Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι;  Facebook Twitter
Η σεξουαλικότητα του Toμ είναι τελικά ένα αίνιγμα που ο Ζέιλιαν επιλέγει να αφήσει άλυτο, όπως άλλωστε κάνει και το μυθιστόρημα.
0

Τα τελευταία 70 χρόνια τόσο το αναγνωστικό όσο και το κινηματογραφικό κοινό έχει μια απορία. Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; H ίδια η δημιουργός του, η σπουδαία Πατρίσια Χάισμιθ, συγγραφέας του ψυχολογικού θρίλερ του 1955 «Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ», σε συνέντευξή της το 1988, και λίγο πριν ολοκληρώσει το τελευταίο μέρος της σειράς, «Ripley Under Water», το αρνήθηκε: «Δεν νομίζω ότι ο Ρίπλεϊ είναι ομοφυλόφιλος. Εκτιμά την καλή εμφάνιση σε άλλους άνδρες, αυτό είναι αλήθεια, αλλά στα μεταγενέστερα βιβλία είναι παντρεμένος. Δεν λέω ότι είναι πολύ δυνατός στον τομέα του σεξ, αλλά τα καταφέρνει στο κρεβάτι με τη γυναίκα του». 

Ωστόσο η ιστορία του φιλόδοξου νεαρού άνδρα που βάζει βίαιο τέλος στη ζωή ενός πλουσιόπαιδου, καθώς και οι τέσσερις συνέχειες που δημοσιεύτηκαν τα επόμενα 36 χρόνια, αποτελεί σπαζοκεφαλιά τόσο για το αναγνωστικό κοινό όσο και για τους σκηνοθέτες –Γάλλους, Βρετανούς, Γερμανούς, Ιταλούς, Καναδούς, Αμερικανούς– που αποπειράθηκαν να μεταφέρουν την ιστορία του Ρίπλεϊ στην οθόνη, συμπεριλαμβανομένου και του Στίβεν Ζέιλιαν, η διασκευή του οποίου προβάλλεται αυτήν τη στιγμή στο Netflix. Ίσως να είχε μπερδέψει ακόμη και τη δημιουργό του, που ήταν λεσβία και είχε περίπλοκη σχέση με τη σεξουαλικότητά της. 

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του. Σκοτώνει τον Ντίκι επειδή θέλει να είναι ο Ντίκι, επειδή θέλει αυτό που ανήκει στον Ντίκι, επειδή αγαπάει τον Ντίκι, επειδή ξέρει τι σκέφτεται ο Ντίκι γι' αυτόν ή επειδή δεν αντέχει το γεγονός ότι ο Ντίκι δεν τον αγαπάει; 

Η πιθανότητα ο Ρίπλεϊ να είναι ασέξουαλ ή, ακριβέστερα, να απεχθάνεται κάθε είδος δηλωμένης σεξουαλικότητας, κάνει τη δολοφονία του Ντίκι ακόμα πιο φρικτή, επειδή μας στερεί τη λαγνεία ως πιθανή εξήγηση.

Κανονικά θα έπρεπε να αφήνουμε τους μυθιστοριογράφους να έχουν τον τελευταίο λόγο σε οτιδήποτε αφορά τους χαρακτήρες τους. Όμως η Χάισμιθ, μια γκρινιάρα, αλκοολική μισάνθρωπος, της οποίας οι καλύτερες μέρες είχαν παρέλθει προ πολλού όταν έκανε αυτήν τη δήλωση, μπορεί να είχε ξεχάσει ή να ήθελε να αποκηρύξει το αρχικό πορτρέτο του Τομ Ρίπλεϊ το οποίο είναι –ειδικά αν αναλογιστεί κανείς την εποχή στην οποία γράφτηκε– πασπαλισμένο με υπονοούμενα που δεν χωράνε αμφισβήτηση. 

Σύμφωνα με το πρώτο βιβλίο, ο Τομ είναι ανύπαντρος, ζει στη Νέα Υόρκη με έναν συγκάτοικο που η δουλειά του είναι να ντύνει κούκλες βιτρίνας, ενώ πριν ζούσε με έναν ηλικιωμένο άνδρα με κάποια χρήματα, έναν sugar daddy που περιφρονητικά περιγράφει ως «γεροντοκόρη». Οι περισσότεροι από τον κοινωνικό του κύκλο είναι γκέι άντρες. Μάλιστα θυμάται με πικρία ότι η θεία που τον μεγάλωσε είπε κάποτε γι' αυτόν: «Είναι αδελφή ακριβώς όπως ο πατέρας του!». 

Πέρα από όλα αυτά, προβάρει ψυχαναγκαστικά τις δημόσιες συναναστροφές του και εξίσου ψυχαναγκαστικά ξαναζεί τις δημόσιες ταπεινώσεις του. Θυμάται μια ιδιαίτερα οδυνηρή στιγμή όταν τον ντρόπιασε ένας φίλος του για μια ατάκα που συνήθιζε να χρησιμοποιεί στα πάρτι: «Δεν μπορώ να αποφασίσω αν μου αρέσουν οι άντρες ή οι γυναίκες, γι' αυτό σκέφτομαι να τους παρατήσω και τους δύο». Καλλιεργώντας αόριστες φαντασιώσεις να γίνει ηθοποιός, ξέρει πώς να ενθουσιάσει μια μικρή ομήγυρη με μια σειρά από μονολόγους που έχει επινοήσει. Όλοι τους βασίζονται σε γυναικείους χαρακτήρες. 

Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι;  Facebook Twitter
«Κανείς δεν του το είχε πει ποτέ ευθέως», γράφει η Χάισμιθ, «όχι με αυτόν τον τρόπο».

Για έναν λογοτεχνικό ήρωα του 1955, μιας εποχής κατά την οποία η ομοφυλοφιλία είχε αρχίσει να εμφανίζεται με αρκετά μεγάλη συχνότητα στα μυθιστορήματα, αλλά σχεδόν πάντα ως απειλή ή τραγωδία και όχι ως τυχαίο χαρακτηριστικό, όλες οι παραπάνω αναφορές ήταν πολύ συγκεκριμένες. 

Η κορύφωση έρχεται στο δεύτερο επεισόδιο, τη στιγμή που ο Ντίκι, ο ατημέλητος πλέιμποϊ με την πολυτελή ζωή αέναων διακοπών στην ιταλική παραθαλάσσια πόλη Ατράνι μαζί με τη φίλη του, Μαρτζ, βρίσκει τον Τομ στην κρεβατοκάμαρά του να τον μιμείται, ντυμένος με τα ρούχα του. Τόσο στην αφήγηση της Χάισμιθ όσο και στην κινηματογραφική εκδοχή του Ζέιλιαν, μοιάζει τόσο ταπεινωτικό για τον Τομ όσο και αν τον έπιαναν in drag. Γιατί ουσιαστικά περί αυτού πρόκειται, περί μιας μεταμφίεσης χωρίς υπερβολή ή εξυπνάδα, που απλώς εκφράζει την επιθυμία είτε να γίνει είτε να αποκτήσει το αντικείμενο του φθόνου και της λατρείας του. Αυτό απωθεί τον Ντίκι, ο οποίος το εκλαμβάνει ως σεξουαλική απειλή και προειδοποιεί τον Τομ λέγοντάς του «δεν είμαι αδερφή», προσθέτοντας επιδεικτικά: «Η Μαρτζ νομίζει ότι είσαι». Στο μυθιστόρημα, ο Τομ χλωμιάζει, το αρνείται έντονα, δυσφορεί. «Κανείς δεν του το είχε πει ποτέ ευθέως», γράφει η Χάισμιθ, «όχι με αυτόν τον τρόπο». Ένας ομοφυλόφιλος αναγνώστης στα μέσα της δεκαετίας του 1950 δεν θα μπορούσε παρά να αναγνωρίσει τον τρόμο του Τομ μήπως αποκαλυφθεί, κάτι που πολύ εύκολα μεταμφιέζεται ως η ταπείνωση τού να παρεξηγηθείς.

Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι;  Facebook Twitter
Ο παγωμένος Ρίπλεϊ του Ζέιλιαν, ωστόσο, είναι ο πρώτος που προσφέρει μια πλήρη και ασυμβίβαστη απεικόνιση ενός από τους πιο τρομακτικούς χαρακτήρες της αμερικανικής αστυνομικής λογοτεχνίας.

Αυτό πρέπει να τρόμαξε τη συγγραφέα γιατί 15 χρόνια αργότερα, στο δεύτερό της μυθιστόρημα, «Ripley Under Ground», απομακρύνθηκε από αυτή την προσέγγιση του Τομ. Κάνοντας ένα άλμα αρκετά χρόνια μπροστά, τον μετατρέπει σε έναν ευγενικό κύριο της γαλλικής επαρχίας που ζει μια ήρεμη, ειδυλλιακή ζωή με μια παραγκωνισμένη σύζυγο. Καμία από τις συνέχειες δεν πλησιάζει τον ψυχρό, προκλητικό τρόμο του πρώτου μυθιστορήματος, μια πρόκληση που αντιμετωπίστηκε με διαφορετικούς τρόπους, ανάλογα με την εποχή του, από τους τρεις κινηματογραφιστές που ανέλαβαν να τον μεταφέρουν στην οθόνη. Ο παγωμένος Ρίπλεϊ του Ζέιλιαν ωστόσο είναι ο πρώτος που προσφέρει μια πλήρη και ασυμβίβαστη απεικόνιση ενός από τους πιο τρομακτικούς χαρακτήρες της αμερικανικής αστυνομικής λογοτεχνίας.

Στην πρώτη διασκευή του 1960 από τον Ρενέ Κλεμάν με τίτλο «Γυμνοί στον ήλιο», γοητεύεσαι από την ηλιόλουστη ατμόσφαιρα της ατελείωτης νωθρότητας και τον τόνο της αλλοτριωμένης ανίας. Ο εξωφρενικά σέξι αλλά εντελώς απόμακρος Αλέν Ντελόν δεν μπορεί να είναι ένας Ρίπλεϊ που είχε ποτέ του αντιμετωπίσει βαθιά ταπείνωση, και είναι τόσο απόμακρος που δεν επρόκειτο ποτέ του να μπορέσει να μπει στη ζωή κανενός. Η εκδοχή του Κλεμάν δεν εξερευνά την πιθανή ομοφυλοφιλία του Ρίπλεϊ.

Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι;  Facebook Twitter
Στη διασκευή του Ρενέ Κλεμάν ο εξωφρενικά σέξι αλλά εντελώς απόμακρος Αλέν Ντελόν δεν μπορεί να είναι ένας Ρίπλεϊ που είχε ποτέ του αντιμετωπίσει βαθιά ταπείνωση, και είναι τόσο απόμακρος που δεν επρόκειτο ποτέ του να μπορέσει να μπει στη ζωή κανενός.

Στην εκδοχή του Άντονι Μινγκέλα, που κυκλοφόρησε το 1999, τα πράγματα ήταν πιο σαφή. Πρόκειται για μια θεμιτή ανάγνωση που αποδεικνύει ότι το μυθιστόρημα είναι αρκετά σύνθετο και ελαστικό ώστε να δέχεται πολύ διαφορετικές ερμηνείες. Ο Ματ Ντέιμον κάνει έναν εκπληκτικά ωραίο Τομ Ρίπλεϊ, γλυκύτατο και ελκυστικό, αλλά πάντα ελαφρώς αδέξιο ή καημένο ή σε λάθος κατάσταση, ενώ ο εξαιρετικός Τζουντ Λο είναι τόσο αβίαστα golden boy που καταφέρνει να κάνει τον Τομ του Ντέιμον να μοιάζει από θολός έως βαρετός. 

Ο Μινγκέλα καταπιάστηκε με τον σεξουαλικό προσανατολισμό του Τομ πολύ έξυπνα και για την εποχή του με ιδιαίτερα προοδευτικό τρόπο. Υποθέτει ότι η Χάισμιθ θα έκανε τον Τομ φανερά ομοφυλόφιλο, αν η κοινωνική πραγματικότητα του 1955 το επέτρεπε, και προχωράει μέχρι τέλους με αυτή την ιδέα. Μας δίνει έναν Τομ Ρίπλεϊ που είναι ξεκάθαρα, αν όχι ερωτευμένος με τον Ντίκι, εντελώς μπερδεμένος από την έλξη του προς αυτόν.

Αποκλίνοντας σε μεγάλο βαθμό από το μυθιστόρημα, αναδεικνύει τον υποδεέστερο χαρακτήρα του Πίτερ Σμιθ-Κίνγκσλεϊ (τον υποδύεται ο Τζακ Ντάβενπορτ) σε κεντρικό, έναν άνδρα με τον οποίο μας δίνεται να καταλάβουμε ότι ο Ρίπλεϊ είναι ερωτευμένος. Δεν έχει καλό τέλος όμως ούτε αυτός. Για να μη διακινδυνεύσει να αποκαλυφθεί, ο Τομ σκοτώνει τελικά και τον Πίτερ –είναι ο τρίτος φόνος του, ένας περισσότερος από ό,τι στο μυθιστόρημα– και πρέπει να τον αντιληφθούμε ως την τραγωδία της ζωής του. Γιατί έχοντας φτάσει στη μοναδική ταυτότητα που θα μπορούσε να τον κάνει πραγματικά ευτυχισμένο, αυτήν του ερωτευμένου γκέι άνδρα, θα πρέπει πάντα να υποτάσσεται στην ταυτότητα που επέλεξε για να φτάσει μέχρι εκεί, δηλαδή του δολοφόνου. Η Χάισμιθ δεν θα το προχωρούσε ποτέ μέχρι αυτό το σημείο, αλλά δεν είναι τελείως λάθος, καθώς όλες αυτές οι κινηματογραφικές εκδοχές δεν είναι μεταγραφές αλλά διαφορετικές ερμηνείες του βιβλίου. Είναι σαν ο Μινγκέλα, περιπλανώμενος μέσα στον λαβύρινθο του μυθιστορήματος, να αποφάσισε να προχωρήσει σε αδιέξοδα που η Χάισμιθ είχε αφήσει στο σκοτάδι, για να δει πού μπορεί να οδηγούν. Το αποτέλεσμα είναι ο πιο συγκινητικός και συμπαθητικός από τους Ρίπλεϊ και, ως εκ τούτου, ο λιγότερο τρομακτικός.

Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι;  Facebook Twitter
Στην εκδοχή του Άντονι Μινγκέλα ο Ματ Ντέιμον κάνει έναν εκπληκτικά ωραίο Τομ Ρίπλεϊ, γλυκύτατο και ελκυστικό, αλλά πάντα ελαφρώς αδέξιο ή καημένο ή σε λάθος κατάσταση, ενώ ο εξαιρετικός Τζουντ Λο είναι τόσο αβίαστα golden boy που καταφέρνει να κάνει τον Τομ του Ντέιμον να μοιάζει από θολός έως βαρετός. 

Στο βιβλίο και οι δύο κεντρικοί χαρακτήρες είναι γύρω στα 20. Στη μίνι σειρά του Netflix, ο Άντριου Σκοτ, που υποδύεται τον Ρίπλεϊ, είναι 47 ετών και ο Τζόνι Φλιν, που υποδύεται τον Ντίκι, είναι 41 και εμφανίζονται, αντίστοιχα, ως περίπου 40 και 35 ετών. Το να κάνει τον Τομ μεγαλύτερο επιτρέπει στον Ζέιλιαν να προβάλει ένα πειστικό επιχείρημα σχετικά με τη σεξουαλικότητά του, το οποίο ακολουθεί πιστά το όραμα της Χάισμιθ, αν και όχι τη μεταγενέστερη άρνησή της. Αν ο Ρίπλεϊ του 1999 ήταν γκέι, ο Ρίπλεϊ του 2024 είναι κάτι άλλο, queer, τόσο με τη νεότερη όσο και με την παλαιότερη έννοια της λέξης. Αν είχε ποτέ σεξουαλική επιθυμία, φαίνεται να την έχει σβήσει εδώ και καιρό.

«Είναι αδερφή; Δεν ξέρω», γράφει η Μαρτζ σε ένα γράμμα προς τον Ντίκι (δηλαδή τον Τομ, που πια υποδύεται το θύμα του φόνου). «Δεν νομίζω ότι είναι αρκετά φυσιολογικός για να έχει σεξουαλική ζωή». Πιστός στο μυθιστόρημα, σχεδόν λέξη προς λέξη, ο Ζέιλιαν το χρησιμοποιεί σαν πυξίδα. Ο Ρίπλεϊ που μας δίνουν μαζί με τον Σκοτ είναι όντως queer – είναι «εκτός», «λάθος», όχι ακριβώς «σωστός», και η Μαρτζ το ξέρει. Στο μυθιστόρημα προσθέτει: «Εντάξει, μπορεί να μην είναι αδερφή. Είναι απλά ένα τίποτα, το οποίο είναι χειρότερο».

Η πιθανότητα ο Ρίπλεϊ να είναι ασέξουαλ ή, ακριβέστερα, να απεχθάνεται κάθε είδος δηλωμένης σεξουαλικότητας, κάνει τη δολοφονία του Ντίκι ακόμα πιο φρικτή, επειδή μας στερεί τη λαγνεία ως πιθανή εξήγηση. Ως εκ τούτου, αυτή είναι η πρώτη διασκευή του μυθιστορήματος όπου ακόμη και ο Ρίπλεϊ ίσως να μην ξέρει γιατί δολοφονεί τον Ντίκι.

Ο Ζέιλιαν, ο οποίος υπογράφει το σενάριο και τη σκηνοθεσία και των οκτώ επεισοδίων, θα μπορούσε να αντικαταστήσει τη σεξουαλική ταυτότητα με την οικονομική ανισότητα, μια πιο επίκαιρη επιλογή. Η εκδοχή του Μινγκέλα έπαιξε πολύ με αυτή την ιδέα. Ευτυχώς δεν το έκανε, καθώς η έντονα επηρεασμένη από τον Ρίπλεϊ πρόσφατη ταινία «Saltburn» χρησιμοποίησε αποτελεσματικά αυτό το μοτίβο. 

Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι;  Facebook Twitter
H Ντακότα Φάνινγκ υποδύεται τη Μαρτζ Σέργουντ και ο Τζόνι Φλιν τον Ντίκι Γκρίνλιφ. Φωτ.: Netflix

Όπως και να 'χει, η σεξουαλικότητα δίνει σε κάθε νέα εκδοχή του Ρίπλεϊ περισσότερα περιθώρια για να παίξει απ' ό,τι τα χρήματα, και ο τρόπος που ο Ζέιλιαν τη χρησιμοποιεί παίζει αποτελεσματικά σε ένα άλλο διαισθητικό του άλμα – την απόφασή του να παρουσιάσει τον φίλο του Ντίκι και άμεσο εχθρό του Τομ, τον Φρέντι Μάιλς, όχι ως έναν αντιπαθητικό φωνακλά (στην ταινία του Μινγκέλα τον υποδύθηκε εξαιρετικά ο πληθωρικός Φίλιπ Σέιμουρ Χόφμαν), αλλά ως μια ψυχρή, σεξουαλικά διφορούμενη προσωπικότητα, απειλητική για τη σταθερότητα του Toμ, που την ερμηνεύει εξαιρετικά ο Έλιοτ Σάμνερ (γιος του Sting). 

Απεχθάνονται ο ένας τον άλλον με την πρώτη ματιά. Ο Φρέντι με το που τον γνωρίζει αντιλαμβάνεται ότι ο Τομ είναι ένας αξιολύπητος θεατρίνος, και πιθανόν κρυφός ομοφυλόφιλος. Ο Τομ, βλέποντας στον Φρέντι έναν άνθρωπο που περιφέρει τον ανδρογυνισμό του με αξιώσεις και χωρίς να έχει συνείδηση του τι προκαλεί, τον καταγράφει ως κίνδυνο, ως κάποιον που μπορεί να δει πολύ καθαρά πάρα πολλά. Αυτό οδηγεί, φυσικά, στη δολοφονία και στη φρικιαστική σκηνή όπου ο Τομ, προσπαθώντας να ξεφορτωθεί το πτώμα του Φρέντι, κουβαλάει το πτώμα του όρθιο, με ένα καπέλο στο ματωμένο κεφάλι του, σε έναν δρόμο τη νύχτα, προσποιούμενος ότι κρατάει έναν μεθυσμένο φίλο. Όταν κάποιος πλησιάζει, ο Τομ, έχοντας ανάγκη για ένα πιθανό άλλοθι, κολλάει το σώμα του πάνω στο σώμα του Φρέντι και το φιλάει στηριγμένο σε έναν τοίχο. Είναι και η μοναδική σεξουαλική κίνηση του Τομ σε ολόκληρη τη σειρά των οκτώ επεισοδίων. 

Η σεξουαλικότητα του Toμ είναι τελικά ένα αίνιγμα που ο Ζέιλιαν επιλέγει να αφήσει άλυτο, όπως άλλωστε κάνει και το μυθιστόρημα. Προς το τέλος της σειράς, ένας ντετέκτιβ ρωτά τον Τομ τι άνθρωπος ήταν ο Ντίκι. Εκείνος μετατρέπει την υποψία του Ντίκι σχετικά με την ομοφυλοφιλία του σε ένα νέο αφήγημα, απαντώντας ότι ο Ντίκι ήταν ερωτευμένος μαζί του. Λέει: «Του είπα ότι τον έβρισκα αξιολύπητο και ότι δεν ήθελα να έχω άλλη σχέση μαζί του». Αλλά λίγο πριν από αυτή την ατάκα, σχεδόν σε ονειροπόληση, λέει και κάτι άλλο που θα μπορούσε κάλλιστα να περιγράφει τον εαυτό του: «Τα πάντα πάνω του ήταν θέατρο. Ήξερε ότι ήταν εξαιρετικά ατάλαντος». 

Ripley | Official Trailer | Netflix

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Queer, ειλικρινές και μπροστά από την εποχή του: «Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ» κλείνει τα 25

Οθόνες / Queer, ειλικρινές, μπροστά από την εποχή του: 24 χρόνια από την πρεμιέρα του «Ταλαντούχου κύριου Ρίπλεϊ»

Η μεταφορά του μυθιστορήματος της Πατρίσια Χάισμιθ από τον Άντονι Μινγκέλα δεν διέθετε μόνο ένα λαμπρό καστ αλλά και ευαισθησίες που τη φέρνουν πιο κοντά στο σήμερα.
THE LIFO TEAM
Ο Άντριου Σκοτ για τη δημιουργία της νέας εμβληματικής σειράς μυστηρίου του Netflix «Ripley»

Lifo Picks / Ο ταλαντούχος κύριος Σκοτ και ο «Ripley»

Ο Ιρλανδός ηθοποιός Άντριου Σκοτ μιλά για τη δημιουργία της νέας σειράς μυστηρίου του Netflix, για το πώς ήταν να υποδύεται τον Τομ Ρίπλεϊ, για τις προκλήσεις της μεταφοράς των μυθιστορημάτων της Πατρίτσια Χάισμιθ στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο

Daily / Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο

Το διάσημο μυθιστόρημα της Πατρίτσια Χάισμιθ «Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ» απλώνεται αργά και υποβλητικά στην πιο κινηματογραφικά φιλόδοξη ίσως τηλεοπτική σειρά που έχει παρουσιάσει ποτέ το Netflix.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT
Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Ας μην αφήνουμε τον Θεό στους πιστούς» 

Βιβλίο / Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Αν αξίζει ένα πράγμα στη ζωή, αυτό είναι η ομορφιά»

Εν όψει της εμφάνισής του στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, στις 21 Μαΐου, ο Λατινοαμερικανός συγγραφέας-φαινόμενο Μπενχαμίν Λαμπατούτ μιλά στη LiFO για τον ρόλο της τρέλας στη συγγραφή, τη σχέση επιστήμης και λογοτεχνίας και το μεγαλείο της ήττας – και δηλώνει ακόμα φανατικός κηπουρός και εραστής της φύσης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες: «Έρνεστ Χέμινγουεϊ»

Το Πίσω Ράφι / Ο Χέμινγουεϊ ήταν ένας φωνακλάς νταής αλλά κι ένας σπουδαίος συγγραφέας του 20ού αιώνα

Η βιογραφία «Έρνεστ Χέμινγουεϊ - Μια ζωή σαν μυθοπλασία» του Βρετανού συγγραφέα Άντονι Μπέρτζες αποτυπώνει όχι μόνο την έντονη και περιπετειώδη ζωή του κορυφαίου Αμερικανού ομοτέχνου του αλλά και όλο το εύρος της αντιφατικής προσωπικότητάς του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Βιβλίο / 21η ΔΕΒΘ: Εξωστρέφεια και καλύτερη οργάνωση αλλά μένουν ακόμα πολλά να γίνουν

Απολογισμός της 21ης ΔΕΒΘ που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά υπό την αιγίδα του νεοσύστατου ΕΛΙΒΙΠ. Σε ποιο βαθμό πέτυχε τους στόχους της και ποια στοιχήματα μένει ακόμα να κερδίσει;
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Η ποίηση όχι μόνο αλλάζει τον κόσμο, τον δημιουργεί» ​​​​​​/Μια νέα ανθολογία ελληνικής queer ποίησης μόλις κυκλοφόρησε στα ισπανικά /11 Έλληνες ποιητές σε μια νέα ισπανική queer ανθολογία /Queer ελληνική ποίηση σε μια νέα δίγλωσση ισπανική ανθολογία

Βιβλίο / Μια Ισπανίδα καθηγήτρια μεταφράζει ελληνική queer ποίηση

Η María López Villalba, καθηγήτρια Νέων Ελληνικών στο Πανεπιστήμιο της Μάλαγα, μετέφρασε 11 ελληνικά ποιήματα, σε μια πρόσφατη ανθολογία που προσφέρει στο ισπανόφωνο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει τη σύγχρονη ελληνική queer –και όχι μόνο– ποίηση.
M. HULOT
«Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Βιντσέντζο Λατρόνικο / «Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Ο Ιταλός συγγραφέας και υποψήφιος για το βραβείο Booker, Βιντσέντζο Λατρόνικο, μιλά στη LIFO για το πολυσυζητημένο βιβλίο του «Τελειότητα», στο οποίο αποτυπώνει την αψεγάδιαστη αλλά ψεύτικη ζωή μιας ολόκληρης γενιάς ψηφιακών νομάδων στην Ευρώπη, καθώς και τη μάταιη αναζήτηση της ευτυχίας στην ψηφιακή εποχή.
M. HULOT
Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ