Οι μοναδικές καρτ ποστάλ του Έλσγουορθ Κέλι Facebook Twitter
Ellsworth Kelly, Orizontal Nude or St. Martin Landscape, 2005 © Ellsworth Kelly Foundation

Οι μοναδικές καρτ ποστάλ του Έλσγουορθ Κέλι

0

Η Πινακοθήκη Frances Young Tang παρουσιάζει την έκθεση Ellsworth Kelly: Postcards, μια έκθεση με τις καρτ ποστάλ του Αμερικανού καλλιτέχνη, έως τις 28 Νοεμβρίου 2021.

Η απλότητα της φόρμας και ο σημαντικός ρόλος του χρώματος χαρακτηρίζουν το έργο του μινιμαλιστή εικαστικού, γλύπτη και χαράκτη, τα έργα του οποίου υπάρχουν στα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου. Ποτέ στην καριέρα του δεν χρησιμοποίησε την ίδια απόχρωση. Σε κάθε έργο έψαχνε να βρει το μοναδικό, το διαφορετικό, το αυθεντικό. Και το επετύγχανε δίνοντας έμφαση στη σύνθεση.

Αν και επηρεάστηκε πολύ από τον Πικάσο και τον Ματίς, ο ίδιος ήταν εξαιρετικά επιδραστικός σε άλλους, νεότερους Αμερικανούς καλλιτέχνες, που είδαν στη δουλειά του μια ανεπιτήδευτη ανάγκη για πρωτοπόρα σκέψη.

Σε κάθε έργο έψαχνε να βρει το μοναδικό, το διαφορετικό, το αυθεντικό. Και το επετύγχανε δίνοντας έμφαση στη σύνθεση.

Δεν ήταν μόνο ζωγράφος αλλά χαράκτης και γλύπτης, έχοντας μια άνεση με πολλά εκφραστικά μέσα. Έδινε μεγάλη έμφαση στον εσώτερο κόσμο αλλά και την ίδια τη φύση. Ίσως αυτός να είναι και ο λόγος που τα έργα του έχουν την ικανότητα να σε βυθίζουν σε έναν κόσμο.

Τα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου έχουν πίνακές του, ενώ οι αναδρομικές του φανερώνουν έναν δημιουργό με συνέπεια και χάρη, με προσωπικότητα και τόλμη. Η έκθεση με τις καρτ ποστάλ του φανερώνει την «εσωτερικότητα της δημιουργικής διαδικασίας του και, από πολλές απόψεις, της ζωής και της ιστορίας του» λέει ο Ian Berry, διευθυντής του μουσείου.

καρτ ποστάλ Έλσγουορθ Κέλι Facebook Twitter
Ellsworth Kelly, Study for Blue and White Sculpture for Les Tuileries (1964) © Ellsworth Kelly Foundation

Οι καρτ ποστάλ αυτές δείχνουν την εφευρετική του προσέγγιση στην αφαίρεση, που βασίζεται στη σύνθεση και την παρατήρηση που έκανε όταν βρέθηκε στον φυσικό κόσμο. «Τα στοιχεία της τύχης, του κατακερματισμού, του πώς πλαισιώνει κανείς τον κόσμο, όλα αυτά που έκαναν τον Έλσγουορθ Κέλι τόσο σημαντικό καλλιτέχνη στην ιστορία της τέχνης, μπορούν να βρεθούν σε αυτές τις κάρτες».

Για περισσότερα από 50 χρόνια, ο Κέλι έκανε σχεδόν 400 κολάζ καρτ ποστάλ. Ορισμένες στάλθηκαν σε φίλους και συγγενείς, ενώ άλλες κρατήθηκαν από τον καλλιτέχνη στο στούντιο του. Χρησιμοποιούσε την ίδια καρτ ποστάλ πολλές φορές, κάνοντας πειράματα με διαφορετικά σχήματα και διαμορφώσεις του κάδρου του. Μερικές από αυτές χρησιμοποιήθηκαν αργότερα ως βάση για μεγαλύτερα έργα, όπως δύο πάνελ του, τα White and Dark Grey Panels και Curved Grey Panel, το 1977.

Αυτά τα οικεία έργα δίνουν πληροφορίες για τα ταξίδια του Κέλι, τους δημιουργικούς συλλογισμούς, το καλλιτεχνικό όραμα και τις στρατηγικές του οπτικού παιχνιδιού μέσα σε ένα πλαίσιο. «Πριν από τα λογισμικά Photoshop και CAD (σχεδίαση με τη βοήθεια υπολογιστή), αυτός ήταν ο τρόπος της Kelly να δοκιμάσει μια ιδέα, να τοποθετήσει ένα αντικείμενο σε ένα τοπίο και να το δει σε κλίμακα. Ένα τρίγωνο χρώματος τοποθετείται σε ένα τοπίο και ξαφνικά φαίνεται να έχει ύψος 100 πόδια» λέει ο Berry.

καρτ ποστάλ Έλσγουορθ Κέλι Facebook Twitter
Ellsworth Kelly, Study for Dark Gray and White Rectangle I (1977) © Ellsworth Kelly Foundatio

Σε μια συνέντευξή του 1989 στο περιοδικό Forum, ο Κέλι είπε ότι αυτά τα έργα «αντιπροσώπευαν την επιθυμία μου να κάνω μεγάλα χρωματικά σχήματα στη φύση, δηλαδή γλυπτική».

Οι τελευταίες του καρτ ποστάλ με τα κύματα του ωκεανού κατασκευάστηκαν το 2005. Αυτά τα έργα δείχνουν έναν απεριόριστο χώρο δημιουργικής ελευθερίας και παρέχουν μια σημαντική εικόνα για τον τρόπο που ο Κέλι είδε, βίωσε και μετέφρασε τον κόσμο στη δική του τέχνη.

Άλλες κάρτ ποστάλ αναφέρονται στο Παρίσι, όπου ο Κέλι έζησε στα τέλη της δεκαετίας του 1940 και στις αρχές της δεκαετίας του 1950 και όπου επέστρεφε συχνά. Στο Παρίσι έφτασε με πόρους που έδινε ο αμερικανικός στρατός σε βετεράνους και συνδέθηκε με προσωπικότητες όπως ο Γιαν Αρπ, ο Μπρανκούζι, ο Τζακομέτι και ο Πικάμπια. Αφομοίωσε γρήγορα τις επιταγές της εποχής εκείνης και δεν έζησε από κοντά την επικράτηση του Αφηρημένου Εξπρεσιονισμού στην πατρίδα του.

Επέστρεψε στη Νέα Υόρκη το 1954, έχοντας αφομοιώσει πολλά από την Ευρώπη, τα οποία μεταλαμπάδευσε στην Αμερική. Έζησε στη Νέα Υόρκη, στο Old Chatham, σε ένα κτίριο-στούντιο όπου δούλεψε για πέντε δεκαετίες.

Ο δρόμος που τράβηξε, ανεξάρτητα από ρεύματα, για επτά δεκαετίες, χαρακτηρίζεται από την καινοτόμο συμβολή στη ζωγραφική και τη γλυπτική του εικοστού αιώνα.

καρτ ποστάλ Έλσγουορθ Κέλι Facebook Twitter
Ellsworth Kelly, The Young Spartans (1984) © Ellsworth Kelly Foundation
καρτ ποστάλ Έλσγουορθ Κέλι Facebook Twitter
Ellsworth Kelly, St. Martin Baie Rouge, 2005 © Ellsworth Kelly Foundation
καρτ ποστάλ Έλσγουορθ Κέλι Facebook Twitter
Ellsworth Kelly, Orizontal Nude or St. Martin Landscape, 2005 © Ellsworth Kelly Foundation
καρτ ποστάλ Έλσγουορθ Κέλι Facebook Twitter
Ellsworth Kelly, Amsterdam 1979 © Ellsworth Kelly Foundation
καρτ ποστάλ Έλσγουορθ Κέλι Facebook Twitter
Ellsworth Kelly, Giant Antichoke, 1984 © Ellsworth Kelly Foundation
καρτ ποστάλ Έλσγουορθ Κέλι Facebook Twitter
Ellsworth Kelly, Moon over Manhattan, 1964 © Ellsworth Kelly Foundation
καρτ ποστάλ Έλσγουορθ Κέλι Facebook Twitter
Ellsworth Kelly, Nose / Sailboat (1974) © Ellsworth Kelly Foundation
καρτ ποστάλ Έλσγουορθ Κέλι Facebook Twitter
Ellsworth Kelly, Statue of Liberty, 1957 © Ellsworth Kelly Foundation
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ