Queer, ειλικρινές, μπροστά από την εποχή του: 24 χρόνια από την πρεμιέρα του «Ταλαντούχου κύριου Ρίπλεϊ»

Queer, ειλικρινές και μπροστά από την εποχή του: «Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ» κλείνει τα 25 Facebook Twitter
Η ταινία συγκέντρωσε το πιο όμορφο και ταλαντούχο καστ από όλες τις ταινίες του Χόλιγουντ εκείνης της δεκαετίας.
0

Η ΠΡΩΤΗ ΔΟΚΙΜΑΣΤΙΚΗ ΠΡΟΒΟΛΗ της ταινίας «Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ» ήταν, όπως θυμάται σήμερα ο παραγωγός της Γουίλιαμ Χόρμπεργκ, «μια απόλυτη καταστροφή». Η ταινία του Άντονι Μινγκέλα, μια νέα διασκευή του ομώνυμου μυθιστορήματος της Πατρίσια Χάισμιθ, προσγείωνε τον τυχοδιώκτη Τομ Ρίπλεϊ (Ματ Ντέιμον) σ’ ένα κοσμοπολίτικο ιταλικό θρίλερ τη δεκαετία του ’50, όπου βρίσκεται σε μόνιμες διακοπές ο κακομαθημένος γόνος Ντίκι Γκρίνλιφ (Τζουντ Λο) μαζί με τη φίλη του Μαρτζ (Γκουίνεθ Πάλτροου), σα να είχε πέσει κατευθείαν από τον ηλιόλουστο σικελικό ουρανό.

Από πού ήρθε ο Τομ Ρίπλεϊ, γιατί βρέθηκε εκεί και, κυρίως, γιατί στη μέση της ταινίας σκοτώνει τον Ντίκι μέσα σε μια βάρκα στα ανοιχτά της Λιγουρίας; Το κοινό της προβολής εξεγέρθηκε. «Όταν το κουπί έπεσε στο κεφάλι του Τζουντ Λο, ήταν σα να είχε πέσει στο κεφάλι των θεατών», λέει ο Χόρμπεργκ. «Ήταν εντελώς απροετοίμαστοι γι’ αυτή την απότομη στροφή της ταινίας».  

Ο Σίντνεϊ Πόλακ, η εταιρεία παραγωγής του οποίου ήταν ο βασικός χρηματοδότης της ταινίας, έδωσε στον σκηνοθέτη μια συμβουλή καθώς συζητούσαν για τις αναπόφευκτες επεμβάσεις που θα ακολουθούσαν: «Μπορείς να οδηγήσεις το λεωφορείο όπου θέλεις, αλλά αν στο μπροστινό του μέρος ο προορισμός γράφει "κόλαση", πρέπει να ενημερώνεις τους επιβάτες κατά την επιβίβαση».

Αυτό που έκανε ο Μινγκέλα, φρέσκος από το Όσκαρ που είχε κερδίσει για τον «Άγγλο ασθενή», ήταν να αναδιαμορφώσει τα πρώτα λεπτά της ταινίας, ανακαλώντας το πνεύμα του Χίτσκοκ (οι τίτλοι αρχής παραπέμπουν στο North by Northwest, η μουσική θυμίζει το Vertigo). Πρόσθεσε επίσης μια ακολουθία από flashbacks, έγραψε μαζί με τον συνθέτη Gabriel Yared μια στοιχειωμένη άρια και μάλιστα έπεισε τη Sinéad O'Connor να την ερμηνεύσει. Η υπόλοιπη ταινία κύλησε χωρίς αλλαγές. Όταν βγήκε στις αίθουσες ανήμερα τα Χριστούγεννα, ανέβηκε κατευθείαν στην πρώτη θέση του αμερικανικού box office.

Παρά τις εξαιρετικές κριτικές, η ταινία δεν κατέληξε ως μια από τις μεγάλες επιτυχίες της χρονιάς. Η συγκομιδή πέντε μόλις υποψηφιοτήτων για Όσκαρ (όχι καλύτερης ταινίας όμως) έδειξε ότι και η ίδια η βιομηχανία, το σεβόταν μάλλον το φιλμ περισσότερο παρά το αγαπούσε, ειδικά από τη στιγμή που η ταινία δεν κέρδισε ούτε ένα.

«Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ» ήταν πάντα μια μελέτη αντιφάσεων. Η ταινία συγκέντρωσε το πιο όμορφο και ταλαντούχο καστ από όλες τις ταινίες του Χόλιγουντ εκείνης της δεκαετίας (εκτός από το κεντρικό ερωτικό τρίγωνο, σημαντικούς ρόλους είχαν στην ταινία ερμηνευτικά μεγαθήρια όπως η Κέιτ Μπλάνσετ και ο Φίλιπ Σίμορ Χόφμαν).

Αλλά υπήρχε και το θέμα του περιεχομένου: ένα περίεργο, κυκλοθυμικό, σέξι αλλά αντιηρωικό δράμα που τύχαινε επίσης να είναι ειλικρινά queer, γεμάτο προδοσίες και φονικά, και χωρίς κανενός είδους χάπι εντ. Ο Ματ Ντέιμον, η Γκουίνεθ Πάλτροου, ο σκηνοθέτης του «Άγγλου ασθενή» – όλα έμοιαζαν να υπόσχονται μια επική ιστορία αγάπης. Ο «Ρίπλεϊ» ήταν σχεδόν το ακριβώς αντίθετο, κάτι που, 25 χρόνια αργότερα, φαίνεται εντυπωσιακό και επίκαιρο, ακόμα κι αν τότε έμοιαζε ριζικά εκτός εποχής.

Queer, ειλικρινές και μπροστά από την εποχή του: «Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ» κλείνει τα 25 Facebook Twitter
«Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ» ήταν πάντα μια μελέτη αντιφάσεων.

Ποιο ακριβώς είναι το παιχνίδι του Τομ, καθώς μιμείται τη συμπεριφορά του Ντίκι και στη συνέχεια ουσιαστικά γίνεται εκείνος; Στο μυθιστόρημα της Χάισμιθ, η σεξουαλικότητά του Τομ είναι κυρίως κωδικοποιημένη. Αλλά η εμμονή του Τομ με τον Ντίκι φαίνεται να επεκτείνεται πέρα από την επιθυμία του για κοινωνική αναρρίχηση. «Αισθανθήκαμε ότι το βιβλίο έπρεπε να επανεξεταστεί με γνώμονα την εποχή που γυρίζαμε την ταινία», λέει σήμερα ο Χόρμπεργκ. Θέλαμε να καταστήσουμε σαφή την έλξη του Τομ προς τον Ντίκι και την εμπειρία του ως καταπιεσμένου ομοφυλόφιλου άνδρα στη δεκαετία του 1950».

«Δεν θα ήθελα ποτέ να συμπεράνει κανείς ότι υπάρχει σχέση μεταξύ των πράξεών του στην ταινία και της σεξουαλικότητάς του», δήλωνε ο Άντονι Μινγκέλα (που δυστυχώς έφυγε πρόωρα από την ζωή το 2008) στους New York Times το 1999. «Αλλά είναι επίσης θλιβερό να μπορείς να γράψεις για έναν γκέι χαρακτήρα μόνο αν συμπεριφέρεται σωστά – αυτό είναι ένα άλλο είδος τυραννίας».

Παρά τις εξαιρετικές κριτικές, η ταινία δεν κατέληξε ως μια από τις μεγάλες επιτυχίες της χρονιάς. Η συγκομιδή πέντε μόλις υποψηφιοτήτων για Όσκαρ (όχι καλύτερης ταινίας όμως) έδειξε ότι και η ίδια η βιομηχανία σεβόταν το φιλμ περισσότερο μάλλον, παρά το αγαπούσε, ειδικά από τη στιγμή που η ταινία δεν κέρδισε ούτε ένα. Ίσως μπορεί να υποτιμηθεί εύκολα, επειδή, παρά το ζοφερό και μελαγχολικό της θέμα, παραμένει εξαιρετικά ψυχαγωγική. Η ομορφιά και η κτηνωδία κατεβαίνουν μαζί σαν δροσερό Aperol.

Σε κάθε περίπτωση όμως της αξίζει μια πιο σοβαρή επανεκτίμηση, έστω και με αφορμή τη νέα σειρά με ήρωα τον Ρίπλεϊ που θα κυκλοφορήσει σύντομα στο Netflix με πρωταγωνιστή τον Άντριου Σκοτ.

The Talented Mr. Ripley Trailer (1999)

Με στοιχεία από Vanity Fair

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Lifo Videos / Βασίλη και Δάφνη, πώς γυρίσατε την πιο αφοπλιστική ερωτική σκηνή του ελληνικού σινεμά;

Ο βραβευμένος σκηνοθέτης και σεναριογράφος Βασίλης Κεκάτος, μαζί με την πρωταγωνίστριά του, Δάφνη Πατακιά, μιλούν για όσα έζησαν στα γυρίσματα της ταινίας «Οι άγριες μέρες μας» – μιας ιστορίας με χαρακτήρες που είναι «γλυκά τσογλανάκια».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Οθόνες / «Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Ένα αποκαλυπτικό ελληνικό ντοκιμαντέρ που αποτυπώνει την ωμή αλήθεια για το άθλημα του bodybuilding –έναν κόσμο όπου δοκιμάζονται τα όρια σώματος και πνεύματος– έρχεται στις αίθουσες την Πέμπτη 29 Μαΐου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Είναι η «Κιούκα» η «ελληνική ταινία της χρονιάς»;

The Review / Τι είναι αυτό που κάνει την ταινία «Κιούκα» να συζητιέται τόσο;

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την ταινία «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού» του 31χρονου Κωστή Χαραμουντάνη. Πώς καταφέρνει το όραμα ενός millennial σκηνοθέτη να ξεχωρίζει στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά — και γιατί αξίζει την προσοχή μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Οθόνες / Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Με αφορμή την έξοδο του «Oh, Canada» στις εγχώριες αίθουσες, ανατρέχουμε στο σύνολο της καριέρας ενός σταρ που οι περισσότεροι θεωρούμε δεδομένο, ίσως επειδή όσα κάνει στην οθόνη φαντάζουν τόσο ανεπιτήδευτα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ανταπόκριση από τις Κάννες / Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ως άλλος Αμερικανός στο Παρίσι του ’60, ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ με τη φετινή του συμμετοχή, το ασπρόμαυρο «Nouvelle Vague», αποτίνει φόρο τιμής στον θρυλικό auteur του γαλλικού Νέου Κύματος, υπενθυμίζοντάς μας την τέχνη (και το θράσος) της νεότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Οθόνες / Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Ο Θοδωρής Σελέκος μεγάλωσε στο Νέο Ηράκλειο και ασχολείται με τον κινηματογράφο . Στα πρώτα του βήματα ήταν μέρος της κολεκτίβας ATH KIDS. Έχει σκηνοθετήσει βιντεοκλίπ για καλλιτέχνες όπως ο Ethismos, ο Saske, οι Sworr και διαφημιστικά για brands όπως η Muerte Inc. Παλιότερα άκουγε περισσότερη hip-hop μουσική. Τώρα ακούει jazz και soul. Η πρώτη ταινία μικρού μήκους του ονομάζεται «Can you water a garden with tears?». Του αρέσει η ησυχία και οι αργές ταινίες.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Κάννες 2025 / Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Στην τελετή έναρξης του Φεστιβάλ Καννών, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο εξαπέλυσε για ακόμη μία φορά σφοδρή κριτική κατά της αμερικανικής πολιτικής, μια μικρή γαλλική ταινία εγκαινίασε το φεστιβάλ, ενώ οι λαμπερές σταρ υποχρεώθηκαν να περιορίσουν τις ημίγυμνες εμφανίσεις τους στο κόκκινο χαλί.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι τελοσπάντων αυτός ο Λεός Καράξ;

Οθόνες / Λεός Καράξ: Ποιος είναι ο σκηνοθέτης του Holy Motors;

«Δεν είμαι εγώ», δηλώνει ο ασυμβίβαστος Γάλλος δημιουργός στον τίτλο της φιλμικής του αυτοβιογραφίας, εντείνοντας το μυστήριο γύρω από το πρόσωπό του και προσθέτοντας ακόμη μία ψηφίδα σε ένα συναρπαστικό καλλιτεχνικό work in progress.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Μυθολογίες / «Όποτε θέλω να κλάψω, βλέπω το The Hours»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Το πρώτο ερωτικό σκίρτημα ήρθε με το Persona του Μπέργκμαν. Όταν είδε το Happy Together του Wong Kar-Wai, ήθελε να ουρλιάξει. Τα παθιασμένα συναισθήματα έχουν τον πρώτο λόγο στην κινηματογραφική λίστα του ηθοποιού και σκηνοθέτη.
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
movies

Οθόνες / Η Σταχτοπούτα αλλιώς και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το διάσημο παραμύθι γίνεται ταινία τρόμου, εφηβικά δράματα και η καινούργια σκηνοθετική δουλειά του διεθνούς φήμης Έλληνα διευθυντή φωτογραφίας Φαίδωνα Παπαμιχαήλ – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM