις υπόγειες διαδρομές του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Ιστορία μιας πόλης / Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Στην Πρώιμη Εποχή του Σιδήρου, η Χαλκίδα και τα γειτονικά της κέντρα –το Λευκαντί, η Ερέτρια, η Αμάρυνθος– σχημάτισαν ένα ζωντανό δίκτυο ανταλλαγών γύρω από τον Ευβοϊκό Κόλπο. Ο στενός Εύριπος δεν χώριζε αλλά ένωνε κοινότητες που μοιράζονταν τεχνογνωσία, εμπορική δραστηριότητα και κοινωνικές δομές που θα καθόριζαν τον ελληνικό κόσμο των αρχών της πρώιμης αρχαιότητας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

«Ένα φρενοκομείον είναι σαν την άλλη κοινωνία. Με τη διαφορά ότι είναι από την ανάποδη!» Ένα ρεπορτάζ της εφημερίδας «Πατρίς» αποκαλύπτει τις εφιαλτικές συνθήκες που επικρατούσαν στο Δημόσιο Ψυχιατρείο τη δεκαετία του 1920.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε ένα από τα σπουδαιότερα ιερά του ελληνιστικού κόσμου

Ιστορία μιας πόλης / Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε το σπουδαίο ιερό του ελληνιστικού κόσμου

Ανάμεσα στα μεγάλα ιερά της δωρικής εξάπολης, το Ασκληπιείο της Κω ξεχωρίζει όχι μόνο για τη λαμπρότητά του αλλά και για την περιπετειώδη ιστορία της ανακάλυψής του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Διεθνείς σπείρες διακίνησης Ελλήνων λαθρομεταναστών στον Μεσοπόλεμο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Στον Μεσοπόλεμο οι Έλληνες ήταν οι λαθρομετανάστες της εποχής

Το 1930 υπήρχαν στην Αθήνα περισσότερες από πενήντα «μεταναστευτικαί σπείραι», «λαθροπράκτορες» που εκμεταλλεύονταν το όνειρο για μια καλύτερη ζωή στις ΗΠΑ. Ο ημερήσιος αθηναϊκός Τύπος κατέγραψε τη δράση τους.  
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Έπος του ’40: Σπάνιες φωτογραφίες από το αρχείο του Πολεμικού Μουσείου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Όσα ξέρει το Πολεμικό Μουσείο για το έπος του ’40. Σπάνιες εικόνες

Iστορικά ντοκουμέντα από τον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο εκτίθενται στο Πολεμικό Μουσείο, αποκαλύπτοντας ιστορίες αντίστασης και προσωπικής υπέρβασης. Μιλούν στη LiFO ο πρόεδρος του Δ.Σ. του μουσείου, Κωνσταντίνος Καραμεσίνης, και ο επιμελητής του Ιστορικού Αρχείου, Θεοφάνης Βλάχος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Απόδραση από την Πομπηία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πομπηία: Αυτοί που επέζησαν για να πουν την ιστορία της καταστροφής

Στο νέο του βιβλίο ο διαπρεπής καθηγητής Κλασικών Σπουδών Στίβεν Τακ αναζητά όσους επέζησαν από την τρομακτική έκρηξη του Βεζούβιου και επανίδρυσαν τις κοινότητές τους.
THE LIFO TEAM
Οκτώ συναρπαστικοί μήνες της ζωής του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καρέ-καρέ η μυθιστορηματική απόδραση του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Το 1931 συνελήφθη ως ύποπτος για τον φόνο του αστυφύλακα Γυφτοδημόπουλου και η απόδρασή του λίγο καιρό μετά από τις φυλακές Συγγρού πήρε διαστάσεις θρύλου. Το χρονικό της, όπως το κατέγραψε η εφημερίδα «Ακρόπολις». 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ