«Στη σκιά του Λούσια»: Μια παράξενη παράσταση, ένα βαθιά πολιτικό έργο στο θέατρο Θησείον

«Στη σκιά του Λούσια»: Μια παράξενη παράσταση, ένα βαθιά πολιτικό έργο στο θέατρο Θησείον Facebook Twitter
Ο «Λούσιας» πρωτοκυκλοφόρησε το 1979 και προκάλεσε μεγάλη αίσθηση. Φωτ.: Αναστασία Γιαννάκη
0

ΣΤΟ ΦΟΥΑΓΕ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ Θησείον μεταξοτυπίες και ανατυπώσεις έργων του Νίκου Χουλιαρά μας θυμίζουν έναν πολυτάλαντο δημιουργό. Γεννημένος το 1940, ζωγράφος, γλύπτης, συγγραφέας, ποιητής και τραγουδοποιός, σπούδασε γλυπτική και σκηνογραφία στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών. Ο κόσμος που ονειρεύτηκε συγκροτεί ένα μοναδικό, πολύ προσωπικό και ιδιότυπο σύμπαν, με τους ήρωες να ξεπηδούν μέσα από τη ζωγραφική του και να ζωντανεύουν μέσα από τα γραπτά του, έναν κόσμο που συνομιλεί με τη μνήμη, την ομορφιά, την πληγή. 

Στο θέατρο Θησείον ένα παράξενο θέατρο σκιών φτιαγμένο από τις φιγούρες των έργων του ζωντανεύει το μυθιστόρημά του «Ο Λούσιας», σε δραματουργική επεξεργασία και σκηνοθεσία της Ρηνιώς Κυριαζή, εικαστική επιμέλεια και σκηνογραφία Σοφίας Χουλιαρά και Ναταλίας Μαντά και μουσική σύνθεση του Νίκου Βελιώτη.

Ο «Λούσιας» πρωτοκυκλοφόρησε το 1979 και προκάλεσε μεγάλη αίσθηση. Πρώτα απ’ όλα χάρη στον πρωταγωνιστή του, έναν μοναχικό αλαφροΐσκιωτο που μας μιλάει για τα μικρά και τα μεγάλα με αφοπλιστικό θάρρος και ειλικρίνεια και μας καθηλώνει με τη συγκλονιστική αποτύπωση του τρόπου ομιλίας του που δημιούργησε ο Νίκος Χουλιαράς. Μια μικρή πόλη περιγράφεται ανάγλυφα, η ατμόσφαιρα των Ιωαννίνων είναι καθοριστική.

Ο Λούσιας δεν μας χαρίζεται και μέσα στην αδιανόητα σκληρή ζωή του ξέρει πώς θέλει να ζήσει, ακέραιος, με καλοσύνη και αξιοπρέπεια, κι όταν αυτό δεν είναι εφικτό: «Καλύτερα να ’μαι έτσι όπως είμαι, από μοναχός μου, και στον αέρα!»

Το βαθιά πολιτικό έργο παρακολουθεί το μεγάλωμα του ήρωά του, ξεκινώντας από την εποχή του Εμφυλίου και φτάνοντας μέχρι τη διδακτορία των συνταγματαρχών. Τα γεγονότα μέσα από τα μάτια του Λούσια αποκτούν τις πραγματικές, τρομακτικές διαστάσεις και σημασίες τους. Ένας κόσμος από σκιές που κυριαρχούν στα ιστορικά γεγονότα, τις πολιτικές επιλογές, το τοπίο, τις ψυχές των ανθρώπων. Οι σκιές είναι κυρίαρχες και στο ζωγραφικό έργο του Νίκου Χουλιαρά, τα παραμορφωμένα τοπία, οι σκοτεινοί άνθρωποι, οι μόνοι, τα ζώα, τα σύννεφα, τα δέντρα. Στα ποιήματα και τα διηγήματά του μοιάζει να περιφέρονται πρόσωπα σαν τον Λούσια και να αποτυπώνουν την ξεχωριστή, συγκλονιστική ματιά του δημιουργού τους. 

«Στη σκιά του Λούσια»: Μια παράξενη παράσταση, ένα βαθιά πολιτικό έργο στο θέατρο Θησείον Facebook Twitter
«Σαρκασμός και αυτοσαρκασμός κάνουν τον ήρωά μας σπαρακτικό, μια διαφάνεια που μας ζητάει να σταθούμε λίγο και να δούμε τον εαυτό μας», λέει η Ρηνιώ Κυριαζή.

«Το έργο αυτό το αγαπώ από την εφηβεία μου, τα μέρη που περιγράφονται είναι τα μέρη που περπάτησα· η αφόρητη ομορφιά των Ιωαννίνων, η λίμνη, η βροχή, το χιόνι είναι μέσα μου» λέει η Ρηνιώ Κυριαζή. «Θυμάμαι ανθρώπους να διαλαλούν την πραμάτεια τους, τα λίγα και πολύτιμα που έφερναν από τα χωριά: "Λάχανα! Ραδίκια!" Να επιδιορθώνουν ομπρέλες στον δρόμο και να φωνάζουν με τη στεντόρεια φωνή τους: "Ομπρελάς!" Να πουλάνε καλαμπόκια στον Φλοίσβο κι εμείς να βλέπουμε Καραγκιόζη – όπως μαθαίνω από τον Άθω τώρα, από σπουδαίους καραγκιοζοπαίχτες. Κι άλλοι, πιο παράξενοι, ο Φάνης, η Τσιβούλα, με τις διαπεραστικές φωνές τους να τρυπάνε την ομίχλη. Θυμάμαι να με τρομάζουν και να με γοητεύουν. Στις βόλτες στο παραλίμνιο, μακριά κάτω από τα δέντρα, περνούσαν γελώντας ή φωνάζοντας: "Αν δεν πέρναγαν τα χρόνια, θα ‘μουν νέα εγώ!"

Ο σημαντικότερος όμως λόγος που με έκανε να επιθυμώ να το παρουσιάσω σήμερα στη σκηνή είναι ότι η κοινωνία μας δεν έχει προχωρήσει, αντιθέτως σε πολλά πηγαίνει προς τα πίσω. Για τον "τρελό" μας δεν υπάρχει καμία κοινωνική φροντίδα και ιατρική περίθαλψη. Όποιος δεν είναι παραγωγικός, αποδοτικός με τους σκληρούς όρους της προσφοράς και της ζήτησης, από επιλογή ή από αδυναμία, πετιέται ως μη αποτελεσματικός· όλοι τρέχουμε πίσω από την ουρά μας εξαντλώντας τη ζωή μας σε μια προσπάθεια για επιβίωση, με την αγωνία να κερδίσουμε έστω λίγη εξουσία. Όποιος βρίσκεται εκτός, επιθυμούμε να παραμείνει εκτός· μπορούμε να τον χτυπήσουμε, μπορούμε να τον σκοτώσουμε: "Εντάξει, μωρέ, ένας τρελός ήταν". Δεν ξέρω ποιος είναι ο τρόπος να σταματήσει η βία που ασκείται καθημερινά στον αδύναμο, να σταματήσει το "όπου με παίρνει". Δεν ξέρω αν το θέατρο μπορεί πραγματικά να συμβάλει».

«Στη σκιά του Λούσια»: Μια παράξενη παράσταση, ένα βαθιά πολιτικό έργο στο θέατρο Θησείον Facebook Twitter
Ένας εξαιρετικός, αυθεντικός καραγκιοζοπαίχτης, ο Άθως Δανέλλης, φέρει την ατόφια γνώση της παράδοσης και της ιστορίας της τέχνης του, αλλά ταυτόχρονα, εδώ, αναζητά καινούργιες φόρμες, λόγους και αφορμές να μιλήσουν οι σκιές του. Φωτ.: Αναστασία Γιαννάκη

Ο Λούσιας είναι η ιστορία ενός παιδιού μόνου, που περιφέρεται σε μια πόλη και ζει από το περίσσευμα. Κάποιες φορές η κοινωνία φαίνεται να έχει την πρόθεση να το φροντίσει, αλλά με την πρώτη ευκαιρία το παραπετά, το διώχνει, το χλευάζει· είναι αυτός που ενοχλεί, αυτός που δεν κατατάσσεται. Μέσα στην ψευδαίσθηση της κανονικότητας, κάθε τι που ξεχωρίζει πετιέται ως περιττό.

Η κακία, οι ματαιώσεις, οι απογοητεύσεις, ο θυμός των «κανονικών» συγκεντρώνονται πάνω στο πλάσμα αυτό. Είναι ο αποδιοπομπαίος τράγος, ο φαρμακός, ένα μέρος για να πετάξουμε τα σκουπίδια μας. Αν κοιτάξουμε μέσα στα καθαρά του μάτια θα δούμε την υποκρισία μας. Ο Λούσιας δεν μας χαρίζεται και μέσα στην αδιανόητα σκληρή ζωή του ξέρει πώς θέλει να ζήσει, ακέραιος, με καλοσύνη και αξιοπρέπεια, κι όταν αυτό δεν είναι εφικτό: «Καλύτερα να ’μαι έτσι όπως είμαι, από μοναχός μου, και στον αέρα!».

«Στη σκιά του Λούσια»: Μια παράξενη παράσταση, ένα βαθιά πολιτικό έργο στο θέατρο Θησείον Facebook Twitter
«Δεν ξέρω ποιος είναι ο τρόπος να σταματήσει η βία που ασκείται καθημερινά στον αδύναμο, να σταματήσει το "όπου με παίρνει". Δεν ξέρω αν το θέατρο μπορεί πραγματικά να συμβάλει». Φωτ.: Αναστασία Γιαννάκη

Η Ρηνιώ Κυριαζή αγαπά το ζωγραφικό έργο του Χουλιαρά που αποτυπώνει την ψυχή με τα σκοτάδια και το φως της, την αγριότητα και την ομορφιά μέσα μας. Στη σκηνή μεταφέρει την αλήθεια του Χουλιαρά, αυτό για το οποίο μιλά, τα μονοπάτια του νου· μονοπάτια από τα οποία πιανόμαστε για να καταλάβουμε τον κόσμο και πολλές φορές ξεγλιστράμε εκεί στο ανάμεσα. Αυτό κάνει και ο Λούσιας, θέλει να αγγίξει τον κόσμο, να τον καταλάβει, ο κόσμος τού ξεφεύγει κι εκείνος σαν παιδί παίζει μαζί του. Οι λέξεις αγωνιούν να δώσουν σχήμα στον κόσμο.

«Ο τρόπος της ομιλίας του είναι για μένα σχολείο λόγου, το μεγαλύτερο που έχω περάσει. Ακολουθώντας τον Λούσια η σκέψη μου έχει μετακινηθεί, βλέπω καλύτερα την ουσία και πετάω τα αυτονόητα. Το κείμενο αυτό βρίσκεται στο επίκεντρο της εργασίας μου πάνω στην ανθρώπινη φωνή», λέει.

Η παραμορφωμένη πραγματικότητα που αποτυπώνει ο Χουλιαράς μεταφέρεται με μια συνομιλία του θεάτρου με το θέατρο σκιών. Ένας εξαιρετικός, αυθεντικός καραγκιοζοπαίχτης, ο Άθως Δανέλλης, φέρει την ατόφια γνώση της παράδοσης και της ιστορίας της τέχνης του, αλλά ταυτόχρονα, εδώ, αναζητά καινούργιες φόρμες, λόγους και αφορμές να μιλήσουν οι σκιές του.

Η συνεργασία του με τη Ρηνιώ Κυριαζή ξεκίνησε από μια ιδέα της Σοφίας Χουλιαρά, που πάντα έβλεπε τη συνομιλία των έργων του πατέρα της με το θέατρο σκιών. Η παράσταση δικαιώνει έναν κόσμο που ζωντανεύει «Στη σκιά του Λούσια», όπως είναι και ο τίτλος της. Οι μνήμες του Λούσια ζωντανεύουν στον μπερντέ σαν ένα όνειρο και παίζονται από τις φιγούρες του έργου του Νίκου Χουλιαρά. Ο Λούσιας καθρεφτίζεται στον μπερντέ και πολλαπλασιάζεται.

«Στη σκιά του Λούσια»: Μια παράξενη παράσταση, ένα βαθιά πολιτικό έργο στο θέατρο Θησείον Facebook Twitter
Εμείς οι θεατές ακολουθούμε τα μονοπάτια του μυαλού του Λούσια, βλέπουμε να ξεδιπλώνονται οι απρόβλεπτες σημασίες των λέξεων, οι ανατροπές, τα παιχνίδια των συνειρμών και η ουσία των πραγμάτων. Φωτ.: Αναστασία Γιαννάκη

Το πολύπλευρο έργο με τη δραματουργική επεξεργασία της Ρηνιώς Κυριαζή, που πήρε μήνες για να ολοκληρωθεί, διαγράφει μια ιστορική πορεία με αναφορές σε γεγονότα και ονόματα που μας έχουν σημαδέψει. Μέσα από το τεράστιο ζωγραφικό έργο του Χουλιαρά επιλέχτηκαν από τη Σοφία οι φιγούρες που θα μπορούσαν να αποδώσουν με τον πιο χαρακτηριστικό τρόπο τους χαρακτήρες του έργου, και ο Άθως τους έδωσε τη φωνή τους.

Πολύ σημαντικό στοιχείο είναι το χιούμορ. «Τελικά η διαδικασία της παράστασης αυτής μού αποκαλύπτει το ταξίδι ενός μίμου που γίνεται Καραγκιόζης, τρελός του Σαίξπηρ, αλαφροΐσκιωτος του Σολωμού και του Παπαδιαμάντη, Λούσιας του Χουλιαρά, σκιά και φως. Σαρκασμός και αυτοσαρκασμός κάνουν τον ήρωά μας σπαρακτικό, μια διαφάνεια που μας ζητάει να σταθούμε λίγο και να δούμε τον εαυτό μας» λέει η Ρηνιώ Κυριαζή.

«Στη σκιά του Λούσια»: Μια παράξενη παράσταση, ένα βαθιά πολιτικό έργο στο θέατρο Θησείον Facebook Twitter
Μέσα από το τεράστιο ζωγραφικό έργο του Χουλιαρά επιλέχτηκαν από τη Σοφία οι φιγούρες που θα μπορούσαν να αποδώσουν με τον πιο χαρακτηριστικό τρόπο τους χαρακτήρες του έργου, και ο Άθως τους έδωσε τη φωνή τους. Φωτ.: Αναστασία Γιαννάκη

Εμείς οι θεατές ακολουθούμε τα μονοπάτια του μυαλού του Λούσια, βλέπουμε να ξεδιπλώνονται οι απρόβλεπτες σημασίες των λέξεων, οι ανατροπές, τα παιχνίδια των συνειρμών και η ουσία των πραγμάτων. Είναι μια εμπειρία που σε προκαλεί να αφήσεις το αυτονόητο, το κατανοητό, να αναρωτηθείς σαν παιδί από την αρχή.

«Γιατί ο κόσμος καθόλου δεν σταματάει, ολοένα κάπου πηγαίνει, κι ολοένα καινούργια πράγματα βγαίνουν που εγώ δεν τα καταλαβαίνω…», λέει ο Λούσιας.

«Ίσως κάποια πράγματα δεν τα καταλαβαίνουμε, είναι όμως εκεί, όπως ένας γρύλος που μας επισκέπτεται κάθε βράδυ στο θέατρο σε συγκεκριμένη στιγμή, τα τραγούδια που πιάνει τυχαία το ραδιόφωνο, ο αέρας που ανασηκώνει τα χαρτιά και τα ταξιδεύει στο νερό· οι στιγμές που παίξαμε με τη σκιά μας στον τοίχο. Μια πεταλούδα ετοιμόρροπη κόβει βολτίτσες στα δωμάτια του μυαλού μου κάθε βράδυ», λέει η Ρηνιώ Κυριαζή.

ΔΕΙΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΕΔΩ

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Σαν πλοίο που ναυάγησε, σα νούφαρο που μάδησε

Κριτική Θεάτρου / Σαν πλοίο που ναυάγησε, σαν νούφαρο που μάδησε

Επιχειρώντας να αποδώσει τη «φαινομενικά ασύνδετη μορφή ενός ονείρου που υπακούει στη δική του λογική», όπως αναφέρει ο Στρίνμπεργκ στο «Ονειρόδραμα», η Γεωργία Μαυραγάνη επέλεξε να μιλήσει για το ίδιο το θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γιάννος Περλέγκας ανεβάζει τον «Κατσούρμπο» του Χορτάτση

Θέατρο / Γιάννος Περλέγκας: «Ο Κατσούρμπος μας είναι μια απόπειρα να γίνουμε πιο αθώοι»

Ο Γιάννος Περλέγκας σκηνοθετεί το έργο του Χορτάτση στο πλαίσιο του στο πλαίσιο του Κύκλου Ρίζες του Φεστιβάλ Αθηνών. Τον συναντήσαμε στις πρόβες όπου μας μίλησε για την αξία του Κρητικού συγγραφέα και του έργου του και την ανάγκη για περισσότερη λαϊκότητα στο θέατρο. Κάτι που φιλοδοξεί να μας δώσει με αυτό το ανέβασμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ