Summer of Soul: Μια εκπληκτική ταινία και ένα μοναδικό ντοκουμέντο για το «Μαύρο Γούντστοκ»

Sly Stone Facebook Twitter
Ο Sly Stone στο Harlem Cultural Festival το 1969. Photo Courtesy of Searchlight Pictures. © 2021 20th Century Studios
0



ΤΟΝ ΑΥΓΟΥΣΤΟ ΤΟΥ 1969,
λιγότερο από διακόσια χιλιόμετρα μακριά από το Γούντστοκ, συνέβαινε ένα εξίσου (αν όχι πιο) σημαντικό – μουσικά, κοινωνικά, πολιτισμικά – φεστιβάλ το οποίο όμως ελάχιστοι συγκριτικά άνθρωποι στον πλανήτη γνώριζαν, μέχρι σήμερα. Πρόκειται για το Πολιτιστικό Φεστιβάλ του Χάρλεμ (Harlem Cultural Festival) που διεξήχθη εκείνο το καλοκαίρι στο πάρκο Mount Morris (πλέον ονομάζεται Marcus Garvey Park) της νεοϋρκέζικης συνοικίας που υπήρξε και εξακολουθεί να λειτουργεί ως λίκνο και ως ζωντανό μουσείο της αφρο-αμερικανικής κουλτούρας. 

Και μόνο κάποια από τα ονόματα που είχαν εμφανιστεί (σ΄ εκείνη μάλιστα την τόσο κρίσιμη καμπή της μουσικής κουλτούρας) στη διάρκεια του Φεστιβάλ προκαλούν σήμερα ρίγος και δέος: Stevie Wonder, Mahalia Jackson, Nina Simone, Sly and the Family Stone, B. B. King, Hugh Masekela, Gladys Knight & the Pips, Staples Singers… Κι όμως, αυτό το κοσμογονικό event που, αντίθετα από το νεανικό και σε μεγάλο βαθμό «καμένο» κοινό του Γούντστοκ, είχε ως ακροατήριο την ευρύτερη κοινότητα της περιοχής και ανθρώπους κάθε ηλικίας και ιδεολογικής προδιάθεσης, σβήστηκε σχεδόν από τα χρονικά και την δημόσια συνείδηση παρότι είχε κινηματογραφηθεί μεγάλο μέρος του. Οι δημιουργοί του αρχικού υλικού είχαν επιχειρήσει τότε να το διανείμουν ως το «Μαύρο Γούντστοκ», ουδείς όμως έμοιαζε να ενδιαφέρεται, με αποτέλεσμα να ξεμείνουν οι μαγνητοταινίες στο συρτάρι για πάνω από μισό αιώνα. 

Το “Summer of Soul” αποτελεί με το εκπληκτικό μοντάζ και τις συνεντεύξεις από ανθρώπους, επώνυμους κι ανώνυμους, που βρέθηκαν τότε εκεί, μια εναλλακτική ιστορία και ένα παράλληλο σύμπαν που δεν μας είχε αποκαλυφθεί ποτέ μέχρι τώρα σε όλο του το πολύχρωμο και πολυδύναμο μεγαλείο.

Μέχρι που ανακάλυψε πέρσι αυτό το ανεκτίμητο και απείρως συναρπαστικό και συγκινητικό υλικό ο συμπαθής σε όλους Ahmir Thompson, γνωστότερος ίσως ως Questlove –  μουσικός παραγωγός, d.j. (αυτός επιμελήθηκε την μουσική ζωντανά στον αέρα κατά την τελευταία τελετή απονομής των Όσκαρ), ιδρυτής των Roots, πολυμαθής και πολυσχιδής μουσικός και μουσικόφιλος – για να το χρησιμοποιήσει ως βάση για μία από τις πιο σημαντικές ταινίες της χρονιάς. Εκτός από ένα πολύτιμο ντοκουμέντο που συγκεντρώνει κάποιες από τις κορυφαίες μορφές του αμερικανικού μουσικού κανόνα, το “Summer of Soul” αποτελεί με το εκπληκτικό μοντάζ και τις συνεντεύξεις από ανθρώπους, επώνυμους κι ανώνυμους, που βρέθηκαν τότε εκεί, μια εναλλακτική ιστορία και ένα παράλληλο σύμπαν που δεν μας είχε αποκαλυφθεί ποτέ μέχρι τώρα σε όλο του το πολύχρωμο και πολυδύναμο μεγαλείο.    

Τhe Fifth Dimension Facebook Twitter
Tο συγκρότημα Τhe Fifth Dimension στο Harlem Cultural Festival το 1969. Photo Courtesy of Searchlight Pictures. © 2021 20th Century Studios
 

Ο εναλλακτικός τίτλος (“When The Revolution Could Not Be Televised”) αυτού του εκπληκτικού ντοκιμαντέρ που προβλήθηκε πριν από μερικές μέρες σε επιλεγμένες κινηματογραφικές αίθουσες και είναι πλέον διαθέσιμο στην πλατφόρμα Hulu, εκφράζει τις πολιτικοκοινωνικές διαστάσεις (για το τότε αλλά και για το τώρα) που είχε εκ των συνθηκών λάβει το Φεστιβάλ στο Χάρλεμ εκείνο το καλοκαίρι του 1969, αλλά και το παράπονο για το γεγονός ότι κάτι τόσο σημαντικό και καίριο έμεινε θαμμένο για τόσα χρόνια. 

Εκτός από τους μουσικούς, εμφανίζονται επί σκηνής και διάφοροι πολιτικοί παράγοντες όπως ο Τζέσι Τζάκσον ή ο τότε δήμαρχος της Νέας Υόρκης Τζον Λίντσεϊ (ένας λευκός «προοδευτικός Ρεπουμπλικάνος», όταν ακόμα δεν είχε εξαφανιστεί αυτό το σπάνιο είδος), αυτό όμως που συγκλονίζει τον θεατή, πέρα από την δυναμική μιας κοινότητας που μόλις είχε αποκτήσει μια έντονη αίσθηση (ριζοσπαστική ή όχι) όχι μόνο αξιοπρέπειας και αυτοπεποίθησης αλλά και προσωπικότητας και μόδας και στυλ, είναι η Mουσική. 

Mavis Staples and Mahalia Jackson Facebook Twitter
H Mavis Staples με την Mahalia Jackson

Πραγματικά δεν ξέρει τι να πρωτοθαυμάσει κανείς (και τι να δει ξανά και ξανά): Τον 19χρονο Stevie Wonder να καταλαμβάνεται από υπερφυσικές δυνάμεις και να οργιάζει στα ντραμς και στα πλήκτρα; Την μεγάλη Mahalia Jackson να ιερουργεί μαζί με την Malvin Staples; Τη Nina Simone να παρασύρει το κοινό σε υπερβατικά πεδία αυτογνωσίας και αυτοσυνείδησης; Τους απίστευτους φωνητικούς και χορευτικούς συγχρονισμούς της Gladys Knight και των Pips; Την πρωτοποριακή, ριζοσπαστική, ψυχεδελική, τριπαρισμένη soul των Sly and the Family Stone, του πιο cool συγκροτήματος στον πλανήτη εκείνη την στιγμή; «Στην αρχή είχαμε μείνει με το στόμα ανοιχτό» αφηγείται ένας μάρτυρας της εντυπωσιακής εμφάνισής τους. «Μια γυναίκα παίζει τρομπέτα! Μια άλλη είναι στα πλήκτρα! Ο ντράμερ είναι λευκός! Πώς γίνεται ο ντράμερ να είναι λευκός! Με το που ξεκίνησαν βέβαια, μας πήραν μαζί τους. Την επόμενη μέρα είχαμε αλλάξει ρούχα, γούστα και συμπεριφορά».  

«Εκείνο το καλοκαίρι απελευθερωθήκαμε», λέει στην ταινία μια γυναίκα που ήταν 16 χρονών τότε. «Από τους γονείς μας», συμπληρώνει μετά από μια μικρή παύση, αποφεύγοντας να δώσει μεγαλύτερο πολιτικό βάρος σ’ ένα έτσι κι αλλιώς φορτισμένο από τις τότε συνθήκες και πλέον, από την ίδια την Ιστορία που κάνει κύκλους, όπως διαρκώς διαπιστώνουμε. Ή όπως λέει κάποιος άλλος ανακαλώντας στη μνήμη του εκείνες τις Κυριακές στο πάρκο: «Αυτές οι συναυλίες ήταν σα να φυτρώνουν τριαντάφυλλα στο τσιμέντο».  



 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η αλληλογραφία μου με τη Melanie, τη γυναίκα που τραγούδησε πρώτη στο Woodstock

Σαν Σήμερα / Η αλληλογραφία μου με τη Melanie, τη γυναίκα που τραγούδησε πρώτη στο Woodstock

Σαν σήμερα, πριν 50 χρόνια, έγινε η εκκίνηση του θρυλικού φεστιβάλ του Γούντστοκ. Ο Αντώνης Μποσκοΐτης ανοίγει την αλληλογραφία του με την τραγουδοποιό Melanie Safka, ανασυνθέτοντας την ατμόσφαιρα ελευθερίας και χαράς μιας ολόκληρης εποχής
ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΝΤΩΝΗ ΜΠΟΣΚΟΪΤΗ
Αναζητώντας τη Δήμητρα της Λέσβου

Ελλάδα / Αναζητώντας τη Δήμητρα της Λέσβου

Ένα πολύ μοναχικό και πολύ ιδιαίτερο τρανς άτομο, με ψυχολογικά προβλήματα που οφείλονταν όχι στη φύση του αλλά και στη μακροχρόνια καταπίεσή του, που είχε γίνει τα τελευταία χρόνια ευρύτερα γνωστό μέσα από συνεντεύξεις και ρεπορτάζ σε ελληνικά και ξένα μέσα, αγνοείται από τις 6/4.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

You: Ό,τι αρχίζει ωραία τελειώνει με πόνο

Daily / You: Ό,τι αρχίζει ωραία τελειώνει με πόνο

Μάλλον άδοξα έληξε μετά από πέντε κύκλους και πενήντα επεισόδια μια από τις πιο ψυχαγωγικές σειρές των τελευταίων χρόνων, παρότι είχε να κάνει με τις αιμοσταγείς περιπλανήσεις ενός νοσηρά ρομαντικού κατά συρροή δολοφόνου — SPOILER ALERT.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

Daily / El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

«Ο κοσμοναύτης του απείρου» έκανε πρεμιέρα πριν από μερικές μέρες, σε μια μεταφορά αντάξια του θρύλου που συνοδεύει τόσο το έργο όσο και τον δημιουργό του, ο οποίος βρήκε τραγικό τέλος στα χέρια της αργεντινής χούντας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Settlers: Αίσθηση, αν όχι έκπληξη, προκαλεί το ντοκιμαντέρ του BBC για τους εποίκους του Ισραήλ

Daily / The Settlers: Αίσθηση, αν όχι έκπληξη, προκαλεί το ντοκιμαντέρ του BBC για τους εποίκους του Ισραήλ

To εξαιρετικό ντοκιμαντέρ του Louis Theroux για το «κίνημα» των Ισραηλινών εποίκων που έχουν πλέον βάλει ως στόχο την ισοπεδωμένη Γάζα, και προβλήθηκε πριν από λίγες μέρες στο BBC, βρίσκεται και στο YouTube, προς το παρόν τουλάχιστον.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
American Psycho: Τα 25 κλείνει η παρεξηγημένη μεταφορά ενός παρεξηγημένου βιβλίου

Daily / American Psycho: Τα 25 κλείνει η παρεξηγημένη μεταφορά ενός παρεξηγημένου βιβλίου

Η ταινία του 2000 που βασίστηκε στο ομώνυμο, αγρίως αμφιλεγόμενο, μυθιστόρημα του Μπρετ Ίστον Έλις, με τον Κρίστιαν Μπέιλ στον ρόλο ενός σαλεμένου γιάπη, μοιάζει από πολλές απόψεις εξαιρετικά προφητική και ανησυχητικά επίκαιρη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Είμαστε όλοι αθώα και χαριτωμένα καρτούν κατά βάθος

Daily / Είμαστε όλοι αθώα και χαριτωμένα καρτούν κατά βάθος

Αν υπήρξε ένα ναδίρ στην μαζική χρήση του Chat GTP για τη δημιουργία εικόνων που μιμούνται την αισθητική του γιαπωνέζικου Studio Ghibli, αυτό ήταν μάλλον η «παιγνιώδης» οικειοποίηση του εργαλείου από τις ένοπλες δυνάμεις του Ισραήλ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ