Απεργία την Πρωτομαγιά

Υπάρχει λόγος να μιλάμε για σύγχρονη ελληνική queer ποίηση;

Η σύγχρονη ελληνική queer ποίηση είναι «φτιαγμένη» από πένθος και βία. Είναι όμως, ταυτόχρονα, πολύ περισσότερα   Facebook Twitter
Η έκδοση δεν χαρτογραφεί επ’ ουδενί τον χώρο της ελληνικής κουήρ ποίησης συνολικά.
0

ΠΩΣ ΙΧΝΟΓΡΑΦΕΙΤΑΙ Η ΕΓΧΩΡΙΑ queer ποίηση, τι διαπραγματεύεται, ποιες είναι οι αναζητήσεις, οι επιθυμίες, οι αγωνίες, οι απευθύνσεις και ποια τα υποκείμενά της; Ποιες είναι οι προβληματικές και τα σημεία αναφοράς της, πόσο έπειτα σχετίζεται με την ομοερωτική ποίηση προηγούμενων δεκαετιών; Αυτά και άλλα ενδιαφέροντα συζητήσαμε με τον ποιητή και συνεπιμελητή της Ανθολογίας Ελληνικής Κουήρ Ποίησης (εκδόσεις Θράκα σε συνεργασία με το Ίδρυμα Ρόζα Λούξεμπουργκ) Νικόλα Κουτσοδόντη.

«Συζητώντας μεταξύ σοβαρού και αστείου με την ποιήτρια Βασιλεία Οικονόμου την ιδέα μιας τέτοιας ανθολογίας, αναρωτιόμασταν αν το εγχείρημα αυτό θα έμοιαζε με αχρείαστο “coming out” για κάποια άτομα, αν θα ζημίωνε τη “σοβαρότητα” της ποιητικής τους εργασίας, αν θα κατηγοριοποιούσε ή θα λογιζόταν ως “στράτευση”», γράφει στην εισαγωγή. «Δεν ξέραμε καν τι ανταπόκριση θα είχαμε ακόμα και από ονόματα πιο προβεβλημένα που όμως για διάφορους λόγους αποφεύγουν να προσδιοριστούν ως ΛΟΑΤΚΙ+ ποιητές», μου λέει στην κατ’ ιδίαν συνάντησή μας που –τυχαία, αλλά και όχι– ορίστηκε κάπου στα Εξάρχεια.

Πώς έγινε η επιλογή; «Υπήρχε, βέβαια, το λογοτεχνικό κριτήριο, αλλά καταρχάς του ακτιβισμού, καθώς αυτός ήταν ο κεντρικός μας άξονας. Η παρούσα έκδοση δεν χαρτογραφεί επ’ ουδενί τον χώρο της ελληνικής κουήρ ποίησης συνολικά, δίνει όμως μια ικανή εικόνα της ποιητικής δουλειάς ανθρώπων που είτε είναι ΛΟΑΤΚΙ+, είτε σύμμαχοι, είτε νιώθουν κοινωνικά ξένοι, απόκληροι, αποδιοπομπαίοι, “εκτός γραμμής” και κυρίαρχου αφηγήματος, ό,τι θα μπορούσε δηλαδή να συμπεριληφθεί στην ευρύτερη έννοια του όρου “κουήρ”. Δίνουμε ταυτόχρονα ένα πεδίο μελέτης όχι μόνο λογοτεχνικής αλλά επίσης πολιτικής και κοινωνιολογικής που αφορά το σήμερα, αυτό που συμβαίνει τώρα», συνεχίζει. 

Χαρούμενα ποιήματα ουσιαστικά – και δυστυχώς– δεν υπάρχουν, σε αυτά που παραλάβαμε τουλάχιστον, σπάνιες είναι οι χαραμάδες φωτός. Δεν ξέρω τι γίνεται στο εξωτερικό, πάντως εδώ πενθούμε, είμαστε με τις πλερέζες!

Την επιτροπή κρίσης των κειμένων που συστάθηκε τον Δεκέμβριο του ’21 αποτέλεσαν οι ποιήτριες Βάγια Κάλφα και Βασιλεία Οικονόμου, η Βαρβάρα Ρούσου, μέλος ΕΔΙΠ του τμήματος Θεωρίας και Ιστορίας της Τέχνης της ΑΣΚΤ, ο Χάρης Οταμπάσης, διδάκτορας Νεοελληνικής Φιλολογίας του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου, και ο συνομιλητής μου, ποιητής και ο ίδιος, καθώς και συνεργάτης των εκδόσεων Θράκα, που σε σύμπραξη με το Ίδρυμα Ρόζα Λούξεμπουργκ-παράρτημα Ελλάδας αγκάλιασαν την προσπάθεια. Τελική ημερομηνία αποστολής των συμμετοχών ορίστηκε η 30ή/6/22. Το «απόσταγμα» ήταν 76 ποιήματα από 50 συμμετοχές μαζί με τα βιογραφικά τους απ' όλο το κουήρ φάσμα, ανεξάρτητα από κοινωνική θέση, ηλικία, ερωτικό προσανατολισμό, ταυτότητα, έκφραση ή χαρακτηριστικά φύλου, με έμφαση ωστόσο στα μη προνομιούχα άτομα.

Κουτσοδόντης
Ο κ. Νικόλας Κουτσοδόντης

Η έκδοση κυκλοφόρησε φέτος τον Απρίλιο και διανέμεται δωρεάν. Στον επίλογο, όπως και στο επίμετρο που ακολουθεί, τα μέλη της επιτροπής αναφέρονται αναλυτικά στα κριτήρια της επιλογής, στην ίδια την έννοια και την προέλευση του όρου «κουήρ», στον ΛΟΑΤΚΙ+ ακτιβισμό, στις θεματικές και στα κύρια μοτίβα των ανθολογημένων ποιημάτων: η κοινωνική κατακραυγή, η ορατότητα, η βία, η πολιτική οργή, οι νέοι τρόποι γνωριμιών, όπου η τεχνολογία έχει τον πρώτο ρόλο, η σωματικότητα, η τρανς εμπειρία, το ΑμεΑ κουήρ βίωμα, η συντροφικότητα και η κυρίαρχη πατριαρχική συνθήκη. «Εκείνο που διακρίνουμε είναι η εξαιρετικά μειωμένη παρουσία της χαράς και η θλίψη που αφήνει το τραύμα της κακοποίησης, της περιθωριοποίησης και του αποκλεισμού σε κάθε κοινωνική συναλλαγή, μια επαναλαμβανόμενη καθημερινότητα που καταπιέζει την έκφραση της επιθυμίας», γράφουν χαρακτηριστικά. 

Ποιο είναι, άραγε, το κύριο γνώρισμα της σύγχρονης ελληνικής κουήρ ποίησης, όπως προκύπτει από τα «συμφραζόμενα»; «Αυτό που καταρχάς αντικατοπτρίζεται στην παρούσα ανθολογία είναι ένα μόνιμο πένθος. Ένα πένθος που πιθανόν δεν υπήρχε παλιότερα με τη μορφή αυτή και αφορά συγγενικές, φιλικές, ερωτικές σχέσεις αλλά και ζητήματα καθημερινής επιβίωσης. Έντονη είναι εξάλλου η παρουσία μιας διαρκούς βίας, διαφόρων μορφών. Χαρούμενα ποιήματα ουσιαστικά –και δυστυχώς– δεν υπάρχουν, τουλάχιστον σε αυτά που παραλάβαμε, σπάνιες είναι οι χαραμάδες φωτός. Δεν ξέρω τι γίνεται στο εξωτερικό, πάντως εδώ πενθούμε, είμαστε με τις πλερέζες!» λέει ο Νικόλας. 

Είναι οι αντικειμενικές συνθήκες που έχουν δυσκολέψει, το τίμημα μιας αυξημένης διεκδίκησης και ορατότητας, το γενικότερο κλίμα μιας δεκαπενταετίας απανωτών κρίσεων, το αντίκτυπο τραγικών γεγονότων όπως η άγρια δολοφονία του Ζακ Κωστόπουλου; Όλα μπορούν να μπουν στο τραπέζι. «Μεγάλη σημασία έχει βέβαια και το ταξικό κομμάτι. Διαφορετικά βιώνει μια σειρά πραγμάτων κάποιο άτομο προερχόμενο από τα χαμηλότερα κοινωνικά στρώματα συγκριτικά με κάποιο από τα ανώτερα, κάτι που ισχύει και στη δική μου περίπτωση, με συνέπεια η γραφή μου να είναι αναπόφευκτα ταξική. Πόσο εύκολο είναι, αλήθεια, να γράψεις ποίηση όντας ένας χαμηλόμισθος υπάλληλος που αναγκάζεται να δουλεύει με εξαντλητικά ωράρια και να υφίσταται ταυτόχρονα πολλαπλές καταπιέσεις;  

Πολλά ποιήματα, πάλι, έχουν μια έντονη αυτοαναφορικότητα, μια αφήγηση καταρχάς βιωματική, αυτοβιογραφική, που σήμερα έχει ρεύμα. Δύο χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι η λογοτεχνία της νομπελίστριας Ανί Ερνό και του Εντουάρ Λουί. Αυτό είναι ακόμα πιο φανερό στους Zoomers, νέους ανθρώπους έως 25 ετών που τείνουν να εκλαμβάνουν τα συναισθήματά τους ως αναμφισβήτητες, “κλειδωμένες” αλήθειες που δεν τίθενται σε διάλογο αλλά θέτουν εκείνες τους όρους», θα πει. 

Η σύγχρονη ελληνική queer ποίηση είναι «φτιαγμένη» από πένθος και βία. Είναι όμως, ταυτόχρονα, πολλά περισσότερα   Facebook Twitter
Πολλά πάλι ποιήματα έχουν μια έντονη αυτοαναφορικότητα, μια αφήγηση καταρχάς βιωματική, όπως η γραφή της νομπελίστριας Ανί Ερνό.

Μια ενδιαφέρουσα επισήμανση της επιμελητικής ομάδας είναι η απουσία θεματικών με ευρεία προβολή όπως ο γάμος και η τεκνοθεσία, ίσως επειδή η εγχώρια ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα δεν έχει εμβαθύνει ακόμα σε τέτοια βιώματα. Με αυτά και με εκείνα, πάντως, ο συνομιλητής μου συμφωνεί ότι οι συνθήκες για μια άνθηση της κουήρ ποίησης και λογοτεχνίας στην Ελλάδα είναι σήμερα ωριμότερες από ποτέ, όπως αναφέρει και στην εισαγωγή. Τη βλέπουμε άλλωστε να δίνει όλο και συχνότερα το «παρών» σε ποιητικά και λογοτεχνικά περιοδικά και ιστοσελίδες, κυκλοφορούν εκδόσεις, φανζίν, έχουμε τα Poetry Slam της Μπαταρίας στο Communitism, τις δράσεις της ομάδας ΛΑΛΑ (aka ΦΥΤΑ), δείγματα γραφής της παρουσιάζονται στο Void Network κ.α. Υπάρχει δηλαδή μια αξιόλογη κίνηση περισσότερο στο πλαίσιο του indie, χωρίς να λείπουν και εγχειρήματα πιο γνωστά και προβεβλημένα, όπως αυτά των Sam Albatros και Ευά Παπαδάκη.

Ανθολογία queer ποίησης
Ανθολογία Ελληνικής Κουήρ Ποίησης

Πώς, άραγε, συνδιαλέγεται το σύγχρονο κουήρ με την «κλασική» ομοερωτική ποίηση του παρελθόντος; «Προσωπικά, θεωρώ δεδομένο ότι γράφοντας έχω μια γενεαλογία από πίσω. Διαπιστώνω διαβάζοντας τι είχαν κατακτήσει γλωσσικά οι προγενέστεροι και αναζητώ ανάμεσά τους συνοδοιπόρους. Υπόψη ότι στο βιβλίο υπάρχει και ένα φεμινιστικό κομμάτι – θεωρήσαμε αυτονόητη την παρουσία του σε μια κουήρ ποιητική ανθολογία, πόσο μάλλον που το ΛΟΑΤΚΙ+ κίνημα πήρε πολλά δάνεια από τον φεμινισμό, π.χ. τις πολιτικές της φροντίδας και της μη βίας, πρόκειται άλλωστε για αλληλένδετα κινήματα. Εκεί εντοπίζονται επιρροές από τη Σίλβια Πλαθ, την Αν Σέξτον και άλλες σπουδαίες ποιήτριες. Στο κομμάτι των γκέι ποιητών, πάλι, είναι ζήτημα έρευνας πόσα από τα συμμετέχοντα άτομα έχουν διαβάσει και αφομοιώσει Λαπαθιώτη, Χριστιανόπουλο, Αλέξη Ασλάνογλου, Ανδρέα Αγγελάκη, Γιώργο Χρονά, αλλά και λιγότερο γνωστούς δημιουργούς όπως ο Βασίλης Λαμπρολέσβιος, προτού το γυρίσει στη θρησκεία, όπως και σπουδαίους ποιητές της γενιάς του '70 με διακριτά ομοερωτικά στοιχεία όπως ο αείμνηστος φίλος και “δάσκαλός” μου Χριστόφορος Λιοντάκης. 

Η σύγχρονη ελληνική queer ποίηση είναι «φτιαγμένη» από πένθος και βία. Είναι όμως, ταυτόχρονα, πολλά περισσότερα   Facebook Twitter
Στο βιβλίο υπάρχει κι ένα φεμινιστικό κομμάτι. Εκεί εντοπίζονται επιρροές από τη Σίλβια Πλαθ, την Αν Σέξτον και άλλες σπουδαίες ποιήτριες.

Στον Αγγελάκη, μάλιστα, εγώ και άλλα μέλη της επιτροπής οφείλουμε πολλά, καθώς, πέρα από το σημαντικό ποιητικό του έργο, κυκλοφόρησε τη δεκαετία του ’80 δύο εξαιρετικές ανθολογίες, μία με αμερικανική ομοφυλόφιλη ποίηση και μία άλλη «Αποκλίνοντος Ερωτισμού». Υπήρξε κιόλας ιδρυτικό μέλος του ΑΚΟΕ, όπως άλλωστε ο επίσης ποιητής και συγγραφέας Λουκάς Θεοδωρακόπουλος, τον οποίο θεωρώ κατεξοχήν συνοδοιπόρο και λόγω των πολιτικών του πεποιθήσεων. Συνοδοιπόρο θεωρώ για τον ίδιο λόγο και τον πολύ σπουδαίο Ναπολέοντα Λαπαθιώτη, παρά την αστική του καταγωγή. Δεδομένου βέβαια ότι οι περισσότεροι ποιητές παλιότερων γενεών ήταν αρκετά διακριτικοί στη γραφή τους και οι περισσότεροι δεν αποκαλούσαν καν την ποίησή τους “γκέι”, πόσο μάλλον στρατευμένη, δεν είναι περίεργο που δεν είχε κυκλοφορήσει μέχρι τώρα κάποια αντίστοιχη ανθολογία. Όπως είπα και πριν, ανάλογο πρόβλημα αντιμετωπίσαμε και τώρα, τους φόβους κάποιων ατόμων ότι η ταμπέλα του ΛΟΑΤΚΙ ποιητή θα μείωνε ή θα περιόριζε το έργο τους».

Η σύγχρονη ελληνική queer ποίηση είναι «φτιαγμένη» από πένθος και βία. Είναι όμως, ταυτόχρονα, πολλά περισσότερα   Facebook Twitter
Τριστάν Τζαρά και Ρενέ Κρεβέλ φωτογραφίζονται από τον Man Ray.

Κλείσαμε συζητώντας για μερικούς/-ές ακόμα δικούς/-ές του «ήρωες» και «ηρωίδες», όπως η Σίλβια Τάουνσεντ Γουόρνερ και η Βαλεντίν Άκλαντ, δυο κομμουνίστριες και ανοιχτά λεσβίες ποιήτριες που είχαν σχέση –ήθελαν μάλιστα να πάνε να πολεμήσουν στον Ισπανικό Εμφύλιο–, για τον πρόσφατα μεταφρασμένο στα ελληνικά Χιλιανό ποιητή Πέδρο Λεμεμπέλ, που είχε τολμήσει να εμφανιστεί με το σφυροδρέπανο στη μούρη εν μέσω χούντας σε κομμουνιστική συγκέντρωση απαγγέλλοντας ένα ποίημα με το οποίο καλούσε τους συντρόφους του «να αφήσουν λίγο ουρανό και για μας» (τους ΛΟΑΤΚΙ+ ανθρώπους), για τον σουρεαλιστή αριστερό ποιητή και συγγραφέα Λουί Αραγκόν, που είχε εμφανιστεί το ’72 στο πρώτο Pride του Παρισιού με μια ροζ Cadillac συντροφιά με τον νεαρό εραστή του, για τον επίσης σουρεαλιστή λογοτέχνη Ρενέ Κρεβέλ, εραστή του Κλάους Μαν που αυτοκτόνησε νεότατος το 1935, δύο χρόνια μετά τη διαγραφή του από το γαλλικό Κ.Κ. Η ιστορία της queer ποίησης και λογοτεχνίας έχει πολλές ακόμα σχετικά άγνωστες αλλά τρομερά ενδιαφέρουσες πτυχές, το δε μέλλον της προμηνύεται εξίσου συναρπαστικό.

Στίχοι ενδεικτικοί:

ούτε μετέχω πια στα πατροπαράδοτα τραπέζια
για να παραδεχτώ την ήττα μου μπροστά στους συννεφόψυχους 
θείους
που εξυμνούν Παπαδόπουλους καθώς μπουκώνονται τον 
δολοφονημένο αμνό.

                                              — Αντώνης Γουλιάνος

 

σήμερα γαμάω έναν άντρα με στραπόν
δένω τη ζώνη και σπρώχνω δυνατά
θυμάμαι πως ήθελες να γεννηθώ αγόρι μπαμπά

                                            — Γεωργία Διάκου

 

και εγώ θα έµενα µ’ εµένα
ώσπου θα µου έκαναν έξωση 
και θα µου το γκρεµίζανε 
να χτίσουνε πισίνα 
µε γκρι τσιπούρες 
να κάνουνε water yoga το καλοκαίρι

                                         — Θωμάς Διάφας

 

Μας θέλουν 
ευθεία άκαμπτη
σελίδα άγραφη
ρούχο ατσαλάκωτο
για συρτάρι ντουλάπας.

                                     — Βασίλης Ευριπιώτης

 

Ξέρεις
η βία κυλάει με το ποτάμι
μα εμάς το πόδι έχει μαγκώσει
στην αργιλώδη άμμο του πάτου
και όπως κινούνται όλα
το νερό
ολόγυρα μας πνίγει.

                                   — Νικόλας Κουτσοδόντης

 

Έχω παραγγείλει μια ίλη τεθωρακισμένων απ’ τον Αυλώνα. 
Θέλω να ισοπεδώσω την Ελλάδα. 
Να την κάνω προσβάσιμη.

                                — Αρτέμης Μαυρομμάτης

 

Στη Μόσχα 
αναπολώ τα καλοκαίρια στην Αθήνα
Σιχαίνομαι τη βότκα
και δε θέλω να μπω φυλακή
επειδή γουστάρω να τριβόμαστε παρέα
στους μείον 20 βαθμούς Κελσίου
Στη Μόσχα υπάρχει μια γυναίκα
που ξενυχτάει περιμένοντας το στόμα μου

                            — Βασιλεία Οικονόμου

 

Καριόληδες είμαι και ξανά η άνοιξη που σας πιάνει 
στον ύπνο. Και πάλι θάνατος, και πάλι ανάσταση, 
έτσι θα σας πάω, επαναληπτικά, γαμιώντας, όπως δε 
σας έχει πάει ποτέ γυναίκα, αφού γυναίκα δεν είμαι.

                          — Ευγενία Τζιρτζιλάκη

Επιλογή: Νικόλας Κουτσοδόντης

Η «Ανθολογία ελληνικής κουήρ ποίησης» παρουσιάστηκε στη 19η Έκθεση Βιβλίου της Θεσσαλονίκης και πρόκειται να παρουσιαστεί στην Αθήνα στις 11/6 στο Θέατρο Εμπρός (17:00-20:00).

Ελεύθερο Αυτοδιαχειριζόμενο Θέατρο Εμπρός, Ρήγα Παλαμήδου 2, Ψυρρή, Αθήνα


 

Βιβλίο
0

Απεργία την Πρωτομαγιά

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Λόλα Καραμπόλα»

Βιβλίο / «Λόλα Καραμπόλα»: Το queer λογοτεχνικό διαμάντι της Ερωφίλης Κόκκαλη

Η νεοεμφανιζόμενη συγγραφέας μας μιλά για το πρώτο της μυθιστόρημα, για τη ΛΟΑΤΚΙ+ και την τρανς συνθήκη, για επιθυμίες κι έρωτες, για τα διδάγματα του παρελθόντος και τις προκλήσεις του μέλλοντος.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
O Χάρης Καλαϊτζίδης έγραψε ένα σημαντικό μυθιστόρημα για τη γενιά των millennials

Βιβλίο / «Μου δίνει ελπίδα ό,τι ξεφεύγει»: O 23χρονος Χάρης Καλαϊτζίδης έγραψε ένα σημαντικό μυθιστόρημα για τους millennials

H «Πολεμική Μηχανή» είναι μια κραυγή για τη σεξουαλικότητα αλλά και τον φασισμό και τη δυνατότητα απελευθέρωσης, ένα βιβλίο ερωτικό, φιλοσοφικό, με ήρωες ευάλωτους και διαλυμένους συναισθηματικά, που προσπαθούν να μαζέψουν τα κομμάτια τους.
M. HULOT

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Σαν Σήμερα / «Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Η ιστορία ενός αλλοπαρμένου αγρότη που υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά είναι το πιο γνωστό έργο του σπουδαιότερου Ισπανού συγγραφέα, που πέθανε σαν σήμερα το 1616.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Γουσταύος Κλάους στη χώρα του κρασιού: Μια γοητευτική βιογραφία του Βαυαρού εμπόρου

Βιβλίο / Γουσταύος Κλάους: Το γοητευτικό στόρι του ανθρώπου που έβαλε την Ελλάδα στον παγκόσμιο οινικό χάρτη

Το βιβλίο «Γκούτλαντ, ο Γουσταύος Κλάους και η χώρα του κρασιού» του Νίκου Μπακουνάκη είναι μια θαυμάσια μυθιστορηματική αφήγηση της ιστορίας του Βαυαρού εμπόρου που ήρθε στην Πάτρα στα μέσα του 19ου αιώνα και δημιούργησε την Οινοποιία Αχαΐα.
M. HULOT
Η (μεγάλη) επιστροφή στην Ιαπωνική λογοτεχνία

Βιβλίο / Η (μεγάλη) επιστροφή στην ιαπωνική λογοτεχνία

Πληθαίνουν οι κυκλοφορίες των ιαπωνικών έργων στα ελληνικά, με μεγάλο μέρος της πρόσφατης σχετικής βιβλιοπαραγωγής, π.χ. των εκδόσεων Άγρα, να καλύπτεται από ξεχωριστούς τίτλους μιας γραφής που διακρίνεται για την απλότητα, τη φαντασία και την εμμονική πίστη στην ομορφιά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CARRIE

Βιβλίο / H Carrie στα 50: Το φοβερό λογοτεχνικό ντεμπούτο του Στίβεν Κινγκ που παραλίγο να καταλήξει στα σκουπίδια

Πάνω από 60 μυθιστορήματα που έχουν πουλήσει περισσότερα από 350 εκατομμύρια αντίτυπα μετράει σήμερα ο «βασιλιάς του τρόμου», όλα όμως ξεκίνησαν πριν από μισό αιώνα με την πρώτη περίοδο μιας ντροπαλής και περιθωριοποιημένης μαθήτριας γυμνασίου.
THE LIFO TEAM
Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Το πίσω ράφι / Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Γεννημένος στο Όρεγκον τα χρόνια που ακολούθησαν την οικονομική κρίση του '29, γιος μιας σερβιτόρας κι ενός εργάτη σε εργοστάσιο ξυλείας, ο κορυφαίος εκπρόσωπος του «βρόμικου ρεαλισμού» βίωσε στο πετσί του την αθλιότητα, τις δυσκολίες και την αποξένωση που αποτύπωσε στο έργο του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ