Πόσα είδη πολιτικής ορθότητας υπάρχουν;

Είναι η πολιτική ορθότητα μια σύγχρονη λογοκρισία; Facebook Twitter
Η προβληματική της πολιτικής ορθότητας αναδεικνύεται μέσα από το βιβλίο του Σπύρου Βλαχόπουλου ως ένα αρκετά πολύπτυχο και πολυσήμαντο θέμα. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0


ΤΙ ΚΟΙΝΟ ΜΠΟΡΕΙ να έχει ο Δωδεκάλογος του Γύφτου του Κωστή Παλαμά με τον «Άδωνι» του Σταμάτη Κραουνάκη; Η Κοκκινοσκουφίτσα με τον Τζέιμς Μποντ του Ian Fleming; Ο Άρχοντας των δαχτυλιδιών με τον Άνθρωπο από τη Γαλλία; O Δαβίδ του Μιχαήλ Άγγελου με το Ζιγκ ζαγκ στις νεραντζιές της Έρσης Σωτηροπούλου;

Είναι μερικά μόνο από τα πολυάριθμα παραδείγματα για το πώς η πολιτική ορθότητα μπορεί να παρεμβαίνει στην καλλιτεχνική ελευθερία που παραθέτει στο πρόσφατο βιβλίο του Πολιτική ορθότητα: Η σύγχρονη λογοκρισία; Από τη νομική στην πολιτική ορθότητα και στα όρια της πνευματικής έκφρασης (εκδόσεις Ευρασία, 2024) ο Σπύρος Βλαχόπουλος, καθηγητής Δημοσίου Δικαίου με έμφαση στο Συνταγματικό Δίκαιο στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Ο Σπύρος Βλαχόπουλος στο συγκεκριμένο δοκίμιο (που είναι αφιερωμένο στη μνήμη του εκλιπόντα καθηγητή Συνταγματικού Δικαίου Σταύρου Τσακυράκη) προσεγγίζει με εύληπτο για τον απλό αναγνώστη τρόπο τον πυρήνα μιας προβληματικής που ειδικά τα τελευταία χρόνια απασχολεί όλο και περισσότερο τη δημόσια σφαίρα. Μέσα από εντυπωσιακή πληθώρα παραδειγμάτων, εγχώριων όσο και από το εξωτερικό, από την Τέχνη και το διαδίκτυο μέχρι τα πανεπιστήμια και τον Τύπο, και με πλούσια βιβλιογραφία από ετερόκλητες πηγές, από δοκίμια και εφημερίδες μέχρι άρθρα στο διαδίκτυο και λογοτεχνικά αποσπάσματα, φωτίζει πτυχές ενός πολυσχιδούς φαινομένου που αναδύεται σε μείζον για την εποχή μας και αφορά πολλούς τομείς.

 Το κεφάλαιο που αφορά τη σχέση της πολιτικής ορθότητας με την καλλιτεχνική ελευθερία είναι ένα από τα πιο ενδιαφέροντα του βιβλίου, καθώς ο συγγραφέας δίνει απαντήσεις και διασαφηνίζει με οξυδέρκεια πολλά θέματα λογοκρισίας που έχουν απασχολήσει έντονα και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Η πολιτική ορθότητα, σύμφωνα με τον συγγραφέα, ορίζεται ως η «ανάπτυξη ενός κώδικα έκφρασης, επικοινωνίας και γενικότερα συμπεριφοράς, ο οποίος θεωρείται ορθός από την κοινωνία ή ένα μεγάλο τμήμα της και από τον οποίο, αν αποστεί κανείς, υφίσταται δυσμενείς συνέπειες». Όπως επισημαίνει ο Σπύρος Βλαχόπουλος, η πολιτική ορθότητα μόνο κατ’ επίφασιν ονομάζεται πλέον «πολιτική», καθώς έχει εφαρμογή σε πολλά πεδία: στον δημόσιο διάλογο, στις τέχνες, στο διαδίκτυο, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, στην εκπαίδευση, στην εργασία, στη διαφήμιση, στα ΜΜΕ, στις διεθνείς σχέσεις, στις επιστήμες και στον ακαδημαϊκό χώρο.

cover
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: 
Σπύρος Βλαχόπουλος, Πολιτική Ορθότητα: Η σύγχρονη λογοκρισία; Από τη νομική στην πολιτική ορθότητα και στα όρια της πνευματικής έκφρασης, εκδόσεις Ευρασία

Ο Σπύρος Βλαχόπουλος επιχειρεί να καταδείξει γιατί η πολιτική ορθότητα, αν και έχει θετικό πρόσημο και εκκινεί από την προσπάθεια εξάλειψης των διακρίσεων εξαιτίας του φύλου, του χρώματος, των σωματικών χαρακτηριστικών, της εθνοτικής καταγωγής και του σεξουαλικού προσανατολισμού και την προσπάθεια να μη θιγούν μειονοτικές ομάδες, συνιστά έναν σημαντικό περιορισμό για την ελευθερία της έκφρασης, που μπορεί τελικά να οδηγήσει στην ομοιομορφία και στην κατάργηση της διαφορετικότητας, ακριβώς στο αντίθετο, δηλαδή, από ό,τι ευαγγελίζεται.

Ξεκινώντας από την έννοια της «νομικής ορθότητας» και προχωρώντας στη συνέχεια σε αυτήν της πολιτικής, ο συγγραφέας απαριθμεί τους λόγους για τους οποίους η πολιτική ορθότητα, που ασφαλώς δεν είναι μια καινούργια έννοια, έχει αποκτήσει μια πολύ ευρύτερη σημασία για την εποχή μας· επιχειρηματολογεί για το ότι η πολιτική ορθότητα αποτελεί απειλή για την ελευθερία της έκφρασης, την καλλιτεχνική και την ακαδημαϊκή ελευθερία· συνδέει την πολιτική ορθότητα με την κουλτούρα της ακύρωσης (cancel culture)· αναφέρεται στο γιατί η πολυσημία της γλώσσας περιπλέκει τα πράγματα και στην ιδιωτική λογοκρισία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης· μιλά για ακραίες περιπτώσεις πολιτικής ορθότητας στα αμερικανικά πανεπιστήμια, για τον κίνδυνο αυτολογοκρισίας που αντιμετωπίζουν οι νέοι επιστήμονες και συνεχίζει με τη σεξιστική χρήση της γλώσσας στις προσφωνήσεις· περιγράφει το πώς η καλλιτεχνική ελευθερία υποφέρει από την πολιτική ορθότητα και εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η μία είναι αντίθετη στην άλλη· παραθέτει περιπτώσεις αναδρομικής λογοκρισίας, όπως αυτή στον Ρόαλντ Νταλ και στην Άγκαθα Κρίστι· καταφέρεται εναντίον των «sensitivity readers» των μεγάλων εκδοτικών οίκων· αποδεικνύει γιατί τελικά η πολική ορθότητα δεν έχει πολιτικό πρόσημο και γιατί το μανιχαϊστικό δίπολο «συντηρητικοί πολέμιοι» και «προοδευτικοί υπέρμαχοι» είναι ξεπερασμένο· αναλύει γιατί η υποχρεωτική συμπερίληψη είναι προβληματική και μπορεί να καταλήξει σε έναν νέου τύπου κομφορμισμό· διακρίνει την πολιτική ορθότητα σε δύο είδη, τη «θεματική» και την «ad hominem», με τη δεύτερη να προβάλλεται ως εξαιρετικά επικίνδυνη· υποστηρίζει πως υπάρχει σχέση μεταξύ της πολιτικής ορθότητας και της ανόδου του λαϊκισμού και, τέλος, προκρίνει ως λύση, αντί για την πολιτική ορθότητα, την έννοια της «αμοιβαίας ανεκτικότητας», ως «κοινωνική και νομική επιταγή» και θεμελιώδη έννοια για μια σύγχρονη κοινοβουλευτική δημοκρατία.

Ειδικά το κεφάλαιο που αφορά τη σχέση της πολιτικής ορθότητας με την καλλιτεχνική ελευθερία είναι ένα από τα πιο ενδιαφέροντα του βιβλίου, καθώς ο συγγραφέας δίνει απαντήσεις και διασαφηνίζει με οξυδέρκεια πολλά θέματα λογοκρισίας που έχουν απασχολήσει έντονα και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Εκτός από όσα αναφέραμε στην εισαγωγή, περιλαμβάνει περιπτώσεις όπως αυτή της σατιρικής περσόνας του Γέροντα Παστίτσιου ή η πολύ πρόσφατη της εικαστικού Γεωργίας Λαλέ, με τη ροζ σημαία της έκθεσης «Neighborhood Guilt» που προκάλεσε πολλές αντιδράσεις. Ο Σπύρος Βλαχόπουλος εύστοχα αναφέρει πως «ο καλλιτεχνικός λόγος δεν μπορεί να εξομοιωθεί με τον ευθύ, άμεσο, μη καλλιτεχνικό ανθρώπινο λόγο.

Είναι κάτι διαφορετικό και αυτό είναι που δίνει ιδιαίτερη αξία στην τέχνη. Η καλλιτεχνική δημιουργία κινείται συνήθως σε ένα μεταφορικό και αλληγορικό επίπεδο, ακόμα και εάν πραγματεύεται ιστορικά θέματα» και παρακάτω: «Έξαλλου, το μήνυμα του καλλιτέχνη δεν ταυτίζεται πάντοτε με το μήνυμα που λαμβάνει αυτός που διαβάζει, βλέπει ή ακούει το καλλιτεχνικό έργο».

Αυτονόητα πράγματα, θα έλεγε κανείς. Ωστόσο, στην εποχή των culture wars, στην οποία όλα είναι τόσο συγκεχυμένα και παντός είδους ζηλωτές θέλουν να επιβάλουν κυρώσεις ακόμα και σε καλλιτεχνικά έργα του παρελθόντος και στην οποία το Όσα παίρνει ο άνεμος χρειάστηκε disclaimer για να προβληθεί από το HBO Max, δεν είναι και τόσο αυτονόητα και οφείλουμε να τα επισημαίνουμε.

Συμπερασματικά, η προβληματική της πολιτικής ορθότητας αναδεικνύεται μέσα από το βιβλίο του Σπύρου Βλαχόπουλου ως ένα αρκετά πολύπτυχο και πολυσήμαντο θέμα. Ο αναγνώστης θα αναρωτηθεί για πολλά, μπορεί και να διαφωνήσει με αρκετές από τις θέσεις του βιβλίου, ανάλογα με τις απόψεις του και με την πλευρά στην οποία ανήκει, αυτή των πολέμιων ή αυτή των υποστηρικτών.

Ειδικά οι σελίδες όπου συνδέεται η πολιτική ορθότητα με την άνοδο του λαϊκισμού και τη μετατόπιση συντηρητικών τμημάτων της κοινωνίας προς την ακροδεξιά, εξαιτίας της καταπίεσης που νιώθουν από την πολιτική ορθότητα, πολλές ενστάσεις θα μπορούσαν να εγείρουν. Αλλά αυτό ουδόλως έχει σημασία. Οι προκαταλήψεις του αναγνώστη και οι παγιωμένες πεποιθήσεις του θα δοκιμαστούν και ίσως θα ταρακουνηθούν.

Σε μια πραγματικότητα που γίνεται όλο και πιο πολύπλοκη και σ’ ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο κι επισφαλές πεδίο, όπου δεν χωρούν απόλυτες βεβαιότητες και μονολιθικές προσεγγίσεις, το βιβλίο του Σπύρου Βλαχόπουλου Πολιτική ορθότητα: Η σύγχρονη λογοκρισία;, εκτός από κατατοπιστικό δοκίμιο, είναι και ένα συναρπαστικό ανάγνωσμα, μακριά από σοβαροφάνειες και ακαδημαϊκές αγκυλώσεις· μια σημαντική παρέμβαση σε ένα θέμα που απασχολεί ιδιαίτερα τη δημόσια σφαίρα τα τελευταία χρόνια, η οποία αποκαλύπτει τις αντιφάσεις και τις αντινομίες που το διέπουν.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Βιβλίο / Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Ο Πέρσιβαλ Έβερετ έγραψε ένα άκρως επίκαιρο, δεδομένων των τελευταίων ημερών, βιβλίο, που ταυτόχρονα φιλοδοξεί να καταστεί κλασικό, για τον ρατσισμό και τη χαμένη ανθρωπιά, και κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας των ΗΠΑ και το Πούλιτζερ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη, κιθαρίστα και σκιτσογράφο Κώστα Μπέζο, που ξαναγράφει την ιστορία της Ελλάδας πριν από το 1940

Βιβλίο / «Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη Κώστα Μπέζο

Τη δεκαετία του ’30 άνθισε στην Ελλάδα ένα μουσικό είδος «διαφυγής» από τη σκληρή πραγματικότητα, οι χαβάγιες. Ο Κώστας Μπέζος, αινιγματική μορφή μέχρι πρόσφατα και σημαντικός ρεμπέτης και σκιτσογράφος, έγραψε μια ανείπωτη ιστορία, διαφορετική από αυτή που η επίσημη ιστορία έχει καταγράψει για την εποχή του Μεσοπολέμου.  
M. HULOT
Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Βιβλίο / Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Η Καταλανή συγγραφέας, που έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς της σύγχρονης queer λογοτεχνίας, μεταφράζεται παγκοσμίως και τη θαυμάζει ο Αλμοδόβαρ, μιλά στη LiFO για το τι σημαίνει να ζεις ελεύθερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Βιβλίο / Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Το πρώτο βιβλίο του Φάνη Παπαδημητρίου είναι μια συγκινητική εξομολόγηση για το ατύχημα στα 19 του που τον καθήλωσε σε αμαξίδιο, την πάλη του με τον τζόγο και τον αγώνα που έδωσε να ξαναφτιάξει τη ζωή του «μετά το τσουνάμι που ήρθε και τα σάρωσε όλα».
M. HULOT
«Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Το πίσω ράφι  / «Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Πιστή στην κλασική μορφή του μυθιστορήματος, αλλά ταυτόχρονα ανατρεπτική και μεταμοντέρνα, η καυστική σάτιρα του Τζόναθαν Κόου για τη βρετανική άρχουσα τάξη των αρχών της δεκαετίας του ’90 διαβάζεται μονορούφι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
ΕΠΕΞ Γυναικείες φωνές από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Βιβλίο / Από τη Μαλαισία μέχρι το Μεξικό: 5 νέα βιλία που αξίζει να διαβάσετε

5 συγγραφείς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη χαράζουν νέους δρόμους στη λογοτεχνία. Ανάμεσά τους, η Τζόχα Αλχάρθι που κέρδισε το Booker και η βραβευμένη με Πούλιτζερ Κριστίνα Ριβέρα Γκάρσα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Αρχαιολογία / Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Η διακεκριμένη ιστορικός Mary Beard στο βιβλίο της «Οι Ρωμαίοι Αυτοκράτορες. Οι ηγεμόνες του αρχαίου ρωμαϊκού κόσμου», παρουσιάζει τη ζωή και το έργο των αυτοκρατόρων μέσα από ανεκδοτολογικές αφηγήσεις και συναρπαστικές λεπτομέρειες, που θυμίζουν απολαυστικό μυθιστόρημα. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια εστιάζει στον ρόλο των δούλων, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στη σεξουαλική ζωή των Ρωμαίων αυτοκρατόρων.
M. HULOT
Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ