Αναστοχασμός και αυτομαστίγωση 

Αναστοχασμός και αυτομαστίγωση  Facebook Twitter
Προτιμότερη πάντως η συλλογική αυτομαστίγωση ως αντανακλαστικό ή ως ξέσπασμα, από το δόγμα της συλλογικής ευθύνης ή από τον «συλλογικό αναστοχασμό».
0

ΔΕΝ ΕΙΜΑΣΤΕ ΧΩΡΑ. Δεν είμαστε λαός. Δεν είμαστε άνθρωποι. Ανέκαθεν εκδηλωνόταν τακτικά και πολύ πριν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης η συλλογική αυτομαστίγωση – θα έλεγε κανείς μάλιστα ότι αποτελεί ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά μας ως «φυλή» –  που μοιάζει θεσμικά κατοχυρωμένη σε κάθε επίπεδο, από τον απλό πολίτη ως το «απέραντο φρενοκομείο» του Καραμανλή στην αυγή του («βρόμικου») 1989 ή το «αυτή είναι η Ελλάδα» του Σημίτη τον Σεπτέμβριο του 2000, αμέσως μετά το πολύνεκρο ναυάγιο του «Σάμινα».

Τώρα όμως αποτελεί καθημερινή τελετουργία που καταντά τοξική καθώς μεταδίδεται σαν την αρρώστια στα social media. Άδικο έχει ο κόσμος, θα πει κάποιος, να οδύρεται και να απελπίζεται και να σιχτιρίζει και να εύχεται να μπορούσε να φύγει και να ρίξει μαύρη πέτρα πίσω του (αν όχι ο ίδιος, τουλάχιστον τα παιδιά του) με όλα αυτά που συμβαίνουν; Όχι, αλλά η αυτομαστίγωση και η μοιρολατρία, πέρα από την «αντιπαραγωγική» υφή τους, λειτουργούν και ως αντιπερισπασμός που «ξεπλένει» τους πραγματικούς υπεύθυνους.

Δεν υπάρχει μία Ελλάδα μόνο αλλά πολλές. Και δεν είμαστε όλοι συνυπεύθυνοι ή συνένοχοι για τις συστημικές και συχνά εγκληματικές παθογένειες ούτε πουλάμε όλοι έξι ευρώ την εξάδα τα νερά στους συμπολίτες μας που υποφέρουν.  

Δεν υπάρχει μία Ελλάδα μόνο αλλά πολλές. Και δεν είμαστε όλοι συνυπεύθυνοι ή συνένοχοι για τις συστημικές και συχνά εγκληματικές παθογένειες ούτε πουλάμε όλοι έξι ευρώ την εξάδα τα νερά στους συμπολίτες μας που υποφέρουν.

«Άλλη μια μέρα γεμάτος ντροπή γι’ αυτό το παρανοημένο μόρφωμα που μας προέκυψε ως πατρίδα», έγραψε χθες σε ανάρτησή του ο Γιάννης Αγγελάκας. Μπέρδεψε μάλλον την παρανόηση με την παράνοια αλλά το πιάσαμε το νόημα.

Συγχρόνως σχεδόν, η Εριέττα Κούρκουλου Λάτση με δική της ανάρτηση στο Instagram, αφού σήκωσε μόνη της τον σταυρό των μεγαλοπρονομιούχων («αν είχα σκάσει εγώ – ή οποιοσδήποτε πλούσιος με δύο αυτοκίνητα ασφαλείας από πίσω θα μας απαγορευόταν η είσοδος ή θα καθυστερούσε όλο το καράβι μέχρι να φτάσουμε και θα μας κερνούσαν μαργαρίτες;») πέρασε οργισμένη στο δεύτερο πληθυντικό και στην ευθεία καταγγελία (ποιων ακριβώς;): «Γιατί αυτοί είστε. Εκεί που σας παίρνει τα κάνετε. Αλλά το βίντεο δεν το περιμένατε. Ελπίζατε πως θα το περάσουν για "ατύχημα"». 

Προτιμότερη πάντως η συλλογική αυτομαστίγωση ως αντανακλαστικό ή ως ξέσπασμα, από το δόγμα της συλλογικής ευθύνης ή από τον «συλλογικό αναστοχασμό» που μας πρότεινε προχθές ο πρωθυπουργός, με τον οποίον φαίνεται να έχουμε συνάψει δεσμό ψυχοθεραπευτή - ασθενούς από εκείνη την πρώτη, απόκοσμη φάση της πανδημίας.

Στο τέλος θα καταλήξουμε σαν τον Άλεξ, τον κεντρικό χαρακτήρα στο «Κουρδιστό Πορτοκάλι», που εξαναγκάζεται να βλέπει σκηνές καταστροφής και φρίκης χωρίς να μπορεί να κλείσει τα βλέφαρα, μέχρι την οριστική του συμμόρφωση.  


 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ζεν και παράνοια στις εσχατιές του Αυγούστου

Daily / Ζεν και παράνοια στις εσχατιές του Αυγούστου

Δύσκολος ο Αύγουστος ακόμα και στον παράδεισο, μπορεί όμως τουλάχιστον να αναζητήσει κανείς το αλλόκοτο, το ιδιότυπο, το παράδοξο, το λοξό σε κάθε νησί. Το γνήσιο και το αυθεντικό είναι για άλλες εποχές και για άλλες περιστάσεις.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

The Settlers: Αίσθηση, αν όχι έκπληξη, προκαλεί το ντοκιμαντέρ του BBC για τους εποίκους του Ισραήλ

Daily / The Settlers: Αίσθηση, αν όχι έκπληξη, προκαλεί το ντοκιμαντέρ του BBC για τους εποίκους του Ισραήλ

To εξαιρετικό ντοκιμαντέρ του Louis Theroux για το «κίνημα» των Ισραηλινών εποίκων που έχουν πλέον βάλει ως στόχο την ισοπεδωμένη Γάζα, και προβλήθηκε πριν από λίγες μέρες στο BBC, βρίσκεται και στο YouTube, προς το παρόν τουλάχιστον.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
American Psycho: Τα 25 κλείνει η παρεξηγημένη μεταφορά ενός παρεξηγημένου βιβλίου

Daily / American Psycho: Τα 25 κλείνει η παρεξηγημένη μεταφορά ενός παρεξηγημένου βιβλίου

Η ταινία του 2000 που βασίστηκε στο ομώνυμο, αγρίως αμφιλεγόμενο, μυθιστόρημα του Μπρετ Ίστον Έλις, με τον Κρίστιαν Μπέιλ στον ρόλο ενός σαλεμένου γιάπη, μοιάζει από πολλές απόψεις εξαιρετικά προφητική και ανησυχητικά επίκαιρη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Είμαστε όλοι αθώα και χαριτωμένα καρτούν κατά βάθος

Daily / Είμαστε όλοι αθώα και χαριτωμένα καρτούν κατά βάθος

Αν υπήρξε ένα ναδίρ στην μαζική χρήση του Chat GTP για τη δημιουργία εικόνων που μιμούνται την αισθητική του γιαπωνέζικου Studio Ghibli, αυτό ήταν μάλλον η «παιγνιώδης» οικειοποίηση του εργαλείου από τις ένοπλες δυνάμεις του Ισραήλ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Daily / Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Συμπονά κανείς όχι μόνο τους γονείς που μετά την παρακολούθηση της δραματικής μίνι σειράς του Netflix θα ψάχνουν μάταια απαντήσεις στα «ιερογλυφικά» μηνύματα που κρύβονται στα κινητά των παιδιών τους, αλλά και τα ίδια τα παιδιά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Daily / Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Έξι δεκαετίες μετά από την κλασική ταινία του Βισκόντι, το ιταλικό έπος του Τζουζέπε Τομάζι ντι Λαμπεντούζα αναβιώνει στο Netflix, σε μια άρτια και πολυτελή σειρά έξι επεισοδίων, λουσμένη στο σικελικό φως 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ