Άραγε, τι χρειάζονται οι ποιητές σε μικρόψυχους καιρούς;

ΠΑΤΡΙΚΙΟΣ ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΣ Facebook Twitter
Στην Ακαδημία Αθηνών μάλλον υπέθεσαν ότι είναι πιο πλούσιο το συγγραφικό έργο του Προκόπη Παυλόπουλου… Εικονογράφηση: Ατελιέ/LiFO
0

ΑΡΑΓΕ, ΤΙ ΧΡΕΙΑΖΟΝΤΑΙ οι ποιητές σε μικρόψυχους καιρούς, αναρωτιόνταν ο ρομαντικός Γερμανός ποιητής Φρίντριχ Χέλντερλιν. Πιθανόν η Ακαδημία Αθηνών να απαντούσε ότι ίσως και να μη χρειάζονται σε τίποτα. Αντιθέτως, πολιτικοί ταγοί που οδήγησαν τη χώρα στην καταστροφή κρίνονται πιο σημαντικοί για να κοσμούν τα έδρανα στις επιβλητικές αίθουσες της.

Η Ακαδημία Αθηνών εξέλεξε ως τακτικό μέλος της τον Προκόπη Παυλόπουλο. Ναι, ο άνθρωπος που βρέθηκε σε θέσεις εξουσίας και έχει τεράστιες ευθύνες για τη χρεoκοπία της χώρας είναι πλέον μέλος της Ακαδημίας Αθηνών.

Αναμφίβολα, πρόκειται για μια εκλογή που προκαλεί πολλές απορίες. Ως προς την αιτιολογία της εκλογής, διαβάζουμε: «Με την όλη ακαδημαϊκή του σταδιοδρομία, το πλούσιο και υψηλού επιπέδου συγγραφικό και διδακτικό του έργο, αναδείχθηκε, χωρίς αμφιβολία, σε εξέχοντα επιστήμονα του Δημοσίου Δικαίου». 

Την ίδια στιγμή σε μια παρόμοια ψηφοφορία οι υποψηφιότητες τριών κορυφαίων εκπροσώπων των γραμμάτων και των τεχνών, όπως είναι ο Τίτος Πατρίκιος, ο Μιχάλης Γκανάς και ο Νάσος Βαγενάς, απορρίφθηκαν και κρίθηκαν «άγονες». 

Από το σκεπτικό της Ακαδημίας αντιλαμβανόμαστε ότι ο Προκόπης Παυλόπουλος εκλέχθηκε επειδή ήταν ο μοναδικός υποψήφιος, ενώ οι τρεις ποιητές δεν τα κατάφεραν επειδή μοιράστηκαν οι ψήφοι στις τρεις μυστικές ψηφοφορίες.  

H Ακαδημία Αθηνών, κατά τη συνεδρίαση της Ολομέλειας της 13ης Οκτωβρίου 2022, εξέλεξε τον τέως Πρόεδρο της Δημοκρατίας και Επίτιμο Καθηγητή της Νομικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Προκόπιο Παυλόπουλο ως Τακτικό Μέλος της, στην προκηρυχθείσα έδρα Δημοσίου Δικαίου (Διοικητικού Δικαίου-Συνταγματικού Δικαίου) στη Γ’ Τάξη των Ηθικών και Πολιτικών Επιστημών.

Αυτό που δεν αναγράφεται είναι ότι ήταν η μοναδική υποψηφιότητα που κατατέθηκε. Ουσιαστικά, δηλαδή, μόνο ένας συνταγματολόγος έσπευσε να καταθέσει την υποψηφιότητά του προκειμένου να εκλεγεί μέλος της Ακαδημίας Αθηνών. Αντιθέτως, όσον αφορά την ψηφοφορία για την έδρα της ποίησης, η οποία και έχει μείνει κενή μετά τον θάνατο της Κικής Δημουλά, απορρίφθηκαν και οι τρεις υποψηφιότητες των γνωστών διανοουμένων.  

Συγκεκριμένα, ο Τίτος Πατρίκιος έλαβε μόλις 13 ψήφους, ενώ απαιτούνταν 19. Στην Ακαδημία Αθηνών προκειμένου να εκλεγείς μέλος χρειάζεσαι το 50+1% των ψήφων των μελών της. Έτσι, με βάση τα αποτελέσματα που προέκυψαν, η ψηφοφορία ανακηρύχθηκε άκυρη. Σε επικοινωνία που είχα με τον Τίτο Πατρίκιο δεν θέλησε να κάνει κάποιο σχόλιο για το αποτέλεσμα. Λογικό.

Από την άλλη πλευρά, ο Γενικός Γραμματέας της Ακαδημίας Αθηνών Χρήστος Ζερεφός με διαβεβαίωσε ότι η Ακαδημία Αθηνών μετά την ψηφοφορία που κρίθηκε «άγονη» έχει σκοπό να επανέλθει πολύ σύντομα. Επίσης, διευκρίνισε ότι η ψηφοφορία είναι μυστική και καθεμία έχει και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. «Δεν έχει καμία σχέση η μια εκλογή με την άλλη», επισήμανε στη συνομιλία μας και πρόσθεσε ότι «τα μέλη της Ακαδημίας καλούνται να επιλέξουν τους νέους συναδέλφους με ακαδημαϊκά κριτήρια».

Από το σκεπτικό της Ακαδημίας αντιλαμβανόμαστε ότι ο Προκόπης Παυλόπουλος εκλέχθηκε επειδή ήταν ο μοναδικός υποψήφιος, ενώ οι τρεις ποιητές δεν τα κατάφεραν επειδή μοιράστηκαν οι ψήφοι στις τρεις μυστικές ψηφοφορίες.  

Θα σταθώ βέβαια στη φράση της ανακοίνωσης που αφορά τον Προκόπη Παυλόπουλο ότι «είναι άξια μνείας η πολιτική του σταδιοδρομία». Και αντιγράφω από ανάρτηση που έκανε στο Facebook ο γραμματέας οργανωτικού του ΚΙΝΑΛ Στέφανος Παραστατίδης: «Αναζητώ –δια της τεκμηρίωσης– το συμβολισμό της είδησης και δυσκολεύομαι. Στα δικά μου μάτια ο Προκόπης Παυλόπουλος συμβολίζει τη διαπλοκή (βασικός μέτοχος), τη διαφθορά (γαλάζια συνέντευξη), το πελατειακό κράτος (στέιτζ), τον παλαιοκομματισμό, τη σπατάλη (διπλασιασμός των δαπανών στον Δ.Τ.) και συνοψίζοντας, την οικονομική (και ηθική) χρεοκοπία της χώρας το 2009. Η πρώτη επιβράβευσή του ήρθε από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, με την πολιτική στη χώρα το 2015 να έχει απολέσει κάθε θεσμική διάσταση κ να ορίζεται από τακτικισμούς και μόνο. Έτσι, σε μία σιωπηρή και ανίερη συμμαχία της "αριστεράς" με την καραμανλική πτέρυγα, επιβραβεύτηκαν τα πρόσωπα και οι πολιτικές που χρεοκόπησαν τη χώρα. Η δεύτερη επιβράβευση έρχεται από την Ακαδημία Αθηνών το 2022, θυμίζοντάς μας τους λόγους για τους οποίους η Ελλάδα συνεχίζει να μην τα καταφέρνει. Και εις ανώτερα».

Δεν μπορώ να βρω εύκολα κάποιον που μπορεί να διαφωνήσει με όσα γράφει ο κ. Παραστατίδης. Ειδικότερα, θα μπορούσαν πολλοί να πουν ότι η εκλογή Παυλόπουλου στην Ακαδημία Αθηνών ήταν μια τιμητική διάκριση για το ρεκόρ διορισμών που έκανε στο Δημόσιο, την πλήρη διάλυση της πρωτεύουσας στα επεισόδια του 2008, τη συστράτευσή του με το εθνολαϊκιστικό αντιμνημονιακό μέτωπο, και ας είχε ψηφίσει κανονικά το μνημόνιο κατά τη διάρκεια της διακυβέρνησης Σαμαρά, τα εθνικιστικά παραληρήματα για τη Μακεδονία, την πλήρη γελοιοποίησή του κατά τη συνάντησή του με τον Τούρκο Πρόεδρο Ταγίπ Ερντογάν, την παράνομη πρόσβαση της ιδιαιτέρας γραμματέως του στο email του γραφείου της σημερινής Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου, ή για τη «βολική» και «ακίνητη», όπως είχε χαρακτηρίσει τη στάση του η βουλευτής του ΚΚΕ Λιάνα Κανέλλη όταν η ίδια και η Ρένα Δούρου δέχθηκαν επίθεση από τον Ηλία Κασιδιάρη στο τηλεοπτικό πλατό του ANT1. Άλλωστε, μια φράση που τον ακολουθεί από τότε είναι το «έμεινε Παυλόπουλος». 

Ο Προκόπης Παυλόπουλος μπορεί να μην είναι πια Πρόεδρος της Δημοκρατίας και να μη δέχθηκε ποτέ την ήττα του, αλλά θεωρεί ότι μέσω της Ακαδημίας Αθηνών ο εθνικός ρόλος που οραματίζεται θα έχει συνέχεια, όπως και οι πολιτικές του σκοπιμότητες.   

Ωστόσο, αξίζει να θυμίσουμε ότι πριν μερικά χρόνια ο Τίτος Πατρίκιος είχε λάβει από την Ακαδημία Αθηνών το βραβείο ποίησης για το σύνολο του έργου του. Αυτές τις μέρες, όμως, δεν κρίθηκε εφικτό να γίνει μέλος της όπως και οι Μιχάλης Γκανάς και Νάσος Βαγενάς.

Πιθανόν, για τα υπόλοιπα μέλη της δεν κρίθηκε ως πρώτιστο το γεγονός ότι ειδικά ο Τίτος Πατρίκιος, που θεωρείται ο κορυφαίος εν ζωή Έλληνας ποιητής, έχει δώσει τα καλύτερα ποιήματα εξορίας διεθνώς, έχει μετατρέψει σε λέξεις τις εμφυλιοπολεμικές εμπειρίες του και έχει εκφράσει την ανθρώπινη κατάσταση μέσα από την πολιτική ποίηση. Μάλλον υπέθεσαν ότι είναι πιο πλούσιο το συγγραφικό έργο του Προκόπη Παυλόπουλου…

Οπτική Γωνία
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

κικη δημουλα

Βιβλίο / Kική Δημουλά: Ο ποιητής είναι σαν συναγερμός

Είκοσι οκτώ πεζά κείμενα της Κικής Δημουλά, που μπορεί να διαβαστούν σαν ένας αυτοβιογραφικός οδηγός στο έργο της. Η κόρη της Έλση Δημουλά, που επιμελήθηκε τη συλλογή, τα χαρακτηρίζει «ποιητικά χρονογραφήματα».
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

CHECK ΜΑΡΙΑ ΕΠΕΞ Ιμπραϊμ Τραορέ: Είναι άραγε ο φιλόδοξος πρόεδρος της Μπουρκίνα Φάσο ο «Αφρικανός Τσε Γκεβάρα του 21ου αιώνα» ή ένας ακόμα δικτατορίσκος με πολύ προσεγμένη δημόσια εικόνα;

Οπτική Γωνία / Ιμπραΐμ Τραορέ: O «Τσε Γκεβάρα της Αφρικής» ή ένας ακόμα δικτατορίσκος;

Για κάποιους είναι η «φωνή των κολασμένων» της Μαύρης Ηπείρου και η ενσάρκωση του αντιαποικιοκρατικού ιδεώδους. Για άλλους, πάλι, ένας ακόμα τυχοδιώκτης στρατιωτικός που έγινε «λαϊκός ήρωας» με τη συνδρομή της AI.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Κουράστηκα να τη φροντίζω, λυτρώθηκε»: Ποιος δικαιούται να δολοφονεί από οίκτο; 

Οπτική Γωνία / «Κουράστηκα να τη φροντίζω, λυτρώθηκε από τα βάσανά της»: Ποιος δικαιούται να δολοφονεί από οίκτο; 

Το πότε και υπό ποιες συνθήκες κατανοούμε και συμπάσχουμε με έναν δολοφόνο αποκαλύπτει πολλά για τις αξίες και τις προτεραιότητές μας. 
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
ΔΟΥΝΕΙΚΑ

Ρεπορτάζ / Σκάνδαλο παιδεραστίας στα Δουνέικα: Το αποκρουστικό πρόσωπο της «αγίας» ελληνικής κοινωνίας

Η υπόθεση παιδεραστίας στα Δουνέικα, ένα χωριό 900 κατοίκων κοντά στην Αμαλιάδα, τη δεκαετία του ’80, φέρνει στο φως όχι μόνο τα φρικιαστικά εγκλήματα «ευυπόληπτων πολιτών», αλλά και τη συνωμοσία της σιωπής και την υποκρισία που επικρατεί σε κλειστές κοινωνίες.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
σιούτη

Οπτική Γωνία / ΟΠΕΚΕΠΕ, μεταναστευτικό και Τέμπη ζορίζουν ξανά την κυβέρνηση

Το σκάνδαλο των αγροτικών επιδοτήσεων και η πιθανή επιστροφή προσφύγων από τη Γερμανία στην Ελλάδα έρχονται να προστεθούν στα προβλήματα που έχει να αντιμετωπίσει η κυβέρνηση. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Σήμερα, όταν δεν είσαι σίγουρος τι ακριβώς επαγγέλλεσαι, πιθανότατα λες πως είσαι creative director

Κοκέτα / Σήμερα, όταν δεν είσαι σίγουρος τι ακριβώς επαγγέλλεσαι, πιθανότατα λες πως είσαι creative director

Ένας σιωπηλός ιός, μια πανδημία για την οποία δεν μιλά κανείς: μανάδες, κρύψτε τα παιδιά σας από τη μάχη του creative direction. Η Δανάη Ιωάννου σε μια επιτόπια έρευνα για το επάγγελμα που σαρώνει γύρω μας τους ανθρώπους σαν κρυφή πανδημία.
ΔΑΝΑΗ ΙΩΑΝΝΟΥ
Μεταναστευτικό: Η ισπανική απάντηση

Οπτική Γωνία / Μεταναστευτικό: Η ισπανική απάντηση

Χώρες που υποδέχτηκαν σχετικά φιλικά μετανάστες είχαν οφέλη σε οικονομικό επίπεδο. Μια από αυτές είναι η Ισπανία, που τα τελευταία χρόνια έχει προχωρήσει σε θετικές μεταρρυθμίσεις που αφορούν τους τρόπους ένταξής τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ Γαϊδούρια : Ζώα εργασίας ή σιωπηλά θύματα;/ Ιπποειδή: Ζώα εργασίας ή σιωπηλά θύματα;

Ρεπορτάζ / Γαϊδούρια: Ζώα εργασίας ή θύματα κακοποίησης;

Είναι τα ιπποειδή στην Ελλάδα εργάτες χωρίς δικαιώματα; Ποιες είναι οι συνθήκες διαβίωσής τους, ποια μέριμνα υπάρχει για τη φροντίδα τους και γιατί η νομοθετική προστασία τους βρίσκεται σε μια γκρίζα ζώνη; Μιλούν στη LiFO εκπρόσωποι φιλοζωικών οργανώσεων και τοπικοί φορείς.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η ανάγκη μιας σκαλωσιάς: Μεταμορφώσεις και φεμινισμοί

Guest Editors / Η ανάγκη μιας σκαλωσιάς: Μεταμορφώσεις και φεμινισμοί

Η πατριαρχία είναι παντού: στην οικονομία, στην κοινωνία, στην ψυχολογία, στην αισθητική, στον πολιτισμό, σε ολόκληρη την ανθρώπινη κατάσταση. Όταν σκεφτόμαστε το πολιτικό, δεν γίνεται να μη σκεφτόμαστε το φεμινιστικό.
ΝΙΚΟΣ ΔΑΣΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ
«Ζούμε στην εποχή της ισορροπίας του ισχυρού»

Οπτική Γωνία / «Ζούμε στην εποχή της ισορροπίας του ισχυρού»

Οι παγκόσμιες και περιφερειακές επιπτώσεις της σύγκρουσης στη Γάζα και τα αδιέξοδα του Παλαιστινιακού. Μιλά στη LiFO ο δρ. Ευρωπαϊκής Ασφάλειας και Νέων Απειλών και κύριος ερευνητής του ΕΛΙΑΜΕΠ, Τριαντάφυλλος Καρατράντος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια ομάδα μαθητών κατασκεύασε ρομπότ που καθαρίζει τις θάλασσες

Περιβάλλον / Πώς μια ομάδα μαθητών από τον Άλιμο έφτιαξε ρομπότ που καθαρίζει τον βυθό;

Το Greek Seabot είναι το υποβρύχιο ρομπότ που δημιούργησε μια μαθητική ομάδα από το ΕΠΑΛ Αλίμου για να βοηθήσει στον καθαρισμό των βυθών από πλαστικά και απορρίμματα. Μιλούν στη LIFO οι μαθητές για τα κίνητρά τους και το όραμά τους για ένα πιο καθαρό περιβάλλον.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ