Οι μάσκες της Μάρθας Facebook Twitter
Η ίδια μάσκα σε άλλο σώμα είναι άλλος χαρακτήρας και άλλο φύλο και άλλο όλο, αλλάζει πάρα πολύ. Η κύρια έμπνευση για μένα είναι οι άνθρωποι. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Η Μάρθα Φωκά φτιάχνει τις ωραιότερες μάσκες στο ελληνικό θέατρο

0

Στο υπέροχο και φωτεινό σπίτι της δεκαετίας του ’30 στο Κουκάκι με τα μωσαϊκά και τα ψηλά ταβάνια με περίμενε καφές και εκπληκτικά χιώτικα γλυκά. Η νέα γυναίκα που με υποδέχτηκε και που γνώριζα μέχρι εκείνη τη στιγμή μόνο από προγράμματα και φυσικά από τη δουλειά της ανήκει στους αθέατους συντελεστές του θεάτρου και μεγάλωσε στη Χίο.

Η Μάρθα Φωκά ξεκίνησε στα γυμνασιακά της χρόνια να συμμετέχει στην ερασιτεχνική ομάδα του ΔΗΠΕΘΕ Χίου, υπό την καθοδήγηση του ηθοποιού Γιώργου Μπινιάρη, κι όταν έφτασε η ώρα να επιλέξει τι να σπουδάσει, πάντρεψε τις εικαστικές της ανησυχίες με την αγάπη της για το θέατρο, δηλώνοντας το Τμήμα Θεάτρου του ΑΠΘ με κατεύθυνση σκηνογραφία-ενδυματολογία.

Οι θεατρόφιλοι την έχουν ταυτίσει κυρίως με τις παραστάσεις του Σίμου Κακάλα και την έρευνά του στη χρήση της μάσκας. Ωστόσο εδώ και χρόνια η δραστηριότητά της έχει επεκταθεί σε διάφορες κατηγορίες θεάτρου και χορού, έχει συνεργαστεί με σκηνοθέτες της παλιότερης και της νεότερης γενιάς, ενώ η ξεχωριστή δουλειά της και το εντυπωσιακό της αποτέλεσμα την έχουν αναγάγει ίσως στην πιο γνωστή σχεδιάστρια και κατασκευάστρια μασκών του ελληνικού θεάτρου.

«Η μάσκα παίρνει συνήθως το φύλο του ανθρώπου και του σώματος που τη φοράει. Η ίδια μάσκα σε άλλο σώμα είναι άλλος χαρακτήρας, άλλο φύλο, κάτι άλλο γενικά, αλλάζει πάρα πολύ».

Αν και η ίδια, κρίνοντας από τη συζήτηση που ακολούθησε, θα έλεγα ότι θα προτιμούσε να τη χαρακτηρίζουν γλύπτρια μασκών. Και ίσως θα ήταν δίκαιο, αν κρίνει κανείς από δουλειές όπως οι Μίμοι του Ηρώνδα της Άννας Κοκκίνου, ο Οιδίποδας του περασμένου καλοκαιριού σε σκηνοθεσία του Σίμου Κακάλα με τον Γιάννη Στάνκογλου, οι Όρνιθες του ΚΘΒΕ σε σκηνοθεσία Γιάννη Ρήγα λίγο παλιότερα. Αναφέρομαι ενδεικτικά σε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες και πετυχημένες δουλειές της, που «πρωταγωνίστησαν» στις πολυσήμαντες αυτές παραστάσεις.

Οι μάσκες της Μάρθας Facebook Twitter
Είναι ένας συνδυασμός πραγμάτων όσον αφορά την ιστορία της μάσκας και το πώς δουλεύω, αλλά το ότι δεν είχαμε κανέναν περιορισμό για το πώς πρέπει να γίνει άνοιξε νέους ορίζοντες. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Ξεκίνησε ως βοηθός της δασκάλας της, γλύπτριας Τίνας Παραλή στον Απόκοπο του Μπεργαδή, μία από τις πρώτες δουλειές του Σίμου Κακάλα και της εταιρείας θεάτρου Χώρος, και αμέσως μετά υπέγραψε τις δύο επόμενες εκδοχές της πολυκύμαντης Γκόλφως, οι οποίες αποτέλεσαν και την πτυχιακή της εργασία. Η εμμονή του νεαρού σκηνοθέτη τότε να διερευνήσει τις δυνατότητες της μάσκας όχι μόνο στο αρχαίο δράμα αλλά και σε έργα εποχής έδωσε στη Μάρθα την ευκαιρία να αφοσιωθεί στο αντικείμενο, να το εξελίξει και να το κατακτήσει πλήρως.

Έτσι, το 2008 ακολούθησε την ομάδα και τον σκηνοθέτη της στην Αθήνα για το Λιωμένο Βούτυρο του Σάκη Σερέφα στη Νέα Σκηνή του Εθνικού Θέατρου, παράσταση που αποθεώθηκε από την κριτική, αναγνωρίζοντας την ομάδα από τη Θεσσαλονίκη ως μια νέα, σημαντική θεατρική δύναμη. Η Μάρθα αποτελούσε πια αναπόσπαστο μέλος της, με ειδικό ενδιαφέρον τη χρήση της μάσκας, ένα από τα βασικά σκηνοθετικά εργαλεία του Κακάλα. Θέλοντας να εμπλουτίσει τις γνώσεις της, ταξίδεψε το 2009 στην Πάδοβα της Ιταλίας και παρακολούθησε σεμινάριο κατασκευής δερμάτινης μάσκας από έναν θρυλικό καλλιτέχνη, τον Donato Sartori.

Μου εξηγεί σχετικά: «Οι Ιταλοί έχουν την κομέντια ντελ άρτε, με πολύ αυστηρούς κανόνες και συγκεκριμένες αναφορές, γεγονός που έχει κάνει πολλές ομάδες να εγκλωβιστούν στο παραδοσιακό τους θέατρο. Εμείς, επειδή κανείς δεν ξέρει τι ακριβώς γινόταν στην αρχαιότητα, μπορούμε να πάρουμε έναν άλλο δρόμο, δεν μας λέει κανένας τι πρέπει να κάνουμε. Δεν υπάρχουν καθαροί κανόνες. Οπότε και αυτός ο πειραματισμός, η έρευνα επάνω στο κομμάτι της μάσκας, δεν βασίστηκε σε συγκεκριμένα καλούπια, ξεκινήσαμε ενστικτωδώς.

Είναι ένας συνδυασμός πραγμάτων όσον αφορά την ιστορία της μάσκας και το πώς δουλεύω, αλλά το ότι δεν είχαμε κανέναν περιορισμό για το πώς πρέπει να γίνει άνοιξε νέους ορίζοντες. Κάτι που εγώ αγαπώ πάρα πολύ είναι οι πιο ρεαλιστικές μάσκες, που για τους Ιταλούς είναι εντελώς απορριπτέες. Η μάσκα γι’ αυτούς πρέπει να είναι κωμική ή σχηματική, κι όχι φλύαρη. Προτίμησα να πάω όπου με πήγε το ένστικτό μου».

ΕΠΕΞ Οι μάσκες της Μάρθας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO
ΕΠΕΞ Οι μάσκες της Μάρθας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Η μάσκα έγινε το σήμα κατατεθέν του Κακάλα και εκείνη αποτελεί έκτοτε τη βασική του συνεργάτιδα σε αυτό το κομμάτι. Γιατί νομίζει, ρωτάω, ότι επιμένει σε αυτό; «Νομίζω ότι ο Σίμος ξεκίνησε για πιο πρακτικούς λόγους την εμπλοκή του με τη μάσκα, θα μπορούσαν να είναι οι ίδιοι λόγοι και στην αρχαιότητα, ότι έχεις λίγους ηθοποιούς και πολλούς ρόλους – ένας από τους λόγους. Νομίζω ότι φορώντας μάσκα ο ηθοποιός παίρνει μια τελείως διαφορετική υπόσταση και φεύγει από τα στεγανά του και τις ευκολίες του. Η μάσκα, θέλοντας και μη, στρέφει τον ηθοποιό σε κατευθύνσεις στις οποίες δεν θα πήγαινε χωρίς αυτήν. Αυτό έχει μια φοβερή γοητεία, δηλαδή σε πόσα πράγματα μπορεί να οδηγήσει τον ηθοποιό και τη σκηνοθεσία.

Χωρίς τη μάσκα πρόκειται για ένα άλλο θέατρο. Με τον Σίμο ωριμάσαμε καλλιτεχνικά μαζί και αν δεν ήταν και η δική του επιμονή σε αυτό που είχε στο νου του να πετύχει, ούτε εγώ θα είχα κάνει κάποια βήματα. Αν δεν έχεις το κίνητρο και κάποιον να σε σπρώχνει να γίνεις καλύτερος, θα επαναπαυθείς. Θα πεις, εφόσον βγήκε μία φορά, όπως όταν πέτυχε με το Λιωμένο Βούτυρο, το κρατάμε και το μετατρέπουμε σε φασόν. Αλλά έχουμε προχωρήσει πολύ έκτοτε. Όπως σε όλα τα επαγγέλματα, εμπειρικά αλλάζουν τα πράγματα, αναγκαστικά γίνεσαι καλύτερος».

Σκέφτομαι ότι σε μια εποχή που γίνεται μια ολόκληρη συζήτηση περί φύλου, η μάσκα παίζει με όλα τα φύλα. Μου απαντάει: «Η μάσκα παίρνει συνήθως το φύλο του ανθρώπου και του σώματος που τη φοράει. Η ίδια μάσκα σε άλλο σώμα είναι άλλος χαρακτήρας και άλλο φύλο και άλλο όλο, αλλάζει πάρα πολύ. Η κύρια έμπνευση για μένα είναι οι άνθρωποι. Φυσικά και η γλυπτική πάρα πολύ και η ζωγραφική και η φωτογραφία και τα πορτρέτα.

Επειδή οι μάσκες είναι κεντραρισμένες πάνω στον χαρακτήρα, αυτό που θα με συγκινήσει πρέπει με τον ένα ή τον άλλο τρόπο να συνδέεται με την ανθρώπινη φιγούρα. Πολλές φορές βγαίνουν πράγματα επάνω στη δουλειά τα οποία κάπου έχεις δει, έχεις ακούσει. Χωρίς να το θυμάσαι και σε ανύποπτη στιγμή θα συνειδητοποιήσεις ότι ήταν από μια εικόνα που είχες δει χρόνια πριν. Φιλτράρονται τα πράγματα και βγαίνουν την ώρα που πρέπει».  

ΕΠΕΞ Οι μάσκες της Μάρθας Facebook Twitter
Νομίζω ότι φορώντας μάσκα ο ηθοποιός παίρνει μια τελείως διαφορετική υπόσταση και φεύγει από τα στεγανά του και τις ευκολίες του. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Χρειάστηκε να διορθώσεις ή να ξαναφτιάξεις κάτι γιατί δεν λειτούργησε στην παράσταση; «Συνήθως αυτό γίνεται στις πρόβες. Νομίζω ότι το έχω δει από μόνη μου και πριν. Συνήθως για αυτά που μετανιώνεις και χτυπιέσαι, μόνο εσύ και ο σκηνοθέτης τα έχετε καταλάβει, κανένας άλλος, και λες “θα μπορούσε να είναι κι αλλιώς”. Υπάρχουν και δουλειές που αν δεν σε έχει εμπνεύσει το ίδιο το πρότζεκτ, ο σκηνοθέτης, οι συντελεστές, θα κάνεις αυτό που μπορείς, αλλά θα φτάσεις μέχρι ένα σημείο. Δεν έχεις πάει παρακάτω και δεν τρελαίνομαι όταν συμβαίνει αυτό».

Δικαιολογημένα, εφόσον πρόκειται για μια πολύ πιο απαιτητική και χρονοβόρα διεργασία απ’ όσο νομίζουμε. Μου εξηγεί: «Με τα χρόνια, όσο εξοικειώνεται το χέρι μου στη γλυπτική, συντομεύουν οι χρόνοι που χρειάζομαι για να φτιάξω το γλυπτό στον πηλό. Η σειρά που ακολουθείται είναι πηλός, μετά γύψινο καλούπι, και μέσα στο καλούπι το τελικό υλικό της μάσκας. Συνήθως είναι γάζα, πανί με κόλλα και στοκάρισμα, χρώμα. Ένας μέσος χρόνος είναι 30 ώρες».

Παρατηρώ στον απέναντι τοίχο τη φωτογραφία μιας ηθοποιού με μια ιδιαίτερα εκφραστική μάσκα με σκληρά χαρακτηριστικά, σε σημείο να αναρωτηθώ αν πρόκειται για μακιγιάζ. Ρωτάω τη Μάρθα από ποια παράσταση είναι. «Μη μου το θυμίζεις, κλαίω όποτε το θυμάμαι. Είναι η αγαπημένη μου δουλειά, η παράσταση που κάναμε με τον Σίμο στο φουαγέ του Κρατικού στη Θεσσαλονίκη με τίτλο “Εδώ Ουρανός”, από το αυτοβιογραφικό βιβλίο της Αγλαΐα Βετεράνι, μιας Ρουμάνας συγγραφέα που μεγάλωσε στην Ελβετία και αυτοκτόνησε πολύ νέα. Έγιναν δύο παραστάσεις και μετά κατέβηκε εξαιτίας του πρώτου λοκντάουν.

Νομίζω ότι με αυτή την παράσταση έκανα ένα βήμα μπροστά στη δουλειά μου. Ήταν η πρώτη φορά που πήγα τόσο πολύ προς το ρεαλιστικό. Οκτώ μάσκες από τις πιο δυνατές που έχω κάνει». Κι αν δεν έχει κάνει ρεαλιστικές μάσκες έκτοτε, όπως στο πρόσφατο Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα του Κωνσταντίνου Ντέλλα στο Θεσσαλικό Θέατρο.

ΕΠΕΞ Οι μάσκες της Μάρθας Facebook Twitter
Η μάσκα στο καρναβάλι έχει την ανάποδη λειτουργία από εκείνη του θεάτρου. Αποκρύπτουμε την ταυτότητά μας φορώντας κάτι ξένο. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Για το Θεσσαλικό έχει παλιότερα υπογράψει τα κοστούμια στις παραστάσεις Ο καλός άνθρωπος του Σετσουάν και ο Επιθεωρητής της Κυριακής Σπανού, αλλά και τα σκηνικά στον Βόιτσεκ του Θανάση Χαλκιά. «Το κοστούμι το αγαπώ γιατί έχει να κάνει με τον χαρακτήρα. Με τον ίδιο τρόπο που θα προσεγγίσω τον χαρακτήρα στη μάσκα, με τον ίδιο τρόπο θέλω να κάνω το κοστούμι. Θα ήταν τέλειος ο συνδυασμός των δύο, αλλά θέλει περισσότερο χρόνο αυτό. Οι ενδυματολόγοι πάντα πιάνουν την εικόνα σφαιρικά, από τα μαλλιά μέχρι τα πάντα».

cover
To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Ωστόσο οι μάσκες αποτελούν αναμφισβήτητα την προσωπική της ειδίκευση. Εκτός από τον Σίμο Κακάλα, έχει συνεργαστεί με τον Μιχαήλ Μαρμαρινό στο Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας, με την Ελένη Ευθυμίου σε ένα μουσικό έργο του Λευτέρη Βενιάτη στο Land Tirol της Αυστρίας, με τον Άγγελο Φραντζή στην ταινία Σύμπτωμα, ενώ έχει δουλέψει ακόμα και σε βιντεοκλίπ του Δημήτρη Σαμόλη. Δεν βλέπω μάσκες γύρω μας όσο μιλάμε, αλλά παρατηρώ δύο πήλινα εκμαγεία σαν νεκρικά προσωπεία. Πρόκειται για προπλάσματα, μου εξηγεί, που τα έφτιαχνε παλιότερα, όταν χρειαζόταν να πάρει το καλούπι ενός ηθοποιού από το πρόσωπό του. Λόγω πείρας, αρκεί μια φωτογραφία πια.

Οι φίλοι της τής ζητάνε μάσκες καρναβαλιού; Γελάει και μου απαντάει: «Ευτυχώς όχι! Όταν είναι η δουλειά σου, δεν μπορεί να είναι και η διασκέδασή σου. Νιώθω ότι θα το υποτιμήσω αν το κάνω. Η μάσκα στο καρναβάλι έχει την ανάποδη λειτουργία από εκείνη του θεάτρου. Αποκρύπτουμε την ταυτότητά μας φορώντας κάτι ξένο. Η λειτουργία της θεατρικής μάσκας έχει να κάνει με το πώς αναδεικνύεις έναν χαρακτήρα, όχι με το να τον κρύψεις.

Δεν το υποτιμώ το καρναβάλι, είναι και αυτό μέσα στην ιστορία της μάσκας, αλλά θέλει μια άλλη προσέγγιση. Θα έψαχνα άλλους τρόπους». Τη ρωτάω αν έχει ζηλέψει μάσκες άλλων. «Του Ιταλού δάσκαλού μου, αλλά η χειρονομία του ήταν συγκλονιστική. Επηρεάστηκα πάρα πολύ. Μετά σιγά σιγά βρήκα δικό μου τρόπο στη γλυπτική. Γλύπτες έχω ζηλέψει» μου απαντάει.

ΕΠΕΞ Οι μάσκες της Μάρθας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η χρυσή σχεδιάστρια που μάγεψε το Χόλιγουντ

Design / Συνεργάτις του Ντε Κίρικο. Κολλητή του Νουρέγιεφ. Επίσκεψη στο απίθανο σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται το σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis, που ήταν στενή φίλη του Ιόλα, συνεργάτιδα του Ντε Κίρικο και κολλητή φίλη του Νουρέγιεφ. Και εντυπωσιάζεται με την κινηματογραφική της ζωή.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
ΣΑΒΒΑΤΟ «Είμαι κάποιος άλλος»: η τέχνη των cosplayers

Living / «Είμαι κάποιος άλλος»: Η τέχνη των Eλλήνων cosplayers

Δεν είναι μασκάρεμα, είναι έκφραση και ένα είδος τέχνης, με ευφάνταστα κοστούμια που είναι συνήθως δημιουργίες των ίδιων (και όχι στολές) με τα οποία κυκλοφορούν άνετα και εκτός σπιτιού και των χώρων που διαγωνίζονται. Δέκα cosplayers κάθε ηλικίας και φύλου μας συστήνονται και παρουσιάζουν τον χαρακτήρα τους.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ