ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΜΑΪΟΥ

Σαν πλοίο που ναυάγησε, σαν νούφαρο που μάδησε

Σαν πλοίο που ναυάγησε, σα νούφαρο που μάδησε Facebook Twitter
Το έργο του Στρίντμπεργκ αψηφά όλους τους καθιερωμένους κανόνες και ανοίγει διάπλατα την πόρτα προς ένα θέατρο του μέλλοντος. Φωτ.: © Κάρολ Γιάρεκ
0

Γραμμένο στην αυγή του 20ού αιώνα, το 1901, το «Ονειρόδραμα» επιφέρει τεράστια τομή στην ιστορία της δραματουργίας: δεν καταπιάνεται με το όνειρο ως έννοια αφηρημένη, δεν το ανακαλεί μέσα από περιγραφές, δεν το αναθέτει στους «τρελούς» που επικοινωνούν με μια άλλη διάσταση, όπως γινόταν έως τότε. Αντιθέτως, το προτάσσει ως την πιο αληθινή όψη της πραγματικότητας, το υιοθετεί ολόψυχα και το αναπαράγει αριστοτεχνικά, μετατρέποντάς το σε ατόφια θεατρική ύλη. 

Το έργο του Στρίντμπεργκ αψηφά όλους τους καθιερωμένους κανόνες και ανοίγει διάπλατα την πόρτα προς ένα θέατρο του μέλλοντος. Καταργεί τη γραμμική αφήγηση και την αντικαθιστά με μια μεθυστική περιπλάνηση, παραδομένη στο ελεύθερο ξετύλιγμα των αναμνήσεων, των συνειρμών, των συναισθημάτων. Υπονομεύει την ενότητα του χώρου και του χρόνου, υιοθετεί απροκάλυπτα την αρχή της αποσπασματικότητας, αγκαλιάζει το παράλογο, αφουγκράζεται το ασυνείδητο, θρυμματίζει τους χαρακτήρες στις αντανακλάσεις τους, προάγει την πολλαπλότητα έναντι της ατομικότητας, και, το κυριότερο, καλεί τους θεατές να γίνουν συνδημιουργοί, να βουτήξουν κατά βούληση σε αυτό το αλλόκοτο σύμπαν και να το ερμηνεύσουν με την ίδια ελευθερία που θα προσέγγιζαν τα δικά τους όνειρα.   

Ένας πύργος ψηλώνει χρόνο με τον χρόνο κι ένα πλεκτό σάλι βαρυγκομά μουσκεμένο από τα δάκρυα και τους καημούς των σωμάτων που το φόρεσαν. Τα γένια και τα μαλλιά των ηρώων γίνονται γκρίζα από τη μια μέρα στην άλλη. Οι εποχές αλλάζουν όπως ανοιγοκλείνουν τα βλέφαρα.

Η σκηνή είναι γυμνή, τα «σωθικά» της ανοιχτά: εδώ η «είσοδος», εδώ και η «έξοδος», εδώ γεννιούνται και πεθαίνουν όλα. Κανένα σκηνικό δεν χρειάζεται για να διεγερθεί η φαντασία. Ακόμη περισσότερο: ας απαλλαγούμε από τα συνήθη τερτίπια, τα φαντεζί ευρήματα, τα πολυτελή υλικά.

Οι άνθρωποι είναι περίεργοι: θέλουν να μάθουν τι κρύβεται πίσω από την πόρτα με το τετράφυλλο τριφύλλι και καλούν έναν Τζαμά να την ανοίξει με το διαμάντι του. Οι άνθρωποι είναι στοργικοί: μια Μητέρα ετοιμάζεται να πεθάνει και τακτοποιεί τα ασπρόρουχα για να τα βρουν καθαρά τα παιδιά της. Οι άνθρωποι ερωτεύονται δίχως ανταπόκριση: επτά ολόκληρα χρόνια περιμένει ο Αξιωματικός την αγαπημένη του στην είσοδο της Όπερας, αλλά εκείνη δεν λέει να κατέβει. Οι άνθρωποι διαπράττουν εγκλήματα: το κοστούμι του Δικηγόρου έχει μολυνθεί από τη δυσωδία του μίσους και του φθόνου που εκπέμπουν οι πελάτες του. Οι άνθρωποι είναι αξιολύπητοι: μια άσχημη γυναίκα κάθεται στο πιάνο και παίζει Μπαχ κοιτάζοντας τα ζευγάρια να στροβιλίζονται γύρω της. Κανένας δεν θέλει να χορέψει μαζί της.

Η Επιστήμη αδυνατεί να τους βοηθήσει: η Φιλοσοφία αφιερώνει τις δυνάμεις της στη γελοιοποίηση της Θεολογίας και η Ιατρική στη διάψευση της Φιλοσοφίας. Όσο για τη Νομική, εκείνη υπηρετεί πάντοτε τους ισχυρούς. Αλλά κι ο Έρωτας δεν τους εξασφαλίζει την πολυπόθητη πλήρωση: μετά τον γάμο, η αγάπη δίνει τη θέση της σε μια μικροαστική κόλαση. 

Χρέη, ατελείωτα χρέη που ποτέ δεν εξοφλούνται. Πάντοτε επιστρέφουμε εκεί απ’ όπου νομίζαμε πως δραπετεύσαμε: ο Αξιωματικός γυρίζει ξανά στο σχολείο, στέκεται κάθιδρος μπροστά στον Δάσκαλο που τον ρωτά πόσο κάνει δύο επί δύο. Το ντουλάπι με το τεκμήριο ενός ντροπιαστικού παιδικού μυστικού εμφανίζεται μυστηριωδώς σε όσα σπίτια και αν μετακομίσει κανείς. 

Πόνος, αγωνία, στέρηση: απέναντι από τα Όμορφα Ακρογιάλια καραδοκεί ο Μαύρος Βάλτος. Απέναντι από τις ιταλικές βίλες και τα μαρμάρινα αγάλματα βρίσκονται κομμένα δέντρα, στάβλοι και γουρουνοστάσια βαμμένα κόκκινα. Από εκεί οι «υγιείς», από εδώ οι «άρρωστοι»...

Σαν πλοίο που ναυάγησε, σα νούφαρο που μάδησε Facebook Twitter
Η άγαρμπη τοποθέτηση των σωμάτων υπακούει στις πιο στοιχειώδεις ιδέες του «μαζευόμαστε», «σκορπιζόμαστε», «παρατασσόμαστε» χωρίς καμία αίσθηση πλαστικότητας. Φωτ.: © Κάρολ Γιάρεκ

Εξοχή δεν υπάρχει, παντού συρματοπλέγματα. Οι φτωχοί απαγορεύεται να κολυμπήσουν στη θάλασσα, θα τους συλλάβει η αστυνομία.  

Οι Αρχιτραγουδιστές της Νυρεμβέργης συνωστίζονται γύρω από τον Τζαμά που ακόμη παιδεύεται να ανοίξει την πόρτα με το τετράφυλλο τριφύλλι. Μα πόσος καιρός έχει περάσει; «Πόσος καιρός;... Εδώ;... Νομίζεις λοιπόν πως ο χρόνος και ο τόπος υπάρχουν στ’ αλήθεια;», ειρωνεύεται ο Δάσκαλος τον Αξιωματικό-μαθητή του. 

«Γιατί οι άνθρωποι δεν κάνουν κάτι να βελτιώσουν τη μοίρα τους;» ρωτά η Αγνή, Κόρη του θεού Ίντρα, που κατέβηκε στη Γη για να μας γνωρίσει. «Όσοι το επιχειρούν καταλήγουν στη φυλακή ή στο φρενοκομείο», της εξηγεί ο Δικηγόρος. Η πόρτα ανοίγει, αλλά δεν κρύβει κανένα μυστικό. Ο Πρύτανης ζητά τον λιθοβολισμό της Αγνής.

Η οδύνη της ύπαρξης αποδεικνύεται αβάσταχτη ακόμη και για μια καλοπροαίρετη θεότητα. Αποχαιρετώντας τον Ποιητή, τον μόνο απ’ όλους τους ανθρώπους που ξέρει πώς να διασχίζει τον βούρκο χωρίς να λερωθεί, η Κόρη επιστρέφει στον Ουρανό. 

Επιχειρώντας να αποδώσει αυτήν τη «φαινομενικά ασύνδετη μορφή ενός ονείρου που υπακούει στη δική του λογική», όπως το περιγράφει ο συγγραφέας στον περίφημο πρόλογο του έργου του, η Γεωργία Μαυραγάνη επέλεξε να μιλήσει για το ίδιο το θέατρο: το μεγαλύτερο, ζωτικότερο όνειρο, φαίνεται να λέει η παράσταση, δεν είναι άλλο από την ομαδική δουλειά των ηθοποιών. Μέσα από αυτή την ενορχηστρωμένη συνεύρεση σωμάτων και φωνών αφοσιωμένων στην ύφανση μιας πολυπρισματικής συλλογικής αφήγησης μπορούμε όλοι μαζί να οδηγηθούμε πέρα από την προσχηματισμένη λογική τάξη, σε μια άλλη διάσταση, εκεί όπου «τα πάντα μπορούν να συμβούν».

Σαν πλοίο που ναυάγησε, σα νούφαρο που μάδησε Facebook Twitter
Καμία ονειρική υποβλητικότητα δεν επιχειρείται, παρά μόνο φευγαλέα. Φωτ.: © Κάρολ Γιάρεκ

Η σκηνή είναι γυμνή, τα «σωθικά» της ανοιχτά: εδώ η «είσοδος», εδώ και η «έξοδος», εδώ γεννιούνται και πεθαίνουν όλα. Κανένα σκηνικό δεν χρειάζεται για να διεγερθεί η φαντασία. Ακόμη περισσότερο: ας απαλλαγούμε από τα συνήθη τερτίπια, τα φαντεζί ευρήματα, τα πολυτελή υλικά. Κανένας επιτηδευμένος φωτισμός, καμία χρήση της τεχνολογίας. Ακόμη περισσότερο: κανένας «πρωταγωνιστής», καμία ιεραρχία, μονάχα πλήρης ισοτιμία και ισομερισμός. Τίποτε από όλα αυτά που έχετε μάθει, αγαπητοί θεατές, δεν θα βρείτε εδώ, σε τούτη την παράσταση. Εμείς διακηρύσσουμε την «επιστροφή στα βασικά», στην ουσία του θεάτρου που έχει χαθεί, στον αγώνα για ένα κοινό όραμα, όπως αυτός εκπονείται μέσα από τον κάματο της συντονισμένης καλλιτεχνικής προσπάθειας. 

Πράγματι, ακούγονται πολύ ωραία όλα αυτά, έστω κι αν είναι κάπως ξεπερασμένα. Στην πράξη, όμως, συναντούμε τη χειρότερη δυνατή υλοποίηση των προαναφερθεισών ευγενών προθέσεων. Η άγαρμπη τοποθέτηση των σωμάτων υπακούει στις πιο στοιχειώδεις ιδέες του «μαζευόμαστε», «σκορπιζόμαστε», «παρατασσόμαστε» χωρίς ουδεμία αίσθηση πλαστικότητας. Η πρωτόλεια, μονοεπίπεδη εκφορά του λόγου εντυπωσιάζει με την αφέλειά της, που μόνον από πρωτοετείς φοιτητές Σχολής θα κρινόταν δικαιολογημένη (κι αν υπάρχει εδώ μια εξαίρεση, όπως αυτή της Μαρίας Τσιμά, πνίγεται αναπόφευκτα μέσα στο σύνολο). Η ερωτοτροπία των αντικατοπτρισμών, το «σπάσιμο» του Εγώ στις πολυποίκιλες εκδοχές του, συρρικνώνεται σ’ ένα απλοϊκό θεατρικό παιχνίδι του στυλ «βάλε το σάλι, γίνε κι εσύ η Αγνή, μπορείς». 

Σαν πλοίο που ναυάγησε, σα νούφαρο που μάδησε Facebook Twitter
Τα κοστούμια αδιάφορα, ουδέτερα, σε γήινες αποχρώσεις, επιτείνουν ακόμη περισσότερο την αφόρητη μονοτονία της δράσης. Φωτ.: © Κάρολ Γιάρεκ

Καμία ονειρική υποβλητικότητα δεν επιχειρείται, παρά μόνο φευγαλέα, κάποια στιγμή που τυλίγονται όλα σε ένα θερμό πορτοκαλί φως. Τα κοστούμια αδιάφορα, ουδέτερα, σε γήινες αποχρώσεις, επιτείνουν ακόμη περισσότερο την αφόρητη μονοτονία της δράσης. Η γλυκερή μουσική αναδιπλασιάζει τη γλυκερότητα του λόγου. Το κείμενο αναδύεται ανερμήνευτο, χαοτικό, ένα κουβάρι από μικρο-επεισόδια που δεν σημαίνουν τελικά τίποτα στο άθροισμά τους, εξοντώνοντας κάθε περιθώριο δημιουργικού διαλόγου μεταξύ μας. Η μόνη εντύπωση που εξασφαλίζεται δεν είναι άλλη από εκείνη ενός άχαρου μπουλουκιού που κινείται πέρα δώθε, ενώνεται και χωρίζεται, υψώνει τα χέρια, εκφέρει τις ατάκες ατομικά ή «εν χορώ» (αλλά χωρίς καμία μουσικότητα), και, στη λήξη, μας απευθύνει τον ίδιο πανομοιότυπο χαιρετισμό –«Έχε γεια»– δεκαεπτά φορές, όσες και τα μέλη του θιάσου. 

Σπάνια μια παράσταση γεμίζει με τόση δυσφορία τον θεατή, που αποχωρεί από το θέατρο αποσβολωμένος, άδειος, εξαντλημένος, θυμωμένος, με ένα (αναπάντητο) ερώτημα σφηνωμένο στο θολωμένο μυαλό του: δεν θα έπρεπε το Εθνικό Θέατρο να μας προφυλάσσει από «σχολικές» παραστάσεις όπως η συγκεκριμένη; 

ΔΕΙΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΕΔΩ

Θέατρο
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΜΑΪΟΥ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αργύρης Ξάφης: «Η φράση “πάμε κι ό,τι γίνει” είναι ενδεικτική μιας νοοτροπίας που μας έχει γαμήσει σε αυτή τη χώρα σε κάθε επίπεδο»

Θέατρο / Αργύρης Ξάφης: «Να μου προτείνουν τι; Να αναλάβω το Εθνικό; Δεν με ενδιαφέρει»

Το «Πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» είναι από τις πιο επιτυχημένες παραστάσεις της σεζόν και με την ευκαιρία βρεθήκαμε με τον Αργύρη Ξάφη στο θέατρο Θησείο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τι συμβαίνει με το Θεατρικό Μουσείο;

Θέατρο / Τι συμβαίνει με το Θεατρικό Μουσείο;

Η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, μιλά για τις εργασίες μεταστέγασής του στην οικία Αλεξάνδρου Σούτσου, για την πολύτιμη αρχειακή συλλογή αλλά και για το τι αναμένεται να γίνει με τα καμαρίνια σπουδαίων ηθοποιών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Περιμένοντας τον Γκοντό του Θεόδωρου Τερζόπουλου

Θέατρο / «Περιμένοντας τον Γκοντό»: Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος ανατρέπει όσα γνωρίζαμε για το αριστούργημα του Μπέκετ

Ένα ταξίδι, μια παράσταση, μια συνάντηση με τον σημαντικότερο εν ζωή Έλληνα σκηνοθέτη: από το Μιλάνο στην Αθήνα, από το Piccolo Teatro στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, το «Περιμένοντας τον Γκοντό» του Θεόδωρου Τερζόπουλου προσφέρει μια ριζοσπαστική ανάγνωση του έργου του Μπέκετ.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
42' με τον Βασίλη Βηλαρά

Θέατρο / Βασίλης Βηλαράς: «Το θέατρο είναι ένα ομοφοβικό και χοντροφοβικό επάγγελμα»

Στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου και στον «Καταποντισμό» ο ηθοποιός και σκηνοθέτης φέρνει στο φως μαρτυρίες από την γκέι Ελλάδα της Μεταπολίτευσης μέσα από επιστολές που στάλθηκαν στο περιοδικό ΑΜΦΙ, το πρώτο μέσο που άρθρωσε δημόσια λόγο στην Ελλάδα για την εμπειρία των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση

Θέατρο / Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση

Βασισμένος σε διηγήματα της Βίβιαν Στεργίου, μέσα από αποσπασματικές αφηγήσεις χαρακτηριστικών συμπεριφορών ντόπιων, τουριστών και expats, ο σκηνοθέτης Γιάννης Παναγόπουλος διερευνά τη μεταβατική φάση από τα ’90s μέχρι το 2020, μιλώντας για την πραγματικότητα της γενιά του -των millennials- στην παράσταση που ανεβαίνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα», μάγισσες και μαγείρισσες της μυστικής Θεσσαλίας

Θέατρο / «Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα», οι μάγισσες και οι μαγείρισσες της μυστικής Θεσσαλίας σε μια παράσταση

Με έμπνευση από τη θεσσαλική λαογραφία και σε σύγχρονη σκηνική φόρμα, ο Κωνσταντίνος Ντέλλας σκηνοθετεί μια παράσταση για τις αόρατες γυναίκες της παράδοσης, αποκαλύπτοντας την κοινωνική απομόνωση, τον παραγκωνισμό τους, ακόμα και την απόκρυψη του γυναικείου σώματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ράνια Σχίζα: «Να γουστάρεις, αυτό είναι το κέρδος. Μόνο έτσι προχωράς στη ζωή»

Θέατρο / Ράνια Σχίζα: «Να γουστάρεις, αυτό είναι το κέρδος. Μόνο έτσι προχωράς στη ζωή»

Μια ηθοποιός με λεπτές ποιότητες, εξαιρετικές συνεργασίες, επιμονή και πάθος μιλά για την επιλογή της να δώσει προτεραιότητα στην οικογένειά της σε πολλές φάσεις της καριέρας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας λυκάνθρωπος πρωταγωνιστεί στη νέα, απίστευτη παράσταση του Ευριπίδη Λασκαρίδη

Θέατρο / Ένας λυκάνθρωπος πρωταγωνιστεί στη νέα, απίστευτη παράσταση του Ευριπίδη Λασκαρίδη

Ο τρόμος στο θέατρο και τον κινηματογράφο, η περίοδος γύρω από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και ο γερμανικός εξπρεσιονισμός, οι εικαστικές τέχνες, τα αμερικανικά μιούζικαλ και οι μεταμορφώσεις χωράνε στο «Lapis Lazuli» που ανεβαίνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
M. HULOT