The Apprentice: Πώς ο «μαθητευόμενος» Τραμπ ανήλθε στην κλίμακα της εξουσίας

The Apprentice Facebook Twitter
Tζέρεμι Στρονγκ και Σεμπάστιαν Σταν πρωταγωνιστούν στην ταινία
0

Πολύ πρόσφατα, το περιοδικό «Variety» αποκάλυψε πως μέσω της εταιρείας παραγωγής Kinematics, δικής του ιδιοκτησίας, ο δισεκατομμυριούχος, κολλητός του Ντόναλντ Τραμπ, Νταν Σνάιντερ, είναι ένας από τους βασικούς επενδυτές της ταινίας «The Apprentice», που έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Καννών. Όταν ζήτησε να δει το πρώτο cut τον περασμένο Φεβρουάριο, και διαπίστωσε πως δεν πρόκειται για ένα κολακευτικό πορτρέτο του 45ου και ξανά υποψήφιου Προέδρου των ΗΠΑ, έγινε έξαλλος και προσπαθεί έκτοτε να βάλει χέρι στην ταινία και, ει δυνατόν, να τη σκοτώσει, κάτι που δεν μπορεί να καταφέρει, γιατί τα δικαιώματα δεν του ανήκουν.

Αυτό εξηγεί τον (νομικό) λόγο που κανείς από τους βασικούς συντελεστές του χρονικού του Τραμπ ως νέου άνδρα δεν είχε μιλήσει καθόλου στον Τύπο μέχρι την πρεμιέρα. Ωστόσο δεν δικαιολογεί πώς ένας λευκός μεσήλικας φίλος του Τραμπ δίνει έστω και έμμεσα πολλά χρήματα σε έναν σκηνοθέτη με το ονοματεπώνυμο Άλι Αμπάσι, του οποίου μάλιστα η προηγούμενη ταινία ήταν η απολύτως liberal κατακραυγή «Holy Spider», πιστεύοντας ενδόμυχα πως κάτι καλό θα δει από την οθόνη της έπαυλής του για τον υποψήφιο που έχει ήδη στηρίξει με εκατομμύρια σε δωρεές, και πως ίσως η ταινία θα πραγματεύεται τις θριαμβευτικές του ημέρες στο τηλεοπτικό σόου που τσιμέντωσε τη φήμη του και χάρισε σε όλον τον πλανήτη αξέχαστους εφιάλτες, που διαρκούν και σήμερα.  

Το βασικά ‘70s δράμα που εκτείνεται ως τη δεκαετία του ‘80, τότε που ο Τραμπ έκλεψε, όπως και τόσα άλλα, το σλόγκαν «Make America Great Again» από τον Ρίγκαν, επικεντρώνεται στη δυναμική του Ντόναλντ με τον διάβολο αυτοπροσώπως, που όποτε έρχεται στο προσκήνιο, δίνει ενέργεια και μια αίσθηση απροσδόκητου. 

Καμία σχέση: το δραματικό πορτρέτο αφορά στη μαθητεία του άγουρου, πάντα φιλόδοξου, σταθερά επιφανειακού, μάλλον αφελούς και ακατάρτιστου στα κοσμικά, τα κοινωνικά και εν μέρει τα επαγγελματικά, 27χρονου Ντόναλντ (ο Σεμπάστιαν Σταν, που από τη μέση κι έπειτα θυμίζει το real thing) δίπλα στον Ρόι Κον, μεγαλοδικηγόρο, fixer, φίλο του Νίξον, διαβόητο για τις τακτικές του που έστειλαν αριστερούς στη φυλακή επί μακαρθισμού και τους Ρόζενμπεργκ στην ηλεκτρική καρέκλα για προδοσία, ένα τέρας επί Γης, ομοφυλόφιλο, προκλητικό και αδήλωτο, που όταν τον ρωτούσαν έλεγε πως ένας νταής, τραμπούκος, φωνακλάς, μάτσο τύπος όπως εκείνος δεν γίνεται να μην είναι straight!

The Apprentice Facebook Twitter
Ο Σεμπάστιαν Σταν και η Μαρία Μπακάλοβα στον ρόλο της Ιβάνα Τραμπ.

Ως άλλος μάγιστρος και κονσιλιέρε πολέμου, ο Κον δίδαξε στον Τραμπ τις τρεις απαράβατες εντολές του: επίθεση μέχρις εσχάτων, πάντα να αρνείσαι και ποτέ μην παραδεχθείς πως έχεις χάσει. Επειδή κατάλαβε πως κάτι θα κάνει στη ζωή του, αυτός ο μετρ της ανταλλαγής εκδουλεύσεων και δικτύωσης των προσωπικοτήτων με δύναμη στάθηκε στο πλευρό του Ντόνι, τον συμπάθησε σαν μικροσυγγενή του και τον συμβούλευε αμισθί, για να φάει πόρτα μόλις ο μαθητής απέκτησε υπόσταση, κοπιάροντας τις διδαχές και τις τακτικές του δασκάλου.

Ποτέ δεν θα μάθουμε τι πραγματικά έγινε, γιατί ο Τραμπ ποτέ δεν αναφέρεται on the record στον Κον, εκτός από την ατάκα «Where is my Roy Cohn?» που πέταξε όταν έψαχνε για νομικό αντικαταστάτη περιωπής, και δεύτερον, διότι αν όντως έμαθε ό,τι ξέρει από έναν τόσο αδάμαστο ψεύτη, πώς θα καταλάβουμε τι είναι αλήθεια και τι ανακριβές;

Ο Αμπάσι δεν παραλείπει να περιλάβει οτιδήποτε έχουμε ακούσει από δω κι από εκεί για τον Τραμπ, όταν ακόμη εισέπραττε ενοίκια και ψαχνόταν στις εργολαβίες πριν από την πολιτική του θητεία, για τον μέθυσο αδελφό, τον πιεστικό, εγωιστή πατέρα, τα δώρα που χάριζε με καμάρι ως πολύτιμα και αποδεικνύονταν μπρούτζινα, πάντα με τα αρχικά του, τη ματαιοδοξία του (πίστευε πως έμοιαζε με τον Ρόμπερτ Ρέντφορντ!) και την εμμονή του με ανθρώπους, καθώς και τη σκηνή του βιασμού της Ιβάνα, γεγονός που είχε καταγγείλει η ίδια και αργότερα, όταν έλαβε τα χρήματα που επιθυμούσε, απέσυρε την καταγγελία. 

Το ενδιαφέρον είναι πως ο νέος Τραμπ δεν έδειχνε ακριβώς τα χρώματα της ψυχής του, όπως και δεν είχε αποκαλύψει την έκταση της εξουσίας που λαχταρούσε, και το «Apprentice» ερευνά αυτήν τη ζώνη μυστηρίου πριν από την υπερέκθεση και την επαναληπτικότητα της εικόνας ενός showman που προκαλεί ακραίες αντιδράσεις. Το βασικά ‘70s δράμα που εκτείνεται ως τη δεκαετία του ‘80, τότε που ο Τραμπ έκλεψε, όπως και τόσα άλλα, το σλόγκαν «Make America Great Again» από τον Ρίγκαν, επικεντρώνεται στη δυναμική του Ντόναλντ με τον διάβολο αυτοπροσώπως, που όποτε έρχεται στο προσκήνιο, δίνει ενέργεια και μια αίσθηση απροσδόκητου. 

The Apprentice Facebook Twitter
Το ενδιαφέρον είναι πως ο νέος Τραμπ δεν έδειχνε ακριβώς τα χρώματα της ψυχής του, όπως και δεν είχε αποκαλύψει την έκταση της εξουσίας που λαχταρούσε, και το «Apprentice» ερευνά αυτήν τη ζώνη μυστηρίου πριν από την υπερέκθεση και την επαναληπτικότητα της εικόνας ενός showman που προκαλεί ακραίες αντιδράσεις.

Έχουμε δει τον Ρόι Κον ξανά στην οθόνη, στο βραβευμένο, ντελιριακό πορτρέτο του Αλ Πατσίνο στο «Angels in America» του Τόνι Κούσνερ από τον Μάικ Νίκολς. Όμως, εδώ, ο Τζέρεμι Στρονγκ του «Succession» κάνει σπουδαία δουλειά, στέκει ακίνητος και νομίζεις πως θα χυμήξει (που συχνά αυτό κάνει), θα βρίσει, θα προσβάλει ή θα πει κάτι νόστιμα πρόστυχο, ή και απλώς χυδαίο σε βαθμό εγκληματικό. Στην περίπτωσή του, το κακό δεν υπήρξε ποτέ μπανάλ, και όποιος δεν γνωρίζει τον βίο και την πολιτεία του, δεν θα πιστεύει πως ένας τέτοιος άνθρωπος έζησε σχετικά ανενόχλητος (ας μην τα πούμε όλα…) και κράτησε τόσους και τόσους κάτω από την εκβιαστική επιρροή του.

Το τρέιλερ της ταινίας «The Apprentice»

Οθόνες
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Φεστιβάλ Καννών: Η Κέιτ Μπλάνσετ εμφανίστηκε με φόρεμα που είχε τα χρώματα της σημαίας της Παλαιστίνης

Πολιτισμός / Φεστιβάλ Καννών: Η Κέιτ Μπλάνσετ εμφανίστηκε με φόρεμα που είχε τα χρώματα της σημαίας της Παλαιστίνης

Το σύνολό της ήταν μαύρο στο μπροστινό μέρος και λευκό πίσω, ενώ η ουρά του κατέληγε σε μια πράσινη απόχρωση, που σε συνδυασμό με το κόκκινο χαλί, παρέπεμπε στη σημαία
LIFO NEWSROOM
KINDS OF KINDNESS

Ανταπόκριση / «Ιστορίες Καλοσύνης»: Το σινεμά του Λάνθιμου είναι πλέον ένα είδος από μόνο του

Τρεις ιστορίες που στάζουν καλοσυνάτο φαρμάκι η μία στην άλλη και παρακολουθούν στενά, δαιμονικά και κοενικά την ανθρώπινη ανάγκη για τυραννικό έλεγχο και επώδυνη αλληλεξάρτηση. Pure Lanthimos, wicked fun.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
EMILIA PEREZ

Ανταπόκριση / Emilia Perez: Ένα εξωφρενικό μιούζικαλ για μια Μεξικανή τρανς γκάνγκστερ που βρίσκει λόγο ύπαρξης

Το σκληρό παραμύθι του Ζακ Οντιάρ στοιβάζει σε μια πλοκή εφάμιλλη τελενοβέλας έναν τόνο στοιχεία και καταφέρνει να κρατά συνεχώς το ενδιαφέρον.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Pulp Fiction: Οι Κάννες, το mega-σκάνδαλο που βράζει και η υπέροχη Μέριλ Στριπ

Pulp Fiction / Οι Κάννες, το mega-σκάνδαλο που βράζει και η υπέροχη Μέριλ Στριπ

Στις υπεραστυνομευόμενες Κάννες ένα τσουνάμι αποκαλύψεων σκιάζει το κλίμα που ο διευθυντής, Τιερί Φρεμό, επιθυμεί διακαώς να διαφυλάξει σε κινηματογραφικό πλαίσιο, ενώ στην τελετή έναρξης πρυτάνευσε η οσκαρική λογική. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Οθόνες / Όλα του γάμου δύσκολα: 10 ταινίες για να δείτε μετά το «Ρόουζ εναντίον Ρόουζ»

Από το «Awful Truth» του Λίο ΜακΚάρεϊ στο «Gone Girl» του Ντέιβιντ Φίντσερ κι από τις μπεργκμανικές «Σκηνές από έναν γάμο» στο «Revolutionary Road» του Σαμ Μέντες, ανατρέχουμε σε δέκα ταινίες για όσους ενώθηκαν ενώπιον Θεού κι ανθρώπων «μέχρι να τους χωρίσει ο θάνατος».   
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ