Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, πριν από έναν αιώνα

Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Το εργοτάξιο κατά τη διάνοιξη της σήραγγας, 1928 © Αρχείο ΗΣΑΠ
0

Στις ανέκδοτες φωτογραφίες από τα Γενικά Αρχεία του Κράτους (ΓΑΚ) βλέπουμε τις εργασίες κατασκευής και το μεγάλο εργοτάξιο που ταλαιπώρησε τους Αθηναίους ειδικά από το 1928 μέχρι το 1930. Οι αντιδράσεις αλλά και η γκρίνια για την καταστροφή της όμορφης πλατείας των Αθηνών ήταν έντονες. Το τεράστιο για την εποχή εργοτάξιο είχε διαταράξει την ισορροπία στην καθημερινότητα της πόλης, είχε μειώσει την πελατεία στα θρυλικά ζαχαροπλαστεία και στα καταστήματα της περιοχής και είχε δημιουργήσει πολλές αντιπαραθέσεις.

Δεν ήταν και λίγοι αυτοί που αμφέβαλλαν για το αν ήταν ασφαλής η μεταφορά του σε τούνελ. «Θέλουν να μας πετάξουν μέσα σε ένα πηγάδι» ή «η σήραγξ μοιάζει σαν καρμανιόλα» έγραφαν εκείνη την εποχή για τον επικείμενο υπόγειο σταθμό.

Στις φωτογραφίες από το αρχείο των Ηλεκτρικών Σιδηροδρόμων Αθηνών-Πειραιώς (ΗΣΑΠ) βλέπουμε επίσης εικόνες από το εργοτάξιο της εποχής που μας δίνουν έντονα την εικόνα της παλιάς Αθήνας.

Ο συρμός έφτασε στην Ομόνοια με την κατασκευή της μεγαλύτερης τότε σήραγγας στην πόλη, που παραμένει η παλαιότερη στο σύνολο του σημερινού δικτύου.

Ο υπόγειος σταθμός της Ομόνοιας σήμερα είναι ένας από τους πιο πολυσύχναστους της γραμμής του Ηλεκτρικού, και επειδή συνδέεται με την κόκκινη γραμμή του μετρό. Δεν ήταν όμως πάντοτε υπόγειος και η ιστορία του ξεκινάει από πολύ παλιά.

Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Το όρυγμα της σήραγγας κατά μήκος της 3η Σεπτεμβρίου κατά την επέκταση του σταθμού Ομόνοια © ΓΑΚ - Αρχείο ΗΣΑΠ

Ήταν 17 Μαΐου του 1895 όταν εγκαινιάστηκαν μαζί δύο από τους σημαντικότερους μέχρι σήμερα σταθμούς του Ηλεκτρικού, ο σταθμός Μοναστηράκι και ο σταθμός Ομόνοια. Και οι δύο βρίσκονταν κάτω από την επιφάνεια του εδάφους, αλλά δεν ήταν υπόγειοι και κλειστοί. Ήταν υπαίθριοι, όπως φαίνεται και στις αρχειακές φωτογραφίες. Η τοποθεσία του πρώτου σταθμού στην Ομόνοια ήταν στη διασταύρωση των οδών Αθηνάς και Λυκούργου· ήταν ο τερματικός σταθμός της γραμμής που μέχρι τότε ερχόταν από τον Πειραιά και σταματούσε στο Θησείο.

Όταν κατασκευαζόταν ο πρώτος σταθμός, οι συρμοί ήταν ακόμα ατμοκίνητοι. Το ρεύμα θα έρθει το 1904, μετά τη λειτουργία του μεγάλου Ατμοηλεκτρικού Σταθμού του Φαλήρου

Ο συρμός έφτασε στην Ομόνοια με την κατασκευή της μεγαλύτερης τότε σήραγγας στην πόλη, που παραμένει η παλαιότερη στο σύνολο του σημερινού δικτύου. Τα έργα κατασκευής της ξεκίνησαν το 1889. Και εκείνη εγκαινιάστηκε μαζί με τον πρώτο σταθμό το 1895.

Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Σχέδιο του υπογείου του παλιού σταθμού του ΗΣΑΠ στην Ομόνοια όπου φαίνεται η οριοθέτηση της Βασιλικής Αίθουσας, του χώρου αποσκευών και του κομμωτηρίου! © ΓΑΚ - Αρχείο ΗΣΑΠ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Σχέδιο της τομής του παλιου σταθμού του ΗΣΑΠ στην Ομόνοια που δίνει μια καλύτερη εικόνα του © ΓΑΚ - Αρχείο ΗΣΑΠ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Σχέδιο του παλιού σταθμού του ΗΣΑΠ στην Ομόνοια, 18 Απριλίου 1892 © ΓΑΚ - Αρχείο ΗΣΑΠ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Σχέδιο της πρόσοψης του παλιού σταθμού του ΗΣΑΠ στην Ομόνοια © ΓΑΚ - Αρχείο ΗΣΑΠ (2)
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Σχέδιο της πρόσοψης του παλιού σταθμού του ΗΣΑΠ στην Ομόνοια © ΓΑΚ - Αρχείο ΗΣΑΠ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Σχέδιο με το ισόγειο και τον πρώτο όροφο του παλιου σταθμού του ΗΣΑΠ στην Ομόνοια © ΓΑΚ - Αρχείο ΗΣΑΠ

Η κ. Ελένη Θεοδωροπούλου, φιλόλογος-υπάλληλος του Τμήματος Αναγνωστηρίου και Αρχειακής Έρευνας στην Κεντρική Υπηρεσία των ΓΑΚ, μας αναφέρει σχετικά με το αρχείο του ΗΣΑΠ που βρίσκεται στα ΓΑΚ ότι:

«Το αρχείο ΗΣΑΠ Α.Ε., διαθέτοντας έγγραφα χρονολογημένα την περίοδο 1869-2000, καλύπτει μεγάλο χρονολογικό εύρος. Η διάρθρωσή του αντιστοιχεί στις τρεις φάσεις εξέλιξης της εταιρείας και έχει ως εξής:

1869-1925, εταιρεία ΣΑΠ Α.Ε. («Εταιρεία του απ’ Αθηνών εις Πειραιά Σιδηροδρόμου», Σιδηρόδρομοι Αθηνών - Πειραιώς)
1926-1975, εταιρεία ΕΗΣ Α.Ε. (Ελληνικοί Ηλεκτρικοί Σιδηρόδρομοι)
1976-2000, εταιρεία ΗΣΑΠ Α.Ε. (Ηλεκτρικοί Σιδηρόδρομοι Αθηνών - Πειραιώς)

Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Ο πρώτος υπέργειος σταθμός της Ομόνοιας - Αρχείο ΣΤΑΣΥ

Το αρχειακό υλικό παρουσιάζει ποικιλία στην τυπολογία των τεκμηρίων και αποτελείται από οπτικοακουστικό υλικό: 748 φακέλους, 559 βιβλία, ταινίες και φωτογραφίες. Πιο αναλυτικά, περιλαμβάνονται βιβλία, φάκελοι, classeurs, φωτογραφικό υλικό, μπομπίνες και ημερολόγια εργασιών που αποτυπώνουν την επιχειρηματική δραστηριότητα των εταιρειών αλλά και ευρύτερα τον τρόπο λειτουργίας τους τόσο στο οργανωτικό όσο και στο εργασιακό πλαίσιο και παρουσιάζουν τις εξής επιμέρους θεματικές: καταστατικά, συμβάσεις, αλληλογραφία, στατιστικά στοιχεία, έγγραφα Αρχών, διάφορα ημερολόγια, λογαριασμοί, τιμολόγια, αναφορές υπηρεσιών, υπηρεσία προσωπικού, εγκύκλιοι, διαταγές, σχέδια, εργολαβίες, πρόστιμα, δυστυχήματα, οχήματα, παραγγελίες, εργολαβία σήραγγας, σταθμοί (και σχέδια σταθμών), κατασκευή έργω, Μέγαρο ΗΣΑΠ, δελτία τύπου, απεργίες, εφημερίδες, περιοδικά, πρακτικά παράδοσης».

Περνώντας τα χρόνια, το φορτίο της πόλης μεγάλωνε, όπως και οι ανάγκες. Ο υπαίθριος σταθμός δεν έδινε τη δυνατότητα επέκτασης του δικτύου, καθώς τα κτίρια και οι δρόμοι είχαν πλέον «εξαπλωθεί» με τρόπο που εμπόδιζε τις υπέργειες γραμμές. Έτσι, δημιουργήθηκε η ανάγκη για την κατασκευή ενός υπόγειου σταθμού.

Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Ο παλιός σταθμός της Ομόνοιας πριν υπογειοποιηθεί © Αρχείο ΗΣΑΠ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Από τις εργασίες κατασκευής του υπόγειου σιδηρόδρομου © Αρχείο ΗΣΑΠ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Από τις εργασίες κατασκευής του υπόγειου σιδηρόδρομου 2 © Αρχείο ΗΣΑΠ

Το έργο θα αναλάμβαναν οι Γάλλοι που θα χρησιμοποιούσαν την τεχνογνωσία τους και θα «πατούσαν» πάνω σε σχέδια και πρότυπα από σταθμούς του μετρό στο Παρίσι και στο Αμβούργο. Παραλίγο ο τερματικός σταθμός να κατασκευαζόταν στη σημερινή πλατεία Κλαυθμώνος, αλλά τελικά επικράτησε το άλλο σχέδιο που έλεγε να κατασκευαστεί στην Ομόνοια.

Έτσι κι έγινε. Θεωρήθηκε μάλιστα ένα έργο που αποπερατώθηκε εξαιρετικά γρήγορα και έδωσε μια σύγχρονη όψη στην Αθήνα. Ακόμα και όσοι είχαν εκφράσει τις ανησυχίες τους για διάφορους λόγους και είχαν αντιδράσει, όταν εγκαινιάστηκε ο σταθμός, παρουσία του πρωθυπουργού Ελευθέριου Βενιζέλου, τον υποδέχτηκαν με ικανοποίηση. Τον Ιούλιο του 1930 τα βάσανα της Ομόνοιας είχαν τελειώσει και η πλατεία, ύστερα από την ανάπλασή της, είχε ακόμα περισσότερη κίνηση. Κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί τι άλλο θα τραβούσε αυτή η πλατεία μέχρι τις μέρες μας…

Τα χαρακτηριστικά πορτοκαλοκόκκινα πλακάκια, τα φωτιστικά και γενικά η αρχιτεκτονική του σταθμού προκάλεσαν ιδιαίτερα θετική εντύπωση στους Αθηναίους.

Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Από τα εγκαίνια του νέου υπόγειου πλεον σταθμού στην Ομόνοια το 1930 © Αρχείο ΗΣΑΠ

Με τη δημιουργία του νέου σταθμού, ο παλιός λειτούργησε ως αμαξοστάσιο και πάνω από αυτόν χτίστηκε ένα μεγάλο κτίριο του ΗΣΑΠ (1963).

Ενώ λίγα χρόνια αργότερα είχαν σχεδόν ολοκληρωθεί και οι σταθμοί Βικτώρια και Αττική, λόγω του πολέμου οι εργασίες πάγωσαν και τερματικός σταθμός του Ηλεκτρικού που ερχόταν από τον Πειραιά παρέμεινε η Ομόνοια μέχρι τον Μάρτιο του 1948.

Πολλά από τα στοιχεία του σταθμού της δεκαετίας του '30 σώζονται μέχρι σήμερα και είναι εύκολα ορατά από τον καθένα που θα ρίξει μια ματιά γύρω του περιμένοντας τον επόμενο συρμό. Τα χαρακτηριστικά πλακάκια (κάποια είναι εμφανώς μπαλώματα γιατί δεν γινόταν να βρεθούν τα ίδια), τα κάγκελα στις σκάλες, οι υαλοπίνακες στα καταστήματα κάτω από αυτές και κάποιες πινακίδες μαρτυρούν την ηλικία και την ιστορία του.

Βέβαια, παραλίγο να χαθούν όλα αυτά, αφού το 2001 είχε προταθεί η ολική ανακαίνιση του σταθμού στο πλαίσιο της έλευσης των Ολυμπιακών Αγώνων το 2004. Τελικά έγινε ένα σημαντικό φρεσκάρισμα στον σταθμό, αλλά διατηρήθηκαν πολλά από τα στοιχεία του. Έπειτα από τις αντιδράσεις πολλών αρχιτεκτόνων που έκαναν προσφυγές, ο σταθμός κρίθηκε διατηρητέο μνημείο από το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων του υπουργείου Πολιτισμού, όπως και ο σταθμός Βικτώρια.

Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Ο νέος σταθμός της Ομόνοιας όπως φαινόταν κατά την κατασκευή του από την οδό Σταδίου © ΓΑΚ - Αρχείο ΗΣΑΠ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Η πλατεία Ομονοίας πριν και μετά την κατασκευή του υπόγειου πλέον σταθμού © ΓΑΚ - Αρχείο ΗΣΑΠ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Η πλατεία Ομονοίας πριν και μετά την κατασκευή του υπόγειου πλέον σταθμού © ΓΑΚ - Αρχείο ΗΣΑΠ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Η πλατεία Ομονοίας πριν και μετά την κατασκευή του υπόγειου πλέον σταθμού © ΓΑΚ - Αρχείο ΗΣΑΠ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Από τις εργασίες κατασκευής του υπόγειου σιδηρόδρομου 3 © Αρχείο ΗΣΑΠ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Όψεις του εργοταξίου του νέου υπόγειου σταθμού από την οδό Αθηνάς
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Εργοτάξιο σταθμού στο Αμβούργο, που λειτούργησε ως πρότυπο για την κατασκευή του σταθμού της Ομόνοιας © ΓΑΚ - Αρχείο ΗΣΑΠ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα) Facebook Twitter
Εργοτάξιο σταθμού στο Παρίσι που λειτούργησε ως πρότυπο για την κατασκευή του σταθμού της Ομόνοιας © ΓΑΚ - Αρχείο ΗΣΑΠ

* Το αρχείο Ηλεκτρικών Σιδηροδρόμων Αθηνών - Πειραιώς (ΗΣΑΠ) Α.Ε. φυλάσσεται στην Κεντρική Υπηρεσία των Γενικών Αρχείων του Κράτους (ΓΑΚ) από το 2006, μετά την παράδοσή του από τον ΗΣΑΠ.

------------

Ευχαριστούμε την κυρία Αμαλία Παπά, τον κύριο Γιάννη Γκλαβίνα και την κυρία Ελένη Θεοδωροπούλου από την Κεντρική Υπηρεσία των Γενικών Αρχείων του Κράτους.

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Μέλι, Ρόδια, Aμβροσία: Τι έτρωγαν τελικά στον Όλυμπο οι Θεοί;

Τόσο οι γραπτές πηγές όσο και η εικονογραφία της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας αποκαλύπτουν ότι οι θεοί και οι ήρωες ήταν μάλλον εκλεκτικότεροι των θνητών ως προς τη διατροφή τους. Και τα φαγητά τους έκρυβαν κίνητρα πέρα από την πείνα...
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ματίας Ρουστ: Μια ατέλειωτη ιστορία των ’80s

Το βράδυ της 28ης Μαΐου 1987 ο 18χρονος Γερμανός προσγειώνεται με ένα Cessna στην Κόκκινη Πλατεία για να αποδείξει ότι «αν κάποιος σαν εμένα μπορεί να περάσει σώος και αβλαβής στην άλλη πλευρά, τότε δεν υπάρχει τόσο μεγάλος κίνδυνος, και ίσως να μπορούμε να τα βρούμε όλοι μεταξύ μας».
ΜΑΚΗΣ ΜΑΛΑΦΕΚΑΣ
Η Μεγαλόχαρη ως αστυνομικό λαγωνικό 

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τα «αντιλωποδυτικά θαύματα» της Παναγίας

Μια δημοσιογραφική έρευνα που έκανε το 1933 ο αστυνομικός ρεπόρτερ Ευστάθιος Θωμόπουλος κατέγραψε τους άθλους της Παναγίας· από την Κρήτη μέχρι τη Ροδόπη, οι πιστοί «έβλεπαν» τη δράση της, ένιωθαν ευγνώμονες και τη μαρτυρούσαν.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Ιστορία μιας πόλης / Γιατί έθαβαν βρέφη μέσα σε αγγεία στο Βαθύ της Αστυπάλαιας;

Τι το ιδιαίτερο συμβαίνει στο Βαθύ της Αστυπάλαιας και τι συνεχίζει να αποκαλύπτει η αρχαιολογική έρευνα στην περιοχή; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ανδρέα Βλαχόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«ΒΙΑΣ»: Τα αρχαιολογικά τοπία ως ζωντανά οικοσυστήματα

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καμπανούλες στους Δελφούς, Πέρδικες στο Σούνιο. Ό,τι φυτρώνει και ζει στους αρχαιολογικούς χώρους

Μια πρωτοποριακή επιστημονική προσέγγιση του πολιτιστικού τοπίου αποκαλύπτει έναν άγνωστο κόσμο χιλιάδων ζώων και φυτών σε είκοσι εμβληματικούς αρχαιολογικούς χώρους της χώρας. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Οι Αθηναίοι / Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Από τις ανασκαφές στην Επίδαυρο και τη Νάξο, ο ομότιμος καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας αφηγείται μια ζωή αφιερωμένη στην ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Και όπως λέει, το πιο πολύτιμο εύρημα δεν ήταν αρχαιολογικό – ήταν η γυναίκα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Ιστορία μιας πόλης / Ο Δεσποτόπουλος και το αθηναϊκό όνειρο του μοντερνισμού

Από το Ωδείο Αθηνών έως τη Σουηδία της εξορίας, ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος δεν υπήρξε μόνο ένας σπουδαίος αρχιτέκτονας, αλλά και ένας διανοούμενος που οραματίστηκε μια πιο δημοκρατική, λειτουργική και πολιτισμένη πόλη. Ποια είναι η παρακαταθήκη του στη σύγχρονη Ελλάδα; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Λουκά Μπαρτατίλα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ψυχικά ασθενής στην αρχαία Αθήνα;

Πώς κατανοούσαν οι αρχαίοι Έλληνες την ψυχική ασθένεια; Ήταν θεϊκή τιμωρία, παθολογία του σώματος ή ένα υπαρξιακό βάρος που αποτυπωνόταν στη λογοτεχνία και στο θέατρο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Γιώργο Καζαντζίδη, Αναπληρωτή Καθηγητή Λατινικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών, για τον τρόπο με τον οποίο η αρχαιοελληνική κοινωνία εξηγούσε, απεικόνιζε και αντιμετώπιζε τις ψυχικές διαταραχές.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
«Army of Lovers», όπως «Στρατός Εραστών»

Οθόνες / «Army of Lovers»: Μια ταινία για τα ζευγάρια εραστών του Ιερού Λόχου

Ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος εξηγεί πώς αποφάσισε να θίξει ένα θέμα που για αιώνες θεωρείται ταμπού: τις ερωτικές σχέσεις μεταξύ αντρών στην Αρχαία Ελλάδα, ακόμη και στο πεδίο της μάχης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Ιστορία μιας πόλης / Μεταλλεία του Λαυρίου: Ένα συναρπαστικό κεφάλαιο της ιστορίας του Λεκανοπεδίου

Κάτω από την επιφάνεια της Λαυρεωτικής κρύβεται ένας λαβύρινθος από υπόγειες στοές και μυστικά που συνδέονται με τη δύναμη της αρχαίας Αθήνας. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον γεωλόγο Μάρκο Βαξεβανόπουλο.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η Αθήνα της Μαρίας Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Κάλλας: Η πόλη που την πλήγωσε αλλά και τη διαμόρφωσε

Ποιος ήταν ο δεσμός της Μαρίας Κάλλας με την Αθήνα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Βασίλη Λούρα, δημιουργό του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ