The Apprentice: Πώς ο «μαθητευόμενος» Τραμπ ανήλθε στην κλίμακα της εξουσίας

The Apprentice Facebook Twitter
Tζέρεμι Στρονγκ και Σεμπάστιαν Σταν πρωταγωνιστούν στην ταινία
0

Πολύ πρόσφατα, το περιοδικό «Variety» αποκάλυψε πως μέσω της εταιρείας παραγωγής Kinematics, δικής του ιδιοκτησίας, ο δισεκατομμυριούχος, κολλητός του Ντόναλντ Τραμπ, Νταν Σνάιντερ, είναι ένας από τους βασικούς επενδυτές της ταινίας «The Apprentice», που έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Καννών. Όταν ζήτησε να δει το πρώτο cut τον περασμένο Φεβρουάριο, και διαπίστωσε πως δεν πρόκειται για ένα κολακευτικό πορτρέτο του 45ου και ξανά υποψήφιου Προέδρου των ΗΠΑ, έγινε έξαλλος και προσπαθεί έκτοτε να βάλει χέρι στην ταινία και, ει δυνατόν, να τη σκοτώσει, κάτι που δεν μπορεί να καταφέρει, γιατί τα δικαιώματα δεν του ανήκουν.

Αυτό εξηγεί τον (νομικό) λόγο που κανείς από τους βασικούς συντελεστές του χρονικού του Τραμπ ως νέου άνδρα δεν είχε μιλήσει καθόλου στον Τύπο μέχρι την πρεμιέρα. Ωστόσο δεν δικαιολογεί πώς ένας λευκός μεσήλικας φίλος του Τραμπ δίνει έστω και έμμεσα πολλά χρήματα σε έναν σκηνοθέτη με το ονοματεπώνυμο Άλι Αμπάσι, του οποίου μάλιστα η προηγούμενη ταινία ήταν η απολύτως liberal κατακραυγή «Holy Spider», πιστεύοντας ενδόμυχα πως κάτι καλό θα δει από την οθόνη της έπαυλής του για τον υποψήφιο που έχει ήδη στηρίξει με εκατομμύρια σε δωρεές, και πως ίσως η ταινία θα πραγματεύεται τις θριαμβευτικές του ημέρες στο τηλεοπτικό σόου που τσιμέντωσε τη φήμη του και χάρισε σε όλον τον πλανήτη αξέχαστους εφιάλτες, που διαρκούν και σήμερα.  

Το βασικά ‘70s δράμα που εκτείνεται ως τη δεκαετία του ‘80, τότε που ο Τραμπ έκλεψε, όπως και τόσα άλλα, το σλόγκαν «Make America Great Again» από τον Ρίγκαν, επικεντρώνεται στη δυναμική του Ντόναλντ με τον διάβολο αυτοπροσώπως, που όποτε έρχεται στο προσκήνιο, δίνει ενέργεια και μια αίσθηση απροσδόκητου. 

Καμία σχέση: το δραματικό πορτρέτο αφορά στη μαθητεία του άγουρου, πάντα φιλόδοξου, σταθερά επιφανειακού, μάλλον αφελούς και ακατάρτιστου στα κοσμικά, τα κοινωνικά και εν μέρει τα επαγγελματικά, 27χρονου Ντόναλντ (ο Σεμπάστιαν Σταν, που από τη μέση κι έπειτα θυμίζει το real thing) δίπλα στον Ρόι Κον, μεγαλοδικηγόρο, fixer, φίλο του Νίξον, διαβόητο για τις τακτικές του που έστειλαν αριστερούς στη φυλακή επί μακαρθισμού και τους Ρόζενμπεργκ στην ηλεκτρική καρέκλα για προδοσία, ένα τέρας επί Γης, ομοφυλόφιλο, προκλητικό και αδήλωτο, που όταν τον ρωτούσαν έλεγε πως ένας νταής, τραμπούκος, φωνακλάς, μάτσο τύπος όπως εκείνος δεν γίνεται να μην είναι straight!

The Apprentice Facebook Twitter
Ο Σεμπάστιαν Σταν και η Μαρία Μπακάλοβα στον ρόλο της Ιβάνα Τραμπ.

Ως άλλος μάγιστρος και κονσιλιέρε πολέμου, ο Κον δίδαξε στον Τραμπ τις τρεις απαράβατες εντολές του: επίθεση μέχρις εσχάτων, πάντα να αρνείσαι και ποτέ μην παραδεχθείς πως έχεις χάσει. Επειδή κατάλαβε πως κάτι θα κάνει στη ζωή του, αυτός ο μετρ της ανταλλαγής εκδουλεύσεων και δικτύωσης των προσωπικοτήτων με δύναμη στάθηκε στο πλευρό του Ντόνι, τον συμπάθησε σαν μικροσυγγενή του και τον συμβούλευε αμισθί, για να φάει πόρτα μόλις ο μαθητής απέκτησε υπόσταση, κοπιάροντας τις διδαχές και τις τακτικές του δασκάλου.

Ποτέ δεν θα μάθουμε τι πραγματικά έγινε, γιατί ο Τραμπ ποτέ δεν αναφέρεται on the record στον Κον, εκτός από την ατάκα «Where is my Roy Cohn?» που πέταξε όταν έψαχνε για νομικό αντικαταστάτη περιωπής, και δεύτερον, διότι αν όντως έμαθε ό,τι ξέρει από έναν τόσο αδάμαστο ψεύτη, πώς θα καταλάβουμε τι είναι αλήθεια και τι ανακριβές;

Ο Αμπάσι δεν παραλείπει να περιλάβει οτιδήποτε έχουμε ακούσει από δω κι από εκεί για τον Τραμπ, όταν ακόμη εισέπραττε ενοίκια και ψαχνόταν στις εργολαβίες πριν από την πολιτική του θητεία, για τον μέθυσο αδελφό, τον πιεστικό, εγωιστή πατέρα, τα δώρα που χάριζε με καμάρι ως πολύτιμα και αποδεικνύονταν μπρούτζινα, πάντα με τα αρχικά του, τη ματαιοδοξία του (πίστευε πως έμοιαζε με τον Ρόμπερτ Ρέντφορντ!) και την εμμονή του με ανθρώπους, καθώς και τη σκηνή του βιασμού της Ιβάνα, γεγονός που είχε καταγγείλει η ίδια και αργότερα, όταν έλαβε τα χρήματα που επιθυμούσε, απέσυρε την καταγγελία. 

Το ενδιαφέρον είναι πως ο νέος Τραμπ δεν έδειχνε ακριβώς τα χρώματα της ψυχής του, όπως και δεν είχε αποκαλύψει την έκταση της εξουσίας που λαχταρούσε, και το «Apprentice» ερευνά αυτήν τη ζώνη μυστηρίου πριν από την υπερέκθεση και την επαναληπτικότητα της εικόνας ενός showman που προκαλεί ακραίες αντιδράσεις. Το βασικά ‘70s δράμα που εκτείνεται ως τη δεκαετία του ‘80, τότε που ο Τραμπ έκλεψε, όπως και τόσα άλλα, το σλόγκαν «Make America Great Again» από τον Ρίγκαν, επικεντρώνεται στη δυναμική του Ντόναλντ με τον διάβολο αυτοπροσώπως, που όποτε έρχεται στο προσκήνιο, δίνει ενέργεια και μια αίσθηση απροσδόκητου. 

The Apprentice Facebook Twitter
Το ενδιαφέρον είναι πως ο νέος Τραμπ δεν έδειχνε ακριβώς τα χρώματα της ψυχής του, όπως και δεν είχε αποκαλύψει την έκταση της εξουσίας που λαχταρούσε, και το «Apprentice» ερευνά αυτήν τη ζώνη μυστηρίου πριν από την υπερέκθεση και την επαναληπτικότητα της εικόνας ενός showman που προκαλεί ακραίες αντιδράσεις.

Έχουμε δει τον Ρόι Κον ξανά στην οθόνη, στο βραβευμένο, ντελιριακό πορτρέτο του Αλ Πατσίνο στο «Angels in America» του Τόνι Κούσνερ από τον Μάικ Νίκολς. Όμως, εδώ, ο Τζέρεμι Στρονγκ του «Succession» κάνει σπουδαία δουλειά, στέκει ακίνητος και νομίζεις πως θα χυμήξει (που συχνά αυτό κάνει), θα βρίσει, θα προσβάλει ή θα πει κάτι νόστιμα πρόστυχο, ή και απλώς χυδαίο σε βαθμό εγκληματικό. Στην περίπτωσή του, το κακό δεν υπήρξε ποτέ μπανάλ, και όποιος δεν γνωρίζει τον βίο και την πολιτεία του, δεν θα πιστεύει πως ένας τέτοιος άνθρωπος έζησε σχετικά ανενόχλητος (ας μην τα πούμε όλα…) και κράτησε τόσους και τόσους κάτω από την εκβιαστική επιρροή του.

Το τρέιλερ της ταινίας «The Apprentice»

Οθόνες
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Φεστιβάλ Καννών: Η Κέιτ Μπλάνσετ εμφανίστηκε με φόρεμα που είχε τα χρώματα της σημαίας της Παλαιστίνης

Πολιτισμός / Φεστιβάλ Καννών: Η Κέιτ Μπλάνσετ εμφανίστηκε με φόρεμα που είχε τα χρώματα της σημαίας της Παλαιστίνης

Το σύνολό της ήταν μαύρο στο μπροστινό μέρος και λευκό πίσω, ενώ η ουρά του κατέληγε σε μια πράσινη απόχρωση, που σε συνδυασμό με το κόκκινο χαλί, παρέπεμπε στη σημαία
LIFO NEWSROOM
KINDS OF KINDNESS

Ανταπόκριση / «Ιστορίες Καλοσύνης»: Το σινεμά του Λάνθιμου είναι πλέον ένα είδος από μόνο του

Τρεις ιστορίες που στάζουν καλοσυνάτο φαρμάκι η μία στην άλλη και παρακολουθούν στενά, δαιμονικά και κοενικά την ανθρώπινη ανάγκη για τυραννικό έλεγχο και επώδυνη αλληλεξάρτηση. Pure Lanthimos, wicked fun.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
EMILIA PEREZ

Ανταπόκριση / Emilia Perez: Ένα εξωφρενικό μιούζικαλ για μια Μεξικανή τρανς γκάνγκστερ που βρίσκει λόγο ύπαρξης

Το σκληρό παραμύθι του Ζακ Οντιάρ στοιβάζει σε μια πλοκή εφάμιλλη τελενοβέλας έναν τόνο στοιχεία και καταφέρνει να κρατά συνεχώς το ενδιαφέρον.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Pulp Fiction: Οι Κάννες, το mega-σκάνδαλο που βράζει και η υπέροχη Μέριλ Στριπ

Pulp Fiction / Οι Κάννες, το mega-σκάνδαλο που βράζει και η υπέροχη Μέριλ Στριπ

Στις υπεραστυνομευόμενες Κάννες ένα τσουνάμι αποκαλύψεων σκιάζει το κλίμα που ο διευθυντής, Τιερί Φρεμό, επιθυμεί διακαώς να διαφυλάξει σε κινηματογραφικό πλαίσιο, ενώ στην τελετή έναρξης πρυτάνευσε η οσκαρική λογική. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Οθόνες / «Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Ένα αποκαλυπτικό ελληνικό ντοκιμαντέρ που αποτυπώνει την ωμή αλήθεια για το άθλημα του bodybuilding –έναν κόσμο όπου δοκιμάζονται τα όρια σώματος και πνεύματος– έρχεται στις αίθουσες την Πέμπτη 29 Μαΐου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Είναι η «Κιούκα» η «ελληνική ταινία της χρονιάς»;

The Review / Τι είναι αυτό που κάνει την ταινία «Κιούκα» να συζητιέται τόσο;

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την ταινία «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού» του 31χρονου Κωστή Χαραμουντάνη. Πώς καταφέρνει το όραμα ενός millennial σκηνοθέτη να ξεχωρίζει στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά — και γιατί αξίζει την προσοχή μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Οθόνες / Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Με αφορμή την έξοδο του «Oh, Canada» στις εγχώριες αίθουσες, ανατρέχουμε στο σύνολο της καριέρας ενός σταρ που οι περισσότεροι θεωρούμε δεδομένο, ίσως επειδή όσα κάνει στην οθόνη φαντάζουν τόσο ανεπιτήδευτα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ανταπόκριση από τις Κάννες / Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ως άλλος Αμερικανός στο Παρίσι του ’60, ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ με τη φετινή του συμμετοχή, το ασπρόμαυρο «Nouvelle Vague», αποτίνει φόρο τιμής στον θρυλικό auteur του γαλλικού Νέου Κύματος, υπενθυμίζοντάς μας την τέχνη (και το θράσος) της νεότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Οθόνες / Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Ο Θοδωρής Σελέκος μεγάλωσε στο Νέο Ηράκλειο και ασχολείται με τον κινηματογράφο . Στα πρώτα του βήματα ήταν μέρος της κολεκτίβας ATH KIDS. Έχει σκηνοθετήσει βιντεοκλίπ για καλλιτέχνες όπως ο Ethismos, ο Saske, οι Sworr και διαφημιστικά για brands όπως η Muerte Inc. Παλιότερα άκουγε περισσότερη hip-hop μουσική. Τώρα ακούει jazz και soul. Η πρώτη ταινία μικρού μήκους του ονομάζεται «Can you water a garden with tears?». Του αρέσει η ησυχία και οι αργές ταινίες.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Κάννες 2025 / Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Στην τελετή έναρξης του Φεστιβάλ Καννών, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο εξαπέλυσε για ακόμη μία φορά σφοδρή κριτική κατά της αμερικανικής πολιτικής, μια μικρή γαλλική ταινία εγκαινίασε το φεστιβάλ, ενώ οι λαμπερές σταρ υποχρεώθηκαν να περιορίσουν τις ημίγυμνες εμφανίσεις τους στο κόκκινο χαλί.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι τελοσπάντων αυτός ο Λεός Καράξ;

Οθόνες / Λεός Καράξ: Ποιος είναι ο σκηνοθέτης του Holy Motors;

«Δεν είμαι εγώ», δηλώνει ο ασυμβίβαστος Γάλλος δημιουργός στον τίτλο της φιλμικής του αυτοβιογραφίας, εντείνοντας το μυστήριο γύρω από το πρόσωπό του και προσθέτοντας ακόμη μία ψηφίδα σε ένα συναρπαστικό καλλιτεχνικό work in progress.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Μυθολογίες / «Όποτε θέλω να κλάψω, βλέπω το The Hours»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Το πρώτο ερωτικό σκίρτημα ήρθε με το Persona του Μπέργκμαν. Όταν είδε το Happy Together του Wong Kar-Wai, ήθελε να ουρλιάξει. Τα παθιασμένα συναισθήματα έχουν τον πρώτο λόγο στην κινηματογραφική λίστα του ηθοποιού και σκηνοθέτη.
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
movies

Οθόνες / Η Σταχτοπούτα αλλιώς και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το διάσημο παραμύθι γίνεται ταινία τρόμου, εφηβικά δράματα και η καινούργια σκηνοθετική δουλειά του διεθνούς φήμης Έλληνα διευθυντή φωτογραφίας Φαίδωνα Παπαμιχαήλ – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Φαίδων Παπαμιχαήλ: «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Pulp Fiction / «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Με αφορμή τη νέα του ταινία, ο σημαντικός διευθυντής φωτογραφίας και σκηνοθέτης Φαίδων Παπαμιχαήλ αφηγείται στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο τη συναρπαστική διαδρομή της ζωής του από τα πρώτα του βήματα μέχρι τις μεγαλύτερες στιγμές της καριέρας του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ