Ντεγκά - Μανέ: Η θυελλώδης σχέση δύο φίλων στη ζωή και αντίπαλων στη ζωγραφική

Ντεγκά- Μανέ: Η θυελλώδης σχέση φίλων στη ζωή αντίπαλων στη ζωγραφική στο Μουσείο Ορσέ Facebook Twitter
Edgar Degas, Άλογα Αγώνων, περ. 1871–72. Courtesy of the NGV
0

Ο Εντουάρ Μανέ γεννήθηκε το 1832 στο Παρίσι. Μεγαλοαστός, ευφυής ζωγράφος, επηρέασε όσο κανένας άλλος τους ιμπρεσιονιστές, αν και ποτέ δεν δέχτηκε να έχει ανάμειξη με το κίνημα. Οι πίνακές του, κυρίως η «Ολυμπία» και το «Πρόγευμα στη Χλόη», σχεδόν απορρίφθηκαν από εκθέσεις για λόγους ηθικής. Συνδεδεμένος με πρόσωπα της λογοτεχνίας όπως οι Μποντλέρ, Ζολά και Μαλαρμέ, χαράζει έναν δρόμο που ακόμα και σήμερα δημιουργεί το ενδιαφέρον των σύγχρονων εικαστικών που σκύβουν πάνω στο έργο του, το οποίο αποθεώθηκε τελικά μέσα στον χρόνο.

Ο Εντγκάρ Ντεγκά γεννιέται δυο χρόνια μετά τον Μανέ, το 1834, και αυτός σε μια μεγαλοαστική οικογένεια τραπεζιτών. Θεμελιωτής του ιμπρεσιονισμού, μολονότι ο ίδιος απέρριπτε τον όρο και προτιμούσε να αποκαλείται ρεαλιστής. Όταν το 1908 το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης αγόρασε το έργο του «Μπαλαρίνες» με ποσό αστρονομικό για την εποχή, και μάλιστα για ιμπρεσιονιστικό πίνακα, η κίνηση έμοιαζε προφητεία για την επιτυχία των ιμπρεσιονιστών που διαρκεί μέχρι σήμερα στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού.

Η σχέση ανάμεσα στους δυο ζωγράφους εξετάζεται σε μια νέα έκθεση που ξεκινά στις 28 Μαρτίου στο Musée d'Orsay και θα διαρκέσει μέχρι τις  23 Ιουλίου, ενώ θα συνεχιστεί στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης, στη Νέα Υόρκη, από τις 24 Σεπτεμβρίου ως τις 7 Ιανουαρίου 2024.

Μέσα από περισσότερους από 150 πίνακες και έργα σε χαρτί, η έκθεση «Manet/Degas» ρίχνει μια νέα ματιά στις αλληλεπιδράσεις αυτών των δύο καλλιτεχνών στο πλαίσιο των οικογενειακών και των φιλικών σχέσεων αλλά και των πνευματικών κύκλων που επηρέασαν τις καλλιτεχνικές και επαγγελματικές τους επιλογές, εμβαθύνοντας στην κατανόηση μιας καίριας στιγμής της γαλλικής ζωγραφικής του 19ου αιώνα.

Με τίτλο-εγγύηση για την προσέλκυση κοινού –«Manet/Degas»–, η έκθεση εξετάζει έναν από τους σημαντικότερους καλλιτεχνικούς διαλόγους στην ιστορία της σύγχρονης τέχνης: τη στενή και ενίοτε θυελλώδη σχέση μεταξύ των δυο ζωγράφων, που υπήρξαν φίλοι, αντίπαλοι και ενίοτε ανταγωνιστές. Με την παράλληλη εξέταση της καριέρας τους και την παρουσίαση του έργου τους δίπλα-δίπλα, η έκθεση αυτή διερευνά πώς οι καλλιτεχνικοί τους στόχοι και προσεγγίσεις επικαλύπτονται και αποκλίνουν.

Μέσα από περισσότερους από 150 πίνακες και έργα σε χαρτί, η έκθεση «Manet/Degas» ρίχνει μια νέα ματιά στις αλληλεπιδράσεις αυτών των δύο καλλιτεχνών στο πλαίσιο των οικογενειακών και των φιλικών σχέσεων αλλά και των πνευματικών κύκλων που επηρέασαν τις καλλιτεχνικές και επαγγελματικές τους επιλογές, εμβαθύνοντας στην κατανόηση μιας καίριας στιγμής της γαλλικής ζωγραφικής του 19ου αιώνα.

Με την έκθεση των έργων έρχονται στο φως και περιστατικά που έχουν περάσει στην ιστορία, όπως όταν ο Μανέ έκοψε το πρόσωπο της συζύγου του από έναν πίνακα που φιλοτέχνησε ο Ντεγκά, με τίτλο «Édouard Manet et sa femme». Είναι ένας από τους πιο «περίεργους» πίνακες του Ντεγκά: απεικονίζει τον φίλο του και συνάδελφό του Μανέ να κάθεται ιδιόρρυθμα σε έναν καναπέ, με κομμένη κάθετα τη γυναίκα του. Φυσικά το κόψιμο ήταν έργο του Μανέ, είτε επειδή δεν του άρεσε ο τρόπος με τον οποίο είχε ζωγραφιστεί η Σουζάν Μανέ είτε επειδή βρισκόταν σε διαμάχη εκείνη την εποχή με τον Ντεγκά ή τη σύζυγό του.

Ντεγκά- Μανέ: Η θυελλώδης σχέση φίλων στη ζωή αντίπαλων στη ζωγραφική στο Μουσείο Ορσέ Facebook Twitter
Edgar Degas, Ο κύριος και η κυρία Μανέ (1869). Φωτ.: KITAKYUSHU MUNICIPAL MUSEUM OF ART

Όταν ο Ντεγκά είδε αργότερα τη ζημιά στον πίνακά του, απαίτησε την επιστροφή του. Ισχυρίστηκε ότι σκόπευε να ξαναζωγραφίσει τη Σουζάν, αλλά δεν το έκανε ποτέ. Ο Ντεγκά κράτησε τον κατεστραμμένο πίνακα στον τοίχο του: μια φωτογραφία του στο διαμέρισμά του γύρω στο 1895 τον δείχνει να κρέμεται πίσω του. Παραμένει στην ίδια κατάσταση στο Δημοτικό Μουσείο Τέχνης Kitakyushu στην Ιαπωνία, στο οποίο ανήκει. Ο Μανέ, εν τω μεταξύ, έφτιαξε το δικό του πορτρέτο της Σουζάν στο πιάνο, ίσως ως απάντηση. Πρόκειται για μια εικόνα τεράστιας σημασίας: ήταν η δασκάλα του στο πιάνο πριν παντρευτούν. Οι δύο πίνακες θα ενωθούν στην έκθεση στο Musée d'Orsay.

Όταν γνωρίστηκαν, ο Μανέ ήταν 30 ετών και ο Ντεγκά 28 και αντέγραφαν μέσα στο Λούβρο ως άσκηση ένα έργο του Βελάσκεθ, την «Infanta Margarita». Ο Μανέ εντυπωσιάστηκε από τη δεξιοτεχνία του Ντεγκά, ο οποίος –όπως λέει η ιστορία– χάραζε το αντίγραφό του απευθείας πάνω σε πλάκα χαρακτικής.

Οι δύο άνδρες έγιναν φίλοι, παρά τις αντίθετες προσωπικότητες και τα καλλιτεχνικά τους ενδιαφέροντα. Η σχέση του Ντεγκά με τον Μανέ και τον ιμπρεσιονισμό έμελλε να είναι θυελλώδης, αλλά η συνάντηση αυτή αποτέλεσε σημείο καμπής στην καριέρα του. Την εποχή της συνάντησής του με τον Μανέ, είχε ξεκινήσει αρκετούς ιστορικούς πίνακες που αντλούσαν από βιβλικά και κλασικά θέματα, στο ύφος των επικών ιστορικών καμβάδων των αρχών του 19ου αιώνα.

Ντεγκά- Μανέ: Η θυελλώδης σχέση φίλων στη ζωή αντίπαλων στη ζωγραφική στο Μουσείο Ορσέ Facebook Twitter
Édouard Manet, Η εκτέλεση του αυτοκράτορα Μαξιμιλιανού, (1867-68). Φωτ.: THE NATIONAL GALLERY, LONDON

Ο Μανέ απορρίφθηκε από το παρισινό Σαλόνι το 1863, εξέθεσε στο Σαλόνι των Απορριφθέντων το «Πρόγευμα στη Χλόη», με την αντιπαράθεση στον πίνακα πλήρως ντυμένων ανδρών και μιας γυμνής γυναίκας να είναι βαθύτατα αμφιλεγόμενη, όπως και το συγκρουσιακό βλέμμα της πόρνης στην «Ολυμπία». 

Ο Ντεγκά δεν εξέθεσε στο επίσημο Σαλόνι μέχρι το 1865, όταν ο πίνακάς του «Σκηνή πολέμου στον Μεσαίωνα» προσέλκυσε ελάχιστη προσοχή. Δεν υπέβαλε ποτέ ξανά ιστορικό πίνακα στο Σαλόνι.

Η λάμψη και η επιτυχία του Μανέ ίσως έπεισαν τον Ντεγκά να αφήσει πίσω του τους ιστορικούς πίνακες και να ασχοληθεί με τις ζωγραφικές και γλυπτικές μελέτες της κίνησης που θα δημιουργούσαν την ιστορική του υπόσταση: χορεύτριες μπαλέτου και οι θαυμαστές τους, γυναίκες της εργατικής τάξης και ο κόσμος των ιπποδρομιών.

Ο Ντεγκά ήταν συντηρητικός στην κοινωνική του στάση και δεν του άρεσε το σκάνδαλο που δημιουργούσαν οι εκθέσεις, καθώς και η δημοσιότητα και η διαφήμηση που επιδίωκαν οι συνάδελφοί του.

Ντεγκά- Μανέ: Η θυελλώδης σχέση φίλων στη ζωή αντίπαλων στη ζωγραφική στο Μουσείο Ορσέ Facebook Twitter
Edgar Degas, Ο Μανέ καθιστός, 1864–65. Bibliothèque nationale de France, Paris, courtesy of the NGV
Ντεγκά- Μανέ: Η θυελλώδης σχέση φίλων στη ζωή αντίπαλων στη ζωγραφική στο Μουσείο Ορσέ Facebook Twitter
Edgar Degas, Αυτοπροσωπογραφία, 1863. Φωτ.: via Wikimedia Commons

Ο Μανέ ήταν μια πολύ πιο ισχυρή προσωπικότητα από τον Ντεγκά, ο οποίος φαίνεται να ήταν από ιδιοσυγκρασία καχύποπτος απέναντι στη μόδα και τη φήμη και διαβόητα κατσούφης. 

Η φιλία τους δεν ήταν ποτέ ξανά τόσο στενή όσο τη δεκαετία του 1860. Στα σαράντα του, στη δεκαετία του 1870, ο Μανέ προσβλήθηκε από σύφιλη, για την οποία δεν έλαβε καμία θεραπεία. Τον Απρίλιο του 1883, το αριστερό του πόδι ακρωτηριάστηκε λόγω γάγγραινας και πέθανε έντεκα ημέρες αργότερα στο Παρίσι. Όταν η οικονομική κατάσταση του Ντεγκά βελτιώθηκε με τις πωλήσεις των έργων του, μπόρεσε να επιδοθεί στο αξιοσημείωτο πάθος του ως συλλέκτη ιδίως παλαιών δασκάλων όπως ο Ελ Γκρέκο και των προσωπικών του δασκάλων από τις αρχές του αιώνα: Ενγκρ, Ντελακρουά και Ντομιέ.

Αλλά αγόρασε και έργα σύγχρονων ζωγράφων, όπως ο Πισαρό, ο Σεζάν, ο Γκογκέν και ο Βαν Γκογκ και φυσικά ο Μανέ. Μετά τον θάνατο του Ντεγκά, το 1917, ο κόσμος της τέχνης έμεινε έκπληκτος από το μέγεθος της ιδιωτικής του συλλογής, η οποία διατέθηκε σε τεράστιες τιμές.

Ενώ η σχέση τους «κλονίστηκε από μια αναπόφευκτη αντιπαλότητα», η φιλία τους οδήγησε σε έργα που σήμερα μπορούμε να δούμε κάτω από άλλο πρίσμα και να αναζητήσουμε τα ίχνη του ενός στην τέχνη του άλλου, σε μερικά από τα πιο σημαντικά έργα τέχνης που δημιουργήθηκαν στη διάρκεια της ιστορίας της.

Ντεγκά- Μανέ: Η θυελλώδης σχέση φίλων στη ζωή αντίπαλων στη ζωγραφική στο Μουσείο Ορσέ Facebook Twitter
Edgar Degas, Χορεύτριες στη σκηνή, περ. 1899. © Lyon MBA – Photo RMN / Ojeda, Le Mage, courtesy of the NGV
Ντεγκά- Μανέ: Η θυελλώδης σχέση φίλων στη ζωή αντίπαλων στη ζωγραφική στο Μουσείο Ορσέ Facebook Twitter
Edouard Manet, Ολυμπία,1863. Musée d'Orsay, Paris, France.
Ντεγκά- Μανέ: Η θυελλώδης σχέση φίλων στη ζωή αντίπαλων στη ζωγραφική στο Μουσείο Ορσέ Facebook Twitter
Edgar Degas, Σκηνή Πολέμου στον Μεσαίωνα (1865). Musée d'Orsay via Wikiart
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ