ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

Προμηθέας Δεσμώτης: Ο μυθολογικός ήρωας που αγαπούσε τους ανθρώπους Facebook Twitter

Προμηθέας Δεσμώτης: Ο μυθολογικός ήρωας που αγαπούσε τους ανθρώπους

0

Η κυρίαρχη εικόνα του Προμηθέα είναι αυτή του μυθολογικού ήρωα δεμένου για χιλιάδες χρόνια στα βράχια του Καυκάσου, με έναν αετό να του τρώει το συκώτι κάθε πρωί. Αιτία η φωτιά, η πηγή ζωής, το δώρο του στο ανθρώπινο γένος. Στη μυθολογία, τη Βίβλο των αρχαίων, η αποστασία του Προμηθέα, που έκλεψε το πυρ από τους θεούς και το πρόσφερε στους ανθρώπους, κι έγινε έτσι ο μεγαλύτερος ευεργέτης τους, αναφέρεται ως ένα από τα πιο δημοφιλή της αποσπάσματα.

Ο Προμηθέας δεν είναι άνθρωπος ούτε θεός, είναι η εκπροσώπηση της συμπαντικής δύναμης, αυτός που θυσιάστηκε για τους ανθρώπους, ο μέγας πάσχων, αυτός που, μαζί με την Αθηνά, τη θεά της σοφίας, έπλασε τον άνθρωπο «κατ’ εικόνα του Θεού». Και δίνοντάς του το πυρ, τον σπινθήρα του νου, του χάρισε τις τέχνες, βγάζοντάς τον από την καθήλωση της ζωικής του φύσης, από τα έγκατα της γης, για να αντικρίσει το φως της γνώσης.

Δεν γνωρίζουμε με βεβαιότητα πότε γράφτηκε, ούτε αν ανήκε σε τριλογία, στην «Προμήθεια», ούτε ποια θέση κατείχε σε αυτήν, εφόσον συνέβαινε κάτι τέτοιο. Διαφέρει από κάθε άλλο έργο του Αισχύλου.

Τιτάνας άγριος, από αυτούς που τεμάχισαν και έφαγαν το σώμα του Διόνυσου Ζαγρέα, φέρει μέσα του τη θεία δύναμη, Τιτάνας συμπονετικός, προσφέρει τη δύναμή του στους ανθρώπους για να τους αφυπνίσει, να τους καθοδηγήσει πέρα από έναν κόσμο ενστίκτων, παρακούοντας τον Δία.

Η ανυπακοή του είναι μια πράξη υπεύθυνη και συνειδητή που τους χάρισε την αιωνιότητα, καθώς βρήκαν τον τρόπο να καλλιεργήσουν τη γη, τις τέχνες και τις επιστήμες, εξασφαλίζοντας την επιβίωση, την πνευματική ανάπτυξη και τη θέση που τους αρμόζει στη δημιουργία του κόσμου, άρχισαν να κατανοούν τους νόμους του σύμπαντος και μέσα από την πνευματικότητα ήρθαν σε επαφή με το θείο.

Προμηθέας Δεσμώτης: Ο μυθολογικός ήρωας που αγαπούσε τους ανθρώπους Facebook Twitter
Ο «Προμηθέας» του Άρη Μπινιάρη

«Οι άνθρωποι, ενώ προηγουμένως ήταν “νήπιοι”, εκείνος τους κατέστησε νοήμονες και ενώ πρώτα έβλεπαν, δηλαδή διέθεταν την αίσθηση της όρασης, έβλεπαν μάταια. Ζούσαν όλη τη ζωή τους όμοια με μορφές ονείρων, τυχαία, ανακατεύοντας τα πράγματα όπως να ’ναι. Δεν είχαν προσήλια πλινθόχτιστα σπίτια, ούτε κατείχαν την ξυλουργική. Ζούσαν χωμένοι σε σπηλιές, σαν μυρμήγκια Δεν διέθεταν κανένα σίγουρο σημάδι για τις εποχές. Έπρατταν χωρίς κρίση» γράφει ο Αισχύλος, που εμπνέεται από τον μύθο του Προμηθέα για να γράψει τον Προμηθέα Δεσμώτη, τη μόνη σωζόμενη τραγωδία στην οποία κανένας από τους χαρακτήρες δεν είναι κοινός θνητός, ένα έργο που διαφέρει αισθητά από τα υπόλοιπα, που φτάνουν μέχρι τις μέρες μας, και από πολλούς μελετητές θεωρείται ψευδεπίγραφο.

Δεν γνωρίζουμε με βεβαιότητα πότε γράφτηκε, ούτε αν ανήκε σε τριλογία, στην «Προμήθεια», ούτε ποια θέση κατείχε σε αυτήν, εφόσον συνέβαινε κάτι τέτοιο. Διαφέρει από κάθε άλλο έργο του Αισχύλου.

Το έργο του Αισχύλου ξεκινά με το Κράτος, τη Βία και τον απρόθυμο Ήφαιστο να οδηγούν τον Προμηθέα σε ένα έρημο μέρος της Σκυθίας και να τον δένουν πάνω σ᾽ έναν βράχο ως τιμωρία για την κλοπή της φωτιάς από τους θεούς και την απόδοσή τους στους ανθρώπους. Σε αυτόν τον τόπο μαρτυρίου φτάνουν οι Ωκεανίδες, ο Ωκεανός, που επιχειρεί να κάνει τον Προμηθέα να αλλάξει στάση, και η Ιώ, η κόρη του βασιλιά του Άργους, που, μεταμορφωμένη σε αγελάδα, περιπλανιέται ασταμάτητα, κυνηγημένη απ’ τη μύγα που έστειλε η Ήρα για να την τιμωρήσει για τον έρωτα που ενέπνευσε στον Δία.

Προμηθέας Δεσμώτης: Ο μυθολογικός ήρωας που αγαπούσε τους ανθρώπους Facebook Twitter
Ο Αλέξης Μινωτής ως Προμηθέας στην Επίδαυρο, 1963, Αρχείο Εθνικού Θεάτρου
Προμηθέας Δεσμώτης: Ο μυθολογικός ήρωας που αγαπούσε τους ανθρώπους Facebook Twitter
Δημοσίευμα της εποχής για την παράσταση
Προμηθέας Δεσμώτης: Ο μυθολογικός ήρωας που αγαπούσε τους ανθρώπους Facebook Twitter
Ο Μινωτής στον ίδιο ρόλο σε παράσταση του 1979, Αρχείο Εθνικού Θεάτρου

Από τις επτά τραγωδίες του αισχυλικού corpus που μπορούμε να διαβάσουμε σήμερα στην αυθεντική τους μορφή, οι όροι «διδάσκω» και «μανθάνω» εμφανίζονται συχνότερα στον Προμηθέα Δεσμώτη. Μέσα σε δέκα στίχους συνοψίζεται όχι μόνο ο σκοπός του έργου αλλά, με τον Προμηθέα στον ρόλο του δασκάλου-αφηγητή, μας αποκαλύπτεται η δική του ευεργεσία στο ανθρώπινο γένος, o τρόπος που ευνόησε τον άνθρωπο.

Στο δεύτερο επεισόδιο, το μοναδικό αρχαίας τραγωδίας στη διάρκεια του οποίου δεν εμφανίζεται και δεν αποχωρεί κάποιο πρόσωπο, απευθυνόμενος στον χορό των Ωκεανίδων, μιλά για τις καθοριστικής σημασίας για την εξέλιξη του ανθρώπου εφευρέσεις του. Αναφέρει την αρχιτεκτονική και την ξυλουργική, τη μετεωρολογία και την αστρονομία, την επινόηση των αριθμών και της γραφής, την εξημέρωση και τη ζέψη των ζώων, τη ναυσιπλοΐα, την ιατρική, την πρόγνωση του μέλλοντος και τη μεταλλουργία.

Με κυρίαρχη τη σύγκρουση του Προμηθέα με τον Δία, ο Αισχύλος αναδεικνύει έναν δεύτερο άξονα συγκρούσεων, εμπλουτίζοντας τα επίπεδα του έργου, με την αντίδραση στην εξουσία να φέρνει σε πρώτο πλάνο το μήνυμα για την εξέλιξη του ανθρώπου μέσω της κατάκτησης της ελευθερίας, της δικαιοσύνης και του αμοιβαίου σεβασμού.

Φανερώνεται ότι το πεδίο των συγκρούσεων είναι το εφαλτήριο της καλλιέργειας και της αφύπνισης, ο Προμηθέας δεν διστάζει να συγκρουστεί με τα όργανα του Δία, το Κράτος, τη Βία, τον Ήφαιστο και τον Ερμή, ενώ η Ιώ και οι Ωκεανίδες βρίσκουν δύναμη να συγκρουστούν με τον πατέρα των θεών.

Ο Προμηθέας Δεσμώτης, η τραγωδία του Αισχύλου για τον δάσκαλο και επαναστάτη που δίνει ένα μάθημα στο γένος των ανθρώπων, ώστε να εκμεταλλευτούν τη γνώση και να αποκτήσουν επίγνωση, κριτική σκέψη και πάθος για την ελευθερία και την αυτονομία τους ανεβαίνει στην Επίδαυρο από τις 20 έως τις 22 Αυγούστου σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη.

Στη δεύτερη εμφάνισή του στην Επίδαυρο, ο Άρης Μπινιάρης, αντλώντας πληροφορίες από τη ρυθμικότητα του κειμένου, συνεχίζει την έρευνά του πάνω στην αρχαία τραγωδία, με τους ηθοποιούς να μεταβολίζουν σε θεατρική δράση τον ήχο και τον ρυθμό του ποιητικού λόγου μέσω του σώματος και της φωνής. Mέσα από ένα παλλόμενο και ζωντανό ηχητικό περιβάλλον αναδεικνύονται τα πρόσωπα μιας παλιάς, μα πάντα επίκαιρης ιστορίας με ένα διαχρονικό σύμβολο αντίστασης.

«Στην ερημιά της πέτρινης Σκυθίας αποφασίζει ο Δίας να εξορίσει και να καθηλώσει τον Προμηθέα. Κι ενώ ο απροσπέλαστος αυτός τόπος αποτελεί για τον πρώτο έναν χώρο τιμωρίας και διαπόμπευσης, για τον Προμηθέα αποτελεί μια πλατφόρμα εκκίνησης ενός σπάνιου και φλογερού οραματισμού. Μέσα από λόγια πύρινα, προφητικά, άλλοτε αιχμηρά και άλλοτε γεμάτα συμπόνια, μας καλεί να έρθουμε σε επαφή με μια πηγή υπαρξιακής καταγγελίας, ικανής να ανατρέψει οποιαδήποτε ισχύουσα τυραννίδα και να την αμφισβητήσει συθέμελα ως θεόθεν δεδομένη» λέει ο σκηνοθέτης του έργου Άρης Μπινιάρης.

«Οραματίζεται την αυτοπραγμάτωση του ανθρώπου και τον ολικό απεγκλωβισμό του απ’ ό,τι ηγεμονεύει στυγερά την εξέλιξη και χειραφέτησή του. Ως πάσχων θεός-προφήτης ορθώνεται εκτεθειμένος εκεί που κορυφώνεται η σκληρότητα και η αδιαλλαξία του Δία, εκεί που κορυφώνεται η σκληρότητα και η αδιαλλαξία των νέων κρατούντων αρχόντων απέναντι σε όποιον τολμήσει να αντιταχθεί στις αποφάσεις της ηγεμονίας τους. 

Προμηθέας Facebook Twitter
Ο Αλέκος Συσσοβίτης στον ρόλο του Ωκεανού. Φωτ.: Πάρης Χαμουρίκος

Ως φορέας μιας άγρυπνης ψυχικής διέγερσης, που δεν καταλαγιάζει και δεν σβήνει, μα διαρκώς αυτοαναφλέγεται, ο ήρωας προκαλεί τα αντανακλαστικά μιας αφύπνισης. Στα πύρινα κελεύσματα του θεού-προφήτη ο Δίας προτάσσει αμείλικτα, διά των αντιπροσώπων του, άλλοτε την τυφλή υπακοή στις αποφάσεις του άλλοτε την καταναγκαστική συστράτευση στους δόλιους σκοπούς του. 

Ο Προμηθέας αντιστέκεται ως φορέας μιας τελεσφόρας ενόρασης, ως κομιστής ενός ελπιδοφόρου οραματισμού. Μας καλεί να αναζητήσουμε τον ψυχικά πυρακτωμένο λόγο του στον τόπο της καθήλωσης και να αφουγκραστούμε τους λογισμούς του, να αναρωτηθούμε πού οδηγεί ο μόχθος για αλλαγή όταν πληρώνεται με τόσο βαριά ποινή, να συνειδητοποιήσουμε σταδιακά τον καιροσκοπισμό και τους αυθαίρετους βρυχηθμούς της εξουσίας και να συντονιστούμε, τέλος, με τους σπασμούς της τραγικής μοίρας του ανθρώπου που, ως αναλώσιμο σώμα, γίνεται βορά για τους αιμοβόρους πόθους των τυράννων. 

Μετά από αυτήν τη σειρά των κλιμακούμενων συνειδητοποιήσεων έρχεται η πιο σημαντική στιγμή: η τελική πτώση του Προμηθέα στα Τάρταρα όχι μόνο επεκτείνει τη σύγκρουση αλλά διεγείρει ακατάπαυστα και κλιμακώνει αποκαλυπτικά την αντίθεση του αλύγιστου προφήτη με τον στυγνό και αδιάλλακτο τύραννο. 

Καθ’ όλη τη διάρκεια του έργου, ό,τι αποτελεί για τον Δια μέσο πίεσης και βασανισμού, ο Προμηθέας το μετουσιώνει, μέσα από την αντοχή του στο μαρτύριο, σε απειλητική προειδοποίηση προς τον Δία πως: “Θα ’ρθει μια μέρα που ο μέγας τύραννος θα πέσει και θα λουφάξει σα δαρμένο σκυλί...”».

Συντελεστές

Μετάφραση: Γιώργος Μπλάνας

Σκηνοθεσία: Άρης Μπινιάρης

Μουσική Σύνθεση: Φώτης Σιώτας

Σκηνικά: Μαγδαληνή Αυγερινού

Κοστούμια: Βασιλική Σύρμα

Σχεδιασμός φωτισμών: Αλέκος Αναστασίου

Επιμέλεια κίνησης - Χορογραφίες: Εύη Οικονόμου

Σύμβουλος δραματουργίας: Έλενα Τριανταφυλλοπούλου

Μετρική ανάλυση πρωτοτύπου: Καίτη Διαμαντάκου

Επιστημονική συνεργάτις: Κατερίνα Διακουμοπούλου

Βοηθός σκηνοθέτη: Δώρα Ξαγοράρη

Βοηθός σκηνογράφου: Ξένια Παπατριανταφύλλου

Βοηθός ενδυματολόγου: Αλέξανδρος Γαρνάβος 

Βοηθός φωτιστή: Ναυσικά Χριστοδουλάκου

Ειδικές κατασκευές – Γλυπτική: Εργαστήριο Δήμητρα Καίσαρη

Επιμέλεια μακιγιάζ: Εύη Ζαφειροπούλου

Παραγωγή: Θέατρο Πορεία, Συμπαραγωγή: ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης

Παίζουν: Γιάννης Στάνκογλου, Άρης Μπινιάρης, Κωνσταντίνος Γεωργαλής, Δαυίδ Μαλτέζε, Αλέκος Συσσοβίτης, Ηρώ Μπέζου, Ιωάννης Παπαζήσης

Χορός: Αντριάνα Αντρέοβιτς, Δήμητρα Βήτα, Φιόνα Γεωργιάδη, Κατερίνα Δημάτη, Γρηγορία Μεθενίτη, Νάνσυ Μπούκλη, Δώρα Ξαγοράρη, Λεωνή Ξεροβάσιλα, Αλεξία Σαπρανίδου 

Μουσικός επί σκηνής: Νίκος Παπαϊωάννου

Περιοδεία

Φίλιπποι (Καβάλα), 20-21/7

Αλεξανδρούπολη, 22/7

Ιωάννινα, 24/7

Θέατρο Δάσους, (Θεσσαλονίκη) 27-28/7

Βόλος, 29/7

Λάρισα, 30/7

Δελφοί, 31/7

Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, 20-21-22/8 (στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου)

Aρχαία Ηλιδα, 24/8

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Θέατρο
0

ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Προμηθέας Δεσμώτης του Αισχύλου σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη

Οδηγός Θεάτρου / Ο Προμηθέας Δεσμώτης του Αισχύλου σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη περιοδεύει σε όλη την Ελλάδα

Στον «Προμηθέα Δεσμώτη» η σύλληψη, η δομή και η επεξεργασία του μύθου, έχουν για κέντρο τους τη μορφή του πάσχοντος θεού-προφήτη που ορθώνεται, υπερασπιζόμενος τον άνθρωπο, απέναντι στον απολυταρχικό μηχανισμό μιας θεϊκής τυραννίδας.
THE LIFO TEAM
Γιάννης Μόσχος: «Τα κρατικά θέατρα θέλουν κι αυτά τον πρωταγωνιστή τους, μη γελιόμαστε»

Θέατρο / Γιάννης Μόσχος: «Θέλω να δείξω το καζάνι που κοχλάζει»

Η πρώτη Επίδαυρος του Γιάννη Μόσχου έρχεται με το Εθνικό Θέατρο και τις «Φοίνισσες», ένα έργο του Ευριπίδη που δεν βλέπουμε συχνά, και ο σκηνοθέτης μιλά για την παράσταση, για το θέατρο, αλλά και για το αν πραγματικά θέλουμε να αποφύγουμε την εμφύλια διχόνοια.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Νικαίτη Κοντούρη

Θέατρο / Νικαίτη Κοντούρη: «Είναι τόσο λάθος να χαρακτηρίζουν τον Ευριπίδη μισογύνη»

Μια συζήτηση για τις «Βάκχες», μια από τις πιο γοητευτικές και «επικίνδυνες» τραγωδίες του Ευριπίδη, που ανεβαίνει τον Αύγουστο στην Επίδαυρο, σε σκηνοθεσία Νικαίτης Κοντούρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φεστιβάλ Αθηνών 2021: Επαναλειτουργία της Πειραιώς 260 και 80 εκδηλώσεις

Πολιτισμός / Φεστιβάλ Αθηνών 2021: Επαναλειτουργία της Πειραιώς 260 και 80 εκδηλώσεις

Το πιο αισιόδοξο κομμάτι και το πιο ανακουφιστικό είναι η επαναλειτουργία της Πειραιώς 260, που παραδοσιακά φιλοξενεί τη σύγχρονη ελληνική παραγωγή και είναι το βασικό θερινό «σπίτι» χιλιάδων καλλιτεχνών - Δείτε αναλυτικά το πρόγραμμα του φετινού Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ