Οι ονειρικές «Λευκές Νύχτες» του Ντοστογιέφσκι έρχονται στο θέατρο Άνεσις

Οι ονειρικές Λευκές Νύχτες του Ντοστογιέφσκι και οι νεαροί ήρωες σε μια παράσταση στην Αθήνα Facebook Twitter
Λευκές Νύχτες | Φωτο: Χρήστος Συμεωνίδης
0

«Η νύχτα ήταν υπέροχη! Ήταν από αυτές τις νύχτες που μόνο όταν είμαστε νέοι μπορούν να υπάρξουν! Ο ουρανός ήταν τόσο γεμάτος άστρα, τόσο φωτεινός, που κοιτάζοντάς τον, αναρωτιόσουνα, είναι δυνατόν να ζούνε κάτω από έναν τέτοιον ουρανό άνθρωποι κακοί και γκρινιάρηδες; Γύριζα από τη βόλτα μου στην πόλη πολύ αργά και το ρολόι είχε χτυπήσει κιόλας δέκα. Ο δρόμος για το σπίτι μου ήταν από την προκυμαία ενός καναλιού, όπου τέτοια ώρα δεν συναντάς ψυχή. Περπατούσα και τραγουδούσα, πάντα το κάνω αυτό όταν νιώθω ευτυχισμένος, πάντα σιγομουρμουρίζω κάτι από μέσα μου, όπως ο κάθε ευτυχισμένος άνθρωπος όταν δεν έχει φίλους, ούτε γνωστούς και που στις χαρούμενες στιγμές του δεν έχει απολύτως κανέναν για να μοιραστεί τη χαρά του. Κι όπως περπατούσα έτσι και ονειροπολούσα, ξαφνικά…»

Έτσι ξεκινά η αριστοτεχνική νουβέλα-σπουδή πάνω στη συνύπαρξη και το συναίσθημα, του κορυφαίου Ρώσου μυθιστοριογράφου Φιόντορ Ντοστογιέφσκι που ανεβαίνει στο θέατρο Μικρό Άνεσις, με πρωταγωνιστές τον Κωνσταντίνο Ασπιώτη και την Αλεξάνδρα Αϊδίνη, ένα έργο-εγκώμιο στη φιλία και την αγάπη, με φόντο τις ονειρικές λευκές νύχτες της Αγίας Πετρούπολης.

Ο γεννημένος το 1821 μυθιστοριογράφος, φιλόσοφος, διηγηματογράφος, δοκιμιογράφος και δημοσιογράφος γράφει το διήγημα «Λευκές Νύχτες» το 1847.

Τι είναι ο Ονειροπόλος; «Ουδέτερου γένους! Τον περισσότερο καιρό φωλιάζει σε μια τέτοια απρόσιτη γωνιά, σα να κρύβεται εκεί ακόμα και απ’ το φως της μέρας. Ριζώνει μέσα στη φωλιά του σαν σαλιγκάρι και, κατά κάποιον τρόπο, μοιάζει μ’ εκείνο το αστείο ζώο που είναι ταυτόχρονα και ζώο και σπίτι και το λένε χελώνα».

Ο τίτλος είναι δανεισμένος από τις «λευκές νύχτες», που είναι ορατές στα εξωτερικά όρια των αρκτικών κύκλων, κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού. Ο ήλιος δύει μεν, αλλά βρίσκεται ελάχιστα κάτω από τον ορίζοντα – αυτό έχει ως αποτέλεσμα την ύπαρξη φωτός στον ουρανό. Οι φωτεινές αυτές νύχτες που διαρκούν από τις 11 Ιουνίου έως τις 11 Ιουλίου είναι η ωραιότερη εποχή της άλλοτε παγωμένης και άλλοτε βροχερής Αγίας Πετρούπολης, είναι η συνάντηση των εποχών, μέσα στη γοητεία του αχνού φωτός.

Αυτό το σκηνικό διαλέγει ο Ντοστογιέφσκι για να παρουσιάσει τον νεαρό πρωταγωνιστή του, τον Ονειροπόλο, μέσα σε μια συνθήκη συγκινητική και ποιητική, να περιπλανιέται σε κάποια από τις προκυμαίες της Αγίας Πετρούπολης.

Οι ονειρικές Λευκές Νύχτες του Ντοστογέφσκι και οι νεαροί ήρωες σε μια παράσταση στην Αθήνα Facebook Twitter
Λευκές Νύχτες | Φωτο: Χρήστος Συμεωνίδης

Ο Ονειροπόλος είναι ένας από τους πολλούς κατοίκους της Πετρούπολης που ανήκουν στη μεσαία τάξη, ένας 26χρονος δημόσιος υπάλληλος, γραφιάς, με ελάχιστες ελπίδες να δει το μέλλον του να μεταμορφώνεται. Είναι επαρχιώτης; Είναι ορφανός; Δεν έχει φίλους και γνωστούς, έχει αγάπη για τα μέρη της πόλης και τα κτίριά της.

«Έχω κιόλας δυο-τρία μέρη τέτοια στην Πετρούπολη, μια φορά κιόλας έκλαψα από τις αναμνήσεις, όπως κι εσείς» λέει. Αγαπά τους φυσικούς χώρους και κρυμμένος από το φως του ήλιου, περιπλανιέται στην πόλη τη νύχτα, ζωντανεύοντας με τη φαντασία του κάθε κενό.

Αυτός ο νεαρός άντρας θα βρει τυχαία, στη διάρκεια μιας λευκής νύχτας, μια νεαρή γυναίκα σε κίνδυνο, τη 17χρονη ορφανή Νάστινκα, που κατοικεί με την τυφλή γιαγιά της, η οποία την κρατάει αιχμάλωτη στο σπίτι.

«Έχω τόσο λίγη πραγματική ζωή, που θεωρώ τέτοιες στιγμές, τόσο σπάνιες, που δεν μπορώ παρά να επαναλαμβάνω αυτές τις στιγμές, να τις ξαναζώ με τη φαντασία μου. Θα σας ονειρεύομαι όλη τη νύχτα, όλη την εβδομάδα, ολόκληρο τον χρόνο. Θα έρθω οπωσδήποτε εδώ αύριο, ακριβώς εδώ, στο ίδιο σημείο, την ίδια ακριβώς ώρα και θα νιώθω ευτυχισμένος αναπολώντας τα χτεσινά» λέει στη Νάστινκα στην πρώτη συνάντησή τους.

Τι είναι ο Ονειροπόλος; «Ουδέτερου γένους! Τον περισσότερο καιρό φωλιάζει σε μια τέτοια απρόσιτη γωνιά, σα να κρύβεται εκεί ακόμα και απ’ το φως της μέρας. Ριζώνει μέσα στη φωλιά του σαν σαλιγκάρι και, κατά κάποιον τρόπο, μοιάζει μ’ εκείνο το αστείο ζώο που είναι ταυτόχρονα και ζώο και σπίτι και το λένε χελώνα» λέει.

Οι ονειρικές Λευκές Νύχτες του Ντοστογέφσκι και οι νεαροί ήρωες σε μια παράσταση στην Αθήνα Facebook Twitter
Λευκές Νύχτες | Φωτο: Χρήστος Συμεωνίδης

Το ειδύλλιό τους θα κρατήσει τέσσερις νύχτες και μέσα από την αριστοτεχνικά παιγνιώδη και ανάλαφρη αφήγηση του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι ξετυλίγεται μπροστά μας όλη η πρότερη ζωή των δύο πρωταγωνιστών της ιστορίας, η ψυχοσύνθεση τα όνειρα και οι ψευδαισθήσεις τους.

«Καμιά φορά μου φαίνεται ότι δεν θα είμαι ποτέ ικανός να αρχίσω μια ζωή αληθινή, ότι έχω χάσει κάθε αίσθηση της πραγματικότητας, και καταλαβαίνω ότι κάνω κακό στον εαυτό μου, γιατί μετά από τις φανταστικές μου νύχτες έρχονται στιγμές νηφαλιότητας, που είναι τρομερές, και ακούς, βλέπεις πώς ζουν οι άνθρωποι, πώς ζουν στον ξύπνιο τους και ότι η δική τους ζωή δεν θα γίνει κομμάτια σαν όνειρο, ανανεώνεται διαρκώς, ενώ ακόμα και η ανεξάντλητη φαντασία μου κουράζεται κάποια στιγμή, γκρεμίζεται, γίνεται θρύψαλα και τότε… Το ξέρετε, Νάστιενκα, ότι είμαι αναγκασμένος να ζω – να γιορτάζω τις επετείους των συναισθημάτων μου, την επέτειο όλων όσων μου ήταν αγαπητά, αλλά ουσιαστικά δεν υπήρξαν ποτέ! Ξέρετε ότι επισκέπτομαι μέρη όπου υπήρξα ευτυχισμένος κατά τον δικό μου τρόπο; Θυμάμαι, για παράδειγμα, ότι σ’ αυτό το μέρος ακριβώς πριν ένα χρόνο… Τί έκανα όλ’ αυτά τα χρόνια; Έζησα; Όχι; Κοίτα, λέω στον εαυτό μου, κοίτα πόσο ψυχρός γίνεται ο κόσμος! Θα πρέπει να είναι θλιβερό να μείνει κανείς στο τέλος ολομόναχος και να μην έχει καν τι να λυπάται, γιατί όλα αυτά που έζησε, όλα αυτά, δεν ήταν παρά ένα χαζό στρογγυλό μηδενικό, δεν ήταν παρά… όνειρα» λέει ο Ονειροπόλος, σκιαγραφώντας τη ζωή του.

Όταν μετά από τέσσερις λευκές νύχτες συναντήσεων η Νάστιενκα και ο Ονειροπόλος θα τραβήξουν τον δρόμο που διάλεξε ο καθένας για πάντα, ο πρωταγωνιστής αυτής της ιστορίας θα κλείσει το έργο και τις λίγες ευτυχισμένες στιγμές της ζωής του λέγοντας: «Μια ολόκληρη στιγμή απόλυτης ευτυχίας. Λίγο είναι αυτό, έστω και για ολόκληρη τη ζωή ενός ανθρώπου;".

Οι ονειρικές Λευκές Νύχτες του Ντοστογέφσκι και οι νεαροί ήρωες σε μια παράσταση στην Αθήνα Facebook Twitter
Λευκές Νύχτες | Φωτο: Χρήστος Συμεωνίδης
Οι ονειρικές Λευκές Νύχτες του Ντοστογέφσκι και οι νεαροί ήρωες σε μια παράσταση στην Αθήνα Facebook Twitter
Λευκές Νύχτες | Φωτο: Χρήστος Συμεωνίδης
Οι ονειρικές Λευκές Νύχτες του Ντοστογέφσκι και οι νεαροί ήρωες σε μια παράσταση στην Αθήνα Facebook Twitter
Λευκές Νύχτες | Φωτο: Χρήστος Συμεωνίδης

«Λευκές Νύχτες» του Φίοντορ Ντοστογιέφσκι 

Θεατρική διασκευή - Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Ασπιώτης 

Πρωτότυπη μουσική: Στάμος Σέμσης

Σκηνικά - Σχεδιασμός φωτισμών: Ζωή Μολυβδά - Φαμέλη 

Κοστούμια: Ηλένια Δουλαδίρη 

Βοηθός Σκηνοθέτη: Νατάσα Πετροπούλου

Παίζουν: Αλεξάνδρα Αϊδίνη - Κωνσταντίνος Ασπιώτης 

Μουσική: Στάμος Σέμσης

Θέατρο Ανεσις - Μικρή Σκηνή

Λεωφόρος Κηφισίας 14, Αθήνα, 2107718943

19/2-31/3

Παραστάσεις: Τετ. 19:00, Πέμ. 20:00, Σάβ. & Κυρ. 18:30

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ