Οι κινούμενοι πίνακες του Rijksmuseum κλείνουν νυχτερινό ραντεβού με το κοινό

Το Rijksmuseum μαζί με 14 από τα μεγαλύτερα μουσεία στον κόσμο –ανάμεσά τους το Μουσείο του Εθνικού Παλατιού της Ταϊβάν, το Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου και το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης– στοχεύουν να ολοκληρώσουν μια συμφωνία που περιλαμβάνει την ψηφιοποίηση 25 εκατομμυρίων έργων τέχνης, που θα είναι διαθέσιμα στο διαδίκτυο.
0

Το πιο διάσημο μουσείο της Ολλανδίας και πόλος έλξης του τουρισμού στο Άμστερνταμ, το Rijksmuseum, είχε το 2020 τη χειρότερη χρονιά του, αλλά δεν πτοήθηκε.

Το μουσείο που από το 2003 έως το 2013 αποκαταστάθηκε και ανακαινίστηκε σύμφωνα με σχέδια των Ισπανών αρχιτεκτόνων Αντόνιο Κρουζ και Αντόνιο Ορτίζ, με εργασίες που κόστισαν συνολικά 322 εκατομμύρια ευρώ, προκειμένου να φιλοξενήσει θησαυρούς που χρονολογούνται από το 1100 έως το 2000, είδε τα νούμερα των επισκεπτών να πέφτουν από τα 2.000.000 στις 675.000.

Οι άνθρωποι του μουσείου που κατέχει περισσότερα από ένα εκατομμύριο αντικείμενα τέχνης έβαλαν κυριολεκτικά τα «μεγάλα μέσα», δηλαδή τα social media, για να σώσουν το μουσείο, υπενθυμίζοντας διαρκώς την παρουσία του, τροφοδοτώντας το κοινό με αριστουργήματα και ανεβάζοντας ψηφιακά τη μνημειώδη ανακαίνιση του πίνακα του Ρέμπραντ «Νυχτερινή Περίπολος», που πριν από την πανδημία γινόταν μπροστά στα μάτια του κοινού, σε ειδικό κρυστάλλινο κουβούκλιο.

Οι κινούμενοι πίνακες του Rijksmuseum κλείνουν νυχτερινό ραντεβού με το κοινό Facebook Twitter
Johannes Vermeer, The Milkmaid (1660). Courtesy of the Rijksmuseum, Amsterdam.

Παράλληλα δημιουργούν διαρκώς εικόνες, όπως στην πιο πρόσφατη ανάρτησή τους στο Instagram με αριστουργηματικά πρόσωπα από τον αφρό της συλλογής τους να κινούνται, υπενθυμίζοντας μας ότι τη νύχτα ζωντανεύουν και μπορεί να είναι μέρος των ονείρων μας αλλά και εφιάλτης μας.

Οι άνθρωποι του μουσείου κάνουν πεντάλεπτες περιηγήσεις γνωριμίας σε βίντεο, συνεργάστηκαν με τη Lego για μια συλλεκτική σειρά των προσώπων από τη «Νυχτερινή περίπολο», δείχνουν λεπτομέρειες των έργων την ώρα που τα ξεσκονίζουν, λένε άγνωστες ιστορίες, βάζουν την κάμερα στα «παρασκήνια» του μουσείου, και τη μασκότ τους, τη Miffy, να ξεναγεί τον κόσμο στα εκθέματα.

Ο ιστότοπος του μουσείου, που θα ανοίξει ξανά τις πόρτες του, αν όλα πάνε καλά, στις 15 Μαρτίου, αύξησε το ψηφιακό του ακροατήριο σε 5,5 εκατομμύρια μοναδικούς επισκέπτες ενώ τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είδαν μια αύξηση της τάξης του 23%, με 1,4 εκατομμύρια ακόλουθους, ενώ 2,2 εκατομμύρια μπήκαν στο Rijksstudio, την εικονική συλλογή του.

Οι κινούμενοι πίνακες του Rijksmuseum κλείνουν νυχτερινό ραντεβού με το κοινό Facebook Twitter
Rembrandt van Rijn, Militia Company of District II under the Command of Captain Frans Banninck Cocq (1642). Known as the ‘Night Watch.’ Courtesy of the Rijksmuseum, on loan from the City of Amsterdam.

Η ισχυρή του παρουσία στο Διαδίκτυο ενισχύθηκε και από την εντατική ψηφιοποίηση των θησαυρών του μουσείου, που εδώ και χρόνια πρωτοπορεί σε αυτό τον τομέα. Από την άνεση του σπιτιού μας μπορούμε να απολαύσουμε μια τεράστια ποικιλία δράσεων.

Οι ψηφιακές του πληροφορίες ξεπερνούν τα 709.958 ιστορικά σχέδια, εκτυπώσεις, πίνακες, γλυπτά, κομμάτια ντιζάιν και άλλα αντικείμενα τέχνης. Οι περισσότερες καταχωρίσεις διαθέτουν φωτογραφίες υψηλής ανάλυσης των αντικειμένων, οι οποίες μπορούν να μεταφορτωθούν δωρεάν.

Οι κινούμενοι πίνακες του Rijksmuseum κλείνουν νυχτερινό ραντεβού με το κοινό Facebook Twitter
Anthony van Dyck, William II, Prince of Orange, and his Bride, Mary Stuart (1641). Courtesy of the Rijksmuseum, Amsterdam.

Η πιο δημοφιλής δράση ήταν η φωτογραφία των 44,8 Gigapixel του έργου του Ρέμπραντ «Νυχτερινή περίπολος», που παρουσιάστηκε και επέτρεψε σε εκατομμύρια χρήστες να θαυμάσουν από κοντά και με κάθε λεπτομέρεια τον τεράστιο καμβά.

Το Rijksmuseum μαζί με 14 από τα μεγαλύτερα μουσεία στον κόσμο –ανάμεσά τους το Μουσείο του Εθνικού Παλατιού της Ταϊβάν, το Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου και το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης– στοχεύουν να ολοκληρώσουν μια συμφωνία που περιλαμβάνει την ψηφιοποίηση 25 εκατομμυρίων έργων τέχνης, που θα είναι διαθέσιμα στο διαδίκτυο.

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μια έκθεση με πέντε άγνωστα, σπάνια έργα της Φρίντα Κάλο

Εικαστικά / Μια έκθεση με πέντε άγνωστα, σπάνια έργα της Φρίντα Κάλο

Το μουσείο του Ντάλας οργάνωσε μια έκθεση που θα ανοίξει στις 7 Μαρτίου, με τέσσερα άγνωστα έργα και ένα σχέδιό της, που ανήκουν σε ιδιωτική συλλογή και δανείζονται σπάνια σε μουσεία και εκθέσεις.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM