Όταν τα μουσεία πουλάνε έργα τέχνης για τα έξοδά τους, δεν είναι ιδρύματα, είναι γκαλερί

Όταν τα μουσεία πουλάνε έργα τέχνης για τα έξοδά τους, δεν είναι ιδρύματα, είναι γκαλερί Facebook Twitter
MoMA, ΝΥ. Φωτογραφία: Amir Hamja / Bloomberg για Getty Images
0

Η πανδημία οδήγησε πολλά μουσεία να αναγκαστούν να πουλήσουν ένα ή περισσότερα έργα τέχνης –που συνήθως είναι στις αποθήκες, κανένας δεν πουλά τα κομμάτια που προσελκύουν επισκέπτες– για να μπορέσουν να αντεπεξέλθουν στα πάγια έξοδα και τις λειτουργικές τους ανάγκες και να στερηθούν όσο το δυνατόν λιγότερους υπαλλήλους.

Δεν τα κατάφεραν όλοι και πολλές θέσεις εργασίας χάθηκαν, για τις οποίες βέβαια δεν έγινε κανένα debate μεταξύ των διευθυντών των μουσείων που αντάλλαξαν πικρά λόγια για το αν είναι ηθικό, σωστό και χρήσιμο για ένα μουσείο να πωλεί έργα.

Η πανδημία άλλαξε για δυο χρόνια την πολιτική των διευθυντών του Συλλόγου των Μουσείων Τέχνης στις ΗΠΑ, που απαγορεύει εδώ και καιρό στα αμερικανικά ιδρύματα να πωλούν έργα τέχνης από τις συλλογές τους για να βοηθήσουν στην πληρωμή των λογαριασμών.

Εδώ και έναν χρόνο και με τα μουσεία να είναι κλειστά σε πολλές Πολιτείες, όλο και περισσότεροι εκμεταλλεύτηκαν αυτήν τη «χαραμάδα» και την ανεκτική πολιτική του συλλόγου που έχει καταστήσει σχεδόν νόμιμο το μέτρο της πώλησης και δεν δείχνει να κάνει άρση αυτής της διευκόλυνσης προς τα μουσεία σύντομα. 

Στη συζήτηση το βασικό επιχείρημα και αυτό που έστρεψε κάποια μουσεία εναντίον άλλων είναι ότι η τέχνη που ανήκει σε ιδρύματα υπάρχει σε αυτά προς όφελος του κοινού και, ως εκ τούτου, θα έπρεπε να σκεφτούν διπλά πριν «αποχωριστούν» ένα έργο τέχνης.

Οι επικριτές αυτού του μέτρου θεωρούν ότι υπονομεύει τη λογική της ύπαρξης των μουσείων που είναι θεματοφύλακες της τέχνης και όχι art dealers. Και η απόφαση του Συλλόγου δεν έκανε μόνο καλό αλλά έριξε και πολύ λάδι στη φωτιά στις ήδη υπάρχουσες διαφορές, διαφωνίες και αντιζηλίες μεταξύ των διευθυντών των μουσείων που δεν διέπονται από τους ίδιους κανονισμούς, και ανάγκασε τον σύλλογο, ο οποίος λειτουργεί ως διαιτητής και ηθικός φύλακας των μουσείων και των συλλογών τους, πολλές από τις οποίες θεωρούνται εθνικοί θησαυροί, να αναβάλει κάθε συζήτηση για το θέμα επ’ αόριστον, με αιτιολογία ότι κάθε απόφαση που θα παρθεί τώρα θα επηρεάσει την πολιτική των μουσείων τις επόμενες δεκαετίες.

Στη συζήτηση το βασικό επιχείρημα και αυτό που έστρεψε κάποια μουσεία εναντίον άλλων είναι ότι η τέχνη που ανήκει σε ιδρύματα υπάρχει σε αυτά προς όφελος του κοινού και, ως εκ τούτου, θα έπρεπε να σκεφτούν διπλά πριν «αποχωριστούν» ένα έργο τέχνης.

Είναι γνωστό ότι τα μουσεία πωλούν για λόγους αποσυμφόρησης έργα τέχνης που έχουν «διπλά» ή δεν ανταποκρίνονται στην αποστολή τους και με τα έσοδα αποκτούν άλλα έργα τέχνης. Στη διάρκεια της πανδημίας τα έσοδα από τις πωλήσεις πήγαν σε μισθούς συντηρητών, που αν το σκεφτεί κάποιος είναι μια επένδυση και μια φροντίδα, που απλώς δεν μπορείς να την κρεμάσεις στον τοίχο και να εισπράξεις εισιτήριο.

Το ζήτημα ξεκίνησε τον περασμένο μήνα, όταν το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης δήλωσε ότι μπορεί να επωφεληθεί από αυτή την αλλαγή πολιτικής και να κατευθύνει κάποια έσοδα από πωλήσεις σε μισθοδοσίες. Οι αποφάσεις του Μητροπολιτικού Μουσείου Τέχνης επηρεάζουν συχνά το πεδίο και τα μουσεία συνήθως απευθύνονται στο Met –το μεγαλύτερο της χώρας– για καθοδήγηση. Πολλά επηρεάστηκαν από την ιδέα πως θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει τα έσοδα από την πώληση τέχνης για την κάλυψη των λειτουργικών εξόδων.

Όταν τα μουσεία πουλάνε έργα τέχνης για να πληρώσουν τα έξοδά τους δεν είναι ιδρύματα, είναι γκαλερί Facebook Twitter
Το Met, μαζί με άλλα μουσεία στην πόλη, έκλεισε από τον Μάρτιο του 2020 ως αποτέλεσμα της πανδημίας του κορωνοϊού και τώρα ανοίγει ξανά με χωρητικότητα 25%. EPA / JUSTIN LANE

Άλλα μουσεία προηγήθηκαν και για να σώσουν προσωπικό και την αξιοπιστία τους έχουν ήδη πουλήσει έργα. Το Μουσείο του Μπρούκλιν έχει συγκεντρώσει μέχρι τώρα 35 εκατομμύρια δολάρια από πωλήσεις σε δημοπρασίες στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρώπη για τη συντήρηση των έργων που διαθέτει.

Το Μουσείο Τέχνης του Νιούαρκ ανακοίνωσε ότι θα πουλήσει 20 αντικείμενα από τη συλλογή του με τη βοήθεια του οίκου δημοπρασιών Sotheby's.

O Γκλεν Λόουρι, διευθυντής του MoMA, έχει πει και στο παρελθόν ότι το μουσείο θα πρέπει να μπορεί να αποχωρίζεται εκατοντάδες ή χιλιάδες αντικείμενα που μπορεί να αξίζουν 1.000 ή 5.000 ή 10.000 δολάρια και που όλα μαζί προσθέτουν σοβαρά χρήματα στο ταμείο του μουσείου.

Ο Erik Neil του Μουσείου Τέχνης Chrysler στο Norfolk της Βιρτζίνια, έχει αντίθετη άποψη. «Είμαστε ιδρύματα και δεν μπορούμε να το κάνουμε αυτό» είπε. «Υπάρχουν πολλοί άλλοι τύποι ιδρυμάτων που μπορούν, και ονομάζονται εμπορικές γκαλερί».

Ο Τόμας Κάμπελ, διευθυντής και διευθύνων σύμβουλος των Μουσείων Καλών Τεχνών του Σαν Φρανσίσκο, προειδοποίησε: «Η πώληση έργων θα είναι σαν το κρακ για τον εθισμένο – μια γρήγορη επιτυχία, που γίνεται εξάρτηση». Το μουσείο Τέχνης της Βαλτιμόρης το 2020 ήταν έτοιμο να πουλήσει τον Μυστικό δείπνο του Γουόρχολ, όταν κρίθηκε πολύ αυστηρά για αυτή του την απόφαση. Τελικά έκανε πίσω και ακύρωσε το σχέδιό του να πουλήσει μεγάλα έργα.

Όταν τα μουσεία πουλάνε έργα τέχνης για να πληρώσουν τα έξοδά τους δεν είναι ιδρύματα, είναι γκαλερί Facebook Twitter
Ο «Μυστικός Δείπνος» του Άντι Γουόρχολ . Courtesy of the Baltimore Museum of Art

Σε μια προκαταρκτική συζήτηση μεταξύ των διευθυντών των μουσείων, οι περισσότεροι δεν πήραν θέση, αναμένοντας να δουν πώς θα εξελιχθεί η κατάσταση της πανδημίας. Βεβαίως ο σύλλογος δεν θα διαγράψει κανένα μέλος αν παραβεί τον κανόνα, εδώ παίζει ρόλο η δεοντολογία και το πόσο ηθικό είναι να προβαίνει ένα μουσείο σε αυτές τις κινήσεις. Με δεδομένο ότι οι διευθυντές των μουσείων είναι ένα λόμπι που μετακινείται από θέση σε θέση, κανένας δεν θέλει να έχει κακό όνομα. Όμως και στο παρελθόν ο σύλλογος έχει πει στα μέλη του να σταματήσουν να δανείζουν έργα ή να συνεργάζονται με μουσεία που παραβαίνουν τις πολιτικές του αλλά δεν εισακούσθηκε.

Άλλοι διευθυντές υποστηρίζουν ότι για να αντιμετωπίσουν τα μουσεία τα προβλήματά τους πρέπει να βρεθούν άλλες λύσεις και ότι όλα τα μουσεία δεν έχουν στα Δ.Σ. δισεκατομμυριούχους να τα στηρίζουν.

Ο αντίλογος σε αυτή την άποψη είναι πως οι δωρητές θα γίνουν πολύ λιγότεροι, αν καταλάβουν ότι ένα μουσείο μπορεί να πουλήσει τη δωρεά του και δεν θα θέλουν να κάνουν δωρεές που δεν πάνε σε αγορές έργων αλλά σε μισθούς. Οπότε θα προτιμήσει να το πουλήσει ή να το δώσει σε ένα ιδιωτικό μουσείο.

Ο Μάικλ Γκόβαν, διευθυντής του Μουσείου Τέχνης του Λος Άντζελες, δήλωσε ότι οι συλλογές δεν είναι περιουσιακά στοιχεία για να πωληθούν ως τέτοια, Τα αμερικανικά μουσεία είναι γεμάτα από δωρεές επειδή υπάρχει ο ευεργετικός νόμος της φοροαπαλλαγής και των φορολογικών μειώσεων και εν μέρει ανήκουν πλέον στον Αμερικανό φορολογούμενο. Αν τα μουσεία αποκτήσουν ένα πιο εμπορικό προφίλ θα ξεσπάσει πόλεμος στον κόσμο της τέχνης. Το μοντέλο του μη κερδοσκοπικού οργανισμού που είναι ένα μουσείο θα καταρρεύσει. Και το χειρότερο είναι ότι δεν μπορεί να υπάρξει επιστροφή.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μια εγκατάσταση- μήνυμα για τους κλειστούς πολιτιστικούς χώρους στην Ιταλία

Πολιτισμός / Μια εγκατάσταση - μήνυμα για τους κλειστούς πολιτιστικούς χώρους στην Ιταλία

Το ασπρόμαυρο κολάζ του JR, η «πληγή» γίνεται το συμβολικό σημείο αναφοράς για χιλιάδες πολιτιστικά ιδρύματα σε όλο τον κόσμο που έχουν αναστείλει τη λειτουργία τους και πολλά αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο να μην ξανανοίξουν ποτέ.
THE LIFO TEAM
Bourse de Commerce: Το νέο Μουσείο του Παρισιού, από χρηματιστήριο σιτηρών σε χρηματιστήριο της τέχνης

Πολιτισμός / Bourse de Commerce: Το νέο Μουσείο του Παρισιού, από χρηματιστήριο σιτηρών σε χρηματιστήριο της τέχνης

Ο χώρος μοιάζει να είναι από τους πιο πολυαναμενόμενους του 2021, αφού συνδέει την πλέον σύγχρονη μουσειολογική αντίληψη, παραδόσεις, εμπειρίες και την μεγαλύτερη κατανόηση των κόσμων που φιλοδοξούν να συνδεθούν μέσω της τέχνης.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

12 διαμάντια από την έκθεση «Από τον Μονέ στον Πικάσο» και η ιστορία τους

Εικαστικά / 12 διαμάντια στην έκθεση «Από τον Μονέ στον Γουόρχολ» και η ιστορία τους

Από τα 84 έργα που φιλοξενεί η έκθεση, επιλέξαμε αυτά στα οποία αξίζει να σταθούμε, καθώς περιηγούμαστε στην ιστορία, στον πλούτο και στην περιπλοκότητα των κινημάτων της τέχνης τα τελευταία 130 χρόνια.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Εκθέσεις Δεκέμβριος 2025

Εικαστικά / Ο Δεκέμβρης έχει εκθέσεις που δεν χάνονται

Η έκθεση «Από τον Monet στον Warhol», που άνοιξε πριν από λίγες μέρες, δικαίως μονοπωλεί το ενδιαφέρον μας, όπως και το αφιέρωμα στο έργο της Λίλα ντε Νόμπιλι. Η λίστα μας όμως δεν εξαντλείται σε αυτές τις δύο!
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ