Ο Ταρτούφος στην εποχή της Λεπέν

Ο Ταρτούφος στην εποχή της Λεπέν Facebook Twitter
Ο «Ταρτούφος» του Βαν Χόβε δεν είναι ένας μεσήλικας με αστεία χαρακτηριστικά αλλά ένας όμορφος νεαρός άνδρας που γοητεύει τόσο τον Οργκόν όσο και τη γυναίκα του. Φωτ.: Jan Versweyveld
0

Ήταν και αυτή τη φορά αποκαλυπτική σε πολλά επίπεδα η παράσταση του Ίβο βαν Χόβε. Και μάλιστα μ’ ένα έργο, τον «Ταρτούφο», που παρότι εντάσσεται στα τρία καλύτερα του Μολιέρου, πραγματεύεται και καταγγέλλει την ψευτοευσέβεια και τη θρησκοληψία, θέματα που δεν απασχολούν πια την πλειονότητα των πολιτών στα δυτικά κράτη. 

Τον 17ο αι. όμως η δύναμη της Εκκλησίας ήταν μεγάλη κι η σχέση της με την ανώτατη κοσμική εξουσία σκανδαλωδώς στενή. Η σκηνική τέχνη βρίσκονταν συχνά στο στόχαστρό της ως ελευθέρια και αναξιοπρεπή για τα χρηστά ήθη. Διόλου τυχαία, για αιώνες οι θεατρίνοι δεν δικαιούνταν χριστιανική κηδεία.  Για να επιτραπεί η ταφή του μεγάλου Μολιέρου (το 1673) παρενέβη ο ίδιος ο βασιλιάς Λουδοβίκος 14ος. 

Ο Γάλλος μονάρχης δεν διήγε βίον χριστιανικό, αν σκεφτεί κανείς τις ερωμένες που είχε και τα πολλά παιδιά που απέκτησε εκτός γάμου. Ωστόσο, ως επικεφαλής της Εκκλησίας της Γαλλίας, υπό την πίεση της θεοσεβούμενης μητέρας του, του αρχιεπισκόπου του Παρισιού και φανατικών χριστιανικών κύκλων, αναγκάστηκε να απαγορεύσει την πρώτη εκδοχή του «Ταρτούφου» αμέσως μετά την πρεμιέρα το 1664.

Ο Μολιέρος επεξεργάζεται εκ νέου το έργο, προσθέτει εν είδει φιλοφρόνησης προς τον βασιλιά την υποπλοκή με την κασετίνα και τα αντιβασιλικά έγγραφα (που τελειώνει αισίως χάρη στη βασιλική δικαιοσύνη) και ανεβάζει ξανά τον Ταρτούφο με τίτλο «Ο απατεώνας» το 1667. Παρά το μεγάλο ενδιαφέρον του κοινού και η δεύτερη εκδοχή απαγορεύτηκε, με εντολή αυτή τη φορά του προέδρου του παρισινού Κοινοβουλίου.

Τέσσερις αιώνες μετά, ο Ίβο βαν Χόβε έρχεται να δείξει τι σημαίνει σήμερα «επικίνδυνη» τέχνη και μάλιστα μέσα σ’ ένα θεσμικό, ιστορικό θεατρικό οργανισμό όπως η Comédie-Française, της οποίας οι απαρχές συνδέονται με τον θίασο του Μολιέρου.

Η χρονική απόσταση και οι πολυάριθμες παραστάσεις μολιερικών έργων που έχουν δει τα φώτα της σκηνής έκτοτε, οι περισσότερες εκ των οποίων καταφεύγουν στους εύκολους τρόπους της κωμωδίας, λειτουργούν σαν αδιαφανή φίλτρα που εμποδίζουν τους νεότερους σκηνοθέτες να διακρίνουν την ερμηνευτική δυναμική έργων όπως ο «Ταρτούφος».

Αυτά τα δήθεν αθώα φίλτρα, που στόμωσαν μες στον καιρό την ενοχλητική, κριτική ματιά του Μολιέρου, απομάκρυνε ο Ίβο Βαν Χόβε, τιμώντας την επέτειο των 400 χρόνων από τη γέννησή του με τον καλύτερο τρόπο: ανεβάζοντας την πρώτη, μικρότερης διάρκειας και σφιχτότερης δομής, τρίπρακτη εκδοχή του Ταρτούφου και προσεγγίζοντάς την ως κοινωνικό δράμα. 

Ο Ταρτούφος στην εποχή της Λεπέν Facebook Twitter
Τη γεωμετρημένη τάξη του σκηνικού (του Jan Versweyveld) δεν διαταράσσει το ορθογώνιο παραλληλόγραμμο από λευκό μουσαμά που στρώνεται μπροστά και στο κέντρο της σκηνής. Φωτ.: Jan Versweyveld

Καθόλα ευφυής, η επιλογή θυμίζει, μεταξύ άλλων, ότι ο Μολιέρος, παρότι επιβίωνε και δημιουργούσε χάρη στην εύνοια και τη χορηγία του βασιλιά, έγραφε και παρουσίαζε ένα επικίνδυνο θέατρο, που ενοχλούσε πρόσωπα και κοινωνικές κατηγορίες ικανές να τον εξοντώσουν. Και παρά τις βίαιες επιθέσεις που υπέστη, δεν δείλιασε αλλά ανταπέδωσε τα χτυπήματα με όπλο του την ποιητική και σκηνική τέχνη του.

Τέσσερις αιώνες μετά, ο Ίβο βαν Χόβε έρχεται να δείξει τι σημαίνει σήμερα «επικίνδυνη» τέχνη και μάλιστα μέσα σ’ ένα θεσμικό, ιστορικό θεατρικό οργανισμό όπως η Comédie-Française, της οποίας οι απαρχές συνδέονται με τον θίασο του Μολιέρου. Αν ο Μολιέρος χρησιμοποίησε το προσωπείο της κωμωδίας για να μπορέσει να θίξει σοβαρά ζητήματα της εποχής του, γιατί στη δική μας, ελεύθερη εποχή, να μην μπορεί ένας δημιουργός να αντιμετωπίσει τον «Ταρτούφο» αντίστροφα, ως κοινωνικό δράμα; Αν δεν μας ενοχλεί που τόσο συχνά σημερινοί σκηνοθέτες παίρνουν παλιά δράματα και τα μετατρέπουν σε ασήμαντες παρωδίες, γιατί να μας ενοχλεί ένας δραματικός «Ταρτούφος»; 

Αντί, λοιπόν, να καταφύγει στην τέχνη της γελοιοποίησης που ασπάστηκαν αρκετοί εκπρόσωποι του μεταμοντερνιστικού ιδιώματος με αμφιλεγόμενα αποτελέσματα, ο Βαν Χόβε ακολουθεί κατά πόδας τον Μολιέρο, που επιδίωξε να δώσει στην κωμωδία την «υψηλή» διάσταση της τραγωδίας. 

Στο δικό του «Ταρτούφο» δεν εστιάζει τόσο στον απατεώνα που καλοπερνά υποδυόμενος κάτι που δεν είναι, αλλά στους γύρω του, στους ανθρώπους που, εγκαταλείποντας την κοινή λογική, παραδίδονται σε υποκείμενα όπως ο Ταρτούφος, υιοθετώντας ακραίες ιδέες και συμπεριφορές – όπως κάνουν ο Οργκόν και η θρησκόληπτη μητέρα του.

Δεν συνέβαινε μόνον το 17ο αι, συμβαίνει και σήμερα: άνθρωποι πείθονται και φανατίζονται από πολιτικούς ή θρησκευτικούς ηγέτες που τους καλούν να αγωνιστούν για το Καλό μέσα από την καταστροφή και τον θάνατο. Πώς γίνεται αυτό και μάλιστα σε μια εποχή κυριαρχίας της ορθολογικής σκέψης και ανάλυσης; 

Ο Ταρτούφος στην εποχή της Λεπέν Facebook Twitter
Δεν συνέβαινε μόνον το 17ο αι, συμβαίνει και σήμερα: άνθρωποι πείθονται και φανατίζονται από πολιτικούς ή θρησκευτικούς ηγέτες που τους καλούν να αγωνιστούν για το Καλό μέσα από την καταστροφή και τον θάνατο. Φωτ.: Jan Versweyveld

Ο Ίβο βαν Χόβε μοιάζει να λέει ότι δεν επιτρέπονται αφελείς βεβαιότητες περί της ανθρώπινης προόδου. Ζούμε μια εποχή σύγχυσης και αστάθειας που ευνοεί την επανάκαμψη του φανατισμού και ενός νέου αυταρχισμού (ενίοτε μάλιστα στο όνομα της πολιτικής ορθότητας, σε μία συνθήκη δηλαδή που βασικά δικαιώματα πλήττονται στο όνομα άλλων βασικών δικαιωμάτων). 

Η σκέψη που προκαλεί η ερμηνευτική μετατόπιση του βαν Χόβε στηρίζεται βέβαια σε μία συναρπαστική σκηνική διαχείριση. Τα πρώτα έξι λεπτά της παράστασης προετοιμάζουν έξοχα το κοινό για ό,τι θα ακολουθήσει: ένας άστεγος Ταρτούφος πλένεται και ντύνεται από τον θίασο – ο θεατρικός ήρωας καθαρίζεται από τη συνήθη εικόνα του, από ερμηνευτικές επιστρώσεις αιώνων.

Το σκηνικό στήνεται γρήγορα μπροστά μας: ένας υπερυψωμένος μεταλλικός διάδρομος, μία σκάλα στη μέση, αριστερά και δεξιά συμμετρίες από ροτόντες με μεγάλα ανθοστόλιστα βάζα και παράλληλες συστοιχίες πολυελαίων.

Τη γεωμετρημένη τάξη του σκηνικού (του Jan Versweyveld) δεν διαταράσσει το ορθογώνιο παραλληλόγραμμο από λευκό μουσαμά που στρώνεται μπροστά και στο κέντρο της σκηνής. Είναι το ρινγκ πάνω στο οποίο θα αναμετρηθούν ξανά και ξανά οι αντιμαχόμενες πλευρές του έργου, η συντήρηση με την πρόοδο, η μετριοπάθεια και η ανεκτικότητα με την εμμονοληψία, τον φανατισμό/δογματισμό, τη βία ακραίων απόψεων και στάσεων. 

Ο Ταρτούφος στην εποχή της Λεπέν Facebook Twitter
Όλα τα πρόσωπα του έργου αποκτούν μία έγκυρη, σύγχρονη διάσταση σ’ αυτήν την παράσταση που δεν αλλοιώνει την ταυτότητα του πρωτοτύπου. Φωτ.: Jan Versweyveld

Ο έμμετρος λόγος δεν στάθηκε εμπόδιο στη σύλληψή του βελγικής καταγωγής σκηνοθέτη καθώς οι ασκημένοι, έμπειροι ηθοποιοί της Comédie-Française ερμηνεύουν τους στίχους του Μολιέρου με τη φυσικότητα του καθημερινού λόγου. Έξοχοι! Ο λόγος προέκυπτε φυσικά, το σώμα και η κίνηση τους συμμετείχαν, ο «Ταρτούφος» ερμηνεύτηκε πιο μοντέρνα και ουσιαστικά από ποτέ. [Το αντίθετο, μ’ άλλα λόγια, απ’ ό,τι συμβαίνει στις περισσότερες ελληνικές αποδόσεις όπου η ομοιοκαταληξία υπνωτίζει, τα νοήματα στριμώχνονται και η παρωδία, η παρώδηση, επιβάλλεται ως ερμηνευτικός μονόδρομος].   

Ο «Ταρτούφος» του Βαν Χόβε δεν είναι ένας μεσήλικας με αστεία χαρακτηριστικά αλλά ένας όμορφος νεαρός άνδρας που γοητεύει τόσο τον Οργκόν όσο και τη γυναίκα του. Η θεοσεβούμενη μητέρα του Οργκόν είναι μία σοβαρή, αξιοσέβαστη γυναίκα και όχι μία γελοία γριά (όπως συνήθως αποδίδεται ο ρόλος). Διότι, πράγματι, δεν είναι απαραιτήτως γελοίος όποιος αδυνατεί να προσαρμοστεί στις αλλαγές που συμβαίνουν στον κόσμο γύρω του, μπορεί να είναι ακραία δραματικός στην αδυναμία του και στις υπερβολές του. Όλα τα πρόσωπα του έργου αποκτούν μία έγκυρη, σύγχρονη διάσταση σ’ αυτήν την παράσταση που δεν αλλοιώνει την ταυτότητα του πρωτοτύπου. 

Το εξαίσιο σάουντρακ του Αλεξάντρ Ντεσπλά δένει τόσο καλά, οργανικά, με τη δράση και τους φωτισμούς, που αποτελεί πραγματικά μάθημα προς κάθε ενδιαφερόμενο. Η αφήγηση έχει ατμόσφαιρα, έχει ερωτισμό, εντάσεις και συγκρούσεις, σώματα που πονάνε και επιθυμούν, μία απίστευτη δυναμική που επουδενί περιμένεις από μια κωμωδία όπως ο «Ταρτούφος» – τουλάχιστον όπως τον ξέραμε έως τώρα.

Ο Ίβο βαν Χόβε καταθέτει μ’ αυτήν την παράσταση μία ανανεωτική ερμηνευτική πρόταση για τη μολιερική δραματουργία. Πολιτική άποψη, καλλιτεχνική έμπνευση, αισθητική και τεχνική αρτιότητα αναγνωρίζονται σε κάθε επιμέρους στοιχείο της. Χωρίς αμφιβολία ο καλύτερος Μολιέρος που έχω δει μέχρι σήμερα.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Ο Γυάλινος Κόσμος»: Η διαχρονική γοητεία του οικείου

Κριτική Θεάτρου / «Ο Γυάλινος Κόσμος»: Η διαχρονική γοητεία του οικείου

Κριτική για την παράσταση «Ο Γυάλινος Κόσμος» του Τενεσί Ουίλιαμς, σε σκηνοθεσία Ίβο Βαν Χόβε, με πρωταγωνίστρια την Ιζαμπέλ Ιπέρ, που παρουσιάστηκε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Ηλέκτρα / Ορέστης» σαν ψυχολογικό θρίλερ: Είδαμε στο Παρίσι την παράσταση του Ίβο βαν Χόβε που έρχεται στην Επίδαυρο

Αποκλειστικό / «Ηλέκτρα / Ορέστης» σαν ψυχολογικό θρίλερ: Είδαμε στο Παρίσι την παράσταση του Ίβο βαν Χόβε που έρχεται στην Επίδαυρο

Εντυπώσεις από την κοινή ανάγνωση του κορυφαίου Βέλγου σκηνοθέτη στις δύο τραγωδίες του Ευριπίδη, που έκανε πρεμιέρα στην Comédie-Française την περασμένη εβδομάδα
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
21’ με την Ιζαμπέλ Ιπέρ

Θέατρο / Ιζαμπέλ Ιπέρ στη LiFO: «Ακούγομαι κουλ; Μα τι άλλο θα μπορούσα να είμαι;»

Η «καλύτερη εν ζωή ηθοποιός», όπως έχει χαρακτηριστεί, μας μίλησε λίγο πριν από την άφιξή της στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, όπου θα υποδυθεί την Αμάντα στον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Ουίλιαμς, σε σκηνοθεσία Ίβο Βαν Χόβε.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η θεατρική «Λίγη Ζωή» του Ίβο βαν Χόβε που παρουσιάζεται στο Άμστερνταμ είναι τόσο υπέροχη όσο το βιβλίο

Θέατρο / Η θεατρική «Λίγη Ζωή» του Ίβο βαν Χόβε που παρουσιάζεται στο Άμστερνταμ είναι τόσο υπέροχη όσο το βιβλίο

Το μυθιστόρημα της Χάνια Γιαναγκιχάρα που αγαπήθηκε (και μισήθηκε) όσο λίγα τα τελευταία χρόνια ευτυχεί σε μια κολοσσιαία διασκευή για τη σκηνή.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ίβο βαν Χόβε: Ο ακούραστος ανατόμος των κλασικών στην Αθήνα με Μπέργκμαν

Θέατρο / Ίβο βαν Χόβε: Ο ακούραστος ανατόμος των κλασικών στην Αθήνα με Μπέργκμαν

Πορτρέτο του Βέλγου σκηνοθέτη, με αφορμή το θεατρικό έργο που εμπνεύστηκε από τις ταινίες «Περσόνα» και «Μετά την πρόβα» και το οποίο θα παρουσιάσει στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ερωτευμένος με τον Κρέοντα

Θέατρο / Ο Rasche αγάπησε τον Κρέοντα περισσότερο από την Αντιγόνη

«Η εκφορά του λόγου παραδίδεται αμαχητί σε μια άκρατη δραματικότητα, σε ένα υπερπαίξιμο, σε μια βεβιασμένη εμφατικότητα, σε έναν στόμφο παλιακό που θα νόμιζε κανείς πως έχει εξαλειφθεί πλέον. Η σοβαροφάνεια σε όλο το (γοερό) μεγαλείο της». Έτσι ξεκίνησε φέτος η Επίδαυρος.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στο ζόφο του πολέμου

Θέατρο / Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στον ζόφο του πολέμου

Σε μια περίοδο που ο πόλεμος αποτελεί βασικό συστατικό της καθημερινότητάς μας, μια παράσταση εξετάζει όσα μεσολαβούν μεταξύ γεγονότος και πληροφορίας και πώς διαμορφώνουν την τελική καταγραφή και την ιστορική μνήμη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Θέατρο / Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Όταν η Πίπα Μπάκα ξεκίνησε να κάνει oτοστόπ από την Ιταλία για να φτάσει στην Ιερουσαλήμ δεν φαντάστηκε ότι αυτό το ταξίδι-μήνυμα ειρήνης θα κατέληγε στον βιασμό και τη δολοφονία της. Mια παράσταση που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών αναφέρεται στην ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Θέατρο / Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Τα «Κακά σκηνικά» είναι «μια κωμική κόλαση» αφιερωμένη στη ζοφερή ελληνική πραγματικότητα, μια απόδραση από τα χάλια της χώρας, του θεάτρου, του παγκόσμιου γεωπολιτικού γίγνεσθαι, ένα ξόρκι στην κατάθλιψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Παπαδόπουλος: «Κάθε μορφή τέχνης χρειάζεται το εσωτερικό βάθος»

Θέατρο / Χρήστος Παπαδόπουλος: «Mε αφορά πολύ το "μαζί"»

Το «τρομερό παιδί» από τη Νεμέα που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στη χορογραφία ανοίγει το φετινό 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τους Dance On Ensemble και το «Mellowing», μια παράσταση για τη χάρη και το σθένος της ωριμότητας.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάνεις χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη σου ανάγκη

Χορός / «Κάνουμε χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας ανάγκη»

Με αφορμή την παράσταση EPILOGUE, ο διευθυντής σπουδών της σχολής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μάτσκαρης και έξι χορευτές/χορεύτριες μιλούν για το δύσκολο στοίχημα τού να ασχολείται κανείς με τον χορό στην Ελλάδα σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γιάννος Περλέγκας ανεβάζει τον «Κατσούρμπο» του Χορτάτση

Θέατρο / Γιάννος Περλέγκας: «Ο Κατσούρμπος μας είναι μια απόπειρα να γίνουμε πιο αθώοι»

Ο Γιάννος Περλέγκας σκηνοθετεί το έργο του Χορτάτση στο πλαίσιο του στο πλαίσιο του Κύκλου Ρίζες του Φεστιβάλ Αθηνών. Τον συναντήσαμε στις πρόβες όπου μας μίλησε για την αξία του Κρητικού συγγραφέα και του έργου του και την ανάγκη για περισσότερη λαϊκότητα στο θέατρο. Κάτι που φιλοδοξεί να μας δώσει με αυτό το ανέβασμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ