Φρίντα Κάλο: Ο μετά θάνατον «πόλεμος» τιμών σε ένα έργο που συναγωνίζεται το ρεκόρ του Ντιέγκο Ριβέρα

Φρίντα Κάλο: Ο μετά θάνατον «πόλεμος» τιμών σε ένα έργο που συναγωνίζεται το ρεκόρ του Ντιέγκο Ριβέρα Facebook Twitter
Frida Kahlo, Diego y yo, 1949. Φωτο: Sotheby's
0

Ποτέ δε θα μπορούσε να φανταστεί η Φρίντα Κάλο όταν ζωγράφιζε την αυτοπροσωπογραφία της με τον Ντιέγκο Ριβέρα στο μέτωπό της, ότι ο προσωπικός πόνος της απιστίας, που απεικόνισε θα γινόταν ένα από τα πιο ακριβά έργα της λατινοαμερικάνικης τέχνης.

Ζώντας για χρόνια με τον έρωτα του μεγάλου καλλιτέχνη Ντιέγκο Ριβέρα, και με μια θυελλώδη σχέση που έχει δώσει τροφή στην ποπ κουλτούρα, η Φρίντα Κάλο έγινε πιο διάσημη μετά το θάνατό της με τα έργα της να παίζουν σαν μπλού τσιπ στο χρηματιστήριο της τέχνης.

Αυτός ο πίνακας είναι αυτοβιογραφικός και αναμένεται να γίνει το πιο πολύτιμο έργο της λατινοαμερικανικής τέχνης που έχει βγει ποτέ προς πώληση.

Ο οίκος Sotheby's ανακοίνωσε μόλις χθες, Τετάρτη, 22 Σεπτεμβρίου, ότι προσφέρει προς πώληση αυτό τον πίνακα του 1949 με τίτλο «Diego y yo» με εκτίμηση άνω των 30 εκατομμυρίων δολαρίων. Αν στη δημοπρασία ο πίνακας πιάσει μια τιμή ακόμα και κοντά στην εκτίμηση θα σπάσει το ρεκόρ δημοπρασίας καλλιτεχνών της Λατινικής Αμερικής, που κατέχει αυτή τη στιγμή ένας πίνακας του συζύγου της Ντιέγκο Ριβέρα.

Εκτός από την εντυπωσιακή τιμή και τη συζήτηση για τα ρεκόρ πωλήσεων, ο ίδιος ο πίνακας είναι συναρπαστικός, φωτίζοντας τη ζωή της Μεξικανής ζωγράφου και την πολυτάραχη σχέση της με τον Ριβέρα.

Η Άννα ντι Στάζι, ειδική στην τέχνη της Λατινικής Αμερικής στον οίκο  Sotheby, δήλωσε ότι η Κάλο ήταν «μια φιγούρα με παγκόσμια ακτινοβολία στη σύγχρονη τέχνη» και το έργο περιείχε «την επίπονη λεπτομερή απόδοση, τη σύνθετη εικονογραφία και τις βαθιά προσωπικές αφηγήσεις που είναι τα χαρακτηριστικά της ώριμης ζωγραφικής της».

Φρίντα Κάλο: Ο μετά θάνατον «πόλεμος» τιμών σε ένα έργο που συναγωνίζεται το ρεκόρ του Ντιέγκο Ριβέρα Facebook Twitter
Η Φρίντα Κάλο. Φωτο: Sotheby's

Η Κάλο γνώρισε τον Ριβέρα το 1922, όταν εκείνος ήταν ένας παγκοσμίου φήμης καλλιτέχνης με τις διάσημες τοιχογραφίες του να κοσμούν δημόσιους χώρους. Η Φρίντα ήταν μόλις 15 ετών και γοητεύθηκε από αυτόν.

Συναντήθηκαν ξανά το 1928 και παντρεύτηκαν το επόμενο έτος. Η Κάλο έγραψε κάποτε σε ένα σημειωματάριο: «Έπαθα δύο μεγάλα ατυχήματα στη ζωή μου, το ένα στο οποίο ένα τραμ με έριξε κάτω ... το άλλο ατύχημα είναι ο Ντιέγκο».

Το ατύχημα με το τραμ, που συνέβη όταν ήταν 18 ετών, παραλίγο να τη σκοτώσει και την άφησε με φρικτά τραύματα και μια ζωή μέσα σε μια κατάσταση σωματικού πόνου. Ο συναισθηματικός πόνος προερχόταν συχνά από τον Ριβέρα.

Ο πίνακας «Diego y yo» δημιουργήθηκε κατά τη διάρκεια μιας δύσκολης περιόδου στον δεύτερο γάμο τους όταν ο Ριβέρα είχε ερωτική σχέση με την σταρ του κινηματογράφου Μαρία Φελίξ, που ήταν φίλη της Κάλο.

Η υπόθεση ήταν ένα σκάνδαλο που απασχόλησε τον τύπο της εποχής και τις εφημερίδες να αναφέρουν ότι ο Ριβέρα σχεδίαζε να παντρευτεί τη Φέλιξ μόλις θα μπορούσε να πάρει κι άλλο διαζύγιο από την Κάλο. Ο ίδιος υποστήριζε ότι η παρουσία του επιδείνωσε την υγεία της.

Παρόλο που η Κάλο υποστήριζε ότι οι εξωσυζυγικές σχέσεις δε την πείραζαν η πραγματικότητα ήταν εντελώς διαφορετική, ήταν βαθιά πληγωμένη και αυτό φαίνεται στον πίνακα αυτό που την απεικονίζει γεμάτη θυμό και θλίψη.

Τα πάντα φροντισμένα μαλλιά της είναι χαλαρά και στρέφονται γύρω από το κεφάλι της σαν τα μαλλιά μιας μέδουσας. Έχει αναψοκοκκινισμένα μάγουλα και έντονο, δακρυσμένο βλέμμα. Ο Ριβέρα είναι εκεί, όπως ήταν πάντα στη ζωή και τις σκέψεις της Κάλο, στο μέτωπό της.

Ο πίνακας θα είναι το έργο που θα πρωταγωνιστήσει στους Sotheby’s στη Νέα Υόρκη τον Νοέμβριο και θα εκτίθεται στο Λονδίνο μεταξύ 22 και 25 Οκτωβρίου.

Ο πίνακας είχε πουληθεί ξανά το 1990 για 1,4 εκατομμύρια δολάρια και έκανε την Κάλο την πρώτη καλλιτέχνιδα της Λατινικής Αμερικής της οποίας πουλήθηκε έργο για περισσότερα από 1 εκατομμύρια δολάρια σε δημοπρασία. Το ρεκόρ της Κάλο μέχρι σήμερα είναι 8 εκατομμύρια δολάρια, τιμή που δόθηκε το 2016 για έναν πίνακα με τίτλο «Two Nudes in a Forest».

Σήμερα το ρεκόρ κατέχει ο Ντιέγκο Ριβέρα με το έργο του «The Rivals» που πουλήθηκε στους Christie's το 2019 για 9,76 εκατομμύρια δολάρια.

Η Φρίντα μετά θάνατον ανταγωνίζεται σε τιμές τον σύζυγό της και αυτό μοιάζει ειρωνικό, για μια σχέση που πέρασε μεγάλες δυσκολίες, παθιασμένες περιόδους και απεικονίστηκε στα έργα τέχνης και των δυο καλλιτεχνών.

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πέθανε ο θρυλικός σκηνοθέτης της όπερας Pierre Audi σε ηλικία 67 ετών

Πολιτισμός / Πέθανε ο θρυλικός σκηνοθέτης της όπερας Pierre Audi σε ηλικία 67 ετών

Ο κορυφαίος Γαλλο-Λιβανέζος καλλιτεχνικός διευθυντής, επιμελητής και σκηνοθέτης υπήρξε απόλυτα αφοσιωμένος στην τέχνη του και άφησε ένα ανεξίτηλο αποτύπωμα στον κόσμο της όπερας, της μουσικής και του θεάτρου.
LIFO NEWSROOM
Η «Ανδρομάχη» της Μαρίας Πρωτόπαππα στην Επίδαυρο

Πολιτισμός / Η «Ανδρομάχη» της Μαρίας Πρωτόπαππα στην Επίδαυρο

Στη δραματουργική και σκηνοθετική προσέγγιση της «Ανδρομάχης» από τη Μαρία Πρωτόπαππα, η Ερμιόνη και η Ανδρομάχη αντιπροσωπεύουν τα ιδεώδη των χωρών τους, ενώ ο Μενέλαος και ο Πηλέας την πολιτική και την εξουσία
LIFO NEWSROOM
Τιμοτέ Σαλαμέ: Ο ηθοποιός αποσπά υψηλή διάκριση από την Ιταλική Ακαδημία Κινηματογράφου

Πολιτισμός / Τιμοτέ Σαλαμέ: Ο ηθοποιός αποσπά υψηλή διάκριση από την Ιταλική Ακαδημία Κινηματογράφου

Ο Τιμοτέ Σαλαμέ έχει επανειλημμένα εκφράσει τον θαυμασμό του για την Ιταλία και τον πολιτισμό της, ενώ έχει συνεργαστεί με Ιταλούς σκηνοθέτες και έχει συμμετάσχει σε ταινίες που γυρίστηκαν στη χώρα
LIFO NEWSROOM
Η Ρουθ Αζάουα επιστρέφει στο Σαν Φρανσίσκο της μέσα από μια αναδρομική έκθεση

Πολιτισμός / Η Ρουθ Αζάουα «επιστρέφει» στο Σαν Φρανσίσκο της μέσα από μια αναδρομική έκθεση

Το έργο και η ζωή μιας από τις πιο επιδραστικές καλλιτέχνιδες του 20ού αιώνα, που μετέφρασε τα τραυματικά βιώματά της σε τέχνη από σύρμα, ξετυλίγεται μέσα από την έκθεση του Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Σαν Φρανσίσκο
LIFO NEWSROOM