Αφρική: Η κοινή μας αφετηρία που της χρωστάμε τα πάντα

Αφρική, η κοινή μας αφετηρία που της χρωστάμε τα πάντα Facebook Twitter
Αρχαίοι οβελίσκοι στο Αξούμ της Αιθιοπίας.
0

«ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΜΟΛΙΣ ΠΕΝΗΝΤΑ χιλιάδες χρόνια μόλις οι πρωταρχικοί πρόγονοι κάθε ανθρώπου που ζει σήμερα στον πλανήτη ζούσαν στην ανατολική Αφρική».

Μ’ αυτή την απλή, εντυπωσιακή δήλωση ξεκινά το νέο του βιβλίο που έχει τίτλο «Αρχαία Αφρική» ο ιστορικός Christopher Ehret. Έχουν υπάρξει, άλλωστε, μόνο 2.000 γενιές ανθρώπων περίπου από εκείνη την εποχή, γι' αυτό ιστορικοί και συγγραφείς κάνουν λόγο για την «κοινή ιστορία της ανθρωπότητας».

Η μικρή διάρκεια της σύγχρονης ανθρώπινης ιστορίας εγείρει τεράστια ερωτήματα σχετικά με το τι έχει πραγματικά καθοδηγήσει αυτή την ιστορία. Είναι η συνεργασία και η ανταλλαγή ιδεών και αγαθών; Ή μήπως οι διαμάχες που κλιμακώνονταν καθώς οι άνθρωποι εξαπλώθηκαν σε όλο τον πλανήτη αποτελεί ένδειξη ότι η βία υπήρξε ο κινητήριος παράγοντας; Στο βιβλίο του ο Ehret επιχειρεί να επαναπροσδιορίσει την Αφρική στο πλαίσιο της κοινής μας ιστορίας.

Η διαμόρφωση της γλώσσας ήταν αυτή που προκάλεσε τους μετασχηματισμούς της ανθρώπινης ιστορίας, των οποίων είμαστε όλοι κληρονόμοι. Η ανάπτυξη του συντακτικού που πραγματοποιήθηκε πιθανότατα σε μια περίοδο δύο ή τριών χιλιετιών, πριν από περίπου 70.000 χρόνια, ήταν «ο πρωταρχικός παράγοντας που επέτρεψε την τεράστια εξάπλωση των κοινών μας προγόνων».

Ενώ οι λέξεις υπήρχαν ήδη μεταξύ των homo sapiens, η ικανότητα συνδυασμού τους σε σύνθετες μορφές υπήρξε επαναστατική: επέτρεψε στους ανθρώπους να συλλάβουν το αφηρημένο, να σχεδιάζουν και να σκέφτονται εκ των προτέρων τις συνέπειες, να σχεδιάζουν νέα είδη αντικειμένων και τεχνολογιών και να αναπτύσσουν ιδέες για το νόημα της ζωής.

Τα αρχαιολογικά και γλωσσολογικά στοιχεία μας λένε ότι συχνά τέτοιου είδους εξελίξεις εμφανίστηκαν στην Αφρική νωρίτερα από ό,τι αλλού. Οι άνθρωποι που ζούσαν στο σημερινό Μάλι άρχισαν να ψήνουν κεραμικά το αργότερο πριν από 11.500 χρόνια. Τα παλαιότερα στοιχεία επεξεργασίας βαμβακιού οπουδήποτε στον κόσμο προέρχονται από το σημερινό Σουδάν, με κλωστές ατράκτου στην περιοχή του Χαρτούμ που χρονολογούνται πριν από 8.000 χρόνια.

Χωρίς την ανακάλυψη αυτής της δεξιότητας στην ανατολική Αφρική, πριν από δεκάδες χιλιάδες χρόνια, κανένας από εμάς δεν θα ήταν σήμερα αυτό που εννοούμε όταν λέμε «άνθρωπος». Αυτή η επαναστατική αλλαγή αποτελεί το υπόβαθρο της εξερεύνησης του Ehret για την ανθρωπότητα στην Αφρική από τότε.

Ένας από τους στόχους της «Αρχαίας Αφρικής» είναι να δείξει πόσο έντονοι είναι οι παραλληλισμοί μεταξύ των αλλαγών στην Αφρική και εκείνων σε άλλες ηπείρους. Οι κύριες εξελίξεις δεν διαχύθηκαν προς τα έξω από ένα μόνο σημείο προέλευσης, αλλά προέκυψαν αυθόρμητα σε διάφορα μέρη. Αυτό συνέβη με τη γεωργία, την αγγειοπλαστική, την υφαντουργία και τη μεταλλοτεχνία. Συνήθως η μία εφεύρεση οδηγούσε στην άλλη: η μεταλλουργία, για παράδειγμα, εμφανιζόταν πάντα σε κοινωνίες που είχαν προηγουμένως αναπτύξει την όπτηση κεραμικών.

Όπως διερευνά ο Ehret, το γεγονός ότι οι ίδιες τεχνολογικές αλλαγές εμφανίστηκαν σε διαφορετικά μέρη υποδηλώνει τους τρόπους με τους οποίους οι κοινωνίες είχαν κοινά χαρακτηριστικά και κοινές ανάγκες σε όλη την ανθρώπινη ιστορία.

Επιπλέον, τα αρχαιολογικά και γλωσσολογικά στοιχεία μας λένε ότι συχνά τέτοιου είδους εξελίξεις εμφανίστηκαν στην Αφρική νωρίτερα από ό,τι αλλού. Οι άνθρωποι που ζούσαν στο σημερινό Μάλι άρχισαν να ψήνουν κεραμικά το αργότερο πριν από 11.500 χρόνια. Τα παλαιότερα στοιχεία επεξεργασίας βαμβακιού οπουδήποτε στον κόσμο προέρχονται από το σημερινό Σουδάν, με κλωστές ατράκτου στην περιοχή του Χαρτούμ που χρονολογούνται πριν από 8.000 χρόνια. Στο σημερινό Καμερούν και στην Κεντροαφρικανική Δημοκρατία έχουν βρεθεί σιδηρουργεία που χρονολογούνται σχεδόν 4.000 χρόνια πριν από την εμφάνισή τους στην Ανατολία ή την Κίνα. Μια αξιοσημείωτη απεικόνιση ενός κλιβάνου τήξης στη Ρουάντα, που χρονολογείται σχεδόν 3.000 χρόνια πριν, είναι αποκαλυπτική για το πόσο διαδεδομένες ήταν τέτοιες τεχνολογίες στην Αφρική από πολύ νωρίς.

Όπως και σε άλλα μέρη του κόσμου, μετά την ανάπτυξη αυτών των τεχνολογιών δεν άργησε να ριζώσει η αστικοποίηση, οι πιο σύνθετες μορφές πολιτικής οργάνωσης και το εμπόριο. Και πάλι, αυτού του είδους οι αλλαγές συνέβησαν συγκριτικά νωρίς στην Αφρική.

Αστικά κέντρα με βιοτεχνική εξειδίκευση εμφανίστηκαν στη σημερινή Μαυριτανία πριν από σχεδόν 4.000 χρόνια. Ακολούθησαν εμπορικές διαδρομές μεγάλων αποστάσεων που συνέδεαν τα διάφορα αστικά κέντρα, χρησιμοποιώντας τον ποταμό Νίγηρα και επίσης τα γαϊδούρια ως μέσα μεταφοράς αγαθών. Η εξημέρωση του ίδιου του γαϊδάρου, του πρώτου ζώου στον κόσμο που μετέφερε εμπορεύματα και τραβούσε οχήματα, έλαβε χώρα στην ανατολική Αφρική, πιθανώς στη Σομαλιλάνδη, πριν εξαπλωθεί σε όλη την ήπειρο και χρησιμεύσει ως πρότυπο για τη μετέπειτα εξημέρωση της καμήλας και του αλόγου στην Ευρασία.

Ο Ehret καταγράφει τις πολλές οδούς διασύνδεσης μεταξύ της Αφρικής και του κόσμου: η άφιξη των αφρικανικών σιτηρών (σόργο, κεχρί) στην Ινδία πριν από 4.000 χρόνια αποκαλύπτει πόσο βαθιά συνδεδεμένη ήταν πάντα η ήπειρος με τον υπόλοιπο κόσμο.

Σε μια εποχή που οι άνθρωποι μοιάζουν πιο διχασμένοι από ποτέ, είναι αναζωογονητικό και συγκινητικό να διαβάζεις ένα βιβλίο που με ανθρωπιά μας υπενθυμίζει την κοινή μας αφετηρία.

Με στοιχεία από The Telegraph

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

βιβλια

Βιβλίο / 10+1 βιβλία για τη Μεσόγειο

Από το θρυλικό ιστορικό βιβλίο του Μπρωντέλ μέχρι το «Αλεξανδρινό Κουαρτέτο» και την «Τριλογία της Μασσαλίας», η Μεσόγειος έχει σταθεί πηγή έμπνευσης και αντικείμενο μελέτης για μερικούς από τους σπουδαιότερους συγγραφείς και ιστορικούς.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Μεγαλόχαρη ως αστυνομικό λαγωνικό 

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τα «αντιλωποδυτικά θαύματα» της Παναγίας

Μια δημοσιογραφική έρευνα που έκανε το 1933 ο αστυνομικός ρεπόρτερ Ευστάθιος Θωμόπουλος κατέγραψε τους άθλους της Παναγίας· από την Κρήτη μέχρι τη Ροδόπη, οι πιστοί «έβλεπαν» τη δράση της, ένιωθαν ευγνώμονες και τη μαρτυρούσαν.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Τι το ιδιαίτερο συμβαίνει στο Βαθύ της Αστυπάλαιας και τι συνεχίζει να αποκαλύπτει η αρχαιολογική έρευνα στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«ΒΙΑΣ»: Τα αρχαιολογικά τοπία ως ζωντανά οικοσυστήματα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καμπανούλες στους Δελφούς, Πέρδικες στο Σούνιο. Ό,τι φυτρώνει και ζει στους αρχαιολογικούς χώρους

Μια πρωτοποριακή επιστημονική προσέγγιση του πολιτιστικού τοπίου αποκαλύπτει έναν άγνωστο κόσμο χιλιάδων ζώων και φυτών σε είκοσι εμβληματικούς αρχαιολογικούς χώρους της χώρας. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Οι Αθηναίοι / Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Από τις ανασκαφές στην Επίδαυρο και τη Νάξο, ο ομότιμος καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας αφηγείται μια ζωή αφιερωμένη στην ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Και όπως λέει, το πιο πολύτιμο εύρημα δεν ήταν αρχαιολογικό – ήταν η γυναίκα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Ιστορία μιας πόλης / Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Από το Ωδείο Αθηνών έως τη Σουηδία της εξορίας, ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος δεν υπήρξε μόνο ένας σπουδαίος αρχιτέκτονας, αλλά και ένας διανοούμενος που οραματίστηκε μια πιο δημοκρατική, λειτουργική και πολιτισμένη πόλη. Ποια είναι η παρακαταθήκη του στη σύγχρονη Ελλάδα; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Λουκά Μπαρτατίλα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Πώς κατανοούσαν οι αρχαίοι Έλληνες την ψυχική ασθένεια; Ήταν θεϊκή τιμωρία, παθολογία του σώματος ή ένα υπαρξιακό βάρος που αποτυπωνόταν στη λογοτεχνία και στο θέατρο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Γιώργο Καζαντζίδη, Αναπληρωτή Καθηγητή Λατινικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για τον τρόπο με τον οποίο η αρχαιοελληνική κοινωνία εξηγούσε, απεικόνιζε και αντιμετώπιζε τις ψυχικές διαταραχές.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Κάτω από την επιφάνεια της Λαυρεωτικής κρύβεται ένας λαβύρινθος από υπόγειες στοές και μυστικά που συνδέονται με τη δύναμη της αρχαίας Αθήνας. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον γεωλόγο Μάρκο Βαξεβανόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η Αθήνα της Μαρίας Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ποιος ήταν ο δεσμός της Μαρίας Κάλλας με την Αθήνα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Βασίλη Λούρα, δημιουργό του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Στα άδυτα του Γεντί Κουλέ με τα άνθη του κακού

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Είμαστε στον τάφο βρε παιδιά, θέλετε να μπούμε ακόμη βαθύτερα;»

Τον Οκτώβρη του 1933, ο αστυνομικός ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», Ε. Θωμόπουλος, επισκέφθηκε τις φυλακές του Γεντί Κουλέ στη Θεσσαλονίκη, περιηγήθηκε στο εσωτερικό τους και μίλησε με κατάδικους και μελλοθάνατους.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
ΔΟΥΝΕΙΚΑ

Ρεπορτάζ / Σκάνδαλο παιδεραστίας στα Δουνέικα: Το αποκρουστικό πρόσωπο της «αγίας» ελληνικής κοινωνίας

Η υπόθεση παιδεραστίας στα Δουνέικα, ένα χωριό 900 κατοίκων κοντά στην Αμαλιάδα, τη δεκαετία του ’80, φέρνει στο φως όχι μόνο τα φρικιαστικά εγκλήματα «ευυπόληπτων πολιτών», αλλά και τη συνωμοσία της σιωπής και την υποκρισία που επικρατεί σε κλειστές κοινωνίες.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Ιστορία μιας πόλης / Διάλογος Μηλίων-Αθηναίων: Μαθήματα εξωτερικής πολιτικής από το 416 π.Χ

Γιατί ο Διάλογος Μηλίων και Αθηναίων είναι τόσος σημαντικός για το έργο του Θουκυδίδη; Ποια ήταν η αθηναϊκή αντίληψη για τη δύναμη και τη δικαιοσύνη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Σπύρο Ράγκο, καθηγητή αρχαίας ελληνικής φιλολογίας και φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για όσα αποκαλυπτικά μάς λέει ακόμα και σήμερα ο διάλογος.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η μοναχική διαδρομή του πρώτου Ευρωπαίου φιλέλληνα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πρώτος Ευρωπαίος φιλέλληνας και η άγνωστη ιστορία του

Ο Γερμανός ιστορικός Μαρτίνος Κρούσιος πέρασε το μεγαλύτερο μέρος του 16ου αιώνα μελετώντας την Ελλάδα της οθωμανικής κατοχής –τη γλώσσα, τα έθιμα, τα ρούχα, τα τραγούδια– χωρίς να φύγει ποτέ από την πατρίδα του.
THE LIFO TEAM