Senna: Ο άνθρωπος και ο μύθος.

Facebook Twitter
0

SENNA

Το 2006 έφτασε στα χέρια μου ένα βιβλίο του δημοσιογράφου Βασίλη Τσακίρογλου με τον τίτλο «Ayrton Senna: Adeus», που ολοκληρώθηκε τελικά σε δύο τόμους, 1200 σελίδων συνολικά. Πάντα μου φάνταζε υπερβολή και ο βαρύγδουπος τίτλος και ο όγκος του. Έστω κι αν πρόκειται για τη βιογραφία του διασημότερου πιλότου της Formula 1, που πέθανε σε ηλικία 34 ετών και ο τραγικός του θάνατος του, όπως ήταν φυσικό, τον μετέτρεψε σε θρύλο. Μέχρι που το «Senna», ένα ντοκιμαντέρ που προβλήθηκε πριν λίγες μέρες στις Νύχτες Πρεμιέρας με έκανε να αλλάξω άρδην γνώμη. Γιατί πήγα πιστεύοντας πως θα δω μια ταινία για ένα μύθο και αντί γι' αυτό είδα έναν άνθρωπο, χωρίς όμως να έχει ξεθωριάσει ούτε σπιθαμή από τη λάμψη του. Και δεν δηλώνω καν φαν της F1...

Το «Senna», σε σκηνοθεσία του Βρετανού Asif Kapadia, κέρδισε φέτος το Βραβείο Κοινού στο φεστιβάλ ανεξάρτητων παραγωγών του Σάντανς και έχει βάλει πλώρη και για τις λίστες των επόμενων Όσκαρ. Η ταινία παρακολουθεί την εξέλιξη του Βραζιλιάνου Ayrton Senna da Silva από το 1984 που έκανε το ντεμπούτο του στη F1 με την άσημη Toleman –για να μεταπηδήσει κατά σειρά στις Lotus, McLaren και Williams– τις κόντρες με τον μεγάλο του αντίπαλο τον Γάλλο Alain Prost, την κούρσα προς την κορυφή με τα τρία παγκόσμια πρωταθλήματα, τις 33 νίκες σε Grand Prix, τις 65 pole positions και το δραματικό τέλος την Πρωτομαγιά του 1994 στην πίστα της Ίμολα, στο Grand Prix του San Marino.

Η αφήγηση πραγματοποιείται μέσα από αρχειακό υλικό, ευφυέστατα μονταρισμένο και επιλεγμένο μέσα από χιλιάδες ώρες προβολής, το μεγαλύτερο μέρος του οποίου παρουσιάζεται για πρώτη φορά στη δημοσιότητα. Πλάνα αγώνων, συνεντεύξεις τύπου, meeting παραγόντων, home videos με προσωπικές στιγμές, τηλεοπτικές εκπομπές, σε μια καταιγιστική ροή, διανθίζονται από συνεντεύξεις ανθρώπων που τον έζησαν από κοντά, σε voice-over πάντα και χωρίς να προβάλλονται οι ίδιοι.

Νιώθεις σαν να μπαίνεις στα άδυτα των αδύτων της F1. Είσαι μέσα στο cockpit και νιώθεις την υπερπροσπάθεια, τρέχεις μαζί με τον Senna, ακούς τους τροχούς που αφηνιάζουν στην άσφαλτο. Τα άγρια ουρλιαχτά χαράς που ακούγονται από την ενσωματωμένη κάμερα τη στιγμή που τερματίζει δονούν και σένα.

Η ταινία εστιάζει στην αιώνια αντιπαλότητά του με τον Prost, που έκανε ακόμα πιο δημοφιλές το άθλημα. Το ύφος του στις πρώτες συνεντεύξεις είναι άνετο, χωρίς αλαζονεία, σε αντίθεση με τον αρχικά ομόσταυλο του στην McLaren, που δεν μπορεί να κρύψει το φόβο του. Εκπροσωπούν δύο διαφορετικές σχολές. Από τη μια οι πολιτικοί ελιγμοί και η αποφυγή του κινδύνου του Prost, από την άλλη η έμπνευση του Senna με focus μόνο στη νίκη. Μια μονομαχία γιγάντων που επαναλαμβάνεται αέναα σε όλα τα πεδία, από την τέχνη μέχρι τον μηχανοκίνητο αθλητισμό. Ο νέος που κουβαλά κάτι φρέσκο κι ο παλιός που προσπαθεί να διατηρήσει τα κεκτημένα. Απλά στις πίστες οι προνομιακές γραμμές εκκίνησης είναι οριοθετημένες...

senna

Η βροχή για τον μάγο της πρόσφυσης ήταν το καλύτερο του. Η ειδοποιός διαφορά φάνηκε από την αρχή της καριέρας του όταν μετέτρεψε σε προτέρημα την αδυναμία των άλλων. Στο Grand Prix του Μονακό η καταρρακτώδης βροχή που εξουδετέρωσε όλους τους αντιπάλους αυτόν τον ανέδειξε και τον έκανε να χορεύει στη βρεγμένη πίστα.

Το «Senna» αποτελεί λαμπρό παράδειγμα για το πώς θα έπρεπε να είναι τα ντοκιμαντέρ και οι βιογραφικές ταινίες αυτού του τύπου. Συνήθως, είτε βλέπουμε έναν ωραιοποιημένο μύθο και αναρωτιόμαστε για τα μη εμφανή τρωτά του σημεία, είτε παρακολουθούμε μια δήθεν απομυθοποίηση, που μοιάζει να έχει μοναδικό σκοπό να αποκαθηλώσει αλλά και πάλι χωρίς να πείθει.

Εδώ αντίθετα έχουμε ισορροπία σε τεντωμένο σκοινί. Ο Senna  δείχνει γήινος χωρίς αυτό απαραίτητα να σημαίνει αδυναμία και αποδόμηση της εικόνας του και συγκινεί με την αλήθεια του, χωρίς να εκτρέπεται προς το μελό. Ο Kapadia σκηνοθετεί μια κατά βάσιν συγκινητική και ανθρώπινη ταινία κι ας έχει για ήρωες ακριβοπληρωμένους παγκόσμιους σταρ και μονοθέσια.

1Ο4 λεπτά προβολής, εξ ολοκλήρου από αρχειακό υλικό, χωρίς καθόλου δραματοποίηση; Θα περίμενε κανείς πως ένας αμύητος στη F1 θα κουραζόταν. Το αντίθετο συμβαίνει. Δεν χρειάζεται κανείς να γνωρίζει καν στοιχεία της ζωής του για να τον συνεπάρει η δράση. Στην πρώτη προβολή στον Δαναό 1 το αποτέλεσμα ήταν το πλήθος στην κατάμεστη αίθουσα να γελά, να δακρύζει, να επευφημεί τις εκρήξεις του και να χειροκροτεί στο τέλος λυτρωμένο. Δυστυχώς, μετά από δύο προβολές στις Νύχτες Πρεμιέρας η ταινία μάλλον δε θα πάρει διανομή για τις ελληνικές αίθουσες.

SENNA

Όταν έχεις ένα τέτοιο σπάνιο υλικό, έναν χαρισματικό πρωταγωνιστή και το χειρίζεσαι με άψογο τρόπο, τότε δεν μπορεί παρά το αποτέλεσμα να είναι εκρηκτικό.

Πίσω από αυτή την ταινία που μιλά για το πάθος του Senna κρύβεται και το πάθος κάποιων άλλων για τη F1: του σκηνοθέτη και του σεναριογράφου και παραγωγού Manish Pandey, οι οποίοι έδωσαν αγώνα για να αποσπάσουν την έγκριση της οικογένειας και την πρόσβαση στα αρχεία της F1.

Τα πλάνα κινηματογραφούν τον Senna με τις αναπόφευκτες φωτοσκιάσεις του. Βλέπεις ένα μείγμα αυθορμητισμού και star quality, αίσθησης φυσικής υπεροχής και σεμνότητας, ανεπιτήδευτης γοητείας και αθωότητας. Εύθραστος και δυνατός μαζί, ριψοκίνδυνος αλλά και με αίσθηση θνητότητας, φιλάνθρωπος για τα παιδιά της Βραζιλίας αν και από προνομιούχα οικογένεια ο ίδιος, πιστός στις αρχές του αλλά και με αμφιλεγόμενες τακτικές προς τους αντιπάλους του. Εκλογίκευση και ευφυΐα στην τεχνική αλλά και βαθιά πίστη στο θεό και μεταφυσική.

Παρ' όλες τις αντιφάσεις του κατάφερε κάπου να χωρέσει το όνειρο και τον ενθουσιασμό και γι' αυτό προκαλούσε εκδηλώσεις λατρείας. Όταν τον ρωτούν με ποιον αντίπαλο χαιρόταν να αγωνίζεται περισσότερο δεν αναφέρει κανέναν από τους τρομερούς άσους της  F1 παρά έναν οδηγό αγώνων go-kart, όταν δεν ήταν στο προσκήνιο ακόμα παρά μόνο η χαρά της νίκης.

Η μεγαλύτερη τραγωδία δεν είναι ο θάνατός του. Είναι ίσως το γεγονός ότι δεν μπορούσε να ξεφύγει από την μοίρα των «μεγάλων», από ό,τι τον έσπρωχνε προς το πάθος του και την ένθεη τρέλα του. Ξεχνούσε τα πάντα στο cockpit και το μόνο που λαχταρούσε ήταν να δει την καρό σημαία. Λίγο πριν τον τελευταίο του αγώνα ο γιατρός του τον ρωτά: «Είσαι τρεις φορές παγκόσμιος πρωταθλητής. Σ' αρέσει το ψάρεμα. Γιατί δεν τα εγκαταλείπεις όλα να πάμε για ψάρεμα; Δεν σου αρκεί;». Και ο Ayrton απαντά: «Δεν μπορώ να εγκαταλείψω. Είναι στο αίμα μου. Πρέπει να συνεχίσω».

Η ταινία αφήνει να διαφανεί αυτό που υποψιαζόμαστε, πως το ίχνος που αφήνουν πίσω τους άνθρωποι σαν κι αυτόν δεν είναι ποτέ μόνο θέμα επιτυχίας και τίτλων. Αντίπαλοι του με περισσότερους τίτλους, όπως ο Schumacher, δεν ασκούσαν την ίδια μαγεία στα πλήθη. Είναι τελικά λιγότερο μια ταινία για τη F1 και περισσότερο μια πραγματεία για τα συστατικά από τα οποία φτιάχνονται οι προσωπικότητες που λατρεύονται και μισούνται με την ίδια ένταση, γιατί έχουν ξεπεράσει κατά πολύ κάποια όρια.

Τον ακούς να λέει: «Είμαστε φτιαγμένοι από συναισθήματα, ουσιαστικά όλοι αυτά αναζητούμε, το ζήτημα είναι να βρεις τρόπο να τα βιώσεις. Υπάρχουν πολλοί τρόποι να τα βιώσεις. Ίσως ένα συγκεκριμένο πράγμα που σου προσφέρει η Φόρμουλα.»

Συναισθήματα προσφέρει κι η ταινία μέχρι και την τελευταία στιγμή που ο Senna, ενώ οδηγεί την κούρσα με το μονοθέσιο της Williams, στην πίστα της Ίμολα, στον τρίτο γύρο δεν ακολουθεί την καμπή στην στροφή Tamburello αλλά συνεχίζει ευθεία προς την αθανασία...

SENNA

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον Ούγγρο συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Βιβλίο / Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του που έχει τίτλο “House of Cards”, ο Σουηδός πρώην διεθνής Γιόνας Έρικσον περιγράφει τις ταπεινωτικές μετρήσεις βάρους στα σεμινάρια διαιτητών της UEFA
THE LIFO TEAM