«Συγγενής»: Ένα ταξίδι αυτογνωσίας με μια μεγάλη ανατροπή

Καρολίνα Μέρμηγκα: «Συγγενής» Facebook Twitter
H Καρολίνα Μέρμηγκα γεννήθηκε το ’57, σπούδασε νομικά, εργάστηκε ως δικηγόρος και δημοσιογράφος.
0


«ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΖΩΗ; Πότε ξεκινά; Τη στιγμή της γονιμοποίησης ή αργότερα στην κύηση; Και πού ακριβώς; In vitro, στις παγέτες με το κρύο άζωτο ή στη μήτρα; Σε κάθε μήτρα; Κι επομένως, πότε αυτό που “διακόπτουμε” είναι ζωντανό, πότε το σκοτώνουμε;»

Οι ερωτήσεις πέφτουν σαν πολυβόλο. Τις ξεστομίζει μια δημοσιογράφος στον αρχισυντάκτη της, φλεγόμενη να ξεκινήσει το ρεπορτάζ της για τη ζωή που παραγγέλλεται και κατασκευάζεται στα εργαστήρια, για τη ζωή που συσκευάζεται και αποθηκεύεται για μελλοντική χρήση, για τα επιτεύγματα της γενετικής που υπόσχονται θαύματα και μας παρασύρουν ενίοτε στην ύβρι...

Η σκηνή ξεπροβάλλει σ' ένα από τα πρώτα κεφάλαια του μυθιστορήματος της Καρολίνας Μέρμηγκα «Συγγενής» (Μελάνι, 2013), αλλά τα παραπάνω ερωτήματα αποτελούν μέρος μόνο του υλικού του. Ξεφυλλίζοντάς το κανείς από την ανάποδη και βλέποντας την εκτενή βιβλιογραφία στο παράρτημά του, υπάρχει ο κίνδυνος να ξεγελαστεί, νομίζοντας πως πρόκειται για μελέτη. Κι όμως, ενώ στις σελίδες του γίνεται λόγος για την τεχνητή γονιμοποίηση, για δωρητές σπέρματος, για νομικές αντιδικίες ή για την αποκωδικοποίηση του DNA, πρόκειται για ένα καθαρόαιμο, καλοκουρδισμένο μυθιστόρημα που σε καλεί να σκεφτείς.

 «Υπάρχει και μια συγγένεια ακόμη: αυτή που έχουμε με τον εαυτό μας και που χτίζουμε χρόνο με το χρόνο, καθώς μεγαλώνουμε. Όταν είσαι πολύ νέος, δεν τη γνωρίζεις αυτή τη σχέση, κοιτιέσαι στον καθρέφτη κι αναρωτιέσαι ποιος είναι αυτός εκεί μέσα, αλλά μετά, με την ηλικία, φτάνει μια στιγμή που μπορείς να πεις, έτσι είμαι εγώ». 

Εκείνο που προσεγγίζει ουσιαστικά η Μέρμηγκα με όχημα τις επιστημονικές εξελίξεις είναι οι ανθρώπινες σχέσεις, όπως αυτές ορίζονται από τα δεσμά της οικογένειας, τις υπαρξιακές μας ανάγκες, τις κοινωνικές συμβάσεις, τις φιλικές και ερωτικές μας επιλογές. Η λαχτάρα της κεντρικής ηρωίδας, της Αλεξάνδρας, να εξερευνήσει «το πιο τρομακτικό θρίλερ που παίζεται κάτω απ' τα μάτια μας, πιάνοντας τη νομοθεσία στον ύπνο», έχει πυροδοτηθεί από την περιπέτεια μιας φίλης της που έχει χάσει από λευχαιμία το παιδί της.

cover
KANTE ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: 
Καρολίνα Μέρμηγκα, Συγγενής, εκδόσεις Μελάνι

Η τελευταία είναι αποφασισμένη να κινήσει γη και ουρανό για να δώσει ζωή στα κατεψυγμένα έμβρυα της νεκρής της κόρης, αδιαφορώντας για τις αντιρρήσεις του γαμπρού της, οχυρωμένη πίσω από το πένθος και την απόγνωση. Κι εκεί που η Αλεξάνδρα σκέφτεται πώς να τη συνεφέρει, μια μεγάλη ανατροπή έρχεται ν' αναστατώσει το δικό της σπιτικό, κλονίζοντας τις βεβαιότητες που έτρεφε.

Η ίδια και ο δικηγόρος σύζυγός της, ο Μιχάλης, αστικής καταγωγής και οι δυο, στα πενήντα και κάτι, εμφανίζονται σαν ένα μάλλον αξιοζήλευτο ζευγάρι. Μπορεί ο γάμος τους να μην επιστέγασε κάποιο θυελλώδες πάθος, μπορεί στην πορεία να θάμπωσε κάπως η εικόνα που έτρεφαν ο ένας για τον άλλο, αλλά έχουν παραμείνει σύντροφοι και στα καλά και στα κακά κι έχουν μεγαλώσει με περίσσευμα αγάπης τον εικοσάχρονο γιο τους. Ώσπου μια μέρα, εντελώς ξαφνικά, βλέπουν να εισβάλλει στη ζωή τους μια τριαντάχρονη γυναίκα, η οποία ισχυρίζεται πως είναι καρπός μιας παλιάς, σύντομης σχέσης του Μιχάλη με επαρχιώτισσα συμφοιτήτριά του και αποζητά να γνωρίσει τον πατέρα που της έλειψε...

Αυτό είναι το βασικό νήμα της πλοκής στο «Συγγενής», με τη Μέρμηγκα να το ξεδιπλώνει πότε από την οπτική γωνία της Αλεξάνδρας, πότε από εκείνη του άντρα της. Ο Μιχάλης, σοκαρισμένος, δεν θέλει και πολύ για να υιοθετήσει την εκδοχή της «άγνωστης κόρης»: στο πρόσωπό της αναγνωρίζει τα χαρακτηριστικά του, στην ελκυστική της κορμοστασιά ανακαλεί την παλιά του αγάπη, και ο λανθάνων ερωτισμός που αναπτύσσεται ανάμεσά τους σύντομα θ' αρχίσει να φαντάζει πολύ απειλητικός. Η Αλεξάνδρα, από τη μεριά της, εξαρχής καχύποπτη, προσπαθεί να διαχειριστεί την κατάσταση με ψυχραιμία, αλλά το αναπάντεχο αυτό γεγονός φέρνει στην επιφάνεια ό,τι απωθούσε μέσα της για χρόνια και την οδηγεί στο να επανεξετάσει όλο της το παρελθόν. Ακόμη και οι φίλοι που περιστοιχίζουν το ζευγάρι φωτίζονται πια αλλιώς...

Λίγους μήνες αργότερα, η Αλεξάνδρα θα το έχει συνειδητοποιήσει για τα καλά: «Υπάρχει και μια συγγένεια ακόμη: αυτή που έχουμε με τον εαυτό μας και που χτίζουμε χρόνο με το χρόνο, καθώς μεγαλώνουμε. Όταν είσαι πολύ νέος, δεν τη γνωρίζεις αυτή τη σχέση, κοιτιέσαι στον καθρέφτη κι αναρωτιέσαι ποιος είναι αυτός εκεί μέσα, αλλά μετά, με την ηλικία, φτάνει μια στιγμή που μπορείς να πεις, έτσι είμαι εγώ. Είμαι πεισματάρα, είμαι ονειροπαρμένη, αλλά είμαι και συμπονετική, είμαι και ανοιχτή στις ανάγκες των άλλων. Αυτή είμαι. Αλλά μετά, μπορεί να έρθει κάποιος και να σου το πάρει πίσω. Να σου πει ότι, όχι, δεν είσαι ούτε καλή, ούτε συμπονετική, μια υποκρίτρια είσαι. Να σου αφαιρέσει αυτό που πιο πολύ απ' όλα χρειάζεσαι: να ξέρεις ποια είσαι».

Ταξίδι αυτογνωσίας, το «Συγγενής» είναι το τρίτο βιβλίο της Καρολίνας Μέρμηγκα. Γεννήθηκε το ’57, σπούδασε νομικά, εργάστηκε ως δικηγόρος και δημοσιογράφος, και έχει δημοσιεύσει ακόμη δύο συλλογές διηγημάτων και τα μυθιστορήματα «Ο Έλληνας γιατρός», «Κάτι κρυφό μυστήριο» (Μελάνι) και «Ο κήπος της Αμαλίας» (Πατάκης).

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Βιβλίο / Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Ο Πέρσιβαλ Έβερετ έγραψε ένα άκρως επίκαιρο, δεδομένων των τελευταίων ημερών, βιβλίο, που ταυτόχρονα φιλοδοξεί να καταστεί κλασικό, για τον ρατσισμό και τη χαμένη ανθρωπιά, και κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας των ΗΠΑ και το Πούλιτζερ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη, κιθαρίστα και σκιτσογράφο Κώστα Μπέζο, που ξαναγράφει την ιστορία της Ελλάδας πριν από το 1940

Βιβλίο / «Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη Κώστα Μπέζο

Τη δεκαετία του ’30 άνθισε στην Ελλάδα ένα μουσικό είδος «διαφυγής» από τη σκληρή πραγματικότητα, οι χαβάγιες. Ο Κώστας Μπέζος, αινιγματική μορφή μέχρι πρόσφατα και σημαντικός ρεμπέτης και σκιτσογράφος, έγραψε μια ανείπωτη ιστορία, διαφορετική από αυτή που η επίσημη ιστορία έχει καταγράψει για την εποχή του Μεσοπολέμου.  
M. HULOT
Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Βιβλίο / Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Η Καταλανή συγγραφέας, που έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς της σύγχρονης queer λογοτεχνίας, μεταφράζεται παγκοσμίως και τη θαυμάζει ο Αλμοδόβαρ, μιλά στη LiFO για το τι σημαίνει να ζεις ελεύθερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Βιβλίο / Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Το πρώτο βιβλίο του Φάνη Παπαδημητρίου είναι μια συγκινητική εξομολόγηση για το ατύχημα στα 19 του που τον καθήλωσε σε αμαξίδιο, την πάλη του με τον τζόγο και τον αγώνα που έδωσε να ξαναφτιάξει τη ζωή του «μετά το τσουνάμι που ήρθε και τα σάρωσε όλα».
M. HULOT
«Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Το πίσω ράφι  / «Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Πιστή στην κλασική μορφή του μυθιστορήματος, αλλά ταυτόχρονα ανατρεπτική και μεταμοντέρνα, η καυστική σάτιρα του Τζόναθαν Κόου για τη βρετανική άρχουσα τάξη των αρχών της δεκαετίας του ’90 διαβάζεται μονορούφι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
ΕΠΕΞ Γυναικείες φωνές από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Βιβλίο / Από τη Μαλαισία μέχρι το Μεξικό: 5 νέα βιλία που αξίζει να διαβάσετε

5 συγγραφείς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη χαράζουν νέους δρόμους στη λογοτεχνία. Ανάμεσά τους, η Τζόχα Αλχάρθι που κέρδισε το Booker και η βραβευμένη με Πούλιτζερ Κριστίνα Ριβέρα Γκάρσα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Αρχαιολογία / Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Η διακεκριμένη ιστορικός Mary Beard στο βιβλίο της «Οι Ρωμαίοι Αυτοκράτορες. Οι ηγεμόνες του αρχαίου ρωμαϊκού κόσμου», παρουσιάζει τη ζωή και το έργο των αυτοκρατόρων μέσα από ανεκδοτολογικές αφηγήσεις και συναρπαστικές λεπτομέρειες, που θυμίζουν απολαυστικό μυθιστόρημα. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια εστιάζει στον ρόλο των δούλων, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στη σεξουαλική ζωή των Ρωμαίων αυτοκρατόρων.
M. HULOT
Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ