ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Οι μάσκες της Μάρθας Facebook Twitter
Η ίδια μάσκα σε άλλο σώμα είναι άλλος χαρακτήρας και άλλο φύλο και άλλο όλο, αλλάζει πάρα πολύ. Η κύρια έμπνευση για μένα είναι οι άνθρωποι. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Η Μάρθα Φωκά φτιάχνει τις ωραιότερες μάσκες στο ελληνικό θέατρο

0

Στο υπέροχο και φωτεινό σπίτι της δεκαετίας του ’30 στο Κουκάκι με τα μωσαϊκά και τα ψηλά ταβάνια με περίμενε καφές και εκπληκτικά χιώτικα γλυκά. Η νέα γυναίκα που με υποδέχτηκε και που γνώριζα μέχρι εκείνη τη στιγμή μόνο από προγράμματα και φυσικά από τη δουλειά της ανήκει στους αθέατους συντελεστές του θεάτρου και μεγάλωσε στη Χίο.

Η Μάρθα Φωκά ξεκίνησε στα γυμνασιακά της χρόνια να συμμετέχει στην ερασιτεχνική ομάδα του ΔΗΠΕΘΕ Χίου, υπό την καθοδήγηση του ηθοποιού Γιώργου Μπινιάρη, κι όταν έφτασε η ώρα να επιλέξει τι να σπουδάσει, πάντρεψε τις εικαστικές της ανησυχίες με την αγάπη της για το θέατρο, δηλώνοντας το Τμήμα Θεάτρου του ΑΠΘ με κατεύθυνση σκηνογραφία-ενδυματολογία.

Οι θεατρόφιλοι την έχουν ταυτίσει κυρίως με τις παραστάσεις του Σίμου Κακάλα και την έρευνά του στη χρήση της μάσκας. Ωστόσο εδώ και χρόνια η δραστηριότητά της έχει επεκταθεί σε διάφορες κατηγορίες θεάτρου και χορού, έχει συνεργαστεί με σκηνοθέτες της παλιότερης και της νεότερης γενιάς, ενώ η ξεχωριστή δουλειά της και το εντυπωσιακό της αποτέλεσμα την έχουν αναγάγει ίσως στην πιο γνωστή σχεδιάστρια και κατασκευάστρια μασκών του ελληνικού θεάτρου.

«Η μάσκα παίρνει συνήθως το φύλο του ανθρώπου και του σώματος που τη φοράει. Η ίδια μάσκα σε άλλο σώμα είναι άλλος χαρακτήρας, άλλο φύλο, κάτι άλλο γενικά, αλλάζει πάρα πολύ».

Αν και η ίδια, κρίνοντας από τη συζήτηση που ακολούθησε, θα έλεγα ότι θα προτιμούσε να τη χαρακτηρίζουν γλύπτρια μασκών. Και ίσως θα ήταν δίκαιο, αν κρίνει κανείς από δουλειές όπως οι Μίμοι του Ηρώνδα της Άννας Κοκκίνου, ο Οιδίποδας του περασμένου καλοκαιριού σε σκηνοθεσία του Σίμου Κακάλα με τον Γιάννη Στάνκογλου, οι Όρνιθες του ΚΘΒΕ σε σκηνοθεσία Γιάννη Ρήγα λίγο παλιότερα. Αναφέρομαι ενδεικτικά σε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες και πετυχημένες δουλειές της, που «πρωταγωνίστησαν» στις πολυσήμαντες αυτές παραστάσεις.

Οι μάσκες της Μάρθας Facebook Twitter
Είναι ένας συνδυασμός πραγμάτων όσον αφορά την ιστορία της μάσκας και το πώς δουλεύω, αλλά το ότι δεν είχαμε κανέναν περιορισμό για το πώς πρέπει να γίνει άνοιξε νέους ορίζοντες. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Ξεκίνησε ως βοηθός της δασκάλας της, γλύπτριας Τίνας Παραλή στον Απόκοπο του Μπεργαδή, μία από τις πρώτες δουλειές του Σίμου Κακάλα και της εταιρείας θεάτρου Χώρος, και αμέσως μετά υπέγραψε τις δύο επόμενες εκδοχές της πολυκύμαντης Γκόλφως, οι οποίες αποτέλεσαν και την πτυχιακή της εργασία. Η εμμονή του νεαρού σκηνοθέτη τότε να διερευνήσει τις δυνατότητες της μάσκας όχι μόνο στο αρχαίο δράμα αλλά και σε έργα εποχής έδωσε στη Μάρθα την ευκαιρία να αφοσιωθεί στο αντικείμενο, να το εξελίξει και να το κατακτήσει πλήρως.

Έτσι, το 2008 ακολούθησε την ομάδα και τον σκηνοθέτη της στην Αθήνα για το Λιωμένο Βούτυρο του Σάκη Σερέφα στη Νέα Σκηνή του Εθνικού Θέατρου, παράσταση που αποθεώθηκε από την κριτική, αναγνωρίζοντας την ομάδα από τη Θεσσαλονίκη ως μια νέα, σημαντική θεατρική δύναμη. Η Μάρθα αποτελούσε πια αναπόσπαστο μέλος της, με ειδικό ενδιαφέρον τη χρήση της μάσκας, ένα από τα βασικά σκηνοθετικά εργαλεία του Κακάλα. Θέλοντας να εμπλουτίσει τις γνώσεις της, ταξίδεψε το 2009 στην Πάδοβα της Ιταλίας και παρακολούθησε σεμινάριο κατασκευής δερμάτινης μάσκας από έναν θρυλικό καλλιτέχνη, τον Donato Sartori.

Μου εξηγεί σχετικά: «Οι Ιταλοί έχουν την κομέντια ντελ άρτε, με πολύ αυστηρούς κανόνες και συγκεκριμένες αναφορές, γεγονός που έχει κάνει πολλές ομάδες να εγκλωβιστούν στο παραδοσιακό τους θέατρο. Εμείς, επειδή κανείς δεν ξέρει τι ακριβώς γινόταν στην αρχαιότητα, μπορούμε να πάρουμε έναν άλλο δρόμο, δεν μας λέει κανένας τι πρέπει να κάνουμε. Δεν υπάρχουν καθαροί κανόνες. Οπότε και αυτός ο πειραματισμός, η έρευνα επάνω στο κομμάτι της μάσκας, δεν βασίστηκε σε συγκεκριμένα καλούπια, ξεκινήσαμε ενστικτωδώς.

Είναι ένας συνδυασμός πραγμάτων όσον αφορά την ιστορία της μάσκας και το πώς δουλεύω, αλλά το ότι δεν είχαμε κανέναν περιορισμό για το πώς πρέπει να γίνει άνοιξε νέους ορίζοντες. Κάτι που εγώ αγαπώ πάρα πολύ είναι οι πιο ρεαλιστικές μάσκες, που για τους Ιταλούς είναι εντελώς απορριπτέες. Η μάσκα γι’ αυτούς πρέπει να είναι κωμική ή σχηματική, κι όχι φλύαρη. Προτίμησα να πάω όπου με πήγε το ένστικτό μου».

ΕΠΕΞ Οι μάσκες της Μάρθας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
ΕΠΕΞ Οι μάσκες της Μάρθας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Η μάσκα έγινε το σήμα κατατεθέν του Κακάλα και εκείνη αποτελεί έκτοτε τη βασική του συνεργάτιδα σε αυτό το κομμάτι. Γιατί νομίζει, ρωτάω, ότι επιμένει σε αυτό; «Νομίζω ότι ο Σίμος ξεκίνησε για πιο πρακτικούς λόγους την εμπλοκή του με τη μάσκα, θα μπορούσαν να είναι οι ίδιοι λόγοι και στην αρχαιότητα, ότι έχεις λίγους ηθοποιούς και πολλούς ρόλους – ένας από τους λόγους. Νομίζω ότι φορώντας μάσκα ο ηθοποιός παίρνει μια τελείως διαφορετική υπόσταση και φεύγει από τα στεγανά του και τις ευκολίες του. Η μάσκα, θέλοντας και μη, στρέφει τον ηθοποιό σε κατευθύνσεις στις οποίες δεν θα πήγαινε χωρίς αυτήν. Αυτό έχει μια φοβερή γοητεία, δηλαδή σε πόσα πράγματα μπορεί να οδηγήσει τον ηθοποιό και τη σκηνοθεσία.

Χωρίς τη μάσκα πρόκειται για ένα άλλο θέατρο. Με τον Σίμο ωριμάσαμε καλλιτεχνικά μαζί και αν δεν ήταν και η δική του επιμονή σε αυτό που είχε στο νου του να πετύχει, ούτε εγώ θα είχα κάνει κάποια βήματα. Αν δεν έχεις το κίνητρο και κάποιον να σε σπρώχνει να γίνεις καλύτερος, θα επαναπαυθείς. Θα πεις, εφόσον βγήκε μία φορά, όπως όταν πέτυχε με το Λιωμένο Βούτυρο, το κρατάμε και το μετατρέπουμε σε φασόν. Αλλά έχουμε προχωρήσει πολύ έκτοτε. Όπως σε όλα τα επαγγέλματα, εμπειρικά αλλάζουν τα πράγματα, αναγκαστικά γίνεσαι καλύτερος».

Σκέφτομαι ότι σε μια εποχή που γίνεται μια ολόκληρη συζήτηση περί φύλου, η μάσκα παίζει με όλα τα φύλα. Μου απαντάει: «Η μάσκα παίρνει συνήθως το φύλο του ανθρώπου και του σώματος που τη φοράει. Η ίδια μάσκα σε άλλο σώμα είναι άλλος χαρακτήρας και άλλο φύλο και άλλο όλο, αλλάζει πάρα πολύ. Η κύρια έμπνευση για μένα είναι οι άνθρωποι. Φυσικά και η γλυπτική πάρα πολύ και η ζωγραφική και η φωτογραφία και τα πορτρέτα.

Επειδή οι μάσκες είναι κεντραρισμένες πάνω στον χαρακτήρα, αυτό που θα με συγκινήσει πρέπει με τον ένα ή τον άλλο τρόπο να συνδέεται με την ανθρώπινη φιγούρα. Πολλές φορές βγαίνουν πράγματα επάνω στη δουλειά τα οποία κάπου έχεις δει, έχεις ακούσει. Χωρίς να το θυμάσαι και σε ανύποπτη στιγμή θα συνειδητοποιήσεις ότι ήταν από μια εικόνα που είχες δει χρόνια πριν. Φιλτράρονται τα πράγματα και βγαίνουν την ώρα που πρέπει».  

ΕΠΕΞ Οι μάσκες της Μάρθας Facebook Twitter
Νομίζω ότι φορώντας μάσκα ο ηθοποιός παίρνει μια τελείως διαφορετική υπόσταση και φεύγει από τα στεγανά του και τις ευκολίες του. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Χρειάστηκε να διορθώσεις ή να ξαναφτιάξεις κάτι γιατί δεν λειτούργησε στην παράσταση; «Συνήθως αυτό γίνεται στις πρόβες. Νομίζω ότι το έχω δει από μόνη μου και πριν. Συνήθως για αυτά που μετανιώνεις και χτυπιέσαι, μόνο εσύ και ο σκηνοθέτης τα έχετε καταλάβει, κανένας άλλος, και λες “θα μπορούσε να είναι κι αλλιώς”. Υπάρχουν και δουλειές που αν δεν σε έχει εμπνεύσει το ίδιο το πρότζεκτ, ο σκηνοθέτης, οι συντελεστές, θα κάνεις αυτό που μπορείς, αλλά θα φτάσεις μέχρι ένα σημείο. Δεν έχεις πάει παρακάτω και δεν τρελαίνομαι όταν συμβαίνει αυτό».

Δικαιολογημένα, εφόσον πρόκειται για μια πολύ πιο απαιτητική και χρονοβόρα διεργασία απ’ όσο νομίζουμε. Μου εξηγεί: «Με τα χρόνια, όσο εξοικειώνεται το χέρι μου στη γλυπτική, συντομεύουν οι χρόνοι που χρειάζομαι για να φτιάξω το γλυπτό στον πηλό. Η σειρά που ακολουθείται είναι πηλός, μετά γύψινο καλούπι, και μέσα στο καλούπι το τελικό υλικό της μάσκας. Συνήθως είναι γάζα, πανί με κόλλα και στοκάρισμα, χρώμα. Ένας μέσος χρόνος είναι 30 ώρες».

Παρατηρώ στον απέναντι τοίχο τη φωτογραφία μιας ηθοποιού με μια ιδιαίτερα εκφραστική μάσκα με σκληρά χαρακτηριστικά, σε σημείο να αναρωτηθώ αν πρόκειται για μακιγιάζ. Ρωτάω τη Μάρθα από ποια παράσταση είναι. «Μη μου το θυμίζεις, κλαίω όποτε το θυμάμαι. Είναι η αγαπημένη μου δουλειά, η παράσταση που κάναμε με τον Σίμο στο φουαγέ του Κρατικού στη Θεσσαλονίκη με τίτλο “Εδώ Ουρανός”, από το αυτοβιογραφικό βιβλίο της Αγλαΐα Βετεράνι, μιας Ρουμάνας συγγραφέα που μεγάλωσε στην Ελβετία και αυτοκτόνησε πολύ νέα. Έγιναν δύο παραστάσεις και μετά κατέβηκε εξαιτίας του πρώτου λοκντάουν.

Νομίζω ότι με αυτή την παράσταση έκανα ένα βήμα μπροστά στη δουλειά μου. Ήταν η πρώτη φορά που πήγα τόσο πολύ προς το ρεαλιστικό. Οκτώ μάσκες από τις πιο δυνατές που έχω κάνει». Κι αν δεν έχει κάνει ρεαλιστικές μάσκες έκτοτε, όπως στο πρόσφατο Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα του Κωνσταντίνου Ντέλλα στο Θεσσαλικό Θέατρο.

ΕΠΕΞ Οι μάσκες της Μάρθας Facebook Twitter
Η μάσκα στο καρναβάλι έχει την ανάποδη λειτουργία από εκείνη του θεάτρου. Αποκρύπτουμε την ταυτότητά μας φορώντας κάτι ξένο. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Για το Θεσσαλικό έχει παλιότερα υπογράψει τα κοστούμια στις παραστάσεις Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν και ο Επιθεωρητής της Κυριακής Σπανού, αλλά και τα σκηνικά στον Βόιτσεκ του Θανάση Χαλκιά. «Το κοστούμι το αγαπώ γιατί έχει να κάνει με τον χαρακτήρα. Με τον ίδιο τρόπο που θα προσεγγίσω τον χαρακτήρα στη μάσκα, με τον ίδιο τρόπο θέλω να κάνω το κοστούμι. Θα ήταν τέλειος ο συνδυασμός των δύο, αλλά θέλει περισσότερο χρόνο αυτό. Οι ενδυματολόγοι πάντα πιάνουν την εικόνα σφαιρικά, από τα μαλλιά μέχρι τα πάντα».

cover
To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Ωστόσο οι μάσκες αποτελούν αναμφισβήτητα την προσωπική της ειδίκευση. Εκτός από τον Σίμο Κακάλα, έχει συνεργαστεί με τον Μιχαήλ Μαρμαρινό στο Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας, με την Ελένη Ευθυμίου σε ένα μουσικό έργο του Λευτέρη Βενιάτη στο Land Tirol της Αυστρίας, με τον Άγγελο Φραντζή στην ταινία Σύμπτωμα, ενώ έχει δουλέψει ακόμα και σε βιντεοκλίπ του Δημήτρη Σαμόλη. Δεν βλέπω μάσκες γύρω μας όσο μιλάμε, αλλά παρατηρώ δύο πήλινα εκμαγεία σαν νεκρικά προσωπεία. Πρόκειται για προπλάσματα, μου εξηγεί, που τα έφτιαχνε παλιότερα, όταν χρειαζόταν να πάρει το καλούπι ενός ηθοποιού από το πρόσωπό του. Λόγω πείρας, αρκεί μια φωτογραφία πια.

Οι φίλοι της τής ζητάνε μάσκες καρναβαλιού; Γελάει και μου απαντάει: «Ευτυχώς όχι! Όταν είναι η δουλειά σου, δεν μπορεί να είναι και η διασκέδασή σου. Νιώθω ότι θα το υποτιμήσω αν το κάνω. Η μάσκα στο καρναβάλι έχει την ανάποδη λειτουργία από εκείνη του θεάτρου. Αποκρύπτουμε την ταυτότητά μας φορώντας κάτι ξένο. Η λειτουργία της θεατρικής μάσκας έχει να κάνει με το πώς αναδεικνύεις έναν χαρακτήρα, όχι με το να τον κρύψεις.

Δεν το υποτιμώ το καρναβάλι, είναι και αυτό μέσα στην ιστορία της μάσκας, αλλά θέλει μια άλλη προσέγγιση. Θα έψαχνα άλλους τρόπους». Τη ρωτάω αν έχει ζηλέψει μάσκες άλλων. «Του Ιταλού δάσκαλού μου, αλλά η χειρονομία του ήταν συγκλονιστική. Επηρεάστηκα πάρα πολύ. Μετά σιγά σιγά βρήκα δικό μου τρόπο στη γλυπτική. Γλύπτες έχω ζηλέψει» μου απαντάει.

ΕΠΕΞ Οι μάσκες της Μάρθας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Θέατρο
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η χρυσή σχεδιάστρια που μάγεψε το Χόλιγουντ

Design / Συνεργάτις του Ντε Κίρικο. Κολλητή του Νουρέγιεφ. Επίσκεψη στο απίθανο σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται το σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis, που ήταν στενή φίλη του Ιόλα, συνεργάτιδα του Ντε Κίρικο και κολλητή φίλη του Νουρέγιεφ. Και εντυπωσιάζεται με την κινηματογραφική της ζωή.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
ΣΑΒΒΑΤΟ «Είμαι κάποιος άλλος»: η τέχνη των cosplayers

Living / «Είμαι κάποιος άλλος»: Η τέχνη των Eλλήνων cosplayers

Δεν είναι μασκάρεμα, είναι έκφραση και ένα είδος τέχνης, με ευφάνταστα κοστούμια που είναι συνήθως δημιουργίες των ίδιων (και όχι στολές) με τα οποία κυκλοφορούν άνετα και εκτός σπιτιού και των χώρων που διαγωνίζονται. Δέκα cosplayers κάθε ηλικίας και φύλου μας συστήνονται και παρουσιάζουν τον χαρακτήρα τους.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αργύρης Ξάφης: «Η φράση “πάμε κι ό,τι γίνει” είναι ενδεικτική μιας νοοτροπίας που μας έχει γαμήσει σε αυτή τη χώρα σε κάθε επίπεδο»

Θέατρο / Αργύρης Ξάφης: «Να μου προτείνουν τι; Να αναλάβω το Εθνικό; Δεν με ενδιαφέρει»

Το «Πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» είναι από τις πιο επιτυχημένες παραστάσεις της σεζόν και με την ευκαιρία βρεθήκαμε με τον Αργύρη Ξάφη στο θέατρο Θησείο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τι συμβαίνει με το Θεατρικό Μουσείο;

Θέατρο / Τι συμβαίνει με το Θεατρικό Μουσείο;

Η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, μιλά για τις εργασίες μεταστέγασής του στην οικία Αλεξάνδρου Σούτσου, για την πολύτιμη αρχειακή συλλογή αλλά και για το τι αναμένεται να γίνει με τα καμαρίνια σπουδαίων ηθοποιών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Περιμένοντας τον Γκοντό του Θεόδωρου Τερζόπουλου

Θέατρο / «Περιμένοντας τον Γκοντό»: Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος ανατρέπει όσα γνωρίζαμε για το αριστούργημα του Μπέκετ

Ένα ταξίδι, μια παράσταση, μια συνάντηση με τον σημαντικότερο εν ζωή Έλληνα σκηνοθέτη: από το Μιλάνο στην Αθήνα, από το Piccolo Teatro στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, το «Περιμένοντας τον Γκοντό» του Θεόδωρου Τερζόπουλου προσφέρει μια ριζοσπαστική ανάγνωση του έργου του Μπέκετ.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Σαν πλοίο που ναυάγησε, σα νούφαρο που μάδησε

Κριτική Θεάτρου / Σαν πλοίο που ναυάγησε, σαν νούφαρο που μάδησε

Επιχειρώντας να αποδώσει τη «φαινομενικά ασύνδετη μορφή ενός ονείρου που υπακούει στη δική του λογική», όπως αναφέρει ο Στρίνμπεργκ στο «Ονειρόδραμα», η Γεωργία Μαυραγάνη επέλεξε να μιλήσει για το ίδιο το θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
42' με τον Βασίλη Βηλαρά

Θέατρο / Βασίλης Βηλαράς: «Το θέατρο είναι ένα ομοφοβικό και χοντροφοβικό επάγγελμα»

Στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου και στον «Καταποντισμό» ο ηθοποιός και σκηνοθέτης φέρνει στο φως μαρτυρίες από την γκέι Ελλάδα της Μεταπολίτευσης μέσα από επιστολές που στάλθηκαν στο περιοδικό ΑΜΦΙ, το πρώτο μέσο που άρθρωσε δημόσια λόγο στην Ελλάδα για την εμπειρία των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση

Θέατρο / Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση

Βασισμένος σε διηγήματα της Βίβιαν Στεργίου, μέσα από αποσπασματικές αφηγήσεις χαρακτηριστικών συμπεριφορών ντόπιων, τουριστών και expats, ο σκηνοθέτης Γιάννης Παναγόπουλος διερευνά τη μεταβατική φάση από τα ’90s μέχρι το 2020, μιλώντας για την πραγματικότητα της γενιά του -των millennials- στην παράσταση που ανεβαίνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα», μάγισσες και μαγείρισσες της μυστικής Θεσσαλίας

Θέατρο / «Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα», οι μάγισσες και οι μαγείρισσες της μυστικής Θεσσαλίας σε μια παράσταση

Με έμπνευση από τη θεσσαλική λαογραφία και σε σύγχρονη σκηνική φόρμα, ο Κωνσταντίνος Ντέλλας σκηνοθετεί μια παράσταση για τις αόρατες γυναίκες της παράδοσης, αποκαλύπτοντας την κοινωνική απομόνωση, τον παραγκωνισμό τους, ακόμα και την απόκρυψη του γυναικείου σώματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ράνια Σχίζα: «Να γουστάρεις, αυτό είναι το κέρδος. Μόνο έτσι προχωράς στη ζωή»

Θέατρο / Ράνια Σχίζα: «Να γουστάρεις, αυτό είναι το κέρδος. Μόνο έτσι προχωράς στη ζωή»

Μια ηθοποιός με λεπτές ποιότητες, εξαιρετικές συνεργασίες, επιμονή και πάθος μιλά για την επιλογή της να δώσει προτεραιότητα στην οικογένειά της σε πολλές φάσεις της καριέρας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας λυκάνθρωπος πρωταγωνιστεί στη νέα, απίστευτη παράσταση του Ευριπίδη Λασκαρίδη

Θέατρο / Ένας λυκάνθρωπος πρωταγωνιστεί στη νέα, απίστευτη παράσταση του Ευριπίδη Λασκαρίδη

Ο τρόμος στο θέατρο και τον κινηματογράφο, η περίοδος γύρω από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και ο γερμανικός εξπρεσιονισμός, οι εικαστικές τέχνες, τα αμερικανικά μιούζικαλ και οι μεταμορφώσεις χωράνε στο «Lapis Lazuli» που ανεβαίνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
M. HULOT