Μια πρωτοφανής «επιχείρηση αρετής» σε ιδιωτικό πάρτι, την περίοδο της Χούντας

Μια πρωτοφανής «επιχείρηση αρετής» σε ιδιωτικό πάρτι, την περίοδο της Χούντας Facebook Twitter
Ο Λουκάς Θεοδωρακόπουλος σε νεαρή ηλικία.
0

Το 1968, χρονιά που οι «άνεμοι της αλλαγής» φυσούσαν μανιασμένοι σε Αμερική κι Ευρώπη, αξιώνοντας, μεταξύ άλλων, την ομοφυλόφιλη απελευθέρωση, στην αστυνομοκρατούμενη Αθήνα των συνταγματαρχών συνέβη μια πρωτοφανής «επιχείρηση αρετής» σε ιδιωτικό πάρτι. Κανείς από τους συλληφθέντες δεν καταδικάστηκε για κάτι, η διαπόμπευση όμως τους στιγμάτισε.


Ένα σκανδαλοθηρικό δημοσίευμα ολκής δέσποζε πρωτοσέλιδο στις κυριακάτικες εφημερίδες Αθηνών και Θεσσαλονίκης στις 3/11/1968: «Εξηρθρώθη άντρον ανωμάλων!» ήταν ο πλέον εντυπωσιακός τίτλος. Από κάτω ο αναγνώστης διάβαζε ότι τριάντα τέτοιοι «ανώμαλοι τύποι» είχαν συλληφθεί σε ιδιωτικό σπίτι στην Καλογρέζα, καθώς «ετοιμάζοντο να προβούν σε όργια», πράγμα που απέτρεψε η «έγκαιρη επέμβαση» της αστυνομίας: «Μερικοί μάλιστα απ' αυτούς, οι οποίοι σημειωτέον έκαναν θεραπεία με ορμόνες, παρουσίαζαν γυναικεία χαρακτηριστικά και κατά τη διάρκεια του πάρτι θα εχόρευαν μοντέρνους χορούς προς... ικανοποίηση των προσκεκλημένων» ανέφερε το «Βήμα».

Ο ίδιος, μάλιστα, ο χουντικός γ.γ. του υπουργείου Δημοσίας Τάξεως Ιωάννης Λαδάς (ο ίδιος που είχε προστάξει να κουρεύονται με την ψιλή όσοι νεαροί διατηρούσαν μακριά μαλλιά και ανησυχούσε για το μήκος της γυναικείας φούστας) είχε καλέσει όλο καμάρι τους δημοσιογράφους να τους ενημερώσει σχετικά: «Η ανηθικότης θα παταχθεί προς όλας τας κατευθύνσεις. Και ουδείς θα διαφύγη. Τα αντικοινωνικά αυτά στοιχεία (σεξουαλικώς ανώμαλοι τύποι κ.λπ.) τα φέρω εις την περιφρόνησιν της κοινής γνώμης. Συνιστώ και πάλιν εις τους γονείς να προσέχουν και να ελέγχουν τας εξόδους των τέκνων των διότι τότε μόνον είναι δυνατόν να διασωθούν από τον βούρκον και τον κατήφορον της καταστροφής και του ολέθρου...» κόμπαζε, απειλώντας τους «αμελείς» γονείς με ποινικές κυρώσεις! Υπόψη ότι την ίδια χρονιά ο κύριος γενικός είχε ξυλοκοπήσει μέσα στο γραφείο του τους δημοσιογράφους Κ. Ψύχα και Τ. Λαμπρία επειδή δημοσίευσαν άρθρο για την ομοφυλοφιλία στην αρχαία Ελλάδα στο περιοδικό «Εικόνες».

Όλοι οι προσαχθέντες αφέθηκαν ελεύθεροι, για να τους «ξαναμαζέψουν» εσπευσμένα δύο μέρες αργότερα και να τους ξανανακρίνουν παρόντος του Λαδά, που τους χλεύαζε και τους προσέβαλε με κάθε ευκαιρία, όπως άλλωστε και αρκετοί υφιστάμενοί του.


Το «σπίτι των οργίων» είχε μπει από μέρες στο στόχαστρο του (όνομα και πράμα) διοικητή Ασφαλείας Προαστίων Καραμπάτσου κατόπιν υποδείξεως του Λαδά. Κάποιος ρουφιάνος γείτονας ‒είδος εν αφθονία τότε‒ ήταν προφανώς ο πληροφοριοδότης. Το «ντου» έγινε Σάββατο βράδυ, παραμονές 28ης Οκτωβρίου. Ανάμεσα στους συλληφθέντες ήταν και ο Ξανθιώτης συγγραφέας και μεταφραστής Λουκάς Θεοδωρακόπουλος, εκ των ιδρυτών του ΑΚΟΕ εννιά χρόνια αργότερα, οι δε μαρτυρίες για τη γνωστότερη χουντική «επιχείρηση αρετής» περιέχονται στο βιβλίο του Ο Καιάδας - Το χρονικό μιας πολιορκίας (α' έκδοση Εξάντας, 1976, β' έκδοση Πολύχρωμος Πλανήτης, 2004). Το βιβλίο ονομάστηκε έτσι εξ αφορμής μιας φράσης του Λαδά που αξίωνε για τους ομοφυλόφιλους: «Όλοι στον Καιάδα!».


Οι ασφαλίτες είχαν μπουκάρει ήδη όταν κατέφθασε ο 43χρονος τότε Λουκάς με δύο φίλους του στο εν λόγω σπίτι και αυτοί τους «υποδέχτηκαν». Οι παριστάμενοι κάθονταν και υπέμεναν μια γεμάτη υπαινιγμούς και περιπαικτικά σχόλια πρώτη «ανάκριση» με σκυμμένο κεφάλι, τρέμοντας στην ιδέα του δημόσιου εξευτελισμού, παρ' ότι δεν είχαν καν προλάβει να «προσβάλουν τη δημόσια αιδώ», ακόμα κι αν το ήθελαν (μια τέτοια κατηγορία επιδίωκαν να τους φορτώσουν, καθώς οι ομοφυλόφιλες σχέσεις καθαυτές ήταν νόμιμες στην Ελλάδα ήδη από το 1951). Ανάμεσά τους ένας παπάς με πολιτικά κι ένας λοχαγός που αργότερα αφέθηκε να φύγει.

Τα μεσάνυχτα οι συλληφθέντες οδηγήθηκαν στην Ασφάλεια, όπου ακολούθησε μια δεύτερη «ανάκριση» στο ίδιο μήκος κύματος και μια πιο εντατική την επομένη, οπότε τους φακέλωσαν, τους πήραν δακτυλικά αποτυπώματα και οδήγησαν πέντε εκ των «κατηγορουμένων», ανάμεσά τους τον ιδιοκτήτη του σπιτιού και τον θετό του γιο στα κρατητήρια. Στα «επιβαρυντικά» στοιχεία περιλαμβανόταν η «τάση για ομοφυλοφιλία».

Εν τέλει, όλοι οι προσαχθέντες αφέθηκαν ελεύθεροι, για να τους «ξαναμαζέψουν» εσπευσμένα δύο μέρες αργότερα και να τους ξανανακρίνουν παρόντος του Λαδά, που τους χλεύαζε και τους προσέβαλε με κάθε ευκαιρία, όπως άλλωστε και αρκετοί υφιστάμενοί του. Υποχρεώθηκαν, επιπλέον, να «ποζάρουν» σε ομαδική φωτογραφία για τις εφημερίδες που τελικά δεν δημοσιεύτηκε, παρατέθηκαν όμως κανονικά το ονοματεπώνυμο και η ηλικία των συλληφθέντων – μια διαπόμπευση που τους στοίχισε. Εφόσον αφενός η ομοφυλοφιλία δεν διωκόταν ποινικά και αφετέρου δεν είχαν έτσι κι αλλιώς «πιαστεί» να κάνουν το οτιδήποτε, το αιτιολογικό της μήνυσης εναντίον των οικοδεσποτών ήταν «μαστροπεία και παροχή ασύλου δι' αλλοτρίαν ακολασίαν». Αρκετοί παριστάμενοι, ανάμεσά τους και ο Λουκάς, κλήθηκαν ως μάρτυρες.


Ένα εξάμηνο αργότερα η υπόθεση έφτασε στο δικαστήριο, όπου ουδείς εκ των 18 αστυνομικών που είχαν δηλωθεί ως μάρτυρες κατηγορίας εμφανίστηκε. Ούτε στην πρώτη δίκη που εξ αυτού αναβλήθηκε ούτε και στη δεύτερη. Στην τρίτη και τελευταία δικάσιμο στις 16/7/1970, που θύμιζε περισσότερο παρωδία, όπως γράφει ο Λουκάς, που επίσης κατέθεσε σε αυτήν, πρόεδρος και εισαγγελέας παραιτήθηκαν από τις αγορεύσεις τους και άπαντες οι κατηγορούμενοι απαλλάχτηκαν με την αιτιολογία πως «το δικαστήριο αμφιβάλλει...».

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

 

Lgbtqi+
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

*Να γυρνάς προς το αληθινό αφού έχεις καεί από το ωραίο/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Να γυρνάς προς το αληθινό αφού έχεις καεί από το ωραίο/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Κάθε εποχή χτίζει τα φώτα της για να φωτίσει τον τρόμο της. Η Fruit Gillette τραγουδά μέσα απ’ το εργοτάξιο, η Vaginal Davis εισβάλλει στο μουσείο, ο Λάνθιμος αναζητά χαρά, ο Χόκνεϊ καπνίζει σαν να κρατά ακόμη το χρώμα του κόσμου. Ο Πάνος Μιχαήλ κοιτάζει την Ελλάδα όπως κοιτάς ένα φλας που σε τυφλώνει.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
*Αναγνωρίζωντας σε σένα τον ωραιότερο ευατό σου/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Αναγνωρίζοντας σε σένα τον ωραιότερο εαυτό σου/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Ο θάνατος του Διονύση Σαββόπουλου δεν ήταν απλώς ένα πολιτισμικό γεγονός. Ήταν η τελετή λήξης ενός αιώνα που πίστεψε πως η Ελλάδα μπορούσε να εξηγηθεί μέσα από τους μύθους της. Αυτό το πολυπόστ της ΟΑΣΗΣ χαρτογραφεί τη χώρα που επέμενε να υπάρχει μέσα του, από τις εθνικές κηδείες των ’90s μέχρι τη διάχυτη queer Ελλάδα του 2025, από τον Bowie και τη Μελίνα μέχρι τα σημερινά queer σώματα που χορεύουν μέσα σε pixels και φως. Μια αφήγηση για το πένθος, τη μνήμη και την επιμονή μιας χώρας να επιβιώνει μέσα από τη συγκίνηση.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
*Η θαυμάσια απειλή του να υπάρχεις χωρίς να απολογείσαι/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Η θαυμάσια απειλή τού να υπάρχεις χωρίς να απολογείσαι/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Η θεία Σταματίνα είπε intersex και η Ελλάδα σώπασε για ένα δευτερόλεπτο, όσο χρειάζεται για να αλλάξει εποχή. Ο Γιώργος Καπουτζίδης δεν έκανε επανάσταση, έκανε κάτι πιο σπάνιο: έμαθε σ’ ένα έθνος να μιλά με τρυφερότητα. Κι αυτό, σε μια χώρα που ακόμη συγχέει τη φωνή με τη βία, είναι σχεδόν θαύμα.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ Τι σημαίνει να γεννιέσαι ίντερσεξ;

Athens Pride 2022 / Explainer: Τι σημαίνει να γεννιέσαι ίντερσεξ;

Το γράμμα «Ι» στο αρκτικόλεξο ΛΟΑΤΚΙ+ αντιστοιχεί σε υγιή ανθρώπινα σώματα που μέχρι σήμερα συχνά παθολογικοποιούνται και υποβάλλονται σε επεμβάσεις «κανονικοποίησης» φύλου ερήμην τους. Η Intersex Greece εξηγεί τον όρο, τις δυσκολίες και τις διακρίσεις που αντιμετωπίζουν τα ίντερσεξ άτομα στην Ελλάδα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
*Από τον λαιμό ως την αυγή/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Από τον λαιμό ως την αυγή/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Σε έναν κόσμο που φοβάται τη σιωπή, η ΟΑΣΗ επιμένει να μιλά με ευαισθησία. Δέκα κείμενα–καθρέφτες, από τη Θεία Σταματίνα ως τον Sorour Darabi, για το βλέμμα που δεν ωραιοποιεί, παρατηρεί.Για την ατέλεια που γίνεται φως, και για το queer που επιβιώνει μέσα στην τρυφερότητα.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
*Nα μένεις μέσα στο φως/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Nα μένεις μέσα στο φως/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Το νέο πολυποστ του Πάνου Μιχαήλ παρακολουθεί το δάκρυ, την έκθεση και την επιείκεια ως μορφές αισθητικής πίστης. Από τον οίκο Dior μέχρι το Eye Filmmuseum του Άμστερνταμ, κι από τα Instagram ban του Slava Mogutin ως την επιμονή της ομορφιάς στο έργο του Παπαϊωάννου, η ΟΑΣΗ σκιαγραφεί τη νέα ηθική του φωτός: πώς η τέχνη, η μόδα και το queer βλέμμα συναντιούνται στην πιο ανθρώπινη τους στιγμή τη στιγμή που ραγίζουν.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
«Στο θέατρο ο κόσμος θέλει να βλέπει άντρες ή, καλύτερα, “άντρακλες”»

Οι Άλλοι / «Στο θέατρο θέλουν να βλέπουν άντρες ή, καλύτερα, “άντρακλες”»

Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Βασίλης Βηλαράς μιλά για τη σιωπηλή βία των εφηβικών του χρόνων, την αγωνία των γκέι αντρών στη σκηνή, τη φοβική βιομηχανία του θεάτρου και την ανάγκη να μείνουμε άνθρωποι σε μια εποχή που όλα ξεχνιούνται γρήγορα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Ο ανυπεράσπιστος καημός για ένα ακόμη κράξιμο/από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Ο ανυπεράσπιστος καημός για ένα ακόμη κράξιμο/από τον Πάνο Μιχαήλ

Από τον ποταμό της Baarn μέχρι το φιλί στις «Σέρρες», κι από το βλέμμα–countdown του Ren Hang μέχρι τη φάρσα του Μίστερ Μπούτια, η ΟΑΣΗ καταγράφει τα queer ραγίσματα που δεν έγιναν ποτέ ιδιωτικά. Dickpics, cult σώματα, drag spoof βιντεάκια, καμπαρέ φωνές, τηλεοπτικά taboos· όλα στην ίδια καμπύλη: γέλιο, καύλα, πληγή, ανάσα. Το ripology του queer δεν είναι θεωρία· είναι ο ανυπεράσπιστος καημός που μας κρατάει ζωντανούς.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
*Κάθε τρελό παιδί/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / *Κάθε τρελό παιδί/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Η ελληνική ψυχανάλυση κρύβει ακόμα τα queer σώματα στις σκιές: από τα τηλεοπτικά δικαστήρια της Τατιάνας μέχρι τα hashtags των θεραπευτών–influencers. Σπαράγματα μνήμης, media τραύματος και επιβίωσης συνθέτουν μια ιστορία που ποτέ δεν ειπώθηκε ολόκληρη.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Οι εκδόσεις που απευθύνονται στο LGBTQ+ κοινό αντιμετωπίζουν διακρίσεις από τους διαφημιστές, προειδοποιούν οι εκδότες

Διεθνή / Τα περιοδικά που απευθύνονται στο LGBTQ+ κοινό αντιμετωπίζουν διακρίσεις από τους διαφημιστές, προειδοποιούν οι εκδότες

Η αντι-DEI εκστρατεία στις ΗΠΑ και οι διαφημιστές που αποφεύγουν να συνεργαστούν με τα έντυπα που απευθύνονται στην LGBTQ+ κοινότητα και άλλες μειονότητες
LIFO NEWSROOM