Το κόμμα Κασιδιάρη, το εκλογικό μπλόκο και οι υποκλοπές

ΣΑΒΒΑΤΟ Σπύρος Βλαχόπουλος: «Το πρόβλημα στη χώρα μας είναι η έλλειψη “θεσμικού τακτ” απέναντι στις αποφάσεις των ανεξαρτήτων αρχών» Facebook Twitter
H εκλογική κάθοδος ακραίων κομμάτων με στελέχη που έχουν καταδικαστεί, έστω και πρωτόδικα, για συμμετοχή σε εγκληματική οργάνωση είναι κάτι που θα πρέπει να ανησυχεί και να ενεργοποιεί κάθε δημοκρατικό πολίτη.
0

— Γιατί υπάρχει έντονος νομικός προβληματισμός όσον αφορά τη διάταξη για το εκλογικό μπλόκο του κόμματος του Ηλ. Κασιδιάρη;
H εκλογική κάθοδος ακραίων κομμάτων με στελέχη που έχουν καταδικαστεί, έστω και πρωτόδικα, για συμμετοχή σε εγκληματική οργάνωση είναι κάτι που θα πρέπει να ανησυχεί και να ενεργοποιεί κάθε δημοκρατικό πολίτη. Ωστόσο, καμία νομοθετική ρύθμιση δεν επιτρέπεται να έρχεται σε αντίθεση με το Σύνταγμα.

Το Σύνταγμα του 1975 συνειδητά απέρριψε την απαγόρευση ύπαρξης πολιτικών κομμάτων. Η δυνατότητα αυτή προβλεπόταν στο κυβερνητικό σχέδιο Συντάγματος, αποσύρθηκε όμως ύστερα από τις έντονες αντιδράσεις της αντιπολίτευσης.

Ακόμα πιο σημαντικό είναι ότι το Σύνταγμά μας στο άρθρο 51 παρ. 3 προβλέπει τη στέρηση των πολιτικών δικαιωμάτων ως συνέπεια αμετάκλητης (και όχι απλά πρωτόδικης ή τελεσίδικης) καταδικαστικής απόφασης ποινικού δικαστηρίου. Υπάρχει, βέβαια, και το άρθρο 29 παρ. 1, το οποίο ορίζει ότι η οργάνωση και η δράση των πολιτικών κομμάτων οφείλει να εξυπηρετεί την ελεύθερη λειτουργία του δημοκρατικού πολιτεύματος. Η διάταξη όμως αυτή δεν μπορεί να ερμηνεύεται κατά τέτοιον τρόπο, ώστε να καταλήγει κατ’ ουσίαν στο ίδιο αποτέλεσμα που απέρριψε ο συντακτικός νομοθέτης το 1975, δηλαδή στην απαγόρευση των πολιτικών κομμάτων.

Τέλος, ο όποιος αποκλεισμός από τις εκλογές θα πρέπει να σέβεται το ατομικό δικαίωμα της δικαστικής προστασίας. Δεν χρειάζεται, δε, ιδιαίτερη ανάλυση για το ότι ο έλεγχος από τον Άρειο Πάγο σε δύο μόλις ημέρες για ένα τόσο σοβαρό θέμα δεν πληροί τις προϋποθέσεις της αποτελεσματικής δικαστικής προστασίας.

Τελικά, το ερώτημα που τίθεται είναι το ακόλουθο: έως ποιο βαθμό μπορεί μια δημοκρατία να περιορίζει τα πολιτικά δικαιώματα, ώστε να αντιμετωπίσει τους εχθρούς της;

Για όλους αυτούς τους λόγους υπάρχει στη νομική κοινότητα πολύ έντονος προβληματισμός όσον αφορά τη συνταγματικότητα μιας νομοθετικής διάταξης που θα απαγορεύει την κάθοδο πολιτικών κομμάτων στις εκλογές, λίγους μάλιστα μήνες πριν από τη διεξαγωγή των βουλευτικών εκλογών.

Αν είναι πράγματι αναγκαία η θεσμοθέτηση της δυνατότητας απαγόρευσης πολιτικών κομμάτων, θα έπρεπε να αναθεωρηθεί το Σύνταγμα. Ενώ όμως τα πολιτικά κόμματα γνώριζαν τον κίνδυνο εδώ και πολλά χρόνια, στη συνταγματική αναθεώρηση του 2019 δεν συμπεριέλαβαν καμία διάταξη περί απαγόρευσης πολιτικών κομμάτων ή απαγόρευσης καθόδου τους στις εκλογές.

portrait
Σπύρος Βλαχόπουλος, καθηγητής της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ

— Είναι πιθανό η προτεινόμενη διάταξη να επιφέρει τα αντίθετα αποτελέσματα από αυτά που επιδιώκει;
Ναι, είναι πολύ πιθανό. Πρώτα απ’ όλα, είναι λάθος να πιστεύει κανείς ότι η αντιμετώπιση τέτοιων φαινομένων μπορεί να γίνει με νομικές απαγορεύσεις αντί με την αντιμετώπιση των κοινωνικών, πολιτικών και οικονομικών αιτίων που τα δημιουργούν.

Δεύτερον, αποτελεί δίδαγμα της κοινής πείρας ότι οι απαγορεύσεις κάθε είδους πολλές φορές αποτελούν την καλύτερη διαφήμιση. Φανταστείτε μόνο την περίπτωση που η όποια ρύθμιση κριθεί αντισυνταγματική από τον Άρειο Πάγο ή ο Άρειος Πάγος κρίνει ότι δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις εφαρμογής του για το κόμμα του Ηλία Κασιδιάρη.

Υπάρχει όμως και κάτι άλλο, το οποίο αφορά την ερμηνεία του Συντάγματος. Προφανώς, μια απαγόρευση θα προφύλασσε τους δημοκρατικούς πολίτες από το δυσάρεστο συναίσθημα να τους μοιράζονται ψηφοδέλτια σαν αυτά της Χρυσής Αυγής στις επόμενες βουλευτικές εκλογές. Η ερμηνεία του Συντάγματος, όμως, και η υπεράσπιση της δημοκρατίας δεν πρέπει να γίνονται με όρους συναισθημάτων αλλά με όρους συνταγματικούς και με το βλέμμα στο μέλλον.

Τελικά, το ερώτημα που τίθεται είναι το ακόλουθο: έως ποιο βαθμό μπορεί μια δημοκρατία να περιορίζει τα πολιτικά δικαιώματα, ώστε να αντιμετωπίσει τους εχθρούς της; Μήπως η υιοθέτηση του μοντέλου της «μαχόμενης» αντί της «ανεκτικής» δημοκρατίας κινδυνεύει να θέσει υπό αμφισβήτηση τον φιλελεύθερο χαρακτήρα της και να διαμορφώσει μια πρακτική που μπορεί να εφαρμοστεί εις βάρος άλλων πολιτικών φορέων σε άλλες συγκυρίες;

Ας μην ξεχνάμε, άλλωστε, ότι και εκεί που υιοθετήθηκε η δυνατότητα απαγόρευσης πολιτικών κομμάτων, το μοντέλο αυτό αποδείχθηκε αναποτελεσματικό, όπως στην Τουρκία και στη Γερμανία.

— Πώς είναι δυνατό ένας καταδικασμένος πρωτοδίκως σε κάθειρξη δεκατριών ετών και έξι μηνών για διεύθυνση εγκληματικής οργάνωσης να κάνει προεκλογική καμπάνια από το κελί;
Αυτό είναι κάτι που προβληματίζει όχι μόνο εσάς και μένα αλλά όλους τους πολίτες. Και όσον αφορά το ζήτημα αυτό, σημασία έχει το εάν τηρούνται οι διατάξεις του ισχύοντος Σωφρονιστικού Κώδικα και του Κανονισμού των Φυλακών όσον αφορά την επικοινωνία των κρατουμένων. Είναι κάτι που ασφαλώς θα πρέπει να διερευνηθεί από τις αρμόδιες αρχές.

Με την ευκαιρία αυτή, επιτρέψτε μου να παρατηρήσω και το εξής: από τη μια ακούγεται ότι θα απαγορευτεί με νομοθετική ρύθμιση η κάθοδος του κόμματος του Ηλία Κασιδιάρη, επειδή είναι αντίθετο στον δημοκρατικό και φιλελεύθερο χαρακτήρα του πολιτεύματός μας, και από την άλλη του επιτρέπεται να διεξαγάγει κανονική προεκλογική εκστρατεία από τη φυλακή. Ότι εδώ υπάρχει μια θεμελιώδης αντίφαση είναι κάτι παραπάνω από προφανές.

Αλλά και σε ένα γενικότερο επίπεδο και πέρα από την έλλειψη συνταγματικής βάσης που προανέφερα, δυσκολεύομαι να κατανοήσω γιατί ένα κόμμα που θεωρείται επικίνδυνο για τη δημοκρατία μπορεί να κάνει τα πάντα και να προβάλλεται με κάθε μέσο και το μόνο που δεν μπορεί να κάνει είναι να κατέβει στις εκλογές. Δεν συνιστά αυτό ακόμα μία αντίφαση;       

— Η Αρχή Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών (ΑΔΑΕ) έχει βρεθεί στο επίκεντρο της πολιτικής αντιπαράθεσης. Πώς αξιολογείτε όλη αυτήν τη συζήτηση, η οποία έχει εξελιχθεί σε κομματική αντιπαράθεση;
Είναι πράγματι λυπηρό μια συνταγματικά κατοχυρωμένη ανεξάρτητη αρχή να βρίσκεται στο επίκεντρο της πολιτικής αντιπαράθεσης. Διαχρονικά μιλώντας και ανεξάρτητα από την τρέχουσα συγκυρία, θα έλεγα ότι υπάρχει μια δυσανεξία του πολιτικού συστήματος απέναντι στις ανεξάρτητες διοικητικές αρχές.

Και όμως: με τα όποια προβλήματα, τις όποιες δυσλειτουργίες τους και την όποια θεμιτή επιστημονική κριτική ασκείται στις αποφάσεις τους, οι ανεξάρτητες αρχές επιτελούν έναν πολύ σημαντικό ρόλο στη διασφάλιση των δικαιωμάτων μας. Και αυτό ισχύει και για την ΑΔΑΕ.

— Θεωρείτε ότι το θέμα των επισυνδέσεων θα μπορούσε να διερευνηθεί αποτελεσματικά από τη γενική διεύθυνση ενός υπουργείου;
Η απάντηση είναι προφανώς αρνητική. Το πρόβλημα στη χώρα μας, όπως και σε άλλες χώρες, είναι η έλλειψη «θεσμικού τακτ» απέναντι στις αποφάσεις των ανεξαρτήτων αρχών, όπως και στις αποφάσεις των δικαστηρίων.

Κάθε φορά που ένα δικαστήριο ή μια ανεξάρτητη αρχή εκδίδουν μια απόφαση για ένα ζήτημα που απασχολεί τον δημόσιο διάλογο, τα μέσα ενημέρωσης της μιας πολιτικής κατεύθυνσης την εκθειάζουν και τα μέσα της άλλης πολιτικής κατεύθυνσης την επικρίνουν, όχι με όρους επιστημονικής κριτικής που θα ήταν απολύτως θεμιτό αλλά πολιτικής αξιοποίησης και εργαλειοποίησης. Και αυτό είναι ένα δομικό και διαχρονικό πρόβλημα της σύγχρονης δημοκρατίας.

Όλοι μιλάνε για ανεξάρτητη δικαιοσύνη και ανεξάρτητες διοικητικές αρχές, αλλά αυτό δεν γίνεται αποδεκτό όταν θίγει εμάς τους ίδιους. Η ανεξαρτησία είναι καλοδεχούμενη από ένα μεγάλο μέρος του πολιτικού κόσμου μόνο όταν θίγει τους πολιτικούς αντιπάλους.     

— Όσον αφορά τη δημόσια διαφωνία Ντογιάκου - Ράμμου, ποια αρχή προηγείται; Επίσης, η πρωτοβουλία του προέδρου της ΑΔΑΕ, Χρήστου Ράμμου, να ενημερώσει τον πρόεδρο της Βουλής, τα πολιτικά κόμματα και τον υπουργό Δικαιοσύνης για τα αποτελέσματα των ελέγχων της Αρχής θα συνιστούσε παράβαση καθήκοντος αν δεν είχε παρθεί;
Το πρόβλημα ξεκινάει από το γεγονός ότι στην έννομη τάξη μας κατοχυρώνονται πολλές αλληλοσυγκρουόμενες αρμοδιότητες διαφορετικών οργάνων. Σίγουρα εδώ δεν είναι ο κατάλληλος τόπος για να μπούμε σε νομικές λεπτομέρειες που θα κουράσουν.

Επειδή όμως ο νόμος θα πρέπει να ερμηνεύεται υπό το πρίσμα του Συντάγματος και όχι το Σύνταγμα υπό το πρίσμα των νόμων, η απάντηση και στα δύο ερωτήματά σας θα πρέπει να προσανατολιστεί στο άρθρο 19 του Συντάγματος, το οποίο ορίζει ότι το απόρρητο των επιστολών και της ελεύθερης ανταπόκρισης ή επικοινωνίας με οποιονδήποτε άλλο τρόπο είναι απόλυτα απαραβίαστο και διασφαλίζεται από την ΑΔΑΕ. Βέβαια, η ΑΔΑΕ είναι ανεξάρτητη, αλλά όχι αυτόνομη και οι πράξεις της προσβάλλονται στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

Από κει και πέρα όμως η ΑΔΑΕ, όπως και κάθε άλλη ανεξάρτητη αρχή, θα πρέπει να αφήνονται να επιτελούν τον ρόλο τους χωρίς να εμπλέκονται, όπως δυστυχώς συχνά συμβαίνει, στην πολιτική αντιπαράθεση.

Τουλάχιστον η πρόσφατη εμπειρία ας γίνει αφορμή για να αποκτήσουμε αυτό που προανέφερα, ένα «θεσμικό τακτ» απέναντι σε κάποιους θεσμούς που μπορεί ενίοτε να γίνονται ενοχλητικοί στην εκάστοτε εξουσία, αποτελούν όμως βασικό πυλώνα του κράτους δικαίου.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LIFO.

Το νέο τεύχος της δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Θέματα
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Explainer: Γιατί πολλοί επιμένουν ότι η τροπολογία για τον Κασιδιάρη είναι πονοκέφαλος για τη Δημοκρατία;

Explainer / Τελικά, η τροπολογία για τον Κασιδιάρη έχει κενά;

Πώς γίνεται ακόμα και δημοκρατικές φωνές του τόπου να πιστεύουν ότι υπάρχουν παγίδες και παράδοξα στην προσπάθεια να αποτραπεί η δημιουργία μίας Χρυσής Αυγής Νο2; Οι πραγματικοί φόβοι και μερικές χρήσιμες διευκρινίσεις νομικών κύκλων στη LIFO.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Στα άκρα η πολιτική σύγκρουση για τις παρακολουθήσεις

Ρεπορτάζ: Β. Σιούτη / Στα άκρα η πολιτική σύγκρουση για τις παρακολουθήσεις

Για την ολοκλήρωση μιας μεθόδευσης που βρίσκεται σε εξέλιξη εδώ και μήνες και περιλαμβάνει υλικό από παρακρατικά κέντρα μιλά η κυβέρνηση, ενώ ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ απαιτεί την παραίτηση του «πρωθυπουργού των υποκλοπών».
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Η Χρυσή Αυγή από τα έδρανα στη φυλακή: Ενδείξεις προνομιακής μεταχείρισης;

Ελλάδα / Η Χρυσή Αυγή από τα έδρανα στη φυλακή: Ενδείξεις προνομιακής μεταχείρισης;

Ισχυρές ενδείξεις προνομιακής μεταχείρισης εντός του σωφρονιστικού συστήματος για τα άλλοτε ηγετικά μέλη της Χρυσής Αυγής αποτυπώνονται σε έρευνα που πραγματοποιήθηκε για το Σημείο για τη Μελέτη και την Αντιμετώπιση της Ακροδεξιάς.
ΕΡΕΥΝΑ ΤΩΝ ΗΛΙΑΝΑΣ ΠΑΠΑΓΓΕΛΗ ΚΑΙ ΣΤΑΥΡΟΥ ΜΑΛΙΧΟΥΔΗ ΓΙΑ ΤΟ ΣΗΜΕΙΟ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βασίλης Μπισμπίκης: «Κανείς δεν είναι άγιος, ούτε εγώ είμαι»

LiFO Talks / Βασίλης Μπισμπίκης: «Κανείς δεν είναι άγιος, ούτε εγώ είμαι»

Ο Βασίλης Μπισμπίκης σκιαγραφεί τον πρωταγωνιστικό ρόλο του στη νέα ταινία του Γιάννη Οικονομίδη, «Σπασμένη Φλέβα», μιλώντας για τα όρια, την ανθρώπινη φύση και τη δύναμη του σοκ στην τέχνη.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Ο φραπές, ο χασάπης και η Πόπη με τη Φεράρι»: Γιατί κανείς δεν θέλει να γίνει αγρότης 

H κατάσταση των πραγμάτων / «Ο φραπές, ο χασάπης και η Πόπη με τη Φεράρι»: Γιατί κανείς δεν θέλει να γίνει αγρότης 

Τους τελευταίους μήνες, η ελληνική κτηνοτροφία βρίσκεται στο επίκεντρο της δημοσιότητας. Από τις επιδοτήσεις-«μαϊμού» του ΟΠΕΚΕΠΕ μέχρι την ευλογιά που έχει αποδεκατίσει χιλιάδες ζώα και τη διαρκή συρρίκνωση του κλάδου, η συγκυρία σκιαγραφεί ένα μέλλον εξαιρετικό αβέβαιο.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Έχω βαρεθεί να ακούω “περίοδο έχεις, μωρή, χαπακώσου και θα περάσει”»

Lifo Videos / «Βαρέθηκα το “περίοδο έχεις, μωρή, χαπακώσου να περάσει”»

Με το βιβλίο της αλλά και με τα απίθανα videos της, άλλαξε τα ελληνικά δεδομένα όσον αφορά την vegan διατροφή. Επόμενος σταθμός η γυναικεία ενδυνάμωση, αλλά με το δικό της στιλ. Η Madame Ginger, aka Μαριλού Παντάκη, μιλά για το νέο της βιβλίο το «ΔΕ fem ΜΠΟΥΚ», το γυναικείο σώμα, την ουσιαστική ευεξία και τη φροντίδα χωρίς φιοριτούρες. 
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Ο Μούμος και το rage bating

LiFO Vidcasts / Ο Μούμος και το rage baiting

Το επεισόδιο του «Άλλο ένα podcast 3.0» που τα ρούχα του Θωμά Ζάμπρα τελείωσαν και ξαναβάζει τα ίδια, θυμάται τα ψέματα των γονιών των ’90s, συζητάει με τον εαυτό του για το rage baiting και προσπαθεί να καταλάβει αν το να είσαι ψηλός είναι επάγγελμα ή απλώς βιολογικό ατύχημα.
ΘΩΜΑΣ ΖΑΜΠΡΑΣ
«Δύο φορές μού γύρισαν την πλάτη όταν ζήτησα να καλύψουν το χειρουργείο μου»

Lifo Videos / «Δύο φορές μού γύρισαν την πλάτη όταν ζήτησα να καλύψουν το χειρουργείο μου»

Από τις διαδρομές αξημέρωτα με το λεωφορείο για μια προπόνηση στην Τρίπολη μέχρι τους πενιχρούς μισθούς, η Λαμπρινή Γεωργακοπούλου είναι μία από τις γυναίκες που συνεχίζουν να παίζουν ποδόσφαιρο στην Ελλάδα με μόνη ανταμοιβή το πάθος.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Γαζούλη: «Η νανοϊατρική χρησιμοποιείται από την εποχή της αρχαιότητας»

Άκου την επιστήμη / Μαρία Γαζούλη: «Η νανοϊατρική χρησιμοποιείται από την εποχή της αρχαιότητας»

Τι είναι, τελικά, η νανοϊατρική; Πόσο κοντά βρίσκεται στη θεραπεία ασθενειών που μέχρι σήμερα θεωρούνταν ανίατες; Υπάρχουν ηθικοί φραγμοί σε έναν τομέα που αγγίζει το απειροελάχιστο της ύλης; Η καθηγήτρια Βιολογίας και Νανοϊατρικής στην Ιατρική Σχολή του ΕΚΠΑ, Μαρία Γαζούλη, εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αναδάσωση ή φυσική αναγέννηση; Πώς θα αναπνεύσει ξανά η Αττική;

H κατάσταση των πραγμάτων / Αναδάσωση ή φυσική αναγέννηση; Πώς θα αναπνεύσει ξανά η Αττική;

Μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές των τελευταίων ετών, η ανάγκη για αποκατάσταση του φυσικού τοπίου και του δασικού πλούτου είναι επιτακτική. Μπορεί η φύση να αναγεννηθεί μόνη της ή απαιτείται τεχνητή αναδάσωση; Πότε αφήνουμε τη φυσική αναγέννηση να λειτουργήσει και πότε χρειάζεται παρέμβαση; Τι σημαίνει στην πράξη η αποκατάσταση ενός καμένου οικοσυστήματος και πόσο δύσκολη είναι αυτή η διαδικασία;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Γκαλ Ρομπίσα: «Ζούμε σε μια χώρα που ακόμα κι ένα ποτό ή ένα σινεμά μοιάζει πολυτέλεια»

Lifo Videos / Γκαλ Ρομπίσα: «Στη χώρα μας πρέπει να παλέψεις για να πληρώσεις το νοίκι σου»

Από τη μνήμη των προγόνων του που επιβίωσαν από το Ολοκαύτωμα μέχρι τη σύγχρονη πραγματικότητα της ανασφάλειας, της ακρίβειας και της επιφανειακής εικόνας. Ένας από τους πιο ταλαντούχους ηθοποιούς της γενιάς του μιλά στη LifO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Korean barbecue, Tραμπ και κωμικοί στη Σαουδική Αραβία

LiFO Vidcasts / Korean barbecue, Tραμπ και κωμικοί στη Σαουδική Αραβία

Από το korean barbecue μέχρι τα ελληνικά βαφτίσια και τους κωμικούς που παίζουν στη Σαουδική Αραβία, ο Θωμάς Ζάμπρας επιστρέφει με ακόμα ένα επεισόδιο του «Άλλο ένα podcast 3.0»., όπου τίποτα δεν συνδέεται, κι όμως όλα βγάζουν νόημα.
ΘΩΜΑΣ ΖΑΜΠΡΑΣ
Flotilla και πώς να κάνεις σωστό hate comment

LifO Vidcasts / Flotilla και πώς να κάνεις σωστό hate comment

Άλλο ένα επεισόδιο του «Άλλο ένα podcast 3.0» όπου τίποτα δεν έχει λογική σειρά — αλλά όλα βγάζουν νόημα με τον τρόπο του Θωμά Ζάμπρα. Από παιδικές αναμνήσεις και τουρκικά τρακαρίσματα μέχρι μαθήματα σωστού hate commenting και ρομπότ που μαθαίνουν kung fu.
ΘΩΜΑΣ ΖΑΜΠΡΑΣ
Θεοδώρα Ψαλτοπούλου: Γιατί oι νέοι νοσούν ολοένα περισσότερο από καρκίνο;

Άκου την επιστήμη / Γιατί αυξάνονται οι νέοι που νοσούν από καρκίνο; H Θ. Ψαλτοπούλου εξηγεί

Πώς μπορούμε να μειώσουμε τον κίνδυνο εμφάνισης της νόσου; Ποιοι παράγοντες επηρεάζουν καθοριστικά τη μακροζωία; Και πόσο σημαντικό ρόλο παίζει η διατροφή στην πρόληψη των χρόνιων ασθενειών; Η παθολόγος και καθηγήτρια Επιδημιολογίας και Προληπτικής Ιατρικής του ΕΚΠΑ, Θεοδώρα Ψαλτοπούλου, απαντά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι τα κλειστά ρέματα που πλημμυρίζουν την Αθήνα

Radio Lifo / Ποια είναι τα κλειστά ρέματα που πλημμυρίζουν την Αθήνα

Γιατί πλημμυρίζουν οι δρόμοι με την πρώτη νεροποντή; Και πώς αυτό συνδέεται με τον φυσικό χώρο που έχουμε κλέψει από τα ρέματα και τα ποτάμια της πόλης; Ο Δημήτρης Θεοδοσόπουλος, Αγρονόμος Τοπογράφος Μηχανικός που έχει εξερευνήσει και μελετήσει διεξοδικά το ιστορικό δίκτυο των ρεμάτων της Αττικής, συζητά με την Ντίνα Καράτζιου τα πώς και τα γιατί.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Θανάσης Φωκάς: «Μπορείς να απελευθερωθείς από την πίεση των social media και να στραφείς στον εαυτό σου;»

Θανάσης Φωκάς / Θανάσης Φωκάς: «Μπορείς να απελευθερωθείς από τα social media και να στραφείς στον εαυτό σου;»

Μπορεί το ασυνείδητο να καθορίζει τις αποφάσεις μας; Είναι η ευτυχία θέμα κατανάλωσης ή εσωτερικής ολοκλήρωσης; Πώς η τεχνολογία μεταμορφώνει τον τρόπο που σκεφτόμαστε και ζούμε; Ο διακεκριμένος μαθηματικός και ακαδημαϊκός μοιράζεται σκέψεις που ξεκινούν από την επιστήμη και φτάνουν μέχρι τα μεγάλα υπαρξιακά ερωτήματα της εποχής μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ