Νάσος Δάφνης: Μια τοιχογραφία του Έλληνα εικαστικού αναβιώνει στο κέντρο της Αθήνας

Τοιχογραφία Νάσος Δάφνης Facebook Twitter
Με την τοιχογραφία του Νάσου Δάφνη στη συμβολή Κανάρη με Ακαδημίας, νομίζω ότι ολοκληρώνεται πολύ ωραία το πρόγραμμα του Δήμου Αθηναίων σε συνεργασία με την Urban Act. Φωτ.: Μενέλαος Μυρίλλας/SOOC/LIFO
0

Ο Νάσος Δάφνης είναι μια ιδιαίτερη περίπτωση Έλληνα εικαστικού με σημαντικό έργο στην Αμερική που αναδείχθηκε όχι μόνο σε εσωτερικούς χώρους, στην πασίγνωστη νεοϋορκέζικη γκαλερί του Leo Castelli, αλλά και σε εξωτερικούς, καθώς ήταν από τους πρώτους που χρησιμοποίησε μεγάλες επιφάνειες κτιρίων κοσμώντας τες με τεραστίων διαστάσεων τοιχογραφίες. Η πλέον εμβληματική εξ αυτών –και η πρώτη που δημιούργησε, τον Σεπτέμβριο του 1969, σε πολυώροφο κτίριο επί της 26ης οδού του Μανχάταν στο Madison Square Park– εικονίζει τέσσερις ομόκεντρους κύκλους σε βασικά χρώματα, που ενώνονται για να δημιουργήσουν ένα κυρτωμένο ορθογώνιο στο κέντρο, και πλέον θα κοσμεί και την πλαϊνή όψη του κτιρίου επί της οδού Κανάρη 3, στη συμβολή της με την οδό Ακαδημίας στο Κολωνάκι. 

Η ιστορικός τέχνης και σύμβουλος του Δημάρχου Αθηναίων στον τομέα του Πολιτισμού Κατερίνα Κοσκινά, η οποία επιμελήθηκε την τοιχογραφία –όπως και την έκθεση «Νάσος Δάφνης, City Walls: Από τη Νέα Υόρκη στην Αθήνα 1969-2023» (μαζί με τον Richard Taittinger, πρόεδρο του Nassos Daphnis Estate) που είδαμε στο Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων στο Πάρκο Ελευθερίας–, εξηγεί:

Το σημαντικό πάντοτε ήταν να τιμήσουμε έναν τέτοιο καλλιτέχνη, που είχε την ιδιομορφία ότι, αν και δεν πρόκειται για street artist, ανήκει στους ανθρώπους που άνοιξαν το δρόμο στην street art.

— Πως συνδεθήκατε με τον Νάσο Δάφνη;
Με τον Νάσο Δάφνη γνωριστήκαμε γύρω στο 1996-97 στη Νέα Υόρκη, όταν δουλεύαμε για την έκθεση Modern Odysseys (Μοντέρνες Οδύσσειες- Ελληνοαμερικανοί καλλιτέχνες του 20ου αιώνα), η οποία ήταν αφιερωμένη σε Έλληνες καλλιτέχνες της Αμερικής. Ήμουν τότε η υπεύθυνη από την Ελλάδα - και στη δεύτερη εκδοχή της συνεπιμελήτρια - καθώς εργαζόμουν στο Ίδρυμα Ι. Φ. Κωστοπούλου, που ήταν ο βασικός υποστηρικτής - δωρητής. Μάλιστα, επειδή η έκθεση έκανε μεγάλη αίσθηση, ανέλαβε τη μεταφορά και την προσαρμογή της στη Μονή Λαζαριστών, το 1999 στην Ελλάδα, στη Μονή Λαζαριστών, του τότε Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη. Νομίζω ότι  ήταν η δεύτερη ή η τρίτη έκθεση που φιλοξενήθηκε εκεί.

ΚΟΣΚΙΝΑ
Κατερίνα Κοσκινά

Συμμετείχαν γύρω στους 40 καλλιτέχνες, ξεκινώντας από τον Ουίλιαμ Μπαζιώτη, πριν από τον πόλεμο, και φτάνοντας στους πολύ νέους τότε, όπως ήταν η Λυδία Βενιέρη. Το βαρύ πυροβολικό ήταν ο Λουκάς Σαμαράς, η  Λίντα Μπένγκλις και ο Πίτερ Βούλκος – τεράστια ονόματα, που στην Ελλάδα δεν τα γνωρίζαμε. Ξέραμε τον Σαμαρά, τον Αντωνάκο, τη Χρύσα, την Μπένγκλις, που πρόσφατα μάθαμε ότι είναι Ελληνίδα.

Μεταξύ αυτών, ήταν και ο Νάσος Δάφνης, ένας εξαιρετικά συμπαθής, ξεχωριστός άνθρωπος, καλός ζωγράφος και καλός βοτανολόγος, ιδιότητα που δεν είναι ασυμβίβαστη με την εικαστική δουλειά του.

— Ο Νάσος Δάφνης όμως ήταν επίσης κάποιος ελάχιστα γνωστός εδώ.
Παρόλο που έφυγε από τη Λακωνία 14 ετών, πολιτογραφήθηκε Αμερικανός, οπότε θα λέγαμε ότι είναι από τους πιο σημαντικούς Αμερικανούς εικαστικούς. Δούλευε σε ανθοπωλείο μέχρι που τον ανακάλυψε ο επίσης Ελληνοαμερικανός καλλιτέχνης Μιχάλης Λεκάκης. Ο Δάφνης άφησε πολύ γρήγορα τα παραστατικά έργα που έκανε στο ξεκίνημα, στη διάρκεια των σπουδών του –μεσολάβησε και ο πόλεμος, όπου πολέμησε σαν Αμερικανός στρατιώτης–, και το διάστημα μεταξύ 1946-1950 το ενδιαφέρον του στράφηκε στο μικρόκοσμο και τον μακρόκοσμο, με αποτέλεσμα τη δημιουργία βιομορφικών έργων. Ήταν η εποχή που αρκετοί καλλιτέχνες, με την ανακάλυψη της πενικιλίνης και του ηλεκτρονικού μικροσκοπίου, και όλων όσα συνδέουν την τέχνη με την τεχνολογία, έδειξαν πάρα πολύ μεγάλο ενδιαφέρον για τα βιομορφικά έργα, μεταξύ αυτών ο Ρόθκο και ο Στάμος. Αυτό έκανε και ο Νάσος Δάφνης – έργα που μπορέσαμε να δούμε στη συγκεκριμένη έκθεση που αναφερόταν στις «Οδύσσειες» των Ελλήνων και των Ελλήνων εικαστικών. 

Τοιχογραφία Νάσος Δάφνης Facebook Twitter
Φωτ.: Μενέλαος Μυρίλλας/SOOC/LIFO

— Αυτό ήταν που τον καθόρισε; 
Ο Νάσος Δάφνης είναι ο από τους κύριους εκπρόσωπους της μίνιμαλ τέχνης και του Hard Edge Geometric Abstract Minimalism. Αφήνοντας σιγά σιγά τα βιομορφικά στις αρχές της δεκαετίας του ’50, και κάνοντας έρευνα στη σχέση του χρώματος με το χώρο, ανέπτυξε μια θεωρία των χρωμάτων‧ το 1958 ήδη μιλούσε για το εκτόπισμα που μπορεί να έχει ένα χρώμα στο χώρο. Εξηγούσε λ.χ. ότι το μπλε έχει άλλη απορρόφηση του φωτός απ’ ό,τι το κίτρινο ή το κόκκινο, και αυτό τον έκανε να στραφεί σε μία πιο αφηρημένη ζωγραφική. Προχώρησε τη θεωρία των χρωμάτων, και ταυτόχρονα είχε τη μεγάλη τύχη να τον δει ο Leo Castelli και να ξεκινήσει μια μεγάλη συνεργασία μαζί του μέχρι το κλείσιμο της γκαλερί του.

Ο Νάσος , αν κρίνουμε και από τις πωλήσεις, υπήρξε ανάμεσα στους σημαντικότερους καλλιτέχνες της Castelli Gallery, μαζί με τον Jasper Johns και τον Robert Rauschenberg. Το λέω για να συνειδητοποιήσουμε το μέγεθός του. Επίσης, στην Castelli Gallery υπήρχαν μόνο δύο Έλληνες, ο Νάσος και η Χρύσα. Μέσα στο 1967, μαζί με άλλους επτά καλλιτέχνες ίδρυσαν το City Walls Inc., που αργότερα εξελίχθηκε στο National Endowment for the Arts, υποστηρίζοντας ότι ο κοινωνικός χαρακτήρας της τέχνης είναι τέτοιος που δεν φτάνει να είναι κάποιος πετυχημένος, όσο κι αν είναι, και να εκτίθεται σε μία γκαλερί. Δεν μπορεί η γλυπτική να είναι σε δημόσιους χώρους και η ζωγραφική μόνο σε σπίτια ή σε μουσεία και γκαλερί. Μεταξύ 1969 και 1975 συνέθεσαν περί τις 50, ίσως και παραπάνω, τοιχογραφίες, μερικές εκ των οποίων υπάρχουν ακόμη. 

— Κι έτσι γεννήθηκε η παράδοση των δημόσιων τοιχογραφιών στην Νέα Υόρκη;
Ο Δάφνης είναι από τους πρώτους που κάνουν τοιχογραφίες, σε μια εποχή που, με την εμφάνιση της Minimal Art, το κέντρο της σύγχρονης τέχνης μετακινιόταν από την Ευρώπη στην Αμερική. Eιδικά η πρώτη του στο Madison Square Park, στην πολύ κεντρική 26η οδό του Μανχάταν, είναι αυτή που ανασυνθέσαμε στην Αθήνα τώρα. Ο ίδιος έκανε άλλες δύο, εκ των  οποίων η μία έφυγε τελείως από τη λογική της τοιχογραφίας αφού ζωγράφισε ένα ολόκληρο υπό κατασκευή κτίριο, ένα από τα πολλά εργοτάξια της εποχής, καθώς υπήρχε οικοδομικός οργασμός και ανεγείρονταν παντού ουρανοξύστες. Ο Δάφνης ζωγράφισε ολόκληρη την περίοπτη κατασκευή, τζάμι και σκελετό, παρεμβαίνοντας με χρώματα. 

Τοιχογραφία Νάσος Δάφνης Facebook Twitter
Nassos Daphnis City Wall no1-Madison Square Park-Madison και East 26th Street, Νέα Υόρκη, Νέα Υόρκη, Σεπτέμβριος, 1969.

— Το ενδιαφέρον σας έχει να κάνει σε μεγάλο βαθμό και με τη φιλία που αναπτύξατε;
Με τον Νάσο ήμασταν φίλοι μέχρι το τέλος‧ πέθανε το 2010, σε ηλικία 96 ετών. Γεννήθηκε το 1914 στις Κροκεές Λακωνίας,  όπως και αρκετοί άλλοι καλλιτέχνες – ο Στήβεν Αντωνάκος ήταν από το διπλανό χωριό Άγιος Νικόλαος. Έχει σημασία να κατανοήσουμε τη θέση του στην εικαστική σκηνή των ΗΠΑ. Δεν υπάρχει μουσείο που να μην έχει έργο του Δάφνη.  Όταν με το Ίδρυμα Κωστοπούλου οργάνωσα το πρόγραμμα αναδρομικών εκθέσεων διεθνών Ελλήνων –ξεκίνησα με Κουνέλλη και Τάκι–,  δύο εκθέσεις δεν πρόλαβα να ολοκληρώσω, του Νάσου Δάφνη και της Χρύσας. Ξεκίνησε η κρίση, και μετά ο Νάσος πέθανε. Ένιωθα ότι χρωστούσα κάτι, μέχρι που γνώρισα τον Richard Taittinger, που είναι και πρόεδρος του Nassos Daphnis Estate. Υπήρχε ενδιαφέρον για να γίνει μια τοιχογραφία. Παράλληλα, πέρυσι,  στην Γκαλερί έγινε μια έκθεση του Δάφνη για την περίοδο των City Walls του, που συμπίπτει με τη δημιουργία των μνημειακών έργων Diamonts. Πρότεινα, να γίνει μια εισαγωγική έκθεση, που θα θυμίσει ή θα γνωρίσει στο ευρύτερο φιλότεχνο κοινό της χώρας μας τον Νάσο Δάφνη και να συνδυαστεί με την υλοποίηση μιας τοιχογραφίας. Έτσι κάναμε την έκθεση στο Πάρκο Ελευθερίας. Ήταν μια επιλογή έργων της περιόδου 1969-1975, δηλαδή της δουλειάς που τον καταξίωσε στη Νέα Υόρκη, παράλληλης με τις τοιχογραφίες. Εκείνη την περίοδο κάνει χρήση εποξειδικών χρωμάτων που δημιουργούν μια λεία και γυαλιστερή επιφάνεια που εκπέμπει ένα μαγικό φως. Μεταφέρθηκαν σημαντικά έργα του Δάφνη, όσα χωρούσαν στον χώρο μας, γιατί τα περισσότερα είναι μνημειακών διαστάσεων, πάνω από 3x3 μέτρα.

— Αυτή που τελικά ολοκληρώθηκε στην Κανάρη; 
Έψαξα πολλούς τοίχους, γιατί για να γίνει μια τοιχογραφία συνέτρεχαν πολλές προϋποθέσεις. Έπρεπε να πάρουμε άδειες από το ΥΠΠΟ και από την Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων, να βρούμε ιδιοκτήτη που θα ήθελε να ζωγραφιστεί το έργο στο χώρο του, να βρεθεί ο χορηγός. Όλα πήγαν καλά. Το σημαντικό πάντοτε ήταν να τιμήσουμε έναν μεγάλο καλλιτέχνη, που είχε την ιδιομορφία ότι, αν και δεν πρόκειται για street artist, ανήκει στους ανθρώπους που άνοιξαν το δρόμο στην street art. Προηγήθηκε βέβαια η έκθεση και άνοιξε ο δρόμος, έστω και αν ο στόχος μου ήταν αν συμπέσουν τα δύο, αλλά υπήρξαν αναβολές λόγω εκλογών. Το Nassos Daphnis Estate μάς χάρισε ένα έργο για τη Δημοτική Πινακοθήκη, ένα από τα τρία μόνο πριντ της τοιχογραφίας που υπάρχουν, καθώς τα υπόλοιπα είναι εξαντλημένα. Υπάρχουν δύο συνολικά της σειράς City Walls, που λέγονται Diamonds λόγω της εκπομπής φωτός και της επιφάνειάς τους, αλλά και γιατί μπορούν να κρεμαστούν με δύο τρόπους. Στην έκθεση τα τοποθετήσαμε ρομβοειδώς. Η υλοποίηση έγινε από την νεοσύστατη ΑΜΚΕ Almi και την πρόθεση της να στηρίξει έναν ελληνοαμερικανό καλλιτέχνη, ειδικότερα διότι η οικογένεια, που δραστηριοποιείται επιχειρηματικά στις ΗΠΑ, γνωρίζει το έργο του Δάφνη και το ρόλο του στη σύγχρονη αμερικάνικη σκηνή. Εδώ θέλω να ευχαριστήσω τον κ. Δανάλη, στο κτίριο ιδιοκτησίας του οποίου έγινε η τοιχογραφία, που δέχτηκε με ενθουσιασμό όταν του εξήγησα την πρότασή μας. Μας έδωσε την άδεια και ήταν πολύ φιλικός και συνεργάσιμος. 

Τοιχογραφία Νάσος Δάφνης Facebook Twitter
Εκτός από τη δυσκολία να βρεθεί ο κατάλληλος χώρος, εξίσου δύσκολο ήταν να βρεθεί και ο κατάλληλος καλλιτέχνης-παραγωγός. Θεωρώ ότι ο street artist Argiris SER ήταν ιδανική επιλογή, και ανέβηκε ο ίδιος στη σκαλωσιά. Φωτ.: Μενέλαος Μυρίλλας/SOOC/LIFO

— Πως εκτελείται μια τοιχογραφία τέτοιου μεγέθους; 
Εκτός από τη δυσκολία να βρεθεί ο κατάλληλος χώρος, εξίσου δύσκολο ήταν να βρεθεί και ο κατάλληλος καλλιτέχνης-παραγωγός. Θεωρώ ότι ο street artist Argiris SER ήταν ιδανική επιλογή, και ανέβηκε ο ίδιος στη σκαλωσιά. 

— Αυτή η τοιχογραφία σχετίζεται με τις 31 τοιχογραφίες του Δήμου Αθηναίων; 
Η τοιχογραφία του Δάφνη κλείνει ένα πρόγραμμα τριών χρόνων δημόσιων τοιχογραφιών. Έχουμε ολοκληρώσει 31 συν μία, που είναι αυτή και παραδίδεται λίγο πριν εκπνεύσει το 2023. Μία συνεργασία με την URBAN ACT, με την οποία ολοκληρώσαμε τρεις θεματικές σε δημόσιους χώρους, Οι πρώτες  δώδεκα τοιχογραφίες σε δημόσια κτίρια και σχολεία υποβαθμισμένων περιοχών, από τον Άγιο Ελευθέριο ως τις Τρεις Γέφυρες κι από την  Κυψέλη ως τα Πετράλωνα κι αλλού, με Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες – μερικά από τα πιο γνωστά ονόματα της street art. Ο τίτλος ήταν From the Roots to the Sky / Από τις Ρίζες στον Ουρανό, και συμμετείχαν ηχηρά ονόματα, όπως η  Fio Silva από την Αργεντινή, ο Guido van Helten από την Αυστραλία, ο Yessiow από την Ινδονησία, και από Ελλάδα ο Kez, ο ΙΝΟ, ο Cacao Rocks, ο Λεωνίδας Γιαννακόπουλος, που εμπνεύστηκε από στίχους του Κάλβου, καθώς η θεματική της πρώτης μας χρονιάς είχε σχέση με την επέτειο των 200 ετών της Επανάστασης του ’21. Το 2022 είχαμε το Περιβάλλον και το 2023 το Μαζί, δηλαδή Αλληλεγγύη, Συμπερίληψη. Συνεργαστήκαμε με το Art Hub Athens για την τοιχογράφηση του τοίχου περίφραξης του Πανελληνίου από 8 street artists (Tzomakas, Bassment Rats, Soteur, Cacao Rocks, Gospel, Γιαννακόπουλος, Kez, Volkov), αλλά και με τις πρεσβείες της Ιταλίας για το έτος Δάντη, της Αυστραλίας και του Ισραήλ. Με την τοιχογραφία του Νάσου Δάφνη στη συμβολή Κανάρη με Ακαδημίας, νομίζω ότι ολοκληρώνεται πολύ ωραία το πρόγραμμα. Η Αθήνα σε 3 χρόνια με τη στήριξη ή και την πρωτοβουλία του δήμου Αθηναίων 32 υπαίθρια έργα ζωγραφικής που διαδρούν με το αστικό τοπίο, τους κατοίκους και τους επισκέπτες της. Σήμερα ένα  «Διαμάντι» του Ν. Δάφνη, δίνει χρώμα και φως στο κέντρο της Αθήνας και πιστεύω ότι λόγω ποιότητας και θέσης θα γίνει ένα νέο τοπόσημο.

Τοιχογραφία Νάσος Δάφνης Facebook Twitter
Λεωκορίου και Τομπάζη, Θησείο - Cacao Rocks
Τοιχογραφία Νάσος Δάφνης Facebook Twitter
24ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών - 2022 - Fio Silva
Τοιχογραφία Νάσος Δάφνης Facebook Twitter
ΕΛΕΠΑ (Ειδικό Σχολείο) - Κόνωνος 16, Παγκράτι, RtmOne
Τοιχογραφία Νάσος Δάφνης Facebook Twitter
Πρεσβεία Αυστραλίας - Guido van Helten
Τοιχογραφία Νάσος Δάφνης Facebook Twitter
Παιδικός Σταθμός 3ΔΚ - Sisa Soldati 2022
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT