Πώς να ξεπεράσεις την μετεκλογική μελαγχολία - αν είσαι βιβλιόφιλος

Πώς να ξεπεράσεις την μετεκλογική μελαγχολία - αν είσαι βιβλιόφιλος Facebook Twitter
Ο Σλαβόι δίνει την εντύπωση ότι έχει διαβάσει τα πάντα, έχει ακούσει τα πάντα, έχει καβγαδίσει για τα πάντα, έχει γελάσει με τα πάντα...
0

1. Λογική κι ευαισθησία. Τα μεγάλα θύματα κάθε προεκλογικής περιόδου είναι το χιούμορ, η πολιτική, η λογική και η ευαισθησία. Επείγουσα η ανάγκη να επανασυνδεθείς με ό,τι σε συνέχει και σε απαρτίζει, επείγουσα η ανάγκη να ξαναβρείς αυτό που έχασες ή που άφησες αναγκαστικά στην άκρη για ένα διάστημα. Τα βιβλία είναι η καλύτερη μέθοδος επαναφοράς στη νορμάλ (που λέει ο λόγος!) κατάσταση. Τα βιβλία ζητούν χρόνο και απαλλαγή από το λαχάνιασμα που θολώνει μάτια και μυαλό. Έτσι, αργά αλλά σταθερά, αποδιώχνεις το μεθεόρτιο μπλουζ και τον παραλοϊσμένο πεντοζάλη. Έτσι, πιάνεις ξανά τον τουρμποκινητήρα Σλαβόι Ζίζεκ (Σλοβενία, 1949) και τον ψυχωφελή τόμο Τα Ανέκδοτα του Ζίζεκ (μτφρ. Ιωάννα Μιχελάκου, εκδ. Μεταίχμιο), όπου σφιχταγκαλιάζονται λυτρωτικά, για τον μπαϊλντισμένο αναγνώστη, το ακούραστο χιούμορ, η τρομερή ευρυμάθεια, ο διαπεραστικός στοχασμός. Ο Σλαβόι δίνει την εντύπωση ότι έχει διαβάσει τα πάντα, έχει ακούσει τα πάντα, έχει καβγαδίσει για τα πάντα, έχει γελάσει με τα πάντα.


Ανθολογημένα από τα σοβαρά πονήματά του, τα καλαμπούρια του Σλοβένου διανοητή φωτίζουν αυτές τις πτυχές της πραγματικότητας που η φιλοσοφία ενίοτε κωλώνει και διστάζει να καταπιαστεί μαζί τους. Αρχίζει τον χορό το χωρατό, κι ύστερα, οk, ας πιάσει δουλειά ο στοχασμός και η ανάλυση. Πολλά από τα ξεκαρδιστικά αστεία που χρησιμοποιεί ο Ζίζεκ (π.χ. αυτά στις σελίδες 145, 149, 154) θα θυμίσουν στον αναγνώστη κάμποσα ελληνικά ανέκδοτα, κάτι που δείχνει την παγκοσμιότητα ενός είδους χιούμορ, του χιούμορ εκείνου που ξεκινάει από την εντοπιότητα και ανοίγεται, ή μάλλον εκρήγνυται, προς όλες τις κατευθύνσεις. Άλλα έχουν να κάνουν με ταινίες του Άλφρεντ Χίτσκοκ, άλλα με πολιτικές χοντράδες, ιδίως επί σταλινισμού, και άλλα, όπως αυτό που θα σπεύσω τώρα να παραθέσω, καυτηριάζουν ανελέητα τη μεταμοντέρνα κυνική αναισθησία. Ιδού: Στις μέρες μας το παλιό ανέκδοτο όπου ένας πλούσιος λέει στον υπηρέτη του «Πέταξε έξω αυτό τον εξαθλιωμένο ζητιάνο – είμαι τόσο ευαίσθητος, που δεν αντέχω να βλέπω ανθρώπους να υποφέρουν!» είναι πιο επίκαιρο από ποτέ.


2. Έπος. Επανερχόμαστε σε ό,τι μας κάνει πιο δυνατούς για να διατηρούμε το δικαίωμα στην αδυναμία. Έχουμε δάκρυα για να μπορούμε να γελάμε. Ο άνθρωπος είναι το ον που ζει παράγοντας αναμνήσεις, που προσφεύγει στο μπαούλο της μνήμης για να γίνει όσο πιο ανθρώπινος γίνεται. Ο Χόρχε Σεμπρούν (Μαδρίτη, 1923 - Παρίσι, 2011) διέσχισε τον 20ό αιώνα εμπλεκόμενος σε σημαντικά γεγονότα, παράγοντας σημαντικά γεγονότα, αναμιμνησκόμενος σημαντικά γεγονότα, γράφοντας για σημαντικά γεγονότα. Επίσης, και αυτό τον καθιστά σπουδαίο συγγραφέα, μπόρεσε να διακρίνει τις σημαντικές διαστάσεις στο φαινομενικά ασήμαντο, μπόρεσε να διαυγάσει έτσι τα πράγματα της ζωής ώστε να καταλάβει, και να μας δώσει να καταλάβουμε, το μεγαλείο που κρύβεται κάτω από ένα άθλιο χιτώνιο.


Στις Ασκήσεις Επιβίωσης (μτφρ. Έφη Κορομηλά, εκδ. Πόλις) ο παλαίμαχος Σεμπρούν καταφεύγει, και πάλι, στο οπλοστάσιο της μνήμης, σε αυτές τις αποθήκες του νου όπου φυλάσσεται η ουσία, το μεδούλι της ύπαρξης, πάει να πει η εναντίωσή μας στη φθορά, όλα μας τα πολεμοφόδια κατά της αδυσώπητης ροής του χρόνου. Ο Σεμπρούν θυμάται, κατατάσσει, ταξινομεί, σχολιάζει, γράφει, απαθανατίζει. Όλα παρόντα εδώ: τα χρόνια στην παρανομία, η φρίκη στο Μπούχενβαλντ, οι αντινομίες και η σκλήρυνση στο εσωτερικό του Κόμματος, η πάλη της ελπίδας με την απελπισία. Ένα βιβλίο κιβώτιο και κιβωτός. Όπως και τα άλλα του Χόρχε Σεμπρούν. Με ένα τέλος που χρόνια είχα να δω σε τυπωμένες σελίδες. Ο τρόμος γίνεται ανάσταση, επανάσταση, σωτηρία, πείσμα, ελευθερία, έπος. Ο Σεμπρούν έχει συλλάβει το αδιανόητο μέσα από συμπτώσεις και μικρολεπτομέρειες, και μας το παραδίδει σαν μια επική τοιχογραφία που σε συγκλονίζει καθώς τη βλέπεις και αφουγκράζεσαι πώς προχωράνε τα πράγματα. Από τη σελίδα 124 έως τη σελίδα 137 ο Σεμπρούν ξεδιπλώνει, με τη μαεστρία που διαθέτουν μονάχα όσοι έχουνε περάσει από τα ναρκοπέδια και τους λειμώνες της Ιστορίας, όλο το μεγαλείο τού να είσαι άνθρωπος.


Κρατώ για πάντα εντός μου αυτές τις δέκα, δεκαπέντε σελίδες από τις Ασκήσεις Επιβίωσης, κρατώ για πάντα εντός μου τα ονόματα Ήγκον Γ. Φλεκ και Έντουαρντ Α. Τένενμπαουμ και αυτό που αντίκρισαν από το τζιπ τους καθώς όδευαν προς το ναζιστικό στρατόπεδο του Μπούχενβαλντ.

radiobookspotting.blogspot.gr/

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM