ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Ο Γιάννης Καρλόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO Facebook Twitter
Ο γραφίστας είναι και καλλιτέχνης. Το επάγγελμα, όμως, δεν εδράζεται στο γούστο, αλλά στα πρακτικά ζητήματα. Όταν φτάνουμε σε ζητήματα γούστου, έχουμε πρόβλημα. Δεν μπορούμε να είμαστε περήφανοι στη χώρα μας για το γούστο μας. Φωτο: Σπύρος Στάβερης/LIFO

Ο Γιάννης Καρλόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

0

Γεννήθηκα στη Θεσσαλονίκη, απέναντι από κάτι καπνομάγαζα, στη ΣΕΚΕ. Σχετικά κοντά στο κέντρο και ταυτόχρονα μακριά. Στην Αθήνα ήρθα το 1984, για να σπουδάσω Γραφιστική στα ΤΕΙ. Ο πατέρας μου ήταν οικοδόμος, μάστορας. Τότε νόμιζαν ότι θα έκανα δουλειά γραφείου. Το μεγαλύτερο κέρδος μου ήταν ότι απογαλακτίστηκα έγκαιρα. Χωρίς επανάσταση, χωρίς τίποτα. Τους γονείς μας δεν μπορούμε να τους κατηγορούμε συνέχεια, γιατί δεν τους επιλέξαμε.

Το επάγγελμά μου είναι η διάδοση της πληροφορίας, όχι το ντιζάιν. Το σωστό είναι να καταλαβαίνει ο άλλος τι θέλεις πεις. Η αυστηρότητα που περιγράφω είναι σαν της δασκάλας των Γαλλικών, που είναι ωραία, αλλά είναι και σκύλα. Η τυπογραφία πρέπει να είναι θηλυκό, να έλκει. Μέσα απ' την τυπογραφία έχω μάθει να ερμηνεύω τον κόσμο. Να μπορώ να λειτουργώ μέσω της γλώσσας, μέσα απ' το αλφάβητο που είναι ο ήχος, που αποκτά ξαφνικά μορφή.

• Μένω στα Πετράλωνα εδώ και δέκα χρόνια. Έχει ένα καλό προφίλ ο κόσμος που ήρθε εκεί. Υπάρχει, βέβαια, η διαστρεβλωμένη έννοια της αυτοδιαχείρισης. Θέλουν να παίρνουν όλοι, να μη δίνουν. Έχουν αυτό το «τουριστικό». Κέρδισε η αναισθησία. Κάθε πρωί ξεκολλάω κάθε λογής χαρτάκια απ' τις πινακίδες. Ενοικιαζόμενα, υδραυλικοί, μαθήματα αγγλικών, διαδηλώσεις. Χάνεται η πληροφορία έτσι. Το επάγγελμά μου είναι η διάδοση της πληροφορίας, όχι το ντιζάιν. Το σωστό είναι να καταλαβαίνει ο άλλος τι θέλεις πεις. Το σωστό είναι και το ωραίο.

Η αυστηρότητα που περιγράφω είναι σαν της δασκάλας των Γαλλικών, που είναι ωραία, αλλά είναι και σκύλα. Η τυπογραφία πρέπει να είναι θηλυκό, να έλκει. Μέσα απ' την τυπογραφία έχω μάθει να ερμηνεύω τον κόσμο. Να μπορώ να λειτουργώ μέσω της γλώσσας, μέσα απ' το αλφάβητο που είναι ο ήχος, που αποκτά ξαφνικά μορφή. Η οπτικοποίηση της γλώσσας, που είναι το βαθύτερο πολιτισμικό προϊόν: ο λόγος.

• Στην Ελλάδα δεν υπάρχει διάταξη των πραγμάτων. Αυτό δεν συμβαίνει ούτε στις τριτοκοσμικές χώρες, ούτε στον σοσιαλιστικό κόσμο ούτε στον δυτικό, γιατί εκεί έχουν προκαθορισμένα σημεία για να επικοινωνούν οι άνθρωποι. Εδώ δεν υπάρχει τίποτα δεδομένο, ο καθένας μπορεί να χρησιμοποιεί τον δημόσιο χώρο ως μέσο προβολής κι εκμετάλλευσης. Τα πεζοδρόμια είναι για τα τραπεζοκαθίσματα και η κολόνα της στάσης του τρόλεϊ για τον κλειδαρά.

Είμαστε η χώρα που το μάτι δέχεται τα πιο πολλά οπτικά ερεθίσματα στον πλανήτη. Αυτό είναι και το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει ένας ντόπιος γραφίστας. Ο Ελβετός έχει τυπογραφική παιδεία απ' τα γεννοφάσκια του. Ο Νεοέλληνας δεν έχει και όταν προσπαθήσει να κάνει ντιζάιν, θα κάνει μια παπάρα. Πρέπει να σκεφτεί διπλά. Η διαμόρφωση της αισθητικής μας στο ντιζάιν γίνεται μέσα απ τα φυλλάδια που μοιράζουν τα ντελιβεράδικα.

• Ο πατέρας μου είχε στο σπίτι την αφίσα του ΠΑΣΟΚ που έλεγε ο «Ο λαός μπορεί, το ΠΑΣΟΚ θα φέρει την Αλλαγή» και είχε το πρόσωπο του Ανδρέα και από πίσω τον ήλιο ν' ανατέλλει. Ε, αυτή είναι μια απ' τις αρτιότερες αφίσες που έχουν βγει στην Ελλάδα. Οι τότε επικεφαλής των διαφημιστικών ήταν καλλιεργημένοι άνθρωποι. Οι γραφίστες πρέπει να έχουν ευρυμάθεια.

• Το κέρδος μου απ' τη σχολή ήταν η σχέση με τους φοιτητές. Υπήρχε η έννοια της σπουδής. Εγώ πολύ νωρίς πήρα την κατεύθυνση «αφίσα - βιβλίο». Δεν ήθελα να κάνω συσκευασίες. Δεν σκέφτηκα να σπουδάσω εκεί που θα βρω δουλειά. Δεν ήθελα να πουλάω ψέματα. Επειδή τη δεκαετία του '80 ήταν έντονη η ηχώ των κομμουνιστικών ιδεών στα πανεπιστήμια, ήθελα να έχω ένα κοινωνικό προφίλ. Μου είχε εντυπωθεί το social chic: να συσκευάζω φασόλια μέσα στο σακί μ' ένα αυτοκόλλητο απ' έξω.

• Ξεκίνησα να κάνω τις εξέδρες στο φεστιβάλ της ΚΝΕ, στην Καισαριανή. Τότε στο φεστιβάλ ερχόντουσαν οι Wailers κι η Μερσέντες Σόζα. Από εκεί γνώρισα έναν ζωγράφο που με πήρε να φτιάχνουμε αφίσες για τον κινηματογράφο τον χειμώνα και το καλοκαίρι πηγαίναμε στην Κύπρο και ζωγραφίζαμε εκκλησίες. Το λύσιμο του χεριού κι η δημιουργία σε κλίμακα μού έμαθαν τρομερά πράγματα.

Μετά, απ' το μαδέρι πάω στο περιοδικό «Φωτογράφος», για να κάνω την πρώτη μου γραφιστική δουλειά. Δεν μου αρκεί, δίνω για υποτροφία στο ΥΚΙ, πάω στο Παρίσι και κάνω ψηφιακή τυπογραφία και υπολογιστές. Το πρώτο βιβλίο που σχεδίασα ήταν τα Ποιήματα του Μπρεχτ σε μετάφραση Άννας Βλαβιανού, στην πάλαι ποτέ Σύγχρονη Εποχή.

• Το αλφάβητό μας είναι δύσκολο. Είναι ανάδελφο. Μπορεί να είναι μια μικρή γλώσσα, αλλά έχουμε ένα πολύ δύσκολο αλφάβητο που χρειάζεται πολλή μελέτη. Το Ξ και το Ψ δεν μπορεί να το σχεδιάσει ο ξένος, όσο και να προσπαθήσει. Εκεί χρειάζονται στοιχεία βυζαντινά, που πρέπει να εξελληνιστούν. Όταν θέλω να τσεκάρω μια τυπογραφική γραμματοσειρά, βγάζω μια λέξη που περιέχει τα πιο δύσκολα γράμματα: «ξεριζωμός». Το ξ, το ζ και το ς δημιουργούνται από την ίδια απόληξη κι εμπεριέχεται το ένα μέσα στο άλλο.

• Δεν νομίζω ότι σήμερα ζούμε την κατάρρευση των εντύπων. Απλώς, έκαναν τον κύκλο τους. Το χαρτί θα γίνει πολύτιμο πράγμα. Όπως δεν χάθηκαν η ζωγραφική κι η χαρακτική όταν εμφανίστηκε η φωτογραφία. Το βιβλίο θα γίνει μια εκφραστική ανάγκη που θα είναι πολύτιμη και θ' αξίζει να κρατηθεί ως αντικείμενο. Δεν είναι μόνο το περιεχόμενο αλλά και οι υπόλοιπες αισθήσεις. Στο iPad μπορείς να έχεις 500 βιβλία και 2.000 τραγούδια, αλλά δεν είναι το βιβλίο ή η μουσική, αλλά το iPad.

Σίγουρα έχει αλλάξει προς το καλύτερο η αισθητική μας. Κάθε εποχή έχει και τη δυναμική της. Από το πώς πίνουμε τον καφέ μας μέχρι οτιδήποτε άλλο. Από τη δεκαετία του '80 υπάρχει ένα πολύ πιο ανεπτυγμένο αισθητικό κριτήριο, αλλά υπάρχει και μια εσφαλμένη αντίληψη του εκδημοκρατισμού. Θέλουμε να είναι κτήμα μας όλα, χωρίς να τα υπολογίζουμε.

• Συνέχεια βαριέμαι τα στησίματα που κάνω. Όπως και το σπίτι, που θέλει κάθε μέρα φροντίδα. Θέλει τελετουργία. Έχει χαθεί το τελετουργικό. Πολλές φορές πηγαίνω στο Σύνταγμα, για να παρακολουθήσω το τελετουργικό της αλλαγής φρουράς. Αυτή είναι η μόνη συνομιλία με τον χρόνο. Είναι πολιτισμικά προϊόντα τα τελετουργικά, ένας προσυμφωνημένος συμβολισμός. Οι συνήθειες είναι αναγκαία χρονικά άγκιστρα στα οποία πρέπει να γαντζώνεσαι. Οπότε, κάθε μέρα η δουλειά πρέπει να είναι ίδια και ν' αλλάζει.

Ειδικά η Γραφιστική στο εκδοτικό περιβάλλον ταιριάζει με την αρχιτεκτονική: έχουν στήλες. Σήμερα, όσα εβδομαδιαία έντυπα διαβάζονται, το πετυχαίνουν γιατί έχουν στήλες: ένα ραντεβού με τον αναγνώστη που θέλει να μπει μέσα στο σπίτι του, δηλαδή στο περιοδικό του, και να ξέρει πού είναι οι κολόνες. Μπορείς ν' αλλάξεις τα έπιπλα, αλλά το σπίτι που έχεις κάνει δεν μπορείς να το αλλάξεις. Μοιραία, κάποια στιγμή, πρέπει να το κατεδαφίσεις, άρα ο τίτλος πέφτει. Το ΚΛΙΚ ήταν μια πολυκατοικία που έπρεπε να πέσει. Δεν πρέπει να γκρεμίζουμε πράγματα, όμως, που είναι ιστορικής σημασίας. Δεν μπορείς ν' αφήσεις το σπίτι του Μόραλη στην Αίγινα να σαπίσει.

• Στην Ελλάδα ο επαγγελματισμός είναι συνώνυμο της ιδιοτροπίας. Με θεωρούν ιδιότροπο επειδή δεν μπορώ να εγκαταλείψω την ιδέα ότι η λεζάντα πρέπει να διαβάζεται. Γιατί το κάνω, για να εκφραστώ; Η Γραφιστική πρέπει να εξυπηρετήσει τον λόγο κάποιου άλλου.

Ο γραφίστας είναι και καλλιτέχνης. Το επάγγελμα, όμως, δεν εδράζεται στο γούστο, αλλά στα πρακτικά ζητήματα. Όταν φτάνουμε σε ζητήματα γούστου, έχουμε πρόβλημα. Δεν μπορούμε να είμαστε περήφανοι στη χώρα μας για το γούστο μας. Πολλά παιδιά παρασύρθηκαν απ' το μπουμ των περιοδικών και της διαφήμισης και πίστεψαν ότι στη Γραφιστική αρκεί να έχεις στυλ. Οι νέοι γραφίστες ας μην σκέφτονται τι δουλειά θα πάρουν, αλλά τι έχουν να προσφέρουν.

• Σίγουρα έχει αλλάξει προς το καλύτερο η αισθητική μας. Κάθε εποχή έχει και τη δυναμική της. Το θέμα είναι πώς μπορεί αυτή να επηρεάσει και να δημιουργηθεί σύστημα. Από το πώς πίνουμε τον καφέ μας μέχρι οτιδήποτε άλλο. Από τη δεκαετία του '80 υπάρχει ένα πολύ πιο ανεπτυγμένο αισθητικό κριτήριο, αλλά υπάρχει και μια εσφαλμένη αντίληψη του εκδημοκρατισμού. Θέλουμε να είναι κτήμα μας όλα, χωρίς να τα υπολογίζουμε.

Έχουμε τόσα καφέ και είναι κλειστός ο Λουμπαρδιάρης. Δεν μπορείς να περάσεις έξω απ' το Αρχαιολογικό Μουσείο. Το '89 έμενα στην πλατεία Κουμουνδούρου, το '01 στη Σωκράτους, αλλά τώρα δεν περνάς από εκεί. Ποιος κατεβαίνει στην Πανεπιστημίου το βράδυ; Είμαστε κατά έναν περίεργο τρόπο συμφιλιωμένοι με τα ερείπια και παντού βλέπεις ανολοκλήρωτες κατασκευές από μπετόν αρμέ.

Οι Αθηναίοι
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Οι Αθηναίοι / Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Όλοι τη ρωτούν για τον Παύλο Σιδηρόπουλο όμως έχει ζήσει περισσότερα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Eurovision, αισθάνεται περήφανη που μεγαλώνοντας κατέληξε να κάνει μόνο πράγματα που της αρέσουν. Έχει γυρίσει τον κόσμο με τον Στάθη Καλυβιώτη και τη μουσική τους, μόλις κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τα ταξίδια τους που μετράνε πια 25 χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ριάνα Κούνου

Οι Αθηναίοι / Ριάννα Κούνου: «Τους βλέπεις όλους να φοράνε μαύρα γιατί φοβούνται να ξεχωρίσουν»

Η σχεδιάστρια πίσω από το πολυτελές και ανερχόμενο brand Rianna+Nina, που έμαθε κάποτε στην Αθήνα τι πάει να πει «designer vintage», έχει μια περιπετειώδη ζωή να αφηγηθεί. Και όσο της αρέσει να είναι ανώνυμη στο Βερολίνο όπου ζει, τόσο απολαμβάνει το να κάθεται στην Ηροδότου στο Κολωνάκι και να τους χαιρετάει όλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Από το Μπανγκλαντές ως τη Μόρια και την Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Oliveya Myrah

Οι Αθηναίοι / Μπανγκλαντές / Μόρια / Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Ovileya Myrah

«Για πολύ καιρό ο κόσμος μόνο έπαιρνε από μένα. Τώρα προσπαθώ κι εγώ να κερδίσω πράγματα, να νιώσω ότι έχω μια θέση»: Η διερμηνέας και ακτιβίστρια ανθρωπίνων δικαιωμάτων στους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα και σερβιτόρα στο Shamone είναι η Αθηναία της εβδομάδας. (Προσοχή: Το κείμενο περιλαμβάνει περιγραφές σεξουαλικής κακοποίησης και αυτοτραυματισμού.)
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Μανώλης Παπουτσάκης

Οι Αθηναίοι / Μανώλης Παπουτσάκης: «Νομίζεις ότι το χαίρεται ο εστιάτορας που αγοράζει και πουλάει ακριβά;»

Χαρούπι και Δέκα Τραπέζια στη Θεσσαλονίκη, Pharaoh στην Αθήνα. Ένας σεφ με μεγάλες επιτυχίες στο παλμαρέ του μιλά για το τώρα της γαστρονομίας, εξηγεί γιατί η ελληνική κουζίνα σήμερα δεν έχει σχέση με αυτό που ήταν κάποτε και ανοίγει το θέμα που συζητάνε οι foodies: Το sitting στα εστιατόρια.
M. HULOT
Κ.atou: «Kάποιοι χαλάνε λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Οι Αθηναίοι / Κ.atou: «Kάποιοι ξοδεύουν λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Η DJ που έχει δει στο Ντιτρόιτ να ακούνε το set της δυο κουνέλια έμαθε πρόσφατα τι πάει να πει «τέκνο με κ», ενώ η πόλη που πιστεύει ότι έχει την καλύτερη ηλεκτρονική σκηνή τώρα δεν είναι το Βερολίνο. Έχοντας ταξιδέψει σε τόσα μέρη, είναι χαρούμενη που ζει στην Αθήνα, αλλά δεν μπορεί να μείνει στο κέντρο της.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Cara Hoffman, συγγραφέας, δημοσιογράφος

Οι Αθηναίοι / Cara Hoffman: Από κράχτης σε ξενοδοχείο του Σταθμού Λαρίσης, συγγραφέας best-seller

Γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη, ζει στα Εξάρχεια. Εγκατέλειψε το σχολείο για να γυρίσει τον κόσμο και στα δεκαεννέα έφτασε στον σιδηροδρομικό σταθμό της Αθήνας απένταρη, πιστεύοντας ότι θα πιάσει δουλειά σε ελαιώνες. Αυτή η πόλη την έκανε «καπάτσα», «της πιάτσας», της έμαθε πώς να γράψει ένα μυθιστόρημα, τους «Κράχτες» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Gutenberg.
M. HULOT
Πηνελόπη Γερασίμου

Οι Αθηναίοι / Πηνελόπη Γερασίμου: «Βαρεθήκαμε στα υπόγεια, η διασκέδαση πρέπει να στραφεί προς το φως»

Η μουσική είναι απόλυτα συνδεδεμένη με τη δουλειά της, τα τελευταία χρόνια καταγράφει με τον φακό της μερικά από τα πιο σημαντικά events της Aθήνας. Η φωτογράφος που γνωρίζει καλά πώς κινείται η νύχτα της πόλης ξέρει πως πια παίζουν και πάρτι στα οποία δεν «χωράει», γιατί εκείνοι που τα διοργανώνουν δεν θέλουν να τα μάθει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Αντώνης Βαβαγιάννης: Ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που δεν είναι καν λέξη

Οι Αθηναίοι / Κουραφέλκυθρος: «Αν δεν σε μισήσουν οι φασίστες, τι κάνεις σε αυτήν τη ζωή;»

Ο Αντώνης Βαβαγιάννης, ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που κάποτε τα είχαν απορρίψει όλα τα έντυπα ενώ τώρα έγιναν ταινία στο Cinobo, λαμβάνει για τα πολιτικά του σκίτσα μηνύματα σύμφωνα με τα οποία κάθε εβδομάδα τα παίρνει από άλλο κόμμα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ