Οι κινούμενοι πίνακες του Rijksmuseum κλείνουν νυχτερινό ραντεβού με το κοινό

Το Rijksmuseum μαζί με 14 από τα μεγαλύτερα μουσεία στον κόσμο –ανάμεσά τους το Μουσείο του Εθνικού Παλατιού της Ταϊβάν, το Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου και το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης– στοχεύουν να ολοκληρώσουν μια συμφωνία που περιλαμβάνει την ψηφιοποίηση 25 εκατομμυρίων έργων τέχνης, που θα είναι διαθέσιμα στο διαδίκτυο.
0

Το πιο διάσημο μουσείο της Ολλανδίας και πόλος έλξης του τουρισμού στο Άμστερνταμ, το Rijksmuseum, είχε το 2020 τη χειρότερη χρονιά του, αλλά δεν πτοήθηκε.

Το μουσείο που από το 2003 έως το 2013 αποκαταστάθηκε και ανακαινίστηκε σύμφωνα με σχέδια των Ισπανών αρχιτεκτόνων Αντόνιο Κρουζ και Αντόνιο Ορτίζ, με εργασίες που κόστισαν συνολικά 322 εκατομμύρια ευρώ, προκειμένου να φιλοξενήσει θησαυρούς που χρονολογούνται από το 1100 έως το 2000, είδε τα νούμερα των επισκεπτών να πέφτουν από τα 2.000.000 στις 675.000.

Οι άνθρωποι του μουσείου που κατέχει περισσότερα από ένα εκατομμύριο αντικείμενα τέχνης έβαλαν κυριολεκτικά τα «μεγάλα μέσα», δηλαδή τα social media, για να σώσουν το μουσείο, υπενθυμίζοντας διαρκώς την παρουσία του, τροφοδοτώντας το κοινό με αριστουργήματα και ανεβάζοντας ψηφιακά τη μνημειώδη ανακαίνιση του πίνακα του Ρέμπραντ «Νυχτερινή Περίπολος», που πριν από την πανδημία γινόταν μπροστά στα μάτια του κοινού, σε ειδικό κρυστάλλινο κουβούκλιο.

Οι κινούμενοι πίνακες του Rijksmuseum κλείνουν νυχτερινό ραντεβού με το κοινό Facebook Twitter
Johannes Vermeer, The Milkmaid (1660). Courtesy of the Rijksmuseum, Amsterdam.

Παράλληλα δημιουργούν διαρκώς εικόνες, όπως στην πιο πρόσφατη ανάρτησή τους στο Instagram με αριστουργηματικά πρόσωπα από τον αφρό της συλλογής τους να κινούνται, υπενθυμίζοντας μας ότι τη νύχτα ζωντανεύουν και μπορεί να είναι μέρος των ονείρων μας αλλά και εφιάλτης μας.

Οι άνθρωποι του μουσείου κάνουν πεντάλεπτες περιηγήσεις γνωριμίας σε βίντεο, συνεργάστηκαν με τη Lego για μια συλλεκτική σειρά των προσώπων από τη «Νυχτερινή περίπολο», δείχνουν λεπτομέρειες των έργων την ώρα που τα ξεσκονίζουν, λένε άγνωστες ιστορίες, βάζουν την κάμερα στα «παρασκήνια» του μουσείου, και τη μασκότ τους, τη Miffy, να ξεναγεί τον κόσμο στα εκθέματα.

Ο ιστότοπος του μουσείου, που θα ανοίξει ξανά τις πόρτες του, αν όλα πάνε καλά, στις 15 Μαρτίου, αύξησε το ψηφιακό του ακροατήριο σε 5,5 εκατομμύρια μοναδικούς επισκέπτες ενώ τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είδαν μια αύξηση της τάξης του 23%, με 1,4 εκατομμύρια ακόλουθους, ενώ 2,2 εκατομμύρια μπήκαν στο Rijksstudio, την εικονική συλλογή του.

Οι κινούμενοι πίνακες του Rijksmuseum κλείνουν νυχτερινό ραντεβού με το κοινό Facebook Twitter
Rembrandt van Rijn, Militia Company of District II under the Command of Captain Frans Banninck Cocq (1642). Known as the ‘Night Watch.’ Courtesy of the Rijksmuseum, on loan from the City of Amsterdam.

Η ισχυρή του παρουσία στο Διαδίκτυο ενισχύθηκε και από την εντατική ψηφιοποίηση των θησαυρών του μουσείου, που εδώ και χρόνια πρωτοπορεί σε αυτό τον τομέα. Από την άνεση του σπιτιού μας μπορούμε να απολαύσουμε μια τεράστια ποικιλία δράσεων.

Οι ψηφιακές του πληροφορίες ξεπερνούν τα 709.958 ιστορικά σχέδια, εκτυπώσεις, πίνακες, γλυπτά, κομμάτια ντιζάιν και άλλα αντικείμενα τέχνης. Οι περισσότερες καταχωρίσεις διαθέτουν φωτογραφίες υψηλής ανάλυσης των αντικειμένων, οι οποίες μπορούν να μεταφορτωθούν δωρεάν.

Οι κινούμενοι πίνακες του Rijksmuseum κλείνουν νυχτερινό ραντεβού με το κοινό Facebook Twitter
Anthony van Dyck, William II, Prince of Orange, and his Bride, Mary Stuart (1641). Courtesy of the Rijksmuseum, Amsterdam.

Η πιο δημοφιλής δράση ήταν η φωτογραφία των 44,8 Gigapixel του έργου του Ρέμπραντ «Νυχτερινή περίπολος», που παρουσιάστηκε και επέτρεψε σε εκατομμύρια χρήστες να θαυμάσουν από κοντά και με κάθε λεπτομέρεια τον τεράστιο καμβά.

Το Rijksmuseum μαζί με 14 από τα μεγαλύτερα μουσεία στον κόσμο –ανάμεσά τους το Μουσείο του Εθνικού Παλατιού της Ταϊβάν, το Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου και το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης– στοχεύουν να ολοκληρώσουν μια συμφωνία που περιλαμβάνει την ψηφιοποίηση 25 εκατομμυρίων έργων τέχνης, που θα είναι διαθέσιμα στο διαδίκτυο.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μια έκθεση με πέντε άγνωστα, σπάνια έργα της Φρίντα Κάλο

Εικαστικά / Μια έκθεση με πέντε άγνωστα, σπάνια έργα της Φρίντα Κάλο

Το μουσείο του Ντάλας οργάνωσε μια έκθεση που θα ανοίξει στις 7 Μαρτίου, με τέσσερα άγνωστα έργα και ένα σχέδιό της, που ανήκουν σε ιδιωτική συλλογή και δανείζονται σπάνια σε μουσεία και εκθέσεις.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ