Πέρα από τον «Ιησού από τη Ναζαρετ»

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ CHECK Πέρα από τον «Ιησού από τη Ναζαρετ» Facebook Twitter
Το απόλυτο αγαπημένο μου είναι «Ο Σολομών και η Βασίλισσα του Σαβά» που γυρίστηκε το 1959.
0

ΠΑΝΤΑ ΑΠΟΡΟΥΣΑ ΜΕ ΑΥΤΟΥΣ που έβλεπαν τον «Ιησού από τη Ναζαρέτ» και τα «Πάθη του Χριστού» χωρίς να βαριούνται.

Οι αγαπημένες μου πασχαλινές ταινίες ήταν πάντα χολιγουντιανά βιβλικά έπη του ‘50 ή του ‘60 που έπαιζαν κάτι μεσημέρια Μεγάλης Τρίτης ή χαράματα – τα έβλεπα παιδί πάντα μέσα σε μια παραζάλη βαρεμάρας και πάθαινα μια ανεξήγητη έξαψη. Συνήθως απεικόνιζαν ιστορίες από την Παλαιά Διαθήκη. Κάποιες ήταν εξ ολοκλήρου γυρισμένες σε στούντιο της Τσινετσιτά. Ξαναείδα κάποια αποσπάσματα στο ΥouΤube πρόσφατα και κατάλαβα τι με γοήτευε. 

Μου άρεσαν οι πρωταγωνίστριες – η Δαλιδά, η Μεσσαλίνα, η Εσθήρ· εξωτικές φαμ φατάλ ντυμένες με αραχνοΰφαντους χιτώνες και χρυσά κοσμήματα. Συχνά ερωτεύονται έναν χριστιανό και μετανοούν αλλά πρώτα έχουν προλάβει να κυλιστούν στον υπέροχο βούρκο της αμαρτίας.

Σε ένα φεγγαρόφωτο ξέφωτο η βασίλισσα στολισμένη με χρυσαφικά χορεύει ημίγυμνη σχεδόν σε έκσταση. Τα μάτια της μοιάζουν με κάρβουνα. Από πίσω οι παγανιστές γιορτάζουν υπό των ήχο των τυμπάνων. Το κάλεσμα της σάρκας λυγίζει τον Γιούλ Μπρίνερ που υποδύεται τον σοφό Σολομώντα αλλά ο Θεός τους εκδικείται, γκρεμίζει ναούς, γίνονται λιμοί και καταποντισμοί, ο λαός εξεγείρεται. Όλα βέβαια φτιάχνουν όταν η Τζίνα ασπάζεται τον χριστιανισμό, ντύνεται σεμνά και κοιτά το πάτωμα με μάτια υποταγής.

Σε αυτές τις ταινίες οι βάρβαροι παγανιστές, οι περισσότεροι βαμμένοι με φούμο, περνάνε υπέροχα: τρώνε σταφύλια, ψήνουν σε σούβλες, βάφουν τα νύχια τους και ζουν την καλύτερή τους ζωή, συχνά μέσα σε σκηνικά που σήμερα μοιάζουν ευτελή.

Ψάχνοντας βρήκα και τον λόγο για όλο αυτόν τον διάχυτο αισθησιασμό και την αγάπη για αμαρτία: Στη δεκαετία του '50 και του '60 οι θρησκευτικές ιστορίες ήταν ένας εύκολος τρόπος να δικαιολογηθεί το σεξ και η βία στην οθόνη. 

Με ένα γρήγορο ψάξιμο είδα πως η μόνη από αυτές τις ταινίες που θα παιχτεί φέτος στην ελληνική τηλεόραση –πρόκειται για μια από τις ποιοτικές ταινίες του είδους– είναι «Ο Χιτών» του 1953.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ CHECK Πέρα από τον «Ιησού από τη Ναζαρετ» Facebook Twitter

Ταινίες όπως οι φαντασμαγορικές «Δέκα εντολές», «Ο Σολομών και η Βασίλισσα του Σαβά», «Η Εσθήρ και ο Βασιλιάς» με την Τζόαν Κόλινς παιδούλα, «Ο Δημήτριος και οι Μονομάχοι» και φυσικά το «The last days of Sodom and Gomorrah» (δεν είμαι καν σίγουρη αν αυτή η ταινία έχει παίξει στην ελληνική τηλεόραση, αν και κάποιοι φίλοι τη θυμούνται ως «Σόδομα και Γόμορα») δεν αποτελούν πια μέρος του τηλεοπτικού προγράμματος. 

Το απόλυτο αγαπημένο μου είναι «Ο Σολομών και η Βασίλισσα του Σαβά» που γυρίστηκε το 1959. Έχω χρόνια να τη δω στην τηλεόραση αλλά νομίζω πως παιζόταν κυρίως μετά τα μεσάνυχτα στην ΕΡΤ.

Η Τζίνα Λολομπρίτζιτα είναι η αμαρτωλή Βασίλισσα του Σαβά. Στο πρόσωπο της ενσαρκώνεται κάθε οριενταλιστικό στερεότυπο: Η βασίλισσα έχει παπαγάλους, ευνούχους και χαρέμι και νικάει στις μάχες χτυπώντας τους εχθρούς της με ένα μαστίγιο στο πρόσωπο. Το highlight της ταινίας είναι ένα πάρτι γονιμότητας αφιερωμένο στη θεότητα του φεγγαριού Ra Gong/Almaqah. 

Σε ένα φεγγαρόφωτο ξέφωτο η βασίλισσα στολισμένη με χρυσαφικά χορεύει ημίγυμνη σχεδόν σε έκσταση. Τα μάτια της μοιάζουν με κάρβουνα. Από πίσω οι παγανιστές γιορτάζουν υπό των ήχο των τυμπάνων.

Το κάλεσμα της σάρκας λυγίζει τον Γιούλ Μπρίνερ που υποδύεται τον σοφό Σολομώντα αλλά ο Θεός τους εκδικείται, γκρεμίζει ναούς, γίνονται λιμοί και καταποντισμοί, ο λαός εξεγείρεται. Όλα βέβαια φτιάχνουν όταν η Τζίνα ασπάζεται τον χριστιανισμό, ντύνεται σεμνά και κοιτά το πάτωμα με μάτια υποταγής. 

Φυσικά δεν θα μπορούσαν να πάνε και όλα καλά – κάπως θα πρέπει να τιμωρηθεί η αστεφάνωτη παστρικιά παγανίστρια. Στο τέλος της ταινίας υποταγμένη και ντυμένη περιμένει να γίνει μανούλα αλλά γυρνά μόνη της να γεννήσει στο βασίλειο του Σαβά γιατί, όπως εξηγεί στον Σολομώντα, το έχει κάνει τάμα. Αποχωρεί κυρία, με το κεφάλι ψηλά και δάκρυα στα μάτια.

Solomon and Sheba, 1959

Οπτική Γωνία
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η γενιά αυτή τολμά όσα δεν τολμήσαμε εμείς και της αξίζει κάθε στήριξη!»

Οπτική Γωνία / Αμπντελά Ταϊά: «Η γενιά αυτή τολμά όσα δεν τολμήσαμε εμείς και της αξίζει κάθε στήριξη!»

Ο Μαροκινός συγγραφέας και σκηνοθέτης, κάτοικος Γαλλίας πλέον και γνωστός στην Ελλάδα από το υπέροχο μυθιστόρημα «Η ζωή με το δικό σου φως», μιλά με θαυμασμό για την εξέγερση της νεολαίας που συνταράσσει την πατρίδα του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νίκος Χασαπόπουλος: «Παραλίγο να πεθάνω από τη σκευωρία της Novartis»

Συνέντευξη / Νίκος Χασαπόπουλος: «Παραλίγο να πεθάνω από τη σκευωρία της Novartis»

Μετά από μισό αιώνα στο «Βήμα», ο Νίκος Χασαπόπουλος μιλά για πρώτη φορά για την πιο δύσκολη απόφαση της ζωής του, τις στιγμές που έζησε δίπλα σε Λαμπράκη, Ψυχάρη και πρωθυπουργούς, αλλά και για το μεγάλο λάθος του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένας άλλος «Μεσοπόλεμος»: Το μένος για τα θύματα (που γίνονται φωνή)

Οπτική Γωνία / Ένας άλλος «Μεσοπόλεμος»: Το μένος για τα θύματα (που γίνονται φωνή)

Έχουμε ένα καινούργιο συναίσθημα, όχι το κλασικό της εποχής των φασισμών, δηλαδή τον φόβο μη βρεθεί κανείς στη θέση των κατώτερων, όσων έμειναν πίσω ή «από κάτω». Πλέον βλέπει κανείς μένος για τα θύματα που μιλάνε.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Μποτιλιαρισμένοι στην Αθήνα: Δαπανούμε έναν μισθό στον δρόμο κάθε έτος

Οπτική Γωνία / Κάθε χρόνο χάνουμε 110 ώρες από τη ζωή μας κολλημένοι στο τιμόνι

Πώς μπορεί να μειωθεί άμεσα το μποτιλιάρισμα στους δρόμους της πρωτεύουσας; Γιατί η λεωφόρος Κηφισού δεν θα αδειάσει ποτέ; Ο συγκοινωνιολόγος και καθηγητής του ΕΜΠ, Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου, εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ερντογάν που (δεν) τα πήρε όλα και οι αποκαλύψεις πίσω από τις εντυπώσεις

Βασιλική Σιούτη / Ο Ερντογάν που (δεν) τα πήρε όλα και οι αποκαλύψεις πίσω από τις εντυπώσεις

Οι εκ των υστέρων αποκαλύψεις για τη συνάντηση Τραμπ - Ερντογάν κατέδειξαν τις πραγματικές ισορροπίες στο πεδίο των διεθνών σχέσεων: καμία πλευρά δεν κερδίζει άνευ ανταλλαγμάτων και οι διεθνείς σχέσεις δεν καθορίζονται από προσωπικές συμπάθειες.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Η στρατηγική του Νίκου Δένδια και η λεπτή ισορροπία με τον Κυριάκο Μητσοτάκη

Βασιλική Σιούτη / Η στρατηγική του Νίκου Δένδια και η λεπτή ισορροπία με τον Κυριάκο Μητσοτάκη

Την ώρα που η κυβέρνηση βρίσκεται αντιμέτωπη με το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ, με τα Τέμπη και με την ακρίβεια, που προκαλεί κοινωνική δυσφορία, ο Νίκος Δένδιας εμφανίζεται ως μεταρρυθμιστής που θα οδηγήσει τις Ένοπλες Δυνάμεις στη νέα εποχή.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Χθες ο Μαζωνάκης, σήμερα ο Μπισμπίκης: Ποιο θα είναι το επόμενο «μεγάλο θέμα»;

Ακροβατώντας / Χθες ο Μαζωνάκης, σήμερα ο Μπισμπίκης: Ποιο θα είναι το επόμενο «μεγάλο θέμα»;

Αξιολογώντας ως πιο σημαντικό ένα τροχαίο από τη συνάντηση Τραμπ - Νετανιάχου, τα κυρίαρχα μέσα αναδεικνύουν το ασήμαντο χάριν τηλεθέασης, εξυπηρετώντας συγκεκριμένες σκοπιμότητες που θα μετατοπίσουν το ενδιαφέρον της κοινωνίας από τα σημαντικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Joe Coughlin: «Η τρίτη ηλικία δεν είναι κρουαζιέρες ή πατερίτσες»

Οπτική Γωνία / Joe Coughlin: «Γηρατειά δεν είναι μόνο κρουαζιέρες, πατερίτσες και να είσαι με το ένα πόδι στον τάφο»

Ο φιλέλληνας καθηγητής εξετάζει τις όψεις της μακροζωίας, πιστεύει πως στην Ελλάδα αυτό το φαινόμενο μπορεί να συνδυαστεί άνετα με το lifestyle και μιλάει με τρόπο ασυνήθιστο για το γήρας.
ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Κοσμάς Μαρινάκης: «Σε ποιον θα πουλήσει ο καπιταλιστής αν ο κόσμος δεν έχει να το αγοράσει;»

Οπτική Γωνία / Κοσμάς Μαρινάκης: «Σε ποιον θα πουλήσει ο καπιταλιστής αν ο κόσμος δεν έχει να το αγοράσει;»

Ο δημιουργός του Greekonomics μιλά στη LiFO για την επιτυχία αυτού του εγχειρήματος αλλά και τις επιθέσεις που δέχτηκε πρόσφατα για κάποιες «άβολες αλήθειες» που επισήμανε αναφορικά με τα διαπλεκόμενα συμφέροντα πολιτικών, οικονομικών «καρτέλ» και ΜΜΕ στην Ελλάδα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί οι διεθνείς συγκυρίες δεν ευνοούν την Ελλάδα;

Οπτική Γωνία / Γιατί οι διεθνείς συγκυρίες δεν ευνοούν την Ελλάδα;

Από την Ουκρανία και την κρίση στη Γαλλία μέχρι τις αποφάσεις Τραμπ, η Ευρώπη περνάει κρίση ταυτότητας. Πώς επηρεάζεται η χώρα μας; Μιλά στη LiFO ο Σωτήρης Ντάλης, καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης του τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ