«Άγια Νύχτα» - Πώς το ποίημα ενός Αυστριακού ιερέα έγινε ο διασημότερος ύμνος των Χριστουγέννων

«Άγια Νύχτα» - Πώς το ποίημα ενός Αυστριακού ιερέα έγινε ο διασημότερος ύμνος των Χριστουγέννων Facebook Twitter
Αχρονολόγητη παρτιτούρα από τον Joseph Mohr. Salzburg Museum
0



ΕΝΑ ΑΠΟ ΤΑ ΠΙΟ ΔΙΑΣΗΜΑ χριστουγεννιάτικα τραγούδια, το «Άγια Νύχτα», συμπληρώνει φέτος 200 χρόνια ζωής. 

Ανά τους αιώνες, έχουν γραφτεί εκατοντάδες χριστουγεννιάτικα τραγούδια, το «Άγια Νύχτα», όμως, δείχνει αξιοσημείωτη αντοχή στο χρόνο. 

Έχει αποδοθεί σε 300 γλώσσες, η UNESCO το έχει αναγνωρίσει ως ένα κομμάτι άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς και καλλιτέχνες από όλο το μουσικό φάσμα, από το heavy metal ως το γκόσπελ, το έχουν διασκευάσει. 

Το «Άγια Νύχτα» έχει γίνει αναπόσπαστο μέρος των Χριστουγέννων.

Η καταγωγή του, ωστόσο, από μια μικρή αυστριακή πόλη στις Άλπεις, είναι πολύ πιο ταπεινή. 

Οι πρώτοι στίχοι του κομματιού γράφτηκαν στα γερμανικά μετά το τέλος των Ναπολεόντειων Πολέμων από έναν νεαρό Αυστριακό ιερέα, τον Joseph Mohr.

Την άνοιξη του 1816 το ποίμνιο του Mohr στην πόλη Mariapfarr ήταν φτωχό, πεινασμένο και τραυματισμένο. Είχε προηγηθεί ένας δωδεκαετής πόλεμος που είχε διαλύσει τις δομές τις χώρες και η προηγούμενη χρονιά ήταν το «Έτος χωρίς καλοκαίρι», που υπήρξε καταστροφικά κρύα. 

Η έκρηξη του ηφαιστείου στο όρος Ταμπόρα στην Ινδονησία προκάλεσε κλιματική αλλαγή στην Ευρώπη. Η ηφαιστειακή τέφρα στην ατμόσφαιρα έφερε καταιγίδες, ακόμα και χιόνι μέσα στο καλοκαίρι. Η σοδειά του καλαμποκιού καταστράφηκε και ξέσπασε λιμός. 

Έτσι ο Mohr έγραψε ένα ποίημα έξι στροφών για να αναζωπυρώσει την ελπίδα ύπαρξης ενός θεού που νοιαζόταν. Ο Mohr ήταν ταλαντούχος βιολιστής και κιθαρίστας και θα μπορούσε να έχει συνθέσει τη μουσική για το ποίημα του.

Αναζήτησε όμως τη βοήθεια ενός φίλου του. 

Το 1817 ο Mohr μετατέθηκε στην ενορία του Αγίου Νικολάου στην πόλη του Oberndorf, νότια του Σάλτσμπουργκ. Εκεί ζήτησε τη βοήθεια από ένα φίλο του, τον Franz Xaver Gruber, δάσκαλο και οργανίστα, να συνθέσει μουσική για το ποίημα των έξι στροφών. 

Την παραμονή των Χριστουγέννων του 1818, οι δύο φίλοι τραγούδησαν για πρώτη φορά το «Άγια Νύχτα» μπροστά από το εκκλησίασμα του Mohr. Ο ιερέας έπαιζε κιθάρα.  

Το ποίμνιο υποδέχθηκε με θέρμη το κομμάτι. Η πλειονότητά τους ήταν καραβομαραγκοί και φορτοεκφορτωτές αλατιού, κεντρική δραστηριότητα για την οικονομία της περιοχής. 

Η μελωδία και η εναρμόνιση του κομματιού έχει βασιστεί σε ένα ιταλικό μουσικό στυλ που ονομάζεται «siciliana» και μιμείται τον ήχο του νερού και των κυμάτων. 

Με αυτό τον τρόπο η μουσική του Gruber αντανακλούσε τους καθημερινούς ήχους του ποιμνίου του Mohr που ζούσε και δούλευε δίπλα στον ποταμό Σάλτσαχ. 

Το «Άγια Νύχτα» ξεπέρασε τα σύνορα του Oberndorf. Σύμφωνα με ένα έγγραφο του Gruber, από το 1854, το κομμάτι διαδόθηκε αρχικά στην κοιλάδα του Zillertal. 

Από εκεί, δύο περιπλανώμενες οικογένειες λαϊκών τραγουδιστών, οι Strassers και οι Rainers, συμπεριέλαβαν το κομμάτι στις παραστάσεις τους. Έτσι το κομμάτι έγινε διάσημο στην Ευρώπη αλλά και την Αμερική. 

Το 1839 οι Rainers ερμήνευσαν το κομμάτι στην Γουόλ Στριτ.

Την ίδια περίοδο, γερμανόφωνοι ιεραπόστολοι διέδωσαν το κομμάτι από το Θιβέτ ως την Αλάσκα μεταφράζοντάς το στις τοπικές γλώσσες.

Ως τα μέσα του 19ου αιώνα το «Άγια Νύχτα» διείσδυσε μέχρι τις υποαρκτικές κοινότητες των Ινουίτ στην ακτή της Θάλασσας του Λαμπραντόρ. 

Εκεί μεταφράστηκε στη γλώσσα των γηγενών ως «Unuak Opinak». 

Οι στίχοι του «Άγια Νύχτα», έφερναν πάντα ένα σημαντικό μήνυμα για τα Χριστούγεννα στις εκκλησίες σε όλο τον κόσμο. 

Όμως, η μελωδία και οι ειρηνικοί στίχοι του τραγουδιού θα εμπνέουν πάντα μια παγκόσμια αίσθηση χάριτος που ξεπερνά τον Χριστιανισμό και ενώνει τους ανθρώπους σε πολιτισμούς και θρησκείες.

Τα Χριστούγεννα του 1914 κατά τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο, Γερμανοί και Βρετανοί στρατιώτες στις πρώτες γραμμές του μετώπου έπαυσαν τις εχθροπραξίες και τραγούδησαν μαζί το «Άγια Νύχτα». 

Με πληροφορίες από The Conversation 

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

KET: «Το γεγονός ότι έχουμε καταφέρει να υπάρχουμε τόσα χρόνια είναι ένα μικρό θαύμα»

Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων / KET: «Καταφέραμε να υπάρχουμε τόσα χρόνια, κι αυτό είναι ένα μικρό θαύμα»

Μια μεγάλη συζήτηση για την ιστορία του Κέντρου Ελέγχου Τηλεοράσεων, ενός από τους βασικούς πυρήνες της πειραματικής και ανεξάρτητης μουσικής σκηνής της πόλης και όχι μόνο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
102΄ με την Tάμτα και την Ανίτα Ρατσβελισβίλι

Μουσική / Tάμτα - Ανίτα Ρατσβελισβίλι: «Μάθαμε να ζούμε με το τραύμα»

Δυο διάσημες και πετυχημένες Γεωργιανές συναντιούνται στην ΕΛΣ και μιλούν για τις δυσκολίες που τις διαμόρφωσαν και την κουλτούρα της χώρας τους, που την κουβαλάνε μαζί τους παντού, ακόμα και όταν τις πληγώνει.
M. HULOT
Η επιστροφή της Lily Allen

Μουσική / Η Lily Allen επιστρέφει με το πιο θεαματικό ξεκατίνιασμα στην ιστορία της ποπ

Το «West End Girl» της Lilly Allen και ένα αριστουργηματικό ραπ άλμπουμ από την CupcakKe αποτελούν τα πιο δυνατά και τολμηρά, από πλευράς στιχουργικής, άλμπουμ της χρονιάς. Μια καλή εβδομάδα για τη μουσική.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
BOYS’ SHORTS INTERVIEW

Μουσική / Boys’ Shorts: «Δεν φταίνε τα τρανς άτομα που έχει γίνει μίζερη η ζωή σου»

To eyeliner και το electroclash έφερε κοντά το ντουέτο των DJs, που εμπνεύστηκαν το όνομά τους από τον Boy George. Έπαιξαν στο Berghain, και η φήμη τους εκτοξεύτηκε. Πλέον το mantra τους είναι το «enjoy the moment».
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Παιδί Τραύμα: Τραγουδάκια λέω που αύριο θα ξεχαστούν, δεν κάνω καμία επανάσταση, δεν αλλάζω τον κόσμο

Μουσική / Παιδί Τραύμα: «Τραγουδάκια λέω, που αύριο θα ξεχαστούν, δεν αλλάζω τον κόσμο»

Στο νέο του άλμπουμ, το Παιδί Τραύμα χρησιμοποιεί τις έννοιες της φυγής και της συγχώρεσης για να μιλήσει για το αδιέξοδο του ψηφιακού κόσμου και την αναζήτηση της αλήθειας με τραγούδια που ξεφεύγουν από το mainstream.   
M. HULOT
Οι Tame Impala φτιάχνουν έναν δίσκο εμπνευσμένο από τα bush doofs της Αυστραλίας

Μουσική / «Deadbeat» των Tame Impala: Μια lo-fi ωδή στα rave πάρτι από ένα σπουδαίο συγκρότημα

Είναι η πρώτη του δουλειά που δεν περιέχει ούτε μια ροκ στιγμή. Σύμφωνα με τον Chris Deville: «Οι Tame Impala έχουν μεταμορφωθεί σταδιακά από ένα από τα σπουδαιότερα ροκ συγκροτήματα της γενιάς τους σε… κάτι άλλο».
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το Μονόγραμμα του Έρωτα και της Μουσικής

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών τιμά τη μνήμη του Οδυσσέα Ελύτη με αφορμή τα τριάντα χρόνια από τον θάνατό του, παρουσιάζοντας το «Μονόγραμμα» του Γιώργου Κουρουπού, που βασίζεται στο ομότιτλο έργο του μεγάλου Έλληνα ποιητή, στις 24 Οκτωβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ