Πέρα από τον «Ιησού από τη Ναζαρετ»

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ CHECK Πέρα από τον «Ιησού από τη Ναζαρετ» Facebook Twitter
Το απόλυτο αγαπημένο μου είναι «Ο Σολομών και η Βασίλισσα του Σαβά» που γυρίστηκε το 1959.
0

ΠΑΝΤΑ ΑΠΟΡΟΥΣΑ ΜΕ ΑΥΤΟΥΣ που έβλεπαν τον «Ιησού από τη Ναζαρέτ» και τα «Πάθη του Χριστού» χωρίς να βαριούνται.

Οι αγαπημένες μου πασχαλινές ταινίες ήταν πάντα χολιγουντιανά βιβλικά έπη του ‘50 ή του ‘60 που έπαιζαν κάτι μεσημέρια Μεγάλης Τρίτης ή χαράματα – τα έβλεπα παιδί πάντα μέσα σε μια παραζάλη βαρεμάρας και πάθαινα μια ανεξήγητη έξαψη. Συνήθως απεικόνιζαν ιστορίες από την Παλαιά Διαθήκη. Κάποιες ήταν εξ ολοκλήρου γυρισμένες σε στούντιο της Τσινετσιτά. Ξαναείδα κάποια αποσπάσματα στο ΥouΤube πρόσφατα και κατάλαβα τι με γοήτευε. 

Μου άρεσαν οι πρωταγωνίστριες – η Δαλιδά, η Μεσσαλίνα, η Εσθήρ· εξωτικές φαμ φατάλ ντυμένες με αραχνοΰφαντους χιτώνες και χρυσά κοσμήματα. Συχνά ερωτεύονται έναν χριστιανό και μετανοούν αλλά πρώτα έχουν προλάβει να κυλιστούν στον υπέροχο βούρκο της αμαρτίας.

Σε ένα φεγγαρόφωτο ξέφωτο η βασίλισσα στολισμένη με χρυσαφικά χορεύει ημίγυμνη σχεδόν σε έκσταση. Τα μάτια της μοιάζουν με κάρβουνα. Από πίσω οι παγανιστές γιορτάζουν υπό των ήχο των τυμπάνων. Το κάλεσμα της σάρκας λυγίζει τον Γιούλ Μπρίνερ που υποδύεται τον σοφό Σολομώντα αλλά ο Θεός τους εκδικείται, γκρεμίζει ναούς, γίνονται λιμοί και καταποντισμοί, ο λαός εξεγείρεται. Όλα βέβαια φτιάχνουν όταν η Τζίνα ασπάζεται τον χριστιανισμό, ντύνεται σεμνά και κοιτά το πάτωμα με μάτια υποταγής.

Σε αυτές τις ταινίες οι βάρβαροι παγανιστές, οι περισσότεροι βαμμένοι με φούμο, περνάνε υπέροχα: τρώνε σταφύλια, ψήνουν σε σούβλες, βάφουν τα νύχια τους και ζουν την καλύτερή τους ζωή, συχνά μέσα σε σκηνικά που σήμερα μοιάζουν ευτελή.

Ψάχνοντας βρήκα και τον λόγο για όλο αυτόν τον διάχυτο αισθησιασμό και την αγάπη για αμαρτία: Στη δεκαετία του '50 και του '60 οι θρησκευτικές ιστορίες ήταν ένας εύκολος τρόπος να δικαιολογηθεί το σεξ και η βία στην οθόνη. 

Με ένα γρήγορο ψάξιμο είδα πως η μόνη από αυτές τις ταινίες που θα παιχτεί φέτος στην ελληνική τηλεόραση –πρόκειται για μια από τις ποιοτικές ταινίες του είδους– είναι «Ο Χιτών» του 1953.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ CHECK Πέρα από τον «Ιησού από τη Ναζαρετ» Facebook Twitter

Ταινίες όπως οι φαντασμαγορικές «Δέκα εντολές», «Ο Σολομών και η Βασίλισσα του Σαβά», «Η Εσθήρ και ο Βασιλιάς» με την Τζόαν Κόλινς παιδούλα, «Ο Δημήτριος και οι Μονομάχοι» και φυσικά το «The last days of Sodom and Gomorrah» (δεν είμαι καν σίγουρη αν αυτή η ταινία έχει παίξει στην ελληνική τηλεόραση, αν και κάποιοι φίλοι τη θυμούνται ως «Σόδομα και Γόμορα») δεν αποτελούν πια μέρος του τηλεοπτικού προγράμματος. 

Το απόλυτο αγαπημένο μου είναι «Ο Σολομών και η Βασίλισσα του Σαβά» που γυρίστηκε το 1959. Έχω χρόνια να τη δω στην τηλεόραση αλλά νομίζω πως παιζόταν κυρίως μετά τα μεσάνυχτα στην ΕΡΤ.

Η Τζίνα Λολομπρίτζιτα είναι η αμαρτωλή Βασίλισσα του Σαβά. Στο πρόσωπο της ενσαρκώνεται κάθε οριενταλιστικό στερεότυπο: Η βασίλισσα έχει παπαγάλους, ευνούχους και χαρέμι και νικάει στις μάχες χτυπώντας τους εχθρούς της με ένα μαστίγιο στο πρόσωπο. Το highlight της ταινίας είναι ένα πάρτι γονιμότητας αφιερωμένο στη θεότητα του φεγγαριού Ra Gong/Almaqah. 

Σε ένα φεγγαρόφωτο ξέφωτο η βασίλισσα στολισμένη με χρυσαφικά χορεύει ημίγυμνη σχεδόν σε έκσταση. Τα μάτια της μοιάζουν με κάρβουνα. Από πίσω οι παγανιστές γιορτάζουν υπό των ήχο των τυμπάνων.

Το κάλεσμα της σάρκας λυγίζει τον Γιούλ Μπρίνερ που υποδύεται τον σοφό Σολομώντα αλλά ο Θεός τους εκδικείται, γκρεμίζει ναούς, γίνονται λιμοί και καταποντισμοί, ο λαός εξεγείρεται. Όλα βέβαια φτιάχνουν όταν η Τζίνα ασπάζεται τον χριστιανισμό, ντύνεται σεμνά και κοιτά το πάτωμα με μάτια υποταγής. 

Φυσικά δεν θα μπορούσαν να πάνε και όλα καλά – κάπως θα πρέπει να τιμωρηθεί η αστεφάνωτη παστρικιά παγανίστρια. Στο τέλος της ταινίας υποταγμένη και ντυμένη περιμένει να γίνει μανούλα αλλά γυρνά μόνη της να γεννήσει στο βασίλειο του Σαβά γιατί, όπως εξηγεί στον Σολομώντα, το έχει κάνει τάμα. Αποχωρεί κυρία, με το κεφάλι ψηλά και δάκρυα στα μάτια.

Solomon and Sheba, 1959

Οπτική Γωνία
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

CHECK Γαβριήλ Σακελλαρίδης: «Θεωρώ τον Στέφανο Κασσελάκη μια επικίνδυνη περίπτωση πολιτικού»

Συνέντευξη / Γαβριήλ Σακελλαρίδης: «Θεωρώ τον Στέφανο Κασσελάκη μια επικίνδυνη περίπτωση πολιτικού»

Ο υποψήφιος ευρωβουλευτής και υπεύθυνος πολιτικού σχεδιασμού της Νέας Αριστεράς σε μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη για την επιστροφή του στην ενεργό πολιτική.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Σεκάνια στη Ζάκυνθο: Μία από τις σημαντικότερες παραλίες στον κόσμο

Περιβάλλον / Σεκάνια στη Ζάκυνθο: Μία από τις σημαντικότερες παραλίες στον κόσμο

Είναι σπάνιο προνόμιο πια στην Ελλάδα να επισκεφθεί κανείς μια απάτητη παραλία. Η LiFO είχε αυτή την ευκαιρία. Βρέθηκε στα «απάτητα» Σεκάνια της Ζάκυνθου, ακολουθώντας την επιστημονική ομάδα του WWF Ελλάς και είδε από κοντά πώς προετοιμάζεται η μοναδική αυτή παραλία για να φιλοξενήσει τις νέες φωλιές της θαλάσσιας χελώνας καρέτα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Παράνομη στάθμευση: Πώς βάζει φρένο στη λειτουργία της πόλης

Ρεπορτάζ / Παράνομη στάθμευση στην Αθήνα: Παρκαδόροι, τουριστικά λεωφορεία και αντικοινωνική συμπεριφορά

Η παράνομη στάθμευση είναι μία από τις βασικές αιτίες πίσω από το κυκλοφοριακό πανδαιμόνιο της Αθήνας. Μια έρευνα για το χάος που δημιουργεί στους δρόμους της πόλης, για τους ελέγχους και τα μέτρα που έχουν ληφθεί, γι' αυτά που σχεδιάζονται αλλά και για τους παράγοντες που κάνουν τη λύση της εξίσωσης ακόμη πιο δύσκολη.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η αιμομιξία είναι πολύ πιο συχνή απ’ ό,τι ίσως νομίζουμε

Tech & Science / Η αιμομιξία είναι πολύ πιο συχνή απ’ ό,τι ίσως νομίζουμε

Οι ευρέως διαδεδομένες εξετάσεις DNA αποκαλύπτουν τη μία μετά την άλλη «μυστικές» περιπτώσεις παιδιών που γεννήθηκαν από στενούς συγγενείς, παρέχοντας μια άνευ προηγουμένου καταγραφή της αιμομιξίας στις σύγχρονες κοινωνίες.
NEWSROOM
Ο Πιβό και οι ταξιτζήδες

Οπτική Γωνία / Ο επιδραστικός Πιβό και οι ταξιτζήδες

Σε αντίθεση με τη Γαλλία, μια εκπομπή για το βιβλίο και τη λογοτεχνία με τεράστια θεαματικότητα στην ελληνική τηλεόραση, που να συζητείται και να καθηλώνει τους πάντες μπροστά στις οθόνες, φαντάζει όνειρο θερινής νυκτός. 
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ