Όταν τα μουσεία πουλάνε έργα τέχνης για τα έξοδά τους, δεν είναι ιδρύματα, είναι γκαλερί

Όταν τα μουσεία πουλάνε έργα τέχνης για τα έξοδά τους, δεν είναι ιδρύματα, είναι γκαλερί Facebook Twitter
MoMA, ΝΥ. Φωτογραφία: Amir Hamja / Bloomberg για Getty Images
0

Η πανδημία οδήγησε πολλά μουσεία να αναγκαστούν να πουλήσουν ένα ή περισσότερα έργα τέχνης –που συνήθως είναι στις αποθήκες, κανένας δεν πουλά τα κομμάτια που προσελκύουν επισκέπτες– για να μπορέσουν να αντεπεξέλθουν στα πάγια έξοδα και τις λειτουργικές τους ανάγκες και να στερηθούν όσο το δυνατόν λιγότερους υπαλλήλους.

Δεν τα κατάφεραν όλοι και πολλές θέσεις εργασίας χάθηκαν, για τις οποίες βέβαια δεν έγινε κανένα debate μεταξύ των διευθυντών των μουσείων που αντάλλαξαν πικρά λόγια για το αν είναι ηθικό, σωστό και χρήσιμο για ένα μουσείο να πωλεί έργα.

Η πανδημία άλλαξε για δυο χρόνια την πολιτική των διευθυντών του Συλλόγου των Μουσείων Τέχνης στις ΗΠΑ, που απαγορεύει εδώ και καιρό στα αμερικανικά ιδρύματα να πωλούν έργα τέχνης από τις συλλογές τους για να βοηθήσουν στην πληρωμή των λογαριασμών.

Εδώ και έναν χρόνο και με τα μουσεία να είναι κλειστά σε πολλές Πολιτείες, όλο και περισσότεροι εκμεταλλεύτηκαν αυτήν τη «χαραμάδα» και την ανεκτική πολιτική του συλλόγου που έχει καταστήσει σχεδόν νόμιμο το μέτρο της πώλησης και δεν δείχνει να κάνει άρση αυτής της διευκόλυνσης προς τα μουσεία σύντομα. 

Στη συζήτηση το βασικό επιχείρημα και αυτό που έστρεψε κάποια μουσεία εναντίον άλλων είναι ότι η τέχνη που ανήκει σε ιδρύματα υπάρχει σε αυτά προς όφελος του κοινού και, ως εκ τούτου, θα έπρεπε να σκεφτούν διπλά πριν «αποχωριστούν» ένα έργο τέχνης.

Οι επικριτές αυτού του μέτρου θεωρούν ότι υπονομεύει τη λογική της ύπαρξης των μουσείων που είναι θεματοφύλακες της τέχνης και όχι art dealers. Και η απόφαση του Συλλόγου δεν έκανε μόνο καλό αλλά έριξε και πολύ λάδι στη φωτιά στις ήδη υπάρχουσες διαφορές, διαφωνίες και αντιζηλίες μεταξύ των διευθυντών των μουσείων που δεν διέπονται από τους ίδιους κανονισμούς, και ανάγκασε τον σύλλογο, ο οποίος λειτουργεί ως διαιτητής και ηθικός φύλακας των μουσείων και των συλλογών τους, πολλές από τις οποίες θεωρούνται εθνικοί θησαυροί, να αναβάλει κάθε συζήτηση για το θέμα επ’ αόριστον, με αιτιολογία ότι κάθε απόφαση που θα παρθεί τώρα θα επηρεάσει την πολιτική των μουσείων τις επόμενες δεκαετίες.

Στη συζήτηση το βασικό επιχείρημα και αυτό που έστρεψε κάποια μουσεία εναντίον άλλων είναι ότι η τέχνη που ανήκει σε ιδρύματα υπάρχει σε αυτά προς όφελος του κοινού και, ως εκ τούτου, θα έπρεπε να σκεφτούν διπλά πριν «αποχωριστούν» ένα έργο τέχνης.

Είναι γνωστό ότι τα μουσεία πωλούν για λόγους αποσυμφόρησης έργα τέχνης που έχουν «διπλά» ή δεν ανταποκρίνονται στην αποστολή τους και με τα έσοδα αποκτούν άλλα έργα τέχνης. Στη διάρκεια της πανδημίας τα έσοδα από τις πωλήσεις πήγαν σε μισθούς συντηρητών, που αν το σκεφτεί κάποιος είναι μια επένδυση και μια φροντίδα, που απλώς δεν μπορείς να την κρεμάσεις στον τοίχο και να εισπράξεις εισιτήριο.

Το ζήτημα ξεκίνησε τον περασμένο μήνα, όταν το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης δήλωσε ότι μπορεί να επωφεληθεί από αυτή την αλλαγή πολιτικής και να κατευθύνει κάποια έσοδα από πωλήσεις σε μισθοδοσίες. Οι αποφάσεις του Μητροπολιτικού Μουσείου Τέχνης επηρεάζουν συχνά το πεδίο και τα μουσεία συνήθως απευθύνονται στο Met –το μεγαλύτερο της χώρας– για καθοδήγηση. Πολλά επηρεάστηκαν από την ιδέα πως θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει τα έσοδα από την πώληση τέχνης για την κάλυψη των λειτουργικών εξόδων.

Όταν τα μουσεία πουλάνε έργα τέχνης για να πληρώσουν τα έξοδά τους δεν είναι ιδρύματα, είναι γκαλερί Facebook Twitter
Το Met, μαζί με άλλα μουσεία στην πόλη, έκλεισε από τον Μάρτιο του 2020 ως αποτέλεσμα της πανδημίας του κορωνοϊού και τώρα ανοίγει ξανά με χωρητικότητα 25%. EPA / JUSTIN LANE

Άλλα μουσεία προηγήθηκαν και για να σώσουν προσωπικό και την αξιοπιστία τους έχουν ήδη πουλήσει έργα. Το Μουσείο του Μπρούκλιν έχει συγκεντρώσει μέχρι τώρα 35 εκατομμύρια δολάρια από πωλήσεις σε δημοπρασίες στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρώπη για τη συντήρηση των έργων που διαθέτει.

Το Μουσείο Τέχνης του Νιούαρκ ανακοίνωσε ότι θα πουλήσει 20 αντικείμενα από τη συλλογή του με τη βοήθεια του οίκου δημοπρασιών Sotheby's.

O Γκλεν Λόουρι, διευθυντής του MoMA, έχει πει και στο παρελθόν ότι το μουσείο θα πρέπει να μπορεί να αποχωρίζεται εκατοντάδες ή χιλιάδες αντικείμενα που μπορεί να αξίζουν 1.000 ή 5.000 ή 10.000 δολάρια και που όλα μαζί προσθέτουν σοβαρά χρήματα στο ταμείο του μουσείου.

Ο Erik Neil του Μουσείου Τέχνης Chrysler στο Norfolk της Βιρτζίνια, έχει αντίθετη άποψη. «Είμαστε ιδρύματα και δεν μπορούμε να το κάνουμε αυτό» είπε. «Υπάρχουν πολλοί άλλοι τύποι ιδρυμάτων που μπορούν, και ονομάζονται εμπορικές γκαλερί».

Ο Τόμας Κάμπελ, διευθυντής και διευθύνων σύμβουλος των Μουσείων Καλών Τεχνών του Σαν Φρανσίσκο, προειδοποίησε: «Η πώληση έργων θα είναι σαν το κρακ για τον εθισμένο – μια γρήγορη επιτυχία, που γίνεται εξάρτηση». Το μουσείο Τέχνης της Βαλτιμόρης το 2020 ήταν έτοιμο να πουλήσει τον Μυστικό δείπνο του Γουόρχολ, όταν κρίθηκε πολύ αυστηρά για αυτή του την απόφαση. Τελικά έκανε πίσω και ακύρωσε το σχέδιό του να πουλήσει μεγάλα έργα.

Όταν τα μουσεία πουλάνε έργα τέχνης για να πληρώσουν τα έξοδά τους δεν είναι ιδρύματα, είναι γκαλερί Facebook Twitter
Ο «Μυστικός Δείπνος» του Άντι Γουόρχολ . Courtesy of the Baltimore Museum of Art

Σε μια προκαταρκτική συζήτηση μεταξύ των διευθυντών των μουσείων, οι περισσότεροι δεν πήραν θέση, αναμένοντας να δουν πώς θα εξελιχθεί η κατάσταση της πανδημίας. Βεβαίως ο σύλλογος δεν θα διαγράψει κανένα μέλος αν παραβεί τον κανόνα, εδώ παίζει ρόλο η δεοντολογία και το πόσο ηθικό είναι να προβαίνει ένα μουσείο σε αυτές τις κινήσεις. Με δεδομένο ότι οι διευθυντές των μουσείων είναι ένα λόμπι που μετακινείται από θέση σε θέση, κανένας δεν θέλει να έχει κακό όνομα. Όμως και στο παρελθόν ο σύλλογος έχει πει στα μέλη του να σταματήσουν να δανείζουν έργα ή να συνεργάζονται με μουσεία που παραβαίνουν τις πολιτικές του αλλά δεν εισακούσθηκε.

Άλλοι διευθυντές υποστηρίζουν ότι για να αντιμετωπίσουν τα μουσεία τα προβλήματά τους πρέπει να βρεθούν άλλες λύσεις και ότι όλα τα μουσεία δεν έχουν στα Δ.Σ. δισεκατομμυριούχους να τα στηρίζουν.

Ο αντίλογος σε αυτή την άποψη είναι πως οι δωρητές θα γίνουν πολύ λιγότεροι, αν καταλάβουν ότι ένα μουσείο μπορεί να πουλήσει τη δωρεά του και δεν θα θέλουν να κάνουν δωρεές που δεν πάνε σε αγορές έργων αλλά σε μισθούς. Οπότε θα προτιμήσει να το πουλήσει ή να το δώσει σε ένα ιδιωτικό μουσείο.

Ο Μάικλ Γκόβαν, διευθυντής του Μουσείου Τέχνης του Λος Άντζελες, δήλωσε ότι οι συλλογές δεν είναι περιουσιακά στοιχεία για να πωληθούν ως τέτοια, Τα αμερικανικά μουσεία είναι γεμάτα από δωρεές επειδή υπάρχει ο ευεργετικός νόμος της φοροαπαλλαγής και των φορολογικών μειώσεων και εν μέρει ανήκουν πλέον στον Αμερικανό φορολογούμενο. Αν τα μουσεία αποκτήσουν ένα πιο εμπορικό προφίλ θα ξεσπάσει πόλεμος στον κόσμο της τέχνης. Το μοντέλο του μη κερδοσκοπικού οργανισμού που είναι ένα μουσείο θα καταρρεύσει. Και το χειρότερο είναι ότι δεν μπορεί να υπάρξει επιστροφή.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μια εγκατάσταση- μήνυμα για τους κλειστούς πολιτιστικούς χώρους στην Ιταλία

Πολιτισμός / Μια εγκατάσταση - μήνυμα για τους κλειστούς πολιτιστικούς χώρους στην Ιταλία

Το ασπρόμαυρο κολάζ του JR, η «πληγή» γίνεται το συμβολικό σημείο αναφοράς για χιλιάδες πολιτιστικά ιδρύματα σε όλο τον κόσμο που έχουν αναστείλει τη λειτουργία τους και πολλά αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο να μην ξανανοίξουν ποτέ.
THE LIFO TEAM
Bourse de Commerce: Το νέο Μουσείο του Παρισιού, από χρηματιστήριο σιτηρών σε χρηματιστήριο της τέχνης

Πολιτισμός / Bourse de Commerce: Το νέο Μουσείο του Παρισιού, από χρηματιστήριο σιτηρών σε χρηματιστήριο της τέχνης

Ο χώρος μοιάζει να είναι από τους πιο πολυαναμενόμενους του 2021, αφού συνδέει την πλέον σύγχρονη μουσειολογική αντίληψη, παραδόσεις, εμπειρίες και την μεγαλύτερη κατανόηση των κόσμων που φιλοδοξούν να συνδεθούν μέσω της τέχνης.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ