Η βάρκα των τραγικών μεταναστών της Λαμπεντούζα επιστρέφει από τη Βενετία στην Αουγκούστα

Η βάρκα των τραγικών μεταναστών της Λαμπεντούζα επιστρέφει σπό τη Βενετία στην Αουγκούστα Facebook Twitter
Το Barca Nostra (2018-19) του Christoph Büchel.
0

Ήταν το πιο αμφιλεγόμενο και πολυσυζητημένο έκθεμα της Μπιενάλε της Βενετίας το 2019, αλλά και το πιο διάσημο, το Barca Nostra, «η βάρκα μας», με τον όγκο του στην όχθη του Μεγάλου Καναλιού να μονοπωλεί τα βλέμματα των περαστικών και των επισκεπτών της έκθεσης ήταν αφορμή για πολλές συζητήσεις και διαφωνίες.

Πρόκειται για ένα αλιευτικό πλοίο που μετέφερε μετανάστες, βυθίστηκε, ανασύρθηκε το 2016 από τον βυθό με τα αμπάρια του γεμάτα νεκρά σώματα μεταναστών και έμεινε παροπλισμένο σε ένα ναύσταθμο της Σικελίας.

Ο Ελβετο-Ισλανδός καλλιτέχνης Κριστόφ Μπίχελ, σε συνεργασία με το δημοτικό συμβούλιο της πόλης Αουγκούστα, που είναι ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια των Συρακουσών χάρη στα διυλιστήρια πετρελαίου στην περιοχή της, αποφάσισε να μεταφέρει αυτή την «κιβωτό μνήμης» στην είσοδο του Αρσενάλε, της κεντρικής έκθεσης της Μπιενάλε, με το εντυπωσιακό σκουριασμένο κουφάρι να σηματοδοτεί όχι μόνο τη στάση του καλλιτέχνη, αλλά να λειτουργεί και ως υπενθύμιση των τραγωδιών χωρίς τέλος που συνοδεύουν το προσφυγικό ζήτημα, στο πλαίσιο της ανεπίσημης ιστορίας. Μάλιστα η επιμελήτρια του έργου Μαρία Κιάρα ντι Τραπάνι πίστευε ότι το έργο που αποκλείεται να περνούσε απαρατήρητο σε όποιον έφτανε στη Βενετία θα λειτουργούσε ως μοχλός ευαισθητοποίησης του κοινού στο προσφυγικό. Είναι το ίδιο το πλοίο που ξυπνάει τη μνήμη, εμπνέει το σεβασμό, το ίδιο ακόμα και ως έργο τέχνης απαιτεί ενός λεπτού σιγή για τους χαμένους ανθρώπους της Λαμπεντούζα.

Ο Μπίχελ, το 2015, εκπροσωπώντας την Ισλανδία, σε μια Μπιενάλε εξόχως πολιτική, με καλλιτεχνικό διευθυντή τον Okwui Enwezor, σε συνεργασία με τις μουσουλμανικές κοινότητες της Βενετίας, έστησε το έργο του “MOSQUE” στην ιστορική εκκλησία της Santa Maria della Misericordia στην αίθουσα Cannaregio που για επτά μήνες φιλοδοξούσε να λειτουργήσει ως τόπος δραστηριοποίησης της Μουσουλμανικής Κοινότητας της Βενετίας, η οποία είναι μεν πολυπληθής αλλά δεν έχει στη Βενετία τόπο λατρείας καθώς απαγορεύεται η ανέγερση τζαμιού. Το έργο του Μπίχελ είχε άδοξο τέλος καθώς οι αρχές της Γαληνοτάτης φοβούμενες μια τρομοκρατική επίθεση το έκλεισαν.

Christoph Büchel: The Mosque.

Η Λαμπεντούζα συνοψίζει στο μυαλό όλων την εικόνα της φρίκης του προσφυγικού. Πρώτη πύλη των μεταναστών προς την Ευρώπη, το νησί νότια της Ιταλίας συνδέθηκε με τα πιο θανατηφόρα ναυάγια της μεταναστευτικής κρίσης. Υγρός τάφος για 700 ανθρώπους τον Απρίλιο του 2015, - αν και ποτέ δε θα μάθουμε τον ακριβή αριθμό των νεκρών - το αλιευτικό μήκους 30 μέτρων που τους μετέφερε στην Ευρώπη της προοπτικής, της καλύτερης ζωής και της ελευθερίας βυθίστηκε στη θαλάσσια περιοχή ανάμεσα στη Λιβύη και το μικρό νησάκι της Λαμπεντούζα όταν συγκρούστηκε με σκάφος που έσπευσε προς βοήθεια μετά το σήμα κινδύνου που εξέπεμψε το πλοίο που μετέφερε τους μετανάστες. Από το ναυάγιο οι επιζώντες ήταν ελάχιστοι, μόνο 28, οι μαρτυρίες τους συγκλονιστικές, οι υπόλοιποι παγιδεύτηκαν στο πλοίο που βυθιζόταν. Η Λαμπεντούζα δεν υπήρξε ποτέ τελικός προορισμός για όσους εγκαταλείπουν τον πόλεμο και τη φτώχεια. Είναι τόπος διέλευσης. Αλλά για χρόνια είδε εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους να διασχίζουν τη Μεσόγειο αναζητώντας μια καλύτερη ζωή στην Ευρώπη.

Τελικά, το ναυαγισμένο πλοίο το οποίο είχε μεταφέρει στη Βενετία ο ίδιος ο καλλιτέχνης, μεταφέρθηκε με φορτηγίδα και ρυμουλκό από τη Βενετία πριν από μια εβδομάδα, φτάνοντας στη Σικελία. Αναμένεται να υποβληθεί σε συντήρηση από την πόλη και να εγκατασταθεί σε ένα μέρος που θα ονομάζεται «Κήπος της μνήμης».

Η βάρκα των τραγικών μεταναστών της Λαμπεντούζα επιστρέφει σπό τη Βενετία στην Αουγκούστα Facebook Twitter
Το πλοίο μεταφέρθηκε με φορτηγίδα και ρυμουλκό από τη Βενετία στη Σικελία. Φωτο: EPA

«Σίγουρα, το πλοίο έχει αποκτήσει διεθνή διάσταση και θέλουμε αυτός ο κήπος να γίνει ένας τόπος προβληματισμού για τον κόσμο, έτσι ώστε όλοι να μπορούν να συλλογιστούν», δήλωσε ο Τζουζέπε ντι Μάρε, δήμαρχος της Αουγκούστα.

Η προσφυγική κρίση του 2015 είχε την επίπτωση ενός πολέμου αλλά και τη φρίκη του. Η τέχνη έχει συνδεθεί με την ιδέα και το αποτύπωμα του προσφυγικού ζητήματος και των μεγάλων και μικρών τραγωδιών που το συνοδεύουν με πολλούς τρόπους. Καλλιτέχνες με παγκόσμια αναγνώριση ύψωσαν τη φωνή τους και πήραν θέση για τις πολιτικές αλλά και για τον τρόπο που η Ευρώπη αντιμετώπισε τα μεγάλα μεταναστευτικά κύματα. Γιατί το αποτύπωμα αυτής της κρίσης αποτυπώθηκε με ένα ντόμινο εξελίξεων, την ισλαμοφοβία, το ρατσισμό αλλά και την άνοδο του εθνικισμού.

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νίκολας Κάλιναν: Ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου μιλησε για τα Γλυπτά του Παρθενώνα και τη συνεργασία με την Ελλάδα

Πολιτισμός / Γλυπτά του Παρθενώνα: Ο νέος διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου μιλά για συνεργασία, αλλά όχι επιστροφή

Ο Νίκολας Κάλιναν, Διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου, αναφέρεται στη συνέντευξή του για τη συνεργασία με την Ελλάδα γύρω από τα Γλυπτά του Παρθενώνα, χωρίς να δίνει σαφή απάντηση για την επιστροφή τους
LIFO NEWSROOM
Η νέα έκθεση του Σωκράτη Σωκράτους μιλά για τα ισοπεδωμένα τοπία που άφησαν οι βομβαρδισμοί του 20ού αιώνα

Πολιτισμός / Η νέα έκθεση του Σωκράτη Σωκράτους μιλά για τα ισοπεδωμένα τοπία που άφησαν οι βομβαρδισμοί του 20ού αιώνα

Το αλουμίνιο δεν είναι απλώς το εικαστικό μέσο για τη νέα δουλειά του Σωκράτη Σωκράτους που εγκαινιάζεται στην γκαλερί Eins στη Λεμεσό της Κύπρου· είναι το φάντασμα που στοιχειώνει τον καλλιτέχνη.
LIFO NEWSROOM
Δείτε πώς ακριβώς ήταν ο Παρθενώνας πριν από 2400 χρόνια

Πολιτισμός / Δείτε πώς ήταν ο Παρθενώνας πριν από 2.400 χρόνια - Το εντυπωσιακό «παιχνίδι» με το φως

O καθηγητής Juan de Lara του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης με την βοήθεια της τεχνολογίας έδειξε πώς οι αρχαίοι Έλληνες χρησιμοποίησαν προηγμένες τεχνικές φωτισμού για να μετατρέψουν το εσωτερικό του Παρθενώνα σε ένα εντυπωσιακό θέαμα
LIFO NEWSROOM
Γιατί ο Moby προσφέρει δωρέαν την μουσική του και έχει γίνει «ο παράξενος γέρος που θα δεις στα βουνά»

Πολιτισμός / Γιατί ο Moby προσφέρει δωρέαν την μουσική του και έχει γίνει «ο παράξενος γέρος που θα δεις στα βουνά»

Νηφάλιος πλέον και με αρκετά χρόνια να τον χωρίζουν από τις μέρες της απόλυτης δόξας, ο Moby τα τελευταία χρόνια κάνει κάτι που λίγοι καταξιωμένοι καλλιτέχνες τολμούν
LIFO NEWSROOM
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ