«Όταν ξύρισα τα μαλλιά μου, ήθελα να πω ένα "άντε γ***ου"»: Τι (δεν) μάθαμε από την αυτοβιογραφία της Μπρίτνεϊ;

Και τελικά, τι (δεν) μάθαμε από την αυτοβιογραφία της Μπρίτνεϊ; Facebook Twitter
Φωτ.: Michelangelo Di Battista/Sony/RCA via Getty Images
0

ΤΟ 2021 ΕΛΗΞΕ μετά από δεκατρία χρόνια η κηδεμονία της Μπρίτνεϊ Σπίαρς από τον πατέρα της, όμως κατά πόσο έχει ανακτήσει το έλεγχο της ζωής της; Δύο χρόνια μετά, οι συζητήσεις για την ψυχική της υγεία είναι πιο έντονες από ποτέ. Τα πρόσφατα σκηνικά –οι καβγάδες με άλλες διασημότητες, το φρέσκο διαζύγιο από τον Σαμ Ασγκάρι– δεν καλύπτονται εδώ.

Όπως γράφει η ίδια, βρήκε ξανά τη «γυναίκα μέσα της» και κυκλοφόρησε την αυτοβιογραφία της στις 24 Οκτωβρίου (σ.σ. στην Ελλάδα κυκλοφόρησε στις 13 Νοεμβρίου), προφανώς γνωρίζοντας ότι το βιβλίο θα γίνει best seller – και έγινε. Πριν κλείσει τον πρώτο μήνα κυκλοφορίας του είχε πουλήσει ήδη 1 εκατομμύριο αντίτυπα.

Και; Μάθαμε πραγματικά κάτι για την Μπρίτνεϊ και γιατί αυτό το πολυσυζητημένο βιβλίο δεν είναι κάτι παραπάνω από ένα coffee table book;

«Όταν έκοψα τα μαλλιά μου δεν μου μιλούσε κανείς γιατί φαινόμουν άσχημη. Τα μακριά μαλλιά μου ήταν ένα χαρακτηριστικό μου που άρεσε στους άλλους. Με το να τα ξυρίσω ήταν ο δικός μου τρόπος να πω: Άντε γ***ου στον κόσμο. Θέλεις να είμαι όμορφη για σένα; Άντε γ***ου. Θέλεις να είμαι καλή για σένα; Άντε γ***ου».

Ας το δούμε λίγο

Στην αρχή του βιβλίου γίνεται μια σύντομη αναφορά στην ιστορία της οικογένειάς της και γρήγορα ο αναγνώστης βρίσκεται ξανά στο τέλος της δεκαετίας του ’90, τότε που το «Baby, one more time» ήταν το απόλυτο hit της χρονιάς, και ακολούθησαν πολύ πετυχημένα άλμπουμ και κλασικές πλέον εμφανίσεις σε απονομές βραβείων (ποιος ξεχνά την περφόρμανς του «I’m a slave for you» με το φίδι;).

Britney Spears - «I'm a slave 4 U»

Από κει και μετά αρχίζεις να νιώθεις ότι η ποπ σταρ δεν χρειάστηκε καν ghostwriter. Είναι σαν να διηγήθηκε τη ζωή της σε κάποιον που απλώς έκανε απομαγνητοφώνηση και μετά αυτές οι διηγήσεις κατέληξαν στο χαρτί, με όσες παγίδες μπορεί να κρύβει αυτό: δηλαδή χωρίς διάθεση για ανασκόπηση, βάθος ή αυτοκριτική.

Όλες αυτές οι ζουμερές αποκαλύψεις αναφορικά με τη σχέση της με τον Τζάστιν Τίμπερλεϊκ, τις απιστίες του, την άμβλωση που έκανε και τον χωρισμό τους, τη σύντομη σχέση της με τον Κόλιν Φάρελ αλλά και τον γάμο της με τον Κέβιν Φέντερλαϊν, όλα αυτά που δόθηκαν μονοκοπανιά στα tabloids ως «τυράκι» δεν συνοδεύτηκαν από κάτι άλλο; Πρακτικά όχι.

Γιατί η ποπ σταρ αναφέρεται μεν στον πόλεμο που δεχόταν από τα μέσα αλλά και στο πόσο διαφορετικό ήταν το κριτήριό τους επειδή ήταν γυναίκα, όμως στις 286 σελίδες του βιβλίου καλύπτονται γεγονότα από την παιδική της ηλικία έως και τις αρχές του τρέχοντος έτους –πριν από το διαζύγιό της με τον Σαμ Aσγκάρι– και μέχρι εκεί.

Υπάρχει gossip, αυτό που εκείνη σιχαινόταν όλα τα προηγούμενα χρόνια, όμως δεν υπάρχουν απαντήσεις σε βασικά ερωτήματα: τι συνέβη με την κηδεμονία, γιατί αποφασίστηκε, γιατί διήρκεσε τόσα χρόνια και κυρίως τι πραγματικά συμβαίνει με την ψυχική της υγεία.

Η χρονιά του 2007

Δεν είναι λίγοι οι σταρ που έχουν μιλήσει για τον αντίκτυπο που έχει η έκθεση στη δημοσιότητα σε μικρή ηλικία, και η Μπρίτνεϊ δεν αποτελεί εξαίρεση. Το καταλαβαίνει ο αναγνώστης, επιστρέφοντας στο 2007, τότε που η τραγουδίστρια «έσπασε» μετά από χρόνια εκμετάλλευσης μπροστά σε όλους.  

Και όμως, ενώ γίνονται αναφορές στο βιβλίο σε αυτήν τη χρονιά, είναι όλες επιφανειακές. Μιλά επιγραμματικά για τις ορμονικές μεταπτώσεις που προκάλεσαν οι δύο απανωτές εγκυμοσύνες –δύο μέσα δύο χρόνια–, για τη δύσκολη διαμάχη για την κηδεμονία των γιων της αλλά και για την επικριτική στάση των γονιών της και την ανάγκη της να βγαίνει τα βράδια με τις φίλες της.  

BRITNEY BOOK
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Britney Spears, Η γυναίκα μέσα μου, εκδόσεις Athens Bookstore Publications

Μιλά για τη μέρα που «πάγωσαν» τα media, όταν ξύρισε δημοσίως το κεφάλι της, τότε που όντως κανείς δεν αναφερόταν σε θέματα ψυχικής υγείας, αντίθετα χλευάζονταν, και το μόνο που αναφέρει ήταν ο θυμός που ένιωθε επειδή ο Κέβιν Φέντερλαϊν της απαγόρευε να βλέπει τα παιδιά της.

«Όταν έκοψα τα μαλλιά μου δεν μου μιλούσε κανείς γιατί φαινόμουν άσχημη. Τα μακριά μαλλιά μου ήταν ένα χαρακτηριστικό μου που άρεσε στους άλλους. Με το να τα ξυρίσω ήταν ο δικός μου τρόπος να πω: Άντε γ***ου στον κόσμο. Θέλεις να είμαι όμορφη για σένα; Άντε γ***ου. Θέλεις να είμαι καλή για σένα; Άντε γ***ου», αναφέρει – τίποτε άλλο.

Σε ένα από τα λίγα σημεία που η αφήγηση γίνεται πιο αυθόρμητη και όχι μεταφορά αναμνήσεων σε κάποιον τρίτο που τις καταγράφει, αναφέρεται στην ψυχολογική της κατηφόρα, λόγω του θυμού που ένιωθε όταν άφηνε τα παιδιά της στον πατέρα τους και δεν ήξερε πότε θα τα ξανάβλεπε. Επίσης, στις ημέρες που έβγαινε έξω να διασκεδάσει και ο κόσμος (μαζί και οι γονείς της) την έκανε να νιώθει ενοχές, πως είναι κακή μητέρα.

Αποκαλύπτει ακόμα πως έπαιρνε αρκετά Adderall, ήταν πολύ θυμωμένη με το θέμα της κηδεμονίας των παιδιών της αλλά και το γεγονός ότι οι γονείς της απλώς εκμεταλλεύονταν τη φήμη της και τα χρήματά της, χωρίς πραγματικά να ενδιαφέρονται.  

Τότε μπήκε σε καθεστώς κηδεμονίας. Η ίδια αναφέρει πως ένα πρωινό απλώς της ανακοινώθηκε πως θα αναλάβει ο πατέρας της τη διαχείριση της ζωής της, υποχρεώνοντάς την να υπογράψει ένα χαρτί, αποκρύπτοντας το γεγονός πως μπορούσε να προσλάβει η ίδια δικό της δικηγόρο και διορίζοντάς της εκείνος έναν.

Όπως εξηγεί, ο πατέρας της μαζί με μια σύμβουλό του της ανακοίνωσαν πως έπρεπε να «συμμορφωθεί» με τους κανόνες αν ήθελε να βλέπει τα παιδιά της κι εκείνη «αντάλλαξε την ελευθερία της με αντίτιμο να βλέπει τους γιους τους», όπως έγραψε χαρακτηριστικά.

Και τελικά, τι (δεν) μάθαμε από την αυτοβιογραφία της Μπρίτνεϊ; Facebook Twitter
Η ίδια δηλώνει πως πλέον έχει «αφήσει πίσω της το παιδί που είχε μάθει να είναι και πλέον βρίσκει τη γυναίκα μέσα της». Φωτ.: Christopher Polk/Getty Images for iHeartMedia

Με βάση το ηχητικό ντοκουμέντο που κυκλοφόρησε το 2021, όταν αυτή η περίοδος έλαβε τέλος, η Σπίαρς ανέφερε πως ο πατέρας της έλεγχε όλες τις πτυχές της ζωής της. Την ανάγκαζε να πάρει λίθιο, να μπαίνει σε κέντρα αποτοξίνωσης, ενώ παράλληλα δούλευε όσο περισσότερο γινόταν μαζί του –κάτι που του εξασφάλιζε εκατοντάδες χιλιάδες δολάρια σε μηνιαία βάση–, της επέβαλε να φορέσει σπιράλ ως μέθοδο αντισύλληψης, της απαγόρευε να τρώει τα φαγητά που ήθελε, όσο κι αν παρακαλούσε, της πήρε το δίπλωμα οδήγησης, της απαγόρευσε το ποτό και τις εξόδους, εκτός κι αν ήταν ενήμερος.

Με λίγα λόγια, της φερόταν όπως θα φερόταν μια χειριστική προσωπικότητα σε ένα νήπιο –από πλευράς πνευματικής κατάστασης– και σε ένα άλογο κούρσας από πλευράς επαγγελματικής απόδοσης. Και πάλι, όμως, πέρα από τη στεγνή αφήγηση, δεν υπάρχει κανένα ίχνος συναισθήματος.

Ήταν ένα βιβλίο για να βγάλει μερικά εκατομμύρια παραπάνω; Και ναι και όχι. Ναι, γιατί αυτό τουλάχιστον προκύπτει απ’ όσα βγαίνουν τελικά στο φως. Όχι, γιατί για πρώτη φορά η Σπίαρς μιλάει για τον εαυτό της σε πρώτο πρόσωπο και δεν μπορεί κανείς να έχει απαιτήσεις από μια φρικτά ταλαιπωρημένη διασημότητα.

Ωστόσο, μένει άλυτος ο γρίφος αναφορικά με τη δύναμη που είχε ο πατέρας της πάνω της, το ότι την έβλεπαν ως sex symbol ήδη απ' όταν ήταν έφηβη, την έλλειψη βάθους όταν αναφέρεται στα double standards στον κόσμο του θεάματος και πώς όλο αυτό «έγραψε» μέσα της.

Και, φυσικά, δεν δίνεται καμία απάντηση για το πώς, ενώ υποτίθεται ότι δεν μπορούσε να κάνει τίποτα μόνη της, την ανάγκαζαν να κάνει εξαντλητικές περιοδείες και εμφανίσεις, ενώ παράλληλα η μητέρα και η αδελφή της κυκλοφορούσαν τα απομνημονεύματά τους, φυσικά εκμεταλλευόμενες τη φήμη της. Καμία άβολη αλήθεια εδώ, για κανέναν απολύτως.

Τα βίντεο στο Instagram

Όσο για τα βίντεο στο Ιnstagram; Ανέφερε πως ξεκίνησαν όταν πήρε την απόφαση να ανεξαρτητοποιηθεί από την οικογένειά της και θέλησε να κάνει βίντεο όπου χορεύει ή δοκιμάζει ρούχα ώστε να αποδείξει «πως είναι άνθρωπος πίσω από την περσόνα» και να κάνει τους ακολούθους της να ταυτιστούν μαζί της, τη στιγμή που το κίνημα #FreeBritney θέριευε. Ήθελε να παρουσιάσει τον εαυτό της έτσι όπως ήθελε και την ευχαριστούσε, ενώ όλα αυτά τα χρόνια πάντα την παρουσίαζαν οι άλλοι όπως ήθελαν.

Και κάπως έτσι το βιβλίο τελειώνει, με τον αναγνώστη να μένει με την αίσθηση του «ακίνδυνου» αναγνώσματος, χωρίς κουβέντα για την εργαλειοποίησή της από την οικογένειά της ή για όλα όσα την «κρατούσαν φυλάκισμένη» για πάνω από μία δεκαετία.

Η ίδια δηλώνει πως πλέον έχει «αφήσει πίσω της το παιδί που είχε μάθει να είναι και πλέον βρίσκει τη γυναίκα μέσα της», με τις τελευταίες σελίδες να θυμίζουν οδηγό αυτοβοήθειας: μια γυναίκα τόσο τραυματισμένη που μιλά για τον εαυτό της σαν να είναι κάποια άλλη.

Είναι αυτό αυτοβιογραφία; Περίπου. Περισσότερο είναι μια εξιστόρηση γεγονότων και αναμνήσεων σε κάποιον αόρατο ακροατή. Μια ιστορία για όσα περίμενε ο κόσμος από εκείνη, από τα οποία δεν ξεφεύγει, δίνοντας και πάλι αυτό που απλώς νομίζει ότι θέλει ο κόσμος από εκείνη.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια ομάδα μαθητών κατασκεύασε ρομπότ που καθαρίζει τις θάλασσες

Περιβάλλον / Πώς μια ομάδα μαθητών από τον Άλιμο έφτιαξε ρομπότ που καθαρίζει τον βυθό;

Το Greek Seabot είναι το υποβρύχιο ρομπότ που δημιούργησε μια μαθητική ομάδα από το ΕΠΑΛ Αλίμου για να βοηθήσει στον καθαρισμό των βυθών από πλαστικά και απορρίμματα. Μιλούν στη LIFO οι μαθητές για τα κίνητρά τους και το όραμά τους για ένα πιο καθαρό περιβάλλον.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι αλλαγές που φέρνουν στο μεταναστευτικό η πρόσφατη απόφαση της Λειψίας και η νέα πολιτική του Μερτς/ Μεταναστευτικό: Από τη Μέρκελ στον Μερτς και η αλλαγή που φέρνει η απόφαση της Λειψίας

Βασιλική Σιούτη / Μεταναστευτικό: Πώς επηρεάζει την Ελλάδα η αλλαγή πολιτικής της Γερμανίας;

Μετά την εκλογή του Φρίντριχ Μερτς, η Γερμανία αυστηροποιεί τη μεταναστευτική πολιτική της και αναζητά τρόπους για να εξαιρεθεί από την υποχρέωση εφαρμογής της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, ώστε να μην κάνει δεκτά νέα αιτήματα ασύλου.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Becca Bloom: Γιατί θεοποιούμε τις ζάπλουτες; 

Οπτική Γωνία / Becca Bloom: Γιατί θεοποιούμε τις ζάπλουτες ενώ δεν έχουμε να φάμε;

Αν νομίζετε ότι η επίδειξη πλούτου προκαλεί σήμερα κοινωνική κατακραυγή, πλανάστε. Άνθρωποι που δυσκολεύονται οικονομικά, αντί να βιώσουν ταξική αφύπνιση, βλέποντας πώς ζει η δισεκατομμυριούχος σταρ του TikTok, θέλουν να μάθουν τα πάντα γι' αυτήν.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ανήλικοι στην πρώτη γραμμή: Το νέο πρόσωπο της ακροδεξιάς στη Θεσσαλονίκη

Ελλάδα / 13χρονα παιδιά σε νεοναζιστικές συμμορίες: Πώς φτάσαμε εδώ;

Όλο και περισσότεροι έφηβοι και νέοι φαίνεται να γοητεύονται από ακροδεξιές ιδεολογίες. Τι σηματοδοτεί η έκρηξη αυτού του επικίνδυνου φαινομένου; Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Πολιτικών Επιστημών του ΑΠΘ, Άρης Στυλιανού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
« Βρίσκω πολύ πιθανό να δούμε κάποια στιγμή μη λευκό Πάπα»

Οπτική Γωνία / «Βρίσκω πολύ πιθανό να δούμε κάποια στιγμή μη λευκό Πάπα»

Ο επίκουρος καθηγητής Φιλοσοφίας της Θρησκείας της Θεολογικής Σχολής του ΕΚΠΑ και διδάκτορας των πανεπιστημίων Βοστώνης και Λουβέν Χαράλαμπος Βέντης μιλά για την εκλογή του νέου Πάπα, την «επιστροφή» της θρησκείας και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν σήμερα η Καθολική και η Ορθόδοξη Εκκλησία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η αντιπολίτευση που υποδύεται πως δεν καταλαβαίνει…

Οπτική Γωνία / Η αντιπολίτευση που υποδύεται πως δεν καταλαβαίνει

Την τελευταία δεκαετία, όλα σχεδόν έχουν αλλάξει στην ελληνική κοινωνία, ιδιαίτερα σε εκείνο το κομμάτι της που βρισκόταν παραδοσιακά και ιστορικά απέναντι στη συντηρητική παράταξη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Επίδομα ανεργίας: Όταν το κράτος αποφασίζει πως θα το ξοδέψεις

Ρεπορτάζ / Επίδομα ανεργίας: Όταν το κράτος αποφασίζει πώς θα το ξοδέψεις

Η απόφαση της κυβέρνησης να καταβάλλεται το επίδομα ανεργίας και άλλες κοινωνικές παροχές σε προπληρωμένη κάρτα, με πλαφόν 50% στην ανάληψη μετρητών, προκαλεί την αγανάκτηση των δικαιούχων. Σχολιάζουν στη LIFO άνεργοι πολίτες, ο γενικός γραμματέας της ΓΣΕΕ και εκπρόσωποι κλάδων που πλήττονται.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Empty the Tanks»: Σώστε τα δελφίνια!

Ρεπορτάζ / «Empty the Tanks»: Πότε θα σταματήσει η αιχμαλωσία των δελφινιών;

Η παγκόσμια καμπάνια «Empty the Tanks» εναντιώνεται στην αιχμαλωσία και την εκμετάλλευση των δελφινιών. Πώς εκφράζεται η κινητοποίηση στην Ελλάδα και ποια η τύχη των δελφινιών του Αττικού Ζωολογικού Πάρκου; Μιλούν στη LIFO εκπρόσωποι οργανώσεων, αλλά και ο ιδρυτής του Αττικού Πάρκου.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Υψηλοί τόνοι για τα Τέμπη, χαμηλοί για τα ελληνοτουρκικά 

Οπτική Γωνία / Υψηλοί τόνοι για τα Τέμπη, χαμηλοί για τα ελληνοτουρκικά 

Τα Τέμπη συνεχίζουν να πυροδοτούν εντάσεις μεταξύ κυβέρνησης και αντιπολίτευσης, αντιθέτως στα ελληνοτουρκικά και στο θέμα της πώλησης των Eurofighter στην Τουρκία που απασχόλησε την επικαιρότητα, η κριτική για τη στάση της κυβέρνησης από το ΠΑΣΟΚ και τον ΣΥΡΙΖΑ είναι σε χαμηλούς τόνους.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Οδός Βύρωνος: Ένας δρόμος-ντροπή για τον δημόσιο χώρο

Aθήνα / Οδός Βύρωνος: Ένας δρόμος-ντροπή για τον δημόσιο χώρο

Τα πεζοδρόμια στην καρδιά της πόλης έχουν παραδοθεί στα τουριστικά καταστήματα, αποκλείοντας τους πιο ευάλωτους πολίτες, ενώ η Αθήνα χάνει τον βασικό λόγο ύπαρξής της: να είναι μια πόλη για ανθρώπους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Έχετε «επιστροφή φόρου»: Οι συχνότερες περιπτώσεις phishing

Οπτική Γωνία / «Έχετε επιστροφή φόρου, πατήστε εδώ»: Πώς να γλιτώσεις από το phishing

Παραπλανητικά μηνύματα, αποκάλυψη προσωπικών δεδομένων, χακάρισμα τραπεζικών λογαριασμών. Το phishing είναι πιο συχνό και πολύ πιο επικίνδυνο πιο επικίνδυνο απ' ό,τι νομίζουμε. Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Κυβερνοασφάλειας στο Τμήμα Ψηφιακών Συστημάτων του Πανεπιστημίου Πειραιώς και επικεφαλής της Εθνικής Ομάδας Κυβερνοασφάλειας, Χρήστος Ξενάκης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Το χρονικό των χαμένων βίντεο των Τεμπών

Οπτική Γωνία / Το χρονικό των χαμένων βίντεο των Τεμπών

Η υπόθεση των χαμένων βίντεο των Τεμπών αναδεικνύει, για ακόμη μία φορά, λανθασμένους χειρισμούς που έγιναν σε κρίσιμες φάσεις της ανακριτικής διαδικασίας, αφήνοντας πλήθος αναπάντητων ερωτημάτων.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
ΕΠΕΞ Ιλιρίντα Μουσαράι: «Ο πατέρας μου κατάφερε φέτος για πρώτη φορά να ψηφίσει και να αισθανθεί πολίτης όχι στην Ελλάδα, όπου ζει εδώ και τριάντα χρόνια, αλλά στην Αλβανία»

Πολιτική /  Ιλιρίντα Μουσαράι: «Η Αλβανία δεν είναι η “Κολομβία της Ευρώπης”»

Με αφορμή τις αλβανικές κοινοβουλευτικές εκλογές της 11ης Μαΐου, μία επίκαιρη συζήτηση με την Ιλιρίντα Μουσαράι, την αλβανικής καταγωγής πολιτική επιστήμονα και υποψήφια διδάκτορα στο Τμήμα Κοινωνιολογίας του ΕΚΠΑ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ