«Σχέδιο Μάρσαλ»: Ένα φιλόδοξο σχέδιο σε μια ρημαγμένη χώρα γίνεται παράσταση

ΔΕΥΤΕΡΑ «Σχέδιο Μάρσαλ»: Ένα φιλόδοξο σχέδιο σε μια ρημαγμένη χώρα γίνεται παράσταση Facebook Twitter
Αυτό που αναπτύσσεται κυρίως στην παράσταση είναι οι προοπτικές που δημιουργήθηκαν ή ανακατευθύνθηκαν. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
0

Αλήθεια, γνωρίζετε τι σημαίνει σχέδιο Μάρσαλ; Η επίδρασή του στη μεταμόρφωση της χώρας μας μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο μάς έχει απασχολήσει πολύ λιγότερο από τον Εμφύλιο. «Θα μπορούσαμε σχηματικά να πούμε ότι είναι σαν να δόθηκαν μερικές εκατοντάδες gigajoule ενέργειας στην Ευρώπη, την περίοδο εφαρμογής του σχεδίου Μάρσαλ, το 1948-52.

Η διάχυση αυτής της ενέργειας ακολούθησε πολλές κατευθύνσεις, παρήγαγε αρκετό έργο, πυροδότησε σημαντικές αλληλεπιδράσεις και αντιδράσεις, η ακτινοβολία των οποίων καταλήγει να μας επηρεάζει μέχρι και σήμερα», λέει στη LiFO η σκηνοθέτιδα της παράστασης Νατάσα Τριανταφύλλη, που συνέλαβε την ιδέα να συστήσει στο ελληνικό κοινό αυτήν τη «διαδρομή προοπτικών» όπως συνέβη αμέσως μετά τον πόλεμο.

Η παράσταση φέρνει επί σκηνής το πνεύμα και την ατμόσφαιρα μιας ενδιάμεσης εποχής, που συνδέει το τέλος του πολέμου με την ανάπτυξη που γνώρισε η χώρα μας τη δεκαετία του '50, ενώ η ενεργοποίηση των ανθρώπινων δυνάμεων και τα κίνητρα που έπαιξαν καταλυτικό ρόλο στη μετέπειτα πορεία κρύβουν πολλά μυστικά. 

Η παράσταση που ετοίμασε θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, στην Πειραιώς 260 από τις 7 έως τις 10 Ιουνίου 2023, με τίτλο «Σχέδιο Μάρσαλ – Α path of perspectives». Είναι το αποτέλεσμα μιας μεγάλης έρευνας, με τη δραματουργία να φωτίζεται από επιστημονικές μελέτες, ιστορικά και οικονομικά ντοκουμέντα, που σε συνδυασμό με πλήθος μαρτυριών αποτυπώνουν την άλλοτε σωτήρια κι άλλοτε δραματική, άλλοτε κωμική κι άλλοτε γκροτέσκα συνύπαρξη του αμερικανικού ιδεώδους με το άναρχο ελληνικό πνεύμα.

Τι είναι το σχέδιο Μάρσαλ

Ο Ουίνστον Τσόρτσιλ αποκάλεσε τον Αμερικανό Τζορτζ Μάρσαλ, που έδωσε το όνομά του στο περίφημο σχέδιο, «αρχιτέκτονα της νίκης» των Συμμάχων κατά των Γερμανών, μιας νίκης που σήμανε και το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου.

Γεννημένος το 1880 στην Πενσυλβάνια, ο Μάρσαλ αποφοίτησε από τη Στρατιωτική Ακαδημία της Βιρτζίνιας το 1901. Κατά τη διάρκεια του Α' Παγκοσμίου Πολέμου υπηρέτησε ως συνταγματάρχης στο δυτικό μέτωπο και το 1939 έγινε στρατηγός και αρχηγός του αμερικανικού επιτελείου. Το 1947 έγινε υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ. Κατά τη διάρκεια της θητείας του προώθησε το δόγμα Τρούμαν και το σχέδιο Μάρσαλ, ενώ διαδραμάτισε καταλυτικό ρόλο στις ζυμώσεις που οδήγησαν στην ίδρυση του ΝΑΤΟ. Το 1953 τού απονεμήθηκε το Νόμπελ Ειρήνης για τις προσπάθειές του στον τερματισμό του πολέμου της Κορέας.

Σχέδιο Μάρσαλ: Ένα φιλόδοξο σχέδιο σε μια ρημαγμένη χώρα γίνεται παράσταση Facebook Twitter
Ο Τζορτζ Μάρσαλ, που έδωσε το όνομά του στο περίφημο σχέδιο.

Τα αποκαλυπτήρια του σχεδίου Μάρσαλ έγιναν τον Ιούνιο του 1947 στο Χάρβαρντ. Αφορούσε την οικονομική ενίσχυση της Ευρώπης, που ακόμα μετρούσε τις πληγές της από τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο. Οι πρώτες χώρες που έγιναν αποδέκτες του σχεδίου ήταν οι παρακάτω: Ισλανδία, Νορβηγία, Σουηδία, Βρετανία, Δανία, Ιρλανδία, Βέλγιο, Ολλανδία, Λουξεμβούργο, Δυτική Γερμανία, Αυστρία, Γαλλία, Πορτογαλία, Ιταλία, Ελλάδα και Τουρκία.

«Επαναπροσδιόρισε πολλές σχέσεις στο πολιτικό και οικονομικό πεδίο, εντός και εκτός Ευρώπης. Μεταμορφώθηκαν πολλοί τομείς της κοινωνικής και ατομικής ζωής, και αναπτύχθηκαν δυναμικές, συχνά ξεπερνώντας τον αρχικό σχεδιασμό, ο αντίκτυπος των οποίων τροφοδότησε τις επόμενες δεκαετίες. Το Πρόγραμμα Ευρωπαϊκής Ανασυγκρότησης, όπως είναι η επίσημη ονομασία του, στο οποίο συμμετείχαν 16 χώρες, ανάμεσα τους και η Ελλάδα, θεωρείται ότι έθεσε τους αρχικούς όρους μιας ευρωπαϊκής ενοποίησης, έχοντας ως βασικό χαρακτηριστικό τις από κοινού ενέργειες των κρατών προκειμένου να διατηρηθεί η ισορροπία οικονομίας και παραγωγής» λέει η Νατάσα Τριανταφύλλη. 

Σχέδιο Μάρσαλ: Ένα φιλόδοξο σχέδιο σε μια ρημαγμένη χώρα γίνεται παράσταση Facebook Twitter
Από αριστερά: ο Πρόεδρος Harry S. Truman, ο στρατηγός George Marshall, ο Paul Hoffman και ο Averell Harriman στο Οβάλ Γραφείο συζητούν για το σχέδιο Μάρσαλ, 29 Νοεμβρίου 1948. Φωτ.: Abbie Rowe / Wikimedia Commons

Ο απεσταλμένος των ΗΠΑ στην Ελλάδα το 1947, Πολ Πόρτερ, γράφει πώς η χώρα ήταν βυθισμένη «στην απόγνωση, την απογοήτευση και την ανυπαρξία πίστης στο μέλλον». H μεταμόρφωση, όπως σχεδιάστηκε στο πλαίσιο του σχεδίου Μάρσαλ, διήρκεσε τέσσερα χρόνια και άφησε πίσω της –εκτός από υποδομές, γεωργικά και βιομηχανικά έργα– το στίγμα του εκσυγχρονισμού αλλά και τη δυσπιστία απέναντι στην ξένη βοήθεια και τα πραγματικά κίνητρά της. Ο Πόρτερ συνέταξε μια έκθεση στην οποία βασίστηκε η παράσταση –ανάμεσα σε άλλα ντοκουμέντα– για να φέρει στο προσκήνιο την εποχή εκείνη μέσα από τους διαλόγους και τις συναντήσεις του Πόρτερ με Έλληνες εργάτες και αγρότες, αξιωματούχους, πεινασμένους των πόλεων, παιδιά και δεκάδες άλλα υπαρκτά πρόσωπα.

«Η ανάπτυξη, βέβαια, όπως αναφέρει και ο Πολ Πόρτερ στην αποκαλυπτική του έκθεση για την ελληνική πολιτική και κοινωνική πραγματικότητα της εποχής, δεν θα μπορούσε να συμβεί ταυτόχρονα με τη συνέχιση του εμφυλίου πολέμου. Ο τερματισμός του και η αναχαίτηση της αριστεράς συνδέθηκαν με το σχέδιο, και στη συνείδηση πολλών, πέρα από το αν πέτυχαν ή απέτυχαν οι φιλόδοξοι στόχοι των Αμερικανών, το αποτέλεσμα αυτό έχει βαρύνουσα σημασία. Η ευφυΐα του προγράμματος, από την άλλη, εξασφάλιζε οφέλη και για την αμερικανική πλευρά, τόσο στην εσωτερική όσο και στην εξωτερική της πολιτική.

Σχέδιο Μάρσαλ: Ένα φιλόδοξο σχέδιο σε μια ρημαγμένη χώρα γίνεται παράσταση Facebook Twitter
21 Δεκεμβρίου 1949. Πομπή σε κεντρικό δρόμο της Αθήνας για την άφιξη των εκατομμυρίων τόνων αλεύρων του σχεδίου Μάρσαλ στην Αθήνα.

Στην Ελλάδα είναι αρκετά γνωστό, το βλέπουμε και μέσα από τον φωτογραφικό φακό της Βούλας Παπαϊωάννου, το μέρος του σχεδίου που αφορούσε τη σίτιση και στέγαση του πληθυσμού μετά τον πόλεμο. Ίσως λιγότερο γνωστά είναι τα έργα οδοποιίας, σιδηροδρομικού δικτύου, η οργάνωση της δημόσιας υγείας, η ίδρυση μεγάλων οργανισμών όπως η ΔΕΗ, ο ΟΤΕ, ο ΕΟΤ, η οργάνωση του ευρύτερου δημόσιου τομέα και η στήριξη και ανάπτυξη της γεωργικής παραγωγής. Ένα επιτυχές παράδειγμα είναι αυτό της Ανθήλης, ενός μικρού χωριού της Φθιώτιδας, όπου οι Αμερικανοί προτρέπουν τους ανθρώπους να καλλιεργήσουν ρύζι και μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα η περιοχή γνωρίζει μεγάλη οικονομική άνθηση» λέει η κ. Τριανταφύλλη.

Μια διαδρομή από το ημερολόγιο του Πόρτερ στη σκηνή

Σχέδιο Μάρσαλ: Ένα φιλόδοξο σχέδιο σε μια ρημαγμένη χώρα γίνεται παράσταση Facebook Twitter
Η παράσταση κνείται ανάμεσα στο ντοκουμέντο και τη μυθοπλασία, στην ιστορία και στην ερμηνεία, στη γνώση και στην ποίηση. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

Αυτό που αναπτύσσεται κυρίως στην παράσταση είναι οι προοπτικές που δημιουργήθηκαν ή ανακατευθύνθηκαν. Κινείται ανάμεσα στο ντοκουμέντο και τη μυθοπλασία, στην ιστορία και στην ερμηνεία, στη γνώση και στην ποίηση. Φέρνει επί σκηνής το πνεύμα και την ατμόσφαιρα μιας ενδιάμεσης εποχής, που συνδέει το τέλος του πολέμου με την ανάπτυξη που γνώρισε η χώρα μας τη δεκαετία του '50, ενώ η ενεργοποίηση των ανθρώπινων δυνάμεων και τα κίνητρα που έπαιξαν καταλυτικό ρόλο στη μετέπειτα πορεία κρύβουν πολλά μυστικά. 

η Νατάσσα Τριανταφύλλη
H Νατάσα Τριανταφύλλη

Το εικαστικό περιβάλλον αφηγείται με τον δικό του τρόπο την ιστορία από την καταστροφή στη δημιουργία, από τη διάλυση στην οργάνωση, με δομικό στοιχείο τη μουσική. Η συνύπαρξη του ροκ εν ρολ και της τζαζ των '40s με την ελληνική δημοτική μουσική αποδίδει την ένταση, τον θαυμασμό, αλλά και την αμηχανία και τις αντιφάσεις στην αντιπαράθεση των δύο πολιτισμών. Κείμενο, εικαστικός χώρος, φως και μουσική συνομιλούν με ιστορικές φάσεις της μεταπολεμικής Ελλάδας, πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την εφαρμογή του σχεδίου Μάρσαλ, ερευνώντας τις προοπτικές, τις επιτυχίες και τις διαψεύσεις του, όπως αυτές μας επηρεάζουν μέχρι σήμερα.

«Νομίζω ότι η επιστημονική κοινότητα με το επίπονο και σημαντικό έργο της μπορεί να δώσει πολύ πιο ουσιαστικά μαθήματα ιστορίας από εμάς. Αυτό όμως που έχει ενδιαφέρον, και είμαι σίγουρη ότι θα μας απασχολήσει τα επόμενα χρόνια, είναι η σύμπραξη της επιστήμης με την τέχνη. Η θεατρική πράξη έχει ανάγκη ανανέωσης, μέσα από τα νέα επιστημονικά δεδομένα, τις νέες μελέτες και έρευνες, που σε πολλές περιπτώσεις αποκαλύπτουν τελείως νέες πτυχές της ανθρώπινης δράσης και προοπτικής, τις οποίες η φαντασία μας από μόνη της δεν φτάνει να ανιχνεύσει. Σε συνδυασμό με τη δυναμική της σκηνικής ποίησης και των θεατρικών εργαλείων, μπορούν να δώσουν ένα πολύ ενδιαφέρον αποτέλεσμα», λέει η κ. Τριανταφύλλη.

Σχέδιο Μάρσαλ: Ένα φιλόδοξο σχέδιο σε μια ρημαγμένη χώρα γίνεται παράσταση Facebook Twitter
Κείμενο, εικαστικός χώρος, φως και μουσική συνομιλούν με ιστορικές φάσεις της μεταπολεμικής Ελλάδας. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

«Κάνοντας έναν μικρό απολογισμό, λίγες μέρες πριν από την πρεμιέρα, θυμήθηκα τη χαρά που νιώσαμε με τη Δήμητρα Μητροπούλου, με την οποία κάναμε τη σύνθεση του κειμένου, όταν καταφέραμε να δημιουργήσουμε ένα αρχείο Think Tank, μερικών εκατοντάδων σελίδων, συγκεντρώνοντας τα αποσπάσματα από μια πολυπρισματική βιβλιογραφία, το αρχειακό υλικό (ΠΙΟΠ), τις εφημερίδες της εποχής, τις μαρτυρίες, τις φωτογραφίες και τα ντοκουμέντα που μας αφορούσαν. Έπειτα, η πολύτιμη δραματουργική επεξεργασία της Έλενας Τριανταφυλλοπούλου συνέβαλε καταλυτικά στη σύνθεση του κειμένου. Ταυτόχρονα, νιώθω πολύ τυχερή για τη σημαντική βοήθεια των επιστημόνων που μοιράστηκαν μαζί μας πληροφορίες και ιδέες (Κωνσταντίνα Μπότσιου, Τάσος Σακελλαρόπουλος, Ελένη Μπενέκη, Χρήστος Τσάκας, Γιώργος Σταθάκης, Μαρία Σαμπατακάκη, Κωνσταντίνα Κάλφα κ.ά.).

Ιδιαίτερης σημασίας και γενναιοδωρίας υπήρξαν οι συζητήσεις μας με τον Στάθη Καλύβα, όπου τα ερωτήματα, οι προβληματισμοί και η επιστημονική αμφιβολία επιφύλασσαν πάντα μια ανασκόπηση και συνέβαλαν καθοριστικά στη δομή του κειμένου. Ένας πολύ ενδιαφέρων εντοπισμός των "διάφορων συγχρονικών διαστάσεων της ιστορίας" οδήγησε σε μια παράλληλη σκηνική αφήγηση γεγονότων, που διαμορφώνουν μια αποκαλυπτική νομίζω πραγματικότητα. Μας είναι δύσκολο να συνειδητοποιήσουμε ότι χρονικά συμπίπτει, π.χ., η μάχη του Δημοκρατικού Στρατού στο Νικολίτσι το 1949 με την πρεμιέρα του Κουν στο "Λεωφορείο ο Πόθος", όπου ακούγεται για πρώτη φορά το "Χάρτινο το φεγγαράκι" και με τα έργα του σχεδίου Μάρσαλ. Όμως η αποδοχή της συνύπαρξης παράλληλων προοπτικών ίσως είναι η αρχή για μια πιο γενναία προσπάθεια να πλησιάσουμε την αλήθεια».

Στην παράσταση ακούγονται στίχοι από το ποίημα «Ένα μεγάλο παρελθόν» του Τάσου Λειβαδίτη, από τη συλλογή «Ο τυφλός με τον λύχνο», ένα απόσπασμα από τις «Μέρες του 1945-1951» του Γιώργου Σεφέρη, ένα απόσπασμα από το θεατρικό έργο «Λεωφορείο ο Πόθος» του Τενεσί Ουίλιαμς και οι άριες «Song to the Moon» του A. Dvorak και «Barcarolle» του J. Offenbach. Όμως, πώς αλήθεια φτάνει στον νέο θεατή η ιδέα ενός νέου ξεκινήματος μέσα από τα ερείπια της καταστροφής που γίνεται συνώνυμη της προσδοκίας για μια καλύτερη ζωή, συνοδευόμενη παράλληλα από την ανασφάλεια και τη δυσκολία που συνήθως ακολουθούν καθετί καινούριο; 

Σχέδιο Μάρσαλ: Ένα φιλόδοξο σχέδιο σε μια ρημαγμένη χώρα γίνεται παράσταση Facebook Twitter
Υπήρξε ένα κομβικό σημείο της σύγχρονης ιστορίας μας, και αυτό, εκτός από την επιστημονική έρευνα, αξίζει σίγουρα να απασχολήσει και την καλλιτεχνική δημιουργία. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος

«Έχουμε εκπαιδευτεί να αναγνωρίζουμε την επιτυχία ή την αποτυχία μιας διαδικασίας, σημειακά, παρακάμπτοντας συνήθως την τόσο ενδιαφέρουσα περιοχή των αντιφάσεων, της προσπάθειας, των επιτυχιών, των ματαιώσεων, της τυχαιότητας που προηγείται του αποτελέσματος. Μας γαληνεύει να επευφημούμε έναν πετυχημένο άνθρωπο στον τομέα δράσης του, αλλά δεν είμαι σίγουρη ότι αντέχουμε πάντα να ανιχνεύσουμε τα στάδια της πορείας του, των αποτυχιών του, των αντιφατικών επιλογών του, του κόπου του, των αλληλεπιδράσεων που βίωσε. Ίσως αυτό μας προσδίδει μια παράξενη ευθύνη ότι εν δυνάμει μπορούμε και εμείς να τα καταφέρουμε, αλλά με κόπο. Είμαστε πάντα έτοιμοι για κάτι τέτοιο;

Δεν θα μπορούσα να βάλω μονοδιάστατα ένα πρόσημο στο σχέδιο Μάρσαλ, ως παρατηρητής του σήμερα, αυτό όμως που αναγνωρίζω και το οποίο με γοητεύει είναι ότι οι ίδιες οι διαδικασίες, σε συνδυασμό με τις ιδιότητες της ελληνικής κοινωνίας της εποχής, πυροδότησαν μια σαφή και έντονη δυναμική τα επόμενα χρόνια, από τους καρπούς της οποίας έφτασε να επωφελείται ακόμα και η γενιά μου. Υπήρξε ένα κομβικό σημείο της σύγχρονης ιστορίας μας, και αυτό, εκτός από την επιστημονική έρευνα, αξίζει σίγουρα να απασχολήσει και την καλλιτεχνική δημιουργία» λέει η κ. Τριανταφύλλη.

Τελικά, το σχέδιο Μάρσαλ, που χαρακτήρισε την εξωτερική πολιτική των ΗΠΑ μετά τη λήξη του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, ήταν μια επανεκκίνηση εφικτή που προέκυψε από την ανέλπιστη ώσμωση ανόμοιων ομάδων και ατόμων. Πόσο απρόσμενο μπορεί να είναι το αποτέλεσμα μέσα σε μια τέτοια συνθήκη; Η παράσταση έρχεται να φωτίσει πολλές πλευρές της ιστορίας.

Νατάσα Τριανταφύλλη
Σχέδιο Μάρσαλ – Α path of perspectives
Φεστιβάλ Αθηνών – Επιδαύρου
Πειραιώς 260
07/06 έως 10/06/2023 στις 21:00

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Έλληνες σκηνοθέτες στην Πειραιώς 260

Θέατρο / 5 ελληνικές παραστάσεις που θα δούμε το καλοκαίρι στην Πειραιώς 260

Οι Έλληνες σκηνοθέτες, νέοι και καθιερωμένοι, στο πλούσιο πρόγραμμα της Πειραιώς 260 συνδυάζουν το κλασικό με το ασυνήθιστο, σε παραστάσεις που περιλαμβάνουν πολυαναμενόμενες επαναλήψεις, τραγωδία, όπερα και ποιητικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σύγχρονος χορός στην Πειραιώς 260

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / Σύγχρονος χορός στην Πειραιώς 260

H Πειραιώς 260 παίρνει φωτιά με όλες τις εκφάνσεις του σύγχρονου χορού, από χιπ-χοπ και street dance μέχρι πειραματικές χορογραφίες με έντονο ρυθμό και corps de ballet, που τονίζει τη δύναμη της διαφορετικότητας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
8 παραστάσεις διεθνών δημιουργών που θα δούμε στην Πειραιώς 260 και στο Ηρώδειο

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 παραστάσεις διεθνών δημιουργών που θα δούμε στην Πειραιώς 260 και στο Ηρώδειο

Οι παραστάσεις από το εξωτερικό στην Πειραιώς 260, μια παράσταση από την Κύπρο και μια ακόμα στο Ηρώδειο φιλοδοξούν να κερδίσουν το κοινό και να το φέρουν σε επαφή με ρεύματα τάσεις και ιδέες από όλο τον πλανήτη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ