Περιπέτεια και Ποίηση

Περιπέτεια και Ποίηση Facebook Twitter
Ντόναλντ Ε. Γουέστλεϊκ
0

Ρ όπως Ρίτσαρντ Σταρκ. Η μετάφραση είναι καταιγισμός ακριβείας, όπως και το μυθιστόρημα Ανάφλεξη με ήρωα τον πολυμήχανο/πολύτροπο/πολύπλαγκτο Πάρκερ, έναν μεταμοντέρνο Οδυσσέα στον αχανή λαβύρινθο των Ηνωμένων Πολιτειών και των κοσμοβριθών σπλάχνων τους. Βέβαια, ο Ρίτσαρντ Σταρκ είναι το όνομα που επινόησε ο μέγας Ντόναλντ Ε. Γουέστλεϊκ (1933-2008), που ακροβατούσε πάντα γράφοντας ολόγιομα νουάρ, αλλά και σενάρια, γουέστερν, έργα επιστημονικής φαντασίας. Τα ψευδώνυμά του ήταν τόσα (πάνω από δώδεκα), που μπορείς να τον πεις Φερνάντο Πεσσόα της Περιπέτειας. Στην Ανάφλεξη, ο Πάρκερ έχει αντιληφθεί ότι η βία είναι περιττή και βλαβερή όταν δεν την καθιστά αναγκαία η στρατηγική ενός εγχειρήματος που θα αποφέρει χρήμα. Έχει συντάξει κανόνες. Ένας απ' αυτούς μπορεί κάλλιστα να ισχύει και στην επικράτεια των καλλιτεχνικών ομαδώσεων. «Άμα η δουλειά θέλει πάνω από πέντε για να πετύχει, αποκλείεται να πετύχει». Ο Πάρκερ αλλάζει ταυτότητες και στυλ, γίνεται ακόμα και ιερωμένος στον Ναό του Αγίου Ιγνατίου, ξεγελάει αυτούς που πάνε να τον ξεγελάσουν, τη βγάζει καθαρή. Ο κόσμος είναι ένας παιγνιότοπος για επικίνδυνους τύπους με σιδερικά, αλλά καλύτερα παίζει όποιος διαθέτει πιο ισχυρό και πιο παιγνιώδες μυαλό.

Σ όπως Στέφαν Τσβάιχ. Η ερωτική περιδίνηση είναι η αφορμή για να καταβυθιστούμε στους τρόπους και τους τρόμους της Ιστορίας. Η αγάπη πάντα απειλείται από τα τραντάγματα της κοινωνίας. Ο λυρισμός είναι το όχημα που οδηγεί στη γνώση του μέσα των ανθρώπων και του έξω των ιστορικών γεγονότων. Ανακαλύπτουμε και πάλι την παλλόμενη ευαισθησία και την ψυχολογία βάθους του Αυστριακού μετρ Στέφαν Τσβάιχ (1881-1942), ενός συγγραφέα που μπόρεσε, όπως ο Ντοστογιέφσκι, να σκύψει πάνω από τις αβύσσους της ανθρώπινης ψυχής. Το Ταξίδι στο Παρελθόν είναι μια νουβέλα ψύχραιμα ιλιγγιώδης. Ο ματαιωμένος έρωτας πασχίζει να δικαιωθεί, αλλά καραδοκεί η σιδερόφραχτη βαναυσότητα. Στην αυγή του Μεσοπολέμου, το ατομικό συντρίβεται από τη συλλογική παράνοια. Μένει ο ευγενής θρίαμβος της λογοτεχνίας. Ο πόλεμος είναι ένας «δεσποτικός επιχειρηματίας», τα όνειρα τσακίζονται, ενώ εγείρεται φρικαλέα «ένα σιδηρουργείο του πολέμου, της εκδίκησης». Η πένα του Τσβάιχ είναι κοινωνιολογικό και ιστορικό εργαστήριο. Λειτουργεί επίσης ως camera eye και ως πανίσχυρος χρωστήρας. Ιδού: «Το μαύρο πλήθος που προχωρούσε ανά τετράδες, αυτό το τετράγωνο ρολό φιλμ που ξετυλιγόταν μέσα από το στενό άνοιγμα ενός σκοτεινού κουτιού, και κάθε πρόσωπο εμφανιζόταν εξίσου κοκαλωμένο σε μια έκφραση αποφασιστικής οργής, μια απειλή, ένα όπλο...». Η έλευση της φρίκης του Τρίτου Ράιχ δεν έχει αποδοθεί πιο πυκνά.

Τ όπως Τόμας Μαν:. Το 1936, επί τρεις ημέρες, ο δημιουργός του Μαγικού Βουνού πάσχισε εντός του να λάβει μια κρίσιμη απόφαση, να εναντιωθεί δημοσίως στην ανερχόμενη λαίλαπα του εθνικοσοσιαλισμού. Η Μπρίτα Μπέλερ (Φράιμπουργκ, 1960), με τον τρόπο του Τόμας ντε Κουίνσι όταν έγραψε για τον Ιμμάνουελ Καντ και του Αντόνιο Ταμπούκι όταν έγραψε για τον Φερνάντο Πεσσόα, συνθέτει ένα σύντομο, μα περιεκτικό μυθιστόρημα που καταπιάνεται με τις διακυμάνσεις του Τόμας Μαν, με την καθημερινή του ζωή στα χρόνια της αυτοεξορίας, με τις δημιουργικές του εντάσεις. Ισορροπώντας δεξιοτεχνικά ανάμεσα στο ντοκουμέντο και στη μυθοπλασία, το πεζογράφημα Τόμας Μαν - Οι τρεις κρίσιμες μέρες σκιαγραφεί την εποχή, αλλά, κυρίως, μας εξοικειώνει με τον ψυχικό και πνευματικό κόσμο ενός κορυφαίου συγγραφέα. Λίαν ευπρόσδεκτη είναι η ανάπλαση των στιγμών που δώρισαν στον νομπελίστα Τόμας Μαν την έμπνευση για τη συγγραφή του συγκλονιστικού Δόκτορα Φάουστους. Επίσης, εξαίρετα περιγράφονται οι σχέσεις του με το σύμπαν της μουσικής. «Αρχίζει πάλι να γράφει, τώρα με μεγαλύτερη ροή. Η μουσική είναι η Leitkunst, η κυρίαρχη τέχνη, όπως κάποτε ήταν η ζωγραφική ή η γλυπτική. Η μουσική, αυτός ο διαβολικός τόπος, είναι διεγερτική και οπιούχος, αφηρημένη τάξη και τείνουσα προς το χάος ταυτόχρονα. Η βίωση της μουσικής που οδηγεί στην επιστροφή των καταπιεσμένων δυνάμεων της ζωής».

radiobookspotting.blogspot.gr/

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού κυνικού

Βιβλίο / Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Μια νέα βιογραφία αναζητεί τα ίχνη του Έλληνα φιλοσόφου: κάτι ανάμεσα σε άστεγο και αλήτη, δηλητηριώδη κωμικό και performance artist, επιδείκνυε την περιφρόνησή του για τις συμβάσεις της αστικής τάξης της αρχαίας Αθήνας.
THE LIFO TEAM
Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ