Ο Georg Baselitz δώρισε έξι από το πρωτοποριακά, ανάποδα πορτρέτα του στο Met

Ο Georg Baselitz δώρισε έξι από το πρωτοποριακά, ανάποδα πορτρέτα του στο Met Facebook Twitter
Όλες οι μορφές, τα μοτίβα στους πίνακες και τα σχέδιά του Μπάζελιτς είναι ανάποδα (εκτός από την υπογραφή του)
0

Τα ανάποδα πορτρέτα του Γκέοργκ Μπάζελιτς χρονολογούνται από το 1969, μια χρονιά ορόσημο για τον εικαστικό που ξεφεύγει από τα συμβατικά μοτίβα. Τα ανάποδα έργα του είναι το καλλιτεχνικό σήμα κατατεθέν του για χρόνια. Όλες οι μορφές, τα μοτίβα στους πίνακες και τα σχέδιά του είναι ανάποδα. Ο Μπάζελιτς κατατάσσεται τρίτος στη λίστα των σημαντικότερων διεθνών καλλιτεχνών που το οικονομικό περιοδικό Capital εκδίδει κάθε χρόνο, και με τον Γκέρχαρτ Ρίχτερ αποτελούν τους δυο πιο γνωστούς Γερμανούς εικαστικούς παγκοσμίως. 

Πριν από λίγες εβδομάδες ο 83χρονος Μπάζελιτς και η γυναίκα του Έλκε δώρισαν έξι «ανάποδους» πίνακες στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης για να ενισχύσουν το μουσείο που με την πανδημία αντιμετωπίζει σοβαρά οικονομικά προβλήματα.

Ο Μπάζελιτς παίρνει μέρος σε πολλές φιλανθρωπικές δράσεις και στη Γερμανία, χαρίζοντας έργα του σε δημοπρασίες για αστέγους, και με αυτήν τη δωρεά θέλησε να τιμήσει το μουσείο που αγαπά και τη χώρα που «ήταν πάντα ένα σύμβολο ελευθερίας για εμάς», όπως δήλωσε εκπροσωπώντας και τη σύζυγό του. 

Τα πορτρέτα θα παρουσιαστούν στην πτέρυγα Robert Lehman έως τις 18 Ιουλίου.

Τα δώρα του έχουν σχέση και με την επέτειο των 150 χρόνων του αμερικανικού μουσείου και απεικονίζουν τη σύζυγό του, την Έλκε, και φίλους στον γερμανικό κόσμο της τέχνης, συμπεριλαμβανομένων των εμπόρων τέχνης Franz Dahlem και Michael Werner, του συλλέκτη Karl Rinn και του δημοσιογράφου Martin G. Buttig. Όλα τα έργα είχαν παραμείνει στη συλλογή του Μπάζελιτς από τότε που δημιουργήθηκαν, το 1969. Το Met προηγουμένως κατείχε τρεις πίνακες του Baselitz και 18 έργα σε χαρτί.

Όταν έρχονται τα πάνω κάτω: ο Georg Baselitz δωρίζει έξι πρωτοποριακούς πίνακες στο Met Facebook Twitter

Ο Μπάζελιτς γεννήθηκε με το όνομα Hans-Georg Kern το 1938 στο Deutschbaselitz, σπούδασε στο Ανατολικό Βερολίνο, στην Ακαδημία Καλών και Εφαρμοσμένων Τεχνών, η οποία απέλασε τον καλλιτέχνη το 1957 για «κοινωνικοπολιτική ανωριμότητα». Έφτασε στο Δυτικό Βερολίνο, αλλάζοντας το όνομά του σε Baselitz, και ολοκλήρωσε τις σπουδές του στην Ακαδημία Καλών Τεχνών το 1962. Οι πρώτοι του πίνακες ανήκαν στη σειρά Heroes and Fracture και απεικονίζουν ωμές, κατακερματισμένες και παραμορφωμένες φιγούρες σε φυσικά τοπία ανακαλώντας το τραύμα του Δεύτερου Παγκόσμιου Πολέμου.

Η ριζοσπαστική του αλλαγή το 1969 στη λεγόμενη «ανεστραμμένη» ζωγραφική μαρτυρά την επιθυμία του «να πάει με τον δικό του τρόπο χωρίς κανείς να του πει τι να κάνει», λέει ο διευθυντής του ΜΕΤ. «Δεν με νοιάζει τι ήταν στη μόδα ή τι έκανε η πλειοψηφία των καλλιτεχνών» λέει ο ίδιος ο ζωγράφος.

Το πιο περίπλοκο από τα έργα που δώρισε ο Μπάζελιτς στο Μet, όπως είπε, ήταν αυτό της γυναίκας του, ίσως και το πιο σημαντικό γι' αυτόν, αποτίνοντας φόρο τιμής στην επί εξήντα και πλέον χρόνια σύντροφό του, που συνάντησε ως φοιτητής στη Δυτική Γερμανία. «Δεν απεικονίζω την Έλκε» είπε. «Αν μη τι άλλο, προσπαθώ να μην την απεικονίσω, αλλά συνήθως δεν γίνεται. Μπαίνει στη διαδικασία, είτε το θέλω είτε όχι, στο πίσω μέρος του μυαλού μου».

Όταν έρχονται τα πάνω κάτω: ο Georg Baselitz δωρίζει έξι πρωτοποριακούς πίνακες στο Met Facebook Twitter
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ