Τρεις σημαντικοί Έλληνες λογοτέχνες έγραψαν διηγήματα με έμπνευση τη μουσική

Τρεις σημαντικοί Έλληνες λογοτέχνες έγραψαν διηγήματα με έμπνευση τη μουσική Facebook Twitter
Ο Μιχάλης Γκανας, ένας εκ των τριών λογοτεχνών που συμμετέχουν στη δράση. Φωτό: Σπύρος Στάβερης / LIFO
0

Το ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ στην προσπάθεια να υποστηρίξει την πρωτογενή δημιουργία και τη διάδραση των τεχνών μεταξύ τους προσεγγίζει το χώρο της λογοτεχνίας.

Τρεις σημαντικοί συγγραφείς, κλήθηκαν να γράψουν διηγήματα με έμπνευση τη μουσική. Οι Γιώργος Κοροπούλης, Μιχάλης Γκανάς και Δημήτρης Καλοκύρης θα διαβάσουν οι ίδιοι τα πρωτότυπα έργα τους στη Μικρή Σκηνή της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών στις 5 Φεβρουαρίου, 4 Μαρτίου και 22 Μαΐου 2015 αντίστοιχα.


Στην εποχή όπου το οπτικό ερέθισμα είναι κυρίαρχο, επηρεάζοντας την ύπαρξη των τεχνών και διαμορφώνοντας την μορφή τους ή τον τρόπο παρουσίασής τους, επιλέξαμε να αναθέσουμε σε τρεις έλληνες δημιουργούς τη συγγραφή διηγημάτων με αφορμή τη μουσική: τη μουσική σαν ιδέα, τη μουσική σαν ηχητικό περιβάλλον, τη μουσική σαν μελωδία, τη μουσική σαν έργο, σύνθεση, τραγούδι, τη μουσική στη λεκτική της διατύπωση και τις αναγωγές της.

Τρεις σημαντικοί Έλληνες λογοτέχνες έγραψαν διηγήματα με έμπνευση τη μουσική Facebook Twitter
Η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών

Την ιδέα είχε η Ραλλού Βογιατζή (που έχει και την καλλιτεχνική επιμέλεια μαζί με τον Δημήτρη Παπαδημητρίου) που μου μίλησε γι' αυτήν. 

Πώς αποφασίσατε να επιχειρήσετε αυτήν τη διάδραση των τεχνών μεταξύ τους;

Είναι σκέψη που υπάρχει σε πολλές από τις εκδηλώσεις ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ. Στήν ίδια λογική Διοργανώνουμε και διαγωνισμό ταινιών μικρού μήκους με έμπνευση από την ελληνική μουσική δημιουργία. Η διάδραση υπάρχει ήδη, η μουσική έχει εμπνεύσει την λογοτεχνία και η λογοτεχνία τη μουσική με απόδειξη πολυάριθμα έργα γνωστών δημιουργών της ιστορίας των δύο αυτών τεχνών. Εμείς απλά βάζουμε ένα σημείο στίξης με την επιθυμία να προκύψουν νέες δημιουργίες στο σήμερα.

 

Η μουσική είναι παρούσα μόνο ως έμπνευση;

Δεν υπάρχει μουσική συνοδεία ή μουσική με οποιονδήποτε τρόπο ούτε ως δεδομένο για τους δημιουργούς αλλά ούτε και στην ίδια την παρουσίαση /ανάγνωση.. Η μουσική είναι ο ''χώρος'' πηγής έμπνευσης. Επιλέξαμε τρεις δημιουργούς που εκτιμούμε το έργο τους, τη σκέψη τους, τον τρόπο τους και μας ενδιέφερει να μας αποκαλυφθεί και αυτή τη φορά ένα κομματι του κόσμου τους.

Ποιο ελπίζετε πως θα είναι το αποτέλεσμα;

Στην ουσία, η σκέψη μας αυτή, όπως και άλλες δράσεις μας έχουν και την έννοια του ''εργαστηρίου''. Η βασική επιθυμία είναι να προκύψουν νέα έργα. Ο τίτλος του πρότζεκτ δίνει το έναυσμα για σκέψη και τα νέα έργα αποκαλύπτουν πλευρές αυτού, ενός είδους δημιουργικού ερωτήματος που στην ουσία τίθεται με τον τίτλο. Τρεις δημιουργοί, θα δώσουν τη δική τους ερμηνεία και θα μας χαρίσουν ένα νέο δημιούργημά τους.

Υποθέτω ότι έχετε ήδη διαβάσει τα διηγήματα. Μπορείτε να μας αποκαλύψετε μερικά πράγματα σχετικά;

Οι δημιουργοί έχουν στη διάθεσή τους για την ολοκλήρωση του έργου τους όλο τον χρόνο έως την ημερομηνία της πρώτης παρουσίασης στο κοινό. Μου αρέσει ιδιαίτερα που θα έχω την εμπειρία της πρώτης επαφής με το έργο στις συνθήκες που ορίστηκαν για την παρουσίασή του. Αυτό είναι προνόμιο. Είναι από τις ελάχιστες περιπτώσεις στις οποίες κάποιος που ασχολείται με την υλοποίηση μιας πολιτιστικής εκδήλωσης/ παράστασης μπορεί να έχει την εμπειρία της πρώτης επαφής με το έργο. Για μένα είναι ιδιαίτερα συγκινητικό και δεν έχω συχνά τη δυνατότητα αυτή καθώς, στις υπόλοιπες παραστάσεις ή συναυλίες που έχουμε κάνει, πάντα είμαστε στις πρόβες και γνωρίζουμε το έργο πριν την παρουσίασή του στο κοινό.

Από όλες τις συμπράξεις διαφορετικών τεχνών που έχουν γίνει κατά καιρούς, εσάς ποια εκτιμάτε περισσότερο;

Εκτιμώ τις συμπράξεις που οδηγούν σε έργο με περιεχόμενο αλήθειας.

 

Τρεις σημαντικοί Έλληνες λογοτέχνες έγραψαν διηγήματα με έμπνευση τη μουσική Facebook Twitter

 

Με δικά τους λόγια |


«Η ιστορία που θα ακουστεί είναι η παλαιότερη και γνωστότερη απ' όσες
αφορούν στη μουσική: η ιστορία του μελίφθογγου Ορφέα - που συγχέεται
όμως με την εξίσου παλαιά ιστορία μιας αδελφοκτονίας και με μια
διήγηση για το πώς παράγουν μέλι οι μέλισσες. Τίποτα περισσότερο δεν
μπορούμε ν' αποκαλύψουμε εδώ». Γ. Κοροπούλης


«Φέρτε τους άρχοντες να ευθυμήσουμε λιγάκι να θυμηθούμε τις ευθύνες μας».
M. Γκανάς


«Δεν έχω εμπιστοσύνη στην κρίση του «σοφού λαού» και σ' αυτά που πιστεύει συνήθως η «κοινή γνώμη». Δ. Καλοκύρης

 

 

Πρώτη εκδήλωση: Πέμπτη, 05 Φεβρουαρίου 2015
Ώρα έναρξης | 19.30
Διάρκεια | 60'
Είσοδος ελεύθερη με δελτίο προτεραιότητας / www.sgt.gr 

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

65’ με τον Ντομινίκ Αμαρένα

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ