Αλήθεια, πώς είναι να ζεις με τα πουλιά;

Αλήθεια, πώς είναι να ζεις με τα πουλιά; Facebook Twitter
Ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος είναι άκρως απολαυστικός. Φωτ.: Τσούτσας Λάσκαρης
0

Δύο άνδρες με μαύρα κοστούμια πηγαινοέρχονται αλαφιασμένοι στον απογυμνωμένο κύκλο της ορχήστρας. Τι ψάχνουν; Έχουν χαθεί; Ο άνεμος σφυρίζει απειλητικά, απόκοσμα μέσα στο σκοτάδι – θα έλεγε κανείς πως βρίσκονται στην επιφάνεια ενός ξένου πλανήτη. Μες στον στροβιλισμό τους, επέρχεται μοιραία η σύγκρουση. «Εγώ είμαι! Εγώ!», λέει ο ένας από τους δύο, καθησυχάζοντας τον φίλο του, που μοιάζει απείρως πιο τρομαγμένος με τις εξελίξεις. «Α, εσύ, εσύ, μόνον εσύ...», του απαντά εκείνος μ’ ένα μείγμα ανακούφισης και απογοήτευσης στη φωνή του.  

Έτσι, με αυτό το αφαιρετικό, κωμικό «νούμερο» μετα-μπεκετικών αντηχήσεων, το στίγμα έχει ήδη δοθεί. Το κλασικό πρωταγωνιστικό ορνιθικό ντουέτο έχει αναβαπτισθεί. Ετούτος ο Πισθέταιρος και ετούτος ο Ευελπίδης δεν θυμίζουν σε τίποτα τους οικείους θεατρικούς «προγόνους» τους. Ειδικά ο πρώτος: δεν συναντούμε εδώ τον τυπικό δαιμόνιο αριστοφανικό ήρωα, γήινο, πληθωρικό, πλήρη δυναμισμού, ενθουσιασμού, ανακατωσούρικης διάθεσης και διονυσιακού πνεύματος, αλλά μάλλον το αντίθετό του, έναν νευρωτικό, αγχωτικό άνδρα, τόσο εύθραυστο, τόσο επιρρεπή στην κατάρρευση, ώστε μοιάζει αδύνατο να επιβιώσει αβλαβής σε αυτές τις αντίξοες συνθήκες. 

H μετατόπιση βάρους, αυτή η υπονόμευση του παραδοσιακού κωμικού στοιχείου, φανερώνει εξαρχής την επιθυμία του σκηνοθέτη να προσφέρει μια εναλλακτική ανάγνωση του έργου, να πλάσει μια δική του εκδοχή της ιστορίας, αναδεικνύοντας την πιο σκοτεινή και υπαρξιακή διάσταση του κειμένου.

Κι όμως. Δεν είναι μονάχα η σταθερή, εύσωμη και στέρεα παρουσία του πιστού συντρόφου του, που θα τον στηρίξει στη διάρκεια της περιπέτειάς τους. Όπως θα αποδειχθεί, ο φοβικός Πισθέταιρος (ένας άκρως απολαυστικός Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος) έχει πολλά κρυμμένα αποθέματα δύναμης στο αδύνατο σκαρί του. Και δεν θα οπισθοχωρήσει ποτέ, άπαξ και συλλάβει το σχέδιό του να ιδρύσει μια νέα πολιτεία, μακριά από τη σήψη και την οχλοβοή της Αθήνας, από την οποία δραπέτευσε αναζητώντας έναν διαυγέστερο, αυθεντικότερο τρόπο ζωής.

Αλήθεια, πώς είναι να ζεις με τα πουλιά; Facebook Twitter
Φωτ.: Τσούτσας Λάσκαρης

Η εμφάνιση των πουλιών είναι η πρώτη μεγάλη δοκιμασία για τους δύο αποκαμωμένους αστούς. Στον Αριστοφάνη, τα φτερωτά πλάσματα του Χορού αντιδρούν με αδιαμφισβήτητη καχυποψία και εχθρότητα απέναντι στους απρόσκλητους επισκέπτες της επικράτειάς τους, σε κάθε περίπτωση, όμως, η Πάροδος διαθέτει μια σαφή κωμική υπόσταση, έτσι όπως ο Πισθέταιρος και ο Ευελπίδης πασχίζουν να αμυνθούν απέναντι στα ράμφη και τα γαμψά νύχια των πτηνών, ανασύροντας τσουκάλια, πιατέλες και πάσης φύσεως κατσαρολικά από τα μπαγκάζια τους. Ο Μπινιάρης παίρνει τη σκηνή αυτή και της προσδίδει αίσθηση θρίλερ, τη μετατρέπει σε επεισόδιο από τον «Πλανήτη των Πιθήκων». Η μουσική επιτίθεται, δυσοίωνοι ήχοι παντού. «Αυτό είναι βλάσφημο! Βλάσφημο! Να τους ρίξουμε κάτω! Κάτω! Κάτω!», επαναλαμβάνουν εμμονικά τα εξαγριωμένα πτηνά του ορνιθοχορού, σαν μέλη πρωτόγονης φυλής που απειλούν να τεμαχίσουν, να ξεκοιλιάσουν, να ποτίσουν με τοξίνες και να πετάξουν τα σώματα των εισβολέων στα βράχια.  

Αυτή η μετατόπιση βάρους, αυτή η υπονόμευση του παραδοσιακού κωμικού στοιχείου, φανερώνει εξαρχής την επιθυμία του σκηνοθέτη να προσφέρει μια εναλλακτική ανάγνωση του έργου, να πλάσει μια δική του εκδοχή της ιστορίας, αναδεικνύοντας την πιο σκοτεινή και υπαρξιακή διάσταση του κειμένου. Επιλογή τολμηρή, που τελικά δικαιώνεται, οδηγώντας τον θεατή σε μια «άλλη», απρόσμενη Νεφελοκοκκυγία.   

Υπάρχει πολύς καημός, πολλή στενοχώρια, πολλή αγωνία και υπέρμετρος αγώνας πίσω από τούτη τη φαινομενικά φρουφρουδένια πολιτεία. Δεν είναι τόσο απλό να δημιουργήσει κανείς έναν χώρο συλλογικής ελευθερίας∙ «αλήθεια, ξέρεις πώς είναι να ζεις με τα πουλιά;»: όχι τυχαία, το ερώτημα –που θα μπορούσε κάλλιστα να απευθύνεται σε εμάς– τίθεται πλειστάκις στη διάρκεια της παράστασης. 

Αλήθεια, πώς είναι να ζεις με τα πουλιά; Facebook Twitter
Φωτ.: Τσούτσας Λάσκαρης

Γιατί αυτή η ζωή που ονειρευόμαστε, μοιάζει να ισχυρίζεται η σκηνοθεσία, αυτή η ζωή που χαρίζει «τον έρωτα, τις χάρες τις αθάνατες, το αγαθό πρόσωπο της γαλήνης», αυτή η ζωή που λαχταρούν «όσοι δεν βρίσκουν καταφύγιο ή τόπο να σταθούν, όσοι κοιτάζουνε πέρα από τη γη και ξεσηκώνονται με του σμήνους το πέταγμα», αυτή η ζωή χρειάζεται τόλμη για να τη φανταστείς, χρειάζεται σθένος και πάθος για να τη γευτείς, να σαλπάρεις με όλους τους ανέμους (Νίτσε), να συναντάς τους Άλλους, αενάως διαβαίνοντας παγωμένες βουνοκορφές, κατώφλια και καταπακτές. Όσο για τους μισερούς εκπροσώπους της παλιάς σου πατρίδας, αυτούς που θα βρίσκεις μπροστά σου σε κάθε στροφή να σου θυμίζουν τις δοκιμασμένες συνταγές, τις πάγιες πρακτικές, να σου τάζουν «μεγάλες μπίζνες» κι ακριβές κατασκευές, εγκώμια και κριτικές ευνοϊκές, ζητώντας ανταλλάγματα και μεταχειρίσεις ειδικές, αυτούς χρειάζεται απλώς να τους κλωτσάς, να τους φτύνεις, να τους περιγελάς. Και να προχωράς...   

Αναγκαζόμαστε, δυστυχώς, να διανύσουμε μεγάλο μέρος της παράστασης, προτού αποκαλυφθεί ενώπιόν μας ο πραγματικός και πολύτιμος πυρήνας του σκηνοθετικού οράματος. Μέχρις ότου συμβεί αυτό, έχουμε πρώτα διασχίσει ποταμούς αμφιθυμίας, έχουμε υποστεί έναν Χορό αμήχανο, στερούμενο κάθε υποκριτικής γοητείας, έτσι όπως αναλώνεται σε παραλλαγές των ίδιων και των ίδιων ανέμπνευστων κινήσεων και σχηματισμών (το «άγριο» δεν σημαίνει «ασχημάτιστο» ή «ανερμάτιστο», έχει ανάγκη κι αυτό τη δική του χορογραφία)∙ έχουμε περιηγηθεί σε ένα μονοεπίπεδο –κυριολεκτικά και μεταφορικά– σκηνικό, που αποτρέπει τις πτητικές ενορμήσεις μας∙ έχουμε αποκρούσει απανωτά κύματα μουσικού γιγαντισμού, επικού μυστικισμού, γλυκερού μελοδραματισμού, άγαρμπων «επαναστατικών» ξεσπασμάτων (δεν αναφέρομαι στον λόγο αλλά στο δεσπόζον ύφος), μεσσιανικών κρεσέντων, ψευτο-πριμιτίβ τελετουργιών, πλήθος εκφάνσεων μιας άγουρης, θορυβώδους αισθητικής διαμόρφωσης που εγείρει ένα ψηλό, αποθαρρυντικό τείχος ανάμεσα σε μας και στα «πουλιά», ανάμεσα σε μας και στο επίδοξο φτερούγισμα του θυμικού μας.  

Αλήθεια, πώς είναι να ζεις με τα πουλιά; Facebook Twitter
Φωτ.: Τσούτσας Λάσκαρης
Αλήθεια, πώς είναι να ζεις με τα πουλιά; Facebook Twitter
Ο Στέλιος Ιακωβίδης στον ρόλο του Προμηθέα. Φωτ.: Τσούτσας Λάσκαρης

Ευτυχώς, το τοπίο σταδιακά καθαρίζει. Και κάποια στιγμή, μετά το πέρας των βρυχηθμών και μετά την ολοκλήρωση της διασκεδαστικής παρέλασης των εξ Αθηνών παρασίτων (του Χρησμολόγου, της Ποιήτριας, του Γεωμέτρη, του Επιτρόπου και του Συκοφάντη), φτάνει η ώρα του θαύματος.  

Η αλλαγή σηματοδοτείται από το ξέσπασμα του Ευελπίδη: έχοντας υποστεί, ο ίδιος όπως και όλα τα πουλιά, έναν καταιγισμό προσβολών και ταπεινώσεων από τη θεά Ίριδα, ο ήρωας, πνιγμένος από  αγανάκτηση απέναντι στη θεϊκή ασυδοσία κι έχοντας εμφανώς αγγίξει τα όρια των αντοχών του, αποστομώνει την απεσταλμένη του Ολύμπου παραβιάζοντας θριαμβευτικά το πρωτόκολλο της θνητής υποταγής (εξαιρετικός εδώ ο Γιώργος Χρυσοστόμου). Αποκαμωμένος από το κατόρθωμά του, παραδίδεται με λυγμούς στην αγκαλιά του Πισθέταιρου. Οι δυο τους, πεπεισμένοι πλέον για την ιερή αξία της αποστολής τους, ενδυναμωμένοι κι ονειροπόλοι όσο ποτέ (με τη μουσική να υπογραμμίζει τρυφερά την ευθραυστότητά τους), δηλώνουν αποφασισμένοι να ετοιμάσουνε φτερά, να συμμαχήσουν με τ’ αγρίμια στα βουνά, να σμίξουν τις φωνές τους με κάθε ζωϊκή λαλιά, να ενωθούν με τους δραπέτες και τους αποσυνάγωγους, με τους άυπνους, τους ανήσυχους, τους αεικίνητους, με όλους όσους «αψηφούν την εξουσία των θεών», γυρεύοντας μια πολιτεία στα πέρατα των ουρανών.   

Η είσοδος του Προμηθέα οδηγεί τη συγκίνηση στα άκρα: ο πρώην αιχμάλωτος του Δία, ο πυρφόρος απελευθερωτής των ανθρώπων, εμφανίζεται εδώ ενώπιον των φρεσκοαφυπνισμένων πουλιών, που κάθονται τώρα οκλαδόν, σαν παιδάκια που τους λένε παραμύθια.  

Αλήθεια, πώς είναι να ζεις με τα πουλιά; Facebook Twitter
Φωτ.: Τσούτσας Λάσκαρης
Αλήθεια, πώς είναι να ζεις με τα πουλιά; Facebook Twitter
Φωτ.: Τσούτσας Λάσκαρης

Ο (πραγματικά εκπληκτικός) Στέλιος Ιακωβίδης, μασκοφόρος απεσταλμένος μιας άχρονης διάστασης, εισέρχεται αθόρυβα στη σκηνή, μια φιγούρα με αύρα μυθική, φωνή υπνωτιστική, ένας κάτοχος βαρύτιμων μυστικών, που θέλει να διδάξει τους άπειρους στασιαστές εν όψει της επίκειμενης άφιξης των οργισμένων θεών, να τους μεταδώσει τη φλόγα της εξέγερσης και της ανυπακοής, να αναζωπυρώσει εντός τους τη σπίθα της έσχατης αναλαμπής: «Βάλτε τα δυνατά σας, ω εσείς, καλότυχο γένος, γιατί υπάρχουν κι άλλες μάχες που πρέπει να δοθούν, γιατί είναι η πρώτη φορά που κάτι έχει αλλάξει στη γη κι ο κόσμος όπως τον ξέραμε δείχνει να φτάνει σ’ ένα τέλος».    

Ποίηση και πολιτική συνυφαίνονται εδώ αρμονικά. Μέσα από την αντισυμβατικά αντιεξουσιαστική μορφή του Προμηθέα (πόσο πιο ώριμη, πιο εσωτερική, η τωρινή εκδοχή από εκείνη του 2021!), η παράσταση συντονίζεται με τις βαθύτερες επιδιώξεις της και βρίσκει επιτέλους τον εαυτό της. Οι κραδασμοί αυτής της συνήχησης πλημμυρίζουν αφοπλιστικά το κοίλον.  

Ο Άρης Μπινιάρης ανοίγει έναν νέο δρόμο πρόσληψης του αριστοφανικού κειμένου, ξεφεύγοντας από τις συνήθεις «ουτοπικές» και χαρωπές ερμηνείες του. Το μπεκετικό κλείσιμο βρίσκει τους δύο πρωταγωνιστές και πάλι μόνους στην ορχήστρα. Αυτήν τη φορά δεν τρέχουν, βρίσκονται καθισμένοι καταγής με τα πόδια ανοιχτά. Ενώ όλοι ετοιμάζονται για τη γιορτή, το τραγούδι που ακούγεται είναι μελαγχολικό. «Αλήθεια, ξέρεις πώς είναι να ζεις με τα πουλιά;», ρωτά ο ένας τον άλλο. «Να τα βλέπεις και να τ’ ακούς σού ευφραίνει την καρδιά...». 

Αλήθεια, πώς είναι να ζεις με τα πουλιά; Facebook Twitter
«Αλήθεια, ξέρεις πώς είναι να ζεις με τα πουλιά;», ρωτά ο ένας τον άλλο. «Να τα βλέπεις και να τ’ ακούς σού ευφραίνει την καρδιά...». Φωτ.: Τσούτσας Λάσκαρης

Η παράσταση ανέβηκε στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου στις 9 & 10 Αυγούστου. 

Επόμενοι σταθμοί περιοδείας
Κυριακή 18 Αυγούστου | Θέατρο Φλόκα - Αρχαία Ολυμπία
Δευτέρα 19 Αυγούστου| Σαϊνοπούλειο - Σπάρτη
Τρίτη 20 Αυγούστου | Αρχαίο Θέατρο Μεσσήνης - Μεσσήνη, Μεσσηνία
Τετάρτη 21 Αυγούστου | Θέατρο «Γ. Παππάς» - Αίγιο
Κυριακή 25 Αυγούστου | Θέατρο Ορέστης Μακρής - Χαλκίδα
Πέμπτη 29 Αυγούστου | Κατράκειο θέατρο - Νίκαια
Παρασκευή 30 Αυγούστου | Τεχνολογικό και Πολιτιστικό Πάρκο - Λαύριο
Σάββατο 31 Αυγούστου | Υπαίθριο Θέατρο Δελφών
«Φρύνιχος» - Δελφοί
Δευτέρα 2 Σεπτεμβρίου | Θέατρο Νταμάρι - Αλίκη Βουγιουκλάκη - Βριλήσσια
Τετάρτη 4 Σεπτεμβρίου | Δημοτικό Κηποθέατρο Παπάγου
Πέμπτη 5 Σεπτεμβρίου | Δημοτικό Κηποθέατρο Παπάγου
Παρασκευή 6 Σεπτεμβρίου | Θέατρο Πέτρας - Πετρούπολη
Κυριακή 8 Σεπτεμβρίου | Υπαίθριο θέατρο ΕΗΜ - Φρόντζου - Γιάννενα
Δευτέρα 9 Σεπτεμβρίου | Θέατρο Δάσους - Θεσσαλονίκη
Τρίτη 10 Σεπτεμβρίου | Θέατρο Δάσους - Θεσσαλονίκη
Πέμπτη 12 Σεπτεμβρίου | Βεάκειο Θέατρο Πειραιά
Παρασκευή 13 Σεπτεμβρίου | Θερινό Δημοτικό Θέατρο Δήμου Πατρέων
Κυριακή 15 Σεπτεμβρίου | Δημοτικό Θέατρο Αλέξης Μινωτής - Αιγάλεω
Δευτέρα 16 Σεπτεμβρίου | Θέατρο Βράχων Μελίνα Μερκούρη
Τετάρτη 18 Σεπτεμβρίου | Δημοτικό Θέατρο Ηλιούπολης Δημήτρης Κιντής
Παρασκευή 20 Σεπτεμβρίου | Σχολείο της Αθήνας Εθνικού Θεάτρου Ειρήνη Παππά
Σάββατο 21 Σεπτεμβρίου | Σχολείο της Αθήνας Εθνικού Θεάτρου Ειρήνη Παππά
Κυριακή 22 Σεπτεμβρίου | Σχολείο της Αθήνας Εθνικού Θεάτρο
υ Ειρήνη Παππά
Δευτέρα 30 Σεπτεμβρίου | Δημοτικό Θέατρο Λυκαβηττού

Περισσότερες πληροφορίες για τους συντελεστές εδώ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ερωτευμένος με τον Κρέοντα

Θέατρο / Ο Rasche αγάπησε τον Κρέοντα περισσότερο από την Αντιγόνη

«Η εκφορά του λόγου παραδίδεται αμαχητί σε μια άκρατη δραματικότητα, σε ένα υπερπαίξιμο, σε μια βεβιασμένη εμφατικότητα, σε έναν στόμφο παλιακό που θα νόμιζε κανείς πως έχει εξαλειφθεί πλέον. Η σοβαροφάνεια σε όλο το (γοερό) μεγαλείο της». Έτσι ξεκίνησε φέτος η Επίδαυρος.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στο ζόφο του πολέμου

Θέατρο / Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στον ζόφο του πολέμου

Σε μια περίοδο που ο πόλεμος αποτελεί βασικό συστατικό της καθημερινότητάς μας, μια παράσταση εξετάζει όσα μεσολαβούν μεταξύ γεγονότος και πληροφορίας και πώς διαμορφώνουν την τελική καταγραφή και την ιστορική μνήμη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Θέατρο / Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Όταν η Πίπα Μπάκα ξεκίνησε να κάνει oτοστόπ από την Ιταλία για να φτάσει στην Ιερουσαλήμ δεν φαντάστηκε ότι αυτό το ταξίδι-μήνυμα ειρήνης θα κατέληγε στον βιασμό και τη δολοφονία της. Mια παράσταση που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών αναφέρεται στην ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Θέατρο / Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Τα «Κακά σκηνικά» είναι «μια κωμική κόλαση» αφιερωμένη στη ζοφερή ελληνική πραγματικότητα, μια απόδραση από τα χάλια της χώρας, του θεάτρου, του παγκόσμιου γεωπολιτικού γίγνεσθαι, ένα ξόρκι στην κατάθλιψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Παπαδόπουλος: «Κάθε μορφή τέχνης χρειάζεται το εσωτερικό βάθος»

Θέατρο / Χρήστος Παπαδόπουλος: «Mε αφορά πολύ το "μαζί"»

Το «τρομερό παιδί» από τη Νεμέα που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στη χορογραφία ανοίγει το φετινό 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τους Dance On Ensemble και το «Mellowing», μια παράσταση για τη χάρη και το σθένος της ωριμότητας.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάνεις χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη σου ανάγκη

Χορός / «Κάνουμε χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας ανάγκη»

Με αφορμή την παράσταση EPILOGUE, ο διευθυντής σπουδών της σχολής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μάτσκαρης και έξι χορευτές/χορεύτριες μιλούν για το δύσκολο στοίχημα τού να ασχολείται κανείς με τον χορό στην Ελλάδα σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γιάννος Περλέγκας ανεβάζει τον «Κατσούρμπο» του Χορτάτση

Θέατρο / Γιάννος Περλέγκας: «Ο Κατσούρμπος μας είναι μια απόπειρα να γίνουμε πιο αθώοι»

Ο Γιάννος Περλέγκας σκηνοθετεί το έργο του Χορτάτση στο πλαίσιο του στο πλαίσιο του Κύκλου Ρίζες του Φεστιβάλ Αθηνών. Τον συναντήσαμε στις πρόβες όπου μας μίλησε για την αξία του Κρητικού συγγραφέα και του έργου του και την ανάγκη για περισσότερη λαϊκότητα στο θέατρο. Κάτι που φιλοδοξεί να μας δώσει με αυτό το ανέβασμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ