8 παραστάσεις διεθνών δημιουργών που θα δούμε στην Πειραιώς 260 και στο Ηρώδειο

The Garden of Delights Facebook Twitter
Η παράσταση με τίτλο «The Garden of Delights / Ο κήπος των ηδονών» του Φίλιπ Κεν είναι εμπνευσμένη από τον πίνακα του Ιερώνυμου Μπος.
0

Στις 4 Αυγούστου, ο Γάλλος σκηνοθέτης και εικαστικός Φιλίπ Κεν, του οποίου το έργο κινείται μεταξύ ουτοπίας και δυστοπίας, μελαγχολίας και πίστης στην ανθρώπινη φαντασία, παρουσιάζει στη σκηνή του Ηρωδείου μια παράσταση με τίτλο The garden of delights / Ο κήπος των ηδονών, εμπνευσμένη από τον πίνακα του Ιερώνυμου Μπος. Το κεντρικό κομμάτι του έργου του Μπος, «ένα μέρος γεμάτο με τον μεθυστικό αέρα της τέλειας ελευθερίας», μέσω της πολυπλοκότητας των συμβολισμών του, δίνει την αφορμή στον σκηνοθέτη να δημιουργήσει ένα αλληγορικό υπερθέαμα μακαριότητας και λαγνείας, αινιγματικό και γκροτέσκο, που θυμίζει λούνα παρκ και ανταποκρίνεται στις ανησυχίες της εποχής μας.

Ο ακτιβιστής σε θέματα της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας σκηνοθέτης Κιρίλ Σερεμπρένικοφ ήρθε σε ρήξη με το ρωσικό καθεστώς, κι αυτό οδήγησε στο κλείσιμο του Κέντρου Γκόγκολ, το οποίο διηύθυνε – πλέον ζει αυτοεξόριστος στη Γερμανία. Στις 7 και 8 Ioυνίου, μαζί με ένα από τα πιο διάσημα θέατρα της Ευρώπης, το Thalia του Αμβούργου, που έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, παρουσιάζει στην Πειραιώς 260 το Βίι, μια παράσταση βασισμένη σε μια νουβέλα τρόμου του Νικολάι Γκόγκολ. Έχοντας επεξεργαστεί χιλιάδες αναφορές, ντοκιμαντέρ και βίντεο για τον πόλεμο από την Μπούτσα, τη Μαριούπολη και το Ιρπίν, εμφανίζει το τρομακτικό πλάσμα Βίι ως τον πόλεμο που κλέβει από τους ανθρώπους την ταυτότητα και το μέλλον τους.

Βίι Facebook Twitter
Tο «Βίι» είναι μια παράσταση βασισμένη σε μια νουβέλα τρόμου που έγραψε ο Νικολάι Γκόγκολ. Φωτ.: Fabian Hammerl

«Θύτες και θύματα του πολέμου» παρουσιάζει ο Αργεντινός σκηνοθέτης Μαριάνο Πενσότι που εστιάζει στη σχέση ντοκιμαντέρ και μυθοπλασίας, φαντασίας και πραγματικότητας, αντλώντας συχνά από τη δική του ζωή ή αυτή των συνεργατών του, για να φτιάξει την παράσταση La obra, που έρχεται στις 14 και 15 Ioυνίου στην Πειραιώς 260. Πρόκειται για την «πραγματική ιστορία» του Σίμον Φρανκ, ενός Πολωνοεβραίου και τελευταίου επιζώντα του Ολοκαυτώματος, ο οποίος μετακομίζει σε ένα χωριό της Αργεντινής τη δεκαετία του 1960 και χτίζει τεράστια θεατρικά σκηνικά που αναπαριστούν τη μικρή πόλη όπου μεγάλωσε αλλά και το στρατόπεδο συγκέντρωσης στο οποίο δολοφονήθηκαν οι γονείς του. Η αποκάλυψη που σχετίζεται με την ταυτότητά του κλονίζει κάθε βεβαιότητα και εδραιωμένη άποψη του θεατή.

Μαριάνο Πενσότι Facebook Twitter
Ο Αργεντίνος σκηνοθέτης Μαριάνο Πενσότι. Φωτ.: Bea Borgers

Το 1975, 30.000 γυναίκες βαδίζουν σιωπηλά προς την κατεχόμενη Αμμόχωστο. Το 1987 και το 1989 χιλιάδες γυναίκες περνούν την «πράσινη γραμμή» και έρχονται αντιμέτωπες με τον κατοχικό στρατό. Το 1988 εκατό γυναίκες της Κύπρου καταλαμβάνουν την Ακρόπολη της Αθήνας ως πράξη διαμαρτυρίας. Η Μαγδαλένα Ζήρα από την Κύπρο σκηνοθετεί την παράσταση Οι γυναίκες επιστρέφουν, που θα παρουσιαστεί στις 15 και 16 Ιουνίου στην Πειραιώς 260, για να μας υπενθυμίσει μια ιστορία ηρωισμού, οράματος, ελπίδας και συνεργασίας, ένα επικό κατόρθωμα, ένα κίνημα που σβήστηκε από τη συλλογική μας μνήμη, υποβαθμίστηκε και ξεχάστηκε. Βασισμένο σε αυθεντικές μαρτυρίες, το έργο μάς καλεί να εστιάσουμε στο διαχρονικό θέμα της διαγραφής της γυναικείας εμπειρίας από την Ιστορία και την απουσία της γυναικείας οπτικής από τον δημόσιο βίο.

Οι γυναίκες επιστρέφουν Facebook Twitter
Η Μαγδαλένα Ζήρα σκηνοθετεί την παράσταση «Οι γυναίκες επιστρέφουν» στις 15 & 16 Ιουνίου στην Πειραιώς 260. Φωτ.: Sokratis Sokratous

Ο αγαπητός στο ελληνικό κοινό Ελβετός σκηνοθέτης Κρίστοφ Μαρτάλερ φέρνει στις 19 και 20 Ιουνίου, στην Πειραιώς 260, μια παράσταση βασισμένη σε κείμενα του εικαστικού Ντίτερ Ροτ με τίτλο Λυγμός (Καημός) [Das Weinen (Das Wähnen)] και μεταφέρει τον στοχασμό του για την παροδικότητα των πραγμάτων στον χώρο ενός αποστειρωμένου φαρμακείου. Μουσική, ειρωνεία, διαστολή του σκηνικού χρόνου και πέντε γυναίκες υπάλληλοι που, αδιαφορώντας για τον μοναδικό πελάτη που διαμαρτύρεται για την πάθησή του, διαβάζουν τις παρενέργειες ενός φαρμάκου κι εμείς καταλαβαίνουμε ότι ολόκληρη η ανθρώπινη ζωή κατακλύζεται από παρενέργειες από τις οποίες μοιάζει αδύνατον να απαλλαγούμε.

λυγμός Facebook Twitter
Μουσική, ειρωνεία, διαστολή του σκηνικού χρόνου και πέντε γυναίκες υπάλληλοι αναλογίζονται πάνω στην παροδικότητα των πραγμάτων. Φωτ.: Gina Folly

Στις 20 και 21 Ioυνίου, στην Πειραιώς 260, ο Ιρανός σκηνοθέτης και συγγραφέας Αμίρ Ρεζά Κουεστανί, με την παράσταση Τυφλός δρομέας / Blind runner μάς μεταφέρει μια εικόνα της σύγχρονης ιρανικής κοινωνίας. Ένα ζευγάρι σχεδιάζει να φύγει από το Ιράν για την Αγγλία. Όταν η γυναίκα συλλαμβάνεται και φυλακίζεται ως πολιτική κρατούμενη, κάθε βράδυ βρίσκονται, από τη δική του πλευρά ο καθένας, στο τείχος της φυλακής και συνομιλούν. Προπόνηση για μια καλύτερη ζωή, για τη διαφυγή, ξέπνοοι διάλογοι, εσωτερικοί μονόλογοι και κλασική περσική ποίηση δημιουργούν το φόντο της ευαισθητοποίησής μας σε σχέση με το προσφυγικό και την καταπίεση των γυναικών μέσα από μια έντονα συμβολική γλώσσα. 

Αμίρ Ρεζά Κουεστανί Facebook Twitter
Ο Ιρανός σκηνοθέτης και συγγραφέας Αμίρ Ρεζά Κουεστανί. Φωτ.: Laetitia Vancon

Ο Βρετανός συγγραφέας και σκηνοθέτης Αλεξάντερ Ζέλντιν παρουσιάζει στην Πειραιώς 260, από τις 23 ως τις 26 Ιουνίου, τη δημιουργία του Οι εξομολογήσεις / The confessions, στην οποία σκιαγραφεί το πορτρέτο μιας πλήρους ζωής, από τη γέννηση μέχρι τον θάνατο, που βασίζεται στη ζωή της μητέρας του. Ξεκινά από τη γέννησή της στην Αυστραλία, παιδί μιας οικογένειας της εργατικής τάξης, και τη νέα αρχή που κάνει ως διαζευγμένη γυναίκα στο Λονδίνο. Μέσα από τον χαρακτήρα της και την προσωπική της αφήγηση ο σκηνοθέτης φέρνει σε πρώτο πλάνο ιστορίες προσωπικής και συλλογικής χειραφέτησης για να μιλήσει για τις κοινωνικές αλλαγές του δεύτερου μισού του 20ού και των αρχών του 21ου αιώνα. 

η λιμνη Facebook Twitter
Το έργο της σκηνοθέτιδας και χορογράφου Ζιζέλ Βιεν, «L’Étang / Η λίμνη», του Ρόμπερτ Βάλζερ, το οποίο καταπιάνεται με το δυσλειτουργικό οικογενειακό περιβάλλον.

Ο κύκλος των ξένων παραστάσεων ολοκληρώνεται στην Πειραιώς 260 στις 19 και 20 Ioυλίου με το έργο της σκηνοθέτιδας και χορογράφου Ζιζέλ Βιεν, Η λίμνη / L’Étang, του Ρόμπερτ Βάλζερ, το οποίο καταπιάνεται με το δυσλειτουργικό οικογενειακό περιβάλλον. Πρόκειται για ένα ψυχολογικό δράμα που φωτίζει την παιδική κακοποίηση, την αιμομιξία και το οικογενειακό τραύμα που μας μεταφέρεται μέσα από τις δυο πρωταγωνίστριες που ανακαλούν καταπιεσμένες ορμές και συναισθήματα μέσα σε ένα τοπίο αμφιβολιών όπου δεν ανοίγει καμία χαραμάδα συμφιλίωσης.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.



 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ