Ο άλλος Φρόυντ. Aπο τον Κωστή Παπαγιώργη

Ο άλλος Φρόυντ. Aπο τον Κωστή Παπαγιώργη Facebook Twitter
0

Ο άλλος Φρόυντ. Aπο τον Κωστή Παπαγιώργη Facebook Twitter

Ο ΓΑΛΛΙΚΟΣ πνευματικός κόσμος, παρά την παραδοσιακή του ευγένεια, δεν αποφεύγει τις κατά μέτωπον επιθέσεις που ενίοτε προσλαμβάνουν το νόημα αποκεφαλισμού ή ρίψεως στην πυρά. Πενηντάρης περίπου, ο Μισέλ Ονφρέ, με δεκάδες βιβλία στο ενεργητικό του, φαίνεται πως αυτήν τη φορά επέλεξε τον Φρόυντ ως περιπαθή στόχο. Για το γαλλικό και δη για το παρισινό κοινό μια επίθεσηκατά ενός παγκόσμιου μύθου δεν ενοχοποιεί τον λιβελλογράφο, αρκεί βέβαια να επιδεικνύει ανάλογη οξύτητα, να αποκαλύπτει κάποια αποσιωπημένα στοιχεία και να αξιοποιεί τα δεδομένα του βίου του -όπως εδώ το υλικό των επιστολών του- για να πλάσει έναν αποσιωπημένο και επαχθή άνθρωπο. Η θέση του παρόντος βιβλίου, τονίζει ο Ονφρέ, είναι ότι η ψυχανάλυση αποτελεί μιαν επιστήμη ορθή και αληθή μόνο όσον αφορά τον Φρόυντ - και κανέναν άλλον. Έχουμε και λέμε: η κρυπτομνησία, η αυτοανάλυση, η ερμηνεία των ονείρων, η ψυχοπαθολογική έρευνα, το οιδιπόδειο σύμπλεγμα, το οικογενειακό μυθιστόρημα, η πρωτόγονη ορδή, ο φόνος του πατέρα, η αιμομιξία, ο ρόλος της σεξουαλικότητας στην αιτιολογία των νευρώσεων κ.λπ. αποτελούν αμιγώς αυτοβιογραφικά στοιχεία και διόλου μια απόκρυφη βιογραφία της ανθρωπότητας. Άρα;

Ο Ονφρέ προσδίδει ειδικό βάρος στα βιογραφικά στοιχεία του Φρόυντ, καθότι σε κατάλληλο χρόνο θα αξιοποιηθούν ώστε να μεταστοιχειοθετηθούν σε υλικό πανανθρώπινης εμβέλειας. Ήτοι η πνευματική βιογραφία του Φρόυντ συμπίπτει και συγχέεται με την ιστορία της ψυχανάλυσης. Όλα τα δάνεια που έχει υποκλέψει ο τρομερός Εβραίος από τον Νίτσε δεν τα αποσιωπά απλώς, αλλά καταφέρνει να παρουσιάσει τις υποκλοπές του από τον Νίτσε ως πρωθύστερα δάνεια (!) του Γερμανού από αυτόν. Έχουμε και λέμε: σεξουαλική αιτιολογία των νευρώσεων, ο ρόλος της καταστολής των ενστίκτων στη δημιουργία του πολιτισμού, της τέχνης και της ηθικής, η λογική της ψυχοκάθαρσης, οι μηχανισμοί της απώθησης, η άρνηση και ο διχασμός του εγώ, η καταφυγή στην ασθένεια, η ασύνειδη πηγή της συνείδησης και τα λοιπά.

Η ιδεοληψία του Ονφρέ (που περιέργως πώς συχνά αποδεικνύεται εύστοχη) αφορά έναν και μόνο σκοπό: να αποδεικνύει μέσω περίπλοκων οδών (βιογραφικών, κατά κανόνα) ότι όλα του τα προσωπικά παθήματα ο Φρόυντ τα μετέτρεψε εκ των υστέρων σε επιστημολογία. Το «οικογενειακό μυθιστόρημα των νευρωτικών» (1909) αποδεικνύεται εξόχως λειτουργικό (αλλά μόνο για τον Φρόυντ!). Η προσωπική περίπτωση του Εβραίου γιατρού καταλήγει σε πανανθρώπινο κανόνα. Ιδού το κλειδί της φροϋδικής επιστημολογίας - η συναγωγή μιας παγκόσμιας θεωρίας από μια προσωπική περιπέτεια.

Το βιβλίο, με τον αδιαμφισβήτητο πλούτο του, μας δίνει το δικαίωμα να πιστέψουμε ότι ο Φρόυντ πετσόκοψε, για να μην πούμε ότι έριξε στην πυρά, τον νεανικό εαυτό του. Αν λάβουμε υπόψη μας ότι ο ιδρυτής της ψυχανάλυσης ήταν επιστολομανής -έγραφε καθημερινά μια επιστολή-, τότε δικαιολογημένα, όταν πια έφτασε σε κάποια ωριμότητα και παγίωσε τις απόψεις του για την εννοιολογία του, αποφάσισε να καταστρέψει πολλές επιστολές (δικές του και ξένες, ιδιαίτερα του φίλου του Φλις) που θα μπορούσαν να μειώσουν την αξία της θεωρίας. Σήμερα τα αρχεία του

Φρόυντ περιέχουν κείμενα, επιστολές, εξομολογήσεις, συνεντεύξεις, ομολογίες του δασκάλου που δεν μπορούν να δημοσιευτούν πριν από το 2057... Γιατί άραγε; Ο νεαρός Φρόυντ που πίστευε στον αποκρυφισμό, στην αριθμολογία, στη θεωρία των κύκλων και των ρινορραγιών σχετικά με τη σεξουαλική αιτιολογία των νευρώσεων, στα ώριμα χρόνια πιθανότατα να ήθελε παρόμοιες φάσεις της ζωής του να αποσιωπηθούν. Ένα άλλο στοιχείο που γοητεύει τον Ονφρέ αφορά την υποκρισία -την ψευδολογία ακριβέστερα- σχετικά με τις βασικές του έννοιες. Αν μεταξύ δύο και δυόμισι ετών ο Φρόυντ βίωσε τη θεμελιώδη σκηνή, ποιος μπορεί να το επιμαρτυρήσει; Στη διάρκεια ενός ταξιδιού από τη Λειψία στη Βιέννη, ο Ζίγκμουντ είδε γυμνή τη μητέρα του - ακριβέστερα τη matrem nudam. Συνέβη αυτή η σκηνή; Είναι μήπως πλάσμα της φαντασίας του πολύ απαραίτητο στη συνέχεια;

Ως αρνητικός βιογράφος του Φρόυντ, ο Ονφρέ επιμένει ιδιαίτερα στις σχέσεις του Ζίγκμουντ με την αδελφή της γυναίκας του. Δεν επρόκειτο για ένα τυχαίο συμβάν, αλλά για μια σχέση σαράντα ετών με την κουνιάδα του Μίνα Μπερνάους, η οποία μάλιστα θα συμβιώσει μαζί με το ζεύγος κάτω απο την ίδια στέγη επΊ σαράντα έτη!

Πρόκειται για «λεπτομέρεια» που αφάνισαν οι βιογράφοι με τον εμπρόθετο εξαγιασμό τους. Ο Φρόυντ ταξίδεψε μαζί με τη Μίνα στη Φλωρεντία, στη λίμνη Γκάρντα, στην Αυστρία, στη Ρώμη, έκανε μαζί της διακοπές στις Άλπεις, στο Τιρόλο, και πάλι στη Ρώμη, στην Αθήνα το 1904, στη βόρειο Ιταλία, κ.λπ. Γράφει η Μίνα στην αδελφή της και σύζυγο του Ζίγκμουντ: «Είμαστε τόσο χαρούμενοι, ώστε αλλάζουμε κρεβάτι κάθε βράδυ (σικ), κάτι που είναι ιδανικό για τον Ζίγκι (Φρόυντ). Έχει εξαιρετικά υπέροχη διάθεση, είναι χαρούμενος σαν σπίνος και δεν μπορεί

να μείνει σε μια θέση» (1898).

Όσον αφορά τις αιμομικτικές σχέσεις με τις κόρες του -αδιάφορο αν είναι μόνο ονειρικές τα επιχειρήματα βρίθουν και τα σχόλια επίσης. Όταν η κόρη του γίνεται γυναίκα ενός άλλου άνδρα, ο Ζίγκμουντ αυτοαποκαλείται ορφανός πατέρας επειδή η κόρη του ξενοπαντρεύτηκε...

Αν επιτρέπεται μια σύγκριση του Φρόυντ με τον Οιδίποδα, τότε θα πρέπει να αποδεχτούμε τις εξής συστοιχίες: ένας γιος επιθυμεί να σκοτώσει τον πατέρα του (Γιάκομπ/Λάιος), επιποθεί μια σεξουαλική σχέση με τη μητέρα του (Αμάλια/Ιοκάστη), χωρίς να ξεχνάμε τη νευρωτική σχέση με την κόρη του (Άννα/Αντιγόνη), την οποία ο πατέρας της, πιστέψτε το, θα αποκαλέσει μια μέρα... Αντιγόνη! Τραχύ συμπέρασμα: άρα ο Φρόυντ πόθησε τη μητέρα του, ευχήθηκε τον χαμό του πατέρα του;

Έτσι έγινε, έτσι είναι και έτσι θα είναι εις τους αιώνας των αιώνων για όλα τα ανθρώπινα όντα του πλανήτη - ο Φρόυντ το επιβεβαιώνει, χωρίς να το αποδεικνύει. Άρα, η βαθύτερη σκέψη του Ονφρέ δεν είναι ο απλός ψόγος του ιδρυτή της ψυχανάλυσης ούτε η επίδειξη κάποιας ύστερης σοφίας σε βάρος του. Πρόθεση του σχολιαστή είναι μια επίδειξη απόκρυφων βιογραφικών δεδομένων που αφανίστηκαν από τους εντεταλμένους αγιογράφους για να επιτρέψουν το μεσουράνημα της ψυχανάλυσης. Άλλωστε, ποιο είναι το στοιχείο που εξαιρείται από τα πολλά μυθεύματα του Φρόυντ; Ένας βίαιος και ζηλόφθων πατέρας, που κρατά για τον εαυτό του όλα τα θηλυκά και απομακρύνει τους γιους όταν φτάνουν σε ώριμη ηλικία, εξαναγκάζει κάποια μέρα τα αποδιωγμένα αδέλφια να συγκεντρωθούν, να τον σκοτώσουν και να τον κανιβαλίσουν, θέτοντας τέρμα στην πατρική ορδή. Φυσικά, αυτό το επιχείρημα είναι αδύνατο να αποδειχτεί – αλλά θα μπορούσε να είναι αλλιώς, αφού το διατείνεται ο Φρόυντ; Μεταξύ μας, πάντως, η περίπλοκη οικογένεια του Φρόυντ που εμπλέκει τρεις γενιές μέσα στο ίδιο σπίτι και θέτει τον πατέρα μοναδικό κυρίαρχο των θηλυκών έχει κάποια υπόγεια συγγένεια με τη θεωρία.

Ο Ονφρέ απολαμβάνει το κείμενό του «κατσαδιάζοντας» τον Φρόυντ λες και είναι κακομαθημένος θεωρητικός: «Ας ανοίξουμε το περίφημο και αναντικατάστατο Λεξικό της ψυχανάλυσης των Λαπλάς & Πονταλίς στο λήμμα Ασυνείδητο: η λέξη αυτή θα ήταν αναμφίβολα το “ασυνείδητο”. Ορίστε, λοιπόν, το πράγμα ειπώθηκε: το ασυνείδητο συνιστά τον θεμέλιο λίθο της ψυχανάλυσης. Όμως, αυτή η έννοια δεν μπορεί να ειπωθεί, να οριστεί, να προσδιοριστεί, να αποδοθεί με έναν ξεκάθαρο και σαφή ορισμό. Η Ερμηνεία των ονείρων θεωρητικοποιεί μάλιστα αυτή την αδυναμία, αφού, όπως διαβάζουμε εκεί, το ασυνείδητο προσδιορίζει το απωθημένο και, εξ ορισμού, το απωθημένο είναι από τη φύση του αδιόρατο...».

Ο λίβελλος του Ονφρέ δεν συνοψίζεται γιατί πάει του μάκρους, πλην όμως δεν μπορούμε να μην αναφερθούμε στις Πέντε Ψυχαναλύσεις, ήτοι τη Βίβλο του. Άραγε, κάποια από τις πέντε περιπτώσεις που αναλύονται σε αυτό το πολυδιαβασμένο βιβλίο ανταποκρίνονται σε πραγματική ίαση ή έχουμε να κάνουμε με τη γνωστή φροϋδική διπλωματία; Ο Φρόυντ παρατηρούσε:

«Εκπλήσσομαι που οι ιστορίες των ασθενών μου διαβάζονται σαν μυθιστορήματα και δεν φέρουν, ας πούμε, τη σοβαρή σφραγίδα των επιστημονικών κειμένων». Τι ισχύει, λοιπόν, για τις διάσημες περιπτώσεις της Άννας Ο, της Ντόρας, του Μικρού Χανς, του Ανθρώπου με τα ποντίκια και βέβαια του προέδρου Σρεμπέρ;

Ο Ονφρέ είναι κι εδώ κατηγορηματικός. Θεραπεία δεν υπήρξε σε καμιά από τις πέντε περιπτώσεις, απλώς στην κάθε περίπτωση ο Φρόυντ εντόπισε ή έπλασε εκ του μηδενός στοιχεία τα οποία ανέλυσε με τη μέθοδό του. ΜΙΑ ΠΑΡΑΞΕΝΗ συγκυρία αφορά τη στάση του Ονφρέ απέναντι στον έτερο Θεό της ψυχανάλυσης που -στη Γαλλία τουλάχιστον- ακούει στο όνομα του Λακάν. Ο σχολιαστής τον αναφέρει τέσσερις φορές και μόνο άπαξ του αποδίδει χαρακτηρισμό: «... στη δεκαετία του ’70 είχαμε την ανακύκλωση ενός μεγάλου μέρους αριστεριστών στην ψυχανάλυση, που έγινε εναλλακτική θρησκεία με τη μορφή της υποταγής σε έναν καινούργιο δάσκαλο ονόματι Λακάν - έναν αγύρτη επηρεασμένο κατά πολύ από τον... σουρεαλισμό!».

Δυστυχώς, δεν ξέρουμε πώς υποδέχτηκε το βιβλίο η ψυχαναλυτική κριτική στη Γαλλία, ωστόσο ο Έλληνας αναγνώστης -χωρίς να ορκίζεται- μπορεί να απολαύσει το βιβλίο, διότι το νόημα των επιχειρημάτων δεν συνιστά γκιλοτίνα αλλά ένα τερπνό παιχνίδι με καταφάσεις και αρνήσεις γύρω από το έργο ενός ανθρώπου που ταύτισε τη θεωρία του με τον εικοστό αιώνα.

 

0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Βιβλίο / Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Γεννήθηκε σαν σήμερα μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της εποχής μας. Στη συνέντευξή της στη LifO δίνει (ανάμεσα σε άλλα) οδηγίες για το γράψιμο και τη ζωή, τη γνώμη της για τον Πλάτωνα αλλά και για την αξία των συμβολικών μύθων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Βιβλίο / Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Στο νέο βιβλίο του, που κυκλοφορεί δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ρόμπι Ρόμπερτσον, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος The Band, μιλάει για όσα έζησε με τον διάσημο σκηνοθέτη και κολλητό του στο ηδονιστικό Χόλιγουντ της δεκαετίας του '70.
THE LIFO TEAM
Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Βιβλίο / Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Τα έργα-σταθμοί της λογοτεχνίας, από την υψηλή ποίηση μέχρι τη μυθοπλασία, ανέκαθεν αποτύπωναν τα ακραία σημεία των καιρών, γι’ αυτό είναι επίκαιρα. Παραθέτουμε τέσσερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που βγήκαν πρόσφατα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ζοζέ Σαραμάγκου: Η ζωή ενός αντισυμβατικού συγγραφέα

Βιβλίο / Ζοζέ Σαραμάγκου: «Πιστεύω πως ό,τι είναι να γίνει δικό μας, θα φτάσει τελικά στα χέρια μας»

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο σπουδαίος Πορτογάλος λογοτέχνης που ξεκίνησε να γράφει για να δοκιμάσει «τι στ’ αλήθεια μπορεί ν’ αξίζει ως συγγραφέας» και έφτασε να πάρει Νόμπελ Λογοτεχνίας.
ΕΛΠΙΔΑ ΜΟΥΡΚΑΚΟΥ
Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο όπου θερίζει το Aids

Βιβλίο / Ο ξεχασμένος «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη κυκλοφορεί ξανά

Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο που τον θερίζει το AIDS. Μια τολμηρή ματιά την Αθήνα των ’90s μέσα από το απελπισμένο στόρι δύο γκέι εραστών. Ο «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη ήταν εκτός κυκλοφορίας για τρεις σχεδόν δεκαετίες. Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί ξανά.
M. HULOT
Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Βιβλίο / Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Ο ιστορικός και συγγραφέας του βιβλίου «Antifa», που εγκατέλειψε πρόσφατα οικογενειακώς τις ΗΠΑ εξαιτίας απειλών που δέχτηκε για τη ζωή του, μιλά για την αμερικανική πολιτική σκηνή και για το αντιφασιστικό κίνημα σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νόρμαν Μέιλερ «Μάγισσα τέχνη»

Το πίσω ράφι / Νόρμαν Μέιλερ: «Οι καλλιτέχνες δίνουν όρκο να είναι εγωιστές. Ειδάλλως, δεν θα γίνει τίποτα»

Ο Αμερικανός συγγραφέας ξεκίνησε μη μπορώντας να συντάξει μια πρόταση, αλλά με το πρώτο του μυθιστόρημα ξεχώρισε. Έκτοτε διαβάστηκε, αμφισβητήθηκε, προκάλεσε κι έμεινε ως το τέλος διαυγής και θαρραλέος.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ