ΑΠΕΡΓΙΑΚΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Περιπέτεια, μυστήριο, δράση made in Europe

Περιπέτεια, μυστήριο, δράση made in Europe Facebook Twitter
Simon Sebag Montefiore
0

ΕΣΣΔ, Ι: Aστυνομικά αναγνώσματα, περιπετειώδη και μυστηρίου, γραμμένα, αυτά που σπεύδω να προτείνω, από Ευρωπαίους μετρ του είδους. Παλαιότερους, νέους και νεότατους. Από το Ηνωμένο Βασίλειο αλλά και από την (απρόσμενη για αστυνομικά) Ισλανδία. Εκτός από πυροβόλα όπλα, διαπιστώνουμε ότι και το μυαλό, ή, μάλλον, κυρίως το μυαλό, μπορεί να εξοντώσει, να αφανίσει, να σκοτώσει.

Δεν σε καθηλώνει αλλά σε παρασύρει, σε εμπλέκει, σε ωθεί να ψάξεις, να σκαλίσεις. Μιλώ για το μυθιστόρημα του Άγγλου Simon Sebag Montefiore (Λονδίνο, 1965) Μια νύχτα του χειμώνα, που μας μεταφέρει στη Σοβιετική Ένωση του 1945, αμέσως μετά τη νίκη κατά της ναζιστικής Γερμανίας, σε μια Μόσχα όπου κυκλοφορούν νεαροί Αμερικανοί στρατιωτικοί και διπλωμάτες και βλέπεις Σοβιετικούς αξιωματούχους σε Ρολς Ρόις. Ο Montefiore αναπλάθει μυθιστορηματικά μια αλλόκοτη και τρομερή ιστορία, την Υπόθεση των 26 Παιδιών: μια ρομαντική αυτοκτονία δύο ερωτευμένων εφήβων γίνεται η αφορμή να σταλούν στα μπουντρούμια και στις εξορίες αθώοι πιτσιρικάδες ως συνωμότες και ραδιούργοι. Η Αυλή του Κόκκινου Τσάρου, για να θυμίσω ένα άλλο, ογκώδες, πόνημα του συγγραφέα μας, οι ίντριγκες ανάμεσα στους παρατρεχάμενούς του, η αδιάκοπη καχυποψία, η ανασφάλεια που συνθλίβει νου και ψυχή, ο κτηνώδης παραλογισμός, βασιλεύουν στη σταλινική επικράτεια. Ακόμα και ο πιο υψηλά ιστάμενος μπορεί να βρεθεί στο φρικαλέο σπλάχνο της Λουμπιάνκα. Ακόμα κι ένα κοριτσάκι έξι χρονών. Πλούσιο σε πραγματολογικά στοιχεία, ευφάνταστο στην εκτύλιξή του, ένα χορταστικό μυθιστόρημα.

Περιπέτεια, μυστήριο, δράση made in Europe Facebook Twitter

ΕΣΣΔ, ΙΙ: Πολύ πιο άγριο, επίτηδες σπασμωδικό, ρέον αλλά ανηλεές, το πολιτικό θρίλερ του επίσης Βρετανού TomRobSmith (Λονδίνο, 1979), Ο Μυστικός Λόγος, συνέχεια του καθηλωτικού Παιδιού 44, μας ξεναγεί στον εγκληματικό underworld της μετασταλινικής, χρουστσοφικής ΕΣΣΔ. Ο Λέο Ντεμίντοφ, ο μπάτσος που είχε μπλέξει, ξαναμπλέκει. Τα δίχτυα της εκδίκησης απλώνονται. Μια γυναίκα. Η Ουγγρική Εξέγερση του 1956. Το κολαστήριο της Κολιμά. Ένας συγγραφέας που ξέρει να σε ξεναγεί στον Τρόμο. «Μην έχεις την εντύπωση ότι θα φερθούν καλύτερα από τον Στάλιν. Το πνεύμα του ζει, όχι σε έναν άνθρωπο αλλά διάχυτο σε πολλούς» προειδοποιεί ο ταγματάρχης Γκράτσεφ τον Λέο Ντεμίντοφ.

Ισλανδία, forever: Πάμε στην Παλιοσειρά μου και στην Ισλανδία. Ακούει στο δυσπρόφερτο όνομα Άρναλδουρ Ινδρίδανσον (Arnaldur Indridason), γεννήθηκε το 1961, και στο μυθιστόρημα Φωνές τα πάντα διαδραματίζονται σε πέντε ημέρες, παραμονές Χριστουγέννων, στο Ρέικιαβικ. Εξοικειωνόμαστε με ονόματα όπως Γκούδλοϊγουρ, Βάλγκερδουρ, Σίγουρδουρ, και Έτλεντουρ (όπως λέγεται ο επιθεωρητής που μας συστήνει ο Ισλανδός μετρ) και με την ιδέα ότι και στην Ισλανδία γίνονται εγκλήματα. Του ιδίου συστήνω και τη Σιωπή του τάφου, και πάλι με τον πενηντάρη επιθεωρητή Έτλεντουρ.

Λίγο πιο παλιός, γεννημένος το 1950, ο επίσης Ισλανδός Άρνι Θοράρινσον (Arni Thorarinson) έχει για ήρωα έναν δημοσιογράφο, τον Έιναρ, βάζει στις σελίδες του μυθιστορήματός του Ο καιρός της μάγισσας ανθρώπους που ακούνε σε ονόματα όπως Άσντις Μπιορκ Γκούδμουντσντοτιρ, ακούει καλή μουσική, μεταξύ άλλων Μπιτλς και Muddy Waters, ενώ τον τίτλο του μυθιστορήματος τον προσφέρει το θαυμάσιο άσμα «Theseason of the witch» του Donovan. Κλασική νουάρ φράση και φάση: «Το μυαλό μου τρέχει με χίλια, αλλά δεν βρίσκω κανένα σημείο σύνδεσης. Η κούραση είναι σαν τοίχος που με χωρίζει από τον στόχο μου».

0

ΑΠΕΡΓΙΑΚΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πέτρος Μάρκαρης: «Η Αθήνα της μιας διαδρομής»

Το πίσω ράφι / «Η Αθήνα της μιας διαδρομής»: Η περιήγηση του Πέτρου Μάρκαρη στις γειτονιές από τις οποίες περνά ο Ηλεκτρικός

Η διαδρομή Πειραιάς - Κηφισιά δεν είναι απλώς ο συντομότερος δρόμος για ν’ ανακαλύψει κανείς την Αθήνα, αλλά κι ο προσφορότερος για να διεισδύσει στην κοινωνική της διαστρωμάτωση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μαρία Κομνηνού: «Ο Κάφκα και ο Μελβίλ με συνδέουν με τη μητέρα μου»

The Book Lovers / Μαρία Κομνηνού: «Ο Κάφκα και ο Μελβίλ με συνδέουν με τη μητέρα μου»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητά με την πρόεδρο του ΔΣ της Ταινιοθήκης της Ελλάδας και ομότιμη καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Αθηνών για τις «διαδρομές» που κάνει από τα βιβλία στο σινεμά και από το σινεμά στα βιβλία.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Ο Καβάφης στην Αθήνα

Σαν Σήμερα / Η ιδιαίτερη, «περίπλοκη και κάπως αμφιλεγόμενη» σχέση του Καβάφη με την Αθήνα

Σαν σήμερα το 1933 πεθαίνει ο Καβάφης στην Αλεξάνδρεια: Η έντονη και πολυκύμαντη σχέση του με την Αθήνα αναδεικνύεται στην έκθεση του νεοαφιχθέντος Αρχείου Καβάφη στη Φρυνίχου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Βιβλίο / Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Το ημιτελές διήγημα «Ο Αυτοκτόνος», στο οποίο ο συγγραφέας του βάζει τον υπότιτλο «μικρή μελέτη», μας οδηγεί στο τοπίο του Ψυρρή στο τέλος του 19ου αιώνα, κυρίως όμως στο ψυχικό τοπίο ενός απελπισμένου και μελαγχολικού ήρωα.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Ο ιερός και βλάσφημος συγγραφέας Πέδρο Αλμοδόβαρ

Βιβλίο / Ο ιερός και βλάσφημος συγγραφέας Πέδρο Αλμοδόβαρ

Για πρώτη φορά κυκλοφορούν ιστορίες από το αρχείο του Πέδρο Αλμοδόβαρ με τον τίτλο «Το τελευταίο όνειρο», από τις αρχές της δεκαετίας του ’60 μέχρι σήμερα, συνδέοντας το ιερό με το βέβηλο, το φανταστικό με το πραγματικό και τον κόσμο της καταγωγής του με τη λάμψη της κινηματογραφίας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Σαν Σήμερα / «Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Η ιστορία ενός αλλοπαρμένου αγρότη που υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά είναι το πιο γνωστό έργο του σπουδαιότερου Ισπανού συγγραφέα, που πέθανε σαν σήμερα το 1616.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Γουσταύος Κλάους στη χώρα του κρασιού: Μια γοητευτική βιογραφία του Βαυαρού εμπόρου

Βιβλίο / Γουσταύος Κλάους: Το γοητευτικό στόρι του ανθρώπου που έβαλε την Ελλάδα στον παγκόσμιο οινικό χάρτη

Το βιβλίο «Γκούτλαντ, ο Γουσταύος Κλάους και η χώρα του κρασιού» του Νίκου Μπακουνάκη είναι μια θαυμάσια μυθιστορηματική αφήγηση της ιστορίας του Βαυαρού εμπόρου που ήρθε στην Πάτρα στα μέσα του 19ου αιώνα και δημιούργησε την Οινοποιία Αχαΐα.
M. HULOT
Η (μεγάλη) επιστροφή στην Ιαπωνική λογοτεχνία

Βιβλίο / Η (μεγάλη) επιστροφή στην ιαπωνική λογοτεχνία

Πληθαίνουν οι κυκλοφορίες των ιαπωνικών έργων στα ελληνικά, με μεγάλο μέρος της πρόσφατης σχετικής βιβλιοπαραγωγής, π.χ. των εκδόσεων Άγρα, να καλύπτεται από ξεχωριστούς τίτλους μιας γραφής που διακρίνεται για την απλότητα, τη φαντασία και την εμμονική πίστη στην ομορφιά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ