Αφρική: Η κοινή μας αφετηρία που της χρωστάμε τα πάντα

Αφρική, η κοινή μας αφετηρία που της χρωστάμε τα πάντα Facebook Twitter
Αρχαίοι οβελίσκοι στο Αξούμ της Αιθιοπίας.
0

«ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΜΟΛΙΣ ΠΕΝΗΝΤΑ χιλιάδες χρόνια μόλις οι πρωταρχικοί πρόγονοι κάθε ανθρώπου που ζει σήμερα στον πλανήτη ζούσαν στην ανατολική Αφρική».

Μ’ αυτή την απλή, εντυπωσιακή δήλωση ξεκινά το νέο του βιβλίο που έχει τίτλο «Αρχαία Αφρική» ο ιστορικός Christopher Ehret. Έχουν υπάρξει, άλλωστε, μόνο 2.000 γενιές ανθρώπων περίπου από εκείνη την εποχή, γι' αυτό ιστορικοί και συγγραφείς κάνουν λόγο για την «κοινή ιστορία της ανθρωπότητας».

Η μικρή διάρκεια της σύγχρονης ανθρώπινης ιστορίας εγείρει τεράστια ερωτήματα σχετικά με το τι έχει πραγματικά καθοδηγήσει αυτή την ιστορία. Είναι η συνεργασία και η ανταλλαγή ιδεών και αγαθών; Ή μήπως οι διαμάχες που κλιμακώνονταν καθώς οι άνθρωποι εξαπλώθηκαν σε όλο τον πλανήτη αποτελεί ένδειξη ότι η βία υπήρξε ο κινητήριος παράγοντας; Στο βιβλίο του ο Ehret επιχειρεί να επαναπροσδιορίσει την Αφρική στο πλαίσιο της κοινής μας ιστορίας.

Η διαμόρφωση της γλώσσας ήταν αυτή που προκάλεσε τους μετασχηματισμούς της ανθρώπινης ιστορίας, των οποίων είμαστε όλοι κληρονόμοι. Η ανάπτυξη του συντακτικού που πραγματοποιήθηκε πιθανότατα σε μια περίοδο δύο ή τριών χιλιετιών, πριν από περίπου 70.000 χρόνια, ήταν «ο πρωταρχικός παράγοντας που επέτρεψε την τεράστια εξάπλωση των κοινών μας προγόνων».

Ενώ οι λέξεις υπήρχαν ήδη μεταξύ των homo sapiens, η ικανότητα συνδυασμού τους σε σύνθετες μορφές υπήρξε επαναστατική: επέτρεψε στους ανθρώπους να συλλάβουν το αφηρημένο, να σχεδιάζουν και να σκέφτονται εκ των προτέρων τις συνέπειες, να σχεδιάζουν νέα είδη αντικειμένων και τεχνολογιών και να αναπτύσσουν ιδέες για το νόημα της ζωής.

Τα αρχαιολογικά και γλωσσολογικά στοιχεία μας λένε ότι συχνά τέτοιου είδους εξελίξεις εμφανίστηκαν στην Αφρική νωρίτερα από ό,τι αλλού. Οι άνθρωποι που ζούσαν στο σημερινό Μάλι άρχισαν να ψήνουν κεραμικά το αργότερο πριν από 11.500 χρόνια. Τα παλαιότερα στοιχεία επεξεργασίας βαμβακιού οπουδήποτε στον κόσμο προέρχονται από το σημερινό Σουδάν, με κλωστές ατράκτου στην περιοχή του Χαρτούμ που χρονολογούνται πριν από 8.000 χρόνια.

Χωρίς την ανακάλυψη αυτής της δεξιότητας στην ανατολική Αφρική, πριν από δεκάδες χιλιάδες χρόνια, κανένας από εμάς δεν θα ήταν σήμερα αυτό που εννοούμε όταν λέμε «άνθρωπος». Αυτή η επαναστατική αλλαγή αποτελεί το υπόβαθρο της εξερεύνησης του Ehret για την ανθρωπότητα στην Αφρική από τότε.

Ένας από τους στόχους της «Αρχαίας Αφρικής» είναι να δείξει πόσο έντονοι είναι οι παραλληλισμοί μεταξύ των αλλαγών στην Αφρική και εκείνων σε άλλες ηπείρους. Οι κύριες εξελίξεις δεν διαχύθηκαν προς τα έξω από ένα μόνο σημείο προέλευσης, αλλά προέκυψαν αυθόρμητα σε διάφορα μέρη. Αυτό συνέβη με τη γεωργία, την αγγειοπλαστική, την υφαντουργία και τη μεταλλοτεχνία. Συνήθως η μία εφεύρεση οδηγούσε στην άλλη: η μεταλλουργία, για παράδειγμα, εμφανιζόταν πάντα σε κοινωνίες που είχαν προηγουμένως αναπτύξει την όπτηση κεραμικών.

Όπως διερευνά ο Ehret, το γεγονός ότι οι ίδιες τεχνολογικές αλλαγές εμφανίστηκαν σε διαφορετικά μέρη υποδηλώνει τους τρόπους με τους οποίους οι κοινωνίες είχαν κοινά χαρακτηριστικά και κοινές ανάγκες σε όλη την ανθρώπινη ιστορία.

Επιπλέον, τα αρχαιολογικά και γλωσσολογικά στοιχεία μας λένε ότι συχνά τέτοιου είδους εξελίξεις εμφανίστηκαν στην Αφρική νωρίτερα από ό,τι αλλού. Οι άνθρωποι που ζούσαν στο σημερινό Μάλι άρχισαν να ψήνουν κεραμικά το αργότερο πριν από 11.500 χρόνια. Τα παλαιότερα στοιχεία επεξεργασίας βαμβακιού οπουδήποτε στον κόσμο προέρχονται από το σημερινό Σουδάν, με κλωστές ατράκτου στην περιοχή του Χαρτούμ που χρονολογούνται πριν από 8.000 χρόνια. Στο σημερινό Καμερούν και στην Κεντροαφρικανική Δημοκρατία έχουν βρεθεί σιδηρουργεία που χρονολογούνται σχεδόν 4.000 χρόνια πριν από την εμφάνισή τους στην Ανατολία ή την Κίνα. Μια αξιοσημείωτη απεικόνιση ενός κλιβάνου τήξης στη Ρουάντα, που χρονολογείται σχεδόν 3.000 χρόνια πριν, είναι αποκαλυπτική για το πόσο διαδεδομένες ήταν τέτοιες τεχνολογίες στην Αφρική από πολύ νωρίς.

Όπως και σε άλλα μέρη του κόσμου, μετά την ανάπτυξη αυτών των τεχνολογιών δεν άργησε να ριζώσει η αστικοποίηση, οι πιο σύνθετες μορφές πολιτικής οργάνωσης και το εμπόριο. Και πάλι, αυτού του είδους οι αλλαγές συνέβησαν συγκριτικά νωρίς στην Αφρική.

Αστικά κέντρα με βιοτεχνική εξειδίκευση εμφανίστηκαν στη σημερινή Μαυριτανία πριν από σχεδόν 4.000 χρόνια. Ακολούθησαν εμπορικές διαδρομές μεγάλων αποστάσεων που συνέδεαν τα διάφορα αστικά κέντρα, χρησιμοποιώντας τον ποταμό Νίγηρα και επίσης τα γαϊδούρια ως μέσα μεταφοράς αγαθών. Η εξημέρωση του ίδιου του γαϊδάρου, του πρώτου ζώου στον κόσμο που μετέφερε εμπορεύματα και τραβούσε οχήματα, έλαβε χώρα στην ανατολική Αφρική, πιθανώς στη Σομαλιλάνδη, πριν εξαπλωθεί σε όλη την ήπειρο και χρησιμεύσει ως πρότυπο για τη μετέπειτα εξημέρωση της καμήλας και του αλόγου στην Ευρασία.

Ο Ehret καταγράφει τις πολλές οδούς διασύνδεσης μεταξύ της Αφρικής και του κόσμου: η άφιξη των αφρικανικών σιτηρών (σόργο, κεχρί) στην Ινδία πριν από 4.000 χρόνια αποκαλύπτει πόσο βαθιά συνδεδεμένη ήταν πάντα η ήπειρος με τον υπόλοιπο κόσμο.

Σε μια εποχή που οι άνθρωποι μοιάζουν πιο διχασμένοι από ποτέ, είναι αναζωογονητικό και συγκινητικό να διαβάζεις ένα βιβλίο που με ανθρωπιά μας υπενθυμίζει την κοινή μας αφετηρία.

Με στοιχεία από The Telegraph

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

βιβλια

Βιβλίο / 10+1 βιβλία για τη Μεσόγειο

Από το θρυλικό ιστορικό βιβλίο του Μπρωντέλ μέχρι το «Αλεξανδρινό Κουαρτέτο» και την «Τριλογία της Μασσαλίας», η Μεσόγειος έχει σταθεί πηγή έμπνευσης και αντικείμενο μελέτης για μερικούς από τους σπουδαιότερους συγγραφείς και ιστορικούς.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρήνεια: Το νησί των νεκρών απέναντι από τη Δήλο

Ιστορία μιας πόλης / Ρήνεια, η άλλη Δήλος

Ένα νησί που δεν προοριζόταν για ζωή αλλά για θάνατο. Απέναντι από τη λαμπρή Δήλο, η Ρήνεια κουβαλά τα πιο σιωπηλά –και ίσως πιο ανθρώπινα– μυστικά του Αιγαίου. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Ιστορία μιας πόλης / Δήλος: H καρδιά των Κυκλάδων

Στη μέση των Κυκλάδων, σ’ ένα νησί χωρίς μόνιμους κατοίκους, η γη κρύβει ακόμη φωνές. Αν ξέρεις πού να κοιτάξεις, η Δήλος αρχίζει να σου μιλά για θεούς που λατρεύτηκαν, εμπορικές αυτοκρατορίες που γεννήθηκαν, λαούς που ήρθαν και έφυγαν, και τελετές που παραμένουν μυστήριο. Το νησί αυτό υπήρξε κάποτε το κέντρο του κόσμου – και ακόμη κρατά μυστικά. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την αρχαιολόγο Ζώζη Παπαδοπούλου.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Αρχαιολογία & Ιστορία / Εν μέσω των γυναικών της αμαρτίας. Μια επίσκεψη στα Βούρλα τον Φλεβάρη του 1936

Η συγγραφέας, δημοσιογράφος και φεμινίστρια Λιλίκα Νάκου επισκέφθηκε το –υπό κρατική διαχείριση– πορνείο των Βούρλων τον Φλεβάρη του 1936, συνομίλησε με τις «γυναίκες της αμαρτίας» και μετέφερε τις εντυπώσεις της.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Τόσο οι γραπτές πηγές όσο και η εικονογραφία της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας αποκαλύπτουν ότι οι θεοί και οι ήρωες ήταν μάλλον εκλεκτικότεροι των θνητών ως προς τη διατροφή τους. Και τα φαγητά τους έκρυβαν κίνητρα πέρα από την πείνα...
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Το βράδυ της 28ης Μαΐου 1987 ο 18χρονος Γερμανός προσγειώνεται με ένα Cessna στην Κόκκινη Πλατεία για να αποδείξει ότι «αν κάποιος σαν εμένα μπορεί να περάσει σώος και αβλαβής στην άλλη πλευρά, τότε δεν υπάρχει τόσο μεγάλος κίνδυνος, και ίσως να μπορούμε να τα βρούμε όλοι μεταξύ μας».
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Η Μεγαλόχαρη ως αστυνομικό λαγωνικό 

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τα «αντιλωποδυτικά θαύματα» της Παναγίας

Μια δημοσιογραφική έρευνα που έκανε το 1933 ο αστυνομικός ρεπόρτερ Ευστάθιος Θωμόπουλος κατέγραψε τους άθλους της Παναγίας· από την Κρήτη μέχρι τη Ροδόπη, οι πιστοί «έβλεπαν» τη δράση της, ένιωθαν ευγνώμονες και τη μαρτυρούσαν.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Τι το ιδιαίτερο συμβαίνει στο Βαθύ της Αστυπάλαιας και τι συνεχίζει να αποκαλύπτει η αρχαιολογική έρευνα στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«ΒΙΑΣ»: Τα αρχαιολογικά τοπία ως ζωντανά οικοσυστήματα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καμπανούλες στους Δελφούς, Πέρδικες στο Σούνιο. Ό,τι φυτρώνει και ζει στους αρχαιολογικούς χώρους

Μια πρωτοποριακή επιστημονική προσέγγιση του πολιτιστικού τοπίου αποκαλύπτει έναν άγνωστο κόσμο χιλιάδων ζώων και φυτών σε είκοσι εμβληματικούς αρχαιολογικούς χώρους της χώρας. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Οι Αθηναίοι / Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Από τις ανασκαφές στην Επίδαυρο και τη Νάξο, ο ομότιμος καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας αφηγείται μια ζωή αφιερωμένη στην ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Και όπως λέει, το πιο πολύτιμο εύρημα δεν ήταν αρχαιολογικό – ήταν η γυναίκα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Ιστορία μιας πόλης / Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Από το Ωδείο Αθηνών έως τη Σουηδία της εξορίας, ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος δεν υπήρξε μόνο ένας σπουδαίος αρχιτέκτονας, αλλά και ένας διανοούμενος που οραματίστηκε μια πιο δημοκρατική, λειτουργική και πολιτισμένη πόλη. Ποια είναι η παρακαταθήκη του στη σύγχρονη Ελλάδα; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Λουκά Μπαρτατίλα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ