Γιώργος Μπουρνουσούζης: «Δεν γίνεται να είσαι δημιουργικός άνθρωπος και να μη μαγειρεύεις» Facebook Twitter
«Μεγαλώνοντας, πάντα μαγείρευα, γούσταρα πολύ». Φωτ.: Νίκος Κατσαρός/LIFO

«Ταπεινή» shakshuka με ρεβίθια σε μια αυτοσχέδια κουζίνα στα Μεσόγεια

0

Στην άκρη του κάμπου των Μεσογείων, σε μια έκταση με ελιές αρχαίες που λέγεται ότι ήρθαν από τα Μέγαρα για να φυτευτούν εκεί το 600 π.Χ. κάποιος σκέφτηκε πριν από λίγο καιρό να στήσει το εργαστήριό του, στο οποίο κατασκευάζει σήμερα σκηνικά για τη διαφήμιση και το θέατρο και δουλεύει πολύ με πηλό και με μέταλλα.

Έχοντας κάνει έναν μεγάλο κύκλο στον χώρο του design, έχοντας ασχοληθεί με διάφορες πτυχές του, όταν επέστρεψε στην Ελλάδα μετά από δώδεκα χρόνια ο Γιώργος Μπουρνουσούζης αποφάσισε να εγκαταστήσει το σπίτι του αλλά και το μη τυπικό γραφείο του μακριά από εκεί όπου χτυπάει ο παλμός της Αθήνας. «Ωραίο είναι το κέντρο, δεν λέω, αλλά έχει κι άλλα να δώσει η Αττική». Δεν μπορεί να διανοηθεί τον εαυτό του σε διαμέρισμα, μακριά από τη φύση και τη θάλασσα, που τώρα είναι για εκείνον ένα τέταρτο μακριά.

Για να έρθουμε στα της κουζίνας, τις πρώτες του προσπάθειες σε αυτήν τις έκανε στην Ε’ Δημοτικού. «Είχα πάει στο σπίτι ενός συμμαθητή μου και όταν γύρισα στο δικό μου, είπα “μαμά, στον Γιωργή φάγαμε κάτι γαμάτες φακές, τους βάζουν ντομάτα, όχι σαν εσένα, που δεν τους βάζεις”. Μετά από αυτό τη ρώτησα αν θα προσθέσει ντομάτα την επόμενη φορά στο φαγητό και μου απάντησε ότι μπορώ να το φτιάξω μόνος μου αν θέλω. Εκείνη το είπε για πλάκα, αλλά εγώ άνοιξα τον Τσελεμεντέ και τις έφτιαξα τις φακές, βγήκαν τέλειες και ανά διαστήματα μου τις ζητούσαν».

Τη σέβομαι πολύ τη μαγειρική γιατί εμπεριέχει τη ζωή, εκείνοι που μαγειρεύουν μας προσφέρουν κάτι που μας κρατά σε αυτή. Και γενικά, πιστεύω στο ταπεινό φαγητό, μου τη δίνουν οι φανφάρες.

Γιώργος Μπουρνουσούζης: «Δεν γίνεται να είσαι δημιουργικός άνθρωπος και να μη μαγειρεύεις» Facebook Twitter
Η shakshuka με ρεβίθια έγινε το signature πιάτο του. Φωτ.: Νίκος Κατσαρός/LIFO

«Μεγαλώνοντας, πάντα μαγείρευα, γούσταρα πολύ». Μετακομίζοντας στην Ολλανδία για να σπουδάσει art and design γνώρισε Μαλαισιανούς, Κινέζους, Γιαπωνέζους, Βιετναμέζους, ανθρώπους που του μαγείρεψαν και του σύστησαν τις δικές τους κουζίνες.

Την πρακτική του την έκανε στο Μεξικό και εκεί εντυπωσιάστηκε από τη γεύση που έχουν οι τηγανητές ακρίδες, οι προνύμφες των μυρμηγκιών ή το «χαβιάρι εντόμων» όπως το λένε, το huitlacoche, ένας μύκητας που βγαίνει στο καλαμπόκι και το καταστρέφει, μόνο που εκεί έχουν βρει τρόπο να τον αξιοποιήσουν, βάζοντάς τον σε tacos. Όταν ακόμα δεν είχε γίνει μόδα, εκείνος έφτιαχνε σπίτι του τάκος al pastor και σούπα pozole με χοιρινό και αποξηραμενο καλαμπόκι. 

Πριν από μερικά χρόνια έβγαλε από τη διατροφή του το κρέας για ηθικούς λόγους: «Βρέθηκα σε έναν γάμο που είχε τόσο πολύ κρέας παντού, μέχρι και στις σαλάτες, που το σιχάθηκα. Ταυτόχρονα, είχε έρθει και μια σκυλίτσα στη ζωή μου και άρχισα να σκέφτομαι ακόμα περισσότερο τα ζώα».

Αγαπημένο του φαγητό έγιναν τα φαλάφελ που τα φτιάχνει μόνος του. Τους βάζει και ρεβίθι και κουκί, κύμινο, μαϊντανό, πάπρικα, κόλιανδρο και μπόλικα μπαχάρια, και κανέλα, που θεωρεί ότι είναι το πιο σοβαρό τους μυστικό, και «αγάπη».

Στην αυτοσχέδια κουζίνα που έχει δημιουργήσει στο εργαστήριό του έχει πάντα κρεμμύδια, ντομάτες, αυγά και ρεβίθια, έστω και κατεψυγμένα ή κονσέρβα. Έτσι, μια δική του παραλλαγή στη shakshuka με ρεβίθια έγινε το signature πιάτο του, αυτό που σερβίρει κάθε φορά στο μεσημεριανό διάλειμμα για φαγητό, όταν φιλοξενεί συνεργάτες στον χώρο του. «Είναι ένα πολύ θρεπτικό και αγαπησιάρικο φαγητό».

Γιώργος Μπουρνουσούζης: «Δεν γίνεται να είσαι δημιουργικός άνθρωπος και να μη μαγειρεύεις» Facebook Twitter
Στην αυτοσχέδια κουζίνα που έχει δημιουργήσει στο εργαστήριό του έχει πάντα κρεμμύδια, ντομάτες, αυγά και ρεβίθια, έστω και κατεψυγμένα ή κονσέρβα. Φωτ.: Νίκος Κατσαρός/LIFO

Σε αυτό το fusion πιάτο δική του έμπνευσης προσθέτει ντοματίνια, μυρωδικά, δάφνες, πιπεριές, βάζει κρεμμύδι και σταφίδες και τσιπότλε λόγω των μεξικάνικων επιρροών του, ρίχνει τζίντζερ σε σκόνη, τα αυγά είναι δικά του από τις κότες που έχει στο σπίτι του και αν αυτά δεν φτάνουν θα χρησιμοποιήσει αγοραστά, αλλά βιολογικά. Μας έβγαλε και προζυμένιο ψωμί που είχε φτιάξει μαζί με τον πατέρα του, ενώ, όσο μαγείρευε, έπαιζε μια ετερόκλητη μουσική λίστα από την οποία συγκράτησα ένα κομμάτι από τις Σκιαδαρέσες, τον Pan Pan με τη Melentini και την Αρλέτα.

«Δεν γίνεται να είσαι δημιουργικός άνθρωπος και να μη μαγειρεύεις, τουλάχιστον εγώ δεν ξέρω κάποιον από τον χώρο των δημιουργικών που να μην έχει περιέργεια για τη μαγειρική, είναι κι αυτή μια μορφή δημιουργίας». Όταν ήταν μικρός δούλεψε σε κουζίνες για το χαρτζιλίκι. «Τη σέβομαι πολύ τη μαγειρική γιατί εμπεριέχει τη ζωή, εκείνοι που μαγειρεύουν μας προσφέρουν κάτι που μας κρατά σε αυτή. Και γενικά, πιστεύω στο ταπεινό φαγητό, μου τη δίνουν οι φανφάρες».


749
To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

— Ποιο είναι το αγαπημένο σου υλικό;
Η μελιτζάνα, όπως να ’ναι.

— Και αυτό που δεν αντέχεις;
Οι μπάμιες.

— Τι δεν λείπει ποτέ από το ψυγείο ή τα ντουλάπια σου;
Η ντομάτα.

— Πού έφαγες το καλύτερο σου γεύμα τελευταία;
Στα Κουφονήσια, οι μελιτζάνες που μου ετοίμασε η φίλη μου η Λουκία το καλοκαίρι. Εκείνο που μου άρεσε περισσότερο σε αυτές ήταν το γεγονός πως με σκέφτηκε. Το γύρω-γύρω ήταν που το έκανε νόστιμο. Οι άνθρωποι είναι που αποθεώνουν το φαγητό.

— Υπάρχει φαγητό που δεν θα παραγγείλεις ποτέ έξω, που το προτιμάς αυστηρά σπιτικό;
Την εποχή που έτρωγα κρέας, τα μακαρόνια με κιμά.

— Τι τρως όταν δεν σε βλέπουν οι άλλοι;
Δεν έχω κάποια ένοχη απόλαυση.

— Ποιο είναι το φαγητό που δεν ήθελες να το βλέπεις ως παιδί αλλά το εκτίμησες μεγαλώνοντας;
Το σπανακόρυζο.

— Ποιο φαγητό σού φέρνει δάκρυα στα μάτια;
Η πατάτα η τηγανητή στο γκάζι που θα βρω σε κάποιο χωριό και θα μου θυμίσει τη γιαγιά μου.

Γιώργος Μπουρνουσούζης: «Δεν γίνεται να είσαι δημιουργικός άνθρωπος και να μη μαγειρεύεις» Facebook Twitter
Φωτ.: Νίκος Κατσαρός/LIFO

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Γεύση
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πιάτα ιδανικά για «παπάρα»

Γεύση / Πιάτα ιδανικά για «παπάρα»

Ιωδιούχοι χυμοί και πικάντικες σάλτσες, αυγά όπως τα κάνουν στον Λίβανο και στον Βοτανικό, λαδερά, κάρι, σαγανάκια θαλασσινών και κρύες σούπες. Η εθνική μας μπουκιά έχει την τιμητική της το καλοκαίρι, γι’ αυτό συγκεντρώσαμε πιάτα που μας κάνουν να αφήνουμε το πιρούνι στην άκρη και να τα «καθαρίζουμε» με ψωμί.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«Δεν πετάω ποτέ τίποτα, είναι πολύ σημαντικό για μένα να χρησιμοποιώ ό,τι έχω»

Αθηναίοι foodies / Ευγενία Ευσταθίου: «Δεν πετάω ποτέ τίποτα, χρησιμοποιώ ό,τι έχω»

Η 27χρονη φωτογράφος μιλά στη LiFO για την εμμονή της με τις κολοκύθες Hokkaido, την ενσυνείδητη plant-based διατροφή, καθώς και το πώς η μαγειρική την βοήθησε να επανακτήσει τον έλεγχο του σώματός της.
M. HULOT

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι γεύσεις του καλοκαιριού που φυλάξαμε για το χειμώνα

Γεύση / Φρυγανισμένα, λιόκαφτα, παστά, ξιδάτα: Έτσι μένει η γεύση του καλοκαιριού

Η τέχνη της συντήρησης των τροφών πάει χιλιάδες χρόνια πίσω και έχει ακόμα λόγο ύπαρξης γιατί μεταμορφώνει τα υλικά σε κάτι άλλο. Και αυτό το «άλλο» έχει γαστρονομική και συναισθηματική αξία.
ΝΙΚΟΣ Γ. ΜΑΣΤΡΟΠΑΥΛΟΣ
Το πρώτο ελληνικό ουίσκι: Όταν μια παρέα φίλων εμφιάλωσε το όνειρό της

Radio Lifo / Aυτό είναι το πρώτο ελληνικό ουίσκι

Μια ομάδα εννέα φίλων, χωρίς καμία επαγγελματική σχέση με την ποτοποιία, κατάφερε με πείσμα και πολλή αγάπη για το ουίσκι να δημιουργήσει το πρώτο ελληνικό single malt whisky. Δύο από αυτούς, ο Γιάννης Χριστοφορίδης και ο Ντίνος Οικονομόπουλος, μιλούν στη Μερόπη Κοκκίνη γι' αυτό το «ταξίδι» από το κριθάρι και το νερό του Ταΰγετου μέχρι τα βαρέλια vinsanto και τις αμέτρητες δυσκολίες.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
«Το 2025 είναι εξαιρετική χρονιά για τον οινολόγο, ο καλλιεργητής όμως κλαίει»

Το κρασί με απλά λόγια / «Το 2025 είναι εξαιρετική χρονιά για τον οινολόγο, ο καλλιεργητής όμως κλαίει»

Πώς κύλησε ο φετινός τρύγος σε διαφορετικές γωνιές του κόσμου; Από τον βορρά ως τον νότο της Ελλάδας, αλλά και σε εμβληματικές περιοχές όπως το Μπορντώ, η Βουργουνδία και η Μεντόζα, οι Έλληνες οινολόγοι καταθέτουν την εμπειρία τους και μιλούν για τις προκλήσεις που φέρνει η κλιματική αλλαγή.
THE LIFO TEAM
Το Χάνι της Ρέρεσης είναι ένα από τα τελευταία της Ελλάδας

Γεύση / Παγόνια, αντίκες και μαγειρευτά σε ένα χάνι που αντέχει στον χρόνο

Το Χάνι της Ρέρεσης, ένα από τα τελευταία της Ελλάδας, παραμένει ανοιχτό για ταξιδιώτες και ντόπιους, με την κυρία Νίτσα να κρατά ζωντανή την παράδοση της φιλοξενίας σε ένα μαγειρείο που θυμίζει λαογραφικό μουσείο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
47’ στο Hygge με την Anne Meurling

Γεύση / Hygge: Ένας φούρνος που μυρίζει θαλπωρή στην Ιπποκράτους

Με νοσταλγία για τις συνταγές της πατρίδας της, μια Σουηδέζα φτιάχνει ψωμί, γλυκά, αέρινο βούτυρο και άψογη μηλόπιτα, δημιουργώντας ατμόσφαιρα βόρειας Ευρώπης - μόλις δυο βήματα από τη λεωφόρο Αλεξάνδρας.
M. HULOT
«Μα πώς γεμίζει αυτή η τρύπα;»: Πριν από 40 χρόνια, τα «Δυο Λουξ» ξάφνιασαν τα Χανιά

Θρυλικά Μπαρ / «Μα πώς γεμίζει αυτή η τρύπα;»: Πριν από 40 χρόνια, τα «Δυο Λουξ» ξάφνιασαν τα Χανιά

Ξέρετε πολλές τσαγερί που να έχουν εξελιχθεί σε ολοήμερα στέκια, να έχουν μισθώσει λεωφορεία για να δουν οι θαμώνες τους μια έκθεση σε άλλον νομό ή να βγάζουν μια βάρκα γεμάτη με μελομακάρονα για κέρασμα στον δρόμο; Και όμως, αυτό το μέρος υπάρχει και έχει ξενυχτήσει γενιές στο λιμάνι των Χανίων.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Χταπόδι με σύκα: Μια για πολλούς άγνωστη και σίγουρα απρόσμενη συνταγή

Γεύση / Χταπόδι με σύκα: Μια για πολλούς άγνωστη και σίγουρα απρόσμενη συνταγή

«Όπου υπάρχουν συκιές, λίγο πιο πέρα αρχίζουν τα βότσαλα και μετά η Μεσόγειος και μετά το χταπόδι. Και κάπου, σ’ ένα πανηγυρικό τραπέζι, συναντώνται το χταπόδι και τα σύκα. Μαγειρεμένο το χταπόδι, μαγειρεμένα και τα λιόκαφτα, ξερά σύκα».
ΝΙΚΟΣ Γ. ΜΑΣΤΡΟΠΑΥΛΟΣ
Η ιεροτελεστία του πανηγυρικού πιλαφιού του Δεκαπενταύγουστου στο Καρπάθιο

Γεύση / Tα πιλάφια του Δεκαπενταύγουστου: Έτσι τιμούν τη μεγάλη γιορτή σε Κάσο και Κάρπαθο

Ακολουθώντας τελετουργικό χρόνων, στήνουν καζάνια πάνω σε φωτιές και φτιάχνουν πιλάφι, κρέας κοκκινιστό και τηγανητές πατάτες για να τιμήσουν τη μεγαλύτερη γιορτή του καλοκαιριού.
ΝΙΚΟΣ Γ. ΜΑΣΤΡΟΠΑΥΛΟΣ