«Συγγενής»: Ένα ταξίδι αυτογνωσίας με μια μεγάλη ανατροπή

Καρολίνα Μέρμηγκα: «Συγγενής» Facebook Twitter
H Καρολίνα Μέρμηγκα γεννήθηκε το ’57, σπούδασε νομικά, εργάστηκε ως δικηγόρος και δημοσιογράφος.
0


«ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΖΩΗ; Πότε ξεκινά; Τη στιγμή της γονιμοποίησης ή αργότερα στην κύηση; Και πού ακριβώς; In vitro, στις παγέτες με το κρύο άζωτο ή στη μήτρα; Σε κάθε μήτρα; Κι επομένως, πότε αυτό που “διακόπτουμε” είναι ζωντανό, πότε το σκοτώνουμε;»

Οι ερωτήσεις πέφτουν σαν πολυβόλο. Τις ξεστομίζει μια δημοσιογράφος στον αρχισυντάκτη της, φλεγόμενη να ξεκινήσει το ρεπορτάζ της για τη ζωή που παραγγέλλεται και κατασκευάζεται στα εργαστήρια, για τη ζωή που συσκευάζεται και αποθηκεύεται για μελλοντική χρήση, για τα επιτεύγματα της γενετικής που υπόσχονται θαύματα και μας παρασύρουν ενίοτε στην ύβρι...

Η σκηνή ξεπροβάλλει σ' ένα από τα πρώτα κεφάλαια του μυθιστορήματος της Καρολίνας Μέρμηγκα «Συγγενής» (Μελάνι, 2013), αλλά τα παραπάνω ερωτήματα αποτελούν μέρος μόνο του υλικού του. Ξεφυλλίζοντάς το κανείς από την ανάποδη και βλέποντας την εκτενή βιβλιογραφία στο παράρτημά του, υπάρχει ο κίνδυνος να ξεγελαστεί, νομίζοντας πως πρόκειται για μελέτη. Κι όμως, ενώ στις σελίδες του γίνεται λόγος για την τεχνητή γονιμοποίηση, για δωρητές σπέρματος, για νομικές αντιδικίες ή για την αποκωδικοποίηση του DNA, πρόκειται για ένα καθαρόαιμο, καλοκουρδισμένο μυθιστόρημα που σε καλεί να σκεφτείς.

 «Υπάρχει και μια συγγένεια ακόμη: αυτή που έχουμε με τον εαυτό μας και που χτίζουμε χρόνο με το χρόνο, καθώς μεγαλώνουμε. Όταν είσαι πολύ νέος, δεν τη γνωρίζεις αυτή τη σχέση, κοιτιέσαι στον καθρέφτη κι αναρωτιέσαι ποιος είναι αυτός εκεί μέσα, αλλά μετά, με την ηλικία, φτάνει μια στιγμή που μπορείς να πεις, έτσι είμαι εγώ». 

Εκείνο που προσεγγίζει ουσιαστικά η Μέρμηγκα με όχημα τις επιστημονικές εξελίξεις είναι οι ανθρώπινες σχέσεις, όπως αυτές ορίζονται από τα δεσμά της οικογένειας, τις υπαρξιακές μας ανάγκες, τις κοινωνικές συμβάσεις, τις φιλικές και ερωτικές μας επιλογές. Η λαχτάρα της κεντρικής ηρωίδας, της Αλεξάνδρας, να εξερευνήσει «το πιο τρομακτικό θρίλερ που παίζεται κάτω απ' τα μάτια μας, πιάνοντας τη νομοθεσία στον ύπνο», έχει πυροδοτηθεί από την περιπέτεια μιας φίλης της που έχει χάσει από λευχαιμία το παιδί της.

cover
KANTE ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: 
Καρολίνα Μέρμηγκα, Συγγενής, εκδόσεις Μελάνι

Η τελευταία είναι αποφασισμένη να κινήσει γη και ουρανό για να δώσει ζωή στα κατεψυγμένα έμβρυα της νεκρής της κόρης, αδιαφορώντας για τις αντιρρήσεις του γαμπρού της, οχυρωμένη πίσω από το πένθος και την απόγνωση. Κι εκεί που η Αλεξάνδρα σκέφτεται πώς να τη συνεφέρει, μια μεγάλη ανατροπή έρχεται ν' αναστατώσει το δικό της σπιτικό, κλονίζοντας τις βεβαιότητες που έτρεφε.

Η ίδια και ο δικηγόρος σύζυγός της, ο Μιχάλης, αστικής καταγωγής και οι δυο, στα πενήντα και κάτι, εμφανίζονται σαν ένα μάλλον αξιοζήλευτο ζευγάρι. Μπορεί ο γάμος τους να μην επιστέγασε κάποιο θυελλώδες πάθος, μπορεί στην πορεία να θάμπωσε κάπως η εικόνα που έτρεφαν ο ένας για τον άλλο, αλλά έχουν παραμείνει σύντροφοι και στα καλά και στα κακά κι έχουν μεγαλώσει με περίσσευμα αγάπης τον εικοσάχρονο γιο τους. Ώσπου μια μέρα, εντελώς ξαφνικά, βλέπουν να εισβάλλει στη ζωή τους μια τριαντάχρονη γυναίκα, η οποία ισχυρίζεται πως είναι καρπός μιας παλιάς, σύντομης σχέσης του Μιχάλη με επαρχιώτισσα συμφοιτήτριά του και αποζητά να γνωρίσει τον πατέρα που της έλειψε...

Αυτό είναι το βασικό νήμα της πλοκής στο «Συγγενής», με τη Μέρμηγκα να το ξεδιπλώνει πότε από την οπτική γωνία της Αλεξάνδρας, πότε από εκείνη του άντρα της. Ο Μιχάλης, σοκαρισμένος, δεν θέλει και πολύ για να υιοθετήσει την εκδοχή της «άγνωστης κόρης»: στο πρόσωπό της αναγνωρίζει τα χαρακτηριστικά του, στην ελκυστική της κορμοστασιά ανακαλεί την παλιά του αγάπη, και ο λανθάνων ερωτισμός που αναπτύσσεται ανάμεσά τους σύντομα θ' αρχίσει να φαντάζει πολύ απειλητικός. Η Αλεξάνδρα, από τη μεριά της, εξαρχής καχύποπτη, προσπαθεί να διαχειριστεί την κατάσταση με ψυχραιμία, αλλά το αναπάντεχο αυτό γεγονός φέρνει στην επιφάνεια ό,τι απωθούσε μέσα της για χρόνια και την οδηγεί στο να επανεξετάσει όλο της το παρελθόν. Ακόμη και οι φίλοι που περιστοιχίζουν το ζευγάρι φωτίζονται πια αλλιώς...

Λίγους μήνες αργότερα, η Αλεξάνδρα θα το έχει συνειδητοποιήσει για τα καλά: «Υπάρχει και μια συγγένεια ακόμη: αυτή που έχουμε με τον εαυτό μας και που χτίζουμε χρόνο με το χρόνο, καθώς μεγαλώνουμε. Όταν είσαι πολύ νέος, δεν τη γνωρίζεις αυτή τη σχέση, κοιτιέσαι στον καθρέφτη κι αναρωτιέσαι ποιος είναι αυτός εκεί μέσα, αλλά μετά, με την ηλικία, φτάνει μια στιγμή που μπορείς να πεις, έτσι είμαι εγώ. Είμαι πεισματάρα, είμαι ονειροπαρμένη, αλλά είμαι και συμπονετική, είμαι και ανοιχτή στις ανάγκες των άλλων. Αυτή είμαι. Αλλά μετά, μπορεί να έρθει κάποιος και να σου το πάρει πίσω. Να σου πει ότι, όχι, δεν είσαι ούτε καλή, ούτε συμπονετική, μια υποκρίτρια είσαι. Να σου αφαιρέσει αυτό που πιο πολύ απ' όλα χρειάζεσαι: να ξέρεις ποια είσαι».

Ταξίδι αυτογνωσίας, το «Συγγενής» είναι το τρίτο βιβλίο της Καρολίνας Μέρμηγκα. Γεννήθηκε το ’57, σπούδασε νομικά, εργάστηκε ως δικηγόρος και δημοσιογράφος, και έχει δημοσιεύσει ακόμη δύο συλλογές διηγημάτων και τα μυθιστορήματα «Ο Έλληνας γιατρός», «Κάτι κρυφό μυστήριο» (Μελάνι) και «Ο κήπος της Αμαλίας» (Πατάκης).

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ