«Αντισυστημικοί»: Μια απατηλή ονομασία προελεύσεως

«Αντισυστημικοί»: Μια απατηλή ονομασία προελεύσεως Facebook Twitter
Τι είναι πια «αντισυστημικό»; Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0

ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΠΟΦΕΥΚΤΗ η ανακύκλωση γενικών όρων και χαρακτηρισμών στη δημόσια ζωή και στις σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων. Αυτό σημαίνει πως χρειαζόμαστε τις λεγόμενες «ταμπέλες», κι ας υπάρχει από χρόνια αντίδραση των θιγόμενων προσώπων σε κάθε σχήμα ταξινόμησης και γενικό χαρακτηρισμό που τους αφορά. Αν όμως οι χαρακτηρισμοί/ταμπέλες είναι αναπότρεπτοι και συχνά ωφέλιμοι (αφού με αυτούς αναγνωρίζουμε τις ιδιότητες του σύνθετου κόσμου μας, με σχήματα και έννοιες), κουβαλούν και ευκολίες και κάποιες πονηριές.

Ένα παράδειγμα ευκολίας που πιστεύω πως συχνά υπονόμευσε παρά ακόνισε την κριτική πολιτική σκέψη: η σχεδόν καθολική χρήση του όρου «νεοφιλελευθερισμός» μέσα στην ευρύτερη αριστερά και μέχρι τον αντιεξουσιαστικό χώρο. Ο προσδιορισμός «νεοφιλελεύθερος» επιστρατεύτηκε για να λύσει, εδώ και σχεδόν σαράντα χρόνια, το πρόβλημα ερμηνείας για διαφορετικά κυβερνητικά σχήματα, ποικίλα πολιτικά σχέδια, νομοσχέδια ή τρέχοντα μέτρα. Στάθηκε −και είναι ακόμη− μια κάποια λύση για πλήθος φαινομένων: από την αύξηση της εκλογικής αποχής, την κουλτούρα των gadget, την κατάργηση των συλλογικών συμβάσεων, την αύξηση των εξοπλισμών κ.λπ. Η πληθωρική χρήση έφερε έναν κορεσμό και οδήγησε και σε λάθη πολιτικής ερμηνείας.

Τι είναι πια «αντισυστημικό»; Οτιδήποτε, ας πούμε, δεν αντιστοιχεί στους κώδικες και στον τρόπο θέασης των πραγμάτων που ταιριάζει στην παγκόσμια κεντροδεξιά ή σε μια «ορθολογική» κεντροαριστερά; Οποιαδήποτε λοξή ή αγενής και πειραγμένη εκδοχή δημόσιου λόγου;

Θέλω όμως τώρα να αναφερθώ σε μια άλλη λέξη που νομίζω πως μάλλον θολώνει παρά φωτίζει τα πράγματα. Είναι χαρακτηρισμός που αρέσει ιδιαίτερα σε όσους-ες ισχυρίζονται πως ανήκουν στο κέντρο ή στη φιλελεύθερη δεξιά, σε έναν χώρο «κοινής λογικής». Ο χαρακτηρισμός αντισυστημικός ή αντισυστημισμός. Αυτές τις μέρες, ας πούμε, βαφτίστηκαν αντισυστημικές ακόμα και οι συγκεντρώσεις για τα Τέμπη, όπου, βέβαια, συμμετείχε, πλην κάποιων ριζοσπαστικών σχημάτων και στελεχών, πολύ μεγάλο πλήθος οικογενειών και «συνηθισμένων» ανθρώπων της καθημερινότητας.

Γίνεται επίσης λόγος για αντισυστημικές δυνάμεις και προσωπικότητες, βάζοντας στο ίδιο καλάθι κόμματα της αντιφιλελεύθερης ριζοσπαστικής δεξιάς, κάποια σποραδικά κινήματα της ριζοσπαστικής αριστεράς μαζί με πολύ ισχυρές φυσιογνωμίες και πόλους εξουσίας στη Δύση όπως ο… Τραμπ!

Τι είναι πια «αντισυστημικό»; Οτιδήποτε, ας πούμε, δεν αντιστοιχεί στους κώδικες και στον τρόπο θέασης των πραγμάτων που ταιριάζει στην παγκόσμια κεντροδεξιά ή σε μια «ορθολογική» κεντροαριστερά; Οποιαδήποτε λοξή ή αγενής και πειραγμένη εκδοχή δημόσιου λόγου; Αντισυστημική η πολιτική των δασμών αλλά και ο ακτιβισμός μιας πιο ζωηρής περιβαλλοντικής οργάνωσης; Αντισυστημική η φωνή των οπαδών των εξορύξεων υδρογονανθράκων αλλά και οι φωνές όσων προσπαθούν, εδώ κι εκεί, για την αποτροπή των εξορύξεων; Ο ρατσισμός αλλά και ο αντιρατσισμός; Ο Κάνιε Γουέστ ή ο Μασκ, ο Ασάνζ και οι αντιφά; Μέχρι πού θα φτάσουν αυτά τα αφελέστατα αμαλγάματα;

Κάτι λοιπόν βαθιά εσφαλμένο και καταχρηστικό διατρέχει την πληθωριστική προσφυγή στον όρο. Κυρίως για έναν σημαντικό λόγο: πολλά από αυτά τα λεγόμενα αντισυστημικά είναι ολωσδιόλου συστημικά γνωρίσματα. Το σύγχρονο σύστημα εξουσίας −οι οικείες μας φιλελεύθερες δημοκρατίες− έχει πολλαπλές φωνές και τρόπους. Στο περιβάλλον του παγκοσμιοποιημένου πολιτισμικού καπιταλισμού το λεγόμενο σύστημα περιέχει πολλές δόσεις αντισυστήματος, η συμβατική, θεσμική γλώσσα εναλλάσσεται με άλλα στυλ, πιο βρόμικα και λοξά.

Τίποτα δεν υποχρεώνει αυτό το «σύστημα» να κυβερνάται μόνο από το κέντρο και τις εκδοχές του. Μπορεί να ανανεώνεται και να αλλάζει πού και πού δέρμα με έναν Τραμπ, μια Μελόνι, έναν Μπολσονάρο, μια Λεπέν. Και, όπως και να το κάνουμε, το σύστημα αυτό μπορεί με κάποια δυσθυμία να αποδεχτεί στην εξουσία έναν «αντισυστημικό» εθνικιστή, όχι όμως (ή βάζοντας τεράστια εμπόδια) έναν ελάχιστα πιο ριζοσπάστη σοσιαλιστή.  

Όταν πρόσωπα και δυνάμεις που βρίσκονται στην καρδιά του πολιτισμικού καπιταλισμού μιλούν «άσχημα» ή φτάνουν να προβαίνουν και σε φασιστικούς χαιρετισμούς, δεν είναι «αντισυστημικοί»: είναι οι δίχως ενδοιασμούς, αναιδείς εκδοχές του ίδιου αυτού πλέγματος το οποίο πιστεύουν ότι υπερασπίζονται και οι συμβατικές δυνάμεις. Συμβατικές και αντισυμβατικές εκδοχές είναι εν τέλει συμπληρωματικές μέσα στην αντιπαλότητά τους. Όπως η μαύρη οικονομία σε σχέση με τη νόμιμη, το dark net και το νορμάλ διαδίκτυο, η επιχειρηματικότητα των φορολογικών παραδείσων και το επιχειρείν των λαθρεμπορικών δικτύων και των μαφιόζικων οργανώσεων.

Πολλαπλοί τρόποι και κώδικες δεν μπορούν να ενοποιηθούν σε μια μοναδική εκδοχή κανονιστικού ορθολογισμού. Αυτό που συμβαίνει εδώ και καιρό είναι ότι κάποιες ορθόδοξες μορφές και πολιτικά σχήματα της φιλελεύθερης παγκοσμιοποίησης εκπίπτουν ή βρίσκονται σε στασιμότητα.

Άλλες δυνάμεις αναδύονται στο προσκήνιο, προβάλλοντας ένα παράλληλο οπλοστάσιο επίσης συστημικών εννοιών: τον εθνικισμό, τη νοσταλγία μαζί με την ιδεολογική νομιμοποίηση της αποικιακής επέκτασης, τη χρήση μιας, κάπως ξεχασμένης επισήμως, ιμπεριαλιστικής γλώσσας.

Ούτε λαϊκιστές ούτε αντισυστημικοί λοιπόν οι νέοι παίκτες που προκαλούν τη θεσμική Ευρώπη και ενοχλούν τις παλαιές οικογένειές της. Απλώς χρησιμοποιούν δίχως θεσμικό πρωτόκολλο τα σύμβολα, τα λεξιλόγια και τα συναισθήματα που διατίθενται στην κανονική αγορά. Κριτήριο για να τους καταλάβουμε είναι η εγγύτητα και η συμμαχία τους με δυνάμεις της πραγματικής οικονομικής και κοινωνικής εξουσίας.

Δεν έχουν ακόμα μαζί τους πολλές δυνάμεις της προοδευτικής πολιτισμικής και ιδεολογικής σφαίρας, αλλά δεν τους ενδιαφέρει. Δεν θα τους καταλάβουμε τελικά ούτε από τη γλώσσα των αναρτήσεών τους ούτε από το γεγονός πως καταφεύγουν σε χοντροκομμένες χειρονομίες. Το να συνεχίζεται η λαθροχειρία περί αντισυστημισμού (για διαφορετικές μεταξύ τους περιπτώσεις) είναι απλώς ένα τέχνασμα για να αισθάνεται κανείς πως βρίσκεται στην πλευρά της κανονικότητας και της ευπρέπειας.

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γιατί ο κόσμος κινδυνεύει να γίνει ζούγκλα;

Οπτική Γωνία / O νέος ιμπεριαλισμός και γιατί ο κόσμος κινδυνεύει να γίνει ζούγκλα

Οι συνέπειες της πολιτικής του νέου Αμερικανού Προέδρου και οι αντιδράσεις του κόσμου. Μιλά στη LiFO ο δρ. Ευρωπαϊκής Ασφάλειας και Νέων Απειλών και κύριος ερευνητής του ΕΛΙΑΜΕΠ, Τριαντάφυλλος Καρατράντος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Τραμπ, ο Μασκ και η νέα, «fascism friendly» τάξη πραγμάτων

Οπτική Γωνία / Ο Τραμπ, ο Μασκ και η νέα, «fascism friendly» τάξη πραγμάτων

«Ο σύγχρονος “φιλικός στον χρήστη φασισμός” δεν έχει την απροκάλυπτη βαρβαρότητα του φασισμού του 20ού αιώνα, έχει όμως στη ρίζα του την ίδια επιλεκτική άρνηση των ατομικών ελευθεριών, των δημοκρατικών δικαιωμάτων και των κοινωνικών κατακτήσεων προς όφελος των προνομιούχων και των ισχυρών. Όποιος νοιάζεται πραγματικά για το μέλλον της δημοκρατίας δεν γίνεται να αγνοήσει την τρομακτική αυτή πραγματικότητα».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το αόρατο δόγμα: Η σιωπηρή άνοδος του νεοφιλελευθερισμού

Βιβλίο / Το αόρατο δόγμα: Η σιωπηρή άνοδος του νεοφιλελευθερισμού

Ο νεοφιλελευθερισμός είναι πανταχού παρών και ταυτόχρονα «ακατανόμαστος», αφού σπανίως αναφέρεται από τους θιασώτες του. Ένα νέο βιβλίο επιχειρεί να ανασηκώσει το πέπλο αυτού του «αόρατου δόγματος»
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Κανένας στην Τουρκία δεν ονειρεύεται ελληνικό έδαφος»

Οπτική Γωνία / «Κανένας στην Τουρκία δεν ονειρεύεται ελληνικό έδαφος»

Ο έγκριτος διευθυντής της «Milliyet», Οζάι Σεντίρ, αποδομεί τα στερεότυπα που συντηρούν την ένταση μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, μιλά για την ευθύνη των ΜΜΕ και των πολιτικών και εξηγεί γιατί πιστεύει ότι οι δύο λαοί είναι έτοιμοι για ένα νέο μοντέλο κοινών συμφερόντων στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμος Αθηναίων: Παραδίδει το Αναπαυτήριο Πικιώνη σε ιδιώτες

Ρεπορτάζ / Δήμος Αθηναίων: Παραδίδει το Αναπαυτήριο Πικιώνη σε ιδιώτες

Σε πλειοδοτική δημοπρασία αποφάσισε να βγάλει ο δήμος Αθηναίων το Αναπαυτήριο Πικιώνη, εγκρίνοντας μέσω του δημοτικού συμβουλίου την εκμίσθωσή του σε ιδιώτη. Μάλιστα, στο έγγραφο της ημερήσιας διάταξης με το οποίο εισήχθη το θέμα προς συζήτηση το Αναπαυτήριο εμφανίζεται με τον χαρακτηρισμό «τουριστικό περίπτερο».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Στέφανος Τσιτσιπάς: H ταχύτητα ήταν η αφορμή. Η πτώση είχε αρχίσει καιρό

Οπτική Γωνία / Στέφανος Τσιτσιπάς: H ταχύτητα ήταν η αφορμή, η πτώση είχε αρχίσει καιρό

Οι ατυχείς δηλώσεις, οι δημόσιες εκρήξεις και οι άστοχες τοποθετήσεις. Την ώρα που Αντετοκούνμπο, Μανόλο και Τεντόγλου δείχνουν το πρότυπο, ο κορυφαίος Έλληνας τενίστας μοιάζει να παλεύει όχι με τους αντιπάλους του αλλά με το βάρος της ίδιας του της λάμψης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Οπτική Γωνία / Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Η εύθραυστη ισορροπία ανάμεσα στις αμερικανικές προτάσεις, την ασφάλεια της Ευρώπης και το μέλλον της Ουκρανίας. Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης και πρόεδρος του Τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Σωτήρης Ντάλης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Οπτική Γωνία / Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Ο Μπέος έχει τον λαό του. Όχι μόνο στον Βόλο. Είναι ο ίδιος κόσμος που γελάει με emoticon κάτω από τις «λουλούδες» και τα «πουστρόνια». Ο ίδιος λαός που βλέπει τον Μπέο ως μια λιγάκι άξεστη πλην ίσως αναγκαία απάντηση στον woke κίνδυνο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Οι λομπίστες του Κατάρ: Πώς το εμιράτο επεκτείνει διαρκώς την επιρροή του στη Δύση

Οπτική Γωνία / Οι λομπίστες του Κατάρ: Πώς το εμιράτο επεκτείνει διαρκώς την επιρροή του στη Δύση

Από το Qatargate και τους δεσμούς με το περιβάλλον Τραμπ μέχρι τις δωρεές σε αμερικανικά πανεπιστήμια, το sporstwashing και τις υποθέσεις στην Ελλάδα, το Κατάρ χτίζει ένα αόρατο δίκτυο επιρροής που εκτείνεται από την Ουάσιγκτον έως τις Βρυξέλλες.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Τεστ για ναρκωτικά στους οδηγούς: Πώς θα γίνονται; Ποιες ποινές προβλέπονται;

Οδήγηση / Τεστ για ναρκωτικά στους οδηγούς: Πώς θα γίνονται; Ποιες ποινές προβλέπονται;

Η αντιμετώπιση της επικίνδυνης οδήγησης στους ελληνικούς δρόμους θα ενισχυθεί με ελέγχους μέσω drugwipe test. Ποιες ναρκωτικές ουσίες θα ανιχνεύουν και πότε θα αρχίσουν να εφαρμόζονται οι έλεγχοι.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
ΕΠΕΞ Κρίση αξιοπιστίας στις Βρυξέλλες, μάχη συμφερόντων στην Αθήνα

Βασιλική Σιούτη / Κρίση αξιοπιστίας στις Βρυξέλλες, μάχη συμφερόντων στην Αθήνα

Σύννεφα πάνω από τις Βρυξέλλες: H σύλληψη της Φεντερίκα Μογκερίνι, το σκάνδαλο του Qatargate, οι γεωπολιτικές αναταράξεις σε Ε.Ε. και Ελλάδα αλλά και πώς ο Κάθετος Διάδρομος μπορεί να επηρεάσει το πολιτικό παιχνίδι.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μήπως γέρνουμε πολύ ακροδεξιά;

Ακροβατώντας / Μήπως γέρνουμε πολύ ακροδεξιά;

Μια μεγάλη έρευνα αποτυπώνει αυτή την αρνητική πραγματικότητα. Tο 17,5% των ερωτηθέντων δείχνει προτίμηση «σε ορισμένες περιπτώσεις» στη δικτατορία, ενώ το 28,4% του γενικού πληθυσμού αναγνωρίζει «καλές πλευρές στη δικτατορία της 21ης Απριλίου του 1967»!
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πόσο κοντά βρίσκεται η Ευρώπη στο ενδεχόμενο σύγκρουσης με τη Ρωσία;

Οπτική Γωνία / Πόσο κοντά βρίσκεται η Ευρώπη στο ενδεχόμενο σύγκρουσης με τη Ρωσία;

Η καθηγήτρια του ΕΚΠΑ, Μαρία Γαβουνέλη, μιλά στη LiFO για την πιθανότητα ευρύτερης σύρραξης μεταξύ της Ευρώπης και της Ρωσίας, την κλιμάκωση υβριδικών επιθέσεων και τη χρήση drones που παραβιάζουν κατάφωρα το διεθνές δίκαιο, ενώ εκφράζει σοβαρές αμφιβολίες για την επιτυχία των συνομιλιών σχετικά με την «επόμενη μέρα» της Ουκρανίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι διανοούμενοι που «κανονικοποίησαν» τον Έπσταϊν και οι διάλογοι με τον Τσόμσκι για την Ελλάδα και το ευρώ.

Έρευνα / Οι διανοούμενοι που «κανονικοποίησαν» τον Έπσταϊν και οι διάλογοι με τον Τσόμσκι

Το ηθικo-πολιτικό ζήτημα γύρω από την υπόθεση Έπσταϊν, το ενδιαφέρον για το οικονομικό δράμα που ζούσε η Ελλάδα το 2015 και ο «αριστερός φίλος» για τον οποίο έλεγε ότι έστειλε το ιδιωτικό του αεροπλάνο στην Αθήνα για να τον μεταφέρει στη Νέα Υόρκη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Παραδείγματα αλήθειας και θάρρους

Οπτική Γωνία / Παραδείγματα αλήθειας και θάρρους. H δολοφονία του Μεχντί Κεσασί

Ο μόνος τρόπος να τιμήσει κανείς τα θύματα δολοφονιών είναι αποφεύγοντας τη συμβατική μιντιακή και πολιτική ρητορική, τον ευπώλητο εξωτισμό του κακού ή την υπερ-αστυνομική δημαγωγία.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ