«Ελίζαμπεθ Φιντς»: Η ιστορία, η ματαίωση και η επιθυμία στο νέο μυθιστόρημα του Τζούλιαν Μπαρνς

Μην πυροβολείτε τον Ιουλιανό τον Παραβάτη Facebook Twitter
Ο Τζούλιαν Μπαρνς συνεχίζει με το μυθιστόρημα «Ελίζαμπεθ Φιντς» αυτό που έκανε και με το «Άνδρας με κόκκινο μανδύα». Μας δείχνει, με διασκεδαστικό και πειστικό τρόπο, πώς το παρόν, δηλαδή εμείς, οι σύγχρονοι αναγνώστες, μπορούμε να δούμε και να ξαναδούμε το παρελθόν, τους άλλους πριν από μας.
0

ΑΥΤΗ ΗΤΑΝ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου. Την έλεγαν Ελίζαμπεθ Φιντς. Φορούσε ίσια, δετά παπούτσια, μαύρα τον χειμώνα, καφέ σουέτ την άνοιξη και το φθινόπωρο, πάντοτε με κάλτσες ή καλσόν, φούστες ακριβώς κάτω από το γόνατο, πλισέ το καλοκαίρι, σκούρα μπλε τουίντ τον χειμώνα, μαλλιά στην απόχρωση της γκριζωπής άμμου, ασημένιο δαχτυλίδι στο αριστερό μικρό δαχτυλάκι της.

Δίδασκε «κουλτούρα και πολιτισμό», με «συνεργατική» μέθοδο, σε τάξη ενηλίκων, μεταξύ είκοσι οκτώ και σαράντα ετών. Χαμηλών τόνων και χαμηλού προφίλ, αυστηρά ιδιωτική, είχε εκδώσει μόνο δύο ολιγοσέλιδα βιβλία. Το ένα είχε τίτλο Εκρηκτικές γυναίκες, για τις γυναίκες του αναρχικού κινήματος του Λονδίνου το διάστημα 1890-1910. Το άλλο λεγόταν Αναγκαίοι Μύθοι, για τον εθνικισμό, τη θρησκεία και την οικογένεια.

Βρίσκουμε και πάλι εδώ την ιστορική έρευνα, την έρευνα σε λογοτεχνικά κείμενα, την έρευνα που παραπέμπει σε ιστορίες με ντετέκτιβ, τη μυθιστορηματική πλοκή σε συνδυασμό με τη δοκιμιακή γραφή και την ημερολογιακή γραφή, την ένταξη της ζωγραφικής στην πλοκή, όπως συμβαίνει με τον πίνακα «Ο Άγιος Γεώργιος και ο δράκος» του αναγεννησιακού ζωγράφου Καρπάτσιο.

Αυτός ήταν ο Νιλ, ο αφηγητής της ιστορίας. Είχε σπουδάσει υποκριτική, όπου γνώρισε και την πρώτη σύζυγό του, είχε παίξει μερικά ρολάκια στην τηλεόραση, δούλεψε σε εστιατόρια. Ήταν ένας από τους φοιτητές της Φιντς, κι ίσως από τους αγαπημένους της, αν υποθέσουμε ότι η Φιντς είχε αγαπημένους.

Τα μαθήματά της του άρεσαν πολύ. Μάλλον τον σημάδεψαν. Θυμάται κάποια από αυτά. «Κάποια πράγματα εξαρτώνται από εμάς και κάποια άλλα όχι. Οι απόψεις μας εξαρτώνται από μας, οι παρορμήσεις, οι επιθυμίες, οι απέχθειές μας ‒ εν ολίγοις, οτιδήποτε πηγάζει από εμάς τους ίδιους. Το σώμα μας δεν εξαρτάται από εμάς, ούτε τα υπάρχοντά μας, ούτε η φήμη μας, ούτε τα δημόσια αξιώματά μας, δηλαδή οτιδήποτε δεν έχει να κάνει με τις πράξεις μας».

cover
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Τζούλιαν Μπαρνς, Ελίζαμπεθ Φιντς, Μτφρ.: Κατερίνα Σχινά, εκδόσεις Μεταίχμιο

Ένα από τα μαθήματα της Φιντς που είχαν συνεπάρει τον Νιλ είχε σχέση με τους νικητές και με τους ηττημένους, κυρίως με το αν την αλήθεια τη λέει μόνο ο νικητής ή, αν έχει δικαίωμα σε αυτήν, και ο νικημένος. Τι θα συνέβαινε, ας πούμε, αν αντί για τον Ιερό Αυγουστίνο επικρατούσε ο επίσκοπος Ιουλιανός του Εκλάνουμ.

Ο Ιουλιανός δεν πίστευε στο προπατορικό αμάρτημα, θεωρούσε το σεξουαλικό ένστικτο φυσικό και επομένως εμφυτευμένο στον άνθρωπο από τον Θεό. Ο Ιερός Αυγουστίνος πίστευε στην έννοια της αιώνιας κηλίδωσης, παγιώνοντας έτσι μια ακατάλυτη ενοχή απέναντι στο σεξ. Τι θα συνέβαινε ακόμη αν επικρατούσε ένας άλλος Ιουλιανός, αυτόν που οι αιώνες αποκάλεσαν Παραβάτη ή Αποστάτη, ο τελευταίος ειδωλολάτρης αυτοκράτορας της Ρώμης;

Η Ελίζαμπεθ και ο Νιλ αποτελούν το δραματουργικό δίδυμο στο νέο μυθιστόρημα του Τζούλιαν Μπαρνς, «Ελίζαμπεθ Φιντς». Η σχέση αυτών των δύο τόσο διαφορετικών αλλά και όμοιων, όπως τελικά αποκαλύπτεται, ηρώων δίνεται μέσα από μια πρόζα και μια πλοκή εντελώς υβριδική, όπως συνέβαινε και στο αμέσως προηγούμενο μυθιστόρημα του Μπαρνς, το «Άνδρας με κόκκινο μανδύα».

Βρίσκουμε και πάλι εδώ την ιστορική έρευνα, την έρευνα σε λογοτεχνικά κείμενα, την έρευνα που παραπέμπει σε ιστορίες με ντετέκτιβ, τη μυθιστορηματική πλοκή σε συνδυασμό με τη δοκιμιακή γραφή και την ημερολογιακή γραφή, την ένταξη της ζωγραφικής στην πλοκή, όπως συμβαίνει με τον πίνακα «Ο Άγιος Γεώργιος και ο δράκος» του αναγεννησιακού ζωγράφου Καρπάτσιο. Η θαυμάσια μετάφραση της Κατερίνας Σχινά και τα καίρια σχόλιά της αποδίδουν στο ακέραιο τη συνθετότητα του βιβλίου του Μπαρνς.

Μην πυροβολείτε τον Ιουλιανό τον Παραβάτη Facebook Twitter
Βιτόρε Καρπάτσιο, «San Giorgio e il drago» (Ο άγιος Γεώργιος και ο δράκος), 1502

Ο Νιλ εξακολουθούσε να βλέπει τη Φιντς και μετά την αποφοίτησή του. Συναντιόντουσαν δύο ή τρεις φορές τον χρόνο σ’ ένα ιταλικό εστιατόριο του δυτικού Λονδίνου. Ήταν κάτι σαν τελετουργία. Ο Νιλ έφτανε στη μία, ενώ εκείνη ήταν ήδη εκεί και κάπνιζε. Παίρναν το πιάτο ημέρας, πάντα ζυμαρικά, μια πράσινη σαλάτα, ένα ποτήρι λευκό κρασί, έναν σκέτο καφέ. Το γεύμα διαρκούσε αυστηρά εβδομήντα πέντε λεπτά. Πλήρωνε εκείνη και άφηνε το βάρος της συζήτησης στον Νιλ.

Αυτές οι μεσημεριανές συναντήσεις συνεχίστηκαν για είκοσι χρόνια. Προς το τέλος, η Ελίζαμπεθ ακύρωνε τις συναντήσεις τους λόγω «των απρόβλεπτων, αλλά αδυσώπητων φθορών του ανθρώπινου περιβλήματος», όπως του είχε πει.

Ο Νιλ δεν είχε αντιληφθεί ότι η Ελίζαμπεθ Φιντς πέθαινε, καθώς δεν υπήρχε «ούτε αποχαιρετισμός, ούτε ειδοποίηση, ούτε τελευταίο μήνυμα». Μετά την κηδεία σ’ ένα παγερό κρεματόριο του νότιου Λονδίνου, όπου ακούστηκε Μπαχ από CD, ο Νιλ έλαβε μια επιστολή από δικηγόρο που τον πληροφορούσε ότι η Φιντς του κληροδοτούσε όλα τα κατάλοιπά της, τα χαρτιά της, τα βιβλία της, τα ημερολόγιά της, για να τα κάνει ό,τι ήθελε.

Τον αιφνιδιασμό του Νιλ διαδέχτηκε η περιέργεια για το παράξενο αρχείο. Άρχισε να διαβάζει τα ημερολόγιά της: το να είσαι στωικός σε μια εποχή αυτοοικτιρμού σημαίνει ότι θεωρείσαι απόμακρος ‒ ή κάτι χειρότερο, αναίσθητος.

Διαπίστωσε επίσης ότι στα χαρτιά της Ελίζαμπεθ δεν υπήρχε ούτε μία ερωτική επιστολή. Αλλά ο πραγματικός αιφνιδιασμός ήρθε όταν ο Νιλ βρήκε σε ένα από τα ημερολόγια της Ελίζαμπεθ τη βασική οδηγία προς αυτόν. Να γράψει για τον Ιουλιανό τον Παραβάτη, «αυτόν που οι εφημερίδες θα ονόμαζαν αντιήρωα».

Όλο το δεύτερο μέρος από τα τρία του μυθιστορήματος του Τζούλιαν Μπάρνς είναι μια μεγάλη παρέκκλιση στον χρόνο και ταυτόχρονα μια διακοπή της βασικής αφήγησης. Βλέπουμε εδώ το αποτέλεσμα της έρευνας του Νιλ για τον Ιουλιανό. Πώς αντιτάχθηκε στον χριστιανισμό, πώς πολεμήθηκε, πώς πέθανε. Βλέπουμε κυρίως πώς επιβίωσε ο Ιουλιανός μέσα στην τέχνη και στη φιλοσοφία. Στον Μοντένι, στον Βολτέρο, στον Γκίμπον, στον Ίψεν, στον Ανατόλ Φρανς, στον ποιητή Σουίμπερν, στον Ίβλιν Γουό, στον Γκορ Βιντάλ, στον Σίλερ αλλά και στον Καζαντζάκη, στον Καβάφη και τον Κλέωνα Ραγκαβή.

Η ολοκλήρωση της εργασίας για τον Ιουλιανό «ηρέμησε και εμψύχωσε» τον Νιλ. Πίστευε ότι εκπλήρωνε κάτι σε σχέση με την Ελίζαμπεθ, αφού όταν ήταν φοιτητής της δεν μπόρεσε να κάνει την τελική εργασία. Αν την είχε ευχαριστήσει, λοιπόν, με τον Ιουλιανό, έπρεπε να συνεχίσει να την τιμά. Κι άρχισε να ψάχνει, σαν ντετέκτιβ, δουλεύοντας για τη βιογραφία της.

Ήταν Εβραία ή όχι; Ποιος ήταν ο πατέρας της; Ήταν ποτέ παντρεμένη; Είχε ερωτικούς συντρόφους; Τι πίστευε για τον έρωτα; Ίσχυε κάτι που έλεγε, ότι ο έρωτας έχει μεγαλύτερη σχέση με την αλήθεια παρά με την ευτυχία; Ποιες ήταν οι σχέσεις της με τον αδελφό της; Γιατί της είχε επιτεθεί ο κίτρινος Τύπος μετά από μια διάλεξή της για τον Ιουλιανό, με πηχυαίους τίτλους: «Τρελή καθηγήτρια ισχυρίζεται ότι οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες κατέστρεψαν τη σεξουαλική ζωή μας»;

Η βιογραφία δεν ολοκληρώθηκε όμως ποτέ. Και ο «Ιουλιανός» του έμεινε στο συρτάρι, δίπλα στα ημερολόγια της Ελίζαμπεθ Φιντς. Ο Νιλ αποφάσισε να αφήσει την τύχη να ακολουθήσει τον δρόμο της. Γιατί, όπως είχε πει η Ελίζαμπεθ Φιντς, «κάποια πράγματα εξαρτώνται από μας και κάποια άλλα όχι».

Ο Τζούλιαν Μπαρνς συνεχίζει με το μυθιστόρημα «Ελίζαμπεθ Φιντς» αυτό που έκανε και με το «Άνδρας με κόκκινο μανδύα». Μας δείχνει, με διασκεδαστικό και πειστικό τρόπο, πώς το παρόν, δηλαδή εμείς, οι σύγχρονοι αναγνώστες, μπορούμε να δούμε και να ξαναδούμε το παρελθόν, τους άλλους πριν από μας.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LIFO.

Το νέο τεύχος της δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Βιβλίο / Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Ο Πέρσιβαλ Έβερετ έγραψε ένα άκρως επίκαιρο, δεδομένων των τελευταίων ημερών, βιβλίο, που ταυτόχρονα φιλοδοξεί να καταστεί κλασικό, για τον ρατσισμό και τη χαμένη ανθρωπιά, και κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας των ΗΠΑ και το Πούλιτζερ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη, κιθαρίστα και σκιτσογράφο Κώστα Μπέζο, που ξαναγράφει την ιστορία της Ελλάδας πριν από το 1940

Βιβλίο / «Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη Κώστα Μπέζο

Τη δεκαετία του ’30 άνθισε στην Ελλάδα ένα μουσικό είδος «διαφυγής» από τη σκληρή πραγματικότητα, οι χαβάγιες. Ο Κώστας Μπέζος, αινιγματική μορφή μέχρι πρόσφατα και σημαντικός ρεμπέτης και σκιτσογράφος, έγραψε μια ανείπωτη ιστορία, διαφορετική από αυτή που η επίσημη ιστορία έχει καταγράψει για την εποχή του Μεσοπολέμου.  
M. HULOT
Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Βιβλίο / Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Η Καταλανή συγγραφέας, που έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς της σύγχρονης queer λογοτεχνίας, μεταφράζεται παγκοσμίως και τη θαυμάζει ο Αλμοδόβαρ, μιλά στη LiFO για το τι σημαίνει να ζεις ελεύθερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Βιβλίο / Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Το πρώτο βιβλίο του Φάνη Παπαδημητρίου είναι μια συγκινητική εξομολόγηση για το ατύχημα στα 19 του που τον καθήλωσε σε αμαξίδιο, την πάλη του με τον τζόγο και τον αγώνα που έδωσε να ξαναφτιάξει τη ζωή του «μετά το τσουνάμι που ήρθε και τα σάρωσε όλα».
M. HULOT
«Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Το πίσω ράφι  / «Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Πιστή στην κλασική μορφή του μυθιστορήματος, αλλά ταυτόχρονα ανατρεπτική και μεταμοντέρνα, η καυστική σάτιρα του Τζόναθαν Κόου για τη βρετανική άρχουσα τάξη των αρχών της δεκαετίας του ’90 διαβάζεται μονορούφι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
ΕΠΕΞ Γυναικείες φωνές από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Βιβλίο / Από τη Μαλαισία μέχρι το Μεξικό: 5 νέα βιλία που αξίζει να διαβάσετε

5 συγγραφείς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη χαράζουν νέους δρόμους στη λογοτεχνία. Ανάμεσά τους, η Τζόχα Αλχάρθι που κέρδισε το Booker και η βραβευμένη με Πούλιτζερ Κριστίνα Ριβέρα Γκάρσα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Αρχαιολογία / Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Η διακεκριμένη ιστορικός Mary Beard στο βιβλίο της «Οι Ρωμαίοι Αυτοκράτορες. Οι ηγεμόνες του αρχαίου ρωμαϊκού κόσμου», παρουσιάζει τη ζωή και το έργο των αυτοκρατόρων μέσα από ανεκδοτολογικές αφηγήσεις και συναρπαστικές λεπτομέρειες, που θυμίζουν απολαυστικό μυθιστόρημα. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια εστιάζει στον ρόλο των δούλων, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στη σεξουαλική ζωή των Ρωμαίων αυτοκρατόρων.
M. HULOT
Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ