«Νεκρός Νικ - Απέθαντοι Μπελάδες»: ένα εντελώς αλλιώτικο παιδικό βιβλίο

«Νεκρός Νικ - Απέθαντοι Μπελάδες»: ένα εντελώς αλλιώτικο παιδικό βιβλίο Facebook Twitter
Μπορεί ο τίτλος «Νεκρός Νικ» να ακούγεται κάπως, όμως τα παιδιά σήμερα είναι εξοικειωμένα με τη μακάβρια λογοτεχνία και κινηματογραφία.
0

Ήταν, μου λένε, να ολοκληρωθεί και να εκδοθεί ο «Νεκρός Νικ» καιρό τώρα, τους πρόλαβαν όμως οι εξελίξεις με την όξυνση του προσφυγικού μετά το '15, καθώς ο Γιώργος είχε –και εξακολουθεί να έχει‒ ενεργό εμπλοκή ως αλληλέγγυος.

Όπως και στο προηγούμενο βιβλίο τους, «Ο Αυλητής και Παππουλάνθρωπος – Θρύλοι και ξωτικά του Αιγαίου» (δύο μέρη, βραβευμένο από τη λίστα White Ravens της Νεανικής Βιβλιοθήκης του Μονάχου), έτσι κι εδώ επιχειρούν μια μοντέρνα ματιά στη λαογραφία των τόπων τους, προσεγγίζοντας χιουμοριστικά μια σειρά σκοτεινές δοξασίες και ιστορίες-θρίλερ που λειτουργούσαν ως φόβητρα. Ιδού τι λένε οι ίδιοι για το εγχείρημά τους:


Γιώργος Τυρίκος-Εργάς

«Μπορεί ο τίτλος "Νεκρός Νικ" να ακούγεται κάπως, όμως τα παιδιά σήμερα είναι εξοικειωμένα με τη μακάβρια λογοτεχνία και κινηματογραφία. Στα παιχνίδια τους θα δεις πολλές φορές να γίνονται ζόμπι, ακέφαλοι, βρικόλακες, φαντάσματα, τέρατα κ.λπ. Δεν πρόκειται, άλλωστε, για μια κανονική ιστορία τρόμου αλλά για ένα μυθιστόρημα με έντονο το σατιρικό στοιχείο, χιουμοριστικό, γλυκόπικρο, αλληγορικό και ταυτόχρονα πολιτικό.

Όλα τα πιτσιρίκια του χωριού (σ.σ. το Ρεπανίδι της Λήμνου, ένα υπαρκτό χωριό και πατρίδα του Κώστα!) μαζεύονται κάθε βράδυ στο νεκροταφείο. Ξυπνούν τότε και οι νεκροί που είναι θαμμένοι εκεί, οι παππούδες τους δηλαδή, βγαίνουν από τα μνήματα με την παιδική τους μορφή και σχηματίζουν μαζί με τα ζωντανά παιδιά μια μικροκοινωνία, με όλα τα καλά αλλά και τα προβλήματα που μπορεί να έχει μια μικροκοινωνία ή μια κοινότητα.

Μπορεί να πει κανείς ότι υπάρχουν αναλογίες με την προσφυγική κρίση που ζήσαμε και τους αγώνες που κάναμε κάποιοι άνθρωποι εδώ στη Λέσβο και στα άλλα νησιά κόντρα στη μισαλλοδοξία, τη βαρβαρότητα και την υποκρισία

Υπάρχει, φυσικά, και ο κλασικός κακός, ο Κορβίνος, που θέλει ντε και καλά να γυρίσουμε "πίσω στις παραδόσεις μας", βεβαίως όπως αυτός τις εννοεί – ένας τύπος άκρως συντηρητικός, ψιλοφασιστάκος, ψιλονοσταλγός, κάπως έτσι τον έχουμε σκιαγραφήσει! Είναι επίσης ισχυρός, όντας απέθαντος, κι έχει φτιάξει τη δική του κλίκα, στην οποία συμμετέχουν ο πρόεδρος της κοινότητας, ο παπάς, ο δασάρχης, τα κεφάλια του τόπου κοντολογίς, που τον ακολουθούν γιατί έχουν μυριστεί δύναμη ‒ άλλωστε, τους έχει τάξει ήδη μεταφυσικά ανταλλάγματα.

Υπάρχουν, βέβαια, στο βιβλίο κι άλλοι χαρακτήρες, όπως οι ποντικορεμπέτες, τρεις μόρτηδες ποντικοί, η μάγισσα Μπερδεκεμπέρδε, ένας στρατός από σκιάχτρα, ένας τύπος που μεταστρέφεται απ' όσα βλέπει και μεταπηδά από τους κατέχοντες στους "αντάρτες" κ.ά.

«Νεκρός Νικ - Απέθαντοι Μπελάδες»: ένα εντελώς αλλιώτικο παιδικό βιβλίο Facebook Twitter

Κάποια στιγμή, λοιπόν, τα νεκρά παιδιά συμμαχούν με τα ζωντανά, ώστε να ανατρέψουν τον Κορβίνο, που έχει μεγαλεπήβολα σχέδια και θέλει να βάλει χέρι και στο χωριό, δηλαδή στον κόσμο των ζωντανών. Πρόκειται ουσιαστικά για μια μάχη ανάμεσα στο παλιό και το καινούργιο, το κατεστημένο και τη νέα γενιά, τη γελοιοποίηση των αρχόντων και των πραγμάτων που τους κάνουν ανεπιθύμητους, για ένα παιχνίδι ανάμεσα στο παρελθόν και το παρόν, τη ζωή και τον θάνατο επίσης.

Το όλο δράμα κορυφώνεται με μια ένοπλη, τρόπον τινά, αντιπαράθεση, δοσμένη με χιουμοριστικό τρόπο, έναν ξεσηκωμό όπου τα παιδιά ταμπουρώνονται στον λόφο της Πεπονιάς, χτίζοντας ενός είδους κάστρο για να αντιμετωπίσουν τις πάνοπλες, στοιχειωμένες ορδές του Κορβίνου!

Ναι, μπορεί να πει κανείς ότι υπάρχουν αναλογίες με την προσφυγική κρίση που ζήσαμε και τους αγώνες που κάναμε κάποιοι άνθρωποι εδώ στη Λέσβο και στα άλλα νησιά κόντρα στη μισαλλοδοξία, τη βαρβαρότητα και την υποκρισία, νομίζω όμως ότι κάθε αναγνώστης μπορεί να νοηματοδοτήσει αυτή την ιστορία όπως θέλει – σε κάθε περίπτωση, στο ίδιο συμπέρασμα βλέπω να καταλήγει!».


Κώστας Ζαφειρίου

«Ξεκίνησα να γράφω ένα προσχέδιο, τρόπον τινά, του βιβλίου αυτού σε ένα πιάνο μπαρ της Εμμανουήλ Μπενάκη το '13, ένα χαριτωμένο, ναΐφ κειμενάκι για μια παρέα παιδιών που παίζανε μπάλα στο νεκροταφείο του χωριού μου, που είναι το Ρεπανίδι της Λήμνου. Επρόκειτο για παιδιά που δεν ήταν ζωντανά, με αποτέλεσμα να τους φεύγουν αυτιά, μύτες, χέρια, πόδια κ.λπ.

Αυτό, λοιπόν, ήταν το εύρημα, που είχε στοιχεία από ταινίες του Τιμ Μπάρτον και την κινηματογραφική μυθολογία των ζόμπι.

Αρχικά, το ανέβασα στην προσωπική μου ιστοσελίδα στο Facebook ‒ είχε πολύ θερμή ανταπόκριση και έγινε viral. Το είδαμε μαζί με τον Γιώργο, με τον οποίο έχουμε ξανασυνεργαστεί σε εκδόσεις, και ξεκινήσαμε να επεξεργαζόμαστε και να διαμορφώνουμε τα κεφάλαια-επεισόδια της ιστορίας και τους χαρακτήρες της. Εξ αποστάσεως πάντα, ο ένας από τη Λήμνο, ο άλλος από τη Λέσβο!

Η δράση διαδραματίζεται, όπως είπαμε, στο κοιμητήριο του χωριού, έναν τόπο φοβερό και τρομερό στα μάτια μας όταν ήμασταν πιτσιρίκια, αλλά ταυτόχρονα ελκυστικό, χάρη στο μυστήριο που τον περιέβαλλε. Και είναι μια σύγκρουση γενεών αλλά και αντιλήψεων ανάμεσα στην γκρίζα απολυταρχία του κακού Κορβίνου, που απαιτεί "ησυχία, τάξη και ασφάλεια", και το ελεύθερο, συντροφικό, παιγνιώδες πνεύμα παιδιών.

Είναι κάτι σαν μαύρη κωμωδία που υμνεί τη ζωή, διασκεδάζοντας ταυτόχρονα τον φόβο του θανάτου, μάλιστα αρκετές ατάκες των πρωταγωνιστών προέρχονται από δημοφιλείς κωμωδίες του παλιού ελληνικού κινηματογράφου που λατρεύω. Υπάρχουν, βέβαια, πολλά άλλα ευφυολογήματα και κωμικά στοιχεία, οι μάγισσες με τα βότανα, οι "καταπελτέδες" που στην τελική "μάχη", αντί για πέτρες, πετάνε τοματίνια κ.ά.

«Νεκρός Νικ - Απέθαντοι Μπελάδες»: ένα εντελώς αλλιώτικο παιδικό βιβλίο Facebook Twitter

Ναι, ο "Νεκρός Νικ" θα μπορούσε να γίνει θεατρικό, καρτούν, οτιδήποτε. Έχουμε διάφορα κατά νου, στο πλαίσιο, βέβαια, των δυνατοτήτων της ελληνικής αγοράς. Καταρχάς, το βασικό είναι να πάει καλά το βιβλίο, οπότε ίσως να υπάρξει και συνέχεια, δηλαδή να προκύψει μια σειρά βιβλίων πάνω στο ίδιο θέμα.

Πιθανόν, μάλιστα, να προκύψει κι ένα σάουντρακ, κάτι το οποίο δεν ξέρω πόσο ενθουσιάζει τον Γιώργο ως ιδέα, αλλά εμένα θα μου άρεσε πολύ, καθότι τυγχάνω και επαγγελματίας μουσικός. Εξάλλου, η μουσικότητα δεν είναι απούσα από την ιστορία μας, έχουμε ήρωες που λένε τραγουδάκια, καθ' οδόν προς τη μάχη τραγουδούν εμβατήρια κ.λπ. Δεν ξέρω αν μπορεί να γίνει και επιτραπέζιο παιχνίδι (σ.σ. είναι φανατικός συλλέκτης τέτοιων παιχνιδιών), δεν θα ήταν όμως άσχημη ιδέα!».

«Νεκρός Νικ - Απέθαντοι Μπελάδες»: ένα εντελώς αλλιώτικο παιδικό βιβλίο Facebook Twitter
Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ